kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä ne neuvolassa katto lapsiveden määrän? Perhanan Riihimäki, täällä ei oo kyllä mitään tollastakaan [:@]

K-HKS ei myöskään pääse vierailulle, ilmeisesti ainakin tää sikainfluenssa vaikuttaa näihin vierailuihin. Tosin ultrat on ollut siellä äitiyspolilla niin ainakin tietää sitten mihin rakennukseen ja mistä ovesta mennä sisään kun h-hetki koittaa. Ne parkkipaikat on kyllä yks asia mikä ärsyttää, kun pitää sairaalan henkilökunnalta pyytää joku lupalappu autoon että se auto saa olla 1 vai 2 tuntia kauemmin siinä pihassa. Ei varmaan tuu autoo kovasti mietittyä siinä vaiheessa kun synnyttään lähtee.
 
ei sinne valmennukseen ole pakko mennä. Et menetä mitään tukia tms., jos pokkana jätät vaan menemättä. [:D] No itse en ole käynyt kertaakaan, joten en tiedä onko ne kuinka hyödyllisiä tms. Toisaalta en ole kyllä kaivannutkaan mitään tuollaista. Saatika jos pitäis saada tuo mies mukaan.. hahahaha.. niin varmaan. Mieluummin se kuulemma opettelee mun avustuksella kuin että joku vieras tulee viereen neuvomaan. Mutta kukin tavallaan, meille sopii mieluummin tälläinen.
Meikäkin laitto sen kelan hakemuksen menemään. Vähän toisaalta kaduttaa, kun tuli valittua se äippäpakkaus, eikä sitä rahaa, mutta toisaalta.. Haluun kokea sen fiiliksen, kun pääsen tonkimaan sitä laatikkoa. Tulee ihan joulufiilis [:D][:D] Jo ihan senkin takia, että tuolle syntyvälle muksulle on jo lähes kaikki..
Jännä tuo netissä tutustuminen muutes.. mitähän hyötyä siitäkin muka. Perkuleen töpselinuha!! [:@][:@] No mutta voin Nuorelle äidille sen kertoa, että kätilöt siellä on ainakin tosi mukavia, tai mä oon aina tykännyt. Neuvovat kyllä jos kysyttävää on ja semmosia maalaisjärkeä omaavia immeisiä. Päksissä on 2-3 h huoneita siellä, perhehuoneita ei kuulemma ole sen rempan takia, mikä on sitten ihan persiistä. Ja toinen asia minkä kuulin viimeks kun siellä kävin, onkin sitten todella syvältä, on se että tuon rempan takia sinne samalle osastolle laitetaan myös ne naiset, kenen synnytys ei ole mennyt ihan mallikkaasti. Mahtaa olla todella hienoa keräillä siellä itseensä muiden lasten huutaessa läheisissä huoneissa, kun omalle on käynyt jotain. On taas inhimillisyys kaukana, sanon vaan!!
 
mohomaha, luulisin et neuvolantäti arvioi sen lapsiveden määrän normaaliks ihan käsikopelolla? Tai en ainakaan itse huomannu mitään muutakaan millä se sen olis voinu tarkistaa [:D] PHKS:ssa synnyttjille on annettu lupa pysäköidä auto päiväkirurgian parkkipaikalle. Eli siis miehen on ensteks vietävä minut sinne synnytysvastaanottoon ja jätettävä sinne siks aikaa itekseni et vie auton tonne parkkiin? Tai sit minun olis niissä synnytyspoltoissani kiputettava sieltä parkkipaikalta tuonne synnytyspolille.. Kaikkea sitä tuleekin murehdittua!! [:D]

Justiinsa äitini kanssa juttelin puhelimessa tuosta perhevalmennuksesta ja se sano kanssa että ei sinne oo pakko mennä. Sen takia en viitsis olla koulusta poies ja muutenkin tollaset jotenki tuntuu ahdistavilta.. [:D] Meillä kun on paljon tuttuja, jotka on kans saamassa tai on nyt ihan lähiaikoinakin saanut lapsen ja heidän kanssaan on paljon juteltu kaikennäkösestä maan ja taivaan väliltä. Toistahan se tietty olis jos ei olis ketään keneltä kysyä ja kenen kanssa jutella..
 
