kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mohomaha: Juuh aika yksilöllistä on. Me kaikki kolme sisarusta synnyttiin normisti alateitse ja nyt mulla taas syntyy molemmat sektiolla. Jää kyl ehkä vähän harmittamaan kun ei ole tätä synnytys kokemusta nyt sitten edes koettuna.....

Nuori äiti: Onnittelut hyvistä uutisista [:)] Sit vaan odottelemaan lähtöä
 
Kertokaas nyt miltä se supistuskipu tuntuu?? Perhana kun kukaan ei vastaa niin en tiiä onko mulla jo kiire vai ei [:D][:D] 
 
mohomaha: nää supparit mitä on nyt ollut niin on tuntunu vatsan puolella sellaselta et kohtu on kovettunu/jännittyny niin paljon että se sattuu ja sit samaan aikaan tuntunu poltetta selän puolella..sillon ekan keskenmenon aikaan kun mulla kohtu teki noita tyhjennyssupistuksia niin se oli ihan järkyttävä kouristus mahassa/selässä.. ei sitä oikeen osannu ees paikantaa kun sattu vaan niin perkeleesti [:D] aina supistuksen tullessa kun yritti kävellä niin se veti ihan kippuraan ja piti pysähtyä varttumaan et se supistus menee ohi..

luulisin et ne varsinaiset supistukset tuntuu samalta kun noi supistukset joita mulla oli keskenmenon aikaan..

paha mennä sanomaan, mut niinhän se kai on että ei kannata höntyillä jos vielä pärjäilee sen kivun kanssa kotona.. paha toisaalta sanoa [:D]
 
ai mä en tiennytkään sun keskenmenosta [:(] onneks nyt ollaan jo saamassa pikkusia syliin.

Ja tajusin just että voinhan mä googlettaakin noita supistuskipuja, niin kyllä kai mulla niitä sitten on [:D] Mitenköhän rytinällä tää sit lähtee käynnistyy jos olin torstaina sormelle auki mutta kaulaa oli silti 3cm jäljellä? Hymh... Kaikkein selkein olis kun ne vedet nyt valahtais! Tai oikeestaan kun tossa mahassa olis digitaalinäyttö jossa lukis montako tuntia h-hetkeen on [:D] No ollaan nyt kotona niin kauan kun kärsii olla, tiiä sitte minne sairaalaan pitää lähtee [8|]
 
Moikka!

Täällä on kerrankin suht hyvin nukuttu yö takana (!), mihinkään sattunut koko yönä, enkä edes käynyt kertaakaan vessassa... omituista!!! Kävinpä sitten vikan kerran neuvolassakin, peruttiin se ens viikon tiistain aika kun ke-aamuna kuitenkin on itse h-hetki käsillä...

Elikkäs neuvolakuulumisia viimeisen kerran:

rv: 37+6
paino: +733/vko (yhteensä raskauden aikana kertyi painoa 14,1kg)
turvotus: +
RR: 129/89 ja 121/82
pissa: puhdas
Sf: 39cm
tarjonta: PT
syke: 140-170 (vaihteli tosi paljon tällä kertaa)
liikkeet: ++

Varattiin jo kotikäyntikin. Ellei mitään koplikaatioita tule niin th tulee kylään 9.6. eli viikko sektion jälkeen ja samalla sit poistaa ompeleet tai hakaset. Aika hurjaa, nyt on neuvolakäynnit käyty ja th toivotti oikein hyvää synnytystä, loi muhun vielä uskoa että kaikki menee hienosti [:)]

mohomaha, noista supistuksista... niitä on aika vaikea kuvailla, mutta mulla lähinnä tuntuneet synnytyksissä sekä selkä- että mahan puolella. Ekan pojan synnytyksessa kipu tuntui ainoastaan selässä mutta muiden kanssa sekä että. Mun mielestä sitä pelkkää selän puolella tuntunutta kipua oli jotenkin helpompi hallita ja kestää. Ja se kipu on alkanut semmosena aaltomaisena kipuna joka on "noussut" tuolta alamahalta ylös asti ja selässä tuntemukset olleet lähinnä semmosta "puukkoa selkään"-tyylistä. Mutta voimakkaampaa kuin tavalliset menkkakivut ja ihan selkeesti mulla on aina tuntunut supistuksen alku ja loppu. Äh, en osaa tarkemmin selittää ja kun jokaisella on niin erilainen kipukynnys niin vaikea sanoa, onko sulla kiire vai ei... Pääsääntönähän on se että sitten kun ei kestä kipuja niin pitää lähteä sairaalaan.
 
Täällä kirjottelee onnellisin mammalomalainen! Sillä saimme tiedon, että saimme haluamamme ihka oman asunnon. Nyt loppu tylsät päivät ja pääsee pakkailemaan. Ja sitten laittamaan pikkusen omaa huonetta sielä uudessa asunnossa.

