kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta. Voi Tatjuska, toivottavasti kaikki on siellä hyvin ja raskaus jatkuu!!!

Terveiset neuvolasta! Eka käynti on nyt tehty ja pissa- ja verikokeet annettu labraan. Th oli sijainen ja opiskelijakin oli paikalla. Verenpaineet olikin nyt napsahtaneet kohdilleen kun töissä olin mittaillut tosi alhaisia lukemia. Painoindeksi kauhistutti (28) joten sokerirasitus on tiedossa myöhemmin [:'(] Nuoruudessa olen aina ollut reilusti alipainoinen (bulimia), eikä tosiaan ole ikävä niitä aikoja. Onneks th tuntui ymmärtävän, mutta kyllä silti itsestä tuntuu että vähemmänkin vois painaa (itsestähän tuo tietty on täysin kiinni, siis laihduttaminen). Mutta näillä kiloilla nyt mennään ja toivotaan , ettei niitä ihan kauheesti tulis raskauden aikana.

Tänään on siis viikkoja 7+0 ja seuraava neuvola vasta joulukuun lopussa... tuntuu kaupunki säästävän kovasti. Ilmoittauduin myöskin Downin seulaan ja samalla tehdään eka ultra eli viikoilla 10-12. Synnytyssairaalakin valittiin jo heti ja jatkan samalla linjalla kuin muidenkin lasten kanssa. Miehelle annettiin DVD, jossa on 3 osiota (raskaus, synnytys ja vauvanhoito), hän kun tulee nyt ekaa kertaa isäksi [:)] Tämmöstä täällä tänään, huomenna pitäis taas töihin yrittää mennä. Tän päivän vielä pötköttelen sohvalla ja katson leffoja. Syyspäivän jatkoja kaikille!
 
Hei kaikki!

Nyt vasta pääsin kirjautumaan tänne, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.[;)]
Mulla tuo LA on kait 04.06.2009, tosin ultrassa ei vielä ole käyty. Eli varmistunee varmaan sit sen jälkeen.
Eka neuvolakäynti oli pari päivää sitten. Tänään on siis 7+5 ja välillä pientä nipistystä masussa on, johtuu kuulemma kohdun kasvamisesta. Pahoinvointi on ajoittaista etovaa oloa, välillä vähemmän ja ajoittain enemmän.[:-]

Eli toivon kaikille mukavaa odottelua ja kiva lueskella muidenkin kuulumisia. [:)]
 
Tervetuloa helmipöllö!

lisäsin sut jo tohon meidän listaan! jos haluat et lisään tietoja ni infoile niistä [:)]
 
Ultrasta ei selvinnyt sen enempää eli joko sikiö ei vielä näkynyt kun raskaus on niin alussa tai sitten se on mennyt kesken tai raskaus on kohdunulkoinen. Vuotoa ei tule eikä ole minkäänlaisia kipuja. Lääkäri sanoi että vuotoa voi tulla jos on mennyt kesken eikä siitä tarvitse välittää, mutta kivuista pitää mennä sitten lääkäriin. Ja jos kumpaakaan ei tule niin sitten seuraava ultra silloin 7+3 minkä varasin jo aiemmin.
 
Mutta päätinpä ottaa asiasta vielä tarkemmin selvää ja soitin tervkeskukseen ja puhuin itselleni lähetteen huomenna labraan. HCG-arvoista sitten nähdään missä mennään. Lääkäri sanoi että jos arvo on yli 1000 niin sitten on syytä epäillä kohdunulkoista. Mutta tuloksiin menee varmana pari pv eli odotteluahan tää nyt sitten on.
 
Sitä vaan niin jo on asennoitunut keskenmenoon että vuotaisi nyt loputkin pois sitten. Mutta eipä vaan vuotoa ole näkynyt kuin sen hetken eilen... kamalaa tämä epätietoisuus ja mies on vielä koko päivän ja illan kiinni työjutuissa joten ihan yksin olen tämän asian kanssa ja yritän illasta selvitä lasten kanssa että ne ei näe miten muhun sattuu....
 
Tsemppiä Tatjuska, pidän peukkuja että kaikki on kuitenkin hyvin.
Epätietoisuus on varmasti musertavaa, toivottavasti saat tietoa ennen viikonloppua.
 
voi mullakin on nyt jotain pelottavaa meneillään. Mitään kipua ei ole mutta eilen alkoi niukka, ruskea vuoto [:(] 
 
Hei kaikille!
 
