Kesämassun kasvattajat 2009

Voimia loppumetreillä vai pitäisikö sanoa senteillä kärvisteleville ja onnea taas pienen ihmeen johdosta[:)]

Täällä sää vaihtui taas helteisestä pilviseen, pitäisi kai olla kiitollinen. Mutta juuri kun ois mahdollisuudet olla mökillä, niin muualla hellettä, mutta Kaakkois-Suomessa ei[:@]. Yö oltiin mökillä ja eipä paljon tarvinnut nukkua - kämppä oli kuin pätsi, Papunen mellasti mahassa (mitä ei normaalisti tee öisin) ja sängyt oli tajuttoman huonot (tämänkin huomaa vasta n. 20 lisäkilon myötä...). No ensi yönä uusi yritys. Päiviksi en uskalla enää jäädä mökille yksinään, kun mies on töissä - alkuillasta sitten takaisin. Josko löytyisi vähän aurinkoakin siihen mennessä.

Miuta vaivaa kipeytynyt nilkka (valmiiksi löysä ja lisäpaino ei ainakaan auta). Muutoinkin jalat kipeytyy tosi nopeesti ja turpoavat iltaa kohden - seistä ei kestä juuri lainkaan. Pää hajoaa, jos menee paljonkin yli eikä pysty käymään kävelemässä.

Mutta jaksamisia kaikille!

Ainiin vielä näistä vanhan kansan käynnistysmetodeista - rappusten nouseminen ees taas, myös jakkara riittää ja sen jälkeen lämpimään kylpyyn tai saunaan (helteillä erittäin houkutteleva ajatus...) Sairaalassakin laittavat monesti kipuamaan portaita - liekö vain psyykkausta vai toimiiko oikeasti?!

Täällä myös "ahistus" jatkuu. Viime yö oli oikeaa tuskaa, ei asentoa ei mitään oikeen löytyny ja kaveri vetää ihan tuonne kylkien alle. Ja jos ei ole kyljissä niin sitten se jumppaa keskellä massua oikein urakalla ja vatta menee minne sattuu ja tekee kyllä jo kipeetäkin. [&:] Istuminen tekee vaikeeta kun sillon varsinki kaveri työntyy tuonne ylös, ja tuntuu ettei henkeä saa kunnolla. Kaikkein paras tietty on se että selkään tuntuu inhottavalta, en tiiä että potkitaanko minua sinne vai onko se muuten vaan asiaan kuuluvaa kolotusta. Onneksi huomenna pääsen hierojalle hartioita rentouttamaan kun on ihan jumiksissa.
Minä olen kyllä tuota sauomista harjottanu näin helteilläkin, tuntuu jotenki mukavemmalta olla sitten tässä pätsissä edes hetkisen kun on käyny kuumetaan ittensä vähän "kuumemmaksi" kuin kämppä itessään on. Mutta kyllä se seki on että ei sielä kauan viihdy ja kämppä lämpenee samalla aavistuksen lisää. Tällä hetkellä meillä on lämmintä 26,5astetta, ovi ollu auki puoli kaheksasta asti ja asteita tippunu hurjat kaks.. Alkaa kauhistuttamaan että mitä se sitten on ku meitin kaveri tulee tänne vielä kolmanneksi lämpöpatteriksi, yöt voi olla vielä enemmän tuskaa.
Huomena neuvola, sitä jään oottelemaan. Aurinkoista odotusta, ja onnea jälleen niille jotka ovat jo nyyttinsä saaneet, tässä välissä kun uusia "poksahtaneita" oli ilmestyny. [:)] Koitetaan nauttia kesästä, vaikka se on ihan sika vaikeeta tässä tilassa.. [8D]

