kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua ei jääkiekot paljoa hetkauta [:D]. Kärsimystä ne on siltä osin että ukko alakerrassa huutaa ja mesoaa ja eläytyy peliin... Itse saatan yhden erän katsoa, jos jaksan.

katusutariinalla ei enää olekkaan paljoa jäljellä! Tsemppiä nyt näille viimeisille päiville.

Viirukhan: Veit sanat suustani. Mulla on oikeasti tullut pikku kammo miten mä osaan sitä vauvaa hoitaa. Eilenkin luin imettämisestä saamiani lappuja ihan hermona kun yksi perhevalmennus jäi väliin. Siis miten mä muka osaan imettää, en mä tajua näistä lapuista mitään! Onneksi mies rauhoitteli, että kyllä sulle se sairaalassa opetetaan. No niimpä tietysti... Monen muunkin asian suhteen saattaa nousta aivan turhaa paniikkia...

perhonen: Mulla on myös vauva aika alhaalla jo. Lääkäri totesi että tää ei ainakaan yliaikaiseksi mene kun jo nyt sormilla tuntuu pää ja ultrassa todettiin sama.

hani: Mahtavaa! Nyt sitten lepäät oikein kunnolla, kun kohta et saa enää nukkua (niin kaikki mulle toitottaa, siis aivan jokainen) [;)].

ja omaa napaa (nirinää narinaa): Mä voin iltaisin pahoin! Siis iltapahoinvointia tai jotain. Edellisiltana oksensin kaiken mahdollisen ulos ja muuten illalla maha on ollut kipeä ja sellaista ripulintapaista saa käydä vääntämässä... Ajattelin että jos tää on jotain mahatautia mutta kun se on vaan iltaisin.
 
Neuvolan täti soitti ja pyysi tulemaan kun sattui olemaan lääkäri sopivasti tänään paikalla. Pikainen käynti se oli eikä oikein mitään osattu sanoa mistä lämpöily johtuu. Huomenna labraan viemään pissanäyte ja otattaan verikoe. Vauvalla ainaki pitäs olla kaikki hyvin kun sydän löi tasaisesti ja liikkui paljon ultran aikana. Lääkäri tuumasi että voi olla vaan jonkun viruksen aiheuttamaa kun ei yleensä raskaus itessään aiheuta näin korkeaa lämpöilyä. Noh ehkä niistä labra tuloksista sit selviää perjantaina enemmän. Että sellanen aamupäivä täällä.
 
Täällä kans vika lääkäri takana. Kohdunsuu ei ollut juurikaan pehmentynyt, ja pituus edelleen 3 cm, joten ei täällä vielä synnyttämään olla menossa. Katellaan sitte juhannuksena [:)] sf mittä ei ollut muuttunut edellisestä kerrasta mihinkään, edelleen 32 cm, mutta se onkin viimeksi mitattu 6 pvä sitten. Painoa sen sijaan noista päivistä on kertynyt 700 g, yhteensä koko raskauden aikana +11,8kg.
 Olipas kiva köpötellä neuvolasta kotiinpäin, kun mummot esloineen vetää naama virneessä ohi... Alkumatka sujuu aina ihan hyvin, mutta loppumatkasta alkaa särkemään ja kolottamaan joka paikkaa, huh huh.. Matkaa kuitenkin neuvolaan vaan tollaset 1,5km.
 
Viirukhan, toi toka tekstipätkä osu ja uppos. Tähän asti koko raskauden ajan jotenkii ajatellu et kyl kaikki tulee sit luonnostaa, et turha stressaa mistää ja naureskelin miehelle ku aikasemmin se mietti kauheesti et miten se sit osaa hoitaa sit vauvaa. Just se että sit MUN pitää tietää mitä pitää tehä millokii ja olla TÄYSIN vastuussa. Esim joskus kävi niin et miehen siskon poika köhi tosissaa jotaa ruokapalaa pois kurkustaa, ni oli niin helppo ajatella et ei hätää, kyl käly tietää mitä tekee koska on äiti. Mäkö osaan sit automaattisesti pelastaa mun tukehtuvan lapsen... [&:] Ja sama toi synnytys, ei edelleekä pelota tai mitää, mut tullu sama ajatus että tosiaa MUN täytyy se sieltä ulos saada. Et toi vauva on nyt tuol sisäl ja kasvaa vaa, ja se pitäs sieltä ulos pusaa eikä oo vaihtoehtoja [:D] Vähänku ois istunu johkuu huvipuiston laitteesee ja liikkeelle ku lähtee ni toivoo et viel pääsis pois. Mut kyl se adrenaliini silti voittaa [;)]
 
