kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin uusia neuvolauutisia:

Rv 23+0
paino 62.0, muutos +781 (4kg siis tullut lisää)
RR 111/74
B-Hb 124
sf 22
syke 149

Seuraava neuvola onkin vasta 5 viikon päästä, jolloin menen myös lääkäriin sekä synnytysvalmennukseen. Että siinä on yhelle päivälle tarpeeks uutta [:D] Aika pitkä aika kyllä kun vasta 24.3 nuo ^^
Neuvolatäti kyllä kysyi, että haittaako tuo mua kun tulee noin pitkä väli, mutta kun kaikki näyttää olevan hyvin...
Ja sain raskaustodistuksen!



 
Moi kaikille pitkästä aikaa! Meillä oli viime viikolla rakenneultra ja kaikki vauvalla hyvin ja saatiin monenmonta ihanaa kuvaakin mukaan:) Nyt olen jopa joitakin päiviä tuntenut pieniä liikkeitä mahassa, ja kerran jopa mieskin tunsi pienen "potkun". Useimmiten tunnen liikkeet itse sisälläni, mutta kun laitan käden vatsalle, liikkeet kummasti loppuvat. Ehkä meidän pikkuinen on ujompaa sorttia;)

Ultrassa veikkasi tyttöä, mutta sanoi, ettei ihan varmaksi pysty sitä toteamaan, joten mennään edelleen fifty fifty todennäköisyydellä, mikä ei kyllä yhtään haittaa. Missään tapauksessa meidän lapselle ei ole tulossa vaaleansinistä tai vaaleanpunaista huonetta, joten ei ole väliä tietää sukupuoltakaan ennalta:)

Pari viikkoa sitten kävin myös hammaslääkärissä, eikä suusta löytynyt paikattavaa. Ei edes alkavia reikiä. Nyt vielä pitäisi sitten ennen kesää tuon miehen hoitaa suunsa kuntoon.

Viikon päästä on neuvola, pääsee taas kuuntelemaan sydänääniä:) Ja sitten pitäisi käydä läpi niitä äitiyspäivärahapapereita ja saada muuta infoa sieltä kanssa. Perhevalmennukseen koitetaan mennä, jos vaan aikataulut osuu. Vissiin viikosta 25 eteenpäin ne valmennukset alkaa, ainakin täällä meillä päin. Nyt on viikkoja 22 + 3.

Painoa on kasaantunut alkupainosta 7 kiloa... ehkä vähän paljon omasta mielestäni, mutta tiedä sitten. Painoin ennen raskautta 56 kiloa ja nyt 63 kiloa. Katellaan mitä terkkari tuumailee seuraavalla kerralla, tähän saakka on ollut ihan ok painonnousu.

Sokerirasituksesta ei ole ollut puhetta, ja luulenkin, että meillä päin (Espoossa) sinne mennään vain jos on aihetta.

Mutta eipä tässä sen ihmeempiä. Vapaapäivää eli siivouspäivää vietän kotona:)
 
moikka...
täällä ollaan vähän apeissa ja ehkä hieman katteellisissakin fiiliksissä... hirvee pesänrakennusvietti iskenyt mutta tähän taloon ei kannata tehä mitään muutoksia kun talo on menossa omistajan taholta myyntiin kesällä ja meillä vuokrasoppari on ainakin elokuulle asti.. ja siitä niin paljon eteenpäin kunnes omistajat saa tän myytyä- eli ihan turhaa alkaa remppaa työhuoneesta vauvalle huonetta kun ei tiijä milloin tästä tulee lähtö ja mihin. kerrotaloon/rivariin en halua muuttaa eikä kohille oo sattunut vieläkään sellaista ostettavaa taloa mikä kannattais ostaa. tarjonta on tosi huonoa... :( eli katteellinen niille jotka ovat jo saaneet tehä vaavilleen omaa pesää.. [;)] mun täytynee vissiin tyytyä vaan tonne isoon makkariin alkaa ostelee pinnasänkyä ja hoitopöytää... [:o]

