Kesäkuun ketju

Jatketaanpa turinoita tosiaan täällä, niin pysyy nämä ketjut ihan inhimmillisissä mitoissa.

Tuossa oli puhetta neuvolatädeistä. Sillon kuin viimeksi otin tosiaan yhteyttä sinne omaan neuvolaan ja sain site kummallista keskenmenokohtelua, vaikka tilanne ei viitannut mitenkään siihen, niin kyseessä ei onneksi ollut oma terveydenhoitajani. Mun terveydenhoitaja on sama, kuin mikä meidän tytöllä on. Olen "tuntenut" hänet siis jo vuoden ja tulemme erittäin hyvin toimeen. Hän on nuori mutta mielestäni hyvin osaava ja ammattimainen. Ei ole vielä kertaakaan sanonut pahasti tai moittinut, vaikka ollaan tytön kasvatuksen kanssa noudatettu ihan omaa kaavaa. Esim. alotin maissivellin tytölle 2kk iässä (suos. 4kk) ja sitten aloitettiin kiinteät 3kk iässä (suos. 4kk) ja nyt vaihdettiin ihan vähälaktoosiseen maitoon 9kk iässä (suos. 1v). Ja hän on ollut esimerkiksi minun painoni kanssa erittäin kannustava, eikä ole lytännyt ollenkaan maahan. Sinne on mukava mennä. Ensimmäinen oma neuvolani onkin vasta 15.6, että vielä olisi muutama viikko odoteltava.

Voi ryökäle tätä mun väsymystä. Nukun yöllä kellon ympäri, käyn 6-7 tuntia töissä ja tulen kotiin takaisin nukkumaan. Olen ihan patalaiska. En jaksa touhuta tytön kanssa, enkä siivota, enkä mitään. Makaan vaan. Ärsyttää itteäki tämmönen, mutta on koko ajan vaan semmonen voimaton olo. Vähä mää ootan sitä toista kolmannesta, kun tulee pirteämmäksi. Mies on onneksi ottanu mua nyt tosi ihanasti huomioon ja antanut tilaisuuden lepoon aina kun olen sitä tarvinnut. Mulla on muutenkin todella isot rinnat ja nyt nekin on turvoksissa ja kipeät. Tuntuu kuin puoli kroppaa olisi tulessa.

Harkitsin tuossa juuri, että tilaisin ozbabysta semmoisen masutukituubin ja semmosen tukitopin, minkä sais sitte rinnoillekkin tueksi. Mulla on jo semmonen Anita babybelt. Sain sen 7eurolla käytettynä. Vielä pitäs kuukausi peitellä tätä raskautta. Sitten olis ne maagiset 3kk takanapäin ja työpaikalla mun koeaika loppunut ja olisin vakkarityöntekijä. Sitten vois ihan huolettomasti olla ja elää sielläkin. Ei tarvis peitellä itteä ja vessareissuja ja väsymystä. Hmm. Menis tuo aika äkkiä!

Tein muuten listaakin kaikista tarvittavista tavaroista. Onneksi se oli vielä tässä vaiheessa kovinkin lyhyt. Sitten kun saadaan selville sukupuoli, niin alan läpikäymään vaatteita, mitä tuolla jo on tallessa.... En voi korostaa tätä yhtään enempää, voi kun aika menisi nopeammin...
 
Heippa kaikille ja aurinkoista kesäkuun aamua!emoticon

Nia: Minäkin aattelin ton masutuubin hankkimista.. ei ole kovinkaan kallis ja luulisi siitä olevan tarvittavaa tukea..mulla muutenkin notkoselkäkin  ja kun maha kasvaa niin se vois auttaa siihenkin...

(.) Täällä kaikki ennallaan, oksentamiset rajottu siihen kahteen päivään, muuten on vaan kuvotuksia edelleen ollut. Väsymys on jotain niin kauheeta että meinaa viiä mukanaan kokonaan :( Rinnat ei enää onneksi ole niin kipeät, ainoastaan öisin ajoittain ja kun liivejä riisuu. Ja kamalan itku herkkä olen...hhhoijjjaa :)

Gallup: Kuinka paljon ihmisillä on paino tähän mennessä noussu/laskenut? Vai onko vielä muuttunut mitenkään?