Totesin tossa viikonloppuna, että meidän masuasukki ei ainakaan tykkää autokyydista. [:D]
Oltiin viikonloppuna reissussa ja sunnuntaina kun ajelimme poispäin (5 tuntia taukoineen) niin tuntui, että toinen riehui ihan koko matkan. Oli kyllä tuskallinen matka... Seuraavan kerran lähden kyllä pidemmälle reissulle vasta turvaistuimen kera [:D]

 
Annusu: kiitos kirjoituksestasi, olisin muuten unohtanu ite soittaa neuvolaan! Ja toivottavasti paranet pian!

Soitin tosiaan neuvolaan, että sain sairaalan ajan vasta ens torstaiks niin sovittiin sitten huomiselle neuvola-aika ettei tuu liian pitkää väliä. On kyllä todella todella raskasta nousta vaa´alle, kun se on taas noussu pari kiloo ja voi helvetti kun sille ei ite mahda mitään. Sitä vaan tulee ja tulee [:(][:(] Oon ylittäny jo sen 16kg rajankin, mitä nyt "normaalisti" max tulee. Helmikuussa se alko nousee pikkuhiljaa ja se oli sit menoo [:(] Kyllä mä uskoisin saavani sen pois raskauden jälkeen, mutta nimenomaan huolettaa se että mistä helvetistä sitä oikein tulee [&o] Onko vauvalla vuoren varmasti kaikki hyvin? Entä minulla? Huoh...
Täällä alkoi navan päältä ratketa koko mamma [>:] ja vielä pisteenä i:n päälle, heräsin puolilta öin, yhdeltä ja sitten kahdelta jonka jälkeen sainkin vasta aamu seittemältä unen päästä kiinni.
Hikoiletteko te muut öisin enemmän?
 
Päivää! Tänään onkin jo parempi päivä, viime yönä sain nukuttua jo 5 tuntia, tosin pätkissä senkin mutta kuitenkin. Heti on mieli virkumpi eikä ihan kaikki ota päähän. Vähän jo ehkä naurattaa toi mun eilinen purkaus täällä... [:)]

Viikon päästä on sitten tiedossa täälläkin leikkauspäivä MIKÄLI vauva on edelleen perätilassa ja kyllähän se on kun potkut tuntuu aina vaan tuolla alakerrassa. Aika jännää on ja alkaa totuus iskeä vasten kasvoja (niin hyvässä kuin myös huonossakin), että tää matka on ihan kohta kuljettu loppuun ja saadaan vauvat syliimme, huh!!! [8|] Nyt kun sisko on ollut tyttöjensä kanssa täällä niin oon saanut hoitaa (pukea, vaihtaa vaippaa, pestä) vauvaa ja kyllä aika avuton olo on ollut kun toinen on niin kamalan pieni... tänään 2 viikkoa ikää [:)]  mutta kyllä siihen vauvanhoitoon oppii ja uskoisin että mullakin on vaan aika kuultanut muistot kun tuo  nuorin on nyt tosiaan sen 6,5-vuotias.

Mulla ei tällä viikolla olekaan neuvolaa kun th oli varma että saan sen ajan sairaalaan täksi viikoksi. No, ens viikolla onkin sitten ensin ti se Kätilöopiston aika ja ke neuvola. Ja alkuviikolla muutenkin ohjelmaa kun pitää tuo koiruus viedä eläinlääkärille rokotukset saamaan, sit äiti on luvannut tulla pesemään meidän ikkunat joku päivä [:)]  Ihana äiti!

