kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä odotan innolla sitä uutta arkea vauvan kanssa; mutta samalla mua pelottaa ihan kamalasti;
*osaanko mä?
*oonko tarpeeksi hyvä äiti?
*tiedänkö jos pikkuisella on joku hätä?
*osaako vauvaa hoitaa oikein?
*mitä jos teen jotain väärin?
*kuinka se arki sujuu?
*kuinka sitä pärjää yksin, siis kun sairaalassa on henkiläkunta ohjaamassa ja kotona ollaan miehen kanssa kahden
*mitä jos joku menee pieleen......
 
.... koska kaikilla niin pirun tylsää... [:D][:D][:D]

Mutta kyllä, se on todella on yks parhaimpia puolia suunnitellusta sektiossa, että tietää koska ja miten. Ei tarvii ihmetellä noita supistuksia ja arvuutella että pitäskö sitä lähteä vai eikö pidä. Noh.. te pääsette luultavasti helpommalla kuitenkin sitten synnytyksen jälkeen. Meikähän on muutaman viikon ajan täys invalidi.
 
nuori äiti: hui jännittää tuleeko kesäkuisiin jo kohta ensimmäinen ipana.. hengesä ollaan kyllä mukana.

jenni90: noi on ihan normaaleja pelkoja ja varmaan jokainen meistä miettii niitä. se on vaan ajateltava että kaikki menee omalla painollaan ja jos tulee tikama tilanteita niin silloin vaan rohkeesti kyselemään ystäviltä sukulaisilta neuvolasta. mä ainakin luotan siihen että ne äitin vaistot herää synnytyksen jälkeen ihan ittestään, joillain heti joillain vähän hitaammin.. (samoin isänkin) ja osaa toimia "oikein "ja minun mielestä sana hyvä äiti- ei ihan oo reilua, koska jokainen äiti varmaan ainakin yrittää parhaansa (ja mikä tekee äidistä hyvän?) ja ne luonnolliset tunteet herää lasta kohtaan jo raskaana ollessa.. tietenki on niitä poikkeustapauksia mutta en jaksa uskoa että niitä löytyy täältä meidän mammapalstalta.mutta kaikesta/kaikessa oppii, niin lastenhoidossakin. välillä kantapään kautta. sille ei voi mitään varsinki jos tilanne on täysin uus. mutta nää on ihan normaaleja huolia. kyllä mäkin niitä jännitän. varsinkin vauva-arkea kun sitten on ihan täysin uus rytmi elämässä ja kahdesta tullutkin kolme. enään ei mennäkkään ja ollakkaan niinku ennen....

mun kaverin sisko laittoin fbookkiin ihania kuvia pienestä tyttärestään jonka sai jo joku aika sitten mutta komplikaatioiden takia pääsivät vasta nyt kotio. että oli suloinen ja ihmeellinen tyttö.. ihan tää herkisty ja tirautti pari kyyneltä. kohta mekin saadaan omat ihmeemme syliin. on se niin ihmeellistä.

Cira: kyllä mullakin oli itku lähellä kun tajusin kuinka toinen voi olla huolissaan ja mä en tajunnut yhtään että jos mulla menee nyt vähän pitempään ni toinen vois siitä niin huolestua että lähtee kesken töistä mua ettimään... en enään kyllä haluaisi nähdä niin huolestunutta omaa kultaa.. raapasi sydämestä todella. kyllä tuli pikkasen läksytettyä itteeni ajattelemattomuudestani...[&:]
 
hani; varmasti totta !

Eikö sitä niin sanota, että jokainen äiti ja jokainen isä ovat maailman parhaita juuri omalle lapselleen ?[:)][:)]

Ja mä luotan siihen, että kaikkeen kasvaa mukana.
 
katusutariina, 12. viikon ultrassa laskettua aikaa siirrettiin alkuperäisestä 30. päivästä 23. päivään, tuolloin lääkäri sanoi hyvin varmaan sävyyn että tasan rv. 12 olisi. Rakenneultrassa sitten taas vauvan reisiluun mitta vastasi raskausviikkoa 19+3, ja olin tuolloin 20+6. Laskettua aikaa ei kuitenkaan enää tuolloin muutettu, koska lääkäri piti ekassa ultrassa saatuja mittoja luotettavampina.
 
