Kesäkuun ketju

Nialla on ollu mukavan kuulonen juhannus. :)

Me pestiin eilen kaikki talouden matot, että on sitte uuteen kotiin puhdasta. Muutto kun on jo ens viikolla. :O Iltapäivällä sit vaan grillattiin, illalla katottiin leffaa. Ei täältä muuton keskeltä oikein voinu lähteä minnekään kauemmas. :) Tänään pitää pakata, ja tulee vieraita. Isi näkyy leipovan tuolla mokkapaloja. ;) Huomenna ajateltiin lähteä Lintsille, että nyt poika pääsis ekaa kertaa johonki laitteeseen ennen muuttoa. Ja sit vois käydä keskustassa käveleksimässä, kun ei sit pitkään aikaan päästä.

Mua etoo KOKO AJAN. Jos ees ajattelen jotain inhottavaa, saatikka sitte nään tai haistaan, niin alan kakomaan... Millonhan tää menee ohi. Hyi että. Esikoisen kohalla muistaakseni oksentelut loppu näihin aikoihin. Mut nythän tosiaan en oo oksentanu ku vaan kerran.
 
Mukavaa juhannusta vaan kaikille :)

Eipä oo tullut hirveästi juhannusta juhlistettua, kun aattona olin iltavuorossa ja nyt juhannuspäivänä aamussa. On vaan niin kauhean väsynyt ettei jaksa mitään ylimääräistä. Onneksi juhannus on näkynyt töissä ja fiilis on ollut siellä tosi hyvä. Hyvä juhannus siis, vaikka töitä onkin paiskittu (oon kylläki ajatellu, että kun teen aaton ja kaksi pyhää peräkkäin niin tienaan meille vaunut juhannuksen aikana ;)  )

Täällä suurin oire on edelleen kauhea väsymys ja rintoja särkee. Etominen on ONNEKSI helpottanu tosi paljon, mutta monia ruokia en vois ees kuvitella syöväni, kuten pihvejä, hyi.

Mulla on kauhea vaunukuume! Onko muilla samaa? Löysin käytettynä sellaset tosi ihanat vanhat vaunut ja mietin, että osaisinkohan vaihtaa niihin päälykankaat. En oo vielä ostanut niitä, mutta haaveilen jo :) Tässähän olisi puoli vuotta aikaa rempata vaunut mieleisiksi. Haluaisin muutenki ostaa jo vauvalle vaikka mitä kun tuo nt-ultrakin on onnistuneesti takana. Ehkä maltan syksyyn - yritän ainaki!
 
Untamoinen: Määki haluaisin ostaa semmoset vanhat vaunut. Oon kyllä niin kädetön kaikkien askartelujen ja käsitöiden kanssa, että niiden modaus mieleiseksi ei tulis kuuloonkaan. Mutta aattelin tosiaan investoida ihan vaan semmoset vaunut, ei mitään yhdistelmiä. Parvekkeella ja sisällä nukuttelisin sitte niissä. Täytyy meidän ostaa myös tuplarattaat, kun esikoinen on vielä niin pieni. Oon aatellu nekin kyllä ostaa käytettynä, vaikkakin käytiin liikkeestäkin katsomassa uusia. En vain osaa päättää, että haluaisinko peräkkäin istuttavat vai vierekkäin. Meillä on vaihtoehtoine Phil&Teds Explorerit (700e-800e) ja Brio Wavet (n. 500e). On onneksi tässä aikaa miettiä. Noita Brioja löytyy ainaki tosi hyvin käytettynä jollain 250eurolla. Itse ajattelin alkaa ostoksille vasta sitten, kun tiedetään sukupuoli. Eli on tässä vielä odoteltavaa...
 
