Kesäkuun ketju

Nia: Sun oireet kuulostaa ihan mun närästykseltä.. Esikoista oottaessa jo tutuksi tuli ja nyt jo alkuraskaudesta on tullut tota.. Ylämahaan sattuu, polttaa ja puristaa nimenomaan kylkikaaren alueelle säteilee.. Toisinaan auttaa rennie, mut esikoista oottaessa jouduin joskus ottaa Gaviscon-merkkistä närästyslääkettäkin.. Mua kyllä närästää muutenkin, mut raskausaikana vasta tajusin mitä "oikea" närästys on! Toivotaan gt sun mahakipus ei olis mitään närästystä vaarallisempaa!
mammaliina: Onhan se oikeesti ihan hyvä et testataan tolla sokerirasituskokeella odottavia äitejä.. Ei sitä sokereiden nousua huomaa välttämättä ite olossaan (ei mun siskokaan, joka joutu sit ihan insuliinilla hoitaan raskausajan diabetestä..) Se on vauvojen ja äitien parhaaks, niinkuin tiedätkin! Pakottaahan kukaan ei pysty, mut kai sinä joku vastuuvapautusjuttu sit tulee vastaan, jos ei anna tutkia ja tuliskin jotain komplikaatioita liittyen esim raskausajan diabetekseen.. Itekkään en haluais mennä koko kokeeseen, kun esikon kohdalla meinasin siellä pyörtyä (ei pysty oleen muutenkaan niin pitkää aikaa syömättä..), mut menen silti.. Ihan sillä et sitä raskausajan diabetestä kun ei välttämättä muuten saada kiinni, kuin tossa sokerirasituksessa..
Ja vielä siitä kun pelkäsit et sut lynkataan kun mielipiteiden vuoksi: Me raskaana olevat ollaan "herkkää" sakkia :D Jos sä esität kärkkäästi omia mielipiteitäs, niin kannattaa varautua "palauteryöppyyn"..  Yhtä kärkkäästi toiset sit puolustaa omia valintojaan.. Ei kai kukaan sen kummemmin pahaa sillä tarkoita?
 
Heippa kaikki! Onko teillä ollu sellasta et syöt mitä tahansa niin röyhtyyttää kamalasti? Mulla kun ei koskaan ole närästystä ollu niin voisko toi olla joku sen ensiaste :D sit luulin jo että olin kadottanut mun ystäväni kuvotuksen mut tänään aamulla se sit taas iski... Heti ku jotkut oireet vähä helpottaa niin on pelko persees että onko menny kesken :/ koskahan sitä antaa itselleen luvan nauttia tästä raskaudesta? :) ja mites nia, onko edelleen ylävatsalla kipuja? Jos se oli sitä närästystä mitä Rötkis tunnisti omaks vaivakseen eikä mitään muuta sen vakavampaa vaikka onhan tuo varmasti inhottavaa! Onko kellään muulla muuten doppleria kotona? Mä sain sen sillo edellisessä raskaudessa tutulta, enhän sillo mitään sillä kuullutkaan ku kesken oli mennyt, mut ihan ku eilen illalla olisin jotain jumputusta kuullu, tosi vaimeena kyllä, mut eihän tässä oo vielä niin paljo viikkojakaa että vois selkeesti kuulla :)
 
MiMMuhi: Nyt oikeastaan jo hiukan parempi. Tänä aamuna ei oo ollu enää kovaa kipua. Sain nukuttuakin tuosa hiukan paremmin. Aattelin ottaa vielä tämän päivän iisisti ja jos huomenna aamulla on ok olo, niin menen sitten töihin. Mulla on vasta iltavuoro kolmeksi, että ehtii siinä aamupäivän kuulostella oloa tai käydä vaikka lääkärissä, jos tarvis. Meillä ei oo doppleria. Himosin sitä tuota ensimmäistä oottaessa muttei vaan tullu hankittua. Mää oisin nyt alussa sen kanssa varmaan ihan paniikissa, että toisaalta ihan hyvä ettei oo. Kyllä ne äänet alkaa kuulumaan vissiin joskus rv 9 tienoilla. Mulla kuunneltiin neuvolassa rv 11 ja ei kuulunu mitään. Johtuu siitä, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Sitte ultrassa nähtiin, että siellä se öllötteli. Täällä samaa pelkoa, että jos ei oireita, niin pelkää, että on menny kesken. Nyt mulla on erityisesti semmonen olo, että pitäs päästä tarkistaan onko pienellä kaikki hyvin. Mutta ehkäpä mää maltan mieleni. Täytyy vaan luottaa.
 