mukavia juttujakin onneksi on tapahtunut. ipana myllää ihan hirveesti ja viikonloppuna isukkikin vietti melkein tunnin massuasukille höpöttäen suu kiinni mun masussa ja massuasikki vastasi isukin juttuihin kauheesti mylläämällä. [:D] se oli hauskaa kunnes tajusin että vaavin rauhottumaan saanti olikin sitten hankalaa.. kello läheni kahta yöllä ja isukki ja vaavi vaan pitää laatuaikaa.... [:D] vauvan mylläys aiheutti mulle huimausta ja sitten pitikin jo alkaa rauhottelemaan näitä kahta... [:D] isukille se oli mahtava kokemus... ensimmäisiä "kunnon" kontakteja massuasukkiin.. aikaisemmin vain kädellä kokeillut mylläystä ja katsonut kun massu heiluu.. [:)]
kissatkin tykkää maata mun masun päällä.. sanonkin että ne antaa hyrinähoitoo vaaville.. kai se rakenteita pitkin vauvalle ne hyrinät menee.. [:D][;)] saa nähä kauanko ne kisut siinä pystyy vielä oleilee... [;)] tosi varovaisiksi ne ovat tulleet. eivät enää hyppää ite vaan oottavat että itse nostan ja asetan ne siihen masun päälle...[:D]

neuvolaa tässä oottelen malttamattomana kun haluaisin vastauksia tähän jatkuvaan (kestänyt noin viikon) vasemmassa korvassa kuuluvaan sydämen tykytykseen.. alkaa jo häiritsemään... ja ihmettelen että mistä se voi johtua?? [&:]
tietäisköhän kukaan teistä kesäkuun äippäliineistä onko riihimäki-hyvinkää-hämeenlinna alueella mahdollista päästä 3 tai 4d ultraan?? jotenkin tuntuu ihan orvolta kun kunnalliseen ultraan ei enään pääse ellei ole lähetettä.. [&:]

hyvää alkanutta viikkoa!! [:)]
 
Noista muista kaupungeista en ole varma, en ole ainakaan kuullut että olis noita 3d/4d ultria. Hämeenlinnasta löytyy ainakin .. tää on ainakin yks sellanen: http://www.laakarikulma.fi/  Lahdesta löytyy kanssa, ihan keskeltä kaupunkia, joten sinne pääsisit kulkemaan junalla. Nimenä tais olla muistaakseni terveystalo..
Nyt voi sitten joku viisaampi oikaista, mutta oliko näin, että noissa pitäis käydä ennen raskausviikkoa 24?? Siis sen kelakorvauksen suhteen. Nuo yksityiset lääkäritalot tekee tietty tyyliin millä viikolla tahansa, jos vaan rahaa löytyy, mutta ihan kuin olis jostain jäänyt mieleen, että mikäli käy ennen 24.viikkoa, menee sitten II-seulan piikkiin. [8|]
 
kiitoksia katusutariinalle tiedoista... [:)]
vielä tarkennan että saako sen korvauksen kelalta vaikka olisikin käynyt jo kunnallisella rakenneultrassa? mulle jäi niiiiin paska maku siitä suuhun että haluaisin uudelleen.. kuvatkin mitä sain oli ihan kauheita.. toisessa näkyy käsivarsi ja toisessa suttunen sivuprofiili vaavista... ja muutenkin jäi monta epäselvää asiaa.. onhan tää mun eka raskaus joten kaikki on jotenkin niin epäselvää ja ihmeellistä.... [&:]mutta mullehan tullee kauhee kiire saada sinne aika jos meinaa ennen viikkoa 24.. [8|]
[:)]
 
kävin googlettamassa.. hesan lääkäritalon mukaan sitä kelakorvausta ei saa, jos on käynyt jo kunnallisessa rakenneultrassa. Hinta oli siellä 166e + lääkärinhinta jokaisesta puolesta tunnista. Melkoisen tyyristä, mutta.. 
 
lääkärikulma hämeenlinnassa tekee ne ultrat vasta viikosta 25 alkaen ja hinta oli kelakorvauksen jälkeen 130-165 euroa. näin ainakin vastasivat minulle. [8|]
 
Sokerirasitukseen aika varattu! 24.2. olis sit se. Valmiiks jo hirvittää se paastoominen.. [8|] No, onhan se hyvä et testataan.