pääsinpäs pitkästä aikaa raahautumaan koneelle.. ollut ihan järkyttävä viikko. [:'(] olo on ollut aivan kauhee. päässä huippaa ja mitään ei jaksa eikä kykene. ja aina kun tenava on liikkeessä musta tuntuu että mulla loppuu happi ja sydän meinaa karata. [&:] ja tää ipana kun tuntuu olevan aina liikkeessä...
eilen iski vielä kauheet mahakivut ja ei pysy mikään sisällä. mietinnässä taas lääkäriin meno mutta viimeksikkään en saanut mitään muuta hoitio-ohjetta ku rautakuuri kun hemot vaan sata.
nyt on oikeesti tuntunut että halluisin perua koko projektin sen verran koville ottaa.. [:(] pikkasen vaan myöhästä...[;)] ja kuitenkin kauhee huoli heti kun vaavi onkin mylläämättä.
että tällästä omaanapaa taas tälläkertaa... [&:]
saatiin perhevalmennukseen kutsu ja mieheni oli että onko ihan pakko... [:)] ja samaa mäkin ajattelen. tosin synnytyksestä on niin monta kysymystä ja epäselvää että varmaan ois ihan aiheellista mennä.... tuntuu vaan jotenkin kummalliselta. enempi mä haluisin mennä synnärille (khks) tutustumaan.. kun nyt tietää vaan sen että mistä ovesta sinne mennään.. [&:]

katusutariinalla näyttäs olevan aivan ihania killejä... [:D]
 
Jep, ne on. Melkosta hulabaloota vaan, kun kaks lasta ja kolme kissaa.. Mutta nyt saa ainakin noiden kissojen osalta riittää, enempää en ota [:D]

Täällä on erikseen synnytysvalmennus ja perhevalmennus. Oliskohan muillakin? Tai.. Muutama vuosi sitten nuo oli vielä kaikki samassa kurssissa, niin kaveri tiedusteli koska tuota synnytystä käsitellään (video ja muut), ja meni vain sille tunnille. Passas ne muut tunnit, eikä saanut mitään sanomista. Että kai sen vois noinkin tehdä?
 
[:)][8D] meillä ois varmaan kymmenen kissaa kun mä oon raahaamassa löytöeläinkodeista aina kaikki kissat meille.. [8|] onneksi tuo mies on toppuutellut ja määrä pysynyt kahtena... vaikka monesti on ollut niiiin lähellä että mun räpsynräpsyt ja anovat ilmeet on lepyttäneet miehen.. [;)] varsinkin nyt kun täällä maalla ollaan asusteltu. noh ihan hyvä nyt kun toi vaavi tulee että määrä vaan toi kaksi. [8|]

toi perhevalmennus näytti olevan ripoteltu kolmelle illalle ja aiheetkin laitettu esitteeseen joten mä/me varmaan meen vaan sinne synnytysvalmennukseen.. ihmettelen vaan sitä että koko valmennushommelin hoitaa terveydenhoitaja...[8|][:-] hmmmm... oisin ehkä toivonut kätilöä tai jopa lääkäriä sinne.
 
Neuvola- ja lääkärikuulumisia:

rv:       24+6
paino:   -260g/vko
RR: 
      106/70
pissa:    puhdas
sf:        24
B-Hb:    128
syke:     +
liikkeet:  ++

Lääkäri teki painoarvion kun ultrasi, vauva on nyt 840g (viikko sitten siellä 4D:ssä oli 600g, hurjaa kasvua!) ja laspiveden määrä oli normaali. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, pituus 3cm. Pelkäsin että olis jo pehmennyt kun on ollut noita supistuksia, onneks kaikki oli ok eikä tarvitse jäädä sairaslomalle.

Kovasti hämmästyin tuota omaa painoani, kun se onkin nyt laskussa. Toisaalta se oli ihan tervetullut uutinen, kun on lievää ylipainoa. Ylihuomenna sitten sinne sokerirasitukseen ja seuraava neuvola on maaliskuun lopussa.
 
Meilläkin nuo valmennukset on jaettu kolmeen eri kertaan, viikon välein keskiviikkoisin. Ekassa käsitellään synnytys ja noissa kaksissa sitten imetystä, vaipanvaihtoa yms. Ite ajattelin kyllä osallistua jokaiseen miehen kanssa. En koe siinä mitään menetettävääkään. Näkeepähän muita odottavia. Neuvolassa ei ollut puhetta mistään ilmottautumisesta, joten sinne vaan mennään tai ei mennä.

