Kesäkuun kuulumiset

Mulla on tänään puhelimen netti jumittanu aika pahasti näillä sivuilla.. toiminu millon toiminu ym.
Esikoinen synty yöllä ja oliskohan sitten jo seuraavana päivänä tullu anoppi sairaalassa käymään? Tai sit kun poika oli kaks päivää. Sillon se tuli ainekin:) eihän siinä,ihan jees että kävi päivää piristämässä. Omat vanhemmat asuu etäämpänä ja sairastivat pojan syntymän aikoihin megaluokan flunssan ni tulivat käymään vasta kun flunssa oli ollu pois pari päivää. Siskot perheineen tulivat käymään ohikulku matkallaan kun poju oli n. 5pv. Jokkainen ed. Mainittu toi itse syömisensä, muistaakseni ?:D muut vieraat tuli vasta sitten myöhemmin, onneksi. Minusta oli siis ihanaa esitellä uusi tulokas omalle ja miehen perheelle, muille ei. Paitsi sitten myöhemmin. Ja siitä jälkivuodosta.. oliskohan mulla kestäny se kuutisen viikkoa? välillä jo aattelin et kun vuoto väheni et Jes! Nyt se loppu! Mut sit yhtenä aamuna tuli wcn pyttyyn semmonen punanen hyytelö klöntti en sitä sitten sen koommin aatellu.Päivällä sitten puntarilla käydessä tuli ihan yht äkkiä semmonen olo et nyt pitää mennä ja kiireesti vessaan! Kesken matkan wc:hen tunsin kun jotain tuli housuihin ja PALJON! Jälkivuotoa ja paljon kerralla... hiukan säikäytti! Äkkiä soitto neuvolaan ja kysymään että mitä ihmettä tää on? ! Kotona yöllä tuli liikuttua yöllä vähemmän ku sairaalassa ja jälkivuoto ei päässy normaalisti poistumaan-> aiheutti tulpan ja valtavan hulautuksen 'tulpan' lähdettyä.. en toivo moista säikäystä kenellekään!
 
Meillä sairaalassa isä voi olla 8-20 välillä vaikka koko ajan (muistaakseni?) Ja isovanhemmat sen 2h. Tarkkaa vierailuaikaa en muista.
 
Kysissä vierailu on sallittua vain puolisolle ja vain päiväsaikaan ellei asustele perhehuoneessa. Meilläkin pitkä ajo sairaalaan niin ei puoliso siellä kyllä koko ajan ollut. Oli pitkiä päiviä yksin vauvan kanssa kun tunteet myllersi ihan hurjana synnytyksen jälkeen...
 
Me mennään ihan mun voinnin mukaan sekä tietysti sen mukaan millainen vauva on. Viimeksi vieraita kävi päivittäin heti alusta alkaen ja mulle se oli ok, tosi kivaa :) mutta en ollut missään kohtaa kipeä synnytyksen jälkeen ja poika vaan nukuin ja söi. Kävin heti ekana kotiintulo päivänä jo pakollisesti vauvan kanssa lastentarvike kaupassa kun rinnat oli puhkeamaisillaan ja käsipumpusta ei ollut hyötyä, ostin sähköisen välttyäkseen tukokselta.

Nythän mun suku asuu yli 600km päässä mikä tietty vaikuttaa, esikoisen aikaan oli toisinpäin, eli mun suku lähellä, miehen kaukana. Miehen sukulaiset majoittu hotelliin kun tulivat kylään.

Katsellaan miten nyt menee ja mennään sen mukaan. Tän kaupungin käytännöstä ei oo tietoa kuka saa tulla sairaalaan, Turussa sai isä olla koko päivän ja isovanhemmat vierailuaikana. Se oli hyvä juttu :)
 
Meillä oli ruuhkaa sairaalassa heti seuraavana päivänä synnytyksestä. Imetin makuullaan vierailuaikana, joka oli mulle shokki. Isä, miehen isä ja veli mm vieraina, mut kätilö sanoi et nyt imetät kun vauva haluaa.

Vieraita tuli paljon kotiin, kun hb oli 70 sairaalassa niin en ollut järin jaksavainen. Jälkikäteen mietin miten jaksoimme sen kaiken, kestitimme osan(osa toi itse) ym. Kaipa olimme vaan niin onnessamme, että halusimme kaikkien antaa tulla.

Jatkossa oon omapäisempi. Ajattelin voinnin mukaan sanoa mitä mietin vieraista ja vois tosiaan olla muutaman päivän vierailutaukokin.
 
Kyllä mä oon näiden kokemusten jälkeen entistä vakuuttuneempi, että teen just siten miltä musta tuntuu! Jos tarvitaan lepoa ja omaa aikaa niin siinä on turha tulla rimputtamaan ovikelloa. Toisaalta jos vointi sallii, niin miksei muutama lyhyt vierailu olisi ok.. Miehen vanhemmat tosin saavat mennä hotelliin yöksi :wink
 
Kyllä ainakin meillä oli Jorvissa vierailuaika ja kutsuttiin sinne isovanhempia ja sisaruksia. Olen myös itse vieraillut siskon lapsia katsomassa jo sairaalassa Kättärillä ja Hyvinkäällä.

