Mullahan kans on tuota sokereitten mittailua... Esikoisen kanssa rv 28 oli 1h arvo oli vähän yli sallitun 10.2. Esikoinen syntyi tasan 40+0 ja painoin 4060g. Oli kyllä jo silloin rv 30 tienoilla suurempi viikkoihin verrattuna.
Mutta nyt kun kävin rv 13 sokerirasituksessa, niin 2 meni yli ja 1 oli siinä hilkulla. Muistaakseni paasto oli 5.8, 1h arvo 9.8 ja 2h arvo 10.2. Aluksi neuvolassa käskettiin mitata vähintään 3:na päivänä viikossa 4-6 arvoa päivässä. Eli sain olla melkein joka toinen päivä mittailemassa. Rakenneultrassa täti sanoi, että kun arvoni olivat ihan priimaa, niin tästä eteen päin riittää yhtenä päivänä viikossa 6 mittausta.
Olen nyt sitten vähän ihmetellyt, että toimiikohan tuo mun sokerimittari ihan oikein...
Kun esikoisen kohdalla oli niin tarkkaa, että mitä sinne suuhun laittoi, ei kärsinyt yhtään syödä vaaleaa leipää, ei puolukkahilloa mihin oli laitettu sokeria, ei pientä pullan palaa, sokerit heti nousi pilviin. Nyt sitten viime viikolla torstaina kun loma alkoi, niin söin sen kunniaksi jäätelön ja huvikseni mittasin tunnin jälkeen sokerit, niin mittari näytti vain 5,8. Ja vaikka olen syönyt aamupalana vaaleaa leipää ja teetä missä on sokeria, niin tunnin päästä mittari on näyttänyt 6,8. Että ihan ok. Vaikka tämän kohdalla rasituksessa arvot olivatkin korkeammat mitä esikoisen kohdalla, niin mittarini näytti ettei sokerit niin enää nousekaan. Paastoarvot ovat olleet 4-5 välillä, että niihin ihan luotan, mutta sitten ne syömisen jälkeen...
Noh, päätin lääkärineuvolassa sitten kysyä, voisiko sitä mittariani jotenkin testata tai voisinko saada uuden. Neuvolan tätini oli lomalla, joten hänen tilallaan oli vähän töykeä sijainen. Kun kysyin mittari-asiasta, tämä vain hoki: "Kyllä ne mittarit näyttää oikein". Sanoin sitte, että sehän on hyvä jos se näyttää oikein, mutta ajattelin vain että minähän vain huijaan ihtiäni, jos se mittari näyttääkin väärin ja luotan siihen, että nyt kärsiiki sitä sämpylää syödä ja ottaa vähän pullaakin. Sitten täti mittasi neuvolan mittarilla ja omallani sokerit, neuvolan mittari näytti 4,5 ja minun 4,3, ettei niissä pitänyt olla suurta eroa. Mutta loppujen lopuksi tämä antoi sitten uuden verensokerimittarin.
Lääkäri sitten sai kohdunpohjan korkeudeksi 27cm ja sanoi, että hän mittaa yleensä vähän reilulla kädellä, että tämän mielestä jos on jo rv27 ja sf-mitta on 27cm, niin se on ihan ok. Taulukosta vain sitten katsoin, että yläkäyrällähän se menee. Lääkäri halusi ultrata minut rv 30-32 ja tarkistaa vauvan koon, täytyy sitten heinäkuun alusta soittaa neuvolaan ja varata aika, kun lääkäri ei ollut varma päivästä milloin on meidän paikkakunnalle tulossa.
Kotiin päästyäni söin jäätelön ja silloinkin uusi mittari näytti tunnin päästä jotain 6,1. Söin vaaleaa leipää ja tunnin jälkeen 5,9. Että varmaan se minun vanha mittari sitten näyttikin ihan oikein... Nyt vähän vaivaa kun kysyin uutta mittaria, vaikka vanhakin näytti toimivan. Nyt ei varmaan ihan oikeasti ne sokerit nouse niin korkealle...? Mutta ainakin sain mielen rauhan...
Nukkumisesta, esikoisen kohdalla kun olin vielä töissä näillä viikoilla, niin oli vaikeuksia yöllä nukkua. Oli kuuma ja hyvää asentoa oli vaikea löytää. Anoppi antoi sitten hyvän vinkin, että kun nukkuu kyljellään, niin laittaa ihan lituska tyyny mahan alle ja toinen reisien väliin, niin kummasti auttaa. Kokeilin sitten tätä ja olihan sitä parempi nukkua, en ihan niin usein heräillyt yöllä.
Kannattaa kokeilla!
Tulipas paljon tekstiä, toivottavasti edes joku jaksaa lukea... =)