kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Papu: katselin vanhoja neuvolakortteja ja meillä on edellisellä lapsella ollut 1.6 niskaturvotus ja ihan on terve poika[:)] Nyt oli vain 0,6 että voi näkymäs paljon vaihdella. Kyllä sun vauvalla on kaikki hyvin.
Onkos muilla tajutonta turvotusta mahassa aamusta iltaan? Mun maha näyttää siltä että olisin yli puolenvälin tän raskauden kanssa! Ei paljon enää vaatteilla peitellä mahaa. Uskomatonta, mutta onhan tää jo kolmas vaavi. Olen lievästi ylipainoinen ja huonot vatsalihakset omaava että siinäpä taitaa syy löytyä. Töissä kerroin jo kaikille. Olen ihan ihmeissäni tän mahan kanssa! En kyllä viime kerralla ollut näillä viikoilla näin valtava. Kohtukin on taaksepäin kallellaan joten käsittääkseni maha pitäis tulla myöhemmin esiin...ei ymmärrä...[:-] Taidan olla kesäkuun alussa aikas MAHTAVA [:D]
Tyttö koo: Meillä mies ollut mukana molemmissa aiemmissa synnytyksissä, ekassa koko ajan alusta loppuun, tokalla kerralla sovittiin että on avautumisvaiheen mun kanssa ja sitten kun vauva alkaa syntyä niin menee ulkopuolelle ( ekalla kertaa juuri se teki hänellä pahaa) , sitten kun vauva oli syntynyt niin hän tuli takaisin. En kokenut toisen kanssa että olisin tarvinnut ponnistuksessa seuraa/tukea, mutta tiesin tietenkin jo mitä tapahtuu. tämä toimi meillä, ehkä teemme näin tälläkin kertaa. Ei olla vielä puhuttu asiasta.
 
Huomenta kaikille!
 
Ihanat vapaat takana, tänään pitäisi vääntäytyä töihin!
 
Perjantaina kävimme ultrassa. Kaikki hyvin! Ja isäntäkin oli ihan innoissaan, kun näki maha-asukin siellä ruudulla! Vatsan päältä kateltiin. Maha-asukki oli kyllä tosi laiska, piti pyörähtää kyljelleen, että suostu näyttämään meille yhden voltin! Isäänsä tullut... La tosin siirtyi kuudella päivällä eteenpäin, elikä nyt se on 15.6. Menossa siis rv 11+6. Niskaturvotus oli 0,5 mm, kuulemma oikein hyvä! Muita vastauksia ei saatu vielä, koska jouduin käymään uudelleen verikokeissa, kun oli se ensimmäinen otettu nyt sitten liian aikaisin! Kahden viikon sisällä jos ei mitään kuulu, kaikki on hyvin. Ja sain tammikuun lopulle rakenneultra-ajan!
 
Viikonlopun aikaan kerroimme myös perheillemme uutisen. Kaikki ottivat sen todella iloisina vastaan ja tyyliin ``johan tuo oli aikakin!`` Pikkusisko 15 vee rupesi itkemään, ilosta, ja pikkusisko 11 veen kommentti: MITÄ?, kun äippä kuiskasi sen korvaan, että susta tulee täti! Olo on nyt tosi onnellinen, kun ei tarvitse enää salailla!
 
Huomenta!

Tuosta mieheni kommentista synnytykseen osallistumisesta vielä...puhuttiin asiasta vielä eilenkin, hän itse on sanonut että pahaa tekee se, että olen mahdollisesti avuttomassa tilassa, eikä hän tiedä mitä pitäisi tehdä, kuinka hän voi mua auttaa. Veri tms. ei hänellä kuulemma pahaa tee ja ollaan yhdessä katsottu neuvolasta saatu DVD ja katsottu muutamia synnytysvideoita (raskaus, synnytys ja vauva-aika). Kyseessä on meille ensimmäinen yhteinen lapsi, itselleni 4. tulossa ja päätettiin yhdessä ettei mennä synnytysvalmennukseen. Itselleni mekitsee todella paljon, että mulla on synnytyksessä mukana joku rakas ihminen ja rakkain ja tärkein tietty olisi oma mies, lapseni isä. Kaikki 3 poikaani olen synnyttänyt alateitse ja poikein isä on ollut jokaisessa mukana. No, se tästä aiheesta, mutta pointtini oli siis että mieheni tuki olisi itselleni äärimmäisen tärkeää ja niinkun sanoin, en ollut aiemmin ollenkaan ymmärtänyt, että niinkin voisi käydä, ettei mies pystyisikään tulemaan mukaan. Ugh, olen puhunut [:D]

Valkosipuli, mulla on myös maha 24/7 niin turvonnut, että vaatteilla ei oikein pysty peittämään, mutta eipä tuo mua haittaa. Farkut olen jo joutunut heittämään kaappiin ja kaivoin vanhat mammahousut joita olen nyt pitänyt.

