kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervehdys!

Eka virallinen kesälomapäivä ja ilmakin on kuin morsian... heh...[:D]  aamulla satoi hetken lunta, mutta huomenna kuulemma pitäis olla parempi ilma. Kävin vielä kuulemassa töissä näytön vastaanottajan ja koulun opettajan "viimeisen tuomion" opiskeluistani ja hienosti meni. Nyt voi hyvällä omalla tunnolla olla itseensä ja suoritukseen tyytyväinen.

Tuosta synnytyksestä... itse kyllä ennemminkin vannon kivunlievityksen nimeen! 2 olen synnyttänyt epiduraalin voimalla ja 3. tuli nopeesti luomuna ja se oli mun mielestä rankin kokemus, vaikka olikin nopee. Mutta jos vaan suinkin ehdin, niin haluaisin sen epiduraalin saada tulevassa synnytyksessä. En itse tykkää ajatuksesta, etten ottais kipulääkkeitä, jos niitä kerran on tarjolla. Ei tarvitse "turhaan" kärsiä.

Neuvolakuulumisia tältä aamulta:

rv: 29+5
paino: +720g/vko... Oho!!! ( paino noussut kuitenkin nyt vasta 7kg, johon olen tyytyväinen)
turvotukset: -
RR: 116/80
U-prot: -
U-Gluk: -
B-Hb: 118
Fundus: 30
Lapsiveden määrä: normaali
Tarjonta: rt?
Sydämen syke: 150 +
Liikkeet: ++

Elikkäs nyt sitä painoa alkaa sitten kertymään... kuitenkin vielä mennään ihan kohtuuden rajoissa. Terkkarilla oli mukana kätilöopiskelija, eikä kumpikaan ollut varma, miten päin poika masussa on. Ens kerralla neuvolassa ultrataan, niin selviää sit sekin. Mulla on aiemmat kääntyneet tosi aikaisin, toivottavasti tääkin nyt päättäis kääntyä... onneks vielä on tilaa ja aikaakin. Vähän kun hirvittää tuo sektion mahdollisuus... [8|]
 
Joo, niin on! [:)] Merkkaisvat korttiin rt ja kysymysmerkin kun eivät olleet varmoja asennosta. opiskelija oli tuntevinaan pään tuolla alakerrassa, mutta th ei ja mä tunnen edelleenkin potkut alhaalla joten perätilassa mitä luultavammin vauva on. Ens kerralla selviää kun nyt ei ollut aikaa ultrata ja katsoa. Mut merkkasivat siis kuitenkin korttiin rt?
 
Mä en usko että kukaan tykkää sairaalassa ollakkaan, mutta ite aion olla sen mikä tuntuu tarpeelliselta. Ainakin sen 3 päivää. Maidon nousussa ja imetyksessä on varmasti ongelmia, tuskin se noin vaan tapahtuu niin on ihanaa että apua on lähellä. Ja ite saa levättyä synnytyksestä ja ruoankin valmiina. Kotiin ja koiria tulee varmasti ikävä mutta eiköhän sitä sitten kerkee kotosalla olee [:D] Ja vaikka mies oiskin heti jäämässä kotiin ja tekemäs sitä ruokaa, mutta onpahan siinä tuoreelle isälle osuva sauma pitää varpajaisia.

Meillä kävi 3 porukkaa virpojia ja jäi vielä pari munaa itelle ja vauvalle [:D] Kovasti tullut herkuteltua mutta jahka tästä pääsiäisestä päästään niin loppuu sekin sitten siihen!
 
Makoilin tuossa sohvalla ja poika rupes taas harjoittelemaan kuperkeikkojen tekoa. Ensimmäisen kerran näin kun maha oikein heilahti [:)][:)][:)] Oli hauskan näköistä, maha heilahti puolelta toiselle.[:)] Äitiyspolilla kun viime tiistaina jouduin käymään niin ne ultrasivat sielä ja paino arvio ultran mukaan oli 1000g-1100g. Poika on pikkusen käyrien yläpuolella. Oli kyllä ihana katsoa, kun näki ja tunsi itse pojan liikkeet [:)][:)]
 
Jenni90: Hienoa että näette jo liikkeet vatsan läpikin [:)] Se on kyl hyvin koomisen näköistä  [:D] Tämä korpisoturi voisi kyllä jo siirtyä jo vähän alemmas..... Inhottava olla istualteen tai seisaalteen. Makoillessa ei paina kylki luita ja keuhkoja niin on tullu vähän laiskoteltua nyt tää vkl ja päivä.. 
 