Meillä asuu suku lähellä, joten yöpymistarvetta ei ole. Esikoista kävi ekan kolmen viikon aikana melkein joka päivä joku katsomassa, mutta huonosta kunnostani huolimatta koin sen ihan virkistävänä. Jotenkin oli ihanaa jakaa uusi söpö vauva sukulaisten ja ystävien kanssa..ja olihan siinä pitkiä päiviä siitä huolimatta aikaa maata sohvalla imettämässä ja murehtia omaa vointia. Rajoitettiin vierailut yhteen per päivä ja joku taukopäivä otettiin, ettei mene ihan yli. En osaa uskoa, että tokaa lasta olisi niin moni edes tulossa katsomaan, mutta pitää kyllä miettiä asiaa 1,5v pojankin kannalta tällä kertaa. Aikamoinen elämänmuutos tulossa pikkukaverille, joten kaikki puolison aika ei voi mennä kahvin keittämiseen. :) Ja ehkä niitä vieraita vois pyytää ruoka-aikaan tyylillä "tuokaa syötävää mukananne". Oih, ihanaa, sitten on ruokarajoitukset ohi. :D
 
Porissa sairaalaan ei pääse kukaan muu kuin mies. Tämä säädös tuli voimaan joskus neljä, viis vuotta sitten. Toisaalta hyvä sääntö, äiti saa toipua rauhassa eikä muiden tuoreiden äitien sukulaislaumat haittaa toisia.

Mun sukulaiset on kyllä niin hienotunteisia, ettei änkeä kylään ellei olla 100% varmoja, että jaksetaan ottaa vastaan. Ovat nyt jo sanoneet, että rohkeesti sit vaan sanon, jos en jaksa nähdä. Ollaan tosin niin läheisissä väleissä vanhempien ja appivanhempien kanssa, että varmasti halutaan, että tulevat heti meille kylään. Meillä helpottaa tietty se, että asutaan kaikki samassa kaupungissa.

Tarjoiluita en kyllä aio laittaa :happy: Saa vaavi olla pääroolissa eikä pullat :p
 
Mua hämmentää aina nää tarjoilut. Että just synnyttänyt nainen stressaa et ei oo pullaa ja känttyä pöydässä kun vieraitakin tulee.. En sit tie oonko niin sosaalisesti rajoittunut tai epäkohtelias, mutta ei meiltä kyllä muutenkaan mitään kastettavaa saa (eikä aina ees sitä kahvia) jos joku tulee kylään. Tykkään kyllä leipoa ja laittaa ruokaa, mutta multa menee kyllä ihan ohi hilseen että on jokin sosiaalinen normi kahvittelussa. En kyllä juo itse kahvia, että varmaan osittain siksi. Haluun vaan sanoa, että älkää nyt herranjumala stressatko mistään pullista! :D
 
Ameeba: onpa sulla ollu moinen tilanne siellä! mulle siis jäi tosta sun kertomasta sellanen kuva että koko konkkaronkka oli kattomassa kun sä imetät? Itse oon ehkä siinämäärin hiukan häveliäs että oisin heittäny ukot huoneesta muualle tai sit menny itse jonnekin muualle makuultaan imettämään.. Meillä ainakin oli MKS:ssa rauhallinen imetyshuone johon pääsee itsekseen harjottelee, jos halus ja siellä ei ollu valmiiks muita.
 
Mä kyllä ymmärrän sen, että silloin pitää imettää, kun vauvalla on nälkä, mutta olis ehkä vieraat voineet tajuta antaa vauvalle ruokailurauhan... Mä kyllä itse imetän vaikka julkisilla paikoilla, mutta onhan se oma rauha mukavampaa.
 
Onnellista Mittumaaria naiset! Aurinko viihtyköön kauan pesässään!
 
Muokattu viimeksi:
Mä täällä ressaan jo ennätetäänkö pitämään ristiäiset marraskuussa.. Jos pieni menee yhtään yli ajalle niin hyvin tiukoille menee :D ehkä pitäs nyt vaan rauhottua ja miettiä sitä sitte
 
Mä oon jo suunnitellut, että pidetään nimiäiset suosiolla tammikuun alussa esikoisen synttäreiden kanssa samaan aikaan :) Ei ainakaan tarvi heti synnärillä alkaa juhlia järkkäilee :D Ja toisaalta, jos tämä masussa yhtä hyvin viihtyy kuin esikoinen, niin syntyykin vasta marraskuun puolella...
 
Se voi olla, että niin käy meilläkin. Mutta oishan se kiva ku ois nimi jo käytössä jouluna :) Enkä mä varmaan osais niin pitkään olla hiljaakaan :D
 
Tänään illaksi kavereiden mökille, luvassa saunomista ja uintia sekä hyvää ruokaa ja seuraa:happy: voihan se tosin olla että meen vaan laiturin nokkaan istumaan ja varpaalla kokeilen vettä ja totean että kylmää on!:joyful:
 
Tosi kivasti! On grillailtu, saunottu, käyty katsomassa kokkoa, käyty leikkipuistossa. Rennosti perheen kesken :)
 
Tällaisia juhannustaikoja :)

a>
 
Takaisin
Top