Jenni90 Noita asioita tosiaan varmaan miettii kaikki tulevat äidit!
Mä yhdyn tässä haniin, joka taas jotenki ihanan fiksusti sai puettua noi sanoiks!

Kyllä me varmasti kaikki tehdään kaikkemme omien lapsostemme hyvinvoinnin puolesta. Ja niinku jokainen muksu, niin myös jokainen äiti on erilainen.
Tiedän kuitenkin et on niiin monia juttuja, jotka tulee omalta äitikullalta kysästyä.

Mä toivon, että voisin antaa omille lapsilleni edes osan sellaisesta äidinrakkaudesta, välittämisestä ja hellästä huolenpidosta ja kaikesta, mitä olen omalta äidiltäni saanut elämäni aikana. Yhyy... [:(] Taas vetää niin herkäks.. Äiti on rakas! [:D]
 
samaa mieltä täälläkin, jokainen perhe on erilainen ja tekee asiat vähän eritavoin ja kaikki tavat on oikeita[:)]jokainen tyylillään siis[:)] ja kyllä minäki oon miettiny että miten osaan hoitaa vauvaa jne, mutta eiköhän sen opi[:D] ja äitinikin sanoi että yleensä se esikoinen on se ns.harjoituslapsi jonka kanssa tehdään niitä virheitäkin paljon, että sitten toisen kanssa osaa jo paljon paremmin[:D]

mulla on ollu murheena tänään tekemisen puute[:D] jotenki välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle kun ei tosiaan tuu käytyä missään (kun ei tuota ajokorttiakaan ole, en asu mitenkään erityisen lähellä mitään kiinnostavaa, kaverit,tutut ja sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä jne). Sitten vaan nököttää sisällä ja on koneella niin että pää hajoaa. Öisin ei saa unta, päivisin ei uskalla lähteä lenkille yksin kun mies on töissä ja nää kivut on ollu nyt mitä on, sitten kun mies tulee töistä illalla ei hän välttis jaksa lähteä lenkille ja jos lähdetään niin en pitkästi jaksa edes kävellä[:D] sitten mies käy jo aikaseen nukkuu että jaksaa taas aamulla töihin ja mua ei nukuta ja valvon vaan koneella[:D][:D] välillä ihan toivon että alkaispa synnytys niin sais kaverin [:D]
 