Missä sä hani asut? Me täällä Riihimäen mattilassa päin...
 
MOHOMAHA:hani assuu siinä riihimäen kuppeessa hausjärvellä [8D] muutettiin vajaa pari vuotta sitten riihimäestä tänne.
meillä oli että esteen sattuessa on ilmoitettava sille valmennuksen pitäjälle---- musta tuntuu että taidan jättää väliin ne nuken pyörittely/kotisleikit... (siis mitä olen kuullut niistä niin ovat juuri sellaisia) sekä sen parisuhdeosion. ainut minkä koen tarvitsevani on se synnytysvalmennus.... [8|]
 
Meillä on taas niinpäin, että mies on kysellyt, että millonkas niitä valmennuksia on ja olis innokas sinne lähtemään, itse en niinkään. Ahdistaa ajatuskin tosta valmennuksesta, kun mielikuva niistä on sellanen, että siellä viimisillään olevat mammat mahat pystyssä puuskuttaa ja opettelee ringissä hengitystekniikkaa[:D] Neuvolassa ei ole puhuttu mitään valmennuksesta tai synnäriin tutustumisesta, voihan se olla ettei täällä päin sellasia ees järjestetä. 
 
Iltaa rouvat!
 
Eilen kävin jälleen lääkärissä supistelujen takia ja sairaslomaani jatkettiin kuukaudella. Taitaa mulla sitten mennä loppuraskaus sairasloman ohella ...toivottavasti pääsen töihin edes viimeiseksi kuukaudeksi ennen äitiyslomaa [:)] Kotona on vähän avuton olo ku ei oikein saa tehdä mitään raskasta ja nostella mitään painavaa [&o] ...noh ei tälle voi mitään, onneksi beibe kovasti pitää äidille masussa seuraa muuten tulisin hulluksi näiden seinien sisällä [:D][;)]
 
Heips!
 
Kävin eilen ylimääräisellä lääkärikäynnillä neuvolassa. Supisteluja tulee päivittäin, useita kertoja ja osa niistä sattuu.. Olin ihan varma, että kohdunkaula on pehmennyt, auki tms. Mutta kaikki onkin hyvin. Vähän se on lyhentynyt (ennen 3 cm, nyt 2,5..) mutta se ei kuulemma haittaa. Sydänäänet kuului hyvin, paineet oli kunnossa ja Papun liikkeet tuntuu nykyään päivittäin.
 
Tänään mennään ekaan perhevalmennukseen, aiheena keskustelu psykologin kanssa rauskaudesta, synnytyksestä ja lapsiperhe-elämästä. Käytiin mieheni kanssa läpi perhevalmennuksen aiheet, parista oltiin kiinnostuneita, muut jätetään väliin. Meilläpäin ei tarvitse ilmoittautua / perua tuloa. Tulee vaan, jos siltä tuntuu. Onkohan muuten Hyvinkään sairaalassa tutustumiskäyntikäytäntöä, tietääkö joku? Aikaisemmin oli..
 
Mitäs muuta.. Keuhkoputkentulehdus ja poskiontelontulehdus alkaa pikkuhiljaa väistyä ja elämä voittaa. Tiesittekö muuten, että Nasolin aiheuttaa supistuksia??? En mäkään, ennen kuin apteekin myyjä kertoi kun olin ostamassa jo toista pulloa. Höh!
Kävimme eilen kavereiden luona, saimme lahjaksi aivan ihanan söpöjä vauvanvaatteita! Ja ostettiin niiltä itkuhälytin. Olin ihan tohkeissani kun lajittelin vaatteita kaappiin :)
 
Lauantaina lähdetään sitten sinne Alpeille. Loma on enemmän kuin tervetullut. Joku kirjoitti tuossa edellä, että työ vie kaikki mehut kun siellä pitää olla 100% läsnä. Samma här. Enää 9 viikkoa töitä (kun lomaviikko on jo vähennetty) ja sitten vapaus (työstä) koittaa!!!
 
neuvolalääkäri takana, kohdunsuu oli edelleen 3cm ja kiinni ja kiinteä enkä suostunut ottamaan sairaslomaa.
olis varmaan kyl saanut, sen verran paljon kyseli mun työstä ja loman tarpeesta.

