Kesäkuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jennalle: Kysele neuvolassa että onko heillä äiti-lapsi ryhmiä. Yleensä kun vaavi on syntynyt ja isoimmasta alusta on selvitty, ne ehdottaan neuvolassa käymistä äiti-lapsi ryhmässä. Sieltä saa vertaisapua. Ja on olemassa esim mll toimintaa joka on kaikille avointa esim perhekahvila (muistaakseni) nimellä. Ja tietenkin nämä palstat. Mutta kun noihin ryhmiin lähtee niin kantsii ajatella että meitä on moneksi. Ei kannata loukkaantua, vaikka joku olisikin jotain muuta mieltä esim imetyksestä, nukuttamisesta jne. Kaikki tekevät asiat niin kuin itse ne parhaaksi näkevät. Mutta elämäntilanteet ja katsomukset ja vauvat ovat aivan erilaisia kullakin. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa.

Mulla on puolestaan tosi tylsää, en saa tehdä remonttia, en jaksa lähteä mihinkään ja lapset okei tarviivat he ruokaa, mutta 7 ja 9 vuotiaille ei vaihdeta vaippaa, eikä lueta enää satuja, päikkäreille niitä ei voi päästää. Rahat on vähän tiukilla, niin mihinkään ei mennäkään. Joten kotona pyöritän peukaloita, ja seikkailen netissä. Joutavaa tämäkin, mutta jos voin jotakuta jotenkin auttaa niin olen iloinen siitäkin.

Minä kävin hakeen saikkua tähän selkävaivaani sitten alkuviikon, ja sit tosiaan alkaa loma. Ja koska olen sit nyt kotona, rohkaisin mieleni ja kävin tänä aamuna siellä sokerinrasituksessa, haljua kylmää cocista tarjoiltiin täällä, alaskin meni ihan hyvin, kun oli ihan tuhoton jano :)  Se paasto arvo oli 3.3, nyt sitten jännätään niitä loppuja tuloksia. Siel oli joku muukin mamma istuskelemassa niin aikakin kului kohtuu hyvin rupatellessa. Sanoinkin hänelle et tietty käy narahdus, kun olin tätä koko rasitusta vastaan :D

Inhottavaa Eevi tuollainen. Toivottavasti miehesi saa pian vaihdettua sukunimen ja tehkää ihmeessä liittoon ilmoitus laittomasta irtisanomisesta, tosin jos on ollut koeajalla niin mun mielestä silloin työantaja saa irtisanoa ilman pätetvää syytä. (näin kävi mun virolaiselle ystävälleni)

Jennalle kans jaksuja sinne, itellä oli aikoinaan sama kuvio. Olin eka kaveriporukasta ja jotenkin etäännyin kavereistani ja jopa isosiskostani, tuntu vaan et on ihan eri jutut heidän kans, eikä ne varmaan jaksa kuunnella päivästä toiseen miten meidän koliikkivauvan yö on mennyt. Tosin mulla oli toisessa päässä suomea ihana ystävä, jolla oli myös ollut koliikkivauva ja puhelimessa tuli sitten roikuttua. Toinen oli MLL:n perhekahvila missä käytiin kerta viikkoon.

Mukavaa alkanutta uutta viikkoa mammat ja Juhannusta jos en enneätä kirjoitteleen ennen sitä !!

Ajattelinkin, että ehdottomasti on mentävä vauva-äiti ryhmiin ja pyörimään perhekahviloihin, koska muutenhan siitä elämästä ei tule mitään, jos joutuisi ihan yksin olemaan ja kärräilemään ulkona. ja tosiaankin kyllä ymmärrän, että jokaisella on omat tavat ja mielipiteet vauvan hoitamisesta ja esim. imetyksestä. siinähän sitä sitten saa erilaisia näkökulmia asioihin ja jos itsellä tuntuu joku vaikealta, voi sitten toisilta kysyä, miten heillä toimitaan.
onhan tämä vähän tälläistä, kun nimenomaan tuntuu, että itsellä on jo niin eri kuviot mielessä, kuin omilla kavereilla. mutta onneksi minulla on kyllä isosisko, jolla on jo kaksi kouluikäistä lasta ja äiti, joille soittelen aina välillä. niille voi sitten vapaasta paapattaa, kun tietävätkin mistä puhun. :)

tuohon koeajalla olemiseen. minun käsitykseni on se, että koeajalla olevaa työntekijää työnantaja ei saa irtisanoa ilman pätevää syytä. mutta työntekijä saa irtisanoa sopimuksensa ilman mitään syytä koeajan aikana. näin ainakin oli minulla työsopimuksessa.

