Kesäkuun kullanmurut 2014

Voimia ompulle, mäkin suosittelisin ihan vaan menemistä suoraan päivystykseen - kyllä sulle varmasti tippa tekis terää! Hurjan kuuloisia pahoinvointeja kyllä osalla!
Voitte sitten oloista muistuttaa kun pikkuiset teininä kiukkuilevat äitiä vastaan..:p
 
ei se paljo auta; t:teini joka huusi äitilleen että enpähän pyytäny tähän maailmaan syntyä :p:grin
 
Kiitos tsempeistä. Soitin just neuvolaan ja käskivät sieltä soittaa äitipolille.. yritin sinne mut eivät vastaa. Klo 16 alkaa yhteispäivystys, pitää sinne sitten yrittää.. Jos tippaan pääsisi niin ehkä se auttaisi pahimman yli ja pystyisi taas käymään koulua ja tekemään normaaleja asioita..
 
saman kategorian teinejä oltiin - uskoin vakaasti olleeni adoptoitu..kun oli niin karsee mutsi:grin..oli kauheeta aikaa! ei oo kyllä yhtään ikävä niitä aikoja..
 
Mä oon kans ollu pentuna ja teininä aivan hirviö, mutta mua ei ollu kukaan komentamassa ja ainoolle auktoriteetilleni ikinä eli iskälle käyttäydyin.
 
Tuo on kyllä nykypäivänä harvinaisen ärsyttävää kun oli asia mikä tahansa ni aina vaan käsketään seurailemaan kotona. Varsinkin tällä paikkakunnalla (kuten varmaan aika usein pienemmissä paikkakunnissa yleensäkin) ei soitoista paljo oo iloa kun vasta kolmannella kerralla. Käsketään vaan odottaa et jos pahenee, vaikka olo on jo valmiiksi liiankin paha..
 
Mäkään en tuossa hetkeen käyny täällä, ku vähän pelotti lukee huonoja uutisia (osanotot kaikille huonoja uutisia saaneille!) ennen niskaturvotusultraa, joka oli tänä aamuna ja kaikki oli onneksi ok. (kirjotin enemmän sinne neuvola & uä-ketjuun)
Mulla pahoinvointi on vähentyny, joten kauhee lukee omppu14 sun olosta..:sad001 Toivottavasti saat helpotusta siihen!!
Mä oon ite huomannu et jos edellinen yö on menny huonoilla unilla, niin illalla on ihan hirvee olo ja ällötys. Muutettiin itsenäisyyspäivän aikoihin uuteen omaan taloon, niin nyt on joka ilta töiden jälkeen ollu tekemistä, niin ei sitä ällötystä oo ehtinykään ihan samoissa määrin miettimään ja makaamaan sohvalla.. Kävin jopa salilla eilen!
Melkeen 2 vkon tauko tuli.. viikonloppuna ehkä jopa johonki jumppaan vois mennä, on tuo paino tän eka kolmanneksen aikana noussu 3-4 kg mikä on minusta paljon, ku eka raskaudessa painoa tippu 1 kg / pysy samassa.. mut toisaalta painoin sillon raskauden alkaessaki n. 5 kg enemmän.. joten selittää kai sekin jotain. Jotenki sitä antaa anteeksi kaiken maailman herkkujen syömisenki ku on raskaana.. ei varmaan pitäis ihan joka päivä herkutella..heh.
 
Onnea hyvistä uutisista! :)
Mua vähän kanssa pelottaa painonnousu... Varmasti seuraavaan neuvolaan mennessä on noussut enemmän kuin on suositeltavaa. Johtuu vain ja ainoastaan siitä, että olen antanut itselleni luvan syödä höllemmin ja olen liikkunut vähemmän. Mä kävin myös eilen salilla pitkästä aikaa ja että oli kivaa! Löysin taas sen vanhan itseni ja nyt on mieliala ihan eri kuin aikaisemmin. Nyt kun saisi rytmistä kiinni niin hyvä olisi. Ei tämä raskaus oikeasti vielä mitään rajoita, mutta sitä vaan jää niin herkästi sohvalle, kun kuulostelee kaikkia olotiloja. Mä kyllä tykkään treenaamisesta, sitä haluaisin pystyä tekemään ihan loppuun asti (niin että ihmiset voisi sitten salilla paheksuvasti loppuraskaudessa katsoa, että mitä toi täällä tekee :D).
 
