Kesäkuun korinat

Ehkä tyhmä kysymys, mut onks sairaalassa sit jotain lukollista kaappia henk.koht. tavaroille? Oon menossa synnyttää Kättärille.

Ei oo tyhmä kysymys. Ja hyvä kun kysyit, niin tajusin kysyä asiaa kaverilta joka on just kättärillä :) Itsekin olen sinne menossa ensisijaisesti synnyttämään. Kuulemma siellä on huoneissa lukittavat kaapit ja jääkaappi omille eväille :)

Ei oo tyhmä kysymys. Ja hyvä kun kysyit, niin tajusin kysyä asiaa kaverilta joka on just kättärillä :) Itsekin olen sinne menossa ensisijaisesti synnyttämään. Kuulemma siellä on huoneissa lukittavat kaapit ja jääkaappi omille eväille :)
Hyvä tietää, kiitos tiedosta! :) Ja tosi hyvä, että on. Aloin miettii, että mitä kaikkea sinne viittii ottaa mukaan, jos kamat on huoneessa välillä ilman valvontaa. Loistavaa, että lukolliset kaapit löytyy! :)

Tämmösen ohjeen se neuvolan terkka antoi, kun on raskausajan diabetes ja lisämaidon tarve hyvin todennäköinen. Ei siis koske muita kuin sellaisia odottajia keillä on radi. Tuli esille muualla keskustellessa, että näin myös ohjeistettu ainakin joissain muissa kunnissa radilaisia...et ei oo vain yhden terkan keksintö.

Pakastettuna ne sinne tulisi ottaa mukaan, jos on jotain mukaan otettavaa.
Mulle ei ole kukaan ohjeistanu näin vaikka mulla on radi ja sanoin neuvolassakin et on vähän tullu saunan jälkeen maitoa rinnoista niin totes vaan et on normaalia ku lämpö stimuloi niitä mut ei puhunu pumppaamisesta mitään...

No sit teillä ei varmaan tätä käytäntöä ole synnytyssairaalassa, jos ei ole puhuttu en kyllä usko, et mitään noista tisseistä alkais tulemaan, mut eihän tuosta haittaakaan ole. Suppareitakin on koko ajan ilman mitään sen kummempaa niitä aiheuttavaa tekijää, joten...

Nyt luin ihan uutta juttua maidosta ja imetyksestä... eli voiko maitoa alkaa pumpata jo etukäteen vaikkei maito ole edes noussut eikä ole rauhasetkaan tuntuneet kuin ihan alkuraskaudessa... mulla nimittäin ongelma Esikon aikaan ettei maitoa oikein noussut joten voisi alkaa hyvissä ajoin heruttelee hereille noita mun onnettomia... :D ja on radi... tuttipullosta 2h välein pakolla juottivat... leuvoista kiinni ja tutti suuhun kun muka ei syönyt tarpeeksi... ei tuntunut yhtään kivalle se...

Huh Lucky, kuulostaa kurjalle :sad001

Täällä siis muitakin joitten aiemmat vaavit ei oo suostuneet pulloa syömään - mikä on taktiikkanne tällä kertaa? Itsekin aiemmin kokeillut kaikki eri tutit ( niitä on muuten monta)(ja niihin saa upotettua rahaa) ja vaikka mitkä kikat, mut ei. Imetyksen toivon tälläkin kertaa onnistuvan mutta ois kätevää että vauva osaisi tarpeen tullon pullostakin syödä...

Meillä esikoinen ei myöskään koskaan juonut pullosta. Mun maito maistui pahalta pakastettuna (Googlen perusteella joidenkin maidon maku vaan jostain syystä muuttuu pakkasessa, vaikka kaikkien ohjeiden mukaan pakastaa) ja se ei kelvannut vauvalle, joten aluksi pulloilu vaan jäi. Sitten kun tajusin tuoretta tarjota, niin ei koko pullo enää kelvannut.

Ajattelin, että seuraavan kanssa täytyy sitten alusta asti muistaa aktiivisesti tarjota pulloa, mutta silti se tokan kanssa jotenkin jäi muutamaksi viikoksi unholaan koko homma. Olin jo ihan varma, että pieleen meni tälläkin kertaa, mutta sen sijaan neiti otti pullon ihan mielellään vastaan ja hyvin onnistui pullosta juominen imetyksen ohella. Pakastettua en tainnut kokeilla enää, vaan pumppasin vaan tuoretta jääkaappiin, joten monen tunnin menoja en silti pystynyt tekemään, mutta helpotti silti elämää huomattavasti.

Mun neuvo on siis, että kannattaa aktiivisesti tarjota sitä pulloa alusta asti, mutta loppupeleissä se taitaa silti olla vauvasta kiinni, kelle kelpaa ja kelle ei. Tuttikin meni ihan samoin, esikoiselle ei koskaan kelvannut, kakkonen ei olisi irti päästänyt, kun kerran sai suuhunsa. :)

T: Yökukkuja...

