Kesäkuun ketju

Ei voi kun ihmetellä tätä olotilaa eli olen elämäni kunnossa. Jos pitkään rehkii, esim. siivoilee, saattaa tulla huono olo, mutta noin muuten ei voi valittaa oloista. Välillä jopa unohtaa olevansa raskaana. Maha on turvoksissa ja rintoja aristaa, mut noin muuten ei mitään. Tuntuu, että väsymyskin hieman alkaa hellittää. Riittää tunnin päikkärit ja saattaa sitten nukkumaanmenokin venähtää puolille öin :) Huomenna tulee rv11 jo! Niin se aika vierähtää!

Viimeinen työpäiväkin tänään :) Huomenna aamusta olemmekin sitten jo auton ja asuntovaunun kanssa Viron laivassa matkalla kohti Etelä-Ranskaa ja lämpöä. Ihan mahtavaa! Loma tulee niin tarpeeseen. Lääkäri vaan varoitteli Euroopan ruoista, että pitää tarkkana olla. Vielä kun tietäisi mitä pastöroitu on englanniksi? Tekis niin mieli Ranskassa patonki ja tuorejuustoo, punaviiniä kun ei nyt pääse nautiskelemaan. Lomalta kun tullaan, muut työkaverit jää lomille. Mahtavat yllättyä elokuun alussa, kun mut seuraavan kerran näkevät. Luulis 18vkon kohdilla mahaakin olevan jo melkoisesti :)

Mutta nyt toivottelen hyvät kesät kaikille! Ja toivon mukaan muutkin pääsevät nauttimaan tästä ihanasta olotilasta ilman pahoinvointia ja väsymystä <3
 
MarinaMelina: Mulla ihan sama juttu, eli tuntuu että ruokailun jälkeen ruoka jää ylävatsaan ja tulee jotenki tukala olo. Ruokailun jälkeen näyttää entistä raskaana olevammalta ku näyttää että tissien alta alkaa jo maha :)
 
MelinaMelina: täällä kaikki vissiinkin kohdillaan... Rusehtavaa valkovuotomaista vuotoa tuli eilen hyvin niukasti pyyhkiessä pariin otteeseen. Väsymys on jotain ihan sanoin kuvaamatonta, oon ollu nyt pari päivää saikulla flunssan takia niin oon melkeinpä vaan nukkunu, vaikka flunssa tais kyllä taittua jo sen ekan päivän sairastelun jälkeen, mut lääkäri kirjotti 3 päivää saikkua raskauden takia et saa kunnolla levättyä. Täällä edelleenkin vaan kuvottavaa oloa, sekin vähä vaihtelee välillä on koko ajan ja välillä tulee tietyistä ruoista juomista ja hajuista :/ ens tiistaina on neuvola, siellä varmaan pelkkiä papereita täytellään. Tekis hirveesti mieli mennä uudelleen ultraan varmistamaan et kaikki on varmasti hyvin, mut jos nyt vaan osais malttaa mielensä!
 
Moi kaikille, Liityin joukkoonne iloiseen.. koska täällä olis myös tammivauva tuloillansa, laskurin mukaan la 17.1. <3
Tää kaikki on tosi outoa, uutta, ja jännittävää! Esikoista siis odotellaan ja olen tosi onnellinen asiasta, ja toivon niin paljon että toinen pysyisi matkassa loppuun asti!
Lieviä oireita on ollut kuten väsymystä, rintojen arkuutta, selkäkipua ja pientä yökkäilyä, mutta eilinen päivä oli kauhein kaikista, siis toi mahapolttelu tuli aivan uutena enkä tiedä mitä oli, mutta sikiöasennossa jouduin oleen lähes 6 tuntia ja poltto tuntui lakkaamatta koko ajan.. ihan kauhea olo oli kyllä, ja muutamat porutkin siinä väänsin kun sattui niin paljon :/ ..ajattelin, että nyt se on menoa, mutta ei ainakaan tullut minkäänlaisia vuotoja, ja toivon vaan että kaikki on hyvin, nyt parempi olo, mutta edelleen vatsassa tosi outo tunne.. paine ja pieniä poltteluja.