Hauskaa päivänjatkoa kaikille!
 
Heippa tytöt/tulevat mammat [;)]
 
Tää tyttö valmistuu kohta menemään np-ultraan. Yöllä on tullut nukuttua vähän huonosti ja ylhäällä olen ollut puoli 7 lähtien. Hermoja raastaa miten ultrassa käy. Stressi on niin kova että sydän tuntuu tulevan rintakehästä läpi. Tää odotus tuntuu olevan pahinta, saispa jo kuulla ihanat uutiset [:)]
 
Pitäkää mulle peukkuja pystyssä![:)] Tulen sitten raportoimaan mitä pikku asukille kuuluu [:)]
 
Nyt se on menoa, ---> Adios!
 
kova halu äidiksi, toivottavasti ultrassa kaikki hyvin!! meillä on se huomenna ja mua on alkanut jännittämään ihan hirveesti. nään uniakin siitä, että vuodan jne. inhottavaa! onneksi sitten huomenna ollaan viisaampia. saas nähdä tuleeko illalla uni....

Mun mies ei osannut vastata neuvolassa kun täti kysyi osallistuuko hän synnytykseen. mulla meni kyl pieni herne nenään, ei mulla tullut mieleenkään ettei se olis siellä mun tukena! mä oon kyl sen verran itsekäs, että vaadin hänet sinne synnytys saliin mukaan. yhdessä ollaan tähän lähdetty ja yhdessä myös tää hoidetaan! on se niin monet kerrat toiminut kätilönä kun lehmät ovat poikineet, et luulis voivan olla siellä synnytyksessä ihan tukena mukana. kerran yhdeltä vasikalta oli leukakin irronnut kun niitten piti se lihakoukulla repiä ulos kun ei muuten tullut...
 
Heips!

Eka neuvola takana. Kuunneltiin sydänääniäkin, ja hyvin kuulu! Oli aika mainio ilme kuopuksel (2 wee) kun äänet rupes kuuluu [:D]. Ens viikon perjantaille saatiin np-ultra (ja verikoe) aika. Enpä oo aiemmin käynykkää verikokeeskin ton np:n takia.... No ens viikol siis sinne piikitettäväks ja seuraaval viikol sit ihan neuvolan normilabroihin. Ja mä inhoan piikkejä!!!

Harkitsen kyl,huolimatta jatkuvista verikokeista, et ottasin yhteyttä Radiel-tutkimusporukkaan, jos ne vaikka huolis mut siihen mukaan! Kaveri on siinä tutkimuksessa, ja sai mut vakuuttumaan et niistä hurjista verikokeista (14,12 ja 10 purkkia verta) kyllä selviää. Piikkikammonen tapaus hänkin nimittäin [;)]. Oon vaan siinä rajoilla et painon takia siihen tutkimukseen kävisin, mut ainahan kannattaa kysyä. Tuskinpa tää paino kumminkaan tästä ainakaan putoamaan tulee raskausaikana...[&:].

Olot ruvennu olee paljo paremmat, mut sen oon huomannu et jos käydään kävelyl miehen kaa (ja se tekis kyl hyvää käydä usein!!!) niin sit seuraavan päivän on aina hieman paha ja heikko olo. Toi on aika ärsyttävää, koska haluisin lisätä liikuntaa ,kun olotkin sen taas sallii! Mut täytyy sit vaan vissii varautua ottamaan vähän iisimmin seuraava päivä!
 