EDIT: mohomaha, tuohon painonnousuun kerron sulle että jos yhtään lohduttaa niin yks työkaverini sai lisäkiloja kuulemma 40 kun odotti tyttöään 8 vuotta sitten...!!! [:o] tiedä sitten voiko tuo olla totta, kai se voi...Mulla tuli ekan kanssa 18 kg, tokasta 16 ja nuorimmasta vaan 4. Nyt tullut 10 kg. En aio murehtia kiloja nyt vaan vasta sitten kun vauva on maailmassa ja jaksan taas liikkua.
 
Huh huh 40kg!! Enpä taida enää valittaa tästä aiheesta... Palataan sitten huomenna aiheeseen kun tiedän taas totuuden [:D][&:]
 
Moi!
 
Täällä oli tänään viimenen lääkäri... Rv 35+0. Painoa viikossa +100g (68kg), verenpaine ja pissa ok, sf 31cm. Vauveli raivotarjonnossa, ei ole kiinnittynyt vielä alas. Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni, kohdunkaula 3cm. Ja lantio on hyvänkokoinen, vaikka olenkin aika pieni (152cm pitkä), että lapsen pitäisi mukavasti mahtua pihalle tulemaan. [:)]
 
Aika ikävälle tuntu, kun tuolta alakerrasta kaikki mahdolliset luut tunnusteli, vaikka yritti siinä rentona maata. Opiskelijakin sitten koitteli vielä jotain tunnustella... Pittää kai niiden antaa tutkia, ei kai ne muuten opi mittää. Ja sitten rupes pikkusen verta tihhuuttammaan, sen ronkkimisen seurauksena, ja supistelleekin pikkusen.
 
Viime yö oli taas vähän huono...Puolille öin pyörin vaan, kun ei kerta kaikkiaan nukuttanu. Ei ees koskenu minnekään. Sitten isännän kanssa nousin klo 4.00 aamuteelle, tein siinä kotityöt ja rupesin uudestaan pitkäkseen. Sitten nousin kymmenen maissa... Päivät menee semmosessa sumussa, jos ei saa yöllä kunnolla nukuttua. No, jospa ens yönä sitten...
 
 
Samaa sanon minäkin.. Mikäli sä sokrutestissä kävit, ja kaikki ok, niin älä siitä painosta välitä. Otat sitten ittees niskasta kiinni, kun se mukelo on saatu pihalle ja paikat kondikseen, ja painut lenkille. Kyllä ne kilot siitä lähtee jos itse haluat.

Mulla kahdessa aikasemmassa tullut aika tarkka tasan 24 kg lisää ja nyt tähän mennessä 20kg. Kilo per viikko mennään täällä loppuvaihe kun nestettä kertyy aivan järkyttävät määrät. Ja tuon saman nesteen hikoilen sitten laitoksella, yöööööööööööök!!! [:'(] Viimeks suurinpiirtein asuin suihkussa, kun ällötti se hikoilu. Mutta tosiaan, kolme viikkoa mulla jäljellä, ja taas päästään tuohon 24kg paikkeille. Silti menin ennen tätä kolmatta raskautta samoissa mitoissa, kuin ennen ensimmäistä lastani.

Sormuksen kanssa meinas käydä hullusti. Yhtenä iltana vaan huomasin, että turvottaa melkoisesti ja kokeilin ottaa tuota uuden uutukaista vihkisormusta pois, mutta eipä lähtenytkään ihan helposti. Piti kättä liottaa ensin useamman minuutin verran kylmässä vedessä ämpärissä ja pois sain tuon senkin jälkeen ainoastaan saippuan kanssa.. Huh huh!! Alko tulemaan melko epätodellinen olo. Varsinkin kun joku pönttö on ottanut sormuksensa paljon kovemmasta metallista kuin esim. kulta tai teräs, jolloin tuon sormuksen katkaseminen olis ollut melko hankalaa [8|]
 
Meillä kans tullu nyt 20kg tähän mennessä. Esikoisesta tuli 25kg ja synnytyksen jälkeen rupesi paino tippumaan ihan urakalla..? Just juteltiin äitin kanssa niin hänellekkin kiloja vain tuli ja tuli ja sitten syntymän jälkeen lähti imetyksessä pois. Eli sama taitaa olla taas edessä :)
 
Onpa teille ehtinyt tapahtua kaikenlaista!!!
No - niin täälläkin päin.
 
