kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kissan pierut me ainakaan olla laitoksella! [:@] Tokikaan en pistä pahakseni kun vauvan painoarvio eilen sen himppu vajaa 2,5kg ja tänään vasta rv36 täynnä, mutta olis sitten nätisti vaan tuolla masussa eikä säikäyttelis! [:D] Joops eli tosi tosi kipeitä supistuksia alko siinä illalla tulee..aika samanlaisia kun silloin kun sen ensimmäisen keskenmenon sain. Mentiin siis saunaan ja kipristelin siellä kuuman suihkun alla ja mies hieroskeli saunassa alaselkää kun jomotti kovasti. Tultiin saunasta pois ja huomasin et vähän jo alko helpottaa se kipu niiden supistusten aikaan ja ajattelin että no nyt vois olla hyvä aika yrittää vähän torkkua. Mies vielä hieroskeli selkää ja silitteli hiuksia kun tulin sänkyyn ja siihen sitten nukahdinkin. ja seuraavan kerran heräsin vasta puol kolme yöllä eikä supistuksista enää tietoakaan, sellanen jomotus vaan tuolla vatsalla ja selässä. Vessassa kävin  ja ylös kammetessa tuli taas supistus, mut siihen jäi taas ne supistukset. Nyt aamulla heräsin kun mies läks töihin eikä toistaseks oo tapahtunu yhtikäs mitään. En tie oonko helpottunu vai en kun panikoin eilen niin paljon sitä lähtöä ja kaikkea et joutuuko se vauva sit keskolaan ja onkohan sillä kaikki hyvin.. Täytyy ainakin ajatella positiivisesti että jokainen päivä tuolla masussa on vauvalle vielä hyväks vaikka potuttaa se että luuli lähdön olevan jo niin lähellä..

MUTTA.. täällähän on tällä aikaa tapahtunut! Pulina82 ja Cira ainakin kohta hakemassa nyyttiä kotiin! Voi että <3

Ja oli muuten niiiiiiiin ihana huomata kun nyt aamulla kirjauduin että ootte olleet hengessä mukana!! Itku meinas ihan tulla!!!
 
Pulina82: Argh. No nyt viimeinkin ruvetaan räjähtämään vuorotellen [:)] Ja omaan aikaan on vielä niin pitkä aika. Eikä tämäkään herra varmasti pidä mitään kiirettä. Kuten ei myöskään isoveljensä [:D]
 
Nyt on jännää [:D] Pulina82:lle paljon voimia tulevaan koitokseen! Se taitaa olla menoa sitte... Ja onhan tää muuteki jännää, kun niin monella noita "oireita" ollut [:)].

Mä nukuin viime yön sohvalla, ku oon ruvennu kuorsaa niin lujaa... ja yllätyin kovin, et nukuin paremmin ku aikoihin [:)]. Vessassakin kävin vaan kolme kertaa, eikä kääntymisetkään olleet vaikeita. Onkohan meijän sänky liian pehmee, ku toi sohva on aika lailla jämäkämpi? Ja aamulla mies sanoi, ettei kertaakaan yöllä kuullu mun kuorsaavan.

Aion tänään harrastaa vähän kauppakävelyä. Kirpparillekin mieli tekis, mut siellä menee äkkiä tunti pari... Katotaan miten kauan jalat kestää [&:].
 
ja äitinikin sanoi että yleensä se esikoinen on se ns.harjoituslapsi jonka kanssa tehdään niitä virheitäkin paljon, että sitten toisen kanssa osaa jo paljon paremmin

Näin mullekkin sanottu[:D]



Ananats;
Ihana[:)][:D] !
Mulla kans alkoholisti biologinen isä. Mutta luojan kitos ottaa muhun yhteyttä vainkerran vuodessa, synttäreinä. Mä en niin välittäis tietää siitä miehestä yhtään mitään ja vauvaa se ei tule koskaan näkemään. Isäpuoleni on mulle enemmän isä ja ollut koko ikäni ja hän on myös lapsen isoisä, vaikkei bioligisesti olekaan.

