kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marilii: Mulla tietää jo kaikki sukulaiset sekä työkaverit. Kukaan ei kyllä osaisi ulkomuotoni takia vielä arvata, sillä mahaa ei näy yhtään. Lomautus loppui tossa pari viikkoa sitten ja kun menin töihin, kaikki halusivat katsoa mahaa enkä edes tiedä, mistä ne olivat kuulleet raskaudesta. Tosin pomoni sitten sanoi, että pitää miettiä mun sopimusta uudestaan, kun tulen niin kalliiksi. Piti oikein liitolta vahvistaa ja kertoa pomolle, ettei raskauden takia voi noin vaan lopettaa vakituista työsopparia. Aika törkeää mielestä, että pomo alkoi edes puhua mulle tollaisia..

Olin käymässä isäni luona ja hänen vaimonsa vihaa lapsia. Ehkä siitä syystä hän oli laittanut tarjolle ainoastaan home- ja tuorejuustoa, pellavansiemenkeksejä sekä alkoholilla höystettyä glögiä ja brandya. No oli pöydässä myös päärynää, jota pystyin sitten syömään.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Tervetuloa uusille! Eveliinalle paljon voimia! Kyllä susta vielä äiti tulee!!!
 
Kauhee päänsärky vaivannu aamukolmesta asti... Ja kohta pitäs autoilemaan lähtee...
 
Toinen neuvola oli alkuviikosta. Kaikki oli hyvin. Kuunneltiin sydänääniä, ekan kerran nyt vasta kuulin ne!!! 145 oli syke! Th arveli tämän perusteella, että siellä voisi olla poika! Ja sitä minä vähän toivonkin... Suositteli syömään vitamiineja purkista näin pimeään aikaan, ja kävin sitten Multitabs raskaus- purkin ostamassa.
 
Oon ollu kun Durasell-pupu tämän viikkoa. Tosin lomalla olen nyt. Joulua oon ahkerasti laitellu. Oon leiponu torttuja, pipareita ja ässiä. Siivonnu jo suurimman osan, enää keittiö, olkkari ja eteinen...Tosi mukava touhuta, kun ei oo kiire minnekään, eikä oo huono olo, eikä oikeestaan väsytäkkään enää kauheesta! Tämä, huominen ja maanantaipäivä menee tosin ``kylillä luuhatessa``, joten kotona ei kerkee hirveesti touhuta.
 
Masusta ei oo kyllä tietookaan (rv14+3), se sama pieni kohouma alavatsalla on edelleen, ehkä hieman kasvannu, mutta kukaan sitä ei vielä huomaa. Tuo läskipömppö vie kaiken huomion...No, eiköhän tuo vielä kerkeä tuosta kasvaa. Pissalla saa juosta edelleen ahkeraan ja selkä on kippee täälläkin...Iskias ei oo nyt vaivannu, kun ei oo tarvinnu jalkojen päällä olla pitkiä aikoja. Ja mahallaan ei kärsi enää oikein nukkua, vihlasoo ikävästi, kun oikein mahallaan venyttää.
 
Tämmöstä tänne...Mukavaa joulun odotusta kaikille!!![:)]
 
No niin päivityksiä jälleen kehiin. Eilen sitten kävin lääkärillä toistamiseen kovan selkäkivun takia. Kaikki oli onneksi hyvin, sain kuulla myös ensimmäistä kertaa sikiön sydänäänet [:D] Oli kyllä ihana tunne [:)] Vahvojen selkäkipujen takia mut kuitenkin lähettiin vielä päivystykseen, jossa sitten aluksi epäiltiin että olisi virtsakiviä. Kokeiden jälkeen selvisi että kyse on ristiselän lihaskivuista. Mulla siis vähän heikko selkä eikä meinaa kestää vatsan kasvua. Sain luvan levätä ja jumpata selkää samanaikaisesti [:)] ..Ai niin ja eilisestä ultrasta selvisi myös että pienoikaisemme painaa n. 98 grammaa [:D][;)] ihanaa, siellä se pikkuinen kasvaa.
 