Minäkin tuun tänne ketjuun ihan vaan ilman asiaa, paitsi raapelilta (ja toki muiltakin) kysyisin, että paljon semmonen kotidoppleri mahtaa maksaa ja mistä sais ostettua/tilattua? Entä millä viikoilla olis "turvallista" käyttää? Turvallista siis siten, kun mie oon vähän turhan kova hermoilija ja panikoija, niin en viitsi edes kokeilla jos on vaara, ettei kuulu mitään.
 
toukero: Semmosesta nettikaupasta löytyy AngelSounds kotidoppler, ku Raskauskeiju. Laita se googleen niin löydät. Siellä se maksaa 39,90e+postit ja ultraäänigeelin kanssa olikohan alle 50e. Eli se Geeli pitää ostaa kans, niin kuuluu paremmin. Kyllä niitä ääniä voi koittaa kuunnella jo varmaan jostain rv 9 lähtien. Mutta voi olla, ettei monellakaan vielä silloin kuulu. Mulla ei kuultu ennen NT-ultraa ollenkaan. Ja sen jälkeen alko kuulua. Sitte monet kerrat kun raskaus oli jo pidemmällä, niin ei saatu ääniä kuuluviin. Riippuu kovin vauvan asennosta ja kohdun asennosta.
 
Heips pitkästä aikaa! emoticon

Ollaan oltu reissun päällä, niin ei oo tänne joutanu ollenkaan ees lueskelemaan, saatikka sitte kirjottamaan. :)

raskauskalenteri: Esikoisen aikaan meillä oli semmonen raskauspäiväkirja, joka siis piti täyttää kokonaan ite. Nyt en löytäny semmosta, joten ostin vaan kivan kovakantisen vihkon, johon miehen kanssa kirjotellaan tuntemuksia. :)

tissit: Tissit ei oo mulla kummassakaan raskaudessa oireillu millään tavalla missään vaiheessa, ei juuri ees kasvanu.

doppler: Meillä ei oo doppleria. Nyt saisin kaverilta lainaan, mutta en taida ottaa. Tunsin esikoisesta liikkeet rv 15, ja jos nytkään ei oo istukka eessä, niin odotan tuntevani liikkeet viimestään samaan aikaan. Jotenki tuntuu, että vaan stressaisin sitte, jos niitä ääniä ei kuuluiskaan. Hyvin pärjätään ilmankin moista vekotinta. :)

( . ) Ylihuomenna ois np-ultra. :O Kylläpä aika juoksee! Toisaalta aika menee nopeesti, toisaalta hitaasti. Mutta ihanaa, kun alkaa olla ne maagiset 12 viikkoa täynnä. Ja jos nyt on ultrassa kaikki hyvin, niin kai tän alkaa lopulta käsittää ja uskoa. :) Ja sit juoksen ostamaan mammahousuja. :D Yhet mulla on esikoisen ajalta, mutta ne on huonot. Farkkujen käyttäminen on jo ihan tuskaa...

Inhottavan stressaavaa on tää elämä, kun meillä on se muutto toiselle puolelle Suomea parin viikon päästä. On niin paljon pakkaamista, siivoamista ja paperisotkujen selvittelyjä. Onneks sain Kelan paperit tänään täytettyä. Pitäis järkätä muuttoa sillon ku lapsi nukkuu päiväunia, mutta ois nää kotihommatki tehtävänä, ja pakko ois levätäkin... :/ Mutta onneks tää vaihe ei kestä ikuisesti, ens kuussa jo asutaan uudessa kodissa (ja sitte vuorostaan siivotaan ja järkätään siellä, tosi jee. :D ).
 
