!! Kesäkuun Kuuma Linja !!

Mie taas aattelen nii et koska äidin ekat viikot menee nimenomaan vauvan kanssa ja varsinki jos imettää ni se elämä pyörii sen ja levon ympärillä. Ni on hyvä et mies on sillo kotona hoitamassa huushollia ja auttamas tarvittaessa. Mie taas jotenki kuvittelen et ei se vauva koko aikaa nuku jos imetyksiiki voi kerta olla 10-12/vrk. Tokikaan isä ei vauvan kanssa sillon paljon touhuile kun se on niin pieni mutta enemmä mie itelleni sitä tukea haluunki.

Minä kans ajattelin niin että on sitten tuossa alussa minua ruokkimassa ja hoitamassa kaikkee muuta. :)
Tänään tunsin muuten eka kerran jalkapohjan kyljessä kämmentä vasten. Ei edes potkinu. Oli vaan puskenu sen siihen. Tuntu niin hassulta. Ja jollain tapaa taas konkretisoitui tuo pikkuihminen tuolla <3

Isä pitää sit vapaata ku mamma lähtee töihin, tällä saa siirrettyä sit hoitoon laittoa. Toivon että laps ehtii täyttää ainaki 1v ennenku joutuu päiväkotiin..
Kesäloma ukolla on elokuussa joten se korvaa hyvin alkuun poisjätetyn isyysvapaan :)

Meilläkii isä saa pitää loput vapaansa sit ku miun vapaat loppuu, ite pidän lomat siin ni voidaa molemmat olla kotona sit ennen lapsen hoitoon viemistä. Muutenha pelaillaa isän talvi ja kesälomilla.

Mies tekee alihankintaa tehtaalle, joka on heinäkuun kiinni. Eli olisi joka tapauksessa kotona. Kelalta saa ne hilut mitä yrittäjälle nyt isyyslomasta maksetaan, siitä hyvä ajoitus että sattuu tuohon hiljaiseen aikaan. Sitä en osaa sanoa miten mennään jos tämä kovin monta viikkoa etuajassa tulee, rahat tarvitaan joten varmaan mentävä tilanteen mukaan.

Yritän taas aktivoitua täällä :) Me saatiin ennen vappua tietää, että mies on saanut uuden työpaikan, ainut vaan, että työn perässä piti muuttaa toiselle puolelle Suomea... :eek: Oltiin siis jo aiemmin sovittu, että lähdetään jos tilaisuus tulee, mutta olisin tietysti mielellään lähtenyt muuttamaan vähän pienemmillä raskausviikoilla (mies taisi hakea paikkaa jo joulukuussa, kun mistään kaksosista ei tiedetty vielä mitään). Hirveää hässäkkää on ollut viimeinen kuukausi, mutta nyt ollaan uudessa kodissa, edelleen pitkälti muuttolaatikoiden keskellä mutta niin, että pystyy olemaan ja elämään, eivät ne tavarat kai laatikoista kävele pois vaikka joutuisivat odottamaan vuoden :grin

Mahamukuloilla on kaikki kuitenkin hyvin. Nyt, kun meidän molempien perheet asuvat kauempana (on meillä täällä uudellakin paikkakunnalla jotain verkostoa, mutta ei oikein sellaista, jolta pyytäisin lapsen/koiranhoitoapua), jännittää vähän miten synnytyksen kanssa käy, jos alkaa spontaanisti niin luultavasti mies joutuu olemaan esikoisen ja koirien kanssa, kunnes joku ehtii ajaa meille saakka.

Meillä isä on tällä kertaa syntymästä 2 vkoa kotona, ja ne loput päivät, mitä jää siitä 18sta päivästä (jotka äidin kanssa saa olla samaan aikaan, äitiyspäivärahakaudella) pitää sitten vielä ennen syyskuun alkua, kun sillon palaa "koulun penkille". Koulua varten on pitänyt säästää vuosilomia joku tietty määrä, mitkä sitten käytetään joululomiin. Ensi kesänä ottaa sitten niitä loppuja isyysvapaita kesälomaksi, ja säästää kertyneet lomapäivät.

