Kesäkuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mayday
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
pystyin mää sillee toisella kankulla istuksiin ja mieluiten mahd. pehmeellä alustalla :D mutt kunnolla ja kovalla vasta 2kk päästä. mut tosiaan ne mustelmat teki todella kipeetä ja pitkään.ei niinkään se leikkaushaava.leikkausarpi oli jo jälkitarkastuksessa parantunu todella hyvin :)

Moi!

Mulla tuli tota jälkivuotoa max. kaks viikkoa, en tiedä varmaksi mutta luulisin että jälivuodon kesto on suhteessa kuukautisiin... Itselläni on menkatki tosi niukat ja kestävät vain 3-4 päivää... Mulle jouduttiin tekemään epistomia kun pikkuneiti oli avotarjonnassa eikä sitten muuten yksinkertaisesti mahtunut ulos. Haava parani nopeasti, muistaakseni tikit suli pois neljän päivän päästä. Istuin jo aamulla kun tyttö syntyi 23.32!!! Eli mulla ei kyllä kovin kipeetä tehnyt.  Ja eniten häiritsi ja sattui ne tikkien päät kun hankasivat tulla alakerrassa, onneks sulivat nopeasti pois kun suihkutteli joka vessa käynnillä lämmintä vettä pitkään ja hartaasti.

Minä siis pääsin todella vähällä... Kyllä ne kätilötkin sitä ihmetteli ja kokoajan tuputiivat niitä särkylääkkeitään, yhtään en ottanut. Meinasivat synnärillä että olis korkea kipukynnys, luultavasti onkin, enhän mä mitään epiduraaliakaan ehtinyt saamaan...

Täytyy ruveta testaileen tota triple dry dödöä kun äsken sen hain... Me painutaan Nellin kans mun kotitilalle grillaamaan ja uimaan... Pääsee itekki lenkin heittämään kun pappa touhuaa rannassa tuholaisen kanssa!

Moiks!

No nyt on lääkärineuvola takana ja täytyypä tonne neuvolakuulumisiin käydä kirjottelee.
Nyt oli jopa tullu painoa edelliseen neuvolakäyntiin verrattuna mut kuitenki painan edelleen vähemmän ku ihan ekalla neuvolakerralla :)

Kela-asiatki sain hoidettua, nyt vaan päätöstä odotellessa :)

Jälkivuodoista sen verran että mulla taisi reilun viikon päästä viimeksi alkaa jo vähetä. Esikoisesta sitä kesti parisen viikkoa. Mutta epparista ihmettelen sitä että miten joillain on käsitys että repeeminen on parempi. Mulla on molemmista leikattu, ja esikoisesta jouduttiiin paikkaamaan vielä leikkaussalissa laittamaan lisää tikkejä, kun sain hematooman, joka on sisuksiin vuotanutta verta, joka on väärässä paikassa, mulla se vuoti paksusuoleen. Molemmista istuin ja imetin jo seuraavana päivänä. Tikit poistettiin viikon päästä, siis ne solmut jotka ei olleet sulaneet. Repeemisen ompelu on kuulemma vaikeempaa, kuin selvän leikkausjäljen. Ja ajattelin että kyllä ne varmaan tästäkin leikkaavat, jos tarve on.

Olo on kuin possulla, kun on vähän lämmin. Kävin tänään ruokakaupassa, ja tuumasin jälleen että oli vihoviimeinen reissu! Olihan mulla kantajana 9 v esikoinen (mitä lapsityövoiman käyttöä) tosin ei hän paljoa jaksanut. En koko viikon ruokia ostanut mutta muutaman sitä maitoa ja muutaman tätä maitoa, vähän sitä, vähän tota. Miehellä meinasi tulla lämmin kotona kun siivosi koko talon, hän meinasi että käy vain sinä kun hän siivoaa loppuun. Vaavi veti sellasta rumbaa koko reissun ja alkoi jo supistelemaankin ettei ollut yhtään kiva.

