kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö olekin ikävää kun pitäisi iloita vauvastaan ja joutuukin murehtimaan rahaa [:'(] Onneksi on tulossa omien laskelmieni mukaan ihan hyvät äitiysrahat, niin pärjää ainakin alussa. En oikein voi käsittää miten tulee toimeen sillä minimillä, sehän olisi kauheaa pärjätä 20€ päivärahalla! Eihän sillä saa kun vauvalle vaippoja! Ja 100€ lapsilisää kuussa. Ei niillä hirveästi vauvalle tai itselle mitään ostella/maksella. Lapsi kuitenkin kasvaa koko ajan ja tarvitsee vaatteitakin sun muuta.

Mä en oo tuntenu liikkeitä vieläkään [&:] Ja keskiviikolle uusi neuvola-aika, jospa se onnistaisi tällä kertaa. Mies ei vaan pääse mukaan ja se harmittaa sekä häntä että mua [:(]
 
Meikäläiselle kävi niin, että kun esimiehet sai vihjeitä mun raskaudesta, niin - KAS- työsopimusta ei jatkettukaan. Mulle siitä ilmoitettiin 1,5 viikkoa ennen sopimuksen päättymistä. Ketutti! Ahdisti!
Onneksi löysin keikkalaisluonteista työtä koko kevääksi. Ikävä juttu on vaan, että jos jään saikulle, niin en saa töistä mitään korvauksia vaan joudun heti Kela-rahoille. Toivottavasti pysyn terveenä, eikä muutenkaan tule mitään ongelmia. Muuten on lainanlyhennysten kanssa aikamoisia ongelmia. Onneksi enää on vain muutama kuukausi jäljellä!!! :)
 
jep. Vaikka sitä kuinka sanotaan että ei ne uskalla sanoa työsuhdetta irti raskauden takia, ite en siihen yhtään luottais ennen kuin se vakituinen työsopimus on oikeesti siinä kädessä. V:maisia tuollaiset tilanteet niin kuin Lennu_Glle kävi.
Saan mäkin ihan hyvät korvaukset, kun (luojan kiitos!!!) äippärahat lasketaan vuoden 2008 verotiedoista. Tulot tippuneet reilut 10000e verrattuna edelliseen vuoteen. Ihan järkky summa!! Mutta lähinnä pelottaa tuon ukon tilanne, että tuleeko niitä lomautuksia taas ens syksynä lisää vai miten käy. Onko sillä ylipäätään työpaikkaa (tai mulla äippäloman jälkeen, kun ollaan samassa työpaikassa). Mut eiköhän tää lama ala tästä helpottamaan, ja sitten joskus kun me ollaan kaikki jo selvitty takaisin työelämään, siitä ei näy samoja merkkejä kuin nyt
[:)]
 
mä taas opiskelin vielä osan vuodesta 2008 niin työtulot ovat yli 10000 pienemmät kun nykyään. onneks sen saa viimeseltä 6kk tuloista jos tulot on noussu yli 20% [:)] 
 
mohomaha, mä olen ollut aina poikia odottaessani minimiäitiyspäivärahalla (joka oli silloin -01 ja -04 noin 11€/päivä miinus verot, esikoisesta about sama raha mutta markoissa) joten tiedän, mitä se todellinen kituuttaminen voi olla... [8|] joten nyt on tosi ihanaa kun saan kunnon rahat ja voin kerrankin ostaa just vaikkapa ne uudet vaunut ym. Ja on myös mietitty semmosta, että jos olis varaa jäädä kotiin vielä äitiysloman jälkeenkin... mutta katellaan nyt, kunhan ensin alkais se äippäloma ensin.
 
Miten kauan käytännössä voi olla samasta vaivasta saikulla ilman että putoaa kelan päivärahoille? Olen miettinyt tätä loma-asiaa paljonkin, töissä en pysty olemaan kovin pitkään. Ajattelin pitää kesälomat pois ja jäädä aikaistetulle äippälomalle. Jos voisikin olla saikulla niin aina parempi, jäisi lomat sitten vauvan kanssa olemiseen vuoden päähän.
 
Riippuu sun työsuhteen kestosta ja siitä mihin TESiin kuulut. Eli kaivappa se kirjanen töissä esille ja sitten vaan lukemaan. [:D] No mutta suurin piirtein pari kuukautta se on. Ja se sama vaiva.. Ole ensin tyyliin selkäkivuista ja sitten tyyliin supistelusta. Näin mua lekuri ohjas tekemään.. sinänsä uskomatonta että tuo neuvo tuli lääkäriltä [:D]  
 
Mulla on kanssa työsoppari toukokuun loppuun, ja jään äitiyslomalle toki jo ennen sitä. Olen tällä hetkellä oppisopimuksella, vaihdoin alaa totaalisesti 2008. Onnekseni tein silloin vielä töitä vanhassa, parempipalkkaisessa työssäni rahoitusalalla osan päivistä ja vain osan uudessa työssäni uudella alalla puolet pienemmällä palkalla. Ja sain sinä vuonna paljon lomia ja ylitöitä ja saldotunteja rahana. Joten minäkin saan ihan kivat äitiyspäivärahat, alkuun saatan saada jopa enemmän rahaa kuukausittain kuin mitä nyt työssäolevana!! Hassua.