Mietin onko huono kun itsellä on laskenut -2kg, tosin mulla on kyllä sitä mistä saa lähteäkkin :) Ja oon kyllä syöny tosi terveellisesti ja liikkunut, niin mun käsittääkseni se on ylipainoisella ihan normaalia että paino laskee kun elintavatkin on terveelliset...

 
Heitän ton mun tekstin tuolta toukokuista tänne...
Jotenkin vaa ei taas tajunnut että katos ku se kuukausi on muuttunut jo.

Yökötystä täältäkin vaa....
 Nia:  Kuulostaa samanlaiselta neuvolalta ku mulla. Saa nähdä tulenko toimeen sen tädin kaa. Kaveri sanoi että viime vuonna tuli pakolliseksi yli 25v odottajat menee sokerinrasituskokeeseen emoticon Arvatkaa olenko menossa? En todellakaa!!
Muutenkin kaamee olo ja jos viime raskaus toistuu, nii mä voin pahoin jokaikisellä tavalla.
Täälläkin tuntuu että paino on noussut ihan sikana ja nyt jo mammapöksyt jalassa. Flunssan heitti viikonlopuksi, nii olin ihan sängyn oma. Sitten tää kaamee väsymysemoticon  Kahvin juonti ei tule kuuloonkaa. Sitten nyt alkanut koko aikanen yökötys. 

Elviira:  Juu sama täällä ton ruokavalion kaa. Oikeastaan pizza on semmoinen joka menee ja sitten toi McFeast ilman piffee.... Lurps...


Voihan väsymys vaa taas.

Nia: Samaa oloa täällä. Keskiviikkona palaan töihin pitkän sairasloman jälkeen ja saa nähdä pystyykö mitää tekee kuin istuu ja yökkäillä. Itsekkin odotin koeajan loppumista kun kerroin raskaudesta. Ihan hyvin kaikki meni loppujen lopuksi. Itse olen aika miespohjasella alalla, nii sai hiukan vääntää kättä pomon kaa että mitä pystyn tekee töissä ja mitä en. Tuosta terkkarista sen verran että, hieno että teillä on mukava hoitsu :)

Voi kun tuolla ulkona on niin kaunis ilma ja jostain pitäisi repii energii sinne menemiseen. Tämä hiton huimaus on vaa niin inhottavaa että pelkkä kävely tai istuminen tuntuu pahalta.

 
MarinaMelina: Mulla on kans paino tippunu pari kiloa. Edellisessä raskaudessa tippu alussa 6kg, kun mikään ei menannut pysyä sisällä. Eikä sitä painoa tullutkaan ennen puoltaväliä ollenkaan. Sit puolenvälin jälkeen alko pikkuhiljaa paino nousemaan. Synnytyksen jälkeen olinkin sitte hoikempi, kun ennen odotusta ;)

Mammaliina:
Meillä joutuu/pääsee kans kaikki yli 25 vuotiaat (ja ne, joilla BMI yli 25) sokerirasitustestiin, eli mulla on kans se edessä. Musta on ihan kiva, että testiin pääsee, koska siitä saa todella tärkeetä tietoa raskauden kannalta. Raskausdiabeteksellä voi kuitenkin olla vakavatkin seuraukset, jos sitä ei ole todettu ajoissa.


Täällä alkaa pikkuhiljaa etova olo helpottamaan.. Jee :) Pysyis nyt vaan poissa! Väsymys on valtavaa edelleenkin ja uutena oireena päänsärky iltaisin. Meillä on tänään varhaisultra-aika illalla - jännittää ihan hulluna!
 
Siis ymmärrän jos mulla olisi sokerit ihan taivaissa, mutta se että mun paino ei ole listojen mukainen nii ei kelpaa. Viime raskaudessakin olisi pitänyt mennä ja sanoin että en oo menossa. Onneksi hoitsu tajusi parin kerran jälkeen että mua ei saa menemään sinne ja asia jäi siihen.
Sokerit ollut aina hyvät,vaikka muuten olo oli paska.
 