Kun kaikilla muilla on liian kuuma ja kiukku, niin hävettää suorastaan sanoa että kerrankin meillä on kesällä siedettävä lämpötila! Ilmalämpöpumpun asennus viime viikolla oli täydellisesti ajoitettu, yleensä on koko yläkerta useamman asteen kuumempi kuin ulkoilma, nyt saa "viilennettyä" asunnon mukavaan 24 asteeseen (en sentään flunssaa halua liialla viilennyksellä) ja mun on suorastaan hyvä olla. JOS siis ei lasketa turvotusta, riehuvaa masuasukasta, yöheräilyä ja muita pieniä ilonaiheita, joita loppuraskaudessa tuntuu löytyvän lisää joka päivä... Jalkojen turvotus on pahentunut koko ajan ja kun painokin nousee aika vauhdikkaasti, niin olen varmuuden vuoksi mittaillut verenpainetta usein, en kuitenkaan usko että on raskausmyrkytyksen oireita vaan liikaa jäätelöä mussutettu ja turvotusta lämpötilan vuoksi.
Ja mun pitää vielä useampi viikko jaksaa, kun ei supistuksista ole tietoakaan. Voi mennä vielä koko heinäkuu odotellessa, jos on oikein hidasta toimintaa!

Terveisiä neuvolasta. Nyt on vauva ilmeisesti jo kiinnittynyt. Tai ainakaan pää ei enää pahemmin liiku. 800 g oli tullut taas painoa lisää viikossa, mutta neuvolantäti sanoi, että näillä helteillä kutakuinkin kaikilla on tullut kilon verran viikossa painoa. Nesteitä lähinnä kerääntynyt. Verenpainekin on alhainen (108/62), mutta niin mulla on koko ajan ollut.

Ehkä pitäisi tosiaan jotenkin tuohon ajatukseen totutella, että lähtö voi tulla koska vain.

Tuuli, mekin ollaan pohdittu, että ilmanlämpöpumppu olisi kiva. Ihan jäähdytyksen kannalta, viime talvena lämmitettiin kutakuinkin pelkästään varaavalla takalla. Ehkä ensi kesänä, jos rahat riittää...

Mites jo lapsen saaneet, oletteko kestoilua kokeilleet? Yllättävän epämääräisiä ohjeita weppisivuilla on, en ole vielä löytänyt yhtään selkeää ohjetta kestovaippailuun. Ja miksei äitiyspakkauksen mukana ollut ko. kestovaippojen käyttöohjetta? Ilmeisesti se sisävaippa laitetaan etulaidasta ulkovaipan 'taskuun'. Mutta kun se puetaan päälle, niin sisävaipassa ei ollut mitään kiinnityssysteemiä, pysyykö se itsellään (tai siis ulkovaippa sitä pitää)? No, ostin just hahtuvalankaa ja kokeilen tehdä yhdet villahousut itse. Sitten oman jaksamisen/innostuksen mukaan teen päätöksen kestoilun ja kertisten käytön välillä. Enköhän noita kestoja edes kokeile.

Nopsa vastaus KaiKolle - mietin samaa kestiksien kanssa. Pakkauksessa tulleita ei laiteta ns. taskuun vaan taitellaan erikseen (jotkut laittaneet teipillä edestä siivekkeet kiinni toisiinsa) ja sitten vaan kuoret päälle.

Mini, pikku prinsessalla oli painoa 3010g ja pituutta 49 cm. Mulla jäi tosi hyvä olo synnytyksestä, oli helpompaa kuin luulin. Täällä kotona ollessa voimat loppuvat kuin seinään mutta muuten on jo ihan hyvä olo.

Kestoilusta, täällä oltiin ajateltu kestoilla ja vaippoja löytyykin vino pino hyllyiltä. Noh, kotiin tuleminen pienen nyytin kanssa on aika kaoottista itsessään. Päätimme miehen kanssa käyttää kertiksiä toistaiseksi koska niitäkin löytyy kotoa, ja kunhan koemme elävämme hallittua kaaosta otamme kestot käyttöön. Mutta tähän saumaan en kaipaa lisästressiä likaisten vaippojen säilytyksestä ja lisäpyykkirumbasta. (Ne imsevimset pysyvät kuulema ylhäällä kun se kuori laitetaan tarpeeksi tiukalle.)

