Kesäkuun kullanmurut 2014

kizu: hui mikä kokemus :eek: itse pelkään just tota,kun kesästä asti toisella puolella ollu isohko kysta jota on tarkkailtu ja nyt terolutin lopetuksen jälkeen niitä oli tullu toisellekin puolelle 3 uutta :confused:
 
kizu: hui mikä kokemus :eek: itse pelkään just tota,kun kesästä asti toisella puolella ollu isohko kysta jota on tarkkailtu ja nyt terolutin lopetuksen jälkeen niitä oli tullu toisellekin puolelle 3 uutta :confused:


Mulla oli kans käytössä clomifem ja terolut, kun sairastan PCOS = Munasarjojen monirakkulaoireyhtymää. Mulle lääkärit sano et kystat kuuluun tohon taudin kuvaan :/ on mulla ollut noita aijemminki mut ne on aina lähteny pois, niinkun niiden kuuluiskin. Mulla 2 vielä oikealla puolella ja todella toivon ettei tartte kokee enää sitä kamalaa tuskaa.. :sad001 ystäväni joka on synnyttänyt 2krt koki myös saman kamaluuden ja oli sitä mieltä että poltot olivat todella verrattavissa synnytykseen..
 
Mulla on myös puhjennut kysta munasarjasta joskus aikoinaan. Kipu oli sen verran helvetillistä (ja yhtäkkistä), että tipahdin polvilleni kesken hampaiden pesun. Päivystyksessä oli aika noviisi "poika", joka ei osannut tehdä kunnon sisätutkimusta ja kyseli vain meikäläiseltä, että mikähän sulla oikein on. Helvetistäkö minä sen vastauksen tiesin? Onneksi sain lähetteen kunnon gynelle, joka passitti leikkaukseen. Sen jälkeen ei ole onneksi (kop, kop) ollut enää mitään vastaavaa munasarjoissa.
 
Täällä on tapahtunut käännös vähän parempaan. Kolmen päivän sairaalareissun jälkeen oli viikko, etten oksentanut ollenkaan. Jouluruokakin maistui sen verran hyvin, että viikossa on maha pullahtanut esille. :)

Miten muilla on mennyt?
 
Mä oon edelleen aikalailla oireeton ollu, mut liikkeet alko onneksi tuntumaan tossa 2 viikkoa sitten niin tietää et kaikki on ok. Joinain päivinä tuntuu moneen kertaan ja sit saattaa mennä päivä pari niin ettei ehi huomaamaan kertaakaan ja sit taas riehutaan :)
 
Ihana kuulla Murmur että olo on helpottanut! ihan epäinhimillisiltä nuo pahoinvoinnit kuulostaneet!
Itsellä ei oireita, minkäänlaisia. Ei usko todeksi koko raskautta o_O- nyt kuitenkin jo 16+. Mahakaan ei juurikaan oo kasvanut - tunnen kyllä kohdun reilusti paisuneen, mutta ei kukaan tuttukaan ole huomannut tilaa kertomatta. Aiemmissa rakauksissa on kyllä näkynyt selvästi tässä vaiheessa. Kovasti toivoo jo elonmerkejä..
 
Hei vaan kaikille:) murmur tosi mukava kuulla että sulla pahoinvointi helpottanut:) mä olen myös päässyt pahoinvoinnista melkeen kokonaan eroon. Vatsa sen verran kasvanu että normi farkuja ei voi pitää. Ne ahistaa ja puristaa. Paino on jonkun verran laskenut, siitä piti pahoinvointi huolen. No mä olen ylipainoinen niin ei saa juuri noustakaan. Nyt lomalla loppiaiseen asti:)
 
Nyt en äkkiseltään muista oliko täällä vuorotyöläisiä... Sellaista olisin vain kysynyt, miten on raskaana ollessa kroppa sopeutunut yövuoroon / onko pitänyt vaihtaa yöt pois? Itsellä ensimmäinen yövuoro raskaana ollessa tulossa, vähän mietityttää jotta miten sen jaksaa. Tähän asti yövuorot on menneet hyvin ja tykkään niistä, eikä neuvolassakaan niitä kielletty tekemästä jos vaan kroppa pysyy mukana. Olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt. :)
 
Mä alotan kanssa ens viikolla 3-vuorotyön ja mielenkiinnolla odottelen miten keho sopeutuu yövuoroihin! Mulla kans aiemmin menny ok ku oon niitä tehny. Vinkkeinä saanu työkavereilta vaa et muistaa syödä ja nukkua riittävästi. Muaki kiinnostais onko tääl sellasia jotka on tehny yötöitä raskauden aikana?
 
Minäpä täältä sivusta hiljaa seurailleena kyselen semmosta, että miten muille on ruoka maistunu? Mulla on tosi huonoo ollu syöminen, tuntuu ettei mikään maistu, niin mitä ihmettä sitä sitten söisi.. onko kellään muulla samanlaista? :)
 