Mulla on semmoinen halvempi kotidoppler (Angelsounds), mutta tilasin juuri uuden. Ei toki mikään kallis sekään, mutta eri mallinen. Voisin melkeimpä tuosta toisesta luopua. Jos joku sen haluaisi minulta ostaa, niin laittaa vaikka yksityisviestiä. Myyn sen vaikkapa 15eurolla (sis. postikulut).
 
Anteeksi nyt tulee pieni vuodatus... mutta voi jestas tätä pahoinvointia! Tuntuu että pahenee vaan koko ajan, vaikka päinvastoin pitäisi helpottaa kun nyt yhdestoista viikko :( eilen illalla oksentaessa meinasin tukehtua, siis happi loppuu eikä saa henkeä vedettyä. Haukkoo vaan ja hinkunaa kuuluu, mutta keuhkot ei toimi :( ihan kamala kokemus! Onneksi mies oli vieressä, vaikka eihän toinen voi puolesta hengittää mutta läsnäolo rauhoitti kuitenkin. Nyt pelottaa kauheesti oksentaa, koko yön pidättelin kun aattelin että aamulla tyhjällä mahalla tota tukehtumista ei enää tulisi :D eikä tullutkaan. Löysin myös sivuston, mikä vähän helpottaa tätä tuskaa, siis ovat listanneet raskauspahoinvoinnin positiivisia vaikutuksia, ihan sama pitääkö paikkaansa mutta helpottaa edes vähän jaksamista tämän kanssa http://lopujo.fi/raskauspahoinvointi/raskauspahoinvoinnin-vaikutuksia/
Tsemppiä muillekin joilla inhottavia oireita on!
 
Pakko tuosta Raskauskeijusta mainita. Tilasin sieltä eilen iltapäivällä dopplerin ja se saapui jo tänään! Pientä piilomainontaa ehkä, mutta olipa ripeä toimitus!! :)
 
Apua!! Mikä mun omia sivuja täällä vaivaa, kun en nytkään nää edes mitä kirjoitan :) ja mun tekstin perään tulee nälkävuoden mittanen valkonen alue...!!!!???? Oon kokeillu kirjautua ulos ja poistaa noi tekstit ja ticerit mutta ei apua.. onks kellään käsitystä mikä tätä sivustoa riivaa!!??
 
Heippa!

Uskaltaudun mukaan keskusteluihin, vaikka pieni pelko on, ettei saisi nyt liikaa vielä toivoa... Menossa siis rv. 10+2 ja ensi viikolla on np-ultra. Kerran olen pikkuisen jo nähnyt (rv. 8+1) ja silloin kaikki oli kunnossa. KM historiaa on ja niin paljon saa lukea näitä epäonnistuneita juttuja, että paree vielä olla ihan rauhassa...
Olo alkaa jo helpottaa, enää ei ihan 2 tunnin välein tarvitse syödä. Muutenkaan en ole raivolla oksennellut, mutta etova olo on vaaninut nurkan takana viimeiset 4 viikkoa. Väsymyskin ehkä helpottaa (tai sitten vain olen antanut periksi ja nukkunut tarpeeksi). Tissit eivät enää ole niin kipeät kuin aiemmin, mutta turvoksissa kyllä. Ainoa oire joka on ja pysyy on jatkuva siis JATKUVA pissahätä.

Tällaista tällä erää :)

Ann1kk1 + Enska 10+2
 
Rätti, olin jo melkein pistämässä sulle yksäriä tuosta dopplerista, mutta kun miehelle mainitsin asiasta niin se sanoi että älä nyt hitossa mitään tollasta, vedät ihan hullut paniikit jos sieltä ei kuulukaan mitään. Ja se on ihan totta kyllä, ehkä mun on parasta olla doppleritta.