Onks muilla tullut ylävatsaan kipuja? Mä jouduin nukkuu istualtaan viimeyönä kun tuntui et pallea ja muut sisäelimet runnoutuu kylkiluihin. Makaaminen missä vaan asennossa oli tuskaa. Sf- mitta on mennyt kokoajan kaikkien käyrien yläpuolella. Kai se sit vaan jo niin ylhäällä on. Kiva vaan kun muksun pitäis viel ainakin 3kg ja 20cm kasvaa. Olo voi käydä vielä mielenkiintoiseksi ja yöt jännittäviksi.

Tunnustan ja ennustan että pahempaa on luvassa!! [:D]
 
Meilläkin sokeri rasitus varattu. Neukussa sanoivat että helmikuun loppuun ois hyvä jos saisi ajan mutta saatiinkin jo tälle viikolle!!! Torstaina sitten tämä.. ja keskiviikkona alkaa paasto... Pitää varmaan lohdutukseksi käydä hakemassa jotain hyvää patonkia ja salaattia mitä syödä sitten kun tämä on ohitse :)
 
[:D] tällä meni hermot kun kerta vauvanhuonetta tässä vaiheessa turha alkaa sisustelee sen enempiä niin kävin sitten eilen ostamassa pinnasängyn ja vaunut... [:D] meinasin että ostan käytettynä sängyn mutta eilinen lastentarvikeliike kierros sai mut muuttamaan mieltään nimittäin tosi monet siis kaikki alle satasen sängyt on tosi kiikkerän oloisia... [&:] joten mies halusi ostaa uuden ja tukevan. siihen löyty vielä sopiva kissansuojuskin.. erilainen mitä normisti nähnyt. toi oli tosi vankkaa tekoa. kestää meidän molemmat killit hyvin. ne on kuitenkin sinne tunkemassa... [;)]
vaunuihin en sitten satsannutkaan yhtään. ostin tarjouksessa olevat emmat ja ne saa kelvata. ne tulee kuitenkin meillä vain tälle yhdelle käyttöön. siitä ollaan jo sovittu että ainokaiseksi jää. oishan nuita ollut kaikkea ihanaa ja modernia ja söpöä ja suloista vaunua mutta ei ni ei. päätin jo aikaa sitten että en ala viettää kulutusjuhlaa vauvalla- siksi käytetyt vaunut ois olleet tosi hyvä vaihtoehto mutta ei niitä sitten kuitenkaan ole tuolla netissä mieluisia myynnissä.. ja ne mitä löysin ja mistä soittelin oli jo myyty.. [:@]

pikkuipana on nyt sitten löytänyt mun virtsarakon ja tuntuu että oikein tahallaan rassaa sitä..[&:] ponnaa yläseinästä ja liukua mätkähtaa siihen ja mulla meinaa tulla lirut housuun joka kerta.. eilen kun vantaalle ajeltiin niin oli pikkasen tuskaa istua vaikka just olin pissalla käynyt.. kaikenlaista noi ipanat keksii... [:D][;)]
huomena neuvola ja kuulemaan tuomiota mun painosta.. sitä vaan ihmettelen kun luin äippien juttuja että multa ei oo kertaakaan mitattu mitään sf-mittoja. ainakaan niitä ei ole merkattu mihkään saati sanottu mulle...... hmmm.....[8|]
 
Hani: Kahden erittäin uteliaan kissan omistajana minun mielenkiinto heräsi.. Millainen se kissansuojus on? Minkälaiseen sänkyyn päädyitte?
 