Täälläkin yks miehen kaveri kellä oli häät, kysyi mieheltä, milloinkas te meinasitte tehdä teidän tulevasta äpärä lapsesta ei äpärä lapsen[:@] Onneks en ollut itse tota kuulemassa, läpäksi oli varmaan tarkotettukin, mutta kyllä vaan mun niskavillat sai nousemaan ylös. Ihme jeesustelua papin pojalta. Eikös se esiaviollinen seksikin oo syntiä[:D] Että menköön itteensä vaan. Tuskin on itteään avioliittoon pihdannut.
Noista suppareista sen verran, että jos kivuttomat supparit on harjoitussupistuksia(?), niin mitäs noi sitte on missä tuntuu tota menkkakipua sekä vatsan kovettumista, vai harkkareitako nekin? Pitääkö niitä kellotella vai hä?[:D] Tarkottaako ennakoivat ja harkkarit siis samaa asiaa? Ja tuleeko sitten vielä jotain superhypermegasuppareita, mistä tietää että lähtö on tulossa? Vai niitäkö vasta kellotellaan vai hä[:D] Kasa tyhmiä kysymyksiä, mutta vääntäkää nyt joku mullekin rautalangasta[:)]  Kaikki synnyttäneet vaan sanoo, että kyllä sen tietää sitten kun on aika lähteä.. mutta... Mä oon mä[:D]
Joo! Ja nyt mua on alkanu ottamaan päähän mun sukulaiset! Oon ehkä vähän blondi, mutta jostain hokasin, että mun lapsellahan on samat sukulaiset kuin mullakin[:D] Harmi ettei sukuaan voi valita[>:] Onneks miehen puolelta tulee vähän enemmän roolimalleja ja selväjärkisempää porukkaa kuin omalta puoleltani. Lapseen kuitenkin vaikuttaa muutkin kuin sen vanhemmat, ainakin jossain määrin. Tästä otettiinkin mun hulttioveljen kanssa tänään kivasti yhteen... Sellanen taiteilijan hippi retale. Voipi olla ettei mua kiinnosta enää kustakkaan siihen suuntaan. Oli taas asenne niin kohdallaan että huh. Onneks se asuu 200 km päässä täältä, muttei se tota väliä kauaa sahaa. Meinaa muuttaa tälle paikkakunnalle, mutta pysys nyt siellä ni munkin hermo vähän lepää. Pitää ootella että nää hormonit haihtuu ja pistää sitten vasta välit kokonaan poikki jos siltä vielä tuntuu... Joku äidin suojeluvaisto heräs pahemman kerran. Hanat aukas lisäksi vielä mun isä, jolla on alkoholiongelma ja muistaa mua aina kännissä puhelinsoitolla[:@][:@][:@][:@] muuten siitä ei kuulukkaan, on se joka toinen kuukausi selvänä, muttei silloin ittestään ilmottele. Eli eipä tällä tulokkaalla mitään pappaakaan tuu olemaan[:(] En tahdo sitä lähellekään tätä lasta, se mitä pienenä jouduin katteleen ei tosiaan toistu oman lapseni kohdalla. Meinasin haukkua oikeesti puol sukuuni pystyyn, mut onneks se kohtaus meni sitte ohi. Kyllä mahtu kilahdusta tälle päivälle, onneks en purannu sitä muihin kun tohon tulevaan enoon, se sen ansaitsikin. Isälle jätin tänään vastaamatta. Aattelin että se ei tänään pilaa mun päivää, mutta sitte sen teki toi toinen saatanan sukulainen[:@] Siinä vähän vali valia[:)] Mut vaihetaan aihetta, mua kävi taas uudestaan vtuttaan.
Jännäks vetää tää foorumi, kun ei yhtään tiedä kuka sieltä ekana poksahtelee[:)] 
 
Hui,ei oo Nuori äiti ilmottanu itestään sitten viimesimmän saunaviestin jälkeen.. Täällä ainakin jännitetään ja täysin hengessä mukana,tsemppiä kovasti <3 [:)][:)]

Jenni90,ite oon kanssa miettiny samoja kysymyksiä,mutta niinkun useempikin jo sanonutkin,kyllä sitä oppii siihen äidin ja vanhemman rooliin[:)]

mohomahalle kovasti onnea sinne Taysin käyntiin,eikös se tänään ollut[:)][:)]

Niin,onhan se varmaan ihan mukava tietää varmaksi päivä kun saa pienokaisen,niin kuin katusutariina,mutta tosiaan sitten on toipumisaika ihan erilainen kun normaalisynnyttäjällä..että aikalailla 50-50 että onko sillä väliä vaiks tietäis päivän etukäteen[:)][8|]


mies lähti tossa äskön työreissuun..päivänkeikka,mutta kuitenkin,kun se on tuolla parin tunnin ajomatkan päässä,niin ei olis kivaa jos tänään ny sattus yllättäen tuleen lähtö..mitä kyllä epäilen[8|][8|]
Tänään olis tarkotus lähtee metästään vielä kerran niitä imetysliivejä[8|]ahistaa jo valmiiks,jos ei löydykään[:D]