Mulla ei oo kyllä ollut mitään pahoinvointia, melkein pelottanut kun oon ollut niin oireeton. Paitsi eilen tuli aamulla vähän oksettava olo joka jatkui puolille päiville. Ja koiraa ruokkiessa meinas tulla tavarat ulos. Mietin vaan että miten mulla nyt näillä viikoilla (11+2) enää mitään tulee, kun oon saanut olla aiemminkin rauhassa. Ehkä se oli vaan joku hetkellinen häiriö :D Ainoot oireet on väsymys, joka sekin on helpottanut ihan huomattavasti, ja nännit tuntuu olevan tulessa aina aamuisin sen jälkeen kun on rintsikat laittanu.. Eipä mittään muuta. Aijoo paitsi syke hakkaa liki satasta! Hyi inhottavaa. Niin ja aivastelen aika paljon ja ne tuntemukset alavatsassa, eli onhan näitä nyt kuitenkin jonkii verran :)

Mie en osaa ajatella vielä niin pitkälle, että pelottaisi kauheesti tulevaisuus ja vastuu. Toki sitä miettii aika paljon että mitenkä tulee selviämään, mutta en osaa siitä ottaa vielä stressiä (mikä on aika ihme itseni tuntien). Itsekin oon viime vuosina kotihiiriytyny aika paljon, että en niinkään edes kaipaa entistä elämää, joka oli suhteellisen railakas. Ehkäisykin jätettiin pari vuotta sitten pois ja vaikkei tässä olla yrittämällä yritetty missään vaiheessa, niin oon jo pitkän aikaa kieriskellyt tuskissani kun ihmiset ympärillä lisääntyy minkä kerkiää, itsellä ikä painaa jo jonkin verran, ja ehdinkin jo hitusen asennoitumaan siihen, etten välttämäti saa lapsia koskaan. Tai no yritin asennoitua. Hetkeksi "unohdin" koko jutun ja vauvakuumekin helpotti, sittenhän se plussa tuli :)
 
Heippa kaikki tammikuun mammat :)

Täällä on muutto puuhat edessä heinäkuussa, just on saanu käytyä neuvolassa ja kerkeän myös neuvolalääkärillä ja ensimmäisessä ultrassa käymään, ennekuin muutto tulee.
Toisaalta aika haikeat fiilikset, kun on todella mukava neuvolatäti, mut toisaalta sit on ihan kiva muuttaakkin. Muutamme siis vantaalle, mutta aijon tulla kumminkin hyvinkäälle synnyttämään. Synnytys paikaksi valitsen siis sen takia, että esikoinen tulee tänne sitten hoitoon siksi aikaa.
Mietinkin kun jos on käyntejä äitiyspoliklinikalle, ni ne pitäis vissiin käydä synnytys sairaalassa. Mut entäs kun on rakenneultra, ni voiko sen käydä lähempänä vai pitääköhän sekin käydä synnytys sairaalassa? tietäiskö kukaan?
 
Mun muuten piti osa tuosta viimesimmästä vuodatuksestani laittaa esikoista odottavien ketjuun, hupsista :) Taidan kopsailla sinne..
 
Nyt on onneksi munkin sivut ihan normaalit, ylläpito korjas ton ongelman :) Eilen kyllä huomas just tän sivuston kanssa että hermot on hiukkasen tiukilla :D Töissäkin kiehuin vaan koko ajan!
Nyt on kuluneen viikon oksennellu joka päivä ja muutoinkin inha olo..ruoka ei maita sitten yhtään ..plääh :( noo josko se siitä ohi menee !!
 
Hui, tänään tapahtui jotain jännää! Taisin nimittäin tuntea ensimmäisen kerran lapseni liikkeet! Se oli sellaista poreilua/kevyttä kuplintaa eikä lainkaan oikeassa kohdassa ollakseen peräisin suolesta. Niiin siisii! Luin jostain, että liikkeitä voisi tuntea hyvällä tuurilla aikaisintaan 13. raskausviikolla, mutta johan tässä ollaan 12. viikon loppusuoralla :).
 
