kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälä rupeaa jo pian kärsivällisyys loppumaan; nimittäin yöt on pahimpia painajaisia ikinä!

Viimeyön uni saldo 1h 15min. Ja kun ei saa nukuttua niin ei saa. [:@][:@] Suorastaan raivostuttavaa.[:'(]
Mielelläni vielä yöt nukkuisin kun kaverikin on vielä mahassa. [&:]


raskausmyrkytyksestä; toivottavasti ei kenelläkään meistä sitä ole ja ainahan siihen on vakavasti suhtauduttava,tottakai. MUTTA; eikö tässä vaiheessa raskautta ole normaalia, että painoa tulee enemmän vähemmässä ajassa, rupeaahanvauvakin olemaan jo aika suurehko [:)][:)] Ja turvotuskin tässä vaiheessa rupeaa olemaan normaalia? Näin mä olen kuullut.

Mua kans välillä pyörryttää oikein kunnolla, tiedä sitten mistä johtuu, mutta ohi on aina mennyt ja ei se ole edes joka viikoista. Eikä se olotila kestä kauaa, onneksi.[:)]
 
Mohomaha:
Tietääkseni se keisarinleikkaus on vasta se ns. viimeinen oljenkorsi raskausmyrkytyksessä. Nyt vain paljon lepoa... lepoa ja lepoa... Toivotaan, ettei se nyt sitä kuitenkaan ole.

Jenni90:
Mulla on myös yöt niin tuskallisia. Eniten minua vaivaa närästys. Kiva herätä siihen polttavaan tunteeseen kurkussa. Ja sitten kun ei närästä niin asento ei ikinä ole hyvä...huokaus...

Ai niin... ja todellakin aijon käyttää kertakäyttövaippoja. Ällöttääkin ajatus jo kestovaipoista.. JÄK!

Minulle ei ole vielä neuvolassa puhuttu mitään tästä tarkastuksesta, että mennäänkö sektioon vai alatiesynnytykseen.
Minulla kun on paha pelko, että sektioon saattaa mennä mikäli vain olen äitini luut perinyt. Olen kyllä puhunut tästä neuvolassa, mutta ei oikein tunnu välittävän mitään (minulla on muutenkin todella huonot kokemukset näistä neuvolakäynneistä).
Minulla on siis itsellä sisaruksia 3, eli äidilleni on tehty neljä sektiota. Kaikki siitä syystä, että äitini luut ovat olleet niin isot. Ei toivoakaan, että meistä kukaan olisi mahtunut tulemaan alateitse.
Ehkä pitää jo vähän henkisesti itsekkin valmistautua siihen, että sektio saattaa olla edessä...
Minulle ei myöskään ole neuvolassa ole puhuttu mistään synnytys toiveista/perhevalmennuksesta/hammaslääkärikäynneistä yms.. Oikeasti alkaa tuntumaan että kaikkea näköjään pitäisi vain itse osata kysyä. Kuinkas minä osaisin kun esikoista tässä odottelen...
 
Voi sentään... Toivottavasti ei ole raskausmyrkytystä mohomahalla. Työkaverillani oli raskausmyrkytys ja hänellä tuli painoa 5kg/vko!!! Aivan kammottava turvotus, niin että virtsakatetriin oli synnytyksen jälkeen valunut 8 litraa virtsaa. Eilen kun olimme perhevalmennuksessa niin juuri päänsärky ja näköhäiriöt (mustat pilkut näkökentässä tai sahalaidat näkökentän sivuilla kuten migreenissä) on aika selkeitä raskausmyrkytyksen oireita.

Juu siis tosiaan olimme ensimmäisessä perhevalmennuksessa. Aika paljon sellaista diipadaapaahan siellä oli mutta muutama ihan tärkeäkin asia.

Esimerkiksi:

-Isälle kannattaa pakata sairaalakassiin 2 x T-paita, olohousut, naposteltavaa. T-paidat siksi että yleensä synnytyksessä mukana oleva isä saa vastasyntyneen vauvan paidan sisään lämmittelemään. Minusta tuo kuulosti niin liikkikseltä että annan isän ottaa vauva lämmitykseen. Kyllä mä itse sitten ehdin myöhemminkin.