En halua mitenkään saarnata, mutta tiedättehän te raskausdiabeteksen riskit?
Se on niin suuri riski, että se sr-testi on pieni paha siihen verrattuna mitä muuta voi olla luvassa.
 
MarinaMelina: En mää sitte vielä raskinutkaan tilata, kun sille topille ja tuubille olis tullu hintaa posteineen jotain 50e. Iski pihiys sitte. Vielä kyllä jäi kummittelemaan mieleen. Kävin selailemassa bebes.fi -sivua. Siellä on tosi kivoja ja monipuolisesti imetysliivejä. On niin pieni rintaisille kuin isorintaisillekkin vaihtoehtoja. Sieltä jos tilais parit liivit. Mää menin viime raskaudessa siihen halpaan, että ostin edulliset liivit. Toiset makso kympin ja toiset kakskymppiä. No, niillähän sai heittää sitte vesilintua. Ei ne olleet mistään kotoisin.

Ja vielä kysymykseesi. Mulla muka nousi siitä normaalipainosta 4kg paino sen jälkeen kun testasin positiivisen. Mutta olen kyllä satavarma, että kaikki on tuota turvotusta. Eilen kävin mittaamassa iltapainoa vaakalla ja ei ollu enää kun 2kg normaaliin eroa. Elikkä turvotuksesta johtuvaa. Sais kyllä pysyä aisoissa. Jos jatkan tätä menoa syömistä, niin painan vittu 150kg tammikuuhun mennessä, enkä edes liioittele.

Bamboo: Täällä taas vissiin tuon etomisen kanssa päin vastoin. Nyt tuntuu ehkä alkavan pikkuhiljaa. Tänään aamulla autossa kun olin menossa töihin, niin tuntui, että pitää ihan just avata ikkuna ja työntää pää ulos ja laatata auton kylkeen. Onneksi sain pidäteltyä ja olo meni ohi. Vielä ei ole tarvinnut oksentaa, mikä kyllä kummaksututtaa. Ekasta oksensin rv 6-17 joka päivä.

Mammaliina: Mulla ei oo kanskaan ollu ikinä sokereissa mitään ja oon käyny jo ennen raskautta useasti testissä. Menin kuitenkin vielä raskausaikana. Eikä se kyllä katso minun mielestä ikää, elämäntilannetta tai painoa, kenelle se raskausdiabetes voi tulla. Esim. mulla joka on todella ylipainoinen, sitä ei ollut, mutta yhdellä melkein alipainoisella ystävälläni oli raskausaikana raskausdiabetes ja hän joutui koko ajan kotona seurailemaan sokereita. Toki se on jokaisen oma asia meneekö rasitustestiin vai ei. Itse menen tälläkin kertaa. On kumminkin pieni vaiva minulta itseltä ja kumminkin vauvan parhaaksi. Saatan kyllä perua nämä kauniit sanat, kun saan taas sen uuden sokerilitkun eteen. Se oli ennen semmosta kokiksen tyylistä helposti alas menevää. Nykyään ainaki meidän tk:ssa se oli semmosta kirkasta paksua mahlaa melkeen ku siirappia ja sitä piti iso lasi juoda. Yököttää jo pelkkä ajatus. Mutta joka tapauksessa olen Rätin kanssa samaa mieltä.

Omaa napaa... tänään kävin ammattikorkeakoulun pääsykokeessa tuonne kätilöpuolelle ja menipä paskasti. Nyt täytyy toivoa, että muutkin olis ihan paskoja ja mää oisin paskoista vähiten paskin ja pääsisin sisään :D. Enää en yritä, jos en pääse. Mulla on ollu muutenki ihan surkea päivä tänään. Meni tuo koe huonosti, sitte töissä oli vähä ränkläystä, lounas oli menny huonoksi, eli olin nälissään koko päivän, olin 20min ylitöissä mistä en saanut edes palkkaa ja sitte ei tullut bussia, kun oli muuttunu kesäaikatauluun ja ja ja... Onneksi kotona pelasti salaatti, kahvi ja iiiisot american cookiesit.
 