Mulla liikkuminen (kahvakuulailu) jäänyt aikalailla. Eilen oisin menny mutta iski flunssa. Ja pojan kans kävelin (tai melkeen luistelin, ilman vaunuja ei ois pysyny pystyssä) eilen pitkästä aikaa mummulaan (1,5km) nii voi sitä liitoskipujen (lonkkiin sattu) määrää, emmää nitä vielä tarvi. Viime raskaudessa ne tuli vasta joskus 35-viikon jälkee.. Paino mulla on vaa laskenu/ pysyny samana mistä terkkari on mun kohalla vaa huolissaan ku imetän vielä nii se pelkää et kuihdun.. No, seuraava neuvola tammikuun alussa ja joulun aikaan ois tarkotus lopettaa yösyötöt ellei mulla ala yhtäkkiä energinen keskiraskaus ja mää jaksasinki taas noita yösyöttöjä. Toiveena ois saada poika nukuun kokonaisia öitä yösyöttöjen jäätyä. Ja pitäs alkaa liikkumaanki jotenki ku sais sitä energiaa jostain.
 
Mulla kans urheilu joka ennen oli päivittäistä on nyt pahoinvoinnin takia jäänyt täysin, 5 viikkoon en ole mitään jaksanut tehdä. Liikuntakeskuksen jäsenyys meni vuokralle.. Mutta heti kun olo paranee niin otan kaikki takaisin!

Mulla tuossa hoitoon pääsyssä kävi niin, että ensin tosiaan soitin neuvolaan, josta käskettiin soittamaan äitipolille, joka taas ei vastannut, joten soitin seuraavaksi vaihdepalveluun, josta ne yhdistää puhelun haluamaasi paikkaan ja pyysin että saisiko äitipolille. Kahteen eri numeroon yritettiin mutta ei vastanneet, joten vaihteen hoitaja kysyi että millaista asiaa ja ohjasi sitten puhelun päivystävälle kätilölle. Hän sitten oli huolissaan kun niin paljon mulla paino pudonnut, ja sano että mene yhteispäivystykseen, ei tarvitse sinne enää erikseen soittaa. No äiti lähti käyttämään kun mies oli töissä ja siellä otettiin verikokeet jonka jälkeen odotettiin neljättä tuntia aulassa ennenkuin päästiin lääkärille, (nuorehko mies), jonka luona meni muutama minuutti ja tulos oli naureskelua lääkärin puolesta että "eipä sille ole juuri mitä tehdä" ja ehdotti että apteekista voi jotain oksennustautiin tarkoitettua juomaa tms. hakea. Olo oli erittäin turhautunut ja itku tuli, toisaalta jotenkin hävetti ja tuntui että ei olisi pitänyt ollenkaan lähteä, toisaalta suututti kun tuntui että ei ymmärretä ja ei saa mistään apua. Pompotellaan vain ja naureskellaan. Näin siis Oulussa.

Äiti (joka muuten on terkkari) hermostui kun kuuli mitä lääkäri oli sanonut ja soitti samantien oman aika pienen paikkakuntansa, jossa itsekin olen lapsuuteni viettänyt, neuvolan työkaverilleen ja lääkärille, ja kysyi että saako tuoda yhen henkilön tippaan ja lupa tuli samantien. Sinnepä sitten ajeltiin heti ja samantien osastolle sänkyyn ja tippaan, oi että sitä helpotusta ja hyvänolontunnetta kun joku ymmärsi ja hoiti! Toissayön olin siis siellä tipassa ja ennen puoltapäivää pääsin kotiin. Lähtiessä kiertävä lääkäri vielä sanoi että jos tulee huono olo taas jne. niin saa tulla uudestaan ja laitetaan taas tippumaan. Niin se vaan pienissä yksiköissä ja "maalla" hommat toimii paljon paremmin! :)

Tipassa olon jälkeen en ole oksentanut ja olo ollut paljon parempi, syönyt olen ihan hyvin. Etovaa oloa on edelleen ollut mutta ei niin pahaa kuin aikaisemmin. Eipähän ole tarvinnut yrjötä ja sai nestetasapainoa kohdilleen siellä tk:ssa ollessa. Kyllä tästä vielä noustaan! Tsemppiä kaikille pahoinvoiville, ja jos tarvetta on niin vaatikaa ja laittakaa kova kovaa vastaan apua saadaksenne! Mies sanoi jälkeenpäin, että olisi hänellä pitänyt olla mukana siellä lääkärin vastaanotolla kertomassa tilanteesta, pistää vähän lisuketta tarinaan ja korostaa kaikkea, niin johan olisi hoitoa saanut. Niin se varmaan monissa isommissa paikoissa on että tämmöiset jotka ei osaa niin äkäisesti sanoa ja vaatia niin jää helposti huomioimatta hoitohenkilökunnallakin.
 