Odottelen kans jo joltain jo kokeneelta vastauksia noihin kysymyksiin.[:)]



Mohomahan TAYS:n kuulumia jo odottelen[:D] Hädin tuskin toinen edes päässy vielä sinne saakka[:D]

Cira; Ihanaa jos sielä kesävauva syntyy <3 ! Älä huoli ja stressaa ja keskity nyt vain vauvaan ja synnytykseen ![:)] Kaikki muu kyllä hoituu ja järjestyy [:)] Mä myös sinuna soittaisin heti. Vauvan etu edelle [:)]



Henniv; Mä haluan myös leipoa ! [:D][:D][:D][:D] Pitäiskö munki, tuli vimma kun luin mitä kaikkea oot jo leiponu[:D]



Täälä kans ihana yö takana ! En herännyt edes vessaan kertaakaan ! [;)][:)]


TÄÄLÄ IHMISET JO OIKEEESTI RUPEE SYNNYTTÄMÄÄN !
Ihanaa ! [:)][:)]

Tänään siis otan asiakseni sen oman sairaalakassin pakkauksen ja tarkistan vielä vauvan kassin että kaikki ok sielä[:)]

Hitsit mä oon onnellinen sunkin puolesta Pulina82

Nuori äiti ????! Joko laitoksella prinsessan kanssa ? <3[:)]

Yhdyn hani;n ja memuli;n kommenttiin. Äiti on rakas ja ihana ! Esikuva.


Saa nähä ettet sä kans mohomaha jää sinne TAYS:n Pikkusen ihanaa ! Pian nyytit sylissä !

Mä kans olen viimesten joukossa jotka poksuuu, tunne on sellainen ja kun tuo LA vasta kesäkuun lopussa.[&:][:D]
 
TOtta nuori äiti; Teidän pieni neitikin vielä niiin pieni, että hän saisi vielä masussa kasvaa.[:)] Mutta jos syntyy niini sitten syntyy. Viikot ovat jo turvalliset ![:)][:)]
 
Huomentapäivää kaikille!

Tsempitykset Ciralle ja Pulina82selle!
Oon ihan kade. Tääkin lähtis mielellään synnyttään jo, sit ei tarvis huomenna mennä paino-arvioon yms tutkimuksiin. Ja olis kuitenkin viikkoja jo 38, niin hyvin vois tulla [;)]

Olin viim viikolla kauheen reipas, siivosin, puunasin ja pesin monta päivää. Sen jälkeen oon ollu yks laiskamato, vähintään puolpäivää menee löhötessä.., eilenkin heräsin aamulla vain mennäkseni päikkäreille [:D]

Meillä ei oo muuten puhuttu edes mitään mistään lapsen kiinnittymisistä yms neuvolassa. Tosin korttiin on kyl merkattu et laps raivotarjonnassa. Senkin täti aina laittaa kun kysyy ensin että minne päin lapsi potkii...[&:] Minust kyl tuntuu välillä et tää potkii joka suuntaan. Niin eikä tääkään kyllä oo yhtään laskeutunu, täti vaan ihmettelee aina et "miten se voi olla noin ylhäällä" ja "eikö sinuu yhtään ahdista hengittää"...
 
Täälä kans into olis kova tehä kaikkea; mutta sitten sitä vaan jotenki jämähtää niin tähän koneeelle[:@] EI saisi ensimmäisenä avata konetta aamulla.[:D]
 
Tsemppiä kaikille, joilla alkaa synnytys oikeasti olemaan lähellä! [:)]

Samaan aikaan sitä itse täällä lukee kateellisena kaikenmaailman ennakoivista oireista, kun täällä ei ole vielä ollut ensimmäistäkään kunnon supistusta tai muutakaan lupaavaa oiretta. Toisaalta aina kun ajattelee, että laskettu aika on ensi viikolla ja silloin pitäisi alkaa nyyttiä hoitamaan, niin meinaa tulla sydänkohtaus.. Samoja epäilyksiä kuin muillakin, että osaakohan sitä sitten varmasti ja meneehän kaikki hyvin..? Mutta pakkohan se on itseensä uskoa ja onhan sitä ihmisiä ympärillä, joilta kysyä apua.

