Kesäkuun kullanmurut 2014

Mulla on Omppu14 lähes samanlaiset kokemukset akupunktiosta. Kokeilin muutaman kerran, muttei auttanut mulla. Mut ehdottomasti kannattaa kokeilla, kun se on monilla kuitenkin tehonnut.

Olo on ollut nyt parempi, vaikka välillä tuleekin huonompia päiviä, niin maksimissaan kaksi kertaa päivässä on tarvinnut yrjötä. Paino alkaa varmaan olla samoissa lukemissa, kuin ihan alkuraskaudessa. Noh, keskiviikkona on neuvola, joten sittenhän sen näkee.
 
Mukava kuulla että alkanut helpottaa! Mullakin oli tänään "normaaleimman" tuntuinen päivä kuin koko raskauden aikana, en siis ole oksentanut eikä ole ollut niin huono olo kuin aiemmin. Ehkä vaikuttanut sekin kun aloitin harjoittelun sairaalassa ja ihan uusi ympäristö ja ihmiset siellä ja täytyy jaksaa olla skarppina. Viikonloppuna vielä yrjösin toisena päivänä kymmenen kertaa ja toisena puolet vähemmän ja nyt alkuviikon pari kertaa päivässä, paitsi tänään en ollenkaan, jee! Ehkä tämä todellakin alkaa nyt helpottaa! Ruokahalu on kyllä ihan kadoksissa eikä mikään maistu, olen kuitenkin saanut syötyä jonkun verran lämmintäkin ruokaa. Paino ei ole noussut vielä oikeastaan yhtään vaan on edelleen sen n. 5kg vähemmän kuin ennen raskautta.. Viikon päästä lääkärineuvola mullakin :)
 
Hyvä, että sullakin alkaa helpottaa. :)

Mulla oli tosiaan paino nyt samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Välillähän se kävi minullakin 6kg alempana. Hyvin on nähtävästi tullut joulunpyhinä tankattua. :wink
Hb oli myös noussut. Sairaalareissulla se oli 110, mutta nyt jo 126, joten ei tarvitse ruveta vielä syömään lisärautaa.
 
Kylläpäs täällä on tullut hiljaista :) Miten kaikilla on odotukset sujuneet? Täällä on oksentelut enää satunnaisia, etova olo jatkunut lähes päivittäin, välillä se on hidastanut harjoittelussa oloa ja saanut sinnitellä, mutta valoa kohti mennään! Aurinkokin on alkanut jo paistella tuolla ulkona, ihanaa kevät! Kiloja alkaa olla yhtä paljon kuin ennen raskautta ja vatsakin on pullistunut. Ulkopuoliset ei sitä vielä oikein huomaa ainakaan jos ei ihan tiukkoja paitoja käytä, mutta jos kasvu ja paino tätä vauhtia nousee niin voi kääk kyllä mä oon melkoinen mursu sit kesällä! :D

Onko teillä ollut supisteluja? Mulla on jo useamman viikon ajan silloin tällöin, ei ihan päivittäin mutta melko usein kuitenkin. Ei kovin kivuliaita eikä kauaa kestä, kai ne on niitä normaaleja ennakoivia/harjoitussupistuksia mitä lie.. Liikkeitä en ole tuntenut vieläkään, viikkoja nyt 20+1. Monet ihmetelleet että "eikö vieläkään ole tuntunut, minä tunsin jo viikolla 14" jne.. Höh, minne se minun mönkijäinen on sitten piiloutunut, huhuu onko siellä ketään vai ei... Rakenneultra viikon päästä ma, en malta odottaa että näkee (toivottavasti) kumpi sieltä on tulossa, ja ennenkaikkea että onko siellä kaikki ok.
 
