Kesäkuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ikävä kuulla sun lääkärikokemuksesta, LauraElina, mulla oli onneksi ihan positiivinen kokemus. Alko vaan vaivaamaan se, että lääkäri kirjoitti kohdunkaulan pituudeksi 1 cm. Eikös se ole aika lyhyt/huono asia? Onkohan toi oikein merkattu, ei lääkäri mulle siitä mitään puhunut, sanoi vaan että kaikki kunnossa alakerrassa.

Alice_78

kyll toi on näille viikoilla liian vähän :O toivon mukaan se on vaan merkannu väärin,sinuna soittaisin terkalle huomenna ja kysyisin asiasta.Mut nimittäin otettiin tayssiin sisälle rv32 esikoisesta koska kohdunkaulaa oli jäljellä vain 9mm .Pistivät kortisonin minuun kehittään vauvan keuhkoja ..kas ku se sun lääkäri ei sanonu mitään :O et ois edes laittanu lähetteen äitipolille ett kattoisivat ultralla sen kohdunkaulan pituuden..

Toivottavasti mulla ei käy yhtä paska tuuri ku LauraElinalla, meillä on nimittäin huomenna neukkulääkäri, mä vaa mietin sitä et mul on jsut eile kättäril katottu alkerran tilanne ja kaikki o ollu hyvin, niin kiva mennä huomenna uudestaa tutkittavaks, yritän kyl jos se jättäis sen nyt välistä koska mul jsut katottiin se. Toi on tosi kurja et lauraelinal tuli tollanen idiootti vastaan. mua jäis aianski kalvaa tosi paljon tollanen :/ Mut onneks se ei ole se oikea lääkäri

Katselin tarkempaan tota neuvolakorttia, se saattaakin olla 3 cm eikä 1 cm, siis kohdunkaulan pituus, on vaan niin "selkeä" käsiala lekurilla. Eikös 3 cm ole ihan ok? En usko että soittelen mihinkään, parin viikon päästä on terkkariaika ja olisihan toi lääkäri sanonut mulle jotain jos kaikki ei ole ok.

Huh huh

mikä "lääkäri" LauraElinalla.. mun mielestä sekin on jo aika hämmentävää että sisätutkimuksen jälkeen tulis ylipäätään mitään vuotoa..?

Mulla ens viikolla neuvolalääkäri ja sokerirasitus. Ainakin se eka lääkäri silloin viikoilla oisko ollu 12 lähellä, oli tosi kiva mutta nyt on joku eri. Mutta ainaki tutu on puhunu että meijän neuvolan tyypit on kaikki kivoja. Ettei sitte satu joku kesä-tettiläinen :D

Täällä Oulussahan oli kaupunginsairaalassa yks ihan kauhea gyne (eläkkeelle jäämässä ollut mies) joskus vielä 2000-luvun alussa ja itsekin jouduin hänellä käymään papassa kerran opiskeluaikoina, kun opiskelijaterveydenhuolto oli ohjattu kesäksi sinne. Terveydenhoitaja jopa varoitti ennen sinne menoa että hän on sitten aika persoona. Mietin että mitähän tuo tarkoittaa... Tyyppi oli niin töykeä, vastenmielinen, pieni limainen silli joka jupisi itsekseen eikä kattonu silmiin koko käynnin aikana. Ei sanonu mitä aikoo tehä, käskytti vaan tylysti ja en tosiaan meinannu kuulla mitä se sieltä jalkopäässtä kommentoi. Otti sitten koepalan kohdunpohjasta sillä tuoksella että rouhaisi jonku ison suonen (valtimon?) sieltä poikki. No yllättäen suonenpolttolaite oli rikki niin se vaan tunki mun alapään täyteen jotain vanutuppoja joissa piti olla jotain veren hyytymistä edistävää ainetta. Se joutu perumaan loppupäivän ajat ku mää vaan valutin sitä verta siihen tutkimuspöydän päässä olevaan roskikseen. Se hoitaja mikä oli apuna pyyteli kauheasti anteeksi, ja se lekuri vaan otti ja lähti ja jätti mut sinne valumaan. Oottelin siinä itku kurkussa jonku 45 min ja sitten sain luvan lähteä kotiin kun vuoto oli vähän tauonnut (sitä kyllä jatkui vielä n. viikon ja vieläpä n. kuukauden päästä seksiä ollessa tuli vielä vähän). Verta menetin tuossa jupakassa jonku 1,5 - 2 litraa (!)