Mulla taas lähipiirissä tilanne, että vauvalle kun antoi alusta alkaen myös pulloa, ei rinta kohta enää kelvannut. Vauva taisi tajuta, että pullosta saa maidon helpommin.

Itse otan mieluummin sen riskin, etten hetkeen pääse minnekään. Tuntuu paljon helpommalta ajatukselta imettää esim. öisin kuin nousta sängystä maitoa lämmittelemään :) puhuin huolistani neuvolassa ja terkkari suositteli pulloa vasta noin kuukauden iässä.

Meillä esikoinen huoli alusta sekä rinnan ja pullon koska tarvitsi lisämaitoa sokrujen takia pari ekaa päivää. Toivottavasti myös toinenkin huolisi.
Jotkut korvikevauvojen äidit on hehkuttanut miten helppoa on vaan antaa pullo. Varmaan näin onkin niissä tapauksissa jos imetys on tosi vaikeaa. Mutta muuten kyllä sen tissin suuhun tunkeminen on maailman helpointa, maito on aina oikean lämpöistä ja kulkee mukana ilman pulloja ja purkkeja. Mutta toki varmasti toiset kokee pulloruokinnan helpommaksi jos imetystä ei koe oikein luontevaksi ja sen kanssa on ongelmia.
Toivottavasti mulla lähtisi imetys sujumaan toisenkin kohdalla yhtä hyvin kuin esikoisen. Jää nähtäväksi.

Meillä oli esikoinen vajaa 4kk täysimetetty ja alusta asti olin päättänyt että heti kun imuote on kunnossa ja homma sujuu niin totutetaan pulloon ja tämä tapahtui joskus 1-2 viikon iässä ja näppärästi kelpasi pullo ja tissi, maitoa tuli hyvin että sain aina pakkaseen jemmaan kun lähdin itse esim salille, niin isi pärjäsi sitten pakastemaitojen kanssa :D se on totta että kaikki ei vaan huoli :( itse en vauvana millään halunnut esim tuttia ja olin 6kk täysimetetty.

Nyt alkanut vähän huolettaa maidontulo tämän toisen kohdalla. Esikoisen kanssa yöpaidat meni jo tässä vaiheessa märiksi mutta nyt ei vielä kertaakaan! Maitoa tulee jnkv jos rintaa puristaa mutta ei niin paljoa mitä esikoisen kanssa. Toivottavasti maito kuitenkin riittäisi myös tällä kertaa

Itse en ajatellut pulloon opettaa vauvaa. Haluan turvata imetyksen ja täysimetys on kuitenkin lyhyt aika. Sen ajan voin olla "kiinni vauvassa", koska kuitenkin syömiseen tulee rytmi parissa kuukaudessa niin silloinkin voi jossain käydä tunnin-kaksi tai kolmekin vauvan luota.
Nythän suositellaan kiinteiden aloitusta 4-6kk iässä ja sitten sekin ruoka tulee avuksi, jos maidot on muualla :)

Se imetys ei vaan aina ole niin yksinkertaista....
Jos vauva painaa syntyessään 4,6-4,7 kg niin rintamaito ei vaan yksinkertaisesti riittänyt mulla kahden ekan kohdalla!
Kolmosesta lähti hyvin käyntiin täysimetys mutta 3vk jälkeen sain hirveän rintatulehduksen ja olin sairaalassakin kolme päivää iv-antibiooteilla ja maidontulo yksinkertaisesti hyytyi kokonaan!! :/
Toki näitä "helpommalla pääseviä" pullottajiakin on mutta aina se ei ole omista haluista vaan pakosta kiinni!! :)

Mulla taas lähipiirissä tilanne, että vauvalle kun antoi alusta alkaen myös pulloa, ei rinta kohta enää kelvannut. Vauva taisi tajuta, että pullosta saa maidon helpommin.

Itse otan mieluummin sen riskin, etten hetkeen pääse minnekään. Tuntuu paljon helpommalta ajatukselta imettää esim. öisin kuin nousta sängystä maitoa lämmittelemään :) puhuin huolistani neuvolassa ja terkkari suositteli pulloa vasta noin kuukauden iässä.

Nyt kun rupesin miettimään, niin voi olla, että en mäkään ihan aluksi edes yrittänyt koko pulloa kummallekaan, vaan hyvin saattoi muutama viikko tai kuukausi hurahtaa ensin, äkkiä hämärtyy aikakäsitys. :) Mulle myös täysimetys on ollut tosi tärkeetä, mutta en kakkosen kanssa kokenut, että oman maidon antaminen pullosta pari kertaa viikossa olisi vaikuttanut siihen mitenkään. Toki vauvat on erilaisia ja joku voi mieltyä enemmän pulloon, mutta ite uskon, että jos rupeaa tissiä hylkimään, niin siinä kohtaa kun äkkiä ottaa pullon pois, niin luulisi taas tissin kelpaavan, jos maitoa siis vaan tulee riittävästi.