-Sairaalakassiin suihkutossut. Yhteissuihkussa käy useita äitejä ja veristä vuotoa tulee kaikilta, lattiat saattaa olla aika likaset (siis veriset). Kannattaa myös ottaa yösiteitä jos ei halua esim. kanttiiniin lähteä sairaalavaipan kanssa (se vaippa on nimittäin ISO).

Ja sitten. TYKSiin ei pääse enää tutustumaan ja vierailemaan ei pääse kuin lapsen isä + sisarukset sekä tunnin/päivä isovanhemmat.

Arvatkaa ketä alkoi tuleva synnytys hirvittämään entistä enemmän. Kun katseltiin videota jossa synnyttävät äidit saivat supistuksia mun teki pahaa... Mun täytyy myöntää että mä pelkään supistuksia [8D]. Ne varmaan kestää jos väliä on 10min mutta itselläkin kun ne tuli 1min välein tuska oli kamala. Ja se kipu ei unohdu.

Kiitos Viirukhan tuttipulloasian selventämistä [:)].

Kestovaipoista: Mä olen laiska. Vaikkakin kannatan kestovaippoja niin luultavasti käytän kertakäyttövaippoja. Kyllä aion kestovaippojakin testata että miten ne toimii.
 
Gibsoni; Joo täälä sama, melkein kamalín mihin voi herätä niin kovaan närästyksen tunteeseen. Se ihan sattuukin kun niin kovaa polttaa.[&:]


Ja mä olen kans niin pettynyt mun uuteen neuvola tätiin [vaihtui muuton vuoksi] Meille ei myöskään mitään kerrota, ite oon saanu kysellä kaiken mahdolllisen, ja niitäkään asioita en osaisi kysyä, ellen olisi muila jo synnyttäneiltä kuullut. Onneksi ei ole enään paljon viikkoja jäljellä ja sitten kun vauva syntyy niin taas vaihtuu neuvola täti [: onneksi !



Tuo oli uusi tieto, että isälle 2 t-paitaa[:)][:)][:)]
 
hihii,kuulostaapa ihanalta tuo isin paidan alle lämmittelemään <3 täytyy varmaan pakata tulevalle isille varapaitoja useampi mukaan[:)][:)][:)]
 
Tuli mieleeni tuossa kun ollaan mieheni kanssa puhuttu siitä että otettais perhehuone (jos sillä hetkellä vaan tilaa sen verran), niin onko ketään muita jotka on sitä perhehuonetta ajatellut ja että isä olis myös sen koko sairaala ajan siellä öitä myöten opettelemassa jo sitä vauvan hoitoa yhdessä äidin kanssa..? [:)]
 
Nuori äiti: Meillä isä tulisi ehdottomasti mukaan ellei meillä olis noita kahta karvakorvaa... Minusta se olis aivan ihanaa että oltais siellä perheenä heti ja opeteltais ja ihmeteltäis yhdessä. Vaikka isä toki on sairaalassa niin paljon kun mahdollista. Noh, saapahan viettää varpajaisiakin rauhassa kun me ollaan vauvan kanssa sairaalassa.

Ja tuosta raskausmyrkytyksestä, että se todellakin on nyt vaan mahdollinen riski ja heti jos tulee oireita niin salamana sairaalaan jos neuvola on kiinni. Ja siitä turvotuksesta, luin jostain että "normaalia" on että iltaisin turvottaa, jos turvotus on koko päiväistä (aamusta asti) niin se ei oo normaalia. Noh, kattellaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ei mulla oo itelläni mitään sellasta ilmenny mistä ite oisin huolestunu, mutta se on hyvä tietää että nyt tosissaan seuraa vähä itteensä ja olotilaa. Raskausmyrkytystähän ei pysty hoitamaan muulla kuin synnytyksellä.

Just_Pam: Kaikkia eri vinkkejä meille jaellaankin. Kiva että tulee puhuttua niistä täällä, niin saa monta hyvää vinkkiä. Itelleni äiti on aina opettanut, että yleisissä suihkuissa pitää olla jotkut töppöset jalassa. Tietääkö joku saako crockseja käyttää äitiyspolin puolella?

Sain neuvolasta lainaksi muuten cd:n. Aiheena "näin synnytät rentoutuneena" [:D] Täytynee kuunnella.
 