Oon kyllä ilonen että tuommosista persoonista on päästy pikku hiljaa ainaki tässä kaupungissa eroon. Joka alallehan varmasti päätyy ihmisiä jotka ei luonteensa tai sosiaalisten taitojensa puolesta alalle sovi, mutta terveydenhuollon ja sosiaalipuolen henkilöstön suhteen sais olla vähän tiukempaa valvontaa... miettikää ny kaikki hormooniherkät mammat vuoronperään itkemässä jonku ilikiän ultraajan tykönä tai muuta..

Hui kauheeta mikä lääkäri LauraElina, miten tuollaiset edes pääsee alalle..
Tällä alalla kun pitäis erityisesti mun mielestä olla ystävällinen ja rauhallinen ja sosiaaliset taidot muutenkin hallinnassa.

Ja Hele, sullakin ollut kyllä aikamoinen gynekäynti. huhhuh.

onneksi itselläni ei vielä ole vastaavia kokemuksia. huomenna on mullakin lääkäri, hieman jännittää, mutta uskon, että kaikki on kunnossa. haluisin myös kyllä nähdä ultralla pikkusen, mutta en tiedä sitten ultrataanko.

Siis kauheita juttuja! Olen tosi pahoillani teidän kovia kokeneiden puolesta. Mä en itse kyllä suostuisi mihinkään tollaseen, olen nykyään sen verran tarkkana siitä miten mua kohdellaan (todella huonoja kokemuksia enkä tuolloin edes tajunnut että ei mun tarvii suostua kaikkeen). Kenenkään ei tarvitse suostua esim. kovakouraiseen sisätutkimukseen tai mihinkään vastaavaan, mä potkasisin sellasta päähän ja lampsisin ulos! Täällä Englannissa ei muutenkaan kyllä tehdä sisätutkimuksia rutiinina raskauden aikana enkä niiden antaisikaan ilman erittäin painavaa syytä.

Pistäkää hanttiin rakkaat naiset jos teitä kohdellaan huonosti, siihen meillä on täysi oikeus! Ne lääkärit (tai ketään muukaan) ei omista meidän kroppaa eivätkä ole aina-oikeassa olevia jumalia. Vain sinä itse tiedät mikä sattuu tai on epämukavaa, fyysisesti tai henkisesti, ja omaa reviiriä saa puolustaa v***umaisilta tunkeilijoilta.

Tsemppiä! :)

Kurjaa että LauraElinalla on ollut noin ammattitaidoton neuvolalääkäri :(  Valitettavasti nykyisin kuka tahansa voi opiskella itsensä terveysalalle. 
MUTTA kyllä neuvola hommiin hakeutuvien pitäisi ollla SUPER empaattisia eikä tollasia tökeröitä mulkkuja!

Ite kävin tänään ekassa neuvolalääkärissä ja jäi vähän pettynyt olo. Lääkäri oli kyllä ihan mukavan oloinen, mutta käynti kesti ehkä sen 10 minsaa. Ei olis sitäkään kestänyt jos en olis flunssaani valitellut, aikani köhittyäni lääkäri kuunteli keuhkot ja kattoi korvat ja kurkun.
Muuten homma olikin suurin piirtein näin: onko vointi hyvä? housut pois --> limakalvot hyvät, kohdunkaula kiinteä ja hyvä. Siten sydänäänet, kuunteli noin.15sek., hyvät äänet. Sitten mittas kohdunpohjankorkeuden ja se oli siinä, tyyliin voitte pukea ja poistua
Olo oli vähän sellanen että oliko tämä tässä?? enemmän meni aikaa ITE-mittauspisteellä, kun lääkärineuvolassa.
Olisi ollut kiva jos siellä olis vaikka ultrattu tai jotain ?? No, mutta pääasia että kaikki oli hyvin

Alice-
juu 3cm on ihan normaali :)