Kelaan jätin anomuksen viime viikolla, vai oliko se tämän viikon alussa. Ne eivät olleet ottaneet vielä sitä edes käsittelyyn. Mutta noi ötökän puremat on viheliäsiä, kun ei saa ottaa allergia lääkettä. Ostin apteekista Aloe Vera geeliä, jos se vähän helpottaisi.

repeemisestä-.
mulle ainaki on sanottu lääkärissä että jos paikat on uhkassa revetä niin mieluummin leikkaavat koska se paranee nopeammin .just siks ku repeemiä ei niin hyvin saa tikattua

täällä taas on ollu käsitys että repeytynyt paranis nopeammin ku leikattu.. tjn. :D
Taitanee olla kaikki siis jotakin kuulopuheita ja muiden mielipiteitä vaan että repeytyminen olisi parempi, siksi sitä mieltä olin et oli parempi et repesi.. Asiaan sen enempään en ole kuitenkaan ikinä perehtynyt.
 Itsellä vaan kokemus tosiaan repeämisestä ja se parani ihan kivan "nopeasti" , mutta kuten todettu, sekin taitaa olla niin henk. kohtasta miten kaik sujuu. :)

no juu ja vaikuttaahan siihen sekin paljo ett miten pahasti sit repeilee :) mulle siis vain oli sanottu noin . kokemuksella vaikee sanoo ku leikattii ja tuli mulle pieni nirhauma ulkosiin mut ihan siis tositosi pieni :) sisältä kyll repeilin ja totaalisen kunnolla :S sain ulkopuolell 4 vai 5 tikkiä eppariin ja sisälle arviolta 20-30 tikkiä...lääkäri lopetti laskemisen 17 tikin kohdalla ja jatko tikkaamista sen jälkeen viell puol tuntia..

Hui mikä määrä tikkejä! Toivottavasti pääset tästä seuraavasta hiukan helpommalla!
Mulle ei ees sanottu tikkien määrää..
Muutenkaan en edes paljoa muista synnytyksestä, ku tuntu kuin olis ollu jossain toisessa maailmassa, mutta mies ja äitini ketkä olivat mukana synnytyksessä sanoivat että kätilö oli ollut tosi tympeä ja inhottavan olonen.

Kiitos Jonna, mulle on kanssa jäänyt molemmista kerroista sellanen käsitys että siinä avautumisvaiheessa mä tein ittelleni oman "kuplan". Tuntui että mikään ei koskettanut eikä mikään vaikuttanut minuun. Sen muistan että tuntui ettei mikään kivunlievitys tuntunut auttavan. Tiedän että käsitykseni on väärä, ja muistan kuinka molemmissa on mulle laitettu aqua rakkuloita, jotka kirveli, en tiedä oliko niistä sitten apua. Kupla puhkesi kun sain vauvan rinnoille, enkä muistanut kuin yksittäisiä välähdyksiä tapahtumista ennen sitä.

Tikkien määrää mulle ei sanottu (tai en ainakaan muista) mutta kun niitä poistettiin niin terkka laski 10 tietämille suurin piirtein molemmilla kerroilla. Mä kävin äippäpolilla kun he tarkistivat vaavin kasvua. Hän oli noin viikon pienempi silloin viikolla 20 ja kasvuvauhti oli pysynyt oikeena eli viikko jäljessä tullaan vieläkin, noi 4 viikkoa myöhemmin, onneksi ei enempää. Samalla juttelin lääkärin kanssa aikaisemmista synnytyksistä, ja mitä voisi tehdä toisin. Mulla kun oli siellä vähän sitä sun tätä. Olin tosi iloinen että lääkärillä oli aikaa tähän (yleensä tuntuu että niillä on aikaa vain sanella nyt näin, ja nyt noin). Sovimme että yritetään mulle vähän erilaista puudutusta tällä kerralla.