oon jo hetken seuraillu teijän juttuja, mutta ite en oo vaan saanu aikaseks kirjoittaa..
Elikkä laskettuaika on 22.9 ja raskaus on ollu yhtä vuoristorataa ja sairaalassa on tullu ravattua aika lailla. Viimeks tänään ja siellä selvisi että kohdunsuu on auennut ja viikolla noin 23 todettiin kohdunkaulan lyhentyneen neuvolalääkärissä, uusi aika taas on puolentoista vk päästä..

meidän esikoinen on tällä hetkellä reilu vuoden ja pitää kyllä kiireisenä :)

Mut ihanaa kesää ja loppuodotusta kaikille ja nyt täytyy enemmän alkaa kirjoittelee tänne näin kuulumisia ja meille on tulossa toinen poika muuten.. :) <3

IIIhanaa!!! Kävin äsken hakemassa pakkauksen. Aiwan ihania pikku vaatteita oli. Annoin peiton pussilakanalla varustettuna esikoiselle, ettei neidille tule olo ettei hän saa mitään!!! Vaavi voi sitten käyttää Nellin vanhaa peittoa! Tänään oon muutenkin laitellu vaaville huonetta valmiiksi! Vihdoin isäntä suostui kantamaan kamat aitasta sisälle!!!! Mun äidin piti sille erikseen sanoa et ruvetkaahan ny laittamaan paikkoja valmiiks, ettei tule kiire!!! Anoppiasa kyllä usko heti, mutta minua ei!!!! Heh...

Meidän Nelli on nyt täysin kuiva!!! Kyllä meinaa äiti pakahtua ylpeydestä!

Jenna Meille on käyny ihan samanlailla, ikäväkyllä se vaan menee niin. Mulla on aikapaljon kaverit kaikonneet, mutta ne tosiystävät (heillä ei lapsia)ovat jääneet!!! Tässä nyt erotellaan jyvät akanoista. Itekkin oo miettiny että mitenhän sitä pysyy taas järjissään, kun asutaan kirjaimellisesti korvessa! Onneks tohon n.6 kilsan päähän synty just toinen mukula ja kummankin esikot on saman ikäsiä, meinattiin ruveta kahvitteleen porukalla! Olis mukava että Nellillä olisi leikkikavereita! Käsittääkseno asut jossain jyväskylässä/lähellä ainakin... Siellähän on kaiken maailman juttuja mihin pääsee mukaan ihan ilmaiseksikin, kannattaa kaikki käyttää hyväksi!!! Tsemppiä sinne!

iduska Mukava saada uusia juttukavereita! Tervetuloa vaan! Mulla kans paikat vähän kypsyneet, mutta eivät ainakaan vielä tihentäneet käyntejä. Heti pitää kummiskin näytille mennä jos supisteluja rupeaa olemaan! Otahan nyt rauhassa, vaikka hankalaahan se noin pienen kanssa on!!!

Satu: Joo, asun Jyväskylässä ja kyllä täällä on vaikka mitä tarjolla, ainakin sitten kun vauvakin on syntynyt. Täytyy alkaa vähä ottaa selvää, olisko nyt raskausaikana mitään kokoontumisryhmiä tai muita vastaavia. Ei ainakaan vielä ole tullut eteen, muuta kuin alle 30v miehille, jotka odottaa ekaa lasta. olin ihan innoissani tuollaisesta, mutta miestäni ei voinut vähempää kiinnostaa.. hän kuulema "pärjää ilmankin". vaikkei kyse ollutkaan siitä vaan, että olis tutustunu uusiin ihmisiin ja saanut uusia ystäviä. :P