Tällaista siis tällä kertaa [:)] Viikonloppuja kaikille tuleville mameille!
 
Sumu voi miten inhottavaa oli tuo isäsi käytös[&:] ei varmasti tullut kiva mieli. Höh sanon minä.
 
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli hyvin[:D] sydänäänet kuulu hyvin, ja liikettä tuntu olevan.
eipä tässä sen kummempia, jouluostoksille pitäisi lähteä, kunhan töistä pääsen.
 
Hyvää viikonloppua Teille kaikille, ja älkää palelluttako itseänne!!
 
Sumu: No sua on kyllä sitten kohdeltu tosi törkeästi, sekä pomosi että vielä isäsi ja hänen vaimonsa! Aivan järjetöntä.. Mutta sulla on varmasti paljon muuta "tukiverkostoa" jotka iloitsevat sun raskaudesta ja tulevasta vauvasta, ei siis kannata välittää negatiivisista puheista/teoista. Vaikka helpommin se on varmaan sanottu kuin tehty.. [&o] tuskin itsekään tulen välttymään ikäviltä kommenteilta raskauteeni liittyen, sanottiin ne sitten mulle suoraan tai selän takana. Mutta, meitä on moneen lähtöön ja monesti ne ikävät asiat tulee kateellisten suusta. Me taas olemme ylpeitä tulevia ja jo olevia äitejä, eikö vaan! [:)]

Ihanaa, enää pari päivää töitä ja sitten lähdetään kohti pohjoista.. ja päästään kertomaan tupla-ilouutiset meijän molempien perheille ja kavereille - eli kihlauksesta ja ennen kaikkea vauvasta [:)]
 
Ihania neuvolauutisia täällä monilla!
Raskauden takia ei saa työsopimukseen kajota!! [:@] Että pistää vihaks tollaset juntit!!! Meidän firmassa on onneks kaikki ollut tosi onnellisia meidän puolesta.
Mulla on nyt lainassa doppler, aivan mieletöntä kun voi kuunnella sitä jumputusta. Ja vatsa kasvaa...

Ihanaista viikonloppua kaikille!!
 
Mulla on tosi paha mieli, sillä mieheni ei ensinnäkään haluaisi lasta ja toiseksi hän ei halua mua. Tänään viimeksi kertoi, että tukee kyllä 100% sitten, kun lapsi syntyy, muttei osaa ajatella elävänsä mun kanssa loppuikäänsä. Yritin kyllä kysellä, tykkääkö tai välittääkö hän edes minusta, muttei pystynyt vastaamaan mitään.
Hän on muutenkin ihan joka viikonloppu poikien kanssa ulkona ryyppäämässä ja mä istun yksin kotona.. Olen vielä muuttanut toiselta paikkakunnalta tänne Turun seudulle ja elämä tuntuu usein tosi yksinäiseltä täällä.
Välillä hän puhuu kaikkea, mitä pitää hommata lasta varten ja sitten taas muistaa yhtäkkiä, kuinka lapsi ja minä pilaamme koko hänen elämänsä.
Emmä tiedä mitä pitäisi tehdä, sillä rakastan kaikesta huolimatta miestäni ja haluaisin kasvattaa tämän lapsen hänen kanssaan. En vaan jaksa enää sitä, ettei hän ota mua yhtään huomioon eikä tunnu välillä välittävän musta tippaakaan.
 
Heips!
Ei tuu mitään liikkumisesta tän selkä kivun kanssa :/ iskiaskivun tapaista täällä liikkeellä..neuvolasta määräsivät vain lepuuttamaan ja ottamaan pandolia jos kipu on sietämätön:S ..äh,inhottaa kun loma alkoi,eikä pysty mitään tekemään kotona..mulla on maha kyllä kasvanut jo,ei ole enää pelkkää turvotusta,vaan ihan oikee vauva masu aamusta iltaan[:)]ihan mukavaa kyllä kun alkaa näkyä merkkejä raskaudesta[:)]Käytiin miehen kanssa eilen lastentavara liikkeessä tutkiskelemassa vaunuja,istuimia jne.. Oli ihana katsella, kun mieskin innoissaan tutkiskeli tavaroita,jotenkin niin hellyyttävää[:D][:)]
 