omppu14: saman kokeneena....kyllä pisti vatuttamaan, soitin jorviin 3viikon jatkuvan oksentelun jälkeen, huulet halkeili ja pissaa tuli kerran päivään. Sanoivat et tule vaan käymään, noh äiti otti vapaata töistä et pääsi mut heittämään jorviin ja mitäs siellä...istuttiin tunti ja sit tuli joku hoitaja sanomaan et joo ei sua täällä hoideta kun ei ole lääkäriltä lähetettä! Sanoin sitte et soitin tänne aiemmin ja käskettiin tulemaan tänne ja vastaus oli et "ai, no sua on sit neuvottu väärin". ei muuta ku hakemaan yksityiseltä lähetettä ja sit vatutus olikin jo niin kova et päätin olla menemättä takasin. Kärsin sitte kotona ja yritin nesteyttää itse. Vieläkin suututtaa, olisin sillonkin itkeny mut ei tullu kyyneleitä. Kai mä olin liian hyvässä kunnossa kun äidin taluttamana päösin omin jaloin päivystykseen...
 
Omppu14, onpa ikävä kuulla, että Oulussa noin nihkeetä toimintaa päivystyksessä (ja tietenkin yhtä kurjaa, että Jorvissa kävi samalla tavalla). Onneksi Omppu sait apua muualta! Olen myös Oulusta, päivystyksessä ei onneksi ole tarvinnut asioida, mutta naistentaudeilla sain vähän vaihtelevaa kohtelua aiemman keskenmenon yhteydessä. Ensimmäinen lääkäri, jolla kävin kun keskeytynyttä keskenmenoa epäiltiin, oli todella ymmärtäväinen ja sanoi, että mikäli keskenmeno seurannan jälkeen todetaan ja tyhjennykseen päädytään, otetaan sairasloman pituudessa huomioon myös henkinen jaksaminen. Noh, keskenmenon todennut lääkäri ei sitten henkisestä puolesta paljon piitannut, sain ihan tosissaan itkun kanssa vaatia, että sain sairaslomaa seuraavaksi päiväksi (hän olisi kirjoittanu vain varsinaisen tyhjennyspäivän, joka oli vasta sitä seuraava päivä). Mutta toivotaan, että saadaan täällä jatkossa parempaa palvelua! Satutaankohan muuten olemaan saman liikuntakeskuksen jäseniä, kun en tiedä muita, joissa jäsenyyden voi vuokrata :wink
 
Voi Omppu! Ihan käsittämättömän pöyristyttävää kohtelua sulla!?
Itse asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ollaan oltu kyllä tosi ymmärtäväisiä. Tk:ssa pääsee tiputukseen aina tarvittaessa.

Tosin toisella sairaalareissulla jouduin makaamaan Lohjan sairaalan päivystyksessä neljä tuntia ja siellä nuorehko mieslääkäri tuumaili vain, että "Kun ei tähän mitään lääkettä ole..." Ihanko tosi?! Enpä tiennytkään... Sit se sanoi että voisin lähteä kotiin, mutta jos välttämättä haluan, niin voi osastollekin mennä. Ja minut oli sentään tuotu ambulanssilla 40km päästä lääkärin lähettämänä...
Sanoin, että haluan osastolle ja hyvä olikin, että menin, sillä seuraavana päivänä eivät meinanneet päästää minua sieltä pois.
Uskomatonta miten kylmästi joissain paikoissa ymmärtämättömät lääkärit kohtelevat herkässä tilassa olevia odottavia äitejä. Ihan vihaksi pistää tuo Ompun ja muiden kohtelu. Minä sentään pääsin hoitoon.
 
Raskausajan pahoinvointi on kyllä yksi sellainen mihin mä en oo oikein koskaan keltään saanut oikeaa ymmärrystä, muuta kuin niiltä jotka sen on ite rankemman kautta läpikäynyt.. Ehkä pahimpia kaikista on ne joilla se ei oo edes ollut ihan hirveänä ja pitävät muita heikompina tai jotain kun eivät jaksa ja kestä! Tsemppiä ja voimia ihan hurjan paljon niille, jotka siitä kärsii!! Mulla on ehkä menossa ohi.. Ehkä, en uskalla vielä iloita..
 