Hei vaan,

yksi tuleva kesämamma pk-seudulta ilmoittautuu mukaan keskusteluun.
On kyllä kiva lukea kaikkien teidän kokemuksia täältä, saa omat ihmettelyt paremmin oikeat mittasuhteet :)

Meillä LA 17.6, ja tänään kävin ultrassa eikä päivää muutettu. Jännitin aika paljon toisin kuin mahassa oleva pikku-tyyppi, joka nukkui tyytyväisenä ja vasta kunnon herättelyjen jälkeen sätkytteli sääriä. Taitaa unenlahjat perityä isältä joka inhoaa aamuherätyksiä... :))
Niskaturvotuksesta sen verran että meille kätilö sanoi että siitä pelkästä NT luvusta ei voi päätellä mitään (siis onko vauva ok vai ei), vaan että tarvitaan lisäksi ne verikokeet. No, NT oli 1.2 joten olen kätilön sanomisista huolimatta luottavaisin mielin.
Ja ultrasivat muuten mahan päältä, eikä haitannut vaikka olin käynyt juuri WC:ssä (kuten oli neuvottu).

Muutenkin alkaa taas elämä hymyillä. Viimeiset 5 (!) viikkoa on mennyt sairaslomalla kun en ole huonovointisuuden ja mahakipujen takia voinut tehdä juuri muuta kuin maata. Pahimmillaan kykenin kävelemään vaan 1 km lenkkejä, sitten oli pakko päästä lepäämään. Vaikka olen harrastanut paljon urheilua ennen raskaaksi tulemista. Vähän erilaista kuin elokuvien alkuraskaudet, joissa parina aamuna käydään kerran oksentamassa ja muuten elämä jatkuu ihan normaalina...
No varmaan hyvää harjoittelua siihen ISOON muutokseen kun vauva sitten syntyy... :))

Toivotan kaikille mukavaa joulun odottelua, tänään sai ainakin meidän adventtikalenterista avata luukun!
 
Rupes naurattamaan, oli vaan tulitikku jotenkin niin hassu lukea vähän "raadollinen" juttu näitten kaikkien hempeilyitten joukkoon [:D]

Mul oli kans sama juttu ennen ultraa, jännitti ihan älyttömästi! Alko vielä vasta edellisenä päivänä tuo jännitys, ja automatkalla tuntui kun oltaisiin teuraaksi viemässä, ihan paskajäykkänä ja vaiti... Noh, jännitys helpotti kun näki pienen. Takasintulomatka sujuikin sitten myös hiljaa, mietiskellessä ja haaveillessa [:)]
 
Hejssan tytsyt! [:D]
 
Mulla on teille jaettavana hyviä uutisia. Ultrassa meni kaikki oikein mallikkaasti [:D][;)] Ihana pieni elämänalku oli 5,5 cm pitkä ja liikkui kuin jossain jumppatunnilla [:D] Oli kyllä aivan uskomatonta katsottavaa, en voi vieläkään uskoa että kaikki on oikeasti hyvin. Taitaa hetki mennä ennen kuin ymmärtää tämän kaiken [;)]  Mieheni on ihan onnen kukkoloilla. Hyvä ettei alkanut jammailemaan tutkimushuoneessa, heh [:D]
 
Tulitikku: Pidän sulle peukkuja huomista varten [:)] Kaikki menee hyvin, usko pois [:D][;)] ... Mun laskettua-aikaa siirrettiin päivällä taaksepäin eli sitten kun kerkiät jos viitsit käydä vaihtamassa sen. Kiitos [:)]
 
Cira: Itse olin eilisestä illasta niin paniikissa ton ultran takia että sain nukuttua yöllä ehkä pari tuntia. Miehellekin taisin sanoa että ihan kuin olisi mestattavaksi menossa [:)] Hermot kävi vähän ylikierroksilla. Takaisin kotiin oli sitten ihanaa tulla kun kaikki olikin hyvin ja koko hermoilu oli ihan turhasta [:)]
 
Mutta minä lähden tästä ostamaan raskausvitamiineja [:)] 
 
kova halu äidiksi, ihan mahtavaa! voi vitsi, toivottavasti itelläkin on huomenna iloisia uutisia!

mennäänkin huomenna katsomaan uunituoretta veljenpoikaa, syntyi la aamuna. yli nelikilonen jäpikkä sieltä oli tupsahtanut. [:D]

niin ja onnea myös kaikille muille ultrassa jo käyneille!!!!
 