Sumu: voi olla että tämä sun isäs vaimo ei tiennyt, että sä et sais syödä noita juustoja. Ja noi juustot on muutenkin vähän sellanen jutta.. Noh.. kielletään syömästä pastöroimattomia juustoja, ja niitähän ei oikein suomesta edes saa, kaiketi. Eikös se oli laissa kielletty, jopa? Voin puhua nyt puhua omiani, mutta mutta.. Ei munkaan äiti tiedä että noita juustoja ei saisi syödä, eikä puoliakaan muistakaan jutuista. Ainut mitä se tietää on tyyliin maksa ja karkit. Ja se sun lapsesi isä?? En yleensä neuvo tälläisissä asioissa, kun itsehän sä sen ratkaisun teet suuntaan ja toiseen. Kannattaisi ottaa nyt todellakin se kissa pöydälle ja keskustella asiasta. Että haluaako se olla sun kanssa vai ei. Varovainen tiedustelu ei paljoa auta. Kuulostaa pahalta tuo, ettei se näe itseänsä sun kanssa loppuelämää.. Se että sä sanot rakastavasi sitä jne. Ei se kuule paljoa auta. Ei kukaan voi rakastaa toisenkin puolesta. Eiköhän kaikki tiedä, että loppujen lopuksi se ei vaan kestä.

Henniv: Mulla on järkyttäviä migreenikohtauksia aina välillä, ja kun oikeen mitään lääkkeitä ei saa ottaa.. Neuvolassa sanoivat näin, että pitäs ottaa 2 panadolia, kun se kuulemma vastaa yhtä buranaa. Ohjeessa kuulemma lukee että 1-2 taplettia kolmesti päivässä. Tuossa tärkeintä on kuulemma että väliä on 8h.
 
voi sumu, otan osaa. vaik musta tuntuuki tällä hetkellä, ettei mun sanat ehkä auta sua, mut kuitenkin... oot ajatuksissa ton asian kanssa ja toivon parasta teille, oli se sitte kummin päin vaan...
 
mulla mies on kyllä innostunu vauvasta ja odottaa sitä omalla tavallaan mun kanssani. Mulle vaan on jääny tunne, että ei ymmärrä vielä ainakaan, miten suuri elämän muutos se on mulle. Mä kun tykkään varautua etukäteen ja haluisin varautua jo etukäteen taloudellisesti vauvaan, niin armas mieheni tuntuu ajattelevan, että se taloudellinen ym. alkaa vasta sitte kesäkuussa ku vauva meille syntyy... vähän jänskättää ja hiertää meiän suhdetta mun puolelta. muuten oon kyllä onnellinen ja ilonen mieheni osallistumisesta, ehkä se sit tästä konkretisoituu miehellekin enemmän tää odotus ja kodin laitto sekä hankinnat ku pitemmälle mennään...
 
Hei selkäkipuiset, täällä entinen selkäkipuinen (skolioosi ja siitä johtuva iskias)
Olen itselleni saanut ihan uskomattoman suurta hyötyä osteopaatilla käynneistä.
Ennen selkä oli ns. ihan paska. Kävely ei onnistunut, pehmeältä oli ihan turha luulla nousevansa ylös ilman tukea ja kivut meni varpaisiin asti.[:@] Sitten sain suosituksen hyvästä osteopaatista ja heti ensi käynnin jälkeen tunsin eron kropan tasapainossa. Olen käynyt ehkä viidesti ja selkä ei ole kertaakaan ollut lähimainkaan niin kipeä mitä aiemmin oli useasti.
En tiedä saako osteopaattia käyttää raskausaikana, mutta suosittelen erittäin lämpimästi kokeilemaan vaikka "sitten joskus"
Itse olen päässyt tähänastisen raskauden täysin ilman selkäkipuja. [:)]
 