Iduska: tervetuloa mukaan tänne! meillä onkin sama laskettu aika :)

Yöllä alkoi sellainen pistävä kipu alavatsassa ja on jatkunut nyt koko aamupäivän, sattuu kun yrittää kävellä ja tietyissä asennoissa. en ymmärrä mistä se voi johtua. aamulla ajattelin, että on vaan niin kamala pissahätä, että rakko painaa, mutta ei ole helpottanut. katotaan nyt, jos menis ohi ajan kanssa.

kappas,tänne on pari uuttakin joukkoon saatu,tervetuloa!!! :)

mulla oli tänään kontrolli äitipolilla :)
tällä kertaa olikin ihan superkiva lääkäri <3 kaikki oli masun sisässä loistavasti ,pienen painoarvio 1,1kg <3
kohdunsuu hiukan pehmentynyt mutta muutoin kunnossa,3cm kanavaa ja suljettu :)
sydänkäyräki niitten piti ottaa mut sit meni sähköt ukkosen takia ja sain lähtee kotia.ens kerralla sit paremmalla onnella,kuukauden kuluttua taas :)
Otti myös strebto-näytteen kohdunsuulta että suljetaan pois se,supisteluherkkyyttä kun on.

nii ja sitt lääkäri lupasi mulle että rv37 tienoilla tehdään tarkka tutkimus vauvan koosta ja mun lantiosta jotta vältetään riski hartiadystoksiaan. Aleksi ku tullessaan mursi solisluunsa :( katsotaan sitten että onko tarpeen käynnistää synnytys aiemmin että vauva ei pääse ainakaan kovasti isommaksi kuin mitä esikoinen oli.

Tervetuloa minunkin puolesta kaikki uudet kirjoittelijat.

Voi vali vali kun käy aika pitkäksi. Kävin tänään lääkärillä hakemassa saikkua lisää. Hän kirjoitti taas sen saman kaksi viikkoa. Lupasi että ensi kerralla hän voi kirjoittaa saikkulappuun muutakin ja laittaa loput sairaslomat kerralla ennen äitiyslomaa. Jotenkin tuntui joutavalta. Ja kotimatkalla (meiltä neuvolaan se vajaa 500 m) täytyi jo pysähtyä puhaltamaan. Voiko kulkeminen helpottua yhtään enään. Meillä on tänne asuntomessut tulossa ja olen vakavasti menossa sinne, vaikka oman jakkaran kanssa!

Minua on kanssa ruvennut närästämään aina vaan enemmän ja enemmän. Täytyy ostaa sitä Rennietä kun seuraavan kerran menee apteekin ohi.

Mukavaa saada uusia mukaan! =)
Äh, en tykkää nuista uusista hymiöistä kun ne ovat niin ISOJA...

Mua ei onneksi närästä. En oikein edes tiedä minkälaista närästys on...
Joskus harvoin jos join saunan jälkeen kotosalla siiderin, niin sen jälkeen tuli semmoinen häijy "kinnaava" tunne rintaan/ylävatsaan, ettei tehnyt enää mieli juoda loppuun pulloa. Tuli sitten joskus mieleen, että olisiko se voinut olla sitä närästystä. Muuten sitä ei ole ollut kuin siideriä juodessa...

Kurjaa kun tuulee nuin kovin, niin ei viitsitty lähteä kärryttelemään. Ja aina tuulee niin, että kotimatkalla on sitten vastatuuli... Huono tekosyy.
Eilen kyllä iltasella käytiin 7-8km kärryillä. Ihme kyllä, aluksi tuntui että tässähän pääsee kävellen yhtä kovaa kuin ennenkin, mutta sitten kotiin päin tullessa kun matkaa oli vielä jotain 2,5km jälellä, niin alkoi tuntua kipua selässä aina kun astui vasemmalla jalalla. Loppu matka sitten vaaputtiin niin kuin ankka...
Sitten tuo meidän tie piti kipittää kovaa vauhtia, kun tuossa on puoliska kilometriä mehtä pätkää, niin siellähän oli hyttysiä vaikka muille jakaa.
"Tatu huitoo pois hytty!" kuulu vaa rattaista.