tässä olisi neuvolamittojav rv24+6:

painonmuutos 646g/viikko (vihdoinkin painan saman verran kuin ennen raskautta!)
RR 124/76
virtsassa leukosyytteja -> pitää käydä antamas labrassa uus pissanäyte
Hb 112 -> rautaa pitää alkaa syömään
kohdunpohjan korkeus 23½
syke +150
liikkeet ++

ja sain käskyn mennä sokerirasitukseenkin.. olin varma, et pääsisin pälkähästä.
kolmen viikon päästä jo seuraava neuvola-aika. hirmu usein niitä tääl raisiossa.
 
Täällä on nyt sit ihan virallisesti jääty pois töistä selkäkipujen takia. Eilen kävin taas lääkärillä, joka sit totes että tämä raskaus on painanut tämän minun selän niin kaarelle että parannusta siihen ei oikeestaan ole eikä tule, muuta kuin se että yrittäis fysioterapeutin kanssa saaha noita selkälihaksia vähän vahvistettua. Tukivyötä ja sairaslomaa kokeilin, mut ei tuottanut tulosta. Nyt sit saa keskittyä olemaan vain odottava äiti ja opiskelija. Ei sen puoleen kyllä tää odotus, työnteko ja opiskelu alko muutenkin ottaa vähän koville, kun aikaa rentoutumiseen ei koskaan jääny. Parempi siis ehkä näin! Vähän kauhistuttaa mitähän tuo fysioterapeutilla käyminen sit tulis maksamaan.. Yhtenä vaihtoehtona oon miettiny et alkaisin käymään miehen työpaikan kuntosalilla vaikka kerran tai pari viikossa tekemässä jotain kevyttä selkälihaksia ja miksei muitakin lihaksia vahvistavia treenejä niin pysyis jotenkuten kunnossa tämän loppuraskauden ajan. Ei olis sit synnytys eikä sen jälkeinen elämä niin rankkaa jos pitäis nyt kunnon hyvänä [:)]

Meidän vilpertti on ottanut aika hyvin saman rytmin kuin minäkin, tuntuu heräävän aikalailla samoihin aikoihin ja illallakin rauhottuu aika nopesti kun menen sänkyyn.

Nyt pientä huolta on aiheuttanut noi harjotussupistukset, joita on alkanut tulee useampia kertoja päivässä.. Neuvolassa kuitenkin sanoivat sen olevan ihan ok.. [8|]
 
Aurinkoista talvipäivää!

Tämä mamma on nyt (onnellinen) auton omistaja. Tuusulasta haettiin 7 hengen tila-auto, jonne mahtuu loistavasti 4 lasta, koira, vaunut ja matkatavaratkin jos jonnekin reissuun pitää päästä. Mies on ihan onnensa kukkuloilla, tyypillisesti ja minä...noh, onhan se auto tietty kiva ja helpottaa elämää.

Valmistaudun huomisaamuun ja sokerirasitukseen [:'(] koskaan siinä ei ole mitään ihmeellistä ollut eikä pissassa ole tässäkään raskaudessa ollut sokeria, mutta mennään nyt sit taas kun kerran käsky kävi. Perjantaina lasten kanssa ensin talviriehaan ja siitä sitten saatan pojat isälleen viikonlopun viettoon.
 
Huomentapäivää mammat!

Tämän päivän neuvola kuulumisia rv 24+3
paino +860g/viikko ja samalla tuo minulle maaginen 10 kilon raja rikki
RR 106/68
sf 22
pissa puhdas
syke +145
liikkeet ++

Nukkumisesta on tullut hieman vaikeaa. Iltaisin ei millään meinaa saada unta ja väsymyskin tulee vasta siinä puolen yön nurkilla. Heräilen jatkuvasti, toisinaan pissahätään toisinaan ilman mitään syytä. Ja uudelleen nukahtaminen on vaikeaa. Ja vaikka heräisin aamulla kuudelta ei tuo uni tule yhtään aiemmin kuin silloinkin jos olen nukkunut yhdeksään. Papukaijaa en menisi liialti "syyttelemään" koska melskaaminen iltaisin on aika rauhallista, huomaan sen vain jos siihen keskityn. Iltajumppansa hoitaa yleensä silloin kun katson telkkaria...