Joo, tuntui kyllä aika koomiselta, kun näkee että maha vain muljuu kuinka sattuu ja ite ei pysty vaikuttaa niihin millään tapaa[:)]
 
Täällä pyöreiden päivien viettäjä, 70 jäljellä.

oon jo rauhoittunut tän huolen kanssa vähäisestä painonnoususta. Kyllä se varmasti ihan riittää ja siihen minimi 7-8 kg päästään aivan heittämällä tätä menoa, pääsiäisen herkkutelut alkaa varmaan levittää takalistoa pikapuoliin. [:)] Nyt on mahan ympärykseen tullut pari senttiä ihan viime viikkoina lisää ja muksu viskoo mahaa täälläkin puolelta toiselle. Nyt jo tuntuu vähän haikeelta, että jonain päivänä mahassa ei enää kukaan pyörikään, eikä se elä omaa elämäänsä - mutta siinä vaiheessa sitä tuskin ehtii enää miettiä.

Pari viikkoa töitä ja sitten rukkaset naulaan. Oon vähän turhaan ottanut stressiä vikoista viikoista, kun nyt voisi vain nauttia viimeisistä päivistä ja olla hyvillä mielin siunatussa tilassa, sitä ainakin työkaverit toitottaa. Ja sit jäädä ansaitulle eläkkeelle täälläkin! [:D]

Meillä hankinnat etenee omalla painollaan kivuttomasti. Ollaan saatu tuttavilta tosi kivoja tavaroita ja isommista hankinnoista puuttuu enää pinnari, amme + joku hoitotasoratkaisu. Vaatteita on kiva katella miehen kanssa kun maku menee hyvin yksiin. Pojalle ei tuu liian hempuloita vaatteita. Pehmoisia kyllä, mutta ihan kaikki kissanpennunkuvat ei mee läpi.

Mulle sopii kans sairaalassaolo, pitävät huolta että me kumpikin pysytään voimissamme, tenava ei vaihda väriä ja mieskin saa tarvittaessa ohjausta ja lepoa. Ekakertalaisena se on niin iso juttu, että pari päivää menee varmaan ihan keveästi. Ja kaikki kivunlievitykset peliin, kiitos! [&:]

Keskarina sitten seuraava neuvola, ja kun ultraa ei ole, jäänee vauvan painoarvio nytkin saamatta.

sellainen vuodatus tällä kertaa. pirteitä päiviä muillekin yökukkujille!
 
On se kumma, että kun on kerrankin johonkin menoa,niin mitä tää äippä tekee;nukkuu pommiin[:D] no onneks ei oo neuvola meillä kun parin kilsan päässä,niin sen autolla hurauttaa 5 minsassa[:D]
Lääkärissä taas siis käyty, ja sairasloma jatkuu äippälomaan asti,niinkuin vähän jo ehdin epäilläkin[&:]
kohdun kaulakanavan pituus oli 2.9-3.3 ja vielä pari viikkoa sitten se oli 3.3-3.9..sunnuntaina ja eilen tuntu että supistuksia tuli jatkuvasti,kivuttomia kylläkin[&:]vaikka en tehny yhtikäs mitään..No ei sentään käskenyt ihan vaan "lepolomalle" vaan käski ottaa rauhallisesti ja jos muutaman päivän viettäis vaan pötkötellen..ja käski juoda paljon!(oon laiska ton juomisen kanssa[8|]..)
Vaan jos tuo pituus putoaa alle 2.5 niin joutuupi osastolle,ja sinne en halua ennen aikojaan,on se kotona olo kuitenkin niin paljon mukavampaa[&:] vähänhän toi huolettaa koko tilanne..
Mutta kohdunsuu oli kuiteskii kiintee ja kiinni ja pituus se 2,joten ei siis ihan järkyttävän paha tilanne onneks viel oo..Sano vaan, että jos tulee kivuliaita suppareita niin suoraan soitto synnärille ja kipinkapin sinne tarkastukseen[&:][&:] Parin viikon päästä taas tarkastukseen,jos ei oo lähtöö tullu sitä ennen..[:D]jospa ei..Ja kyllähän lääkärikin totes että voihan se olla että mä pyörin siellä vielä yliaikasenakin[:D]