Olen netistä koittanut katsoa nuita sisarusrattaita ja meinaa järki lähteä...
Mies taas lähti aamulla puoli 8 jälkeen tekemään oman firman hommia ("sivutöitä"), sitten tuli 2 maissa syömään ja ilmoitti, että tälle oli virallisen työpaikan pomo soittanut, että pitääkin tulla illaksi töihin, vaikka mieheni pitäisi olla lomalla. Joten mies lähti sitten illaksi töihin ja meinasi olla puolille öin, että tulee päivä täyteen. Niin jäätiin taas pojan kanssa kaksistaan kotiin... =(

Onneksi mies vähän kyseli, että kiinnostaisiko minua lähteä tämän kanssa KAKSISTAAN parin päivän kesälomareissulle, että jätettäisiin poika tämän kotiväelle. Varmasti ikävä tulee, mutta on se varmasti ihana päästä pitkästä aikaa kaksistaan jonnekin.
Tottakai käydään sitten toinen reissu, että poikakin pääsee mukaan.
Saa sitten nähdä milloin se meidän reissu onnistuu, kun tuntuu että miehellä on niin paljon kaikkea.

No joo, tulipa taas järkevää tekstiä.

Iduskalle iso tervetulotoivotus emoticon

Ohhoh, täällä taas viikot poksuu emoticon Hurja aatella että ei oo ku 12 viikkoa laskettuun aikaan ja tiedä sitten millon tuo tyyppi päättää sieltä tulla ulos
Kelastakin ne oikeen soitteli tänään ja kyseli äitiysrahahakemuksesta, jotain ku heille oli jääny epäselväksi. Mutta ne saatiin selvitettyä ja kuulemma he tekevät siitä päätöksen nopeasti ja äitiyspakkauksesta pitäis kohta puoliin tulla kirjettä kotiin Hui sentään, 9.8. alkais sit äippäloma <3

Ja niin.. Ninetsulle (ja muillekin) isoista hymiöistä. Huomasin tossa joku kerta et niitä saa pienennettyä (niin ku nyt olen tehnyt). Ku lätkäsee ton hymiön tohon tekstiin ja klikkaa sitä niin sitten siihen tulee semmosia pieniä ruutuja reunoille ja niistä pystyy säätämään kokoa.

noniin, soitin sitten tänään neuvolaan tuosta mahakivusta, sieltä sanottiin että päivystykseen, jos siltä tuntuu tai jos muuttuu pahemmaksi. soitin sitten päivystykseen. oli niin kova vatsakipu, etten kunnolla pystynyt edes kävelemään. mutta ei se lääkäri huomannut mitään erikoista. kohdunsuu oli niin kuin pitääkin, ultrassa kaikki oli ok, kohtu tuntui muutenkin normaalilta. sanoi vain, että tuntuu, kuin olisi supistus, en itse sellaista huomannut.
nyt illalla kotona sitten kipu yltyi hetkeksi entisestään, ja se oli selvä supistus. en tiedä nyt, hieman on helpottanut, mutta edelleen pistävää kipua. päivällä se oli alavatsalla, nyt oikealla puolella vatsaa.
kaiken lisäksi vauva on perätilassa ja potkii tuonne jalkoväliin, sekin sattuu ikävästi.
toivottavasti helpottaisi.

Jee, viikot paukkuu! 28 täynnä!

Tää lähtis tuonne neuvolalääkäriin valittaa kaikista maailman asioista. Lonkat ei kestä. närästää. Outoja kramppaavia kipuja kyljissä. Pissatessa pistää munasarjan tietämille. Flunssa.

