kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips! Monta päivää olen jo lueskellut teidän kokemuksia, mutta nyt itsekkin päätin liittyä seuraan! Tuo selkä särky on myös mulle tullu harvinaisen tutuksi ja kipu säteilee tonne vasempaan jalkaan asti.. Sellaista tuli itselleni mieleen että onko kenelläkään jo näin aikaisessa vaiheessa tullut raskausarpia? Kovasti oon koittanu joka päivä rasvata, mutta silti takapuoleen, reisiin ja rintoihin on tullut jo arpia.. Np-ultrassa kun kävin niin siellä kätilö sanoi sen olvan ihan normaalia. Minun äitini jo manasi että kun kerta perse leviää jo näin aikasee ja maha jo pömpöttää niin tyttö on tulossa! Sanoi takapuolensa levinneen silloin tosi aikasin kun minua varttui, mut veljeäni odottaessa ei yhtään! Mies kovasti toivois tyttöä kun on aina elänyt poikavoittoisessa perheessä. Minulle pääasia et olis terve! Tänään aamulla kun hiljaa makasin paikallani niin olin tuntevinani jo hentoisia liikkeitä. Onko kukaan muu jo tuntenut? Kätilö sanoi että kovin eloisa ja persoonnallinen kaveri ultra kuvassa näkyi niin hyvin mahdollista että kohta puoliin vois jo jotain tuntea. Ens viikon maanantaina olis toinen neuvolakäynti ja rakenneultraankin saatiin aika (11.2) silloin np-ultrassa. Nyt kovasti odotellaan tota ens viikon neuvolaa jospa kuulisi ekan kerran meidän pikku enkelin sydämenlyönnit!
 
Jännän näköinen toi ultrakuva kun mulla se kuva ei ollu noin päin. Tarkottaaks toi muuten kohdun pituutta tossakin kuvassa toi 11,8cm vai mikä mitta se on? Kun mullakin oli toisissa kuvissa 8,3cm ja toisissa 13,3cm mitat noissa kuvissa niin mietin että mitähän ne tarkottaa, kun sikiö oli 7,7 cm pitkä.
 
Moi! Mä pääsin jo puolen päivän jälkeen ultraan ja kaikki olin niin hyvin kuin voi olla.. [:)] Vauvelin sydän hakkasi 156 kertaa minuutissa ja siellä se venkoili ihan yhtä innokkaana kuin kolme viikkoa sitten [:D]

Anteeksi kun mulla vähän kesti näin pitkään kirjotella miten kävi, mä oon vaan nukkunu melkein koko päivän kun on väsyttäny taas aivan sairaasti. Ihana kun huolehditte että miten meijän kävi [:)] Kyllä mä jo yritin vähän valmistautua siihen, ettei ehkä saadakkaan pikkuista.. itku oli kurkussa niin pitkään kunnes kuultiin ne sydämenlyönnit ja nähtiin se pikku kaveri siellä liikehtimässä, pääsi taas itkut ja naurut samaan aikaan niinkuin eka ultrassakin [:)] En oo kyllä montaa kertaa elämässä huokassu niin paljon helpotuksesta, mitä sillä hetkellä.

Viikon päästä saadaan sitten hyvillä mielin kertoa iloiset uutiset meijän perheille, kun saatiin käydä ylimääräsessä ultrassakin vähän ennen joulua.. voi ainakin varmuudella kertoa niille että kaikki on kunnossa [:)]
 
Marilii ihana kuulla!! [:)] Huh huh.. Toi kyl säikäyttää niin hitosti! Olis se tässä vaiheessa jo todella raskasta jos kaikki ei olis hyvin kun on kuitenkin toinen kolmannes menossa. 
 
Tervehdys taas!
Meillä oli tänään toinen neuvola ja hauska oli kuulla pumpumpum kun pikku sydän tikitti menemään.150 oli pulssi.

Kaikki ilmeisesti muutenkin hyvin. Itsellä ollut kova huoli kun verta on edelleen tiputellut silloin tällöin. Muilla ei taida tällaista vaivaa olla?
Kaikki (lääkärit) vakuuttelevat sen olevan normaalia, kunha pysyy tällaisena satunnaisena ja vähäisenä. toivomme siis niin.

Mullakin alkaa olla pötsi jo kohdillaan. Illalla on aina sellaisen 7kuisen maha ja aamulla herään ilman mahaa. eli järkyttävää turvotusta.. [:(]

Kaveri kertoi, että itsekkin kuulee vauvan sydänääniä! Isä painaa vessapaperihylsyn äiteen mahaa vasten ja kuuntelee. käsillä ei saa pitää kiinni ja välissä kuuluu isän ja äidinkin sykkeet, mutta heillä kuulema on kuulunut joka kerta tällaisella omatekosysteemillä. Meillä ei isä kyllä kuullut mitään, mutta kokeilkaa muutkin josko vaikka joku kuulisi[:)]
 
memuli: niinpä [:)] mä en uskalla edes ajatella miten sitä ois reagoinu jos vauvalle ois käyny huonosti.. mä oisin varmaan hajonnu siihen paikkaan ja mut ois pitäny kantaa pois sieltä sairaalasta.. mutta onneksi kaikki oli hyvin, toivottavasti jatkossakin - myös sinulla ja teillä kaikilla muilla <3