muuten sit nää perusjutskat:
28+2
paino: +513g (yht.9,9kg tullut alusta..)
RR : 117/65
u-prot : -
u-gluk : -
B-Hb : 126
sf : 26,5
l.vesi : Normaali
hepun painoarvio: 1 kg 120g ja keskikäyrillä mennään[:)]
tarjonta: RT
syke: 140 +
liikkeet: ++
sokerirasituksen tulokset oli: 4,7 8,4 6,3 Eli ihan normaaleissa lukemissa,Jee[:D]
Mutta positiivisin juttu lääkärikäynnissä oli siis se, että hepulla oli kaikki hyvin[:)]<3.. Mamma meinaa vaan ränsistyä[:D][:D]

hmm,en millään malttais oottaa että isäntä tulee työreissusta huomenna tai ylihuomenna,on kuulemma suukkoja tulossa,ja kaikenlisäks suklaisia[:D][;)]nam..ja jotain vauvanvaatteitakin on matkassa,kivaa[:)]
juu,jospa sitä söis ja menis sohvalle loikoileen
 
Vielä huominen töitä ja sit talviloma [:D] Mie oon hyvin jaksellu, pikkusen väsyttää. Eilen otin pikku päikkärit töiden ja syömisen jälkeen. Täälläkin näkyy jo kun vauva liikkuu ( pitää kyllä tarkkaan katsoa [;)] ) Miun paino ei oo hirveesti noussut ehkä jotain alta 5kg. Mutta eihän nuo neuvolassa ole olleet huolissaan. Alku raskaudessa oli niin pahat pahoinvoinnit että laihduin, muutenkin tuntuu että on kaventunu ( paitsi mahan kohdalta se vaan kasvaa [:D] )

Miula meni kolmisen viikkoo kun lähettivät pakkauksen, aivan ihana hypistellä niitä pikku vaatteita. [:D]
 
Meidän mukula on nyt jo muutaman päivän yrittäny jaloillaan kaivertaa itseään mun kyljestä läpi! On muuten aika ilkeen tuntusta ja välillä oikeen sattuu! Päälle päin on kaikki potkut ja liikkeet näkynyt jo aika pitkän aikaa.. Taitaa riippua aika paljon vaavin asennosta ja istukan sijainnista tuo miten se liikkuminen ja potkut masun päällä näkyy. Meidän neiti kun on raivotarjonnassa pylly vasemmalla ja jalat oikealla puolella masua ja istukkakaan ei ole tiellä niin kaikki liikkeet näkyy päälle päin [:)]

Mulla on paino noussut nyt vähän vajaa 8 kg lähtöpainosta.. Alussa ei paino meinannu nousta millään mut sit alko ihan yhtäkkiä kauhee kiriminen! Ihan kauhistuttaa kun niin lyhyessä ajassa tupsahti 5 kiloa lisää painoa!

Nukkuminen alkaa olla jo suht vaikeeta.. Masu ja erinäiset muut vaivat, pissalla ravaaminen ym. on alkanut häiritsee ja koko ajan nukkuu sellasta "koiranunta" niin herääkin joka ikiseen liikkeeseen tuolla masussa ja unen päästä on tosi vaikee saada kiinni.. Ehkä tämä on jo tätä äidiksi valmistautumista [:D] Toisaalta nyt kun vielä ei oo vauvaa hoidettavana niin olishan se kiva nukkua kokonainen yö yhteen putkeen, mut ei niin ei. [;)]

Nyt on varattu 10-11.4 kylpyläreissu Vantaan Flamingoon meidän ensimmäisen hääpäivän kunniaksi. Itselleni varasin oikeen kunnon hemmotteluhoidot sieltä Span puolelta! AH! Ei millään malttais odottaa!! [:)]
 
Neuvolakuulumisia!
 
Viikkoja nyt 29+6, paino noussut 9kg, rr 110/68, hb 131, sf 25, Papu on raivotarjonnassa ja hänen sydän hakkaa sellaista 145 minuuttivauhtia. Kaikki siis erinomaisesti [:D]
 
Supistelee edelleen päivittäin ja useita kertoja. Ensi viikolla onkin sitten vuorossa vaihteeksi kohdunsuun tarkistus. Niin ja meikäläinen menee synnytystapa-arvioon kun oon niin pätkä.. Kaikille alle 155 cm kuulemma sellainen tehdään. Onneksi Papu on tähän asti kasvanut alakäyrällä ja oikeassa asennossakin on. Toivoisin, että en joutuisi synnyttämään keisarileikkauksella.
 