Jouduin yhtäkkiä paikkaamaan kaveria joka kaatu pyörällä ja mursi kätensä paikallisen kesäteatterin ensi-iltavalmisteluissa. Joudun rakentaa ulkoilmateatterilla tarpeistoa lastennäytelmään. Eilen sitte siellä askarteluhuoneessa (jota ei oo siivottu vuosikausiin) onnistuin pelmuuttamaan jotai vuosia vanhoja kankaita ku yritin siirtää niitä isoja pinkkoja pois tieltä, niin myyränpaskathan ne sieltä päälle ropisi. Myyräkuume ei kuulemma ainakaan vielä ole tarttunut todistettavasti sikiöön mutta eihän tuo kiva ois itekään sairastua tähän hätään. emoticon (munki piti kokeilla tuo koon vaihtaminen, hehe)

Mitäs vielä tähän vois toivoa? EIlen meinasi räjähtää vesisuoni päästä kun kädestä pitäen ja olan takaa vartioiden sain nuo remppaukot tekemään "viimeistelyjä". Alan tuntea ne jo nimeltä. Sitte huutelin niitä rappukäytävään että "Ismo sulla jäi laittamatta tuo akryylisauma!!!!!!" Nyt pitäis olla kaikki ok, kylläpä v***tti kun piti töistä jäädä pois että sai täällä kaikki kuntoon kun ei niinku viesti mene kirjallisena perille että mitä puuttuu.

Iloa päivään vaikka vettä tulis, vai mitä :)

Hele + Rimpula 28+0

Jenna: Mulla tulehtu umpilisäke ku oli vkolla 10 raskaana.. alko ensin koko mahan kovalla kivulla, siis sellasella että ajattelin et nyt ei voi olla kaikki kunnossa.. sit pikkuhiljaa kipu rupes paikallistumaan oikeelle puolelle ja lopulta en oikeen ees pystyny kävelee suorassa. Sitä ne siellä sano että olin sinänsä onnekas että meni näin pienillä viikoilla se umppari ettei kohtukaan ollu vielä pahasti tiellä leikatessa. Tuli vaan sellanen oli tosta sun tekstistä et se voi olla umpparikin mikä vaivaa?

Oon jotenkin nyt elämäni kunnossa "koputtaa puuta" ei oo mitään vaivoja ja oon käyny jopa pari kertaa viikossa salilla ja jumpissa.. Tosin odottavan aika on pitkä, tuntuu et syyskuuhun on vielä ikuisuus vaikka aika on toisaalta menny tosi nopeesti!

Pitäis mökille lähteä vaikka uhkaavasti näyttää siltä että tulee vettä niskaan.. aina se on niin ku on vapaapäivä ni sataa iloisesti ja sit töissä saa kattoa ikkunast ku porukka ottaa aurinkoa ulkona =/

Heippa, minäkin olen täällä vain seuraillut jonkin aikaa keskusteluja, itselläni on laskettu aika 21.9.2011. Esikoinen tulossa:) Mullakin oli alkuraskaus hankalaa, tuli kovia kipuja ja vuotoa ja kasvoistakin puutui toinen puoli, mutta sittemmin on mennyt paremmin. Migreeni kyllä vaivaa melkein joka toinen viikko aika säännöllisesti. Alkaa olo olemaan aika raskas jo, välillä ei voi uskoa että nyt jo on näin raskasta kävellä ja istua, mutta töissä olen edelleen ja kuukausi pitäisi vielä jaksaa toimistohommia. Sitten alkaa lomat. Pikkuisen huone on vielä laittamatta valmiiksi. Ihmeellisiä tuntemuksia on joka päivä ja kun kaikki on niin uutta, niin ei tiedä olisiko syytä hätääntyä, mutta mitään kovia kipuja ei ole ollut, lähinnä vain oudontuntuisia juttuja, jotka taitavat kuulua tähän odotusaikaan:) Mukavaa odotusaikaa kaikille:)!