Vähä meinaa pelko iskee ku eilen illalla seksin jälkee multa tuli jonku verran verta. Sitä ei kuitenkaa kovin kauheesti tullu. Ja koko seksin ajan muhun sattu ihan sikana. Mistähän tuo nyt sitte johtuu? Huomenna pitää muutenki soittaa neuvolaan ni pitää sitte tää asia ottaa esille, mutta ressaan niin mahottomasti :s
 
pettrra: Ei syytä huoleen. Varmasti veri on peräisin sieltä emättimen limakalvoilta. Siellä ne kudokset turpoaa raskauden aikana, eli on tiukempi ja samoten myös kuivempi ja jos ei esim. ole kunnolla kostunut, niin voi sattua ja tulla sitten limakalvoille niitä nirhaumia, joista sitten tulee verta. Nuo emättimen limakalvotkin on nyt tässä vaiheessa tosi verevät. Jos se veren vuoto on loppunut, niin varmasti johtunut siitä. Ja jos sulla ei ole mitään alavatsakipujakaan. Eikä kannata säikähtää, jos vielä tulee semmosta rusehtavaa töhnää. Se on sieltä niitä viimesiä kuivuneita veriä limakalvoilta. Emätin puhdistaa itte itteänsä ja ne ruskeat möhnät tulee valkovuodon mukana pois. Kannattaa ottaa käyttöön joku hyvä liukuvoide, niin ei tarvitse stressata. Esim. Elivo maitohappobakteeria sisältävä, saa ihan apteekista. Se Elivo pitää niitä limakalvojakin samalla paremmassa kunnossa ja samoten emättimen ph tasapainoa, niin ei tule niin herkästi hiivaa. Mulla ainakin tulee seksin aikana kohdun venymiskipuja ja niitä repäisykipuja nivusiin. Mutta kyllä sen tosiaan ite tietää, että jos pelottaa ja ahdistaa, niin varmasti hyvä ottaa puhelu sinne neuvolaan.
 
Mun mies oli kans sitä mieltä että ei oo mitään hätää vaikka seki vähä säikähti. Tosiaa vuoto on loppunu ja aamulla tuli vielä pikkusen semmosta ruskehtavaa mönjää mutta sen jälkeen ei oo onneks tullu enäään mitään (: Pitääpä heti huomenna käyä apteekista ostaan tuota liukkaria. Kiitos vinkistä (:
 
Täälläkin on juhannukset nyt juhlittu. Oltiin miehen sukulaisten kanssa heidän saaressa ja hieman oli aluksi outoa olla ainoa selvistelijä. Mutta hyvin sen sitten kesti, kun otti huumorilla. Ensmmäistä kertaa heräsin myös siihen ajatukseen, että ensi vuonna tähän aikaan olenkin jo puolivuotiaan lapsen äiti. Melko huimaa!

Tänään tuli rikki myös maaginen 12+0. Olen niin onnellinen, että tyyppi on pysynyt tähän asti matkassa <3.
 
Täältäkin kotiuduttiin juhannuksen vietosta :))
Pakattiin torstaina töitten jälkeen Ellen, koirat ja valtava kasa tavaraa autoon ja lähdettiin ajelemaan kohti suvun mökkiä. Ollaan jo vuosia vietetty juhannus siellä ja niin tänäkin vuonna. Tällä kertaa mukana oli myös appivanhemmat ja lauantaina juhlittiinkin meidän pikkumimmin 1-v. synttäreitä! Huimaa, miten paljon on vuodessa ehtinyt tapahtua ja toisaalta, miten hurjan nopeasti tämä vuosi on mennyt :)

Perjantai-päivä oli erityisen lämmin, joten vietettiin käytännössä koko päivä laiturilla köllötellen. Ostettiin Ellenille sellai uv suojallinen kahluuallas ja oli kyllä todella hyvä ostos. Neiti viihty altaassa todella hyvin, eikä olis millään malttanut lähteä syömään ja nukkumaan kesken leikkien ;) Eikä tosiaan tarvinnut pelätä palamista, kun katoksen uv-suoja oli 50. Lisäks oli tietty uv-uikkari ja aurinkorasvat..
Kaikin puolin aivan ihana juhannus! :)

Meillä on Phil&Tedsin Vibet odottamassa jo tätä uutta tulokasta. Mä ite koin ne ehdottomasti noista tuplarattaista parhaiksi. On kaposet ja ketterät ja tosi hyvät työntää. Meillä on tällä hetkellä käytössä yhdistelmät ja ne jätetään sitten päikkärivaunuiksi pihalle.