Me oltaisiin ainakin esikoisen synnyttyä oltu aivan ongelmissa, jos ei hänellä olisi ollut edes sitä viikkoa isyysvapaata, minkä silloin pystyi pitämään. Kun mut sitten loppujen lopuksi leikattiin, niin kyllä miehen apu/läsnäolo oli todellakin tarpeen! Silti meillä kävi niin, että kun esikoinen meni lasketusta-ajasta sen +16päivää, niin ei mies ehtinyt olla meidän kanssa kotona kuin 3 päivää, kun sairaalassa oltiin la-to.. Sitten seuraavalla viikolla hänellä olikin heti työreissu, joten oli aika järjestelyt tehtävä, et sain sektiohaavan kanssa hoidettua 4,5 kiloisen vauvan ja 2 koiraa..

Onneksi meillä mies voi liukuvasti tehdä töitä ja tarpeen mukaan jäädä isyyslomalle, koska tekee töitä vain itselleen ja omalle yritykselleen, jossa ei ole suoraan asiakastilauksia. Perätilavauvan takia saatetaan joutua sektioon, joten siinä tapauksessa mies ehdottomasti pitää isyysvapaat heti alkuun, muussa tapauksessa tarpeen mukaan. Nyt raskausaikana mies on joutunut tekemään kaikki kotihommat viimeisen kolmen kuukauden ajan kun olen ollut niin kipuisa, ja ollaan sovittu jotta miehen kodinhoito jatkuu synnytyksen jälkeen. Kodinhoidosta minun ei missään skenaariossa siis tarvitse huolehtia, ainut lisä on jos minut leikataan, niin miehen tulee huolehtia myös minusta enemmän vauvan ohella (:

Kelasta kannattaa sit viel varmistaa, kuin moneen osaan noi lomat saa jakaa. Meillä siis mä palaan vuoden alusta töihin ja mies jää kotiin puolvuotiaan ja 1v9kk kanssa :D ei vissiin oo ihan hahmottanut, millainen meno...

Saakohan ns. etäisä pitää isyysloman myös vai pitääkö asua saman katon alla?

Saakohan ns. etäisä pitää isyysloman myös vai pitääkö asua saman katon alla?
Neuvolan antamassa esitteessä ainakin lukee, että isyysrahaa saa vain jos asuu lapsen äidin kanssa.

Käytiin äitini kanssa h&m:ssä, sovitin normaalipuolelta napattua kesäistä maksimekkoa. Noh mekkohan oli muuten hyvä mut vähän liian kiree tosta mahan kohdilta ja se näytti tosi hauskalta. Pääsi pieni hekotus sovituskopissa yksinään ja mitäs kävikään, maha alkoi pomppia naurun tahdissa ja se oikein korostui ko. mekko päällä. No SIITÄKÖS riemu repes ja rupesin huolella nauramaan. Näyttäydyin äidille ja nauroin, hän huomasi mahan "pomppimisen" kans ja alkoi itsekin nauraa hohottamaan. No yhdessä nauraminenhan on aina hauskempaa ja oma kiihtyvä nauruni tietenkin kiihdytti mahan pomppimista ja loppujen lopuksi koko kaupan alakerta raikui meidän naurusta ja myyjä vieressä katsoi o.O ilmeellä.. toisilla on hauskempaa.. :P

Mun toivomuksesta puoliso pitää isyysvapaata heti vauvan synnyttyä ja kesälomat (2,5vk) siihen perään. Onneksi sillä on mahtava työnantaja, jolle sopi, että kesäloman alkupäivä määräytyy isyysloman loppumisen jälkeiseksi päiväksi. Helpottaa toki, että vauva syntyy heinäkuussa, kun ei ennen elokuun puoltaväliä töissä sillä olisi niin kiirettä.
Oletan, että joudun teholle synnytyksestä, niin hyvä vaan että mies oppii pulloruokkimaan ja hoitamaan vauvaa. Aattelin, että voin sitten kotonakin pumpata maitoa, niin puoliso voi jatkaa vauvan syöttämistä.
Viimeisen kesälomaviikon (10 pvää) puoliso pitää sitten syyskuussa, kun mä lähden työmatkalle Braziliaan, niin saa taas olla vauvan kanssa kotona. Olisi se halunnut matkalle mukaan ja vastaanottava yliopisto olisi kai maksanut myös sen matkoista osan, mutta mä en halua lentää 30 tuntia vauvan kanssa ja lisäksi rokotteita ei saa alle 3kuiselle.
Sit mun pitäisi kitkutella kotona ainakin äippäloman loppuun loka-marraskuulle, jonka jälkeen puoliso pääsee koti-isäksi ja mä toivottavasti löydän uuden työn...