Onhan nämä aikaisia ajatuksia vielä, mutta tässä hellettä pidellessä. Tulin juuri kylmästä suihkusta.

Kuulostaa hurjalta nuo tikkien määrät ja repeämiset sun muut! Vaikka en kyllä pelkää sitä, että jos joutuvat leikkaamaan ja tikkamaan. mutta mieluummin kyllä haluisin, että leikkaisivat sitten haavan, kun että paikat repeilee.
enemmän mua kuitenkin pelottaa vain se kipu, miten mä kestän sen koko synnytyksen ajan. oon tässä viime aikoina aika paljon jo alkanut miettimään tota synnytystä. mikä on teidän kokemuksenne muuten ponnistusasennoista? itse mietin, että ehkä tahtoisin jakkaralla ponnistaa, mutta on kuitenkin niin vaikeeta päättää, kun ei oo mitään kokemusta.
samoin oon ihan pihalla kaikista kivunlievityksistä. oon kyllä lukenut niistä vaikka kuinka paljon, mutta kaikki tuntuu jotenkin vääriltä. kuitenkin pitäisi joku valita, jos ei kuitenkaan ihan "luomuna" pysty synnyttämään...

En näe että niitä kannattaa pelätä, siis kipuja. Kivutonta synnytystä tuskin on tulossa. Mutta kivun lievitykseen on olemassa monia eri vaihtoehtoja. Eikä kipuja paljoa pysty etukäteen ehkäisemään. Toki kannattaa perehtyä vaihtoehtoihin ja lukea niiden ominaisuuksista, milloin ja kuka niitä antaa jne. Ja toiveita kantsii kirjoittaa paperille. Mutta ne toiveet kannattaa kirjoittaa toiveina, ei sääntöinä. Itse tilanteessa voi suunnitelmat mennä uusiksi jostai sinusta riippumattomasta syystä. Itselläni laitettiin lapselle (molemmilla kerroilla) anturi päähän ennen syntymistä, tällä saatiin parempi tieto lapsen voinnista synnytyksen aikana, mutta se esti altaaseen menon, josta haaveilen vieläkin. Ja toiveet ponnistusasennosta kannattaa laittaa kanssa samaan paperiin. Ajattelin moisen itsellenikin kirjoittaa. Sitä itse synnytykseen mennessä on muutakin muistettavaa kuin tiedot mitä on toivonut. Itselläni ehkä tärkein syy lapun kirjottamiseen on että haluan tutustua vaaviin rauhassa ennen kuin hänet kapaloidaan. Pituus ei muutu vaikka se otetaan myöhemminkin, eikä peseminen viivästy vaikka olisi tunninkin, vaikka vain puoli, vaavin kanssa ihotusten ennen siistiytymistä. Mutta se voisi auttaa herumiseen.

Ei minusta synnytys ollut paha, vaan ne 4-5 seuraavaa viikkoa...
Synnytykseni kesti 7,5 tuntia ja jossain vaiheessa pyysin puudutusta, niin kätilö suositteli kohdunkaulan puudutusta, kun muistaakseni olin silloin varmaan 7cm auki ja puudutuksen vaikutus kestäisi pari tuntia, niin tuntisin kumminkin ponnistusvaiheessa supistukset. Itselläni ei ollut mitään tiettyä puudutusta/apua mielessä, ajattelin että kyllä ne kätilöt osaavat sanoa...

Aluksi kätilöt käskivät ponnistaa seisaalta, että vauva "valuisi" alas, mutta se tuntui jotenkin kummalta. Joten siirryttiin sänkyyn.