Väsymystä on edelleen havaittavissa, mutta jotenkin tuntuu, että sekin olis pikkasen jo hellittänyt. Pahaa oloa ei enää ole ja maha senkun kasvaa :) Ihanaa! Ens keskiviikkona olis lääkärineuvola ja np-ultra. En millään malttais odottaa!!!
 
mimmus: täällä etomista on kanssa koko ajan, kaikki hajut ja pelkkä ajatuskin jostain epämiellyttävästä hajusta tai mausta saa kakomaan. Mutta luotan siihen että se menee ajallaan ohi :)

Täällä tosiaan yökitään ja okennellaan joka päivä! Oon huomannu et mm. sitrus-hedelmät närästää ja närästys oksettaa, mutta mitään muuta ei tee mieli kun niitä hedelmiä joten taas oksennetaan ...kamala kierre :) Maha tuntuu pyöristyvän mutta enemmänkin ylä kun alavatsalta.. :O Edelleen on alavatsan juilimisia, onneksi vain hetkellisiä. Paino silti vaan tippuu..mutta ei onneksi mitenkään hurjaa vauhtia, kuitenkin tasasesti..Nt-ultra aika on 3.7 <3 En malta odottaa! Toivon vaan että kaikki olisi hyvin !! <3
 
MarinaMelina: Missä teillä on se ultra? Muistelin, että olit täältä samalta alueelta, kun minä.
 
Täälläkin yökitään ja oksennellaan edelleen (viikot on 10+2)... se kuinka paljon riippuu ihan päivästä. Töissä olen kuitenkin yrittänyt olla. Autossa tulee tosi helposti paha olo, tuleeko muilla pahoinvoivilla? Juhannuksenakin oksensin ihan huolella mennen ja tullen mökille... Mies kävi huoltoasemalla syömässä ja minä oksensin siinä pihalla... Tänäänkin tulin töistä, söin, oksensin ja olin sitten, että mitäs nyt syödään? Tosi tyhmää! Toivottavasti tää pahoinvointi loppuis ees, kun loma alkaa heinäkuun loppupuolella. Kotimaiset tomaatit kyllä maistuu.

Meillä on ultra 6.7. Kyllähän se jännittää. Luulis kyllä kaverin siellä olevan kun pahoinvointiakin piisaa.

Taas pitää mennä syömään jotain, kauhee nälkä! :P
 
Meillä olisi perjantaina se np-ultra. Ja mielestäni tosi aikaseen kun silloin pitäisi olla menossa 10+5. :o Jännitys on aivan kamala, huonosti tulee nukuttua ja koko ajan ajateltua asiaa, että onko asukilla kaikki kunnossa. Ymmärrettävästi kun on yksi keskeytynyt keskenmeno ja yksi kohdunulkoinen takana. Ja etenkin kun pahoinvointi on vähentynyt nyt tässä lähipäivinä. Pelkoa lisää myös alavatsan kivut, etenkin kun nousee sängystä ylös tai käy lenkillä niin tulee hetkeksi sellainen tunne kuin joku repeäisi. Mutta ei tässä muu auta kuin odottaa sinne perjantaille ja yrittää pysyä järissään :)
 
Pamppa: Mulla alkoi esikoisen aikaan pahoinvoinnit juurikin matkapahoinvoinnilla. Ajettiin sillon Itä-Suomesta tänne etelään, ja muutamankin kerran sai käydä ojanpohjia kattelemassa. Hyi yök. Nyt tällä kertaa ei oo tullu huono olo autossa.

MarinaMelina: Mulla kans esikoisen aikaan ylämasu pyöristy ensin, sitte vasta alamaha. Näytti hassulta... :) Nyt on esikoisen jäljiltä vielä nahkareppu tossa eessä, niin en osaa sanoa mistä pyöristyy, näytän vaan lihoneelta. :D
 
aika aikasin noora88 tuo nt-ultra. Miä ku kävin ekan kerran niin piti olla viikkoja 11+5, mutta laskettu aika siirty ja viikkoja oli 10+6, joten sain vaan uuden ajan, kun tenava oli vielä niin pieni, sanoi ettei nyt voi vielä niskaturvotusta mitata. Huomenna uusi yritys kun viikkoja 12+6
 
Nia: Meillä on ultra keskisuomen keskus-sairaalassa, Gravidalla :)

Pamppa: Juu, täälläkin tulee kauheen paha olo autossa nopeesti. Tänään viimeks tien viereen oksulle :/ yöh. Ja sen seurauksena tää närästys on kauheeta. Aina kun syö niin oksentaa on pakko kohta mennä ja oikeen mitään ei tee mieli ... no jospa se tästä.. mulla nyt viikkoja jotain 11+0 - 11+5..