Helelläkin ollu karmea gyne :S jestas.mistä noita oikein riittää! :O

Noniin lääkärineukust tullu, ei tehty sisätukimusta, ihanaa! koska olin ollu siel päivystykses 2 pv sitte. Mun neuvolalääkäri on kyl must iha hirvee.. tosi tyly vanha nainen.. :/ ja mä joudun aktella sitä viel muutaman kerra :( Nyt se sit passittiki mut sokerirasituksene vaikak mulle oli sanottu aiemmin et ei tarvitse, kun en kuulu riskiryhmään. Mut se määräs sen tkai ku painoa on tullut jo 12kg ja sf oli 27, eli normaalia korkeempi. Niin se sit sano että joo o kyllä nyt on mentävä. paska.. :/ painon nousu on hidastunu huomattavasti! ihanaa :) nyt on parempi fiilis :D

Minutkin tosiaan sitten nyt sitten tää lääkäri passitti sinne sokerinrasitukseen. Koska edellinen lapsi on ollut iso (3950g Rv41+0) Sanoi kyllä että hänhän olisi ollut ihan normaalinkokoinen jos olisi syntynyt ajallaan (?!)
Toinen syy sitten onkin BMI joka on ollut raskauden alussa 25 ja jos on sen yli niin kuuluu riskiryhmään. Tosin tämäkin meni näin, että olet kyllä hoikka eikä sinussa näytä olevan yhtään ylinmääräistä, mutta ilmeisesti luustosi painaa paljon, mikä nostaa painoa..

Mua hirvittää ihan tuhoton se litku, koska olen muutenkin erittäin nirso ruuan suhteen, enkä ole ikinä edes esim grillimakkaraa uskaltanu maistaa vaikka se tuoksuukin mun mielestä sairaan hyvälle. Mutta mulla lentää tosi herkästi laatta jos syön jotain outoa tms.

Asia mikä mulla rupesi ärsyttään, niin "sulla näyttää olevan valkovuotoa, mutta niinhän sitä ruukaa raskauden aikana enemmän ollakkin, eikä tämä edes haise " AHA? että sit piti tämäkin ääneen sanoa että haistelet siellä mun jalkovälissä.. Siis inhoon niin muutenkin käydä gyneillä ja nyt varmasti aina vähän enemmän kun ennen.

Selästä on jäänyt hermo puristuksiin panoin, enkä kykene edes seisomaan nyt vasemmalla jalalla, mutta ei se kuulemma työntekoa pitäis haitata :) Juuu, eiiiii, mul on viikko töitä ja sit alkaa KESÄLOMA. Mutta onneksi meillä saa valita täällä neukkulääkärin, ja nyt tän käynnin jälkeen ymmärrän miksi jotku haluaa valita, aiemmin kun mulle on ollut ihan sama !

Oliko se Lauraelina jolla oli esikoinen mennyt yliaikaan ja varoteltu et syntyy liian aikaisin ?! Mulla on ollut vähän sama homma, esikoinen ei varoitellut mitenkään itestään koko raskausaikana ja syntyi rv37, pikku kakkosta sit varotetiin jo hyvissä ajoin et syntyy ihan liian aikaisin jne. ja hän sit syntyi tasan rv 41. Jännä nähdä miten nyt käy.

Hyviä vointeja mahakkaat ja masuasukit !

tesu82-

no on sullaki oikee lääkäri osunu kohdalle :O mut tiekkö..mä kyll joudun nyt myöntään et repesin ihan totaalisesti tosta sun kommentista ett se haistelee siellä sun haaravälissä :,DD
nii ja se sokrulitku, mulle juotettiin semmosta vadelman makusta liisteriä. vähän sama kun olis juonut kylmää vattumehu-tiivistettä- ,ei sen kummempaa onneks. mua vaan inhottaa kyll kaikki ylimakea.mut jos mehusta tykkää niin toi on tosiaan aika sama ku joisit lantraamatonta tiivistettä :D joissain paikoissa on eri makujakin tarjolla.