Tatjuska: Pidän kaikki sormet ja varpaat pystyssä että toi on kaikkea muuta kuin k......meno. Vihaan niin paljon tota sanaa etten pysty edes kirjoittaa sitä kokonaisuudessa. Älä kuitenkaan stressaa tota tilannetta vaan ole yhtä rennosti kuin tähänkin mennessä [:)] Toivon kovasti että kyseessä on väärä hälytys. Voimia ja positiivista energiaa vielä kerran [:)]
 
Mohomaha: Sinullekin haluisin sanoa että älä vielä piirtele piruja seinälle. Mun todella hyvä kaveri joka synnytti tytön viime lauantaina, myös vuoti jonkin verran esikoista odottaessa neljän ensimmäisen kuukauden ajan. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja siitä syntyi terve poika joka on nyt lähes 2,5 vuotias. Yrittäkää siis molemmat olla rentoja ja nauttia raskaudesta [:)]
 
Itselläni on lisääntynyt pahoinvointi ja mikään ruoka näytä maistuvan. Tällä hetkellä kuitenkin himottaa oikein kunnolla syödän kiinalaista, joten lähetin miehen sellaisen aterian hakemaan. Toivottavasti ruoka menee sentään alas, ettei tarvitse sitäkään oksentaa pois [:D] 
 
Hei kaikille!

Uutena keskusteluun, laskujeni mukaan rv 7+3, mutta voi heittää jonkin verran kun kierto on ollut epäsäännöllisen säännöllistä (29-34pv), kesäkuun alkupuolella olis näillä näkymin tulossa pienokainen. Vaikka kerrottiinkin melkein heti tiedon saatua koko perheelle ja muutamille ystäville, niin oli jokin kynnyskysymys ylipäätään rekisteröityä tälle sivustolle, ja toinen askel ottaa osaa keskusteluihin, tuntui että menee asioiden edelle.. Ehkä kuulostaa nurinkuriselta, mutta pelkään jatkuvasti sitä että menee kesken (vaikkei niin olekaan käynyt, pieni epäilys jälkikäteen että kerran on näin käynyt, mutten tehnyt silloin minkäänlaisia testejä niin ei voi olla varma). Tutuille kertomisessa ei ollut kynnystä, ajattelen sen niin että jos jotain kävisi, niin olisi sitten tukijoitakin.
Yritystä on ollut jo muutaman vuoden, nyt oikeastaan oltiin jo osittain luovuttu ajatuksesta, kumpikaan ei miettinyt asiaa sen kummemmin, koska näytti ettei onnistu millään ja alkoi kasvaa epäilys että jommassa kummassa saattaisi olla jotakin vikaa. Mutta kaikki aikanaan, ja olen varma että tämän pitikin tapahtua vasta nyt, monestakin syystä.
Mieheni oli kenties jopa vieläkin onnellisempi asiasta kuin minä ja oli revetä liitoksistaan saadessaan 30v. lahjaksi tiedon masussani odottavasta lahjasta.

Neuvola-ajan sain kuun lopulle. Testin tehtyäni en olisi malttanut odottaa että pääsisi jo sinne (soitin parin päivän päästä ajan), jotta saisi jotenkin "varmuuden" tai jotain, tuntui epätodelliselta kaikki ja onko sitä raskaana ollenkaan. Nyt kuitenkin kun pari viikkoa testistä on mennyt ja on rauhassa totutellut ajatukseen, niin "uskaltaa jotenkin luottaa testin tulokseen ja oireisiin", että tämä ei ole vain unta [:D]

Oireista; väsyttää jatkuvasti eikä jaksaisi mitään, kamala nälkä koko ajan ja ellen syö tunnin/parin välein jotain niin huono olo iskee, paleltaa jatkuvasti, nipistää välillä sivuilta ja välillä keskeltä ja naama kukkii kuin viimeistä päivää (eläissäni naamassani ei ole ollut kuin YKSI finni kerrallaan niin nyt olen sitten helisemässä naamani kanssa). Oksetusta ja Todella pahaa oloa ei ole kuitenkaan ollut ollenkaan, ellei lasketa eilistä jolloin olo oli sama kuin auringonpistoksen saatua ja tuntui että pää räjähtää. Lisäksi parin viime päivän sisällä ilmaantunut pyörryttämistä ja välillä tuntuu että tasapaino on hieman hukassa.
Niin ja huuli aukesi toiselta puolelta.. Joku muu täällä valitti samaa, tietääkö joku mistä johtuu? Muistelisin että B-vitamiinin puutoksesta. Foolihappoa olen alkanut syödä, mutten vielä muita lisävitamiineja, ajattelin neuvolasta kysellä lisää.