Tosta niskaturvotuksesta sen verran, että meillä se oli 1,9, eli enemmän kuin kellään täällä, ainakaan isompaa lukua ei ole tullut täällä vastaan. Meille kuitenkin sanottiin sen olevan normaali, ja kaiken olevan kunnossa. Tuo luku tosta kuulemma lähtee useinmiten laskuun päin, eikä nouse. Onhan tostakin siihen 3:n matkaa? Sanottiin myös, että tuskin niistä verikokeista mitään ihmeellistä löytyy, kun oli niskaturvotuskin normaalin rajoissa... Tiedä sitten, mutta asian miettiminen saa pään sekaisin, joten parempi nyt vain uskoa, että kaikki tosiaan kunnossa on, kun niin meille kerran asia kerrottiin.
 
Onnea kaikille ultrasta hyviä tuloksia saaneille![:)] Meillä ultra olisi huomenna heti aamulla ja jännittää hirmuisesti!! Toivon mukaan kaikki hyvin ja saa varmistuksen siitä että pikkuinen siellä kasvaa ja sydän sykkii. Jos kaikki näyttää hyvältä, kerrotaan huomenna illalla minun vanhemmille että missä mennään. [:)] Miehen vanhemmille mies kertoi "salaa" jo pari viikkoa sitten kun ei malttanut olla kertomatta, vaikka yhdessä sovittiin että kerrotaan vasta kun raskaus edennyt hieman pidemmälle.. Mutta ei raukalle voinut olla siitä vihainen kun tiedän, miten läheisiä ovat vanhempiensa kanssa ja tämä on tottakai asia josta haluaa iloita läheisten kanssa. [:)] Varmasti kertoisi heille myöskin siinä tapauksessa, että raskaus menisi kesken.[:(] Nyt lähti 11. raskausviikko ja alkiovaihe on ohi, sikiövaihe siis alkaa. [:)] helpottavaa tietää, että riski keskenmenolle on nyt kuitenkin jo huimasti pienempi kuin se oli pari viikkoa sitten. Kirjoittelen huomenna kuinka kävi ja mitä ultrassa nähtiin. Toivon mukaan sieltä ainakin yksi pikkuinen löytyy, eikä kaksikaan olisi pahitteeksi. [:D] molempien suvuissa paljon kaksosia, joten sekin ajatus on käynyt mielessä.[:)] Tosin itse olen kaksonen ja yleensä se kaksoisuus hyppää yhden sukupolven yli, joten se varmasti hieman pienentää mahdollisuutta.?[:)] Mutta yksikin olisi enemmän kuin tarpeeksi, voi että jännittää![:D] Nyt töihin ja illalla veli tulee kyläilemään niin saan ajatukset pois huomisesta hetkeksi!:)
 
Heippa! [:D]
 
Viikko sitte käytiin np-ultrassa ja palstaa lueskeltuani totesin että tulokset ko. ultrasta on todella yksilöllisiä. Meidän kanssamatkustaljalla tulokseksi saatiin 2.00 ja riski "ristiin vertailun tuloksena" on 1:44000 eli olemattoman pieni ts. varmaankin terve vauva tulossa (niin terve kuin näillä jalostus arvoilla on mahdollista [;)][:D] Hih! ottakaa huomioon että opintoihin kuuluu mm. eläintieteet) Sikiö riehui ja heilui ihan kamalasti, sydän äänetkin kuului välillä tosi kovaa ja sitte ihan hiljaisella. Kamala myllästäjä [:)] Oli vaan isän hymy herkässä kun näki sikiön kuvaruudulta.
 
Ainakin sikiö on vakaasti sitä mieltä että liikuntaa harrastetaan seuraavan kerran synnytyksen jälkeen, kun alkaa kävelykin olla mulla taapertelua... jo nyt...![8|] Koira parat, niitten onni on että voi päästää ne harrastamaan itse ohjattua liikuntaa viereiselle pelto aukealle. Onneksi uiminen sujuu tai siis jotakin vesijumpaksi kutsuttavissa olevaa altaassa lillumista..[:D]
 
Ihmettelin neuvolassa, että miten on mahdollista että mun raskaus näkyy jo nyt (on siis näkyny pömppis jostakin viikolta 9 ja "pahenee" vaan). Kehuivat vaan että kropan rakenne ja kohdun asento vaikuttaa aika pitkälti. Käskivät taas nauttia raskaudesta; teki mieli kysyä että siitä oksentamisesta vai kadonneen vyötärön arvoituksesta? en kysyny...
 