Täällä noita kivuttomia suppareita ollut hyvinkin paljon ja viimeksi lääkärissä sanottiin, että vaavi ihan alhaalla ja kohdunkaula pehmeä ja hävinnytkin muutaman sentin. Ja mahan laskeutumisesta vielä, että lääkäri minulle sanoi ettei maha enään laskeudu minulla ainakaan näin myöhään. Se on yksilöllistä tuleeko "riippu maha" vai ei. Ettei se meinaa sitä että oltaisi yhtään sen lähempänä jos maha on laskeutunu tai ihan pystyssä. Meillä vauva ollu raivotarjonnassa jo reilu kuukauden ja laskeutuu hiljalleen alemmaksi ja on kiinnitynyt.
 
mohomaha: Kaks keskenmenoa on joo koettu [:(] mut nyt onneks selvillä vesillä[:)]

En ainakaan usko että mikään kiire olis ei se ihan niin vaan ulos tuu, mut voithan aina soittaa synnärille ja samalla kysyä siitä synnytyssairaalastakin kun sekin on epäselvää [:)]
 
Taas kyselen teiltä viisaammilta, että sit kun niitä supistuksia lasketaan niin lasketaanko niitä sitten kivun keston perusteella vai mahan kovettumiskestona? Emmää meinaa pysty mitää keskittyy miettii onko mun maha kovana vai ei kun sattuu, kova se nimittäin on muutenkin niin en sitä sillä lailla tunne...
Vihlasee tuolla alakerrassa välillä sillein että se leviää ihan reisiin saakka [8|]
 
Vähän komppaisin tota Tyttö Koota ja sanoisin että sen supistuksen alun ja lopun pitäis tuntua tosi selkeesti ja mä tutkailisin sitä kipua jos sulla maha koko ajan tuntuu jännittyneeltä..
 
Sitten vielä lisäisin että koska jokaisella meillä on erilainen kipukynnys niin tärkeämpää on supistuksissa se että ne tulee säännöllisesti kun on tosi kyseessä. Säännöllisyyttä ne on aina kyselleet kun oon etukäteen soittanut synnärille ennen sinne lähtöä. 2-3 min välein on pitänyt supistusten tulla että ollaan lähdetty sairaalaan. Tosin toi ei välttämättä kaikilla päde, esim. siskollani väliä oli 5-8 min ja silti kohdunsuu oli auki jo 7 cm kun menivät sairaalaan (hänellä siis toinen synnytys). Luulisin kuitenkin että ensisynnyttäjillä säännölliset, kivuliaat supistukset on tärkeä mittari.
 
memuli ei se ollu painovirhe, ton verran tosiaan vaan tullut.
saa nähdä millanen ruikku sitä sit on ku on imettäny ittensä kuiviin :D
 
sumu Sä olet päässyt tosi pienillä kiloilla! [:)]

Mulla menee hetki ennen kun ihan kuihtumaan pääsen! Mutta jos sitä tissittelis ja ryhtyis lastenvaunurallikuskiks niin tää pöhötys joskus helpottuis.. [:D]
 
Saa nähdä, siirtyykö tämä mamma heinäkuun odottajiin! Tavallaan odotettuja, mutta kuitenkin erikoisia uutisia sain siis kuulla tänään neuvolassa.

Eli lääkärintarkistuksessa kävin normaalin terkkakäynnin yhteydessä. Tällä kertaa lääkäri ei ollutkaan sama kuin yleensä, ja jostain syystä nyt tehtiin hieman eri syynillä toi tarkastuskin. Katsottiin kohdunkaulan tilanne ja sf-mitta, ja lääkäri oli sitä mieltä, että laskettu aikani olisikin ainakin viikon, jopa kaksi tämänhetkistä (23.6.) myöhemmin. Kuulemma tässä vaiheessa "ulomman" kohdunkaulan pitäisi olla jo auki, mutta minulla on kaikki paikat visusti kiinni. Ensi maanantaina on kuitenkin vielä ultra-aika, jossa katsotaan vauvan painoarvio, lapsiveden määrä, istukan toiminta ja muut asiat.

Tavallaan toi selittäisi ainakin sen, miksi olen lähes koko odotusajan huidellut aivan omilla käyrilläni mm. sf-mitan suhteen. Kun katson käyrää, menisi se juuri sillä tavalla, että laskettu aikani olisi juurikin kesäkuun lopussa tai heinäkuun alussa. Joskin eihän se täysin luotettava ole (kuten on jo todettu), mutta jos nyt jotain osviittaa asiaan hakee, niin näin olisi.