Sokeri testistä, siis täälläkin on tarjolla kaks eri makua. On se vadelma ja sitten se hapottomalle kokikselle maistuva, joskus oon myös kuullu et ois hapotonta spriteäki tarjolla mutta tiiä sitten, kai noista jokin alas menee. Mulla pitäis käyä siellä itekki, sattu vaan just nyt alkaan taas sairasloma sijaisuus että kuinkahan tarkkoja niissä viikoissa ollaan kun aattelin että voisin olla vielä töissä ja työt alkaa aamulla 5.20 niin en juuri kehtais olla syömättä puoleen päivään asti ko nuin aikasten jo alottaa päivän. Pitänee huomenna soitella päivyri aikaan neuvolaan omalle neuvolatätille ja keskustella asiasta. Tällainen työnteko oiski kivaa jos tätä sais iän jatkaa kolme viikkoo töissä ja kolme viikkoo lomilla, ois juuri passeli mulle :D
Kauhee ko tänään ollu sämpylässä virtaa, mitähän lie oon syöny kun toinen on pomppinu melkeen koko ajan, ellei se ole sitten se hikka mikä sitä reppanaa vaivannu päivän :)

Mahottomia kokemuksia kyl neuvolalääkäri reissuista, mulla oli taas vähän toistepäin kun ei ollu oma neuvolatäti niin oli niin töykee tapaus et karvat nous pystyyn. Lääkärinä mulla oliki sama jonka oon nähny jo useamman kerran, tosi ihana nainen. Se kyllä taitaa itseasassa olla erikoistunut gynekologiaan ja mulla ei oo kertaakaan siellä sattunu mikään tutkimus. Ei edes papakokeen otto mikä yleensä aiheuttaa mulle kylmiä väreitä ko kerran terkka mulle teki sen eikä varonu yhtään ko survo sitä ankkaansa vai miksi ne sitä härveliään nimittääkään niin sisuksiin, oli sen jälkeen vähän hellänä paikat. Onneksi tapahtunu tosiaan vaan yhdesti.

Vaan nyt lähden kasvihuoneeseen harventaan mun porkkana kylvökset, meinasin vähän reilummalla kädellä niitä kylvää ja tässä on tulos :D tomaatit kuitenki kasvaa komeina ja kurkutki pukkaa taimia, nams.
Aattelin myös raparperisoppaa tuossa tehdä mutta jotku ovat sitä mieltä et niitä ei sais kauheesti raskauden aikana syyä ja toiset taas juuri toista mieltä..Eikä tuolta netistäkään tahdo mitään varmaa tietoa löytyvän joten aattelin kokeilla kuitenkin kun se on aina ollu mun herkkua.

Aurinkoisia hetkiä! emoticon

Xiina85
Juu, kyllähän muakin jo naurattaa tuo homma, kaikkea sitä sattuuki kohilleen. Mut täytyy sanoa et siin pöydällä jalat levällään asia ei viel huvittanu laisinkaan... onneksi mullakin on sellainen huumorintaju kuite et jos nyt jostain syystä joudun vielä samaiselle lääkärille uudestaan niin varmaan mun on ihan pakko sit sille mainita ennen pöydällle hyppäämistä et jos sit aikoo haistella nenä pitkällä niin pitäs asian edes omana tietonaan :D

No onpa hyvä kuulla et se ei sen "pahempaa" ole se litku !

Kiva kuulla että siihen litkuun on myös vaihtoehtoja. Kumpa ne ehtisivät tänne pohojanmaallekin! Mulle ei tarjottu vaihtoehtoja, vaan juoma oli vähän viileetä oikein sokeri vettä, sellasta kirkasta. Oikein paksua. Ne oli unohtanut kaiken maun, se maistui vain sokeri litkulle. Mutta toivotaan että muualla ne raaskisi hankkia jotain maustettuja. Mutta mä jänskätän vielä vastauksia, kuulen ne huomenna. Mulla on huomenna neuvola, ja tiedän jo että siellä on tuuraaja odottamassa. Puhelimessa tuntui melko pätevältä, joten positiivisella mielellä liikkeelle. Mulla on noiden lääkärien kanssa vaan käynyt toisin päin. Kävin sekä neuvolalääkärillä että äitipolilla lääkärillä viikon välein. Kumpikaan ei tehnyt sisätutkimusta, tosin katsoivat sisäisesti ultralla. Ja totesivat että supistukset eivät ole saaneet mitään aikaiseksi. Toivottavasti he osaavat tulkita ultransa.