Mulla taisi alkaa pahoinvointi joskus kuudennella viikolla ja melkein pari viikkoa olo oli lähes koko ajan kuin krapulassa, ainoastaan nukkuessa ei minkäänlaista äklötystä ilmennyt. En joka päivä oksentanut, mutta herkimmässä se useimmiten oli aamuisin hampaiden pesun jälkeen. Parina päivänä saatoin oksentaa ulos melkein kaiken mitä suuhuni pistin, mutta useimmiten syöminen kyllä ainoastaan helpotti oloa ja vei äklötyksen pois hetkeksi.

Tällä hetkellä on rv 9+1 ja alkaa tuntua, että pahoinvointi saattas helpottaa. Olo on ollut paljon normaalimpi jo jonkin aikaa, enkä ole oikeastaan oksennellutkaan. En tiedä onko jo hieman aikaista sanoa, että pahoinvointi alkaa väistyä, mutta siltä tämä tällähetkellä vaikuttaisi. Toivottavasti ei tule uudestaan myöhemmässä vaiheessa!

Muitakin oireita on ollut. Ennen raskaustestin tekemistäkin tissit oli jo vähän turvoksissa, ja nyt on nännitkin menneet tosi aroiksi ja nekin hieman turvonneet. Pientä nipistelyä alavatsassa tuntuu myös vähän väliä, ja mullakin sitä, että vaikka aivastaessa saattaa tulla jommalle kummalle puolelle aika alas alavatsaan sellaista repäisevää kipua joka sitten kestää hetken. Tuota en kyllä ole kyllä osannut raskausoireeksi yhdistää muuten kun tiedän vaan että se on alkanut vasta positiivisen raskaustestin jälkeen. :)

Ja sitten tämä turvotus! Tää on jotain ihan järkyttävää.. :D Aamuisin masu on aika litteä, mutta iltaa kohden turpoaa kamalaksi palloksi. Se ei ole kovin esteettisen näköistä, eikä myöskään miellyttävän tuntuista. Innolla odottelen että tämä turvotus loppuisi, ja alkaisi ihan oikea vauvamasu näkymään. Ensimmäistä vasta odotan, joten saattaa kyllä sitä joutua jonkin aikaa odottelemaan, mutta tietääkseni mulla on kohtu kyllä eteen päin kallellaan. :P
 
Zer: Mä oon valinnu synnytyspaikaksi kättärin, mutta molemmissa ultrissa käyn siltikin hyvinkäällä :)
 
Huomenia mammat! :)

Kuinkas kaikilla on sujunut? Täällä juuri kummastelen kun rupesi äsken alaselkää ja lonkkia sekä reisiä särkemään, onko muilla samaa? Tosin voi olla seurausta yövuoro putkestakin..

Marimus: Varmasti hieno tunne ensimmästä kertaa tuntea pienokaisen liikkeet :) Mulla ei liioin ole käsitystä millon liikkeet voi oikeasti tuntea, mutta ystäväni joka odottaa toista, sanoi tunteneensa liikkeet jo joskus viikolla 13.. :)
 
Niin, kohtuni on ilmeisesti aika eteenpäin kallellaan tai jotain, joten luulen tunteneeni siksi jo nyt liikeen. Tosin kyseessä on vasta yksittäistapaus. No, huomenna on eka ultra, joten eiköhän siellä varmistu asia jos toinenkin :).

Tuntuu, että oon vasta tällä viikolla käsittänyt hautovani ihan oikeaa ihmisen alkua. Oon saanut jotain sisältä kumpuavaa luottamustakin sen suhteen, että kaikki on vatsassa hyvin. Ajattelin jopa kertoa tänään äidilleni ja mummilleni, vaikka alkuperäinen ajatus olikin odottaa tuon ultran yli :).
 
Takaisin
Top