Hassua, kun mulla kuitenkin plussasi todella pian, oikein selkeät ja vahvat viivat testissä. Ja siinä vaiheessa raskaus olisi siis mahdollisesti ollut hätinnä 3+ viikolla? Mainittakoon tähän väliin sekin, että en aivan varmaksi muista viimeisien kuukautisien alkamispäivää, enkä niistä koskaan ole kirjaakaan pitänyt, kun ei varsinaisesti ole ollut tarvetta. Mutta eipä sellainen kovin tavatonta kai ole. Siksikin siis laskettu aika on kohdallani ollut todellakin arvio, mutta ainahan se sellainen on. [;)]

Vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin, syke +135 ja hän möyrysikin doppleria masulla liikuteltaessa kovasti. [:)]
 
Supistuksista: Mulla ei ainakaan ollut mitään epäilystäkään kun kunnon supparit tulivat että mistä oli kyse. Kipu oli aivan järkyttävän kamala mihinkään aikaisempaan verrattuna. Kyyneleet kihosi silmiin heti, tunne oli kouristuksen omainen kipu vatsan alaosassa ja kipu säteili reisiin. Reidet olivat tosi arat. Vatsa kivettyi.

Mä uskon että supistelukin on aika yksilökohtainen juttu, miten ne tuntee ja miltä ne tuntuu.
 
anihani; voi ie, toivottavasti ens yö olis parempi.[&:] Joo niimpä ! [:)] Ja verensokeri oli sillä pienellä vauvalla ollut myös aika alhainen; mutta muuten kaikki hyvin kaikilla ![:)]
Henniv; Joo ei varmasti ole hääviä, kun oma pieni joutuu olla keskoskaapissa.[&:] Sen takia sitä toivois, että vauva pysyis masussa kuitenkin täysiaikaisuuden viikoille, vaikka omasta puolesta jo mahasta haluaiskin eroon; mutta vauva etusialle[:)] Jos sen ite voiskin päättä[:D]

summerwine; voi ei. Ihania loppu raskauden vaivoja kyllä[&:] Mä kans silloin mietin, kun kipeät supistukset tuli, että eikö tätä voisi vielä peruuttaa?[:D] Se kipu kun on jotain ihan selittämätöntä. Mutta se ajatus oli päässä vain muutaman sekunnin[:D]

Tuli kans mieleen, että olisko ollut jo ns. oikeita suppareita mohomahalla[:)]

Hitto kun on paljon tekstiä ![:D] Vielä muutama sivu luettavaa[:D][:D] Huomaa, että mammaloma ja huonot kelit !

Nuori äiti; Kommentoinkin jo facebookissa; mutta täältäkin; paljon onnea ! Pian se rinsessa sieltä tulee[;)]

Ievana; monella ollut kamal yö takana.[>:]

summerwine; Meillä neuvolassa sanottiin, ettei ole geeneissä tuo synnytys millään tavoin. Että voi sielä ns. katsoa. Mutta, mistäs sitä koskaan tietää kuitenkaan. Voihan olla sattumaa jos teilläkin joudutaan käynnistämään.


sumu; Eipä sulle paljon ole tullut painoa[:)][:)]


mulla ainakin kun oli kipeitä supistuksia; niin kipu oli ihan koka mahassa ja maha kovana, selkään sattui ja jomotti ja jalkoihin tuntui. Kylmäkin oli kun peiton alta tuli pois, mutta ei vaan voinut olla makoilemassa tai muutenkaan edes paikoillaa kun sen kipu oli niin valtava. Eikä sitä osaa edes selittää millään tapaa; en ole kokenut mitään kipua joka olis edes lähellä supistusten kipua. Kyllä sen tietää sitten kun ne supistukset tulee.
 
Hei vaan kaikille!
 
Täällä taas takana yksi neuvolakäynti, kuinkahan monta on enää jäljellä...? Nyt siis mennään rv 37+0. Paino 68,6 kg, -200g viime viikosta, verenpaine 132/87, pissa ok, hemppa 122, sf oli nyt tippunu 30 cm:iin, vyötärö 102 cm, vauvan syke 130 ja rt...
 
Maha on siis alkanut laskeutumaan. Lantiosssa on alkanu tuntumaan painetta ja välillä juoksen vessaan pissalle ja sit ei tuukkaan mitään!
 
Mä alan olla ihan täynnä tätä jouten oloa!!! Ruppeis nyt jottain tapahtumaan! Aamulla ei ihteensä meinaa sängystä ylös saaha ja päivät vaan hiimailen tässä kotosalla, mitä nyt kaupassa käyn, jos on tarvis. Toisaalta, oikeestaan en uskallakkaan kovin kauas ennää yksin lähtee autoilemaan!
 
Täällä alkaa toisilla olla aika jännät paikat! [:)]
 
Memma; Mulla kans plussasi silloin tosi tosi aikaisin ja siitä plussasta laskettuaikakin siirtyi kolmellaviikolla. Ensimmäinen laskettu aika neuvolan mukaan olisi ollut 6.6. ja nyt on 27.6[:)]
Jotkut testit ovat niiin tarkkoja !
 
Oli pakko tulla kertomaan kun näitä vauvoja vaan syntyy ! Eli meidän hyvä ystävä sai tänään 14.05 poika vauvan; 2713g ja 47.5 cm[:)] ja heillä oli laskettuaika 1.6.

Taas iski tajuton vauvakuume ![:D]
 
Takaisin
Top