Täälläkin mies olisi mielellään yönkin sairaalassa meijän kanssa,mutta pitää sitä kissojenkin ruokaa ja seuraa saada edes kerran päivässä..Mutta kyllähän tuo viettää siellä sitten aikaa päivällä niin paljon kuin mahdollista[:)]
 
Sille t-paidan alla lämmittämiselle on aika hellyttävä nimikin, kenguruhoito :)

Mohomahalla tais olla puhtaat pissat, eikös niin? Ja hyvät verenpaineet? Vaikuttaa siltä, että on epätodennäköistä, että kyseessä olisi raskausmyrkytys. Etsin netistä tietoa raskausmyrkytyksen hoidosta, mutta löysin vain sen tarkkailusta.. Taitaa olla lepo ja veden juominen ainoat hoitokeinot.

Mullekin on tullut turvotuksia ja paljon. Aamuisin en saa käsiä nyrkkiin ja jalkapöytiin sattuu kun nousen kävelemään. Painoa tuli yhden päivän aikana (söin kyllä edellisenä päivänä jonkin verran suolaista) 1,1 kg. Oli pakko mennä neuvolaan ylimääräiselle käynnille, kun hermostuin niin paljon. No - pissat puhtaat ja rr ok, ei siis huolta. Ja seuraavana aamuna olikin jo 500 g vähemmän.

Tänään on viimeinen työpäivä - jee!!! Sitten hyvin ansaitulle äippälomalle! Enpä olisi uskonut kun tulin raskaaksi, että pystyn olemaan töissä "loppuun asti" :)

Niin ja tänään on myös mun synttärit. Oon leiponut jo 2 kakkua ja vielä pitäisi ainakin 1 väsätä. Ja jotain suolaista myös. Oon saanut jonkun ihmeen innostuksen uuden kokeilemiseen. Hain netistä reseptejä ja tein itselleni aivan uusia juttuja. Tuntuu olevan hirmu paljon energiaa kun äippäloma on jo ovella.

Ai, että on ihanaa kun muutaman tunnin päästä pääsen töistä ja sitten ei ole moneen-moneen kuukauteen töitä! Vain perheen yhteistä aikaa ja ehkä hieman omaakin. Aloitin työelämän 13-vuotiaana, enkä sen jälkeen ole ollut tekemättä töitä yli kuukautta. Yleensä kesälomallakin oon tehnyt ainakin pari-kolme keikkaa.. Uskomaton tunne! Koti varmaan kiiltää ja pihakin on aivan eri näköinen kun lähden synnärille [:D]
 
Olipa itsekeskeistä... Laimennetaan vähän..
 
Onnea Tyttö K:lle "tätiytymisestä"! [:)]
 
neuvola käynti takana, eipä mitään ihmeellistä.. siinähän tuo.. entiseen tapaan.. No tuo sf-mitta oli 35 [:D][:D][:D][:D]

Tänään pitäis luultavasti käydä ostamassa auto. [:)] Meillä kun oli alunperin kaksi autoa, joihin kumpaankaan ei oltais mahduttu tuon kesäkuun jälkeen, joten isompi auto oli tilauksessa jo pidemmän aikaa. Molemmat autot myin (ihan ite [:D]) edellisen parin viikon aikana, ja rahaakin tuli enemmän kuin uskottiinkaan. Loistavaa, pitäs varmaan vaihtaa alaa [:D]

Öisin saan nukuttua ihan hyvin, mitä nyt toi yks kissoista herättää vähän väliä. Sillä on nyt nimittäin 5ttä päivää kiima, VOI LUOJA tota mouruamista.. Ensi viikolla pitäisi käydä tuo narttukin käydä sitten leikkauttamassa. Melko kallista.. 117€. Mutta mä opinkin ensimmäisen ipanan aikaan nukahtamaan noin 5ssä minuutissa, enkä hirveän helposti herääkään, joten selviän melko helpolla seuraavista kuukausista.