 
Jaaha, se olis tasan 30 viikkoa täynnä tänään, vähiin käy viikot!!! Tosi nopeesti on kyllä taas kerran raskaus mennyt tähän asti, mutta mulla tunnetusti vikat viikot meneekin sitten etanavauhtia. Onneks ei ole enää mihinkään kiire, etanavauhti sopii siis mulle!

Kävin kampaajalla, tuli vaaleeta raitaa ja otsatukka [:)] viimeks oli otsis pikkutyttönä. Ja tykkäsin heti tosi paljon, mieskin kehui kuinka otsis piristi mua [:)] Ja meidän uus sohva tulee vihdoinkin huomenna!!! On sitä odotettukin jo monta viikkoa.

Pojat on lähdössä ehkä jo huomenna isälleen pääsiäisen viettoon. Me mennään lauantaina miehen kanssa juhlistamaan mun valmistumista, käydään Vltavassa syömässä. Alunperin meidän piti pitää oikein kunnon juhlat mutta laitettiin nyt mieluummin rahat vauvaan. Sit olen vaikka kuinka kauan haaveillut Marimekon mustasta olkalaukusta ja sen aion lauantaina hakea.

Tänään tuntuu olevan oikein loistopäivä mulla, vaikka välillä onkin taas supistellut aika kipeesti. Ainakin toistaiseksi on hermot pitäneet, mutta päiväähän on vielä jäljellä joten... [;)] ja ilta tulee olemaan rauhallinen kun vanhimmat pojat lähtee judoilemaan.
 
Täällä ei oo kertaakaan supistellut eikä oo vauvakaan yrittäny punkee itteensä mistään ulos [:D] Se on kyllä tosi rauhallinen ja maltillinen liikkeissään, ei kauheesti ees liiku mut sen minkä liikkuu niin joutuu ihan miettimään että mikäs toi pikku vapina on mikä masussa tuntuu... Päivittäin kuitenkin liikkuu. Luulin jo viikko sitten että nyt se alkaa enemmän potkimaan kun tunsin niitä useemmin ja herkemmin mutta paskanmarjat se siellä nyt enää nii kovasti mesoo. Tosin nukun niin sikeesti yötöiden jälkeen etten tie mitä sillon tapahtuu. Aamulla töistä päästyäni olin laittanu rautakapselin pöydälle odottaan että nappasen sen herättyäni, mutta kappas! Se olikin hävinnyt kun silmäni aukasin lopulta ja mä yritin miettiä pääni puhki missä ihmeen välissä oon sen käyny popsimassa mutta en muistanu. Niin unen tokkurassa käyny vessareissulla että ei vaan muistu mieleen. Kukaan muu sitä ei ole voinut syödä [:D]
Aamulla teki kovasti mieli sinappivoileipää kun tulin kotiin, ja mies sen mulle tekikin [8D]
Onkos kellään muuten nenästä alkanut tulee verta tän raskauden myötä?

Jaahas, perhevalmennukseen ->
 
mohomaha, mulla verta tullut nenästä suunnilleen toisen kolmanneksen alusta. Ei mitään järettömiä määriä, mutta jotain kuitenkin. Ja joka aamu nenä täynnä kuivaa verta [:'(]. Neuvolassa kun tästä(kin) kysyin, sanoi ettei kannata huolestua, limakalvot on vaan kovilla talven takia.

Täälläkin Papukaija välillä melskaa siihen malliin, että koko maha hytkyy... ja samaa on puuhannut kans jo muutaman viikon. Huvittavaa, miten niin pieni voi saada niin suurilta tuntuvia liikkeitä aikaseen[:)].

Ja vielä noista supisteluista. Päivittäin niitä on 2-5 kertaa. Onneksi ovat kivuttomia ja kestävät muutaman minuutin kerrallaan. Välillä huomaa, että alkaa supistamaan, vaikka on vain ollut paikoillaan...
 