Hani, mulla mitattiin toi kohdunpohjankorkeus nyt ekaa kertaa kun kävin eilen neuvolassa. Se tuli tohon äitiyskorttiin sekä lukemana lukemaan että myös sinne kääntöpuolelle käyrään ruksina. Se tuntu kyllä tosi ikävältä kun se neuvolassa sen mittas, se sattu [:(] tai enemmänkin pelästytti. Mutta onneksi oli nopeasti ohi [:)] Eiköhän tuo tienny mitä mittaili.
Mulla ei edelleenkään oo muuta hankittuna kun toi turvakaukalo. Pinnasänky on seuraavana suunnitelmissa. Oon miettiny, että hoitopöytää ei hommattais ollenkaan eikä tutteja käytettäis. Vaatteita tulee varmasti sukulaisilta kun vauva syntyy, ja pitäis saada miehen kaverin muksun pieneks jääneitä. Äitiyspakkauksessa tulee harjat, sakset ym tarpeelliset niin mitäs mä sitten ostaisin vielä? Vaippoja ja tuttipulloja tietysti. Amme ei paljoa maksa... Ja sen saa nostettua saunan alimmalle lauteelle niin ei tule selkää rikottua. Auttakaa nyt hyvät ihmiset! Voisko joku tehdä listan ranskalaisilla viivoilla mitä pitäis olla? [:)]
Ja mies sai sitten lomautuslaput eilen käteensä [:(] Toivottavasti pääsee takas töihin ennenkun mä jään pois töistä...
 
[:D] sänky on "lastentarvikeliikkeestä" (se missä on se haikara logossa.. :) ) troll lotta-sänky. muistaakseni. no kuitenkin se missä on umpinaiset päädyt. kissan suojus on just mitoitettu siihen sänkyyn. kokeiltiin sitä nimittäin aika moneen muuhun ja näköjään vaikka sängyt on samoilla mitoilla niin riippuu puun paksuudesta käykö.
kissansuojus on niinkuin kantena sänkyyn..puureunainen ja tosi tukevalla riteliköllä (tuli mieleen kanin tms häkin ritelikkö) varusteltu. (eli ei umpinainen) sivuilla pienet hakaset pitää sen hyvin paikoillaan lisäksi vielä naruviritelmät. ei painu kasaan kuten jotkut näkemäni viritelmät. eikä liiku vaikka kissa siihen hyppäisi. (ellei valitse liian pientä/suuripuista sänkyä) ritelikkö on tosi pientä ruudukkoa eli ei mahu käpälästä mitään sinne.. [:D].

ainut mikä siinä oli miinusta oli se että siinä ei ollut mitään mistä ottaa kiinni kun haluaa sen siitä sängystä pois ja vaarana onkin reunoista nostettaessa että tippuu sänkyyn, niimpä me tehtiin siihen sellaiset kahvat.. käy vaikka kaapin rivat tms. olisin halunnut massiivisemman sängyn mutta ainakin tämä myyjä sanoi että kissansuojusta vaikeampi löytää sellaiseen. ellei itse tee. mies tuumasi että tekisi heti mutta tuollaista hieman muotoiltua ritelikköä vaikea saada mistään ja jos saa joutuu kuitenkin maksamaan ittseä kipeeksi sellaisesta. joten sänky tuli nyt sitten valittua hieman kissansuojuksen mukaan.. [:D] kissansuojus maksoi sen 90e.

aluksi mietin että jos haluaa siihen sänkyyn lapselle pyörivän häkkyrän katteltavaksi niin joutuu kyllä hieman työskentelemään sen suojuksen kanssa että pystyis laittamaan mutta sitten tajusin että jos siinä sängyssä joku häkkyrä roikkuu niin satavarmasti siellä roikkuu myös pari muutakin karvaista kaveria kynsineen.. [:D][:D] eli eipä tarvii sitä entrausta sitten pohtia. :)
 
siis tehdäänkö se sf-mittaus sisäkautta?? tää on ihan pihalla taas...