Täällä odotus sujunut oikein kivasti, välillä ihan "unohtaa" hetkellisesti olevansa raskaana! :D mutta kuvaan kuuluvat supistukset on tullut tutuiksi. Sekä armottomat jalka, selkä niskahartiakivut, jälkimmäiset ovat seuranneet koko raskauden aika-aijoin. :sad001 toistaiseksi olen voinut koiran lenkitykset hoitaa se kun ei pitkiä lenkkejä vaadi :)
 
Kävin tänään hakemassa äitiysvyön, tai siis tukivyön mahalle. Kolme päivää ehti mennä tuskaisessa päänsäryssä, joka oli selvästi lihasjännitysperäistä. En voinut kuvitellakaan kaipaavani vyötä 24. viikolla, mutta nyt kun sen sain, en ymmärrä, miksi odotin näinkin kauan :)

Mahan ei näköjään todellakaan tarvitse olla vielä massiivinen, kun keho jo ärtyy. Painopiste on kai kuitenkin tarpeeksi muuttunut, että selkä ja hartiat joutuvat käyttämään entuudestaan tuntemattomia lihaksia. (Itselläni ei lisäksi oikein ole nuo lihakset iskussa... en tiedä onko tämä vyön aikainen käyttö tarpeellista vain meille huonokuntoisille, vai voiko tarve yllättää paremmallakin lihaksistolla varustetun, mutta itselläni väitän ainakin osasyyn olevan olemattomassa coressa :oops: )

Jos sulla ei kizu vielä ole käytössä, voisi auttaa noihin kipuihin.
 
Mulla ei mahasta johtuvia lihaskipuja ole, mutta joskus tuo alavatsan seutu jotenkin rasittuu liikaa ja alkaa tuntua raskaalta, jolloin esim. pelkkä kävelykin tuntuu inhalta. Tuntuu niinkun tulis kauhea paino tohon häpyluun päälle. Niin siihen kuulemma tuo tukivyö auttaisi. Yritän vielä sinnitellä ilman, koska vaiva on vielä satunnaista, mutta jos myöhemmin tästä tulee jatkuva ongelma, niin sitten kyllä hommaan vyön. Kävely kun olisi ihan hyvä liikuntamuoto keväämmällä, ja ehkä ainoa mitä enää silloin pystyy tekemään, niin sen on kyllä onnistuttava keinolla millä hyvänsä. :D
 
Minkämerkkisiä vöitä ootte hankkinu ja mistä? Terkkaristahan sais kans fysioterapian tai apuvälinelainaamon kautta, mutta toisaalta mietin, että omakin olis ihan kätevä. Mä tarttisin eniten heikon alaselän ja iskiasvaivojen vuoksi, mutta päänsärkyjäkin on kyllä ollut, tosin nyt selvästi vähemmän kun tokan kolmanneksen alussa. Riittävän nesteytyksen vinkki (kiitos siitä vinkkaajille täällä :) ) tais osittain mulla ainakin auttaa päänsärkyihin ja tietty hormonien tasaantuminen.
 
Täällä myös supistelee. Päivittäin, ehkä kerran tunnissa... En ole osannut näistä vielä huolestua. Syy löytyy ainakin osittain agalactiae bakteerista, joka valitettavasti on päättänyt sitkeesti majoittua muhun. :/ Toisaalta, vaikka syy olisi missä, saattaa ne supistukset ihan yhtäläillä paikkoja pehmentää jne. Harmikseni, en muista miten paljon aiemmin näillä viikoilla on supistellut..sen vaan muistan, että kyllä niitä on tässä vaiheessa jonkin verran ollut aiemminkin.

Rv 22+6
 
Kyfi:ei vielä oo hankittuna, mutta tarkotus olis tässä joskus. Tietäs vaan minkälaisen hommais kun niitäkin tuntuu olevan niin erilaisia...mikä paras on?? :D
 
Mulla on linkin takaa löytyvä tukivyö. Kivut on ollut satunnaisia mutta toi vyö on helpottanut heti. Esikoisen aikaan sain tosiaan kokea mitä ne pahimmillaan on, johonkin täällä siitä joskus kirjottelinkin. Mulla ne meni sillon niin pahaksi et mies kantoi vessaankin muuten makasin paikallani kun ei vaan voinut liikkua yhtään.