Tatjuska ja mohomaha toivottavasti kaikki on kunnossa, teki pahaa lukea. Jos jotain kannustavaa, niin monella voi olla jonkinlaista vuotoa vaikkei olisikaan mistään vakavasta kyse. En voi sanoa aivan omasta kokemuksesta, mutta olen lukenut jonkin verran, ja lisäksi aivan lähipiiristä löytyy muutamakin tuttu joilla on aluksi esimerkiksi tulleet "menkat" (jonkinlaista vuotoa) normaalisti, joten eivät ole tienneet olevansa raskaana ennen kuin se on ollut jo pitkälläkin, esim. miehen siskolla raskaus oli kuukautta pidemmällä kuin luultiin, koska huomasi olevansa raskaana vasta kun menkat jäivät pois ja ultrassa selvisikin että mentiin kuukautta pidemmällä. 
Pidetään peukkuja että kaikki on hyvin :)
 
Moi kaikille!
 
Pidetään peukkuja Tatjuskalle ja mohomahalle, että kaikki menee hyvin, eikä ole mitään vakavaa! Tulitikku, tsemppia ja jaksamista sulle! Toivottavasti saatte keskusteltua ja sovittua välinne!
 
Cira, minullakii aukes suupieli, mutta parantu parissa päivässä, eikä nyt oo ennää uudestaan tullu. Minunkin mielestä se on ehkä B-vitamiinin puutosta...En oo mittää vitamiinia alottanu, kysyn sitä sitte neuvolassa, tarviiko!
 
Hirvee olo ollu pari päivää, oksentanu en oo, mutta semmonen kuvottava ja heikottaa. Päätä särkee ja väsyttää! Kotona ei töiden jälkeen meinaa jaksaa tehdä mitään. Pitäs muistaa syödä parin tunnin välein jotain pientä... Jos ei muista syödä, ja sitten kun alat jottain laittaa suuhun, nii tuntuu, ettei maistukkaa, väkisin jottai alas nieleskelen ja sitte tulloo kahta kauheempi olo. Ja välillä tuntuu ettei halluu syödäkään. Sängynpohjolla tahtosin vaan muata! Ei oo helppoo!!! Isäntäkkii varmaan kohta kyllästyy tähän mun  ainaiseen valitukseen. Selkäkin on välillä pirun kippee!!! Entäs jos tää olo tästä vielä pahenee, enkä pysty olemaan töissä? Onko raskaus syy jäädä sairaslomalle?
 
Neuvolan tätikii soitti tännään ja muutti ekan ajan seuraavan päivän aamuun. Ensin piti olla ens viikon tiistaina, mutta nyt menenkin siis vasta keskiviikkona! Oikeastaan nyt jo odotan sitä, jännityskin on hävinny![:)]
 
Mitäs mieltä olette tästä sikainfluenssa-rokotteesta? Meinaatteko ottaa? Minä olen vähän kahen vaiheella. Tulloo, jos on tullakseen, siis se tauti! Toisaalta, jos se rokotus suojaa vauvaa yhtään, nii sitten otan...en tiiä...
 
Ihan kaamee olo, palelee ja väsyttää (viime yönä en saanu nukuttua), tipan tippaa ei vuotoa ole tullut tänään, jotain ruskeaa vaan valkovuodon seassa. Silti on jo ihan luovuttanut olo ja kädet ristissä toivoo, että vuotais nyt loputkin sitten pois että pääsis edes jatkamaan eteenpäin. Tissitkin on edelleen ihan yhtä kipeet kun ennenkin että kiva kun on vielä kaikki raskauden oireetkin tässä. On vaan aivan hirvee olo tämä epätietoisuus.

Mohomaha: pieni ruskea vuoto ei ole vaarallista, älä suotta huoli. Niin kauan kaikki on hyvin kun pysyy oireet ja vuoto ei ole kirkasta ja voimakasta, eikä tule kipuja. Mulla suurin syy huoleen oli ne pienet hyytymät. Ne vaan jotenkin tuolla päässä kolkuttaa, että tämä meni nyt tässä mutta en vaan saa sitä varmistusta, että jotenkin elämän pitää taas potkia päähän tällä kertaa.
 
tatjuskalle ja mohomahalle ihan hirveästi tsemppiä!! mullahan alkoi molemmat km rukealla tuhruvuodolla ja sitä kesti molemmilla kerroilla noin viikon. jos mulla nyt tulisi edes tippa housuun marssisin heti jonnekin ultraan. mutta, alkuraskaudessa vuoto on TODELLA yleistä eikä siinä yleensä ole mitään vaaraa!!!

ja tervetuloa myös Cira!
 