Kaverit järjesti mulle eilen vauvajuhlat :) Oon vissiin herkistynyt aika paljon raskauden aikana, kun meinasi oikein kyyneleet tulla silmiin, kun tuli niin hyvä mieli..
 
Ja tänään käytiin taimitarhassa ja ostettiin kukkia mun perennapenkkiin :) Ja varattiin puita ja pensaita niin paljon, että pohdin väkisinkin, ehdinkö istuttaa ne kaikki ennen kuin Papu syntyy! Mies jaksoi olla hyväntuulisena mukana, vaikka siellä meni yli 2 tuntia!!! ...ja taas meinasi onnen itku tulla kun ajettiin kotia kohti [8|]
 
Kiva, että muutkin on katsonut pelejä. Meikäläinen jännitti eilistä peliä (niitä viimeisiä minuutteja) niin paljon, että sain sitten tähän asti kovimman supistuksen.. Mietin jo hetken, että nytkö se meinaa syntyä :) Taisi olla liian jännittävä ohjelma mulle, mä kun en eläydy peliin... enpä! [;)]
 
Olo on ollut oikeastaan aika hyvä. Papu riehuu, humppaa ja potkunyrkkeilee. Supistuksia tulee edelleen, mutta enää en ole huolissani. Alkaa olla jo niin paljon viikkoja, että saa syntyä, jos tahtoo. Pakkasin jo osan sairaalan kamoista ts. Papun kotiutumisvaatteet. Omat kamat pakkaan sitten kun on lähdön aika. Oon toki jo "pakannut paperille", niin käy sitten nopeasti kun on sen aika.
 
 
 
Mulla on ollu koko raskauden ajan sellasia etappeja viikkojen suhteen. Ja näin loppua kohden viimeinen etappi on rv 34.[:)]
Silloinhan vauvan jo annetaan syntyä jos niin on, ei enään estellä millään tavoin.[:)][:)] Mutta suotavaa vauvan kannalta, että pysyis masussa ainakin viikolle 37.[:)][:)]

Tuli vain tuosta Lennu_G;n kommentista mieleen.
Mä kans tykkäsin hirmusti, kun ystävät olivat järjestäneet mulle vauva kutsut. Olin tosi otettu.[:)] täytyy muistaa itekkin sitte järjestää, kun joku heistä odottaa[:D]
 
Täällä nyt taas tän mamman isohkoja neuvola-lukemia:

Rv 35+2
Paino 74,8 (+1400/vko) yhteensä tähän mennessä +16,7kg
Turvotus ++
RR 123/85 120/86
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-Hb 122
Sf 37
Tarjonta ?
Sydämen syke 148-158
Liikkeet ++

Ja herranjumala, eihän noi sf-käyrän numerot oo ees kun 36cm asti! Että meikäläinen menee aika reippaasti yli yläkäyrienkin jo! Mulle tulee kyllä aika työläs kuukausi jos mun pitää tätä mahaa vielä niin kauan katella.

Niin ja en mä missää sokeritesteissä oo käyny, neuvolantäti on vetäny vaan viivan siihen kohtaa tota äitiyskorttia. Ilmeisesti iän puolesta ei tarvii? Enkä oo ollu ylipainonen raskauden alussa tms... mitä muita syitä niitä nyt onkaan.
Meen vielä maanantaina neuvolaan, kun vasta torstaina on se sairaalareissu, jossa katotaan ultralla miten päin vauva on ja aion todellakin kysyä painoarvion [:D]
 
Niin ja en mä missää sokeritesteissä oo käyny, neuvolantäti on vetäny vaan viivan siihen kohtaa tota äitiyskorttia. Ilmeisesti iän puolesta ei tarvii? Enkä oo ollu ylipainonen raskauden alussa tms... mitä muita syitä niitä nyt onkaan.