Supistuksia tulee ja paljon, suurin osa on kivuttomia, mutta välillä tulee sellaisia et tarttee jo ottaa tukea ja keskittyä hengittämiseen :sad001 viikkoja on vasta 20+1. Tänään olis vuorossa rakenneultra ja samalla lääkäri tsekkaa sit paikat ja muutenkin mun voinnin kun on epäily myrkytyksestä ja sovitaan millai edetään.
Tänään käveltiin lähikauppaan ja sinne on matkaa 600m, sinne ja takas kävelemiseen meni yli puolituntia ja sinä aikana tuli 7 supistusta.

Tässä linkki tukivyöhön joka mulla on http://www.rehashop.fi/1045-dosi-sacro-p-1105.html?manufacturers_id=5
Esikoisen aikan mulla oli lainassa vyö synnärin apuvälineyksiköstä/fysioterapiasta. Sillon tuli myös kokeiltua noita anitoja ja vastaavia ja niistä ei ollut mitään apua liitso ja issias kipuihin, ne kun ei pidä lantiota kasassa vaan kannattelee vain vatsaa.
 
Muokattu viimeksi:
Hain kizu tuon odeccankin mainitseman Anita-vyön, joka itselläni auttoi, koska (selkä- ja hartia)kivut johtuvat nimenomaan mahasta - ts. kroppa ei ole vielä tottunut kannattelemaan sen painoa. Pitää antaa lihaksille vähän apuja ottaa kasvu kiinni :wink

Mutta jos kivut johtuvat tosiaan esim. lonkkien löystymisestä, en usko minäkään Anitan auttavan, koska vyö kulkee alaselän takaa mahan alta, eli ei "pidä pakettia kasassa" niin alhaalta.
 
Mullakin on Anitan vyö, eikä siitä ole mitään apua, aivan turha kapistus. Liitoskivut ja lantionlöystymisestä johtuvat kivut on ihan kauheita tällä hetkellä eikä istumatyö ainakaan helpota... Onneks pääsen fyssarille pian, josko hän osais jotenkin auttaa.
 
Mä luulen, et mulla oli se Anitan vyö ekassa raskaudessa lainassa ja se auttoi mulla jatkuviin supisteluihin :) Mut eipä se varmasti lantion alueella auta kun ei tuu niin matalalle..
 
mä oon aatellu hommata sen carriwellin tukivyön joka menee samalla sellasesta masutuubista.kun haluisin vaan kevyttä tukee ja apua supisteluihin,mitään liitoskipuja tms ei onneks oo. :)
 
Mulla on se Anitan vyö ja auttoi ainakin ekaraskaudessa. Toki ei mitään liitoskipuja tullutkaan, vaan oli nimenomaan selän tukemiseen ja mahan kannatteluun. Nytkin oon sitä käyttänyt lenkkeillessä ja siinä kyllä mulla ajaa asiansa. Varmaan kyllä, jos oikein hc kipuja olis, niin ei muut kuin kunnon tukiliivit auttaisi =)
 
Mulla on omana se carriwell ja siitä oli kyllä vähän apua, mut tuki todellakin on kevyt! Tässä raskaudessa en oo vielä päässyt käyttään kun sain sen vasta tänään takaisin lainasta. Eli kannattaa miettiä kuinka paljon tukea kaipaa! Viimeksi oli kätevää kun on omana kevyt tuki ja sain lainaan vähän napakamman :)
 
Mulla on tuo anitan esikoisen ajalta ja ei sillä tehny kyl niin mitään, sillon lainasin naikkarilta vyön ja tosiaan nyt ostin oman kun tuli ihan uus kirppiksellä vatsaan ja hintaa oli vaan 10e, siitä näki ettei sitä ole ikinä käytetty ja kaupassa sen hinta oin 121e
 
Mulla ei oo vielä näkynyt liitos kipuja, onneks! Mut tää selkä,jalka ja niska/hartiaseudun kivut tekee mut hulluks! :sad001 täytyy kyl joku tukivyö hommata!
 
Takaisin
Top