Hei voin kertoo alan ammattilaisena, että Suomessa ei myydä sellasia juustoja etteikö maitoa olisi pastöroitu tai olisi listeria vaaraa ym. Jokaisella Valiolla on oma laboratorio sekä lisäksi aluelaboratoreja, joissa tutkitaan tarkasti juustot niinkun muutkin tuotteet. Jos jostain erästä löytyy jotain epäilyttävää tai rajojen ylityksiä, ne vedetään pois markkinoilta. Useimmiten niitä ei edes päästetä kauppoihin asti ennenkun kaikki testit on valmiita. Joten ihan huoletta kukin voi syödä ja käyttää suomalaisia maitotuotteita sekä maitovalmisteita, itse ainakin aion! Ei niissä ole vaaraa.
Tein eilen itse piimäjuustoa: toki maito oli kaupasta jolloin se on pastöroitua, sekä se pastöroidaan vielä tekovaiheessa kattilassa. Pastörointihan tarkoittaa sitä, että maito kuumennetaan tietyn ajan tietyssä lämpötilassa, jolloin haitalliset mikrobit tuhoutuu.

nimim. anna elämän maistua [:D]
 
Niin ja voisin vielä tarkentaa ettei homejuusto tarkoita sitä, että siinä kasvaisi kaikki mahdolliset pöpöt [:D] Oon ite itseasiassa päässy tekeenkin kerran sitä, kun olin työharjottelussa valmistamassa fetajuustoo yhen kesän, nii pääsin tutustuu myös auraan että saan kokemusta siitäkin. Sinne juustomassaan lisätään sellasta hapatetta, mikä tekee "homeen". Sitten sitä kasvatetaan kellarissa, mutta se ei mitenkään päin tarkota sitä että se olis haitallista. Kaikkia muitakin (paitsi tuorejuustoja) juustoja kasvatetaan yhtälailla kellarissa että tyypilliset aromin ja hapon muodostukset pääsee tapahtumaan.
Tuorejuustoja tehdään myös pastöroidusta ja käsitellystä maidosta. Kunhan juustot on suomalaisia, niin ei muutakun syömään!

Mulle tuli ultrasta 25,60€ lasku, millasias muille on tullu?
 
Heips! Tänään sitten lähdetään sinne pohjoiseen, enkä varmaan siellä kerkee olla paljon koneella. Joten toivotan jo etukäteen oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille! [:)]
 
mohomaha: Aamen (juustojen suhteen siis). Olen itse aivan samalla linjalla sun kanssas. Ja pipareitakin syön , vaikka siinä sitä pahaa inkivääriä onkin. Ei sitä nyt niin paljon siinä ole. Eri asia jos sitä joka päivä vetäis tuoreen juuren poskeen [:D]

Mulla ei ultra maksanut mitään. Meillä ainakin raskauden normaalit seulat on maksuttomia, eli np-ultra ja rakenne-ultra. Oliskohan sitten se viimeinen, just ennen synnytystä tuleva ultra mulla maksullinen? Uskoisin näin.. Mä menen siis ultraan sen takia, että mulla edessä suunniteltu sectio. Mikäli tavallista synnytystä pidetään mahdollisena, sitä ihan viimeistä ultraa ei tehdä. Ja ihan kunnallisia palveluita käytän. 
 