No ananats,jos niitä suppareita tulee menkkakipujen kanssa,ja huomaat että useestikin,niin kannattaahan niitä kellotella..ei siitä ainakaan haittaa oo[:)] Ja voihan se olla että toisille tulee jotain supermegahypersupistuksia,joista todellakin voi olla varma että lähtö koittaa ja toiset hyvä että tuntee lähes tulkoon ollenkaan niitä suppareita..On niin yksilöllistä että millä tavalla sen kivun tuntee..Olipas selkeesti taas selitetty,vaan josko jotain selvää saat[:D][:D]viisaammat voivat selittää tarkemmin[:D][:D][8|]

tää lähtee ny leiposkelemaan,ja sit sinne kaupoille[:)][:)]
 
Voi ei... mietin eilen pari kertaa illal et mikä on ku joutu alushousut vaihtaa pari kertaa ku jotaa nestettä lirahti pikkasen. Aattelin et pissaa ku tuntu päiväl ku ois tulehus tulos. Kävin nukkuu, joka kerta ku nous vessas käymää ja pääs takas ni aina jotaa tippuu viel vessaskäynnin jälkeeki. Koitin sit paperin kaa useempaa otteesee selvitellä et onks pissaa vai lapsvettä ni kylhä se emättimen puolelt mitä ilmeisimmin tuli. En kuitenkaa ollu iha 100% varma. Laitoin kuitenki pyyhkeen alle. Heräsin tos puol tuntii sit supistuksee ja lorahti vähä enemmänkii sit nestettä, mut ei mitenkää hirveest. Kevyit suppareit tulee aika ajoin... Pitäs soittaa sairaalaa varmaa ja kysyy et mitä mieltä ku tuli sit nestettä, mut en haluis pelästyttää miestä ku se on hereil [:D] Neuvola-aika ois sopivast 10 mut enpä tiie mihkä sit kehittyy siihe mennes... Minuu vaa huolettaa toi et vettä eka tihkutti ja sit tuli vähä enemmän... Ei kuitenkaa niin et vois sanoo et "vedet menny". Ja ku toi muksu ei ollu viel laskeutunu viime lääkäris ni nyt sit kävi huolettaa se mitä joku tääl laitto et pitää makuuasennos olla [&:]
Plaah... ehkä mä vaa mielenrauhan takii koht soitan ja kysyn... vituttaa sit jos sanoo et pitää tulla. Haluisin olla kotoon niin pitkää ku voi sit ku synnytys alkaa. Toivon vielkii et ei alkais viel. Ku ei nois suppareis sillee mitää ihmeellist, ei kyl tot kipuu oo ollu ennen suppareitten kaa mut ei se mitenkää kovaaka oo [&:] Ahistaa vaa toi vesi...
Ja ku mun pitäs pakkaa noit muutto kamoi!!! Ei saa alkaa nyt... [:(] Ei oo mikää valmista...
 
kannattaahan sitä Cira soittaa synnärille ja kysästä..kyllä ne varmaan pyytää sinne tarkastettavaksi ja varmistaa onko se lapsivettä vai mitä..ihan sen mielenrauhankii takia soittasin sinuna..mulle ainakin sanoivat synnärillä että pitäis makuuasennossa olla ja mennä sinne,kun ei voi tietää onko vauva laskeutunut ja kiinnittynyt..ettei napanuora vaan kierry sit mitenkään siellä tai oo tulossa enste pois..
 
Nojoo mut meilt on 45min sinne sairaalaa ku on toises kaupungis ni ei viiti iha huviksee lähtä ajelee. Ei se nyt sillee pitkä matka oo mut silti ei huvita ajella ees taas. Ku en o ainaka missää kohtaa huomannu sit limatulppaaka ni mietin just et onks ees lapsivettä vai mitä.. Mut ei nyt oikee valkovuotokaa IHAN niin vetiseks kyl oikee..