Sain miehen mukaan ruokakauppaan kantajaksi, ja me käytiin samalla muuallakin, kun noita pakko-ostoksia on kertynyt. Me ostettiin mm. syöttötuoli (Sotkassa oli alennuksella se mitä haluttiinkin) ja sauvasekoitin, löytyi 20 e hintaan (edellinen hajosi kun kuopus oli noin 1 v). Ja sitten Terrasta löytyi laminaatti vaavin huoneeseen, lähelle oikean värinenkin, tosin se jätettiin vielä kauppaan. Kyllä kävi raskaaksi lenkki, meinasi jalat pettää alta Prismassa. Nyt vaan istutaan, mitenköhän huomenna pääsee liikkeelle. Kun olisi se neuvolakin.

Neuvola lääkärissä käyty... Ja rauhallisemmin pitäs ottaa... kohdunkaula oli jo pehmentynyt, mutta onneks ei lyhentynyt, mitta oli nyt 3cm. Pitää kuulemma heti mennä näytille jos rupeaa kipeitä suppareita olemaan ja nostelun kieltivät kokonaan... No onneks ei ainakaan vielä vuodelepoon määränneet kun kaulaa jälellä viel kummiskin... Nuppu on lopettanu poikittain makailun ja vaihtanu sen perätilaan... Vastarannankiiski...

tosta sokeri litkusta... Meillä ei ainakaan ollu mitään vaihtoehtoja mistä valita... Oli sitä haljua cokiksen makusta litkua. No mä asunkin keski-suomessa paikkakunnalla jossa on n. 7000 asukasta ja tutkituski suomen toiseksi huonoin terveydenhuolto(vuonna 2009)!!!! Muuten on kyl arvauskeskus, mutta neuvolan täti on aiwan ihana ja tänään neuvolalääkärikin oli tosi mukava. Eikä se sisätutkimus tuntunut yhtään missään.

HipHeip, saatiin kämppä. Vaihdetaan siis saunalliseen vuokrakolmioon ei-saunallisesta vuokrakaksiosta, saa poikakin oman huoneen :) Maiseman vaihdos tekee hyvää. Mietityttää vaan se että kämppä on alimmassa kerroksessa, maan tasalla. Sellasta en ole koskaan halunnut, mut onpahan helpompi kulkea vaunujen kanssa. Nyt sitten etsimään edullista muuttofirmaa, huoh...

Määki haluan uuden kämpän!

Tää meidän remontti ei ota valmistuakseen. Eilenkään ei käynyt yhden yhtä remppaukkoa sisällä kämpässä. Toissapäivänä kävivät puolisen tuntia ja maalasivat yhden kotelon (!). Oon ottanu valokuvia kaikista nurkista että mikä vielä tökkii - lopputarkastuksen pitäisi olla ensi keskiviikkona ja tää on ihan kauhee. Ei muuten, oon kyllä teettäny iteki remonttia tähän kämppään jo kahdesti ja tottunu "pieneen" sekasortoon, mutta ku tämä metakka alkoi naapurirapun puolelta jo 10. tammikuuta ja fyysisesti siirtyi meille sisälle maaliskuun puolessavälissä, niin nyt alkaa ketuttaa.

Hommahan menee tietysti niin että jos ensi viikolla reklamoin nuo mokat ja tekemättömät työt, niin niistä tapellaan koko heinäkuu (koska urakoitsija päästää työmiehet kesälomille juhannukselta). Hyvällä mäihällä saan tahtoni läpi ja hommat käyntiin kun ukot tulee takas töihin elokuussa. Jolloin jo mielellään olisin laittanut lastenhuoneen valmiiksi. PRKL.