ahaa, kiitos kaikille vastanneille [;)] olo helpotti heti. Minä en ole vieläkään saanut aikaiseksi varata neuvolaan aikaa kun siellä on vaan tunnin soitto aika [&o]
Mun maha jatkaa vaan turpoomistaan, tuntuu että ois kauheesti ilmaa. Ja naama kukkii aika iloisesti, minä kun luulin pääseväni siitä vaivasta jo aikaa sitten.
Tsemppiä kaikille, kyllä on kiva kun voi puhua asioista täällä [:)]
 
*mimosa*85: Katsoin juuri tuon 45 minuuttia ohjelman missä puhuttiin juuri tästä sikainfluenssa rokotteen käytöstä. Tosiasia on se että 100 % varmuudella kukaan ei voi luvata raskaana olevalle ettei hänen lapselleen tule teratogeenisiä tai mutageenisia vaikutuksia. Siksipä juuri onkin vaikeaa päättää että ottaako sen rokotteen vai ei. Itse olen ollut jo jonkin aikaa sillä kannalla että taidan jättää välistä, mutta toisaalta jos sitä suositellaan vasta kun olen viimeisellä kolmanneksella niin ehkä saatankin ottaa. Noh, asia on tärkeä ja vaikeasti päätettävissä. Eiköhän jokainen meistä kuitenkin tee niin kuin parhaaksi näkee [:)]  .. Alla on linkki missä kerrotaan jonkin verran tosta rokotteesta, mutta ei kuitenkaan juuri sitä me raskaana olevat haluaisimme tietää.
 
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/ 
 
kääks, mulla on 40min päästä ultra. jännittää ihan hirveesti [&:]

joo, toi rokote-juttu on aika kinkkinen. vähän kallistun kyl siihen suuntaan etten sitä ottais...mut sit sitä alkaa jossittelemaan eikä olekaan enää niin varma. pitää varmaan neuvolasta ja vaikka tänään tuolta gyneltä mielipidettä.
 
Hyvää huomenta!

Olen kanssa tuota rokote juttua miettinyt, että pitäisikö se ottaa vaiko ei. Toisaalta niinkuin monella muullakin oma mielipide alkaa kallistua siihen suuntaan, etten sitä tahtoisi ottaa. Toisaalta siihen tulee kohdallani se, että olen hoitoalalla töissä enkä tiedä, että kuinka tiukasti työantaja "pakottaa" se rokotteen ottamaan. Sitä asiaa tässä ollaan miehen kanssa yhdessäkin mietitty, että mikä kannattaa...?
 
Varhaisultrasta kyselyä:

sinnehän voisi siis itseksiin ja omilla rahoilla mennä kun on menossa rv 6, tai kun alkion sydän lyö, eikö niin? Näkyykö siis mahdollinen tuulimuna jo tässä vaiheessa? Entä kaksosten mahdollisuus? Suvussa on taipumusta sekä tuulisiin asioihin että moniin muksuihin. IIK :)

Nyt tämä mammakokelas arpoo ja arpoo mennäkö vai ei, kun ei tuo kierto ole niin kellontarkka että voisi varmaksi sanoa että hedelmöityminen ja kiinnittyminen on tapahtunut laskennallisen ovulaation kanssa samoihin aikoihin, toisin sanoen alkio voi hyvinkin olla nuorempi. Tämä raskaus onnistui kuitenkin varsin nopeasti eli yk 2, mutta kun en ole aiemmin ollut raskaana haluaisin olla varma että jotakin siellä on. Ja kun raskausoireet on tosi vähäiset, kolmesti päivässä vihloo vatsaa ja siinäpä se oli. Kipu ei ole foorumeilla kuvailtua "nippailua" vaan enempi menkkakipujen tyyppistä aaltoina tulevaa jomotusta, vähän niinkuin kuvittelisin supistusten olevan, niin mietin jo sitäkin että yrittääkö elimistöni pusertaa pikkupikku alkiota ulos...

Jos tästä tulee tuulimuna / menee kesken, voi ensi yritys olla hankalampi tapaus. Huijasin kuukautiskiertoa pysymään tasaisena kun lopetin pillerit, mutta tunnetusti kiertohan sekoaa tällä toimintahäiriöllä muutaman pillerittömän kuukauden jälkeen. Ja sitten saa tosissaan heiluttaa peittoa työksi asti. Siksi tietty haluaisin nopeasti tietää onko siellä oikiasti kettään, että pääsisi nopeasti uuteen yritykseen..

Olipa vuodatus. Kiitän jos joltakulta löytyisi vastaavia kokemuksia ja neuvoja..!
 