Tervetuloa, Kuuleijona! Mitäs troppia olet siihen migreeniisi ottanut? Vai oletko vain kärsinyt? Itse olen kärsinyt migreenistä 8-vuotiaasta asti (!), mutta mulle tulee myös "tavallista" päänsärkyä, luultavasti jännityspäänsärkyä, kun on aina niska ja hartiat niin pahasti jumissa. Normaalisti otan migreenikohtaukseen Imigrania, mutta sitähän ei saisi nyt raskauden aikana syödä. Onneksi en ole siitä migreenisärystä nyt kärsinytkään (*koputtaa puuta*), mutta välillä tulee kyllä muuten vain ihan hirvee hedari. Panadolilla olen useimmiten pärjännyt, mikä on sinänsä iloinen yllätys, sillä normaalisti mulla ei auta päänsärkyyn muu kuin ibuprofeeni (siis muu päänsärky kuin migreeni, johon auttaa vain migreenilääke), joka on myös kiellettyjen listalla nyt. Pari kertaa olen joutunut ottamaan Panacodin, mistä olen joka kerta potenut huonoa omatuntoa. Lääkäri sanoi mulle että saa ottaa, jos on paha särky, mutta lääkäreillä tuntuu olevan vähän eri mielipiteitä tästäkin asiasta. Olen itse ajatellut että ehkä yksi pieni tabu joskus harvoin ei voi niin paljon haitata, eihän se vauvalle hyvää tee sekään, jos äiti on ihan tuskissaan ja stressihormoonit sen takia pilvissä...!?!

Muuten mulla kaikki hyvin. Olen niin onnellinen siitä että olen selvinnyt niin vähällä tähän asti. Ei edelleenkään mitään vaivoja, muuta kuin että häpyluu on hieman arka välillä jos liikkuu enemmän. Toivon niin että jatkuisi näin hyvin. Se hieman mietityttää, kun vauva välillä potkii voimakkaasti suoraan alaspäin, että voiko se jotenkin pehmentää tai avata kohdunkaulaa...?! Se on kyllä niin epämiellyttävä tunne. Eihän se satu, mutta silti tosi epämiellyttävää. Pari viikkoa sitten, kun olin ekan kerran neuvolalääkärissä, niin kohdunkaula oli kaikin puolin kunnossa, mutta seuraava neuvolalääkäri taitaa olla edessä vasta rv:lla 36 (jep, näin meillä Helsingissä), eli siihen asti tässä kai pitää jännittää. Siinä vaiheessa ei kai sinänsä ole mikään suuri katastrofi, vaikka olisi hieman pehmentynytkin. Mutta ajatus siitä, että pitäisi 8 viikkoa miettiä onko siellä kaikki hyvin vai ei, on aika stressaava. Vai oireileeko se jotenkin, jos kohdunkaulalla tapahtuu jotain? Ensisynnyttäjänä kun ei oikein tiedä mitä odottaa.

Lisäksi stressaan yhtä niin typerää juttua, ettei tosikaan. Olen jo monta vuotta ollut neulakammoinen ja varsinkin pelkään käytettyjä neuloja, sillä pelkään kaikenlaisia tartuntatauteja. Olin sitten viime viikolla sokerirasituksessa ja neulakammostani johtuen en sitten katsonut oikein mitä se hoitaja teki. Jälkeenpäin sain päähäni että "kai se nyt varmasti otti uuden neulan ennen kun otti sen verinäytteen". Ekalla kerralla näin että se otti uuden, mutta tokalla ja kolmannella kerralla en varsinaisesti nähnyt. Muistan vain että se neula oli jossain vaiheessa valmiina kiinni siinä "purkissa", johon se kiinnitetään ja johon myös se näyteputki kiinnitetään. Todennäköisesti hoitaja laittoi sen neulan kiinni siihen samalla kun mä istuin siihen tuoliin ja asettelin laukkuani viereiselle tuolille, mutta kun en varsinaisesti nähnyt itse että se varmasti otti uuden neulan, niin tämä asia on alkanut vaivata mua ihan hirveesti. Olen tosiaan kauan ollut neula- ja yleisesti verikoekammoinen ja varmasti raskaushormoonit vaikuttavat asiaan myös ja järki tietysti sanoo, ettei Suomessa tarvitse pelätä tällaista, mutta tämä ajatus ei nyt jätä mua rauhaan. Todella rasittavaa, eikä varmaan tee vauvallekaan hyvää, jos mä koko ajan stressaan tätä asiaa. Tajuan tietenkin että Suomen terveydenhuollossa on itsestäänselvyys että aina otetaan uusi neula (ja ne varmaan ovat kertakäyttösiä muutenkin) ja myös sen että riski että mun edellä olisi ollut joku HIV- tai hepatiittipotilas on häviävän pieni, mutta kun tällaiset pelot ei oikein kuuntele järkeä. Todella rasittavaa! Toivon todellakin että pystyn kohta jättämään tämän typerän ajatuksen taakseni. Jatkossa aion kyllä katsoa tarkkaan mitä hoitaja tekee, etten joudu kamppailemaan tällaisten typerien ajatusten kanssa toiste.