Meillä ei kyllä esikoiselle tullut sellaista rytmiä, että olisi voinut pari tuntia olla poissa. Mä pelaan salibandya ja treeneihin menee matkoineen kaksi tuntia. Välillä mies jäi vauvan kanssa kotiin, jolloin hyvin usein tulin kotiin hirveään huutoon. Sitten tehtiin niin, että mies rupesi tulemaan mukaan mun treeneihin. Ei ollut kovin rentoa kellekään, mutta toi tunti viikossa omaa aikaa ja harrastuksen jatkaminen oli mulle kuitenkin sen verran tärkeä, että halusin siitä pitää kiinni. Tätä jatkui monta kuukautta, vasta sitten alkoi helpottaa kun vauva rupesi syömään kunnon annoksia kiinteitä, joskus reilusti yli puolivuotiaana. Siksi oli todella helpotus, kun kakkonen huoli pullon ja pystyin käymään treeneissä rennosti ja joskus tekemään jotain myös kahdestaan esikoisen kanssa. Samasta syystä toivon, että pullosta juominen onnistuu tälläkin kertaa, vaikka imetys mulle onkin tosi tärkeää ja toivon, että täysimetys onnistuu tämänkin lapsen kanssa. :)

Onko muita, jotka eivät aio imettää joko ollenkaan tai vain hyvin vähän aikaa? Suhtautuminen tuntuu olevan aika nuivaa, kun jossain erehtyy asiasta mainitsemaan... toivottavasti synnärillä löytyisi ymmärrystä myös meille "pulloäideille".

Saako kysyä, miksi oot tähän päätynyt? Kiinnostaa siis vaan kuulla, minkälaisia ajatuksia ihmisillä on valintojensa taustalla, ei ole tarkoitus olka nuiva. :)

Unituuli, mäkin olen huomannut, että suhtautuminen pullotteluun on aika nuiva. Itse aion tosin imettää, jos se vaan onnistuu. Tosin mulla ei ole tähän syynä juuri muu kuin se "helppous" eli safkat aina mukana vauvalle. Ja tietty se että kuvittelen laihtuvani sen avulla. Mun tutut on pöyristyneitä tästä, ilmeisesti paska mutsi on vaikka imettäisikin, jos motiivit eivät ole oikeat :D
Vähän jännittää onnistuuko imettäminen.. Mulla on lievästi tubulaariset rinnat ja joskus ne voi ilmeisesti haitata imetyksessä..

Ei oikeastaan sen "kummempaa" syytä, kuin omasta jaksamisesta huolehtiminen. Olen jo odotusajan monen kuukauden unettomuuden takia aika puhki ja haluan, että mies voi olla mukana vauvan ruokinnassa ja muussa hoidossa alusta asti ettei tilanne mene pahemmaksi ja saisin myös levättyä - näin vuorovaikutus vauvankin kanssa sujuu paremmin.

Nykymaailmassa ei luulisi tämänkään asian olevan mikään kummallisuus, mutta edelleen on paljon äitejä, jotka "mittaavat" imetyksen pituudella koko äitiyttä. Terkat vielä ymmärrän, heillä kuitenkin työn puolesta kaiketi velvollisuus edes yrittää saada äiti imettämään.

Olen harkinnut pyytäväni maidoneritystä estävän lääkkeen sairaalassa, sen sivuvaikutukset vain kuulostavat aika hurjilta... Toisaalta, kai maidontulo loppuu itsestäänkin jos ei vain imetä. Kiinnostaisi jos kellään on kokemuksia estolääkkeestä tai muutoin imetyksen varhaisesta "tyrehdyttämisestä".

Minä voisin jättää vaikka imettämättä, en "tykkää" (en osaa kuvailla oikein) itse imettämisestä, enkä koe sitä mitenkään ihanana ja mahtavana hommana. Aion imettää kuitenkin ja toivon että onnistuu, koska koen sen kuitenkin tärkeäksi jollakin tapaa, se on helppoa ja jos se vain ehkäisee jotain mahdollisia allegioita niin jo sen takia. Eli kai minunkin motiviit on "vääriä" kuten paratiisilla :grin

Minä kans aijon imettää jos onnistuu vaan, mutta en kyllä pidä yhtään huonona äitinä sellaista joka ei imetä. Saa se lapsi sen ravinnon siitä pullostakin. Itellä just kans tuo et haluan imettää, ruoka aina mukana ja jotenki tykkäsin siitä aina kun se meni hyvin esikoisen kans

Takaisin