Ensimmäinen neuvola on maanantaina, joten enköhän sieltä saa sitten tietoa vähän asioista, taidan olla vielä vähän amatööri näissä kaikissa jutuissa ;)

Ihanaa odotusaikaa kaikille ja jaksamisia! :)

 
Hymiö<3: Tervetuloa joukkoon! :)

Smilygirl79: Mulla sama juttu... oireita ei juuri yhtään enää ja viikkoja on nyt se 10+3. Ehkä tää siis tästä!

Vain päänsärky on välillä aika kamala, vaikka juonkin ihan älyttömiä määriä vettä päivän aikana. Välillä myös vihloo alavatsaa, kun kohtu kasvaa. Pientä mahaakin jo on. Tänä aamuna meinasin ottaa siitä kuvan tänne, mutta tulikin kiire töihin.

Raskaudesta en ole kertonut vielä muille kuin kahdelle ystävälle. Toinen heistä on lapsuuteni paras ystävä ja vastaanotto oli aika villi: hän paljasti itsekin olevansa raskaana!. Kumpikin odotamme esikoisia, joten aika hienoa, että läheltä löytyy joku näin samassa tilassa oleva :).

Np-ultrakin on jo 1,5 viikon päästä. Hurjaa. Oon käynyt tuolla marras- ja joulukuisten puolella lueskelemassa niistä ei-niin-hyviä-uutisia sisältäneistä ultrista ja oon ollut vähän kurjanakin niiden takia. Toivottavasti meidän pienokainen ei liity näiden huonotuuristen sikiöiden joukkoon.

 
Täällä edelleen väsymystä ja kuvotusta. Sitten sama mikä edellisessäki eli jos seison pitkään, alkaa heikottaa ja pitää käydä istumaan. Esikoista odottaessa alkoi ihan silmissä sumeta kerran. Eilen oli ihan puolikuollut olo ja nukuinkin päikkärit muksun kanssa samaan aikaan. Kävin eilen neuvolassa ja tuli täytettyä lippua ja lappua. Ensi tiistaina olis neuvolan lääkärille ultra-aika. Tahdon tietää, että tuolla mahassa on oikeasti joku elävä eikä mikään tuulimuna...

Mulle tuli lähete sokerirasitukseen, mutta se oli tiedossa ku ekankin kanssa oli sama juttu. Muuten ei ois ollut tarvetta, mutta mun isällä on 2. tyypin diabetes. Ei ollu mitään vikaa sokruissa ekassa raskaudessa ja tosiaan pääsin kahdesti nauttimaan siitä ilosta. Ei se kyllä mun mielestä ole edes niin paha mitä puhutaan. Ainoa mitä nyt pohdin niin se, mihin laitan tuon pikkuneidin siksi aikaa, kun istun siellä labrassa. Siellä kun ei välttämättä likka ihan 2h mukisematta viihdy.

Nyt iski taas väsymys. Mun tuurilla muksu herää just ku mä nukahdan. Oma moka ku ei heti käyny iteki unille :)
 
Täällä kärsitty viimeiset 1,5 viikkoa melkein jatkuvasta etomisesta, mutta ihme kyllä oksu on pysynyt poissa. Pitäisi koko ajan olla syömässä jotain ja nälkä iskee aivan puun takaa ihan karmaisevan voimakkaana yhtäkkiä. Väsyttää aika paljon ja voisi nukkua melkein kellon ympäri (kunpa saisikin!). Myös alavatsassa on aika paljon tuntemuksia - erilaisia menkkamaisia lievähköjä kramppeja ja paineen tunnetta. Ja ilmavaivat iltaisin, huhhuh... o_O Iho kukkii myöskin kauniisti :)

Mitenkäs teillä muilla on rinnat voineet? Mulla oli alussa selkeää turvotusta ja muutoksia nänneissä ja lievää kipuilua, mutta nyt ovat olleet jo tovin miltei normaalit, ihan silloin tällöin (lähinnä aamulla sängystä noustessa) on jokin pieni tuntemus. Muilla vastaavaa? Viikkoja siis huomenna 8 koossa.