Muuten sokerirasitus meni hyvin, litku meni hyvin alas (vaikkei mitään hyvää ollutkaan, kaadoin vain nopeasti litkun kurkusta alas maistelematta liikaa) ja tuloksenkin sain nyt maanantaina ja kaikki arvot olivat alle rajojen, eli kaikki hyvin. :)

Mites se vauvan liikkuminen teillä nyt näillä viikoilla? Mulla vauva liikkuu yleensä tosi vilkkaasti, mutta sitten välillä tulee päivä tai kaksi, jolloin se on huomattavasti rauhallisempi. Välillä huolestuttaa, mutta kyllä siellä joka päivä liikkeitä tuntuu, joten kai kaikki on OK. Esim. viime viikolla ke-su vauva oli ihan villinä joka päivä, mutta nyt maanantaina ja eilen se oli taas rauhallisempi. Tänään tuntuu bileiden taas jatkuvan, joten nyt on taas helpottunut olo. Kai vauvoilla on vain erilaisia päiviä, joskus ollaan energisellä tuulella ja joskus vähän rauhallisemmalla.

Huh, tulipa pitkä vuodatus ja vieläpä oma-napainen... Sorry!

Sokerirasitus takana! ja se oli jotain niin kauheeta!
eka se yks pisti sillee et tuli iha helvetisti verta vaa senki jälkee ku se verikoe oli jo tehty.. toinen lääkäri sellanen mummo pisti sillee et tuli mustelma ja sattu ihan helvetisti! ja vertaki tuli paljon se jälkee :o kolmas ku laitto, nii se pisti samaa kohtaa mihi eka pistäjä pisti ja kirveli niin helvetisti. Se litku oli jotain niin hirveetä! Mulla oli ihan kauhee olo sielä ja pyörrytti niin paljon, Onneks se on nyt ohi! Huomenna tulokset. Eikä meillä täälä helsingissä mtiään makuvaihtoehtoja tolle karmeelle litkulle ollut, hyi hyi hyi :S

Otan osaa Eevi: munkin mielestä se litku oli aivan järkkyä, ja mulle tuli aivan kamala olo sen jälkeen. Pyörrytti ja oli paha olo. Sitä jatkui koko loppu päivän. Mutta  onneksi se päivä on ohi. Mähän narahdin siitä sillain sopivasti. Eka paasto arvo oli pari kymmenystä yli ja toka rajalla. Ja sitten sitä seurataan. UPS! Unohdin mitata taas, mutta onneksi se ei myöhästynyt kuin puoli tuntia. Tietääkö joku mitä ne arvot ovat yleensä? Siis tiedän raja-arvot, sehän on tunti ruuan jälkeen 7,8 ja paasto 5,5. Mulla tuntuu että ne ovat juuri ja juuri rajojen alapuolella, ja pelkään että vaavista tulee ylisuuri!

Ja kiva kun tulee uusiakin kirjoittajia mukaan. Mulla alkaa käydä aika pitkäksi. Juuri kuopus lähti pyörällä kaverille. Annoin puolitoista tunti aikaa olla liesussa, kaipa hän sieltä tulee aikanaan. Mies on töissä ja esikoinen lähtenyt aikoja sitten omalle kaverilleen. Joten pitäisköhän laittaa valokuvat järjestykseen, tai jotain. Kävelyyn kilometri on ehdottomasti liian pitkä yhtä kyytiä. Eli kauas ei lähdetä.

Äitipolilta tuli tänään aika. He haluavat katsoa minut vielä viikolla 35 uudelleen sokereiden vuoksi. Vähän hirvittää, vaikka kuinka yritän tarkkailla syömisiä, niin hankalaa se on. Kun en ole ollut edes tarkalla dieetillä ennen. Ei meinaa osata hahmottaa. Ja kun kotona yksin mököttää niin asiathan saavat vähän väärät mittasuhteet.