Kesälomista ei olla vielä puhuttu töissä ollenkaan, joko pidän ne ennen äitiyslomaa, mikäli mahdollista, tai saan sitten rahana. Todennäköisesti en kuitenkaan palaa tämän hetkiseen työhöni enää äitiyslomalta, vaikka mistä sitä koskaan tietää. Mutta voi olla etten minäkään voi tehdä töitä äitiysloman alkuun, työni kun on sen verran fyysistä ja rankkaa. Mutta aika näyttää. Vielä ei ainakaan ole raskaus haitannut.

Kotona olen niin pitkään kun se taloudellisesti on mahdollista. Olemme juuri aikeissa ostaa talon, ja sitä varten tarvitaan lainaa jonkun verran, joten saa nähdä. Mutta mistä sitä tietää jos haluaa sitten pian jo pikkuiselle veljen tai siskon. Katsotaan nyt ensin tämä yksi:)

Maanantaina on neuvola, kolmas sellainen. Tänään on takana tasan 17 viikkoa. Vielä ei ole liikeitä tuntunut lainkaan. Maha on kasvanut jo sen verran, että sen huomaa. Ja itse huomaan sen kyllä jatkuvasti:)
 
Onkos kukaan vieraillu täällä kohuketjussa? http://kaksplus.fi/keskustelu/t1621613 Rohkeita naisia[:)] Kyllähän noi arvet itsellään kantaa, kun oman toukan saa syliinsä<3
 
AnAnAts, oli kyllä TODELLA rohkeita naisia!!! itsestäni ei ehkä olis tuohon, et kuvan laittaisin synnytyksen jälkeen mihinkään...

Kiitos hienosta linkistä! [:D]
 
[:'(] ei se oo helppoa vaikka on vakkarisopimus ja ilmoittaa koeajalla raskaudesta (joka siis alkanut tietenkin sopparin kirjoittamisen jälkeen...) mä erehdyin ilmoittamaan raskaudestani jo hyvissä ajoin ennen koeajan päättymistä kun epäilin keskenmenoa ja oli pakko päästä heti sairaalaan ultraan... työnantajasta arvelin heti että varmaan saan kenkää.. ja niinhän siinä kävi. keksivät mitä ihmeellisimpiä syitä ja pelasivat vielä niin hyvin että liittokaan ei saa näillänäkymin todistettuu että työsuhteen purku johtui raskaudestani. [:@] kyllä tympäsi ja tottakai se oli kova kolhu kun syytökset oli tosi törkeitä ja täysin keksittyjä. onneksi itse tiedän etten tehnyt mitään väärää, päinvastoin olin tunnollinen, joustin tarpeen tullen enkä ikinä valittanut jos päivä venähti minusta riippumattomista syistä. toisaalta tuo työn loppuminen oli myös helpotus koska nyt raskauspahoinvointi on pahentunut (oksennan kolme neljä kertaa päivässä ja olo tosi huono kauheine päänsärkyineen) ja supisteluja ollut tosi paljon. en saisi rehkiä hirveesti ja työni oli tosi fyysistä. neuvolasta määräsivät saikulle just ennenku sain tietää että työni loppuu samana päivänä......
tietenkin taloustilanne rassaa. välillä pelotti niin paljon etten voinut nauttia raskaudesta ollenkaan ja vihasin koko asiaa jopa kun tiesin mitä tuleman piti työnantajan taholta. onneksi mieheni on niin kannustava ja jaksaa valaa muhun uskoa että selvitään vaikka olenkin nyt työttömänä... äippärahan saanti onneksi menee vissiin viime vuoden??? tulojen mukaan...?? toivottavasti koska taas 2008 tulot mulla oli ihan ankeet. [&o] olin tapaturmassa ja puolivuotta saikulla.
nyt mennään viikolla 18 ja ootan vaan että tää olo tästä kohenee... että saisi todella nauttia raskaudesta ja että muistaisi sen sitten myöhemmin hyvänä aikana eikä vaan kauheet oksetukset ja päänsäryt.. :) maha on alkanut kasvamaan tosi paljon ja se tekee välillä tosi iloiseksi kun näkee ja tuntee jo vauvan olemassaolon... liikkeitä odottelen innolla... :)
 