Varautukaa muuten hormonimyrskyyn joka kuulema alkaa 3-5 päivänä synnytyksestä. Onneksi oma sisko muistutti tästä ja lisäsi että se menee kyllä ohi. Kotia tultua olen vollottanut ihan mitä tahansa ("mulla ei ole edes nukkumapaikkaa" kun mies oli laittanut tavaroita sänkyni päälle, vauvan silmä rähmii enkä kyennyt itkultani soittamaan synnärille ja kysymään asiasta, neuvolassa tänään rähmäsilmää näyttäessä kun otin itse puheeksi imetyshankaluudet niin jo aukes hanat, you name it...). Mutta näiden kiepsausten välissä olo on oikein hyvä.

Niin se vain on että oma lapsi on maailman kaunein asia!

Scoolina, kiva kuulla että jäi hyvä fiilis. Täällä valmistaudutaan huomiseen synnytykseen! [:)] Aamusta suunniteltu keisarinleikkaus (RV 40+4) ja sairaalassa tulee varmaan vietettyä ainakin se 5 päivää. Tulen sitten myöhemmin kertomaan miten kaikki meni.

Pientä nahistelua ollut miehen kanssa joka haluaisi kavereitaan sairaalaan käymään. Pelkkä lähisuku / perhe on 20 hlö ja yhden parhaan ystäväni olen pyytänyt katsomaan. Nyt ei ainakaan tunnu hyvältä ajatukselta että miehen kavereita tulisi katsomaan (joita en välttämättä edes tunne kovin hyvin) kun itsellä on pissakatetri ja hyvä kun pääsee sängystä ylös. Sovittiin että katsotaan tilannetta sitten leikkauksen jälkeen. Oma ehdotukseni oli että pidetään yksi kahvitus-iltapäivä kotona kun vauva on n. 2 vk vanha.

Musta tuntuu että kyse on siitä että mies ei ehkä ihan tajua miten iso leikkaus on kyseessä ja miten huonossa kunnossa / väsynyt saatan olla kun samalla pitäisi vauvaakin imettää ja hoitaa. Mitä mieltä ootte, olenko vaan hysteerinen?

Moikka!

Että on tuskaista nukkua kun on niin kuuma, mieskin pyöri koko yön vieressä ja nyt jo nukahti kun voimat loppuivat ilmeisesti sienään. Komensin hänet sänkyyn, itse kuitenkin sain jotenkuten nukuttua mutta hän parka joutui seitsemäksi töihin, ja jos täällä lähtö tulee... (toiveajattelua...)

Sitä samaa rataa mennään ja kaverit laittaa viestit ja soittelee. Kyllä mä jokaiselle sanoi, et ilmoitan kyllä kun hän tulee, mutta jotenkin ei mene perille. Kaupoissakin kassatädit rupeaa neuvomaan, mitä itselle on auttanut...[:@]

Kävin tänään paitaostoksilla, kun kaikki vanhat ovat niin lyhyitä, onneksi nykymuoti suosii isovatsaisia [:D] Nyt on ainakin jotain päällepaintavaa ja menee vielä synntyksen jälkeen (piilottaa hyvin makkarat). Mutta sillä mun tuurilla olen sairaalassa pahimmilla helteillä ja kun pääsen pois alkaa joku sadekausi

Onnea Minille huomiseen.. [:)] Miulla huomenna neuvola.. varataan aikaa äippäpolille.. Toivottavast pääsis jo tällä viikolla, mutta epäilen.. Pitkä kävelylenkki tehty ja rappuset noustu.. jos ensi yönä jotain tapahtuisi...