Edit: plah... mä meen kyl takas nukkuu ku tulee noi supistuksetki niin harvoin, meen sit käymää siel neuvolas. Parempi olla levänny jos nyt sit täytyiski lähtee. :)
 
hmm..kello on kahdeksan ja meikäläinen on leiponu pellillisen kinkkupiirakkaa ja litran pullataikinan pyörittäny[:D][:D] on jotenkin extrapirtee olotila[8|][8|]outoo...
No saapahan pakastimeen sit herkkuja,niin on tarjota vieraille kun tulevat vaavia katsomaan[:)][:)]

vaan nyt jos jois pullakaffet,kun on niin ahertanu[:D] [:)][:)]
 
Huomenia!

Hyvin nukuttu yö takana, en herännyt kertaakaan [:)].
Jaahans, Nuoresta Äidistä ei ole kuulunut mitään!!! Onkohan laitoksella jo? Voi sentään, hirmuisen jännittävää. Mä haluan lukea ensimmäisen synnytyskertomuksen.

Jenni90: Toi sun "pelko"lista on kuin mun kirjoittama! Musta tuntuu että mä luotan enemmän mieheeni kuin itseeni lapsenhoitoasioissa. Kaipa tää "pelkääminen" on ihan normaalia.

Henniv: Sä olet ollut ahkera. Mä voisin ottaa kanssa tuoretta pullaa, kiitos [:D]. Että lähettäisitkö tänne Raisioon?

No mut mä lähden tästä IKEAan ja sitten lääkärille.
 
No nythän täällä alkaa tapahtua!

Mulla meni vedet viime yönä klo. 2.30. Ja ne meni ihan selkeesti, heräsin siihen ku tuntu et jotain ois poksahtanu jalkovälissä ja sit lorahti jotain lämmintä pöksyyn..nousin ylös ja sit olikin lammikko sängyn vieressä! Äkkiä vessaan, hieno vana nestettä jäi lattiaan [:)]

Mut siihen tää homma sit pysähtykin, ei supista oikeestaan olleenkaan, tai no kivuttomia on muutama tunnissa mut ei muuta...Soitin synnärille ja sanovat et puoli kolmeen mennessä päivällä on sinne mentävä..Ukko lähti vielä käymään töissä ja sit mennään [:D]

Eilen supisteli noin viiden tunnin ajan illalla ekan kerran säännöllisesti mut olivat kivuttomia...Sanoin miehelle et näinköhän tulee lähtö pian, mut en ois uskonu itekkään et tosiaan niiden vaikutuksesta vedet menee.. Olin kyllä käyny päivällä kiertämässä Ikean ja Jumbo-kauppakeskuksen, joten silläkin oli varmaan osuutta asiaan.. Muksu on nyt varmaan sitä mieltä et kaikki tarvittava on ostettu ja nyt ei enää kaupoilla juosta..

On se vaan jännä et viimestään huomenna meillä on nyytti sylissä!! En jaksais odottaa enää kumpi sieltä tulee, näin pitkään kun ollaan sitä arvuuteltu!!
Nyt pitäis malttaa levätä, en oo saanu unta sen puoli kolmen jälkeen ollenkaan...Väsyttäis kyllä tavallaan, uni ei vaan tule..Adrenaliinia niin paljon veressä..

Tsemppiä myös muille tulevaan koitokseen, varsinkin Cira ja nuori äiti, jotka on jo kovin lähellä päämäärää!!
 
voi,nyt ne rupee kaikki kerralla jakautumaan. Ihanaa,Pulina82,teillä on kohta nyytti sylissä [:)][:)]
 
Ohhoh Pulina82 se on sitten menoo... Onnea ja menestystä koitokseen [:)] Mites Nuori äiti??