Heippa kaikille :)

Täällä kanssa painitaan samojen ongelmien kanssa, joita suurimmalla osalla eli aivan älytön vetämättömyys , voisin vaan maata sohvalla tekemättä mitään erikoista. Ei kuitenkaan nukuta. Tuolla pihalla odottanut nyt 2 vkoa yrttitarhan laitto, siirrän ja siirrän, ehtii tätä menoa syksy tuleen ennen kuin saan laitettua. Onko kenelläkään tietoa milloin tämä loppuu vai onko se koko raskauden ajan. 

Väsymys ja mieliala vaihtelut eivät ole kovin hyvä yhdistelmä, voi mies parat :( . 

Muuten olen kyllä turvonnut, tunne kuin olisi norsu; rinnat toivottavasti eivät enää kasvaisi tästä enempää. Kovottavan olon takia onneksi nyt vähän ruokahalu pienentynyt, että ei paino ole nyt noussut. En haluais millekään ruokapäiväkirja seurannalle. 

Jospa nyt sais raahattua itsensä raittiiseen ilmaan yrttien lumoihin. 

Jaksuja kaikille :)


 
Heipat kesäkuun ketjuun :)

Täällä alkaa väsymys pikkuhiljaa hellittämään, tai sitten on väliaikaista. Moneen päivään en oo päikkäreitä tarvinnut, vaikka yöt tulee nukuttua huonosti: ei meinaa millään löytää hyvää asentoa, tuntuu että vatsaa ahdistaa kaikki mahdolliset nukkuma-asennot. Eikä vatsa ole edes iso, mutta tosi tosi kosketusherkkä!
Oksentelu on vakiintunut aamuun, niin kuin esikonkin kanssa. Yks päivä aattelin järkevänä juoda piimää heti aamulla, jos se estäisi oksennuksen... no, en suosittele ketään kokeilemaan ;D
Pahoinvointi ja kuvotus taas ovat vakiintuneet iltaan, seitsemän aikoihin alkaa järjettömän huono olo mikä kestääkin sitten aamuun asti. Viikot siis 9+2.
Viluinen oon vieläkin, sais ne helteet jo palata, hyrh.
ai niin ja kävin tänään alkuraskauden verikokeessa, ottivat vain neljä putkiloa niin en tällä kertaa pyörtynyt :D

MarinaMelina: mulla paino tippunut nyt n. 3,5 kg, esikkoa ootellessa tippui alkuunsa n.7kg. Kyllä ne sieltä takas tulee... mutta ei välttämättä lopullisesti ;) tai mulla ainakin imetys laihdutti uudestaan ne samat 7 kg ja siihen vakiintui.

Jaksamisia kesäkuun hulinoihin! :)
 
Mulla ei onneks(?) vaakaa kotona, joten en tiedä miten paljon paino jo noussu. Tuossa muutama viikko sitten oli pakko käytännössä koko aika syödä jotain, koska olo oli niin hutera. Nyt tuo huippaus ja heikotus onneks vähän helpottanu. Mutta tää VÄSYMYS, huh huh, tuntuu ettei mitää muuta jaksa ku nukkua ja käydä töissä 
Maha tuntuu jo vähän kasvaneen, voi kyllä johtua tuosta että on syöny niin paljon, mutta jotkut housut jo selvästi tuntuu ahtailta. Onneks tulee kesä ja voi siirtyä legginsseihin ja pitkiin toppeihin ja mekkoihin 

Mulla nyt kasassa 7+0 ja vaikka tuntuu että aika menee hitaasti niin kyllä nuo viikot tuosta onneks kasvaa :) kovasti odotan sitä kun maha alkaa näkymään, mietin vielä kerronko töissä nyt vai vasta myöhemmin. Toisaalta olis ehkä helpompi kertoa nyt niin ei tarvis potea huonoa omaatuntoa jos joutuu olemaan pois töistä. Miten te muut ootte ajatellu kertoa töissä tuosta raskaudesetanne? Jätättekö vasta siihen kun se jo selvästi näkyy vai meinaatteko kertoa jo aikaisemmin?
 