Viestiä viestin perään tänne laitan..[:D] Aamuyöllä alkoivat supistukset.. jatkuvasti heräilin niihin. Tulivat 10-20 minuutin välein.. Nyt sitten rauhoittuneet..[:@] Yllätys yllätys. Nyt sitten vatsa ihan sekaisin. Vessassa saa juosta jatkuvasti.. Josko se sitten olisi merkki?? Toiveajattelua..[:@] Kuitenkin saan nyt jonkun vatsataudin tähän muutenkin niin ihanaan oloon...Neuvolaan pitäisi kohta suunnata..

Neuvola on nyt tältä viikolta jälleen käyty
RV 36+3
paino +700g/vko
turvotus + (sormissa edelleen vaan)
RR 124/85
U-prot/-gluk -
Hb 120 (pitäs sitä rautaa syyä...)
kohdunpohja 31cm (laskusuhdanne jatkuu...)
tarjonta rt
syke 130
liikkeet ++ (kaveri innostu "leipomisesta" niin että telus koko sykkeen kuuntelun ajan[:D])
Viime yö oli jälleen tuskaa[:@], sisällä lämmintä semmoset 28astetta ja istuin sitten ovi auki 1-2välillä ihan pirteenä kun ei siitä nukkumisestakaan mitään tullu. Sain peräti asteen lämpöä siinä laskettua ja sitten takasin nukkumaan. Nyt kun on suht viileetä ulkona niin meillä on enää 25,2astetta ja sehän on ihan siedettävä.[:)] Miehelle tuumasin että pakko lähtä ostaan jostain jonkulainen tuuletin tuohon "kamariin" että ilma etes vähän liikkuis ja ei ois niin tuskasta, muutenki ku tuo nukkuminen on mitä on niin sitten vielä tukahduttava kuumuus siihen päälle.
Ihanaa, puolentoista tunnin päästä pääsen hierojalle.[8D] Sillä onki taas hommaa kun se aukoo minun hartian jumitukset niin että veri pääsee taas hieman liikkumaan vapaammin tuonne pääkoppaan. Sitten varmaan pitääki pitää pieni tauko ja menen seuraavan kerran vasta sitten ku olen käyny hakemassa haikaralta nyyttini kotia ja päässy elämänsyrjään taasen kiinni.
Ajatella, h-hetki lähestyy vääjäämättä! [:D] Jaksamista kaikille!

Nonih.. supistukset jatkuu.. jei.. josko nyt tarkottais sitä et alkais synnytys.. Jos ei ni huomenna soitto tyksiin ja perjantaiksi aikaa.. Ei enää kauan..[:)]

Toivottavasti idaho olet jo synnyttämässä!

Yhä on sairaalakassi pakkaamatta. Lupasin pari päivää sitten, että pakkaan sen kunhan nuo yhdet vauvan housut (jotka ajattelin kotiutumisvaatteeksi ja siksi pakata sairaalakassin pohjalle) on tulleet pesusta. Meillä tosiaan mies pesee pyykit. Tänään sitten silittelin pyykkejä... eikä niitä housuja ollut vieläkään pesty (tarkistin ja pyykkikorista ne löytyivät yhä)! Ei siis tarvinnut pakata vielä sairaalakassia. [:D]

Moi,

Toivottavasti Idaholla synnytys käynistyi. Tulin itse vaan pikaisesti ilmoittamaan, että supistukset alkoivat sitten lauantai-iltana itsestään (lapsivesihän siis meni jo la aamuna). Avautumisvaihe oli pitkä, mutta sunnuntaina aampäivällä meillä oli pieni tyttö sylissä. Kaikki se valtava kipu jo unohtui, mutta täytyy sanoa, että en ole sellaista kipua ja tuskaa koskaan kokenut. Toivottavasti muilla ei ihan yhtä kivuliasta.

Nyt olemme kotiutuneet ja tyttö nukkuu tyytyväisenä. Itse olen kovin väsynyt mutta onnellinen. Voimia kaikille vielä massuaan kantaville ja onnittelut jo vauvansa maailmaan saaneille!

