Kesäkuun keskustelut

Täältä kanssa ilmoittaudutaan odottavaan joukkoon jo kahdet pikkuruiset villasukat neuloneena. Tänään oli odotettu eka neuvola, mutta ihan jutteluksi se meni vielä. Neuvolan laskurin mukaan menossa 7+5.

Mulla oli muutama viikko sitten aika rajuja alavatsakipuja useamman päivän ajan. Huvittavinta siinä oli se, että juuri edellisenä iltana toivoin että "tuntuisi edes jotain!". Lopulta jouduin hiki otsalla ja hammasta purren tunnustamaan, että jos tämä on tälläista koko ajan, niin en halua koko hommaan ryhtyä... Työterveyden ja neuvolan välillä pallottelivat, että kummalle kuuluu ja onko raskauden normaaleja oireita vai ei... Pelotti kovasti ja hermo meinasi mennä siihen jahkaamiseen. Lopulta sain työterveyden kautta ajan lääkärille. Siellä lopulta ottivat asian vakavasti ja ultrasivat saman tien ihan nähdäkseen että onko kaikki kohdallaan eli ennenkaikkea oikeassa paikassa. Ja olihan siellä pieni sydän! Kaksi pientä pikseliä vilkkuivat vuorotellen ruudulla...! Oli varmasti ihan päivästä kiinni, että se saatiin näkyviin. En tiedä oliko helpotuksen tunne vai mikä, mutta sen koomin ei ole kramppeja ollut ja mieli on paljon luottavaisempi. Nyt siis odotetaan! [:)] 
Niin ja vielä... Rintaliivit on jo menneet päivitykseen koon suhteen...
 
possu, mulla ihan alkuviikkoina oli joka yö ylimääräisiä vessareissuja, mutta sitten ne vähentyivät /jäivät pois, nyt taas tuntuu että olisi taas vähän tiheämmin. Että ihan rauhassa vaan [:D]

On jotenkin herttaista että te olette pahoinvoinnista niin iloisia! [:)][:)]  No, niin taisin itse asiassa itsekin olla muutama viikko sitten, hehe [:D] Nyt vaan tuntuis että sais mun puolesta jo loppua. Aamun töihin lähdöstä on tullut hirveän hitaita mulle kun pitää odotella se ensimmäinen "laatoitus" ennen kuin viitsii lähteä ajelemaan töihin.

kiitos halipossu talvivaatekokemuksista! tuo lämpöpussi vaikuttaisi aika kivalta ratkaisulta, kun eihän pikkuvauva vielä tarvi niitä käsiä vapaaksi ja olisi kätevä pukea ja riisua. Pitää katsoa mille sitä rupiaa, kun on hankinnat vähän ajankohtaisempia.
 
Joo, minä luovutin ton tickerin suhteen. Yritin ottaa sitä url-koodii, niin se muutti sen ihan toiseks tossa allekirjotus kohdassa. Ja lilypiella tulee väärät viikot, mulla kun on ollut melko pitkä kierto niin pistää enemmän viikkoja ku mitä on. [&o]

Huomenna pitäs soitella terkkariin tai neuvolaan, et sais jonkunnäköstä todistusta, ettei tartte tehä tuplavuoroja. Nyt tein kolme yötä ja ne oli yhtä tuskaa. Aiemminkaan ei ole yöt olleet mulle helppoja, mut nyt ne on ihan helvettiä. Koko ajan väsyttää ja on huono olo ja selkään koskee. Ja seuraavana päivänä olo on kuin olis järkyttävä krapula. [:'(] Että en todellakaan jaksa tehdä sellasta, että ensin aamu, samana päivänä yöhön ja siinä vielä kolme yötä. Muutenkin vois kysellä, josko sais vähä vähemmäks noita yövuoroja. Epäilen kyllä, meillä ei paljoa toiveita kuunnella ja muutenkin meno on aivan omaa luokkaansa (ts. kukaan ei tahdo olla siellä töissä ja työntekijät ajetaan täysin loppuun). [8|] Pakko ois kyllä ainakin heinäkuuhun yrittää kestää, et pääsee liiton rahoille. Kaikkein parashan ois, jos jaksais olla äippälomaan asti, ois vähän paremmat äitiyspäivärahat ja sitten kun tuo on vielä vakipaikka, niin sais ihan rauhassa lomailla ja tehä vaikka kymmenen muksua peräkkäin ja olla kotihoidon tuella. [:