Huomenta!

Minä taas kallistun itse siihen suuntaan, etten ota rokotusta, vaikka hoitoalalla olenkin. Jos rokotetta olis ehditty tutkimaan enemmän, niin ehkä sitten ottaisin. En tiedä, olenko uhkarohkea vai mikä, mutta jotenkin en vaan osaa pelätä kyseistä tautia... En katsonut eilen 45 minuuttia, joten en tiedä mitä siellä sanottiin. Meillä ei pomo "pakota" ketään sitä ottamaan, vaan jokaisella on oikeus valita oman kantansa.

Meillä vietetään tänään 4-vuotispäivää miehen kanssa [:)] Harmittaa kun olen edelleen kipeänä, mutta jos vaikka viikonloppuna voitais pikkusen juhlistaa tätä päivää. Mies oli eilen jotenkin niin suloinen, ku ihan innoissaan luki neuvolasta saatuja papereita ja vihkosia, ihan tuli tippa linssiin... Mistä tulikin mieleen, että eilen kun kuulin radiosta Neljän suoran "Siipirikko"-biisin, niin mulla hanat aukes, eikä itkusta meinannut millään tulla loppua... hormonimyrsky on melkoinen! Olen kyllä aina ollut tosi herkkä itkemään ja näytän tunteeni hyvinkin avoimesti, mutta nyt tuntuu että ihan kaikki saa mut itkemään. Pojat eilen kyselivät huolissaan, että mikä äitiä vaivaa ja katsoivat ihmeissään kun selitin vaan olevani niin onnellinen... [:D]
 
Mulla ei oo käyny edes mielessä että ottaisin rokotetta...

Sain vihdoinkin soitettua neuvolaan ja ensimmäinen aika olis puolentoista viikon kuluttua maanantaina [&:] Onko muilla ollu/tulossa vauvan isät mukaan?
 
Huomenta! Tai päivähän tuo jo on![:)]
 
Hitsi, kun en nähnyt sitä 45 minuutin possuflunssapätkää...Tulloo se tännää uusintana...Ja näkyyhän se varmaan netistä, mutta tykkään ohjelmat kattoo telkusta...
 
Minäkii isännän kanssa asiasta juttelin ja hän oli sitä mieltä, että saan päättää! Kallistun kumpaan suuntaan tahansa...Tällä hetkellä en ole sitä ottamassa! Minäkin kyllä tk:lla työskentelen, siellä niitä pöpöjä varmasti on...Mutta siltikään en halua rokotetta! Tietääkseni meilläkin vapaaehtoinen!
 
Onnex olkoon Tyttö Koo vuosipäivän johdosta![:)] Meillä on kuun vaihteessa 8 vuotta täynnä yhteistä taivalta! Tekisi mieli lähteä silloin syömään jonnekin oikein hyvin, jos siis ruoka maistuu!!![;)]
 
Tissit on tämän viikon alusta tullu tosi kipeiks, ei meinaa pystyä koskettamaan! Tämä päivä tuntus alkavan nyt paremmin, ei oo pahaa oloa, tosin vapaapäivä ja löhösin sängyssä pitkään! Rv nyt 5+6![:)]
 
Rokotetta en just tällä hetkellä ottaisi. Tuntuu hurjalta vaihtoehdolta ottaa rokotus ennen 12 viikkoa... Tuskin otan ollenkaan missään vaiheessa.
 
Hele81: En nyt osaa vastata kysymyksiisi 100%:n varmuudella, viisaammat korjatkoon [;)].
Ystäväni kävi varhaisultrassa ensimmäisen kerran jo rv 5+4 ja silloin näkyi jo joku "mötikkä". Rv 6+ pitäisi sydämen jo tykytellä joten sekin siellä varhauisultrassa näkyy. Tuulimunaraskaus on todettavissa ultraäänellä viikosta 7 eteenpäin. Viimeistään silloin pitää alateitse tehdyllä ultraäänikokeella näkyä sikiö ja sydänäänet. Ilmeisesti jos ei näy ja kuulu, asiaa tutkitaan uudestaan.
Kaksosraskaudenkin mielestäni pitäisi jo rv 6+ näkyä (varsinkin jos kaksoset ovat erimunaiset) ja siis sykkiihän siellä kaksi sydäntäkin jo silloin [:D]. Mutta onhan monelle selvinnyt vasta paljon myöhemmin että siellä onkin yhden sijasta kaksi pötkylää.
 
mohomaha: Neuvolaan mies ei ole tulossa mutta varhaisultraan kuulemma tunkee mukaan [:D].
 
Takaisin
Top