Neuvolassakin jo käväistiin ja oli aivan tomppeli terkkari ;) Onneksi ilmeisesti ei ole se meidän varsinainen "täti" vaan kesäsijainen tms.
 
irmu, täällä ihan normaali tissiosasto. Ehkä hieman ovat normaalia turpeammat ja juuri yöaikaan särkevät lievästi.
Lievää iltapainotteista etomista havaittavissa. Suht. oireeton pääasiassa kuitenkin olen.

Tilasin juuri Moikka masutyyppi-kalenterin. Siihen voi täyttää sitten odotusjuttuja. :)
 
Juu eihän se mikää maailmanloppu se koe olekkaa ja on niitä pahempia kokeita, mutta tämä on minun mielipide ja olisi tosi mukava jos porukka ei nyt vaa alkais lynkkaamaan mua heti huonoksi äidiksi yms. Eihän se ole varmaa kenestäkää kivaa että aletaan heti heittelee pommeja toisia kirjoittajia kohtaa? Pitäisi jakaa odotuksen fiilikset, hyvät hetket, huonot hetket?
Ei tämä ole mikää semmonen palsta haukumpa ton ämmän tosta, koska se ei nyt mene siihen ja siihen kokeeseeen.

Kuitenkin... Kiva ku on tullut uusia odottajia mukaa keskusteluun.
Maha on niin turvoksissa että näytän että joku 20vko oli kohta :D
Pahoinvointi on jes nyt ainakin helpottanut ja huimauskohtaukset. No sieltä ne kuitenkin varmaan jossain vaiheessa iskee.
Ensi viikon maanantaina olisi eka neuvola.
 
Tervetuloa uudet mammat! :)

Joo, tervetuloa etova oksettava olo tännekki. Tuntu aamulla, että en mää pääse liikkeelle ja istuinki pää pöntössä useampaan otteeseen yökkimässä, vaan eipä sieltä mitään oo tullu. Nyt kaikki hajut etoo kaikista eniten. Mies on käristelly täällä jotain broilerin siipipaloja rasvakeittimessä, en kestä sitä hajua. Jos meen keittiöön, niin heti tulee oksennusrefleksi ja oonki yökkiny lavuaariin. Vaipparoskiksen haju on ihan kamala, mutta puhtaiden vaippojenkin haju on jotain ihan hirveetä. Ulkona on hyvä, sillon olo helpottaa. Bussimatkat töihin on helvettiä.

Töissä kerroin tänään parille tyypille raskaudesta. Tää mun lähin esimies, eli vuoropäällikkö on haluamassa takasin myyntityön pariin ja aiko ehottaa, että me vaihdettais duuneja päikseen. Mää teen nyt osa-aikaisesti vuoropäällikön hommaa, eli toisessa vuorossa oon vuoropäällikkönä vuorotellen yhden toisen tyypin kanssa ja välillä teen omaa hommaa. Niin nyt tää mun lähin esimies haluais vaihtaa mun kanssa töitä. No, olihan mun sitte pakko kertoa, että jään jo marras-joulukuussa pois. Ei tuntunut olevan ongelma. Aiottiin pitää vielä niiltä isommilta päälliköiltä ja omistajilta hissuksiin molemmat asiat, että otetaan esille vasta tuossa elokuulla. Mää uskallan kertoa raskaudesta vasta heinäkuussa, kunhan mun koeaika on loppunut.

Tissiosasto on täällä ihan superkipeä. Mulla särkee tissejä, niinku särkis päätä. Ja se hetki, kun pitää illalla liivit ottaa pois on aivan hirveän tuskainen. On mulla nyt ollu ihan sitä hormooni päänsärkyäkin ja tää väsymys sais mun puolesta mennä jo pois. Ei ollu ensimmäisestä läheskään näin paha.

Kello on vähän yli yhdeksän, lähden nukkumaan...
 