ja lohdutuksena mohomalle että kyllä sitä pärjää vaikka toinen ei töissä olisikaan. meillä asia hyvin ajankohtainen kun minä en ole töissä ja mieheni on ihan normi raksa hommissa.. ja velkaa on ja isoja vakuutusmaksuja yhestä autosta+yhdestä jenkistä ja kolmesta prätkästä.. eli voit kuvitella että tässä ei hirveesti oo hurraamista mutta kun on pakko selvitä niin sitä selviää... ei auta harmittelu eikä miettiminen. tää on vaan yks elämän vaihde ja kun lapsi kasvaa mäkin menen ihan varmasti töihin.. olen nimittäin valmis tekee mitä vain ja olenkin kolmelta alalta työkokemukseni täsä 10v aikana haalinut..
mutta ymmärrän kyllä huolesi ja murheesi. noi ei oo koskaan mitään kivoja juttuja... [:o]
 
sf-mitta mitataan meiän neuvolassa ainakin mittanauhalla häpyluusta kohdun ylimpään kohtaan mahan päältä.
eihän sen pitäisi edes miltään tuntua!
 
ja hani, sitä aletaan yleisesti mittailemaankin vasta kuulemma viikolta 22 alkaen, joten ei ihme, jollei sinulta vielä ole sitten mitattu.
 
Hei kaikille taas pitkästä aikaa![:)]

Olen kärsinyt JÄRKYTTÄVISTÄ selkäkivuista, ilmestyivät muutaman päivän aikana viime viikolla eivätkä ole lähteneet mihinkään.:( outoa on se, että kipu on melko ylhäällä eikä alaselässä.. neuvolaan soitin ja kysyin mitä tehdä, mutta sain kommenttia "selkäkivut kuuluvat raskauteen ja ne täytyy vain kärsiä", mikä ei helpottanut oloani olenkaan.. olen yrittänyt käydä luennoilla ja töissä, mutta panadolia on tullut otettua 2-3 päivässä vaikka vannoin alkuraskaudessa etten ota lainkaan lääkkeitä koko odotuksen aikana. [:o] kipu on niin kovaa, etten välillä tiedä miten päin olisin. Noh, neuvola-aika ensiviikolla ja lupasivat katsoa tilannetta ja lähettää fysioterapeutille jos näyttää tarpeelliselta. Onneksi en ole ainoa selkäkivuista kärsivä! [:D]

Tuntuu kamalalta ottaa kipulääkettä, vaikka panadolia kuulemma saa ottaa ihan hyvällä omalla tunnolla. Vapaapäivinä en niihin koske, enkä töissä tai yliopistollakaan jos pystyn ilman sinnittelemään..jossain se raja sitten vain tulee vastaan ja hammasta purren otan yhden tabletin..kamala miten paha mieli siitä tulee.[:(] Onko muilla ollut syyllisyydentunteita?

Mutta, sitten iloisiin uutisiin![:)] Meillä oli eilen rakenneultra! Kesti yli tunnin, kaikki mitat saatiin ja rakenteet näkyivät hyvin. Kaikki oli kunnossa ja saatiin ihania kuvia joissa pieni imee peukaloa ja voi, miten ihanaa oli nähdä kuinka vauva potkii ja samalla tuntea se itse![:)] Sukupuolta esitteli joka välissä niin selkeästi, ettei jäänyt epäselväksi: meille tulee POIKA ! Eli pientä prinssiä kesäksi odotellaan![:)] Kaikki oli muutenkin hyvin, nyt voi huokaista helpotuksesta.

Luen viestejä sivulta joka päivä, jotenkin olen vain hirmu laiska itse kirjoittamaan. Tästä eteenpäin yritän parantaa tapani ja kirjoitella useammin. Joku kyseli miksi kuulee sykkeen korvassa, kysyin asiaa mieheltä ja hän sanoi että verenpaine voi olla korkealla jos sykkeen kuulee jatkuvasti. Tuosta neuvolassa mittauksesta, minulle sanoivat viime kerralla että mittaavat kohdunpohjankorkeuden seuraavasta kerrasta eteenpäin, eli täällä 1. mittaus on siis samalla kun saa laput kelaa varten rv 22+0. Jännä nähdä tuleeko mitta käyrälle.