Hurjasti onnea äidiksi_2009! [:D]

Meillä ei poika enää nuku yöllä eikä päivällä [:D] Päivällä valvoo kuumuuden vuoksi, ja öisin valvoo ilmeisesti ihan vaan muuten vaan. Nytkin tässä sylissä köllii, katsoa killittää minua ja "huutelee". Hauska aika haluta seurustella [;)]

Paljonko muiden vauvat täällä nukkuu vuorokaudessa?

Idaholle tsemppiä, liekö nyytti jo sylissä[:)] ja Äidiksi_2009 Onnen Rutistukset pikkuihmeen johdosta[:)]

Nyt on kahtena iltana tullut muutama tuntuvampi supistus. Kuukautiskipumaisesti juilii häpyluuta ja kohtu kovettuu, joten kai ne niitä on?! Tämä on varmaan pöljä kysymys ja kaikilla erilainen kokemus, mutta niillä joilla vedet on menneet, onko ollut mitään ennakkotuntemuksia vai tullut ihan yllättäen?

Mies alkaa olla aika hermona, mikä on sinällään hellyttävää. Mutta jos mennään kovasti yli, saattaa hermoilla itsensä puhuksiin. Soitti eilenkin töistä vaan kysyäkseen, onko kaikki hyvin[:)]. Luuleekohan se, että lähden ilmoittamatta synnärille ja jätän keittiönpöydälle lapun[;)].

Kämppä vielä kohtuullisen viileä ja jalallisella ropelilla/ puhaltimella saa tosi viileäksi, kannattaa hankkia! Yöllä heräsin pari kertaa, kun rintakehä on kuin tulessa - ilmeisesti närästys (yksi yö tuli oksennukset suuhun[:'(]) ja vatsa tuntuu ihan kovalta. Kaipa se synnytys sieltä lähenee. Se tieto helpottaa, että tässä kuussa se syntyy joka tapauksessa[:D]

Jaksamisia kaikille

Heissan pitkästä aikaa!
Onnittelut vauvan saaneille ja jaksamista massuilijoille loppumetreille!

Nyt alkaa pikkuhiljaa istuminen onnistua, niin pääsee tänne paremmin kirjoittelemaan.

Tipitiitii, meillä nukutaan ainakin toistaiseksi ihan hyvin! Yöllä useimmiten 4:n ja 3:n tunnin pätkät nukutaan ja päivällä pari pitkää pätkää ja sit satunnaisia torkkuja. Pihalla ei ole nukkunut kunnolla helteen takia, mutta silloin kun oli viileempää niin 3 tuntia yleensä siellä nukkui. Minkäänlaista rytmiä ei vielä ole, mutta kai se sit jossain vaiheessa muotoutuu.

Jaahas pikkumies heräilee, eli en sit kovin pitkästi ehtinyt kirjoitellakaan...

himmeli, kolmen-neljän tunnin pätkissä meilläkin aiemmin uni meni. Mutta nyt muutamana viime päivänä nukkunut tunnin, maksimissaan kaksi tuntia kerrallaan, ja on vähintään saman verran aikaa hereillä joka unien välissä. Välillä valvoo putkeen useammankin tunnin.
Tarvinnee tilata Mentalwearilta kohta se "Äiti on vähän väsynyt"-paita [:D]

Käytiin hetki sitten neuvolassa, ja nyt poika nukkua tohottaa rauhallisesti, kiitos autokyydin... Painoa oli tullut viikossa 400g, mutta vieläkin on vauveli tosi hoikka, pituutta kun on 55,5 cm. Pitkä poika siis. Eikä kuulemma ole hätää tuon painonkaan kanssa, kun kuitenkin noin kovaa vauhtia nousee. Muuten oli kaikki oikein hyvin. Ja onnistuipa "Torsti" vähän pissaamaan neuvolatädin päällekin [:)] On nuo poikavauvat ihania epeleitä.

Jahas, nyt kuuluu enteilevää ähinää, menenpä pojan seuraksi [:)] Ihanaa kesäpäivää kaikille!

Takaisin