Ja olen ruvennut näkemään unia, miltei joka yö. Ennen raskautta näin unia ihan satunnaisesti, hyvä jos muistin nähneeni unia muutaman kerran vuodessa. Yksikin yö polttelin tupakkia minkä kerkesin ja kun siitä heräsin, mulla oli ihan hirvee morkkis, että mitä mä oon mennyt tekemään. Kunnes tajusin, että untahan tuo vain oli. Poltin ennen raskaaksi tuloa, lopetin tupakoinnin samaan aikaan kun jätettiin ehkäisy pois. Ja hetkeäkään en ole katunut, lähinnä ihmettelen mikä siinäkin niin "hyvälle" maistui.

Vielä tuosta sokerirasituksesta, mulla se 8.3. Mua ohjeistivat siten, että 10 tunnin paasto riittää, kun taas huomasin, että jollekin oli sanottu 12 tuntia. Miksiköhän näin? Muutenkin on nälkä melkeen koko ajan, saatika että puol vuorokautta ilman ruokaa... 10 tuntia kuulostaa jotenki helpommalta.

Nyt tämä mamma painelee keittiöön safkaamaan ja sitten koiran kanssa aurinkoiseen talvipäivään [:D]
 
Sokerirasituksessa käyty, huomenna saa soitella tuloksista. Ei tuo 12 tunnin paasto mikään paha ollut kun aloitin sen eilen klo 20 ja tänään klo 8 sain juoda tuon maittavan aamiaisjuoman labrassa [;)] harvemmin mulla tulee yöllä syötyä, juomassa saatan kyllä käydä mutta mun kohdalla kyseessä oli enemmänkin psykologinen juttu, että oli olevinaan taas kauhee jano kun tiesi ettei saa juoda.

Postiluukusta kolahti äitiyspäivärahapäätös ja samalla ilmoitus äitiyspakkauksesta [:)] Sit sain tietää tämän vuoden tulospalkkion määrän, joka maksetaan huomenna palkan lisäks. Ja aurinko paistaa täydeltä terältä! Siis aika loistava päivä! [:D]
 
Tervehdys kaikille täältä sairaspetistä. Olen nyt neljättä päivää flunssan kourissa ja alan kypsyä tähän pötköttämiseen. Lääkärillä kävin hakemassa sairaslomaa ja samalla halusi katsoa tulehdusarvot verestä "nyt kun kerran olet raskaana". [:)] Juu, ei löytynyt eli ihan perusflunssalle mennään. Ihmeen sitkas tauti, yleensä flunssa kestää mulla sellaisen yhden huorokauden ja menee ohi, nyt alkaa vasta tänään tuntumaan sille että joskus saattaisin terve taas ollakkin.

Vauva on erittäin aktiivinen liikkuja, lienee tanssii kaiken aikaa. Kääntyilee vielä sujuvasti, muljahtaa silleen hassusti kun kääntyy ympäri <3

Pitäisi yrittää laittaa kelan paperit eteenpäin mutta vanhasta muistista koko puljun kanssa asiointi on niin nihkeää, etten saa edes aloitetuksi hakemuksen täyttöä. Lienee syytä ryhdistäytyä.

Vauvalle vakuutusta olemme myös alkaneet etsimään. Onko kokemuksia kuka tarjoaisi parhailla eduilla?
 
 
Tänään se äippäpakkaus tuli [:)] Monta kertaa jo pengottu läpi esikoisen ja isännän kanssa [:D]
 
Onko kukaan hommaamassa brio one pinnasänkyä? Mustana tai punaisena sen saisi hintaan 79€ lastentarvike baby style verkkokaupasta http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/85
Itse etsin tumma hunaja väristä tarjoushintaan, että jos joku bongaa alle 129€ maksavaa niin kertokaa ihmeessä. Aika jännä että vaikka kyseessä on sama tuote, mutta eri värisenä niin hinnalla on eroa.
Brio sleep -sänky olis myös tooosi ihana ja pitkäkestoinen kun siitä saa sängynkin, mutta uskoisin ettei se olis meille hyvä vaihtoehto kun luultavasti lapsiluku ei jää yhteen. Sillä hintaa 299€.
 
Takaisin
Top