PanDaEmo: ihana kun teillä kuului heti neuvolassa vauvan sydänäänet [:)] niin ette joutunu samaan tilanteeseen kuin me, vaikka kaikki olikin loppujen lopuks hyvin. Mulla ei oo ollut yhtään veristä vuotoa tän raskauden aikana, mistä olen ihan onnellinen. Mutta niin kuin lääkäritkin sanoo - vaikka oiskin vähän ja satunnaisesti vuotoa niin se ei tarkoita että jokin ois vialla. Että ole vaan huoleti, tässä tilassa ei saa stressata [;)] (paraskin puhuja!) ja mullakin esim. tällä hetkellä näyttää niinkuin mahassa ois jalkapallo, mutta aamuisin ei oo mistään mahasta tietoakaan [:D] turvotusta siis täälläkin, mutta onhan se mukavan näköstä kun masu vähän pullottaa.. vaikka meijänki vauveli painaa tällä hetkellä 88 grammaa, peräti [:D] sekin selvisi siellä ultrassa tänään.
 
Iltaa!

Tänään ollut ihan liian rankka ja pelottavakin päivä... aamulla herättyäni tuli vessareissulla pyyhkiessä aika paljon kirkkaanpunaista verta, joka kylläkin pian muuttui rusehtavaksi. Aaltomaisia kuukautiskivun tapaisia tuntemuksia tuli myöskin ja lopulta sitten soitin omaan neuvolaan ja pyysin päästä kuuntelemaan sydänäänet. Th otti mut johonkin väliin ja saatiin sydänäänet kuulumaan hienosti! Vuoto johtuu tod.näk. istukan sijainnista. Nyt vuoto on onneks kokonaan loppu ja vatsakivutkin laantuneet. Mutta kyllä pelästytti sen verran, että itku pääsi kun piti miehelle soittaa...  Pelkäsin niiiiiiin paljon, ettei sydänääniä enää kuuluisi... Jos vuoto tai kivut alkaa uudelleen, niin herkästi vaan soitto synnärille tarkistukseen.

Kunpa tää stressiviikko olis jo ohi... tänään oli 2 tenttiä ja vielä 2 jäljellä [:o]  Mutta pääasia, että vauvalla oli kaikki ok.
 
Tyttö Koo: No huhhuh! Kyllä varmasti pelotti vähintään yhtä paljon kuin mulla tänään.. ja enemmänkin, mulla ei sentään isompia kipuja oo ollu eikä vuotoja. Onneks pääsit heti neuvolaan ja sait huokaista helpotuksesta. On tää kyllä ihan älytöntä välillä tää pelko noitten pikkusten puolesta.. Nyt jo saavat meijän ihan huolesta sekaisin, niin entäs sitten kun ne syntyy.. varmaan sitä yötkin valvoo ja kyttää vieressä että hengittääkö se ja onhan sillä kaikki hyvin.. [:)]
 
moikka vaan kaikille taas pitkän ajan jälkeen

oon kyllä käynyt täällä lukemassa mut en oo vaan jaksanut kirjoittaa. Käytiin eilen ukon kanssa niskapoimu ultrassa ja meno sinne jännitti niin paljon että näin siitä painajaisia. onneksi masussa oli kaikki hyvin ja siellä oli jo 5 cm pitkä vauveli. Sydän hakkasi kovasti. on se jännää miten paljon se siellä liikkuu ja touhuaa mutta itse ei tunne mitään. Peukkukin meni suuhun jo. Torstaina on jo taasneuvola ja lääkärin tarkistus, harmi et näin nopeesti heti perään.

Tänä iltana on ulkona ollut kova pakkanen ja meillä sisällä on mielestäni tosi kylmä. Kädet on ihan jäässä. Miettisin että jos kaikki veri sormista meneekin nykyään vauvalle et sen takii paleltaa[:D]
 
Tyttö Koo Kuullostaa rankalle ja pelottavalle. Onneks teilläkin oli kaikki hyvin ja pieni sydän siellä sitkeesti löi!! [:)] Tsemppiä tentteihin, yritä jaksaa lukea vaikka ajatus harhailisikin ihan muualle...

Tiinatomera
Voit alkaa näkee painajaisten sijaan vaaleanpunaisia ja -sinisiä unia![:D]
 
Noista kuvan mitoista sen verran, että itse oon niin olettanut että se 11.8 ois kohdun mitta, mutta ei siitä kyllä mitään mainittu, että en mene vannomaan. Pää-perämitta oli muistaakseen 5,6 cm ja kuva otettu tasan viikolla 12. 3 kuvaa saatiin mukaan, yksi edestäpäin ja toinen vähän niinkuin ton kuvan peilikuva, mutta toi tais olla selkein ja onnistunein.
 