Nyt aamupalalle [:D]
 
Ihana nimi, kenguruhoito.[;)]

Lennu_G Paljon paljon onnea ![:)][:)][:)]

Perhehuone asiaa: se olisi aivan ihanaa, josko saisi oltua heti alusta asti perheenä harjoittelemassa uutta arkea, mutta meilläkään se ei onnistu, pelkään niin. Koirat me kyllä saataisiin hoitoo, ei sen puolen, mutta kun täälä Seinäjoen sairaalassa kun on edelleen se REMONTTI[:@][:@][:@] Niin on sanottu, että perhehuoneet ovat vain ulkopaikkakuntalaisille.
Pääasia, että isä saisi olla mukana edes koko synnytyksen ja päivisin niin paljon kun vain. [:)][:)]

Täälä on tympeä ilma; sataa vain koko ajan ja niiin tummia pilviä[:'(] On itelläkin niin väsynyt olo heti kun ei aurinko paistakkaan. [:D]
 
ONNEA Lennu_G!
Pissat ja verenpaine oli hyvällä mallilla, mutta th sanoi että niihin voi tulla nopeastikkin muutos. Siksi seuraava aika on jo maanantaina. Oon vähän nyt niinkun erikoistarkkailussa [:D][&:] Mikä tietenkin on hyvä, että jos jotain on/tulee, niin se huomataan [:)]

Huh huh katasukatariina tuota Sf-mittaa... Itelläni se oli 32 nyt viikolla 33. Th sanoo, että mulla on niiiiiin tiivis massu ettei sitä oikein pysty ees kopeloimaan, niin siksi joutuu laittaa kyssärillä ton RT:n... Sitä mulle on kyllä muutkin sanonu ettei pehmeetä kohtaa löydy mistään.

Täälläkin sataa sataa ropisee, mutta mä nautin siitä [:)] Tänään piti lähteä junalla äidilleni Tampereen suuntaan, niin eikös mun ihana mies todennu että hän voi kyllä heittää niin tietääpähän ainakin että pääsen turvallisesti perille. On se vaan i-h-a-n-a 120km sinne ja toinen samanmoinen takasin. Sitten se ite tulee joko huomenna tai lauantaina sinne muutenkin [:D] vappumunkille [8D]
 
Sateista torstaita!

Lennu_G:lle onnittelut myös tätä kautta!

Katusutariina, minkälaista menopeliä olette ajatelleet? Me ostettiin 7 hengen tila-auto helmikuussa, sinne mahtuu nyt sitten koko meidän poppoo, 2 aikuista,4 lasta, koira, vaunut. Vai autokauppiaaks meinasit ruveta? [;)]

Kävin eilen katsomassa siskon vauvaa ja voi että se oli aivan ihana!!! 1v 11päivää vanhempi isosisko oli aika ihmeissään ja nyrpisti nenäänsä kun vauva vähän itki [:)] ja kovasti halusi paijata vauvaa. Pääsevät kotiin vasta huomenna, kun siskollani oli tullut kuume ja tulehdusarvot nousivat, lisäks synnytyksen aikana siskoni pulssi oli ollut tosi korkee. Mutta eilen voi jo ihan ok ja sanoi, ettei 4,3kg:n vauvan ponnistaminen tuntunut kuulemma "missään"...hmmm, ei varmaan juu.... yrittiköhän se vaan mua rauhoitella kun tietää että mulla tää lievä paniikki nousee mitä lähemmäs oma h-hetki tulee? [;)] Rerpeämiä ei tullut, pari pintatikkiä oli laitettu. Ponnistaminen kesti 5 min. Eli kaiken kaikkiaan synnytys oli helppo.

Illalla yhdentoista maissa alkoi täällä taas supistella tosi ilkeesti ja tänään on jatkunut [&o] nyt kylläkin joko loppuneet tai sit pitää taukoa, välillä tuntui koko lantio olevan ihan tulessa ja kipu säteili eteen reisiin ihan niinkun viimeks. Toivottavasti ei tarvitsis lähteä taas sinne osastolle. Mies tietty taas aivan hermona... Mutta tää tuntuu tää Ben&Jerry´s mansikka-juustokakkujätski helpottavan, ainakin nyt on vähän helpompi olo. Jaaha, sohva ja MTV Fakta tuolla jo kutsuukin mua [:)] jos sais taas päivän itkut itkettyä jonkun ohjelman/mainoksen tahtiin... [;)]
 
Nii joo, eilen illalla sitten tunsin sen ensimmäisen kauan odotetun hikan ! ja Nyt on pojalla taas hikka[:D][:D][:D]
 
onnea ensinnäkin tyttö koolle tätiydestä.. ja toivottavasti supistukset lakkaisi sinulla.