Mun toivomuksesta puoliso pitää isyysvapaata heti vauvan synnyttyä ja kesälomat (2,5vk) siihen perään. Onneksi sillä on mahtava työnantaja, jolle sopi, että kesäloman alkupäivä määräytyy isyysloman loppumisen jälkeiseksi päiväksi. Helpottaa toki, että vauva syntyy heinäkuussa, kun ei ennen elokuun puoltaväliä töissä sillä olisi niin kiirettä.
Oletan, että joudun teholle synnytyksestä, niin hyvä vaan että mies oppii pulloruokkimaan ja hoitamaan vauvaa. Aattelin, että voin sitten kotonakin pumpata maitoa, niin puoliso voi jatkaa vauvan syöttämistä.
Viimeisen kesälomaviikon (10 pvää) puoliso pitää sitten syyskuussa, kun mä lähden työmatkalle Braziliaan, niin saa taas olla vauvan kanssa kotona. Olisi se halunnut matkalle mukaan ja vastaanottava yliopisto olisi kai maksanut myös sen matkoista osan, mutta mä en halua lentää 30 tuntia vauvan kanssa ja lisäksi rokotteita ei saa alle 3kuiselle.
Sit mun pitäisi kitkutella kotona ainakin äippäloman loppuun loka-marraskuulle, jonka jälkeen puoliso pääsee koti-isäksi ja mä toivottavasti löydän uuden työn...

Anteeks että oon utelias, mutta miks joudut teholle ?
Kuulostaa pelottavalta!

Teho kuulostaa juu pelottavalta, mutta tuo Brazilia kuulostaa MAHTAVALTA! :)

Oon 1 tyypin diabeetikko ja raskauden kanssa sairaus on mennyt niin huonoon jamaan, et lääkärit on varoitellut, et mun hoitoa joudutaan tasapainottamaan rajusti...voi olla ettei sinne teholle asti jouduta, mut oon varautunut siihen, että voin olla kokonaan pelistä pois vauvan ekat viikot. D-äitejä ei myöskään kotiuteta kovin nopeasti, joten siksikin olisi kiva jos puoliso on vauvan seurana osastolla...

Oh.. en osannut kuvitellakkaan kuinka D1 voi hankaloittaa raskautta/sen jälkeen alkuaikaa :o D1 ja sen vaikutusta elämään yleensäkin on tullut pohdiskeltua kun serkkutyttö on saman ikäinen ku mä ja hän on puhunu nyt halusta raskautua kun minäkin olen :) toki ei ole realistinen ajankohta kun ei vakituista miestä ole, kuitenkin pyrkimyksenä on että olisi isä kuvioissa sit :P on siitä kyllä tullut läpändeerust heitettyä että hän kattoo hyvägeenisen ukon (tinderistä xD) ja vähän käy tsuippadui ja hups baby coming .. ;)

Mun miehellä on heinäkuu lomaa, kun koko osasto on sen kuun kiinni. Toivoisinkin, et vauva tulis himpun ennakkoon, niin isikin ehtis olla maisemissa. Niillä muuttuu miehitys töissä siten, et sille tulee jotaki uusia oppimiehiä hommiin, niin sen on pakko olla elokuun eka vko töissä. Pomo oli vähän meinannu et pitäs olla koko elokuu, mutta mää mietin, et voiko työnantaja oikeasti estää pitämästä isyyslomaa silloin kun hän itse sitä haluaisi pitää? 12 vrk se haluais pitää silloin kun vauva on ihan pien ja säästää ne 6 vrk ensi keväälle.

Takaisin