Me käytiin tänään varhaisultrassa, ja koska masusta löytyi tyyppi, jonka sydän hakkas vimmatusti, niin taidan kertoa jo tällä viikolla töissä. Mua inhottaa salailla tällasta asiaa, kun oon kuitenkin tosi hyvissä väleissä mun työnantajan kanssa :)
 
Juu tiedän riskit jos raskausdiabetes tulee ja tiedän minkälainen se koe on. Joskus olen käynyt sen ja ei kyllä yhtää innosta mennä.
Mutta eiköhän jokaisella ole oikeus omaan mielipiteeseen 

Itse olen kertonut jo että olen raskaana, koska olen alalla missä joudun olemaan ties missä paikassa töissä.
 
Itse kyllä ainakin otan vastaan kaikki kotkotukset, jota neuvola ja äitipoli tulee tyrkyttämään. En pystyisi antaa itselleni anteeksi, jos vauvalle tapahtuisi jotain vain sen takia, että kieltäydyin tutkimuksista, vaikka asia olisi ollut ennakoitavissa/estettävissä. Meillä on niin kauan toivottu tätä lasta, että friikkaan kyllä ihan loppuun asti. Siksi, jos sinne asti päästään, menen sr-testiin kaikesta sen ällöttävyydestä huolimatta, kun mielestäni se on pieni vaiva, kun panoksena on syntymättömän lapsen terveys. Mielipiteensä kullakin.
 
Huomenia!

Täällä ollaan kanssa joutumassa/pääsemässä sokerirasitukseen, oon siinä vaiheessa jo 25-vuotias ja BMI on todellakin sen yli 25 vai mikä se raja oli ... Itse aijon mennä mielihyvin, on levollisempi olo jos tietää kaiken olevan hyvin itsellä ja pikkuisella, toivon tosiaan että kaikki ois ok, sokerit on ainakin ollu aina hyvät...vaikka painoa onkin.

Nia: Täytyy sanoa että itteänikin ketuttaa arvaa vaan kuinka paljon jos se paino nousee.. mä itse haluaisin et pysyisin koko raskausajan sen +10 alla. Ja niinkai ne suosituksetkin olisi. Mutta nyt kyllä tuntuu et tekee mieli herkutella koko ajan!
:( Mutta nyt siis onnea pääsykoetuloksiin ja toivotaan että pääsit sisään! :)

Bamboo: Jos se ois mun päätettävissä niin haluaisin itsellänikin homman menevän juuri noin, että paino hiukan ees vaikka loppujen lopuksi laskis raskausaikana, tai edes pysyis samana. Mutta pahoin pelkään ettei se niin tule menemään.. huoh.. no sitä on turha hirveästi ressata, vaikka ressaan kuitenkin :)

Ramana: Ilmeisesti aika usealla on paino aluksi tippunut, jotenka ei sitten onneksi mulla huolta.. ja niinkai se ois parastakin että tippus sillai turvallisesti kun ylipainoa mulla on.. Niin sitten kun loppuraskaudesta painoa väkisinkin tulee reippaasti niin ois lähtöpaino siihen jo pienempi...

Palataan asialle iltasella! Aurinkoista päivää kaikille!

 
Mun on pakko kertoa ku tää juttu on niin koominen :D

Eilen siis paheni niin paljon pahoinvoinnit, että oksensin ekaa kertaa 8+2. Se olis ollu ihan ok, mutta olin töissä ekaa päivää. Jakelin osaston toimistossa lääkkeitä ja sitte alko tulla sellasia voimakkaita pahoinvoinnin aaltoja. Lopulta ne ylty niin että tiesin että nyt tulee. En olis kerenny enää vessaan, joten vedin vaan toimiston oven raolleen, pistin hanan valumaan ja oksensin käsienpesualtaaseen :D Allas veti tosi hitaasti, ja jännitti kauheasti, että joku kävelee sisään ja näkee mun mandariinioksennukset lavuaarissa. No, just ku olin saanu viimeisetki menemään alas tuli työkaveri sisään. Ei onneksi huomannu mitään :D Jännään vähän tulevia aamuvuoroja tämän jälkeen...