Pakko vähän hehkuttaa täällä:

ihanaa, tulin just tokalta neuvolavisiitiltä jossa lääkäri kuunteli sydänääniä. Ja hyvin ne kuului, tosin pikkuinen liikkui niin paljon että vähän väliä piti etsiä uudestaan hyvä kohta. [:)][:)][:)]
Tuntui tosi hyvältä, kun jotenkin pahimman pahanolon loputtua ja mahan pahimman turvotuksen lähdettyä alkoikin jo tuntua että onkohan siellä mahassa enää ketään...
Paino oli pudonnut 2kg!
Hassua oli, ettei neuvolatäti ottanut lainkaan hemoglobiinia. Luulin että sitä nyt ainakin seurattais joka visiitillä?
Sanoi vaan että katsotaan sitten seuraavalla kerralla.

Seuraava neuvola tulikin vasta 2 kk päähän, melkein päällekäin tokan ultran kanssa. [8|]
Täytyy harkita jos menisi tässä välissä yksityiselle vaikka vaan kuuntelemaan niitä sydänääniä. Luulen että 2kk aikana ehdin taas panikoida moneen otteeseen että onkohan kaikki hyvin...
 
Cecilia: Oho, onpa kyllä pitkä aika seuraavaan neuvolaan.. [8|] miten ihmeessä voi noin pitkä väli olla? mä sain tasan kolmen viikon päähän seuraavan ajan ja siitä taas tasan kolmen viikon päähän ultran. Kai se on sit paikkakuntakohtaista? Ei multakaan otettu eilen hemoglobiinia kun oli neuvola-aika, eikä itse asias ois otettu eka neuvolakäynnilläkään jos en ois ite pyytäny. Ja mulla taas oli paino noussut melkein 2 kg, vaikka eihän sen kai vielä pitäisi pahemmin nousta.. ei se th kuitenkaan torunut mua [:)]
 
Marilii, ilmeisesti paikkakuntakohtaisia eroja siis.
Olen kade [:)], mustakin ois kiva päästä vähän useammin neuvolakäynneille. Etenkin nyt kun niitä sydänääniäkin vois kuunnella.

Kyllä tää odotusaika on todella odottamista, ja aina seuraavaan etappiin sinnittelemistä... [:)]
 
Mä olen lukenut jo monta kuukautta teidän tarinoita, mutta nyt päätin liittyä itsekin tänne. 
Eilen oli toinen neuvola ja kaikki hyvin, odotellaan vauvaa syntyväksi 10.6. Olen laihtunut 4 kiloa siitä, mitä painoin ennen raskautta. Mutta ehkä niitä kiloja ehtii kertyä tässä.. :)
Mun mielestä noita neuvolakäyntejä on ihan liikaakin, seuraava on jo 4.1. Eikä siellä ikinä mitään uutta tapahdu. Muutenkaan ei vielä edes tunnu olo raskaalta, kun ei edes mahaa juuri näy.
 
 
 
hei kaikille!:) täälläkin täyttynyt se maaginen 12 viikkoa, nyt siis viikkoja 12+1 ja huomenna np-ultra.!:) ei malttaisi odottaa että näkee taas pikkuisen, tottakai jännittää onko kaikki hyvin vaikka vasta pari viikkoa sittenhän neuvolassa ultrattiin.. toisaalta aika on mennyt nopeaa, ja toisalta tuntuu että aika menee liian hitaasti ultrien ja neuvoloiden välissä. Cecilia, 2 kk:den väli tekisi ainakin minut hermoraunioksi!! Kuukauden välikin tuntuu pitkältä kun ensisynnyttäjänä paljon kysyttävää ja epävarmuutta. Olen saanut flunssan ja nyt parantelen sitä kotona tämän päivän, toivon mukaan kuume ei nousisi, nyt lämpöä 37,5. [:(] saako sinne np-ultraan mennä jos on kuumetta? en haluaisi jättää menemättäkään.. no, positiivisin mielin toivotaan, ettei flunssa tästä pahene ja kaikki huomisessa ultrassa hyvin!:)
 
Mustakin tuntuu että olisin ihan hermoraunioina jos neuvolakäyntejä olis vaan kahden kuukauden välein! Mulla ainakin ensisynnyttäjänä jonkun verran aina kysyttävää [:D] Meillä onneks täällä neuvola kerran kuussa ja ultrat ja lääkärintarkastukset siihen päälle sitten! onko kukaan harkinnut hankkivansa sitä kotidoppleria?? me miehen kanssa ollaan siitä puhuttu ja olishan se hienoa aina kun vähänkin epäilyttää niin kuunnella ne sydänäänet [:)]

Onko muuten kellään vatsa jo näillä viikoilla alkanut näkymään? Eilen nimittäin yksi kurssikaveri kysyi multa että olenko raskaana ja anoppikin huomasi kuulemma selvän eron viimenäkemästä! Voihan se osakseen tottakai olla myös turvotusta ja varmaan onkin, mutta ei tuo masu tosta häviä kyllä minnekkään oli vuorokauden aika mikä tahansa... :)
 
Takaisin
Top