Rominna - Neuvolastahan saa varmasti syömisneuvoja. Itse sain silloin rv 13 tehdyn sokerirasituksen jälkeen neuvolasta sellaisen kortin, missä näkyi kaikenlaisten ruokien yms hiilihydraatit per kappale. Semmoisestahan sinunkin olisi helppo katsoa, kannattaako ottaa esim. sämpylää vai ruisleipää, karkkia vai omena, perunaa vai pastaa yms yms.
Itselläni ovat nyt nuo sokerit pysyneet aikalailla aisoissa. Ennen ruokailua minulla on yleensä 4,5 ja tunti syömisen jälkeen 5,5-6,8 välillä. Tosiaan nyt olen ihmetellyt, kun saan syödä ihan normaalisti, tuntuu ettei tässä raskaudessa sokereihin vaikuta juuri mikään. Ei edes jäätelöt ja suklaapatukat.
Mutta jos teehen laitan sokeria sellaisen "normaali määrän" niin kuin olen ennen laittanut, niin silloin sokerit nousee lähelle 8:aa. Kokeilin hedelmäsokerilla makeuttaa teen, mutta saihan sitäkin lapata aikalailla että tee maistui "hyvälle", vaikka paketissa luki että hedelmäsokeria riittää 1/3 vähempi määrä kuin normaalia sokeria. Silloinkin sokeriarvo oli tunnin päästä 7,7, että eipä sen teen kanssa ollut juurikaan väliä laittoiko tavallista sokeria vai sitä hedelmäsokeria. Pitää siis jättää se tee pois, sitä kun en voi juoda ilman suurta sokerimäärää...
Mutta äkkiä sinäkin Rominna opit, mitä sinne suuhun pystyy laittamaan ja mitä ei, kun vain jaksaa aluksi ahkerasti mittailla...

Olisi vain jännä käydä nyt uudestaan rasituksessa, että nouseeko sokerit nytkin yhtä korkealle kuin silloin rv 13. Mutta kuulemma minun ei tarvitse käydä uudestaan, kerta alkuraskaudesta arvot menivät niin pahasti yli sallittujen, niin ihan turha käydä uudestaan. Ja kun viimeksi oli eri neuvolatäti joka oli tosi tyly, niin en viitsinyt tältä kysellä uudesta sokerirasituksesta...

Ninetsulle: Kyselin neuvolasta että onko jossain jotain viitteitä tai ehdotuksia mitä pitäisi tai ei pitäisi syödä, niin en saanut muuta irti kuin että peruna on pahin , riisi ja pasta seuraa, ja kaikki vehnäjauhojutut on pahasta. Mulle ei annettu muuta kuin sitten raja-arvot. Sillä olenkin vähän puusta tipahtanut. Hän ei sanonut normaaliarvojakaan. Mulla oli tuuraaja, joka tarkisti nämäkin omasta vihostaan ja naapurihuoneen terkalta. Oma terkka on 7 viikkoa lomalla, aloittanut joskus kesäkuussa. Tämä tuuraaja sanoi että soita, jos niiden kanssa on ongelmia. Mulla on paastot vaihdellut 4,7 -5,0 välillä ja ruuan jälkeiset ollut 5,0 - 8,8 välillä. Tosin se on vasta kerran pompannut yli rajan, mutta en silloinkaan mielestäni ollut syönyt mitään eritavalla tai eri määriä, aamiainen mulla on aika vakkari ateria.

Mä en yleensä käytä sokeria oikein missään, tosin jätski menee kyllä. Mutta sekin on yleensä muuta kuin maitoa. Olen aika reippahasti maitovammanen. En siedä laktoosia lainkaan. Joten jugurtit, viilit ja itse maito on oikeestaan poissa mun ruokavaliosta. Salaattijuusto ja tavallinen juusto on varmaan ainoita maitovalmisteita mitä syön. Ja pelkään että lapsesta tulee suuri! Kun viimeksi oli jo 3,4 kg ja aivan maksimikoko. Musta ei kertakaikkiaan tule suurempaa läpi. Sanoin minä, ei lääkäri!

Takaisin