Mutta tosiaan alapään leikkasivat pahasti auki ja meinasivat vielä imukupilla vetää pojan pois, mutta sitten viimeisillä voimilla jaksoin yli 4kg pötikän punnata ulos.
Tikkien määrää en tiedä, mutta kätilö sanoi, että yleensä lääkäri aloittaa tikkaamisen ja kätilö jatkaa loppuun, mutta minut kuulemma oli silvottu niin pahasti, että lääkäri tikkaa itse haavan kokonaan.
Istuin seuraavat 3 viikkoa pelkästään lasten uimarenkaan päällä ja söin vuorotellen panadolia ja buranaa. Aluksi söin kotona pelkkää panadolia, mutta kotikäynnillä neuvolan täti sanoi, että kyllä buranaakin voi syödä vaikka imettää. Ihan kunnolla varomatta pystyin istumaan ehkä 3 kuukauden kuluttua synnytyksestä.
Tällä kertaa toivon, ettei alapää ole aivan niin paha synnytyksen jälkeen.

Itse en juurikaan synnytyksestä paljoa muista, tuntui hassulta kun sairaalassa kätilön kanssa käytiin synnytys läpi, niin mies muisti kaiken mitä kätilö kertoi ja itse on aivan pihalla.

Hellou. Reissusta eilen palattu ja arvatkaapa vaan mitä oli yllätyksenä kotona. Meille oli murtauduttu parvekkeen kautta. Parveke lasi oli vedetty paskaks ja sitä kautta tultu sisään sitte. Koko asunto on pengottu. Kaikki konsolipelit ja leffat oli viety. Leffoja n 60kpl ja konsolipelei n 20kpl. Kaikki konsolit oli kyl jäljellä. Samoin muu elektroniikka. Oli tainnu olla kyl aika sekasin. Mulla oli ollut esillä rahaa n 400€ eikä se ollut huomannut niitä :o mutta avomiehen rahat oli löydetty ja viety, viimesiä senttejä myöten. Ja v*tuttaa tässä seki että olin irtisanonu meiä kotivakuutuksen joulukuussa ja enpä sit muistanut ikinä uutta ottaa, jes.. nyt pitäis toi parveke lasi korjata. Toivottavasti menee talonvakuutukseen. Me asutaan ekassa kerroksessa, mut ei maan tasolla, meidän parvekkeen alapuolella on suoraan roskis jonka päältä pääsee kiipeämään tänne. Aion kyllä huomenna meuhkaa satolle että vie helvettii sen roskiksen siitä, koska toi on turvallisuusriski. Haluun niin muuttaa tältä alueelta pois ku täälä on jsut tämmöstä. autoon on kerran kans murtauduttu. Tääl on tosi rauhatonta.. Hitto...

Noh tänään sit oltiin näyttelyissä, siis korianäyttelyissä. Olipa kiva juosta tän mahankaa 30 asteen lämmössä ja tuomari viel pisti juoksee ison ekhän sellaset 15 -20 kierrosta! Oli iha hirveetä. en mä pystyny, mun oli pakko välillä kävellä.. Noh tästä lähin kasvattajan tyttö esittää meiän jätkän, ei atrvi ite mennä tonne pomppimaa :D

ainiin, sain äsken faian vaimolta ilmaseks ihan uudet rattaat :)

Eevi: Aika hurjaa! Missäpäin asustatte kun kotimurtoja tehdään? Hui kauheeta. Me onneks asutaan 5 kerroksessa.
Mutta pelkään että meidän vaunut pöllitään vaunusuojasta joten ostin niihin lukon. Vaikka eihän se estä mitään.

Osama: Me asutaa helsingissä, kontulassa. Tää kontula on just tälläst aluetta. ja tää on vielä "rauhallista" kontulan aluetta. argh, kumpa saisin jo uuden asunnon, mutta kun ei.. tänäänki ku sain ne rattaat hommattua, sain ne just ja just mahtuu hissii, enkä meinannu ite millää mahtua(ja nää rattaat ei ole isot edes)enää ite kyytii, mitenköhä mä oikee saan kaks isoa koiraa, itseni ja rattaat sinne. ei helvata.. en kestä.. :/