En malttaisi oottaa ens tiistain ultraa <3

 
Täällä yökitään ja oksennellaan. Äsken kävin kumartamassa posliinille. Paino oli laskenut 610g(jei) ja empähän mä pitkään aikaa oo mitää pystynyt syömään ja sitten oli tommoinen mukava räkätautikin päällä. Se sitten paheni ja sairaalassahan sitä käytiin. Sydänkäyrästä löydettiin haarakatkos ja se osottautui vasemman puoliseksi eli on ns.vakava. Mukavan ihana valtimoverinäyte otettiin keuhkoveritulpan varalta, mutta eipä sitä ollut onneksi. Henki ku ei oikein halunnut kulkee enää. Toisenkin kerran kävin päivystyksessä ja olin taas ihan tukossa. No kohta olen viikon rykinyt oikein kunnolla ja limaa tulee vähän välii. Sen takia sitten useimmiten olen yökkimässä/oksentamassa. Antibioottikuuri on menossa keuhkokuumeen varalta. Saa nähdä että loppuisko tämä rykiminen vai ei. Kaikki rasittaminen on periaatteessa kiellettyä ja mua alkaakin ottaa henkee pienikin kävely. Täytyy maanantaina kysyä ultrassa että mites nyt tän mun sydämmen kaa, ku päivystyksessä todettiin kaksi kertaa se haarakatkos ja eikä mitää kontrollia tmv ole.
Mullakin kasvaa hassusti tämä ylävatsa :D
 
Meillä onkin ollut autossa jo useita viikkoja sellainen oksennuskitti eli sanko, paperia ja vettä. :-)

Mä jouduin olee taas eilen pois töistä kun ei koko aamupäivänä pysynyt ees nesteet sisällä. Lisäksi mulla oli hirvee päänsärky joka kesti toista päivää. Ei olekaan koko raskauden aikana ollut yhtä kovaa päänsärkyä. Onneksi, kun ei se Panadol ihmeitä auta. No nyt elämä pikkasen taas helpottaa ja pitää varmaan yrittää taas mennä töihin.

Mä muuten nostin töissä kissan pöydälle, koska siellä on ollut tää suhtautuminen tähän mun raskauteen huonoa. Viimeinen niitti tähän asiaan oli se, että mua ei yht´äkkiä haluttukaan enää yhteen koulutukseen vaikka se oli jo aiemmin sovittu, että menen sinne. Sanoin mun pomolle, että olen mielestäni ollut reilu, kun kerroin raskaudesta hyvissä ajoin ja että harmittaa kun täällä ollaan oltu niin pettyneitä asiaan. Pomo pyysi anteeksi suhtautumistaan, on ollut kuulemma vaan huolissaan miten he pärjää, kun mä olen äitiyslomalla. Kukaan ei mun mielestä ole korvaamaton. No asiasta jäi kuitenkin parempi mieli ja asia kannatti ottaa siis esille.

Mutta tästä olen kyllä oppinut sen, että jos jatkossa tulen raskaaksi niin en todellakaan kerro siitä sen hetkiselle pomolle liian aikaiseen. Toisaalta olen joutunut olemaan pahoinvoinnin takia tosi paljon poissa, joten salassa pitäminenkin töissä olis ollut aika vaikeeta.

MarinaMelina meilläkin on ultra ensi perjantaina. Vaikka on tätä pahoinvointiakin niin silti miettii, että onkohan se pikku kaveri siellä kunnossa...
 
MarinaMelina: Ei se sitten ollut lähelläkään :D Mitähän mää oon oikeen muistellu...

Mammaliina: Hui kauhea, miten pelottavalta tuo kuulostaa. Jos siellä sydämessä on jotain häikkää, niin kannattaa ainakin seuraavassa neuvolassa tai jos tulee jotain huonoja oloja niin jo aiemmin ottaa lääkärissä esille. Eikö yleensä tuommoset sydänvaivat vaikuta esim. synnytyksen suunnitteluun, koska synnytyksessä sydän rasittuu melko paljon. Toivottavasti sulla on siellä kaikki hyvin ja paranet pian!!