Täällä oli eilen aika shokkipäivä!! Sängystä noustuani menin vessaan ja sit kauhukseni huomasin et pytyn vesi oli ihan verestä punainen. Menin vaan ihan shokkiin ja yritin soittaa miehelleni töihin. Vasta kun hän sit vastas niin aloin itkemään. Hän sit onneks pääs heti lähtemään töistä kotiin ja lähdettiin päivystykseen kun neuvolasta ei kukaan vastannu. Oli ihan kauhea olo ja mietin vaan kun edellispäivänä vaavi vielä illallakin potki niin kauheasti! Päivystyksessä lääkäri sit kirjoitti lähetteen keskussairaalaan ultraan, että voidaan tarkastaa vaavin vointi. Siellä sit lääkäri tutki ja sanoi että verenvuoto on ainakin loppunu kun on jo vähän muuttunu rusehtavaks toi veri. Ultrakuvakin paljasti et pikkuisella kaikki hyvin! Sydän löi oikeen komeesti ja siellä se käsiään ja jalkojaan heilutteli! Voi vitsi mikä helpotus oli nähdä se! Kohdunsuukin oli kuulemma oikeen napakka ja hyvin kiinni.

Että voikin niin pieni ja niiiiin toivottu syntymätön aiheuttaa niin paljon huolta ja tuskaa ja sit taas toisaalta iloa ja riemua kun kaikki onkin hyvin!! Eli tällästä täällä!

On myös pakko kertoa, kun mentiin sit keskussairaalasta päästyämme käymään mun äitin luona niin pikkuveljeni (8v.) ihmetteli kovasti että "Noh, missäs se vauva on kun tehän kävitte sairaalassa?" Sanoin sit vaan että tuolla masussa se vielä on ja toivottavasti pysyykin siellä ens kesään asti!

Sitten toinen uutinen täältä että tuleva isäkin tunsi tänään aamulla ensimmäistä kertaa vaavin potkut masun päältä [:)]
 
Kamalaa, onneksi loppu hyvin kaikki hyvin!! Nieleskelin kyyneleitä lukiessani... En halua edes kuvitella sitä tunnetta mikä sinulla oli kun näit sen veren. Onneksi kaikki oli kunnossa.
 
"nuori äiti" toi oli kuin mun kauhusta viikolla 7-8. tosin mua ei otettu työpaikka kaupunkini naistentautien osastolle kun ei lähetettä eikä sairaalan päivystykseen kun olin vieraspaikkakuntalainen. tiedän että meidän omassa sairaalassa ei siihen aikaan ole mitään vehkeitä/lääkäreitä jotka tietäisivät asioista jotain ja ne ois kuitenki laittaneet mut taas ajaa 30 kilsaa isompaan sairaalaan. olin ihan tyrmistynyt mutta menin kuitenkin kotisairaalaan ja kuten arvasin ne vaan voivoitteli menehän kotia ei me voida tehä mitään.. ja että eihän se ollut ku vasta 7vkoa. ei edes vauva.[:@][:@][:@] meinasin tintata sitä lääkäriä. kaksi päivää itkin ja olin ihan shokissa. onneksi neuvola lääkäri passitti mut ultraan (samaiseen sairaalaan jonne menin heti kun huomasin töissä että pönttö kuin teurastuksen jäliltä....) ultrassa se vauva heilutteli vaan iloisesti käsiään ja touhusi hirveesti. näytti silloin ihan nallekarkilta.[:D] helpotus oli tosi suuri kun vauvalla olikin kaikki hyvin. vuotoa kesti kaksi/kolme viikkoa.
 
Mullekkin joo eka puhelimessa sanottiin että ei auta muu kuin seurailla mut sit kun se näkikin mun tiedoista et kaks keskenmenoa jo taustalla niin laitto asian sit onneks eteen päin! Voi että sitä tuskaa jos olis joutunut vaan odottamaan täysin tietämättömänä! Oikeen meinas aluks pistää vihaksi, mut nyt onneks loppu hyvin kaikki hyvin ja vaavi tälläkin hetkellä potkii kovasti! [:)]
 
Hani Äitiyspäivärahat saa viimeisten verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan, eli tänä vuonna vuoden 2008 tulojen mukaan. Vuonna 2011 saa vuoden 2009 tulojen mukaan. Jne.

Mutta jos tulot on paljon parantunu vuoden 2008 jälkeen, voi vissiin jossain tapauksissa saada uudempienkin tulojen perusteella.

Kannattaa katsoa Kelan sivuilta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument
 
Lauantaita kaikille!! [:)]

Minkälaisia oli ensmäiset liikkeet joita tunsitte? kun tässä ite oon arvuutellu ny tän päivän, että josko olis liikkeitä tuntunu,sellasta pientä "nipistelyä" tai "tökkimistä" aina hetken kerrallaan ja useamman kerran on tuntunu..
 