Huh, tulipas avauduttua [:)]
- Piitu
 
hui kauhistus.
Meillä koettiin eilen kauhun hetkiä kun illalla huomasin vuotavani verta. hyvin niukalti, mutta ihan silkkaa verta se oli.
soitin hätäpäissäni naistenklinikalle jossa rauhoiteltiin olevan normaalia kunhan pysyy niukkana ja loppuu. Onneksi loppui aikalailla samantien, mutta kyllä sitä ihminen säikähti!
huhuh, kaikki näyttää olevan nyt taas normaalia. pidetään jengillä peukkuja että myös pysyy niin.
 
heippa tytöt!

mä joudun hyvästelemään teidät. ultrassa todettiin, että alkion kehitys oli loppunut jo viikolla 7. torstaina on aika kättärille lääketieteelliseen tyhjennykseen, inhottava päivä tiedossa siis. jos jotain positiivista pitää etsiä niin päästään nyt automaattisesti tutkimuksiin koska tämä oli jo kolmas keskenmeno. kättäriltä lähtee meidän paperit naistenklinikalle, josta meidät sitten kutsutaan keskustelemaan miten tästä edetään. olo on kauhea, ei tätä voi edes kuvailla...

toivon teille kaikille kuitenkin sylintäydeltä onnea ja toivon, että kaikilla teillä etenee raskaudet ihan niin kuin pitääkin, pidän teille peukkuja. tulen kyllä teitä moikkaamaan kunhan hieman tästä toivun!
 
Piitulle:

Ihanaa että saitte noin hienoja uutisia! :))

Taitaa tosiaan vaihdella aikas lailla nuo ultrasta saadut kommentit.
Itse yritin tentata siltä kätilöltä että eikös se 1.2 ole tosi hyvä NT arvo jne. ja se sanoi monta kertaa ettei sano vielä tässä vaiheessa mitään koska tarvitaan ne verikokeet että mistään arvosta voi päätellä mitään. Ilmeisesti tää on harvinaisempaa koska useimmille tänne kirjoittaneille on vissiin jo annettu todennäköisyydet heti ultrassa.

Ja tuosta mahasta: mulla on kans jo ihan kiitettävä mahan alku. Töissä työkaverit vähän taitaa jo epäillä. Tosin en kyllä tiedä mikä menee turvotuksen ja mikä oikean mahan kasvun piikkiin...
Onneksi napinreikäkuminauhaa on jo hankittuna, joten sillä pötkii vielä jonkin matkaa vanhoilla farkuilla. Sitten täytyykin alkaa katsastaa mammahousuja... :))
 
Voi Tulitikku... niinkun jo tänään aiemmin sulle txtviestissä sanoin, ei ole oikein mitään sanoja... muuta kuin että oon äärettömän pahoillani. Paljon voimia torstaihin ja toivottavasti tutkimuksissa selviää jotain syytä noihin keskenmenoihin. Oot ajatuksissani!!!!
 
Tulitikku, mul tuli kyyneleet silmiin ja kylmää vieläkin [:(] Ei todellakaan oo mitään mitä sanoa mikä auttas, paitsi että toi on väärin, oon surullinen että tapahtui juuri teille, vaikkei sitä kellekään toivoisi.
Halaus ja todellakin voimia, otan osaa.
Toivottavasti tulee jotain selvyyttä ja että vielä teillekin aurinko paistaisi, olen niin pahoillani puolestanne.
[:(]
 
Tulitikku, olipa todella surullisia uutisia :(
Toivotan voimia jaksaa eteenpäin!

Muille: löysin toiselta keskustelupalstalta hyvän linkin näistä seulonnoista:
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=147&submenu=35
Ensimmäinen paikka jossa näyttäisi hyvin olevan koottuna kaikki erilaiset raskausajan seulat ja niiden hyvät ja huonot puolet.
 
Mitä kaikkea sitä ihmisen tarviikaan kestää:( Harmi juttu tulitikku! Toivottavasti kuullaan susta jatkossakin, tosin hyviä uutisia sitten ens kerralla.
 
Takaisin
Top