Sokerirasituksesta: katsoin martinaa ja eskoa ja olin niin iloinen siitä etten itse testiin joudu. Painoindeksi jää sen 25 alle eikä ikäkään ole 23-vuotiaalla riski, eli jos mitään hälyttävää ei tule esiin niin selviän ilman sitä. Selkäkipua lukuunottamatta kun kaikki on mennyt oikein hyvin. Tsemppiä kaikille siihen joutuviin/pääseviin, onhan se silti hyvä että nykyään valvotaan kaikkea niin hyvin!

Tervetuloa kaikille "uusille". Itsekin olen huomannut muuttuneeni hiemna itsekeskeiseksi raskauden aikana, mutta suotakoon se jokaiselle odottajalle etenkin kun kaikki tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä.[:D] Olen lukenut kaikkien viestit huolella ja pidän jokaista "uutta" tai "vanhaa" kirjoittelijaa yhtä tärkeänä, ihanaa kun kaikki jaksatte kirjoitella![:)] Pitää alkaa testailemaan vieläkö muistan miten tuo väri muutetaan tuolta lilypiestä..saas nähdä miten käy.[:D]
 
Tänään illalla sitten 4d-ultraan [:D] on niin SUPER INNOISSANI [:)] Mies on niin käynyt ylikierroksilla ton ultran takia että onneksi se koittaa tänään. Kävi eilen ostamassa juustolajitelman jonka aikoo kuulemma nauttia punaviinin kanssa illalla samalla kun katselee 4d-ultran DVD:tä, suloista [:)][:D][;)]
 
Tiitiäinen: Mulla noi selkäkivut yltyy välillä lähes sietämättömiksi, oon tainnu niistä vähän väliä täällä valitellakin. Eilen kuitenkin kun kävin kävelyllä, laitoin tukivyön joka auttoi niin hyvin noihin kipuihin että niitä ei tuntenut ollenkaan [:)] Ja itse olen totaalisesti kieltäytynyt kaikista kipulääkkeistä raskauden aikana, joten aina kun jonnekin sattuu, yritän vain kestää sen hengittämällä ja rentouttamalla itseni.
 
Hani: Mulla sf-mitta on mitattu niin että terkkari tunnustelee käden syrjällä missä se kohtu on. Tulokset N-2 ja N (N-2 oli pari senttiä alle navan ja N oli navan kohdalla). Ihan kummia.... Missään käyrällä en siis vissiin vielä ole [;)]. Eikä se sattunut yhtään. En sitten tiedä onko toi se tapa millä ne mitataan.... Olen hieman pihalla, siltä ainakin tuntuu.
 
Pyysin terkkaria näyttämään että miten se kohdunpohja tunnustellaan koska musta se oli niin metkaa että se painoi vain kätensä mun mahan päälle ja sanoi että tossa se on [:D]. Mä olin että: ai jaa... just just [8D]. Nyt mä koitan tunnustella sitä itsekkin (tuloksetta!).
 
Minä reippaana tyttönä laitoin työpaikan intranetin kirpputorille ilmoituksen että ostetaan pinnasänky + muuta vauvatarviketta. Ja vastauksia tuli! Sain ostettua meille 2 vuotta vanhan Brion pinnasängyn 50€, ystävälleni Brion 5 vuotta vanhan pinnasängyn 40€, matkasängyn, iso-mamille syöttötuolin [:)] (yht. 30€). Viikonlopuksi saan ihmeteltäväksi erilaisia tarvikkeita kotiin mm. turvakaukalo, itkuhälyttimen, matkarattaat, puuhamaton. Olisi ollut myös Brion 2 vuotta vanha hoitopöytä 50€ mutta sitä en taida tarvita.
 
Takaisin
Top