Voi että, ihanaa reissua niille jotka ovat reissuun lähdössä [: Itekkin tekis mieli lähteä vielä ennen vauvaa miehen kanssa "kahdestaan" johonkin, ihan vaan vaikka justiin kylpylään tai johonkin mökille tms. [:)] Saas nähä.
Nuo supistukset ovat kyllä ikäviä, täälä kans tulee supistuksia, kivuttomina, toisina päivinä enemmän ja toisina vähemmän.
Voi, meille tuli tänään äitiyspakkaus, ja vaatteet oli mitä ihanimpia ! Ne oli justiin mun mieleen, ei ollut mitään karseita oranssia ja keltaisia koko laatikko täynnä, vaan ihania valkoisia, vihreitä yms. [: Ehkä hieman poikamainen, mutta sekään ei haittaa kun poika olisi luultavimmin rakennu uä:n mukaan tulossa [8D] Tekis koko ajan vain mieli hiplailla vauvan vaatteita ja järjestellä niitä.[:
 
Kerron täällä kun en mitään sopivaa palstaa löytänyt. Eli selkäkivuista. Minulla niitä tuli alaselän alueelle sekä oikeaan kylkeen niin, että kivut oli ensiksi siedettäviä ja muutaman päivän päästä sietämättömiä. Panadol ei auttanut asiaan. Nukkumista ei voinut kuvitellakkaan sillä itkua tuhrustin jatkuvasti. Päätin siis hakea apua alan ammattilaisilta. Eli marssin terveyskeskukseen sieltä minut lähetettiin Peijakseen päivystykseen. Siellä vahtimestarina toimiva henkilö sanoi, että ei voi auttaa asiaan, että kotio vaan lepäilemään ja toivomaan että panadol auttaa. Kotona hetken ollesani kuume mittari näytti 38.3 ja soitin terveysasemalle sekä neuvolaan ja käskivät molemissa vain levätä ja jos kuume nousisi sitten tulla lääkärille. No illan edetessä en enään kestänyt olla kotona mikään asento ei tuntunut hyvältä. Lähdimme poikaystäväni kanssa yksityiselle lääkärille. Vasta siellä asiani kuunneltiin ja kokeet tehtiin. Selvisi, että minulla on pissä tulehdus joka on levinnyt munuaisiin. Eikun äkkiä naistenklinikkaa kohti. Siellä vietin mukavat neljä päivää suonensiäsiessä lääkityksessä ja muutenkin lääke tokkurassa. Vauvalla onneksi kaikki hyvin. Mutta jos olisin pitkittänyt asiaa niin se olisi johtanut ennenaikaiseen synnytykseen. Joten jos selkä kivut eivät tunnu normaalilta ja tunnet itse olosi kipeäksi vaadi apua. Antibiootti kuuri juuri loppui ja selkä kivut kadonnut.

Voi, että meidän kisuli tuossa juuri sängyllä makaillessani katseli vierelläni muljuvaa mahaa. Kun pikkuinen sitten potkas niin että maha heilahti puolelta toiselle. Kissa läppäsi tassullaan mahaan ja mietti mikä hiiri siellä menee :) sulosta katseltavaa.
 
mohomaha: Mulla oli talvella tuota verenvuotoa nenästä, varsinkin aamuisin kun niisti nenää. Neuvolassa sanottiin et ihan normaalia talven ja limakalvojen takia.
 
Tänään oli Sairaala- sarjassa rv29+6 syntynyt poika vauva. Oli kyl pieni!! Itsellä nyt viikkoja 28+5 niin pisti miettimään et minkänäköinen se oma vauva tuolla masussa on. Pysyispä vaan vielä tuolla!!
Mahassa muljahtelee oikeen kunnolla välillä, ihanan tuntusta. Välillä vähän sattuu, mut oon niin onnellinen tuosta pikku ihmisestä!!!!
 
Meillä on huomenna yhtiökokous jossa kerrotaan koska alkaa sauna,kylpyhuone yms remontit. Kesäksi on alunperin suunniteltu, taidanpa lähteä vauvan kanssa mökille siks aikaa kun remontti on.. saa olla järven rannalla rauhassa. Onneks sinne ei ole matkaa kuin n.40km!!
 
Munarikasta Pääsiäistä kaikille [;)]
 
Jann: Mulla kans ollu kyseinen juttu [:'(] Ja silloin selkä todella todella kipeä, ja mikään asento ei tuntunut mukavalta. Mulla silloin nousi kuume yli 40 asteen. Mä kans ramppasin asiasta TK:ssa ja sairaalassa, eivät kuunnelleet. Seuraavana aamuna meninkin aamulla ambbulanssilla sairaalaan ja antibiootit menivät suonen siäsisesti ja kun sairaalasta pääsin niin antibiootit jatkuivat suun kautta otettavasti. Se ei kyllä ollut mukava kokemus.... Mulla toki oli ennen raskautta, että sulla vielä kamalampi kun vauvaa odottaa vielä. Mutta onneksi kaikki on nyt sinulla ja ennen kaikkeavauvalla hyvin. [:)]
 
Takaisin
Top