Ei mun Mammaliina ollut ainakaan tarkotus millään tapaa lynkata sua. Jokainen tekee omat päätöksensä, eikä niitä tarvitse muille perustella. Lähinnä vain kerroin oman kantani kyseiseen asiaan :) Mielipiteitä on monia.
 
Iltaa!

Jebbu: Tuolta tosiaan mustakin tuntuu ja just varsinkin ruokailun jälkeen kun maha turpoaa niin se alkaa tosta tissien alta jo :O Juuri äidilleni sitä ihmettelin :) Kun nyt taas maha turvoksissa vaikken ole liioin syönyt kun kevyen iltapalan, silti juurikin iltaisin turvottaa ihan hulluna!! Ja närästää!

MiMMuhi: Kaikki on varmasti hyvin kun tuhrukin kerran loppu! Vaikkakin tiedän kyllä huolen tunteen mikä sulla on. Mutta nuo tuhrut on meidänkin lääkärin mukaan tosi yleisiä ja vaarattomia! Eikä np-ultriin onneksi ole enää kovin pitkä matka :) tsemppiä!

Hymiö: Tervetuloa joukkoon! :)

Marimus: Mulla kävi samoin lapsuuden/nuoruuden ystävän kohdalla kun hälle kerroin, hänkin odottaa melkein samoilla viikoilla! :)

Irmu: Mullakin rinnat oli alkuun aivan kamalan kipeät, mutta nyt lähes normaalit. Öisin kipeytyvät kyllä. Nännit on ennallaan, niissä en muutoksia oo vielä havainnut..

Mammaliina: Oli itselläni mikä mielipide tahansa, oon kuitenkin sitä mieltä että jokainen päättää itse omista valinnoistaan, eli minulla ei ainakaan ole minkäänmoista halua valistaa tai lynkata ketään!:) Ja täälläkin maha on aivan turvoksissa ja näyttää kuin raskaus ois jopuolivälissä..on hiukkasen tukala olo :) Vloppuna tulossa sukupippalot, saa nähä miten salaan tän kun iltaturvotus paljastaa mut 6-0.
 
Mammaliina: Mielipiteitä mahtuu maailmaan ja jokainen tehkööt omat ratkaisunsa. Eiköhän meistä jokainen kuitenkin tee omalle kohdalleen parhaimmat ratkaisut ja ajattele lapsensa parasta päätti sitten mitä päätti :) Eli munkaan kirjoitelmista ei pidä itseensä ottaa. Tosin me odottajat ollaan sellasia hormonihirviöitä, ettei ihme jos joskus otetaan jostain itteemme ;D


Omaa napaa: Norjaa tuli puhuttua. Enpä ois uskonu. Esikoisen kohdalla tällasta ei ollut. Liekö nyt siis poika tulossa ;D Ihan järjettömän huono olo ja pitää tsemppaa ettei taas joudu halaa pönttöä..
 
Tervetuloa uudet odottajat :) Täällä onkin monta esikoisen odottajaa, joten perustin meille esikoistamme odottaville oman ketjun tänne tammikuisiin nii voidaan ihmetellä kaikkea uutta yhdessä :)

marimus: Vähänkö hauska tilanne että sun kaveriki oottaa yhtä aikaa :D Onko teillä pitkä väli lasketuissa ajoissa? Mun miehen isoveljen vaimo odottaa kans esikoistaan, ja meillä on 10 viikkoa väliä lasketuissa. Nythän se on iso ero, mutta sitten kun vauvat syntyy nii ei merkkaa juuri mitään :)

Cissi84, mulla on myös tuota ettei voi seistä pitkään. Se on vähän hankala juttu ku työskentelen kesän nyt vanhainkodissa lähihoitajana (opiskelen tosin terveydenhoitajaksi) ja siellä ei hirveästi jouda istuskelemaan. Jalat kipeytyy, silmissä sumenee ja alkaa heikottaa. Tulee tosi huono olo. No, kerroin tästä raskaudesta jo mun lähiesimiehelle ja se sanoi, että totta kai voin istahtaa jos tulee huono olo :) Onko sulla seisomatyö?