Nyt jännittää! :) Matka kohti nt-ultraa alkaa pian... :D Toivottavasti kaikki on hyvin :) Taas eilen oli vuotoa joka kuitenkin loppui pian, ja illalla löysin dopplerilla sydänäänet.Toivottavasti selviäis senkin syy eikä tarviis murehtia pahinta aina.
 
Meillä oli ultra viime perjantaina, ja siellä se sintti pomppi niinkuin viimeistä päivää ja oli vaikea mittojakaan saada :) Mukaan saatiin 7 kuvaa :) Ikinä ennen ei niin montaa ole saanut.
 
Mulla kävi täällä alkuraskaudes niin, et multa puhkes kysta joka toi mukanaa armottomat poltot vatttaan niin et rupesin kyökkiin siitä kivusta. Makuu asennos ei pystyny ollenkaa olee ku poltot ylty. Menin sunnuntai iltana päivystykseen ja nuori mieslääkäri otti mut vastaan, paineli mahaa ja oli sitä mieltä et on ummetusta. Mä tiesin ettei sit ole poltot oli aika ajoin niin kamalia. Meni yö valvoes ja itkiessä aamulla soitin taas ja kerroin tilanteen käskivät tulla menin ja pääsin suoraa privat huoneeseen ja jäätävät poltot alko samantein ulvoin tuskasta ja pelkäsin keskenmenoa, lääkettä sain tippaan ja kokeita ottivat ei auttanut lääkkeet kun max 30 min ja sillonkin poltto tuntui haaleana taustalla. Sain siis samoja kipulääkkeitä kun synnytyksessä annnetaa oxynolia ja mikä se toinen on? Lopulta pääsen ultraan ja todetaan et sintillä kaikki hyvin mut mulla 3 kpl kystiä oikessa munasarjassa joista yksi puhjennut ja vuotaa nestettä vatsaonteloon. Lopulta sit lähettivät mut ampulanssilla tayssiin jossa vietin 4 yötä kärvistelle 1-3 krt yössä heräsin polttoohin ja sain lääkettä sama toistu päivisin. Niin ja yöt tuli vietettyä istuen koska poltot voimistu aina makuu asentoon mentäessä. Välillä epäilivät torsiota eli munasarjan kiertymistä ja sitä kun ultralla ei nää ainoa keino olisi leikkaus ja se olisi aiheuttanut 99,9% keskenmenon. Onneksi siitä selvittiin eikä pöydälle tarvinnut nousta :/ kyllä mä sillon manasin sen mies lääkärin alimpaan manalaan että ihan ummetustako tosiaan?
 
Oisko ollu oxanest ja Litalgin? litalgin on ihan pätevää vatsanseudun kipuihin, itellä menee sitä jos tulee sappikohtauksia.
 
Masunasukki12&14: voi että oot saanu huonoa kohtelua sinäkin!! Tuo potutus oli mullakin tosi kova ja päätin että oyksiin en enää mene vaikka mikä olisi, äiti sitten pakotti mukaan sinne pikkupaikkakunnalle, mikä olikin tosi hyvä juttu. Tuntuu etten missään tapauksessa haluaisi oyksiin synnyttämään, mutta siinä nyt ei välttämättä ole valinnanvaraa.. Joo kyllä tuntuu että konttaamalla pitäisi olla sairaalaan menossa tai jonkun kantamana, että apua saisi.

Hilppi14: kyllä taidetaan olla saman liikuntakeskuksen jäseniä :) Murmur14: juuri noin se lääkäri minullekin sanoi, että "eipä siihen ole mitään lääkettä"! Onneksi kuitenkin sait hoitoa. Ja kizu, on sullakin ollut kokemus! Erikoislääkärillehän kaikki tämmöiset tapaukset pitäisi ohjata, saisi varmemmin oikeat diagnoosit. Minun tapauksessani kätilö, jolle puhelu yhdistettiin niin sanoi että gynekologi tutkii mutta päivystyksen nuorehko mieslääkäri ei kyllä ollut gynekologia nähnytkään...

Nt-ultra torstaina, sitä odotellessa:Heartred
 
Takaisin
Top