jenna-
voin kertoo vähän esikoisen synnytyksestä :)
heti ensimmäisenä sen ,että KYLLÄ synnytys sattuu ja niin paljon ja erilailla että sitä ei voi verrata mihinkään muuhun kipuun. Mutta. Minä kestin kivut :) ennen h-hetkee olin varma että huudan ja kiroon koko sairaalan kivuissani xD toisin kävin.olin niin hiljaa ett kätilöki kysy välillä että oonko hereillä :DD mulla se kipu veti aivan hiljaseks.keskityin vain supistuksiin.
Itse en ehtinyt saamaan epiduraalia,jota en ois ottanutkaan.
Minä otin kohdunsuun puudutuksen joka ei lievittänyt supistus kipuja millään tavalla.Ja ilokaasu oli kaveri :) Tuon kummempia en tahdo myöskään seuraavaan synnytykseen :)
Se on just vaikee sanoa että mikä on hyvä tapa kivun lievitykseen ennenkön se hetki tulee koska jokainen kokee sen kivun aivan eritavalla ,minä kestin ja halusin kestää .toiset ei kestä :) Kannattaa lukea niistä paljon että mikä kuulostaa itselle parhaalle ja sitten kun tilanne on päällä niin miettiä että haluatko just sen puudutuksen vai jonkun toisen.Kätilötkin osaa todella hyvin kertoa eri vaihtoehdoista.
Minä kokeilin myös aquarakkuloita,niitä en suosittele.Itselläni niistä oli vain harmia.Ei helpottanut alaselän kipuihin yhtään kun niiden laittaminen sattui niin karmeasti.
Ja ponnistusasennosta,minä ainakin sain kokeilla eri asentoja! :) kannattaa niin pyytää että löydät sen itselle parhaimman,itselleni jakkara ei soveltunut ollenkaan vaan paras asento oli puoli istuvilteen selälläni.vähän aikaa ponnistelin myös kyljelläni.
Mutta tosiaan niinkuin Rominna sanoi niin kipua ei kannata pelätä.Se tulee ja se kovenee,mutta jos sitä kipua pelkää jo etukäteen niin niiden sietäminen on varmasti vaikeampaa ;) helpommin sanottu kun tehty mutta parhaiten selviät siitä kun asennoidut jo etukäteen siihen että se tulee sattumaan ja paljon ja muistat vain keskittyä HENGITTÄMISEEN! :) Sillä pääsee jo pitkälle.Supistus kipu on tuhatkertanen jos ei muista hengittää.Se auttaa myös kestään siitä supistuksesta ylitse kun muistaa siihen hengitykseen keskittyä ja muistaa sen että se ei kestä kauaa :)
Mä odotan synnytystä jo ihan innolla :DD

Vähän kyll jännitttää et kuin kiire mulla tulee sairaalaan :S esikoisen synnytys kesti 4h35min :D

Eevi-
hyi kauhia!!! :S toivottavasti pääsette pian pois muuttaan sieltä!

xiina: no niimpä. mä en kestä enään yhtään asua täälä.. koko ajan jotain viedään. Nyt syyllinen on sataprosenttisen varma kuka sen teki. enään puuttuu että poliisit tekee asialle jotain ja ottaa sen kiinni! 

viell ku monesti -kuvittelee- et kerrostalossa olis turvallisempaa ku esim omakotitalossa just murtoja aatellen.. :S ois kyll hirveetä palata kotiin ja huomata tuommonen!

Nika: Mullahan sitä lapsivesi epäilyä joo oli.
Neuvolaan olin tossa yks päivä yhteydessä ja täti "määräs" mut vuodelepoon huomiseen neuvolalääkäriin asti. Nyt oon enemmän ja vähemmän koittanu ottaa ihan iisisti vaikka välillä se tuntuukin olevan tosi hankalaa ton kohta 1-vuotiaan kanssa. Huomenna on onneks se lääkäri ja saa vähän tietoa siitä mikä on tilanne tuolla alakerrassa ja jatkuuko lepäily vai saako touhuta ihan entiseen malliin. Vähän kyllä jo jänskättää!