Joku kyseli eroa vatsan kovettumisen ja menkkamaisten kipujen välillä, niin viimeksi neuvolassa ne ei noteerannut kumpiakaan ns. aidoiksi supistuksiksi. Toisaalta äiti kuvaili omia supistuskipujaan aikoinaan juurikin menkkakivun kaltaisiksi... Eli hankala sanoa [:D]

Täälläkin alkaa olemaan aika tylsää. Ensimmäiset lomapäivät kyllä meni vauhdilla, mutta nyt kun laskettu aika lähenee, niin jotenkin tulee vaan notkuttua kotona. Vaikka voihan tässä vielä mennä se melkein kuukausikin ennen kuin nyytti on sylissä.
 
komppaan sua Jenni90, et tänne ei het aamusta sais tulla. Pitäs tehdä kaikkea muuta, mut tässä mä taas oon lukemassa teidän muiden kuulumisia, ja pitäähän sitä herttinen jotenkin kommentoidakin.. [:D]

Tosta lapsenhoidosta ja äitisuhteesta? Kyllä sen munkin mielestä menee niin, että se ensimmäinen on sellanen harjotuserä, jonka takia turhaa stressaa itteesä ja suojelee ehkä vähän liikaakin. No mutta, eipä se lapsi paremmasta tiedä, joten on luultavasti ihan tyytyväinen vaikka äiti oliskin vähän ylisuojeleva [:D] Äiti- ja isäsuhteesta.. Mun faija on ollut alkoholisti jo 20vuoden ajan. Murkkuikäsenä tein selvän pesäeron häneen, mutta kuitenkin käyn siellä 2-3 kertaa vuodessa vierailemassa, mutta silloin, kun tiedän siellä olevan suht rauhallista. Muksut ei tietenkään ole siellä olleet ikinä hoidossa tms., mutta ovat kuitenkin joka kerta mukana. Olen ajatellut sen kuitenkin niin, että näkeepä nekin sitten vähän toisenlaista elämää ja oppivat toivottavasti varomaan viinan kanssa leikkimistä. Mulla se ainakin autto. Toki juon silloin tällöin, en todellakaan mikään absolutisti ole, mutta eipä ole pelkoa, että musta mikään kaappijuoppomutsi ikinä olis tulossa. Äiti suhteesta.. Noh, eipä sekään järin ruusuinen ole ollut. Mun äitini ei todellakaan ole mikään pullantuoksuinen mamma, vaan lähinnä sellanen uramutsi. Vasta nyt aikuisena olen oppinut äitini hyväksymään ja ollaan päivittäin tekemisissä. Olemme lähinnä kavereita, ei niinkään äiti ja tytär. Mutta kannattaa miettiä hyvin tarkkaan jo nyt, että onko siellä omassa lapsuudessa jotain juttuja, mitä itse haluat välttää tms. Suurella todennäköisyydellä ne virheet seuraa myös sua, jos et osaa niihin varautua. Mun mielestä jos osaa tiedostaa paremmin omaa käytöstään, osaa myös paremmiin muuttua/korjata sitä. Esimerkiks nyt vaikkapa tuo lapsen lyöminen.. Ja sellasen seikan oon myös todennut, että monta kertaa miehestä tulee sellainen isä, millainen sen oma faija on ollut.. vink vink..

Ciralla taitaa olla just lekuri. Oottelen mielenkiinnolla..

Pulina82 taitaa olla ensimmäinen meistä joka jakaantuu. Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan [:)]

papu82.. Olisko sulla ollut yläkroppa normaalia ylempänä siellä sohvalla? Meillä ainakin tuo mies kuorsaa normaalisti todella kovaa/paljon, mutta nyt, kun tuollä sängyssä taitaa olla noin miljoona tyynyä, tuo kuorsaaminen on vähentynyt huomattavasti. Ainakin meillä näin.. [8|]

Täällä ei todellakaan yhtään mitään. Pirun tylsää, ja siivota pitäis, mutta ei hyvita. Yllätys?? [:D] No mutta toissayönä näin sellasta unta, että olinkin saanut ennustetun tytön sijaan pojan. Aamulla, ja koko eilisen päivän vaivas ajatus, että eihän tuolla vaatekaapissa ole muuta ku tyttöjen vaatetta. No on toki jotain unisex-kamaakin mutta ei niillä missään tapauksessa pärjäis. Naureskeltiin miehen kanssa eilen, kun mentiin nukkumaan, että olis se varmaan lapsesta ihanaa, kun ensimmäiset sanat heti syntymän/sukupuolen ilmoituksen jälkeen olis " voi paska! " [:D][:D][:D] Noh, mies kyllä lupasi lähteä heti suoraan laitokselta kiertämään pikaisesti kirppareita, jos näin nyt sattuis käymään. Osaa se välillä olla sit ihana [:)] Hmm.. sehän ei siis ennen meikää ole kirppareille mennyt. Mä oon vasta nyt sen opettanut kirpputorien ihmeelliseen maailmaan [:D][:D] Anopin kanssa on kyllä ollut melkosta tasapainottelua. Sillä nimittäin asenne sellainen, että "minun lapsilleni/lapsenlapsillenihan ei käytettyjä vaatteita osteta"
 