irmu, täällä on ainaki vielä tissit kipeät, erityisesti sivuilta mutta myös muualta. Nännit on jo aika normaalit, vaikka aluksi olivat tosi herkät. Kyllä mullaki on nuo tuntemukset muuttuneet tässä viikkojen kuluessa, eiköhän se oo normaalia :) Joudun tosin käyttämään edelleen tukevia pehmytliivejä öisinkin, kun on aika isot rinnat. Ehkä ne kivut voi olla riippuvaisia myös rintojen koosta?

rätti, onpä nätti tuo odotuskalenteri :) Mulla on sellanen iänikuinen Odotusajan 280 päivää, jonka suomenkieliset tekstit on tehty 1992 :D Sen on näköinenki. Jospa tuo asiansa ajais! Tässä linkki mun raskauskalenteriin: http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=892725 Onko muilla raskausajan kalentereita käytössä?

Mammaliina, mulla on kans tosi turvonnut maha, varsinki alavatsa on kiva pallo :D Oonki miettiny että huomaakohan kukaan (edes minä ite) mahan kasvua kun se on nyt jo tällanen puolikas rantapallo :) Välillä on niin turvonnut, että seisominen tekee pahaa. Mikähän perustelu muuten on sille, että kaikkien yli 25v odottajien pitää käydä sokerirasitustesteissä? Kuulostaa vähän hullulta.

Nia, jaan tuon sun ällötyksen nuita sun miehen kokkailuja kohtaan. Pelkkänä sanaparina käristetyt broilerin siipipalat + rasvakeitin tekee aika ällöttävän olon. Hyi. Meillä ei oo juuri kokkailtu kun tulin raskaaksi. Johtuu ihan siitä ku en pysty ällötykseltäni tekemään ruokaa eikä menis muutenkaan suurin osa lämpimistä ruoista alas ja mies on paljon töissä eikä sitten jaksa.

Omanapa: täällä ei väsymys hellitä millään ja aamulla tekee pahaa. Viime yönä nukuin 12 tuntia, ja kuudelta piti herätä vessaan. Sitte taas puol 12 tuntu että rakko halkeaa :D On tää IHANAA tää alkuraskaus, eikö ookki? Otan kyllä vapaapäivistä kaiken irti, kun on aika rankka työ. Nukun paljon, lepään aina kun väsyttää ja teen kaikkea, mistä tulee hyvä mieli. Pääasia että rentoutuu, kun stressaannun niin helposti :) Olispa pian tammikuu, haluan niin jo vauvan syliini! <3
 
Untamoinen: meillä on myös ystävän kanssa 9-10 viikkoa eroa. Ei haittaa! Parasta, että on joku, jonka kanssa kuluttaa sitten sitä mammalomaa :)

Onko teillä muuten jo jotain ruokahimotuksia? Itelläni sitrushedelmät ym. raikkaat hedelmät. Syön helposti liki kilon hedelmiä päivässä :D
 
marimus: piimästä on tullu mun salainen paheeni :D ja tietty kaikki raikkaat hedelmät maistuu, mutta ei ainakaan vielä ole tullut himoa..

Onko muilla muuttunut makuaisti häiritsevästi?
Tuntuu että makuaisti ois vaihtunut jonkun toisen kanssa! Melkein kaikki maistuu suuhun käyneeltä/härskiintyneeltä/pilaantuneelta/muuten vaan karvaalta... toivottavasti menee ohi. Ja viikkoja 10+0, että sais tosiaan mennä jo pian ohi :D hajut vielä ymmärrän, mutta tää makuaistin muuttuminen on uutta. Muilla kokemuksia?
 
Täältä vähä ikävämpää.