Eipä noista painoasioista näin raskausaikana kannata joo murehtia. Kun syö ihan nomaalisti niin sitä painoa saa tulla ihan niinkun on tullakseen. Jeminaa odottaessa mulle tuli aika tasan tarkkaan 15kg ja tähän mennessä paino oli noussu jo melkein 8 kiloa ja söin ja liikuin ihan normaalisti. Nyt mulle on taas tullu nippanappa se kilo lisää ja ihan samanlailla oon syöny ja liikkunu kun ennenkin. Vaikka Jeminasta pamahtikin kaikki komeat 15kg niin ekat 8kg jäi laitokselle, 2kg lähti ihan muutamassa päivässä ja loput 5kg pikkuhiljaa niin, että parin kuukauden päästä olin taas lähtöpainossa.

Toivottavasti Tanku teidän pienen tytön sydämessä olis kaikki kunnossa!

Mulla jälivuotoa tuli about 4-5 viikkoa, mut viimeset 3 suht niukasti. Mulla on menkatkin kyllä aina tosi runsaat että sekin varmaan osaltaan vaikuttaa asiaan.

Episiotomia vs. repeytyminen. Mä olen ehdottomasti välilihan leikkaamista vastaan niin kauan kunnes oikeesti näyttää siltä että nyt repee pahasti jos ei leikkaa. Mulla luki synnytyssairaalan esitietolomakkeessakin toivomuksena että vältetään episiotomian tekemistä. Mä sain pari "pintanaarmua", 1. asteen repeämää, jotka kuulema tarvi tikata ainoastaan kosmeettisista syistä. En tiedä sitten oliko sillä melkein 8 viikon väliliha hieronnalla osuutta asiaan kun väliliha säästyi täysin ehjänä. Mutta niinhän se nykyään taitaakin mennä, että kätilö arvioi tilanteen ja jos näyttää siltä, että repeää pahasti niin sit mieluummin leikataan ja jos taas näyttää siltä, että parilla tikillä selvitään niin sit jätetään leikkaamatta. Kätilö kyllä otti jo sakset esiin siinä ponnistusvaiheessa, että en tiedä kuinka lähellä se leikkaaminen mulla olis ollu, mut onneks ei leikattu! Istuin sit jo synnytyssalissa heti synnytyksen jälkeen ilman sen kummempia tuskia :)

Jakkaralla ponnistamisesta mulla on sellanen tieto jäänyt kalvamaan, että se painovoima saattaa aiheuttaa sen, että vauva tulee liian nopeasti eikä kudokset kerkee venyä mukana ja sattaa tulla pahojakin repeytymiä. Mäkin meinaan esikoista odottaessa mietin sitä vaihtoehtoa, mutta loppujenlopuks mä ponnistin puoli-istuvassa ja se toimi mulla paremmin kun hyvin. Toki mulla oli niin kova ponnistamisen tarve ettei siinä pal tullu mietittyä missä asennossa sitä oikeen ponnistaiskaan :D

Kivunlievitys. Jeminan synnytyksessä käytin aluks ihan lääkkeettömiä kivunlievitys menetelmiä. Liikkuminen oli tosi tehokas juttu. Musta tuntu että se kipu vaan paheni jos pysy paikallaan. Jyväpusseja kokeiltiin yhessä vaiheessa ja ne oli ihan jees, ei poistanu sitä supistuskipua, mutta rentoutti sopivasti supistusten välissä. Seuraavaks olin sitte ammeessa ja siitä tykkäsin kyllä tosi paljon. Sielläkin oli supistuksen tullessa kyllä pakko heilua ja keinua. Sit kun siirryttiin synnytyssaliin niin kokeilin ilokaasua, mut ainakaan mua se ei auttany yhtään. Pää meni ihan sekasin, mutta kivut pysy ennallaan. Sitten sain epiduraalin ja se oli kyllä ihan taivaanlahja. Oman kokemukseni mukaan voin siis suositella. Ja se epiduraalin laittaminen ei muuten satu yhtään. Sit kun se epiduraalin vaikutus lakkas ja pyysin lisää niin en enää saanutkaan (olin 9cm auki) ja se hetki siitä siihen kun sain alkaa ponnistaa oli kaikki kauheinta koko synnytyksessä. Näin jälkeenpäin ajateltuna oli ihan hyvä, että se epiduraalin vaikutus kerkes lakata ennen ponnistusvaihetta, koska ponnistamisen tarve oli niin suuri niin tyttö synty sit about kuuden ponnistuksen jälkeen.