Paino on täälläki tippunut ainaki pari kiloa, kun ei pysty juurikaan syömään. Mulla on pahoinvointia koko aamupäivä ja sitte myöhäinen ilta. Aamut elän nyt ihan nesteillä. :/
 
Täällä iski paniikki... Eilen siis kävin alkuraskauden ultrassa jossa pikkusella sydän löi ja kaikki oli kunnossa... Äskön kävin vessassa ja paperiin tuli ruskeaa tuhrua, ja nyt pelottaa että kaikki ei oo kunnossa :/ Ei mulla kyl mitää kipuja ole ollu, et voisko toi johtua siitä ku lääkäri teki sen sisätutkimuksen... Oon ihan paniikissa!
 
MiMMuhi: Jos sulla olis jotain kohtuperäistä vuotoa, niin se olis jo sillon varhaisultrassa näkyny. Siellä kun se lääkäri ottaa semmosen ison yleiskuvan, niin siinä kohdun vieressä on semmosta ultrassa näkyvää valkosta aluetta. Mulle kätilö sano, että jos ois alkava keskenmeno tai vuotoa tulossa, niin se näkyis siellä semmosina epämääräsinä mustina läntteinä. Samoin, jos siellä olis ollu jotain vuotokohtia, niin ne olis jo näkyny. Tehtiinkö ultra alakautta? Jos sulle tosiaan tehtiin sisätutkimus, niin eiköhän johdu tuo vuoto siitä. Sinne emättimeen on varmaan tullu joku nirhauma ja se on vähä vuotanu, sitte se on sinne "kuivunu" ja hapettunu ja kun valkovuoto puhdistaa emätintä ja tuo sieltä kaiken ylimääräsen pois, niin se kuivunu rusehtava veri on sitten sieltä peräisin. Ihan vaaratonta varmasti :)
 
Heippa

Täällä ilmoittautuu uusi odottaja mukaan tammikuu-ketjuun :)

Viikolla 10 mennään ja takana varhaisultra, jossa meidän pikkuinen toukka näkyi oikeassa paikassa terhakkaan sydämen kanssa. Tänään oli myös ensimmäinen neuvolakäynti. Kaitpa sitä vois alkaa jo uskomaan, että saadaan oma pikkuinen oikeasti tammikuussa.

Huonovointisuus ja väsymys alkoivat viikolla 8 ja jatkuvat edelleen. Oksennus saattaa tulla milloin vain vuorokauden aikaan katsomatta :( Toivottavasti helpottaa pian! On ollut kyllä kiva lukea, että se on yleistä. Ottaa välillä päähän oma voimattomuus ja kaipaan jo liikkumistakin. Hyvän asian puolesta tämä kuitenkin on, niin jaksaa tätä vielä hetken :)
 
Trevetuloa Mamalicious tammimammoihin !!

MiMMuhi: Kuinka siellä voidaan?

Täällä eilen ja tänä aamuna taas oksentelua, tai lähinnä pulauttelua. Ihan yhtäkkiä pitää rynnätä pöntölle ja pari kertaa pulauttaa/oksentaa ja sitten se on ohi :O Ei vielä ainakaan kovin pahana siis ole, mutta muutosta entiseen kuvottavaan oloon kuitenkin...

Muutoin kaikki ennallaan.. Paitsi mahallaan en oikeen enää pysty, ainakaan välillä ja joissan asennoissa, nukkumaan. Tuntuu kun kiristäisi vatsaa ja siellä ois tosiaan sellainen möykky :) Tuntuu epämukavalta.. On tässä totuttelemista kun oon aina nukkunut mahallaan ja kohta se ei tosiaan onnistu. Ja kun syö itsensä täyteen niin tuntuu kun pitäs painella ruokaa alaspäin vatsassa, niikun se jäisi jotenkin tohon ylös :O En tiiä mistä moinen.. Muilla?

Melina ja pikkainen jotain väliltä 7+6 - 8+4

 
Takaisin
Top