Pamppa: Mää en oo vieläkään kertonu, enkä varmaan hetkeen kerrokkaan. Oon joutunu nyt olemaan eilisen ja tämän päivän hoitamassa tuota esikoista kotona, kun on kuumeessa ja korvatulehduksessa, eikä ollut tarhakuntoinen. Töissä oli jo tuon asian vastaanotto niin vittumainen. Tuli työnantajalta myöhään iltapäivällä viesti, että btw meillä ei kuulu valitettavasti korvata lapsenhoidosta aiheutuvia poissaoloja, koska ei noudateta mitään TESiä vaan ainoastaan työlakia. Sain ihan hullut raivarit. En toki pomolle sanonu mitään, mutta itekseni kihisin. Mietin, että alanko samantien ettiin uutta työtä vai koitanko vaan sinnillä vetää sinne syksyyn asti ja jos alkaa tarpeeksi ärsyttämään, niin jään sitte vaikka sairaslomalle. Ärrinmurrin.

Omaa napaa... En malta odottaa ultraa. Se on maanantaina iltapäivällä. Onneksi ei ole enää montaa päivää. Sillon pitäisi olla viikkojakin 11+5. Esikoisesta oli muistaakseni 12+3. Mää shoppasin meille parvekevaunutkin. Pitää käydä huomenna hakemassa. Maksoivat huikeat 25e ja olivat Emmaljungat. Ajattelin, että kyllä sen verran voi sijoittaa jo. Vaikkakin kyllä tässä koputtelee vielä semmonen epäluulo tuolla takaraivossa, että jos joku onki pielessä. Mutta ei passaa ajatella niin. Maanantainahan sen näkee.
 
Aaaargh, vetää niin vihaksi kaikkien teidän puolesta, joiden työpaikalla raskauteen (tai vanhemmuuteen) suhtaudutaan kuin johonkin halveksittavaan lorvikatariin. Kuulostaa ihan työpaikkakiusaamiselta jo. Itse varmaan lähtisin nostamaan isompaakin meteliä asiasta, mutta toki ymmärrän, ettei kaikki uskalla tai ole kiinnostuneita sellaisesta.
 
Juu täytyy tässä nyt puhua että miten se vaikuttaa ja ottakoot uudet sydänfilmit vielä.

Aika persiistä tommoiset pomot :/ Jos kuuluu liittoo ja on halua/jaksamusta niin vie juttu eteenpäin. Tietenkin varmin tapa on se että kirjallisena kaikki sanomat on. Tietenkin suullisenakin riittää mutta siinä ollaan vaa sana sanaa vastaa. Tiedän kokemusta että miten on vaikea lähteä haastamaa riitaa pomon kaa. Itse kun aloitin nykyisessä työssäni, nii sain kyllä (onneksi) sähköpostitse vääntää silloisen esimiehen kanssa minulle sopivasta työkohteesta(odotin siis toista lastani silloin ja mahani alkoi näkyä siinä vaiheessa). No loppu pelissä soitin luottamusmiehelle ja jokin aika kului, nii joku isompi pamppu soitti mulle ja pyyteli kamalasti anteeksi jne. Olin ystävän kaa terdellä(ihan limulla), nii olin että WTF.
Minusta Nia jos jaksat, niin pitkään ku jaksat vaa ja sitten saikkua.

 Hyvä Pamppa ku nostit kissan pöydälle. Toi menee kyllä syrjinnän puolelle, jos sinulta evätää yhtäkkii koulutukset ja sitten mukamas ollaan huolissaan sun jaksamisesta. Firman ongelma se on että saako pätevää työntekijää sinun tilalle ja sinua ei siitä kuulu rangaista.
Jotkut naiset vaa tulee raskaaksi ja ei sille voi minkää :D  Lääkäri voi kirjoittaa semmoisen todistuksen mistä ei tule tietoo että olet raskaana. Minulta kysyi että tietääkö pomo ku olin pahoinvoinnin+väsymyksen takia pois. Sanoin että joo, mutta kirjoitti siltikin heitti vaa koodin siihen.
 
Takaisin
Top