Raparperista: "Oksaalihappo sitoo kalsiumia kalsiumoksalaatiksi, mikä rasittaa munuaisia ja voi aiheuttaa munuaiskiviä", kertoo Wikipedia. Mutta maidon tms maitotuotteen kanssa nautittuna kohtuullisia määriä voipi syyä (mikä on kohtuus?) ja tämä koskee siis muitakin kuin raskaana olevia. Ymmärtääkseni jos raparperia keittää niin happo liukenee/haihtuu ? (makuhan muuttuu makeammaksi). Itsekin otin vanhemmilla käydessä muutaman varren pakkaseen ja piirakkaan päätymistä odottaa muutama varsi jääkaapissa nytkin. Niin ja onhan siinä raivokkaan paljon C-vitamiinia. Mun suosikki kesäherkku tällä hetkellä on Herkkumonsterin vaniljaviili + raakoja raparperinpaloja emoticon

Saako kysyä miten rakkaat kanssakärsijät nukutte nykyään, siis fyysisesti minkälaisessa asennossa? Alkaa olla tosi vaikea olla selällään, kun lantio painuu ja pakottaa alaselkää, mutta kyljellään on vaikea pitää jalkoja koholla (aivan karsee turvotus) ja mahallaan en oo voinu olla viikon 15 jälkeen.. Lisäksi ku on jalat koholla niin tulee mahahapot suuhun :D Oon harkinnu lasten puhallettavan uima-altaan hankkimista ja sen täyttämistä eteiseen niin vois nukkua kellumalla ettei sattuis selkään niin paljo emoticon

Hele + Rimpula 27+1

Aurinkoista päivää!!

taisimpa tuon itekki eilen lukea että kalsiumia pitäis saaha kaveriksi jos vetää kaksin käsin raparperiä mutta luulempa että mulla toi käyttö on kohtuuden rajoissa ja ehkä vähän vähemmänki.

Yöt on tuskasia ollu nyt n. ehkä viikon verran, herään joka kerta kun käännyn tai suoristan jalat, jotenki mahasta ottaa kun maha ei käänny samaa tahtia kun itse kääntyisi =D Oli aamulla kurja herätä 04.50 kun oli käyny kolmisen kertaa hereillä ja nukahtaminen uudestaan ei oo kovin helppoa, silti töissä jaksaa hyvin onneksi. Kaikista paras on nukkua vasemmalla kyljellä ja jostain jopa luin että se on kaikista yleisin nukkuma-asento raskaana kun ei paina jotain verisuonta selässä tms. Olen silleen hiukan kyljellä ja hiukan mahallani, siihen on hyvä tukea itseään

Voi remppa ja remppa, aattelin itekki et ois rempattu vähän ennen syksyä sisätiloja mut taitaa toi ulkopuolen siistiminen viedä sen verta aikaa että jää rempat kyllä sitte syksymmälle. Luulen että mun mies kohta liimaa mut sohvaan kiinni kun alottelen kaikennäköstä touhua :D Ja eihän niitä yksin saa tehtyä, tai ehkä saisin jos maha ei alkais oleen tiellä :D olen joskus kuullut mieheni sanovan että perhana ko osaat tehhä remppaa, saadaan sitte taistella kumpi tekee mitäki emoticon  Hyvä kun on insinööri ja työmies(nainen) talossa, saa ihan avoimesti kertoilla insinöörivitsejä :D en kyllä ole vuosiin ollut raksoilla töissä mutta eipä kai sitä heti unoha, vähän ko pyörällä ajo.

Nyt pitänee ottaa vähän murua rinnan alle että jaksaa päivän loppuun!

Harmittaa kun en ite jaksa lisäillä noita masukuvia, oli jo ton tickerinki laitto yks ongelma ja seki näkyy oudosti et en ees uskalla kokeilla noita kuvia lisätä :D

Hele81-
mulla ei ainakaan tunnu tulevan nukkumisesta nykyään mitään :S rakastan nukkua mahallani,joka luonnollisesti ei enään onnistu.vasemmalla kyljellä vauva tumpsuttaa nyrkeillä patjaan ja oikeella kyljellä ollessani jaloillaan...eli ne asennot voi unohtaa.ei anna meinaan hetkenkä rauhaa :/ tämän takia oon muutamina öinä nyt pyöriny sängyssä niin pitkään et oon lopulta nukahtanu pystyyn..semmoseen puoli istuvaan asentoon jättityynyn avulla. Selällä saan nukuttua,mut en osaa nukahtaa siinä asennossa O.o ja toisinaan maha painaa jo niin raskaasti lantioon ett se asento ei tunnu kovin hyvältä.. huoh. viime yön sentäs sain nukuttua ja seki varmaan vaan tosiaan sen muutaman yön valvomisen ansiosta.

Takaisin