tuosta ultrasta, meille kätilö sanoi että vuoden vaihteessa np-ultra ja rakenne-ultra muuttuvat valtakunnallisesti maksuttomiksi. Eli ettei niistä tule edes sitä poliklinikkamaksua. Täällä siihen on siirrytty jo nyt hieman etuajassa, joten meille ei laskua ole tulossa.:) eikä siis teille muillekaan rakenneultrasta, vaikka nyt joutuisitte np:stä maksamaan![:)] tai näin meille ainakin sanottiin. Eilen iski jo kolmatta kertaa aaltoileva vatsakipu, pääosin ylä- ja keskivatsassa. Kipu alkaa yhtäkkiä, kipu on "polttavaa"/ahdistavaa ja tulee aaltoina joka voimistuu ja sitten taas "vaimenee" pois. Näitä aaltoja tulee kymmeniä, ja liikkuminen/seisominen pahentavat niitä. Eilen alkoivat aamulla klo 11 kun olin töissä, menin kotiin lepäämään ja jatkuivat silti ilta kymmeneen saakka. Ei ole vuotoja ja aiempien kertojen jälkeen vauvalla on ultrassa kuitenkin kaikki ollut hyvin. Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Tiistaina on neuvolalääkäri ja aion kyllä ehdottomasti ottaa asian sielläkin puheeksi, kivut ovat niin pahoja etten voi tehdä mitään kun "aalto" tulee.[:(]
 
Tiitiäinen: Mullakin on kovia menkkamaisia liitoskipuja, jotka kutakuinkin säteilevät kohdun alueelle, vatsan alueelle, jalkoihin ja selkään. Nämä kivut kuuluvat raskauteen aivan yhtä lailla kuin raskauspahoinvointikin. Jotkut vain tuntevat nämä kivut vahvemmin kuin muut. Ei siis mitään huolta [:D] Jos kuitenkin olet huolissaan, niin suosittelen juttelemaan neuvolatädille [:)]
 
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Toinen neuvolakäynti takana ja olo on mitä helpottunein ja iloisin! Pikkuisen sydänäänet saatiin hyvin kuulumaan, vaikka toinen hieman siellä kääntyilikin ja pakoili mittaria!:D Ihana tunne kun nyt voi ilman mitään epäilyksiä kertoa jouluaattona vanhemmille iloiset uutiset. Kiva kun pääsi näin lähellä joulua tarkastettavaksi. En malta odottaa että näen vanhempieni ilmeet kun he avaavat antamani lahjan...:)

Kaikki oli muutenkin hyvin, hemoglobiininkin olin saanut hyviin lukemiin (olen syönyt Multi Tabs raskaus -vitamiineja). Ensimmäisellä neuvolakäynnillä hemoglobiini oli hieman alhainen. Kohtu oli hyvin noussut ja kaikki sielläpäin muutenkin hyvin. Ihanaa! Ehkä nyt vasta uskallan ihan oikeasti nyt uskoa tähän!! Ja kun saa kaikille kerrottua niin varmasti asia muuttuu todemmaksi. Huh!

Viime viikolla sain myös kirjeen labrasta, että ultrassa ja verikoikeissa ei paljastunut suurentunutta riskiä Downin oireyhtymään, ja muutenkin tulokset olivat normaalit.

No, vielä on kaksi ja puoli rankkaa ja superkiireistä työpäivää ennen joulua edessä. Tänään on onneksi vain puolikas päivä. Mutta eiköhän niistä päivistä selviä kun nyt tämä asia on kunnossa:)

Tsemppiä ja mukavaa joulun aikaa kaikille teille!!
 
Ei mulla ollut edes pienintä aavistusta että ultra olisi maksanut jotain! Sieltä se lasku kuitenkin tuli. Tuli sitten heti mieleen, että no paljonkohan ne laskuttaa sitten synnytyksestä!!
Oon kans lukenu, että ens vuoden puolella kunta joutuu tarjoomaan ultrat. Voisko tähän laskutukseen kuitenkin olla syynä se, ettei meiän omassa kunnassa ole äitiyspoliklinikkaa?
 
[:)]Meillä ultran maksusta sanottiin neuvolakäynnillä,ja sekin oli se 25 €, ja siellä ultrassa kerrottiin että ensi vuonna muuttuu kaikille "pakolliseksi" nuo nt- ja rakenneultrat,joten ei maksa mitään. Meilläkään ei ole äitiyspoliklinikkaa omassa kunnassa vaan joutuu naapurikuntaan menemään,joten voihan olla että laskutus johtuu siitä..
Varasin aamulla lääkäri ajan tuon hirveän selkäkivun takia,saa nähdä mitä lääkäritäti sanoo:S..
 
Takaisin
Top