Hui Eevi!! Mä kyllä tossa tilanteessa alkaisin jo pakata kamoja ja suunnittelisin muuttoa johonkin muualle jos siellä vielä kerran on yleistä tollaset murtautumiset! :S Kyllä oon niin onnellinen tästä meidän omakotitalosta täällä maalla! Meidän pihalle päästäkseen on viel kuljettava naapurin koirahäkin ohi, jossa asustaa kolme aika ärhäkkää metsästyskoiraa :D

Taidanpa repästä ja pyytää ukkoa tuomaan samalla kun tulee kotiin niin pari leffaa makuunista ja vaikka pizzat niin olis tän päivän ohjelma sitten siinä! Sitä huomista lääkäriä odottellessa!

Vielä olisin kysynyt että mistähän ne puhallukset ja hengitykset mahtaisi löytyä. Synnytysvalmennuksessa niitä ei ollut. Ei silloin esikoisella siellä ollut oikein muuta kuin että miten päin lasta pidetään! Niin ja parisuhteesta on pidettävä huolta vaikka rakastelu ei onnistuisikaan heti synnytyksen jälkeen. Kuopuksen kohdalla kätilö pyysi hengittämään opetetun mukaan, ja jouduin kysymään että missä on asiasta kerrottu, kerro mullekin, kesken synnytyksen.

LauraElinalle: Kantsii ottaa vakavasti lepokehoitus. Vaarana on että jos lepo ei onnaa kotona sut otetaan osastolle, ja sitten se on vielä vaikeampaa. Mä sain kuopuksen odotukseen kodinhoitajan kotiin leikkimään esikoisen kanssa. Ei se onneksi aina meille tupannut, mutta olihan se vähän hassua. Me kun ei tarvita apua siivoukseen. Niin mieheni on hoitoalalla, osaa kuunnella, hoitaa lapset ja siivota sen mitä meillä tarviikin. Mulla on siinä mielessä asiat hyvin.

Mulle on annettu molemmista spinaali. Se on annettu 4 - 5 cm kohdalla. Ja sitten loppu onkin auennut tunnissa! kun tätä alkua on otettu sentti kerrallaan monta tuntia. Mutta kun olen auennut niin äkkiä loppuun ei sen vaikutus ole ehtinyt huveta. Mulla ei ole ollut mitään hajua supistuksista, sikiön syke on alkanut laskea ja ponnistamaan on ollut kiire. Suunnasta ei tietoa! Esikoinen syntyi ilman avitusta mutta silloin tuli se hemotooma. Poika syntyi 3 maissa iltapäivällä ja pääsin huoneeseen leikkaussalista illalla myöhään. Kuopuksella syke laski vielä pahemmin ja meinasi tulla kiire, joten lääkäri auttoi imukupilla, mutta selvisin huomattavasti vähemmällä paikkailulla saatoin kävellä suihkuun synnytyksen jälkeen, lepäsinköhän tunnin tai jotain. Nyt on sovittu että mulla ei enää mennä selkäydinkanavaan. Ja olen kiinnostunut muista keinoista, mutta saan aloittaa hengityksen opettelulla! Täällä ei muuta luomua ole kuin aqua ja allas, ainakaan mulle kerrrottu. Joten se on vähän itse kehitettävä!

Takaisin