Täällä nukuttu 4 tuntia särkylääkkeen voimin vaikken ees tiiä auttoks se mitenkää [:D] Ja sekin heräilty tunnin välein... Tää kipu on ihan jatkuvaa, ei tuu hetken taukoo. Onneks toinen koirista on jaksanu mun kans olla aamu viidestä hereillä ja olla henkisenä tukena. Ollaan nyt äidilläni kun asuu täällä lähempänä Tamperetta niin on tästä kivempi lähtee tonne Tayssiin. Aika sinne on 11.15, joten kyllä Henniv olit oikeassa, kiitos tsemeistä [:)] Kipua, vihlontaa ja jomotusta +särkyä siis alavatsan seuduilla ja reisissä, ehkä kipuaa myös lantioihin välillä... Jospa siihen löytyis joku syy siellä Tayssissa. Kun ei se lopu ollenkaan [:'(] Suihku rentoutti vähän, vaikka sielläkin selvästi tuntui. Yritin yöllä jopa nukkua kovalla lattialla, mutta eieiei tullu mittää.
 
memuli: täällä kanssa sitä mieltä että äiti on niin rakas.... [;)] mä kanssa olisin onnellinen jos itse pystysin olemaan yhtä pitkähermonen ja rakastava ku oma äitini on ollut.se saanut todella päänvaivaa meistä kolmesta humanterista... ja hienosti hoitanut meidät ja meidän elämän opettelussa tulleet kolhut.... äidin rakkaus on jotain niin mahtavaa ja ihanaa että sitä ei vaan pysty ees sanoiksi pukemaan. tuntuu ihan pakahduttavalta että musta itsestä tulee äiti ja sille pienelle se tärkein ainakin näin alussa.

pulina 82 : jännää...[:)][8D] kovasti voimia ja tsemiä. kohta saat nyytin syliisi. ihanaa...

cira: mulla on koko raskauden ajan ollut tosi vetistä valkovuotoa.. alussa juoksin paniikissa vessaan joka lorahuksesta mutta nyt se on niin normaalia että siitä ei säiky. välillä niin vetistä että pikkuhuousunsuojat päästää läpi. mietinkin tossa että mahanko mää ees tajuta sitten ku oikeesti menee lapsivettä että se on sitä eikä valkovuotoo.....[:-][8|] mutta nyt sun kirjoituksesta päätellen kandee kyllä soitella synnärille sillä kuulostaa siltä että säkin alat poksumaan.... [:)][8D]

mmm.. alkaa pahasti näyttää siltä että tää todellakin viimonen joka kesäkuisista poksuu... [:o] ei vaan malttais odottaa että saan ihmeen syliin ihasteltavaksi ja sekoittamaan arkea ihan kunnolla. [&o]

mulla ois tännään se lääkäri. jännityksellä ootan taas että se sanoo joo kohdunkaulaa jäljellä moooonta senttiä ja synnytykseen lähdöstä ei mitään tietoakaan...[&o] odottavan aika on niiiiiin pitkä.

AnAnAts: siis luoja.. voiko vieläkin olla noin vanhoillisia ihmisiä ja ajatuksia joillain??? ei voi käsittää... se ei kylläkäään kuulu kenellekkään aikooko joku mennä naimisiin vai ei. mä en tajua että nykypäivänä modernissa maailmassa voidaan vielä "painostaa" ihmisiä naimisiin lapsen "takia"?? pistää vihaksi. mä oon tehnyt kyllä kaikille siitä intoileville ja uteliaille että ei. me ei mennä naimisiin nyt varsinkaan kun lapsi tulee. ihan niinku se lapsen tulo ois joku painava syy mennä naimisiin. me mennään sitten ku mennään ja sen ei pitäis olla kenenkään päänvaiva. me ei vaan uskota koko naimisiinmeno ajatukseen ja pidetään sitä menneen ajan juttuna. me ollaan lupauduttu toisillemme ja se riittää meille.... ja joillekkin se naimisiin meno on todella tärkeetä ja me kunnioitetaan sitä heidän päätöstä. joten eikö muidenkin pitäis kunnioittaa meidän päätöstä?
 
Takaisin
Top