hmm.. meillä taas mun ukkeli opetti mua kirppiksien ihmeelliseen maailmaan.. muistan eka kommentin sille ku muutettiin yhteen ja se ehdotti jotain mööpelin kattelemista kirppikseltä..ja jotain vaatetta myös.. "ja mähän en helevetti mistään kirppikseltä huonekalujani osta!!!! enkä vaatteita varsinkaan.....nehän on tarkotettu vaan deekuille" oli pikkasen eri kuva silloin kirppiksistä ku nykyisin. ajattelin silloin että kaikki laitapuolen kulukijat sieltä käy vaan ostelee kaikkee risaista halpaa tavaraa... [8|] no silloin mä taisinkin olla vähän nipo joka asiassa ja uranainen ja diiva varpaista hiuksiin asti.. ihme että ees kelpuutin tuollaisen muusikko/taiteilija/oman polkujen kulukijan... joka ei niin välittänyt onko farkkuliivi vähän risa ja farkut myös.... ja repsottaako lahkeet maiharien päällä vai alla... voi luoja.. siitä meinasi tulla alussa mulle kompastus kivi.... [;)] olihan siinä opettelemista tällä neitillä.... onneksi ukkelin hermo kesti. ja minä opin olee pikkasen lepsumpi ja antaa jokaisen olla niinku on....siinä on niin kultainen mies että alta pois. <3 <3
 
Täällä ei kyllä mitään oireita synnytyksen lähestymisestä ole vielä myöskään. Toisaalta vielä kuukausi laskettuun aikaan, joten ei tarvitse ehkä ollakaan:) Vaikka se lääkäri viime viikolla olikin sitä mieltä että saattaa tulla koska vaan...

Mutta tosi jännä kun alkaa tapahtua muilla! Tsemppiä vaan kaikille, joilla h-hetki alkaa olla käsillä! Hengessä mukana ollaan!!

Itse olen kanssa miettinyt, että mistähän sen sitten tietää, mutta kaikki vaan sanoo, että kyllä sen tietää. Tosin oma äitini on synnyttänyt meidät kaikki kolme todella nopeasti, saattanut olla vielä tiskaamassa 10:30 ja vauva ollut maailmassa 14.00. Että sinänsä ehkä kannattaa itsekin sitten lähteä kun alkaa tuntua, eikä jäädä arpomaan...

Itseäni ei jotenkin huoleta se vauvan kanssa pärjääminen, vaikkei mitään kokemusta lapsista olekaan. Jotenkin olen sellainen "jalat maassa" ja "maalaisjärjellä" -tyyppi, että uskon kaiken sujuvan omalla painollaan. Ja onhan siinä aikaa opetella:) Huolehdin tällä hetkellä enemmän siitä, onkohan vauvalla kaikki hyvin, pitäisikö sen liikkua enemmän, mitä jos jotain tapahtuu enkä itse huomaa että kaikki ei ole ok. Usein on tehnyt mieli soittaa neuvolaan tai muualle, kun vauva ei niin paljon liiku (tosin, ei se niin paljon ole liikkunut missään välissä), mutta sitten aina kun alan kuulostelemaan, niin kyllä se siellä muljahtelee. Joudun vaan tunnustelemaan niitä liikkeitä hetken.

Mutta haluaisin kyllä siinä mielessä vauvan jo maailmaan, että voisi nähdä sen ja katsoa että se on ok. Ajatella tätä huolen määrää jo nyt, eikä se varmaan siitä pienen kun lapsi syntyy ja kasvaa ja elää!! Huh.
 