Viirukhanin kanssa samoilla linjoilla. Monet kuvailee tuota nipistelyä, mutta en ole kyllä ite todennut vauvan ikinä aiheuttaneen tollasta. Ja ne ilmakuplat mitkä normaalistikin tunsit ennen raskautta, ei ne ole mihinkään muuttunut. Samanlaisilta ne tuntuu kuin ennenkin. Tuo vauvan tökkiminen on ainakin mulla vähän eri tuntusta [:D]  Kokeileppa tehdä niin, että menet makaamaan vatsallesi sängylle, ja kokeile tunnetko missä tuo salamatkustaja seikkailee. Eli siis missä kohtaa kohtua. Tarkkaile liikkeitä nimenomaan siltä alueelta. Ja jos nyt sitten uskallat, tökkäse siihen pari kertaa ja odota. Ja ei, sun lapses ei voi siitä vahingoittua, lapsivesi suojaa sitä kuitenkin melkoisesti. Toki jos lyöt itseäsi oikeasti voimalla, voi jotain vaikutuksia alkaa näkymäänkin [8|]


Huuu.. Vasta mä tajusin. Onpas taas hidas sytytys. Meillähän on sama LA Viirukhan [:D]
 
Viime yön viimeisellä työtunnilla tunsin mahassa jotain hassua, en osaa sitä pukea sanoiksi. Mutta en sanois että tuntisin liikkeitä siltikään, ei ne niin vahvoilta tuntunut. Eikä oo tullu enää sen jälkeen sitä tunnetta.. Kovasti täällä isukki yrittää tökkiä ja kuunnella ja huhuilla mutta eipä oo tepsiny [&:] [:D] Eilen maistoin ihan pienen kulauksen uutta energiajuomaa, ja sanoinkin miehelle että jospa se vauva nyt vähän sais energiaa potkasta. Mutta ei, täällä vielä sitä odotellaan...

Mun äiti on pitänyt musta vauvakirjaa kun olin syntynyt, siellä on ensimmäiset hiuskiehkurat, valokuvia ja ensimmäinen irronnut maitohammas ja kaikkee tietoja millanen oon ollu jne. Myös musta tehty valokuva-albumi jostain 0-13 vuotiaaks. Mun miehen äiti taas ei oo pitäny mitään kirjaa tai antanu edes valokuvia, niillä viimesen 25 vuoden valokuvat on yhden lipaston laatikossa ihan sikisokin ja nyt kun niiden vanhemmat eros niin ne tappelee vaan keskenään kuinka kuvansa puolittaa. Minusta se on vähän ikävää ettei oo itestään mitään vauva-aikojen muistoja kun niitä on niin kiva katella myöhemmin, esimerkiksi nyt kun oon ite raskaana. Mun äiti tossa sanokin jo, että kai sä oot ostanut jo vauvakirjan. En oikeestaan ollu ajatellu vielä niin pitkälle, mutta todellakin haluan myös omalle lapselleni tehdä nämä muistot mahdolliseksi. Sainkin televisiosta idean kirjottaa tässä raskausaikana vauvalle kirjeen millaista meillä on hänen isänsä kanssa yhdessä, miten kovasti odotamme häntä ja millain oma raskauteni on sujunut, tuntemuksia jne. Jos rakenneultrassa saamme sukupuolen selville, niin menen ensitöikseni ja ensimmäiseksi hankinnaksi vauvalle ostamaan vauvakirjan, jota alan täyttää. Kuinkas teillä muilla, aiotteko pitää tälläistä?
Sain muuten rippilahjaksi sedältäni sen päivän aamulehden kun synnyin. Ehkä tässäkin olisi kiva idea esimerkiksi tulevalle kummille tai miksei meille vanhemmille itselleenkin, kerätä sen päivän lehtiä: "Mitä maailmassa on silloin tapahtunut kun minä olen syntynyt?".
 
No jaa, mulla on sen verran etumatkaa jo nyt tiedossa, että tuo synnytys tulee olemaan sectio, eli se leikataan noin viikkoa aikasemmin. Menee siis kesäkuun ekoille päiville. [:)] Ja jos sulla on ensimmäinen, niin eiköhän se mene muutaman päivän yli [;)]
Supistelua? On. Nimenomaan rasituksen yhteydessä niitä mullekin tulee.. tai sitten jos oon syönyt vatsani aivan jumalattoman täyteen [:D] Enemmän mulla on ongelmana tuo alhainen verenpaine, niin ei meinaa pysyä sen takia pystyssä. Käy nimittäin pyöryttämään todella helposti. Eihän ne supistelut mitään hirveän vaarallisia ole, kunhan pysyvät sellaisina vähän vähemmän kivuliaina. Liikut vaan sitten vähän rauhallisemmin siellä lenkkipoluilla.
 
Takaisin
Top