Mulla on nyt kolmatta päivää ylämaha tosi kipeä. En oo saattanu oikein syödä mitään. Tuo kipu on tosi inhottavaa. Menin eilen terveyskeskukseen lääkärille, joka ohjasi eteenpäin päivystykseen labrakokeisiin ja toiselle lääkärille. Päivystyksessä pääsinkin heti kokeisiin ja sitten odottelin. Kuusi tuntia odotin ja istuin tuskissani. Sitten pääsin viimein lääkärille, joka oli tullut suoraan tyyliin Somaliasta ja ei paljon suomea puhunut. Sen verran kumminki tajusi olla ilkeä, että sanoi vahingossa klikanneensa minun nimeäni, että oikeasti ei olisi ollut edes minun vuoro, että joutuisin vielä odottamaan. Ja että jos olisin huutanut hoitajille, niin hän olisi "vahingossa" pudottanut minut kokonaan listalta pois. Verikokeissa ei ollut mitään ja lääkäri luki mun lähetteen. Kysyi olenko oksentanut ja sanoin, että muutamia kertoja. No, lääkärin mukaan mulla on sitten mahatauti ?! Ja ohjeeksi sain, että ota panadolia. Olisin voinu itekki kotona ottaa sitä panadolia ja levätä, niin olo olisi ollut varmasti paljon parempi. Nyt edelleen kärvistelen täällä kotona mahakivuissani. Olen yrittänyt syödä pikkaisen mannapuuroa mutta mikään ei oikein maistu. Olisi ollut kiva, jos ne olis siellä sairaalassa oikeasti selvittäneet, että mikä mua vaivaa ja että vauva on kunnossa. En tiedä yhtään, mistä hakisin apua seuraavaksi.

Onko kellään muulla tämmöstä? Se kipu tuntuu tuolla kylkiluiden kaaren alla, eli tosi ylhäällä menee pitkin kylkiä ja säteilee välillä selkään. Koko ajan on epämiellyttävä olo, mutta pahin kipu tulee kohtauksittain, esim. kun syön.
 
Nia, suosittelen että lähdet takaisin sinne lääkäriin! Jos sua ei edes kunnolla tutkittu, niin ei ne voi tollasta diagnoosia tehdä. Raskauden aikana kun oksennellaan muutenkin. Ja jos säteilee selkään, niin ei kuulosta kyllä miltään normaalilta vatsapöpöltä. Joku mahahaavakin aiheuttaa kovaa ylävatsakipua, mutta ei siihen todellakaan panadoli auta... tietty jos sulla oikeesti on ripulia yms vatsatautioireita, mut kyllä mun mielestä noin kova kipu pitäis tutkia tarkemmin.
Jaksamisia!
 
Täällä sitruunat on niin herkkuu, myös punaset paprikat on semmoisia mitä pystyis nakertaa koko ajan :D

Vähä juu tuntu semmoselta lynkkaukselta.... Mutta joo :D Siis mä aion kysyä että minkä takia yli 25v pitää nyt alkaa testaa?

Miten Nia voi? Että mua ottaa niin päähän noi arvauskeskuksen "lääkärit". Varsiinkin jos olet joutunut tuskissasi odottamaan 6h :(

Eilen sitten 22 maissa oksentelin :/
Mulla taas tää ylävatsa näyttää rantapallolta jo. Huomenna mennään syömään miehen isälle&äitipuolelle, nii täytyy vetää joku kaapu päälle. Vielä odotellaan kertomista. Mä ku en kestä sitä voivottelua yms, jos kerrotaan nyt jo ja sitten meneekin kesken. Toivon mukaa saan sen ultran pian, niin pääsee kattelee maha asukkia.
 
Täällä mää sinnittelen. Edelleen kovat kivut. Ei mulla oo ollu maha sekaisin, mutta nyt on kun oon vetäny niin paljon särkylääkettä, niin ihmekös tuo. Pitäs mennä takasin lääkäriin. Yritän pärjätä maanantai aamuun asti, että pääsisin terveyskeskukseen tai yksityiselle. Sinne päivystykseen mun on turha lähteä. Jos sinne pitää mennä, niin ootan niin kauan, että joutuvat viemään ambulanssilla. Jos sitä sitte sais hoitoa.
 
Takaisin
Top