Heips! Minäkin oon koko ajan seurannu sivusta muttei oo tullu oikeen kirjoteltua mitään :). Mä oon tehnyt yövuoroja koko raskauden ajan aina kerran viikossa (la-su yö). Oon vielä esikoisesta äitiyslomalla muutaman viikon ja sit alkaa taas olemaan enemmän vuoroja töissä. Olo on alkanut olla aika kauhea yövuoron jälkeen. Turvottaa paljon, yleensä aamuyöstä oksentelen ja muutenkin huono olo. Luultavasti siirrynkin kohta tekemään vain aamuvuoroja viikonloppuisin kun mies on arkisin töissä. Ei haluta pistää esikkoa parin kuukauden takia hoitoon kun se on vielä niin pikkuinen :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Eliz- täälläkään ei ruoka maistu. Kotona ei tee yleensä mitään mieli. Koita siinä sit miehelle selittää miks ei oo taaskaan ruokaa ees mietitty ku hän tulee töistä. No siks ko ite mielummin oksentas ku aatteliskaa ruuanlaittoo. (Vaikka en kyllä mieluummin oksentas ja onneks ei oo tarvinnu). Mut tää etominen ja ruokahaluttomuus on ollu alkuviikoista asti oireena. Kylässä sit maistuu just se ruoka mitä on tarjolla (mummulassa välillä tökkii ku ollaan sielä niin paljo). En muista jatkuuko tää koko raskausajan, tai jatkuko esikoisesta.. Mut ei-kiva- oire..

Pallero2404 sulla ilmeisesti aika samanikänen esikoinen ku mulla jos just äitiysloma loppuu.. :)
 
Heippa! Täällä myös yksi, joka on lähinnä vain keskittynyt seuraamaan muiden juttuja. Minä myös teen yövuoroja joka toinen viikonloppu. Valvomisen kannalta on ollut jopa helpompaa kuin ennen raskautta, mutta oksentelu vaivaa kyllä öisin pahasti. Päivisin oksentelen enää satunnaisesti (toki sekin saisi loppua, kun nyt on jo 17+6), mutta yövuorossa oksennus on taattu. Lisäksi viime viikonloppuna supisteli hieman, mikä oli tosi inhottavaa. Tarkoitukseni on tehdä näitä yövuoroja ihan sinne äitiysloman alkuun saakka, ellen saikulle joudu, joten 8 yövuoroviikonloppua vielä/enää edessä (töitä siis 16 viikkoa jäljellä ennen äitiyslomaa).
 
Joo mulla esikoinen just täytti 8kk :). Aloitin viimeks äitiysloman varhennettuna niin nyt loppuu pikkasen aikasemmin.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Niijust. Meijän poika täytti just 26.pvä 9kk :) Tammikuun alussa loppuu äitiysloma nii eipä onneks kerkee montaa kuukautta olemaan pelkällä kodinhoidontuella.. :)
 
Hienoa kuulla että joillakin alkaa pahoinvoinnit helpottamaan! Jospa mullakin pian alkais.. tänään taas oksentanu koko päivän eikä mitään pysty syömään ja hädin tuskin juomaankaan. Sillain on helpottanut että joka päivä ei ole enää tarvinnut oksentaa vaan niinä " välipäivinä" on voinut syödä ihan oikeaa lämmintä ruokaakin, huono olo ei kuitenkaan ole poistunut mihinkään, se on aina taustalla vaihtelevan suuruisena.. Viikkoja tulee huomenna tasan 15. Ei ole maha juuri kasvanut eikä paino noussut (päinvastoin) joten muut ei raskautta huomaa muuten kuin että jotkut kaverit on epäilleet jotain kun olen kuulemma ollut niin väsyneen ja raukan näköinen :)

Tuota yövuoroasiaa olen itsekin miettinyt, kun työharjoittelu sairaalassa alkaa ensi viikolla ja se on kolmivuorotyötä, että mitenhän ne yövuorot raskaana ollessa sujuu. Olen huomannut, että pahoinvointi on paljon pahempaa kun on nukkunut huonosti, ja olen tosi huono nukkumaan muutenkin niin ei tässä enää yövuoroja kaipailtais! Saa nähä miten muutenkaan onnistuu harjoitteluun lähtö jos tällaiset olot jatkuu.. puhti vain on aivan poissa!
 
Mä suosittelen kokeilemaan pahoinvointiin akupunktiota! Mä oksensin esikoisesta vielä viikolla 18 päivittäin, kävin kerran akupunktiossa ja kaikki pahoinvointi hävis ja vointi alkoi hitaasti palautua. Nyt kävin jo ensimmäisten pahoinvointioireiden alettua samalla lääkärillä neulottavana, tällä kerralla pahoinvointi ei hävinnyt, mut se kamala etova olo jäi kerrasta sinne. Tästä akupunktiosta on jo vissiin yli kaksi kuukautta ja edelleen tosi satunnaisesti oksennan, mut väitän et tää mun tie on ollut paljon kevyempi ilman sitä etomista.. Mulla siis todella hyvät kokemukset! :)
 
Minäkin kokeilin akupunktiota kolmesti tän raskauden alkuviikoilla, olisiko ollut viikoilla 8 ja 9. Eka kerran jälkeen tuntui ettei ollut mitään vaikutusta, toisen kerran jälkeen oksensin koko loppupäivän mutta siitä seuraavat pari päivää meni oksentamatta, kolmannesta sama juttu. Että kyllä se hetkeksi auttoi... Olen kuullut akupunktiosta paljon hyvää ja itselläkin oli semmoinen luotto että kyllä se varmasti auttaa, mutta kun ei sitten loppujen lopuksi juuri auttanutkaan niin luotto hieman karisi.. :) Suosittelen kuitenkin edes kokeilemaan, monelle siitä on ollut suuri apu ja pahoinvointi on kokonaan loppunut! Onhan se aika kallista varsinkin jos useasti käy, mutta itsellä ei jäänyt se rahanmeno kuitenkaan paljon harmittamaan, tulipahan ainakin kokeiltua. En tosin tiedä, että olisiko joltain toiselta akupunktion antajalta saanut paremmat tulokset vai mistä se onnistuminen on kiinni..
 
Takaisin
Top