Henniv: Oon tuolta toukokuisista rv 39+2, eli maanantaina olis laskettuaika... Mulle sanottiin neuvolassa, että 1. n. vk:lla 37 tulee sellanen pesänrakentamis vietti ja touhuaa hirveästi tulevaa varten tiedostamattaan. Tuo vaihe kestää  jonku aikaa ja siitä seuraa

2. väsymys ja välinpitämättömyys ympärillä tapahtuvaa kohtaan. Sitten hieman ennen varsinaista synnytyksen käynnistymistä tulee taas

3. pirteys ja vireys, niin että yölläki voi herätä touhuamaan kaikenlaista kun ei vain nukuta

4. mahdolliset vuodot (limatulppa, joka ei edes kaikilla tule näkyvästi)

5. menkkamaiset kivut ristiselässä ja alavatsassa

6. suonenveto alavatsassa.

Eli olisko sulla nyt menossa toi pesänrakentamisvietti kun niin innokkaasti leivoskelet? Tosin kaikkihan on aina yksilöllistä eikä kaikki koe noita niin voimakkaasti että edes huomais. Nämä oli vain vinkkejä joita neuvolassa kehotettiin seuraamaan, jotta pystyy hieman ennakoimaan varsinaista synnytyksen käynnistymistä / lähestymistä.

Itelläni oli pesänrakentamisvietti, josta mun mies huomauttikin [:D], oli myös väsymys ja pirteys on nyt menossa. Kirkasta vuotoakin on ollut kerran (oikeen lorinalla) mutta ei ollut lapsivettä testien mukaan. Raskauden loppuvaiheessa voi emättimestä tulla vetistä kirkasta eritettä. Suppareita tässä toivon pian alkavan tulemaan, kun ei koko raskauden aikana muuten oireita ole ollut minkäänlaisia.

Osa kesäkuisista näyttää jo saaneen käärön syliin, onnea teille. Kumpa täälläkin...
 
Mulle ei ainakaan oo tota pesänrakennusviettiä tullut, oon niin saamattomalla päällä että ihan itteenikin ärsyttää[>:] Oon tässä pari viikkoa suunnitellut pakkaavani sairaalakassin, mutten oo sitä vieläkään saanu aikaiseksi. Tää ei ilmeisesti oo siis hetkeen syntymässä[:D] No, mä varaan sen juhannus aaton, mulla ei oo mihinkään kiire.
 
Ah, leivoin raparperipiirakkaa ja ai että oli hyvää, ja siitähän seurasi tietenkin kauhea närästys[:@][&:][&o] siinä mun oireet lähestyvästä synnytyksestä... 
 
Mulla on kans menossa väliinpitäämättömyys vaihe...
Mua ei kiinosta mikään, tai ketään. Nyttenkin pitäis pestä pyykkiä, ja laittaa astianpesukone päälle, mut niinpä vaan hilauduin koneelle...
Ei huvita.
Vähän supisteleekin, mut tällästa tää on ollu jo monta päivää.
Plääh, tätä odotusta[:o]
Viikko ja 1 päivä LA:han mut mun tuurilla tää odotus menee sen 2vk yli, kun on niiiiiiiiin tylsäää[&o]
 
[:D] liekö pesänrakennusta sitten ilmassa vaiko tuo pirteys ja vireys tila..väsymystä ja saamattomuutta kun on tässä ollu jo jonnin aikaa liikkeellä[:D]

Kävin kaupungillakin tuossa kiertelemässä,ja löysin kuin löysinkin itelleni imetysliivit[:)][:)]..menee ny aluks ja sit kesällä kun pääsee siellä etelässä käymään,niin jos pääsis paremmille apajille kattelemaan jotkut toisenlaiset[;)][:D]
Löysin kirpparilta muutaman bodyn ja itelleni hellemekon..Jos tää ipana vielä pysyy kauankin tuolla masussa,niin on sitten edes jotain päälle pantavaa aurinkoisilla ilmoilla,kun ei nuo vanhat mekot oikein sovi päälle[:D]
Ja sitten löysin vielä tosi hyväkuntoisen lakanasarjan pinnikseen(pussilakana,aluslakana ja tyynyliina) ja ihanan värisen..semmonen limenvihree,jossa oli sit valkosena jotain virtahevon kuvia[:)]kirpparilta senkin..