aina käyn lueskelemassa juttuja,mut kirjoituksi en vaan saa.. itsellä kans verenpaine heittelehtii taas minne päin sattuu,sainkin sitten neuvolast mittarin lainaa,ja oon nyt koht viikon mittaillu joka pv.ja arvot ovat olleet hyvät. joten ehkä stressi nousee aina vaan siel neuvolassa kun en tykkää siell ollenkaa käyä..

tossa oli kyselyä perhehuoneen ottamisesta.tääl tosiaan sille on mahdollista,jos vaan huone on vapaana,mut en itse ainakaan meinaa ottaa ja ei se olisi pahemmin mahdollistakaan kun esikoinen kumminkin on hoidettavana.. sisko on palkattu kummipoikansa hoitoon kun tulee kaksille lähtö.. mies kumminkin haluaa olla synnytyksessä mukana,mikä on hienoa. vaikka vasta melkein vuosi sitten olikin.. mutta kumminkin. on ainakin joku kaverina kun viimeks jäin supistuskipujeni kans aina yksin sinne synnytyshuoneesee.. mut jospa tämä synnytys menisi paremmin. toivossa on hyvä elää.[:)]

itselle ei ole mainittukaan sanallakaan tuost sf mitast,eikä sitä ole edes merkitty korttiin.. niin typerää touhuu ja tuntuu et ei mua edes arvosteta tääl neuvolassa.. nyt on ollu pari päivää kipee maha,liekkö sit jtn supistuksia, ja närästystä eilenkin.. mut ohi meneviä kumminkin.. yöt menee vaihtelevasti. välil tosi useesti vessaa ja joskus selvii parill heräämisell.. riippuu miten just illal sattuu juomaa..

ja sitten toivottavasti oliko se mohomaha jolla epäilivät raskausmyrkytystä.? toivotaan ettei se iske.. pääsisit kunnialla "läpi" raskausajan..

ja en itse ollut kuullutkaan tuost et miehell heti annettaisiin laps ku on syntyny.. mut voihan se olla niinkin.ja ihana ajatushan se on [:)]

mut jospa täst koettaisin saada jtn piristystä kun jotenkin tuntuu ettei nyt mitään jaksa,nukkua vaan. mut jospa tossa kun pojan saa nukkumaa ..

ja tosiaan vappua taidetaan viettää sateiden merkeissä. nyt ei sada.mut eihä viel ole vappukaa.. [:D]
 
Pidetään peukkuja mohomahalle että kaikki menisi hyvin!

Mekään ei olla ottamassa/haluamassa perhehuonetta, kun ollaan suunniteltu, että mies jäisi isyyslomalle vasta sitten kun tulen kotiin vauvan kanssa. Näin jää miehen työnantajallekin pari päivää aikaa suunnitella sijaisia. Niin ja onhan siellä kotona kuitenkin tuo koiruus [:)]

Just_Pam: Meidän valmennuksessa jaettiin sellanen lappu, jossa oli noista TYKS:n vierailuista. Muuten siinä oli samat tiedot kuin sullakin, mutta isovanhempien lisäksi sen tunnin aikana sai vierailla myös ystävät ja muut sukulaiset. Tätä ihmettelin itekin, koska synnärin ovessa on lappu jossa puhutaan vain lapsen isästä, sisaruksista ja isovanhemmista... No täytenee varmaan tätä asiaa tiedustella osastolta sitten kun se on ajankohtaista.
 
anihani miten voi olla mahdollista ettei kohdunpohjan korkeutta olla sulta mittailtu?  Ohhoh, ohhoh, ei voi muuta sanoo!

Kiitos kaikille peukuista, toivotaan että koko hössötys tästä on turhaa.
Nyt oon ainakin tosi tosi paljon paremmalla mielellä, kun sain postissa huomisen ja viimesen palkkalaskelman. Mä en oikein käsitä miten se noin suuri palkka voi olla, mutta olinhan mä pääsiäisenä töissä, koko vuoden lomakorvaus tuli ja sit kaikki yö-, ilta- ja palvelusvuosilisät päälle. Jippiaijei [:)] Nyt sitä ollaankin sitten työttömänä [8|]
 
Takaisin
Top