Tuota noin.... Mullakaan ei iän puolesta olisi tarvinnut, kun oon niin nuori, ei painon vuoksi, koska aina olen ollut ali- tai normaali painoinen; mutta laittovat mut sinne rv 26+ aikana kun sf mitta oli silloin "liian" suuri. Mutta kaikki oli ok kuitenkin. JA nyt sf mitta tipahtanut alakäyrille.[:)]
 
tosiaan,Mohomahalle tsemppiä ton massun kanssa[8|]Voi se olla melkonen kannettava..itellä kun sf mitta menee siinä 30ssä "vaan"([:D]) niin on tuo massu kyllä jo painava ja tiellä..joka paikkaan tuntuu että jää kiinni,jääkaapin ovee kun aukasee,niin pitää seistä kilometrin päässä ettei töytäse jne..[:D][:D]
Eilen tuli touhuttua kaikenlaista ja liikaa! ja yöllähän se sitten kostautu[:(] selkää särki,supisteli(kivuttomasti kylläkin mut..) ja kylkiin sattu ihan älyttömästi..että koita siinä ny sitte ettiä hyvää nukkumis asentoo..napero vaan veteli tyytyväisenä tirsoja masussa[:D]
Nyt kauppareissulla kun käytiin miehen kanssa niin alko särkee taas alaselkää ja vattaa..kyllä näitä kolotuksia taas ilmaantuu...[8|]
Tilasin äsken itelleni vähän kesävaatteita[8|][8|] Toivottavasti mahtuvat päällekin..[:D][:D]Parempi olis mennä!

Ihana auringon paiste taas <3 Ja viikonlopuks lupaillu huippukeliä,IHANAAAAA!!!
Tää lähtee nyt kaupasta hakemaan itelleen vielä ansaitun jätskin ja namipussin ja vallottaa sohvan loppupäiväksi [:)][:)][;)]
 
Joo maha kyllä rupeaa olemaan tiellä joka asiassa.[:D]

Tää mamma meinaa mennä tänään Seinäkuun yöhön. Ensimmäinen ja viimeinen "kesä tapahtuma" mihin pääsee[:D]
Seuraava täälä päin onkin Provinssi ja sinne en edes halua mennä jos yhtenä kappaleena edes olen; kun viikon päästä siitä on laskettu aika. [:)] Ajateltiin miehen kanssa mennä nyt tuonne Seinäkuun yöhön piipahtamaan. Kenties jossain baarissakin ? Saa taas mukavia katseita terassilla limsaa juodessa [:D][:D]


Meinaankin mieheni yllättää kun haen sen töistä illalla. Käyn hakemassa sille 6-päkin; saa sekin vielä ottaa nyt. [:D][8D] Kun viikot rupeaa olemaan jo niin vähissä, niiin on se mukavempi, että mieskin on viikonloput mun kanssani sitten.
 
Moi kaikki pitkästä aikaa! Mulla on ollu niin kova kiire täs sairas- ja äitiyslomal etten oo ehtinyt pitkään aikaan ees
lukee, mitä tänne kuuluu. Alkaa olee maha jo niin iso ja ylhääl, et on vaikee hengittää ja olis ehkä jo kiva pikkuhiljaa
päästä mahasta eroon... :)
Käytiin vielä viime viikol äkkilähdöl Kyproksella, että oli ihanaa! Ja nyt tännekin tuli kesä.
 
Saako sumulta udella, kenen kanssa kävit? Miten teillä on nyt lapsen isän kanssa mennyt?

Ja juu, yritäpä paistinpannulla jotain paistaa kun vähän erehdyt jalkaa liikuttaa suuntaan tai toiseen niin maha pökkäsee kahvaa niin ettei pannu pysy hellalla ollenkaa [:D] Olis mukava nähdä livenä näitä massuja, miten erilaiset ne oikeesti on kun vierekkäin seistään. Mulla vielä kk ja pari päivää laskettuun aikaan, viikkoina 4 ja 5 päivää... Jospa se sieltä lähtis aikasemmin tulee. Toivossa on hyvä elää [:D]
 
Takaisin
Top