nam,raparperipiirakka se vasta oliskin hyvää..vaniljakastikkeen kera :P[:D][:D]
 
voi kökkö että jäi neuvolalääkäristä paskamaku suuhun. [:@][&:][:'(][:'(]oli eri lääkäri tällä kertaa ja oisin niin toivonut että olisi ollut se sama mikä tähänki asti. kyllä potutti. mulla meni vartti siellä. tosi tiukka aikataulu. kaikki jäi vähän ku roikkumaan ilmaan. yritin nopeesti kysellä mitä mieleen tuli ja mitä olin miettinyt että kysyn mutta niinpä en kerennyt kaikkee ees kyselee. mitään koko arvioo en saanut eikä se ees koklaillut sen enempiä että onko ees ipanalla normisti tilaa tulla ulos... [&o] mutta sf käyrä menee siinä normissa.. niiden viivojen keskivaiheilla. kauheeta kasvua ei oo tullut sitten edellis mittaamiseen.. eli kuulema vauva ihan norminkokoinen..
kuulema ipana ei oo laskeutunut mutta raivotarjonnassa kuitenki.. kohdunkaula oli lyhentynyt joo.. mutta vajaan sentin. pehmee tosin. sanoi että ei taida tulla ainakaan ihan heti lähtöä synnyttämään. streptokokkinäytteet se otti, kuulema nykyisin normaalikäytäntö. ja siinä se tarkastus. prkle. ja tää oli viimonen lääkärintarkastus. [&o][:'(] huhhuh. ei jäänyt kiva mieli tästä lähtee sitten synnyttämään sitten joskus.........
 
Sarian: Heh [:D] Oli ihan kuin omaa tekstiä olisi lukenut.. Munkin pitäisi imuroida ja laittaa astianpesukone pyörimään mut niin mä vaan istun koneella ja syön jäätelöä.. Ja justiinsa sanoivat etten saisi syödä enää yhtäkään...Noh tää saa jäädä viimeiseksi. Nyt ei vaan jaksa hillitä itseään kun muutenkin veto poissa [8D]
 
katusutariina puhuu asiaa.


Arvakkaas mitä! Mun tekis niin mieli lakata varpaan kynnet, mutta ku ei meinaa ylettyä[:D] On kertakaikkiaan niin epämukavaa kyykistellä[:D]


Katjuskainen; älä muuta sano ! Tai sitten kun se oma pieni menee koulutielle? Pitää jättää ensimmäistä kertaa yksin hoitoon ? Onneksi niihin on vielä aikaa[:)][:)][:)] Ja ehkä siihenkin sitten kasvaa...


Henniv; Kiva että löysit nyt ne imetysliivit ![:D]


Täälä kans on suunniteltu pakkaamista; siis oman sairaalakassin kanssa. [:D] Tänää ajattelin sen ihan oikeasti pakata. Illalla sitte[:D]
Eipä tääläkään paljo mitään oo tänään saatu aikaan. Koirien kanssa ollaan tehty pidempi lenkki, mutta sekään ei enään tunnu kovin mukavalta ja kävely on aika hidasta. Kaupassa on käyty ja lattiat pesty. Siinä tämän päivän saldo.[:D]

hani; no voi paska[&:] noihin lääkäri käynteihin aina niin odottaa pääsevänsä ja haluais tietää kaikkea mahdollista.
 
Apua täällä palstalla tosiaan tapahtuu jo [:D][;)] Kumpa mullekin tapahtuis jo jotain [:@][:'(][:D][;)]

Pulina 82: Saat laittaa tänne heti kuvia pikku nyytistäsi kun saavutte kotiin [:D]

Jos on yhtään uskomista Bris:n neuvolahoitajaan niin mulla on selvästi ollut pesänrakennusvietti ja eilen leivoin raparperipiirakan [:D] ..Tänään on sitten aivan tajuton väsymys ja hirveä päänsärky. Olisin halunnut lähteä Itäkeskukseen vielä kiertelemään vähän sisustustavaroita kotiin mutta on niin mielettömän väsynyt olo että ei millään pysty nousta sohvalta. Enteileekö kenties tämä synnytystä??? [:)] Mites muilla? Onko kovaa väsymystä ilmassa???

Ja tänään 37+1 [;)]

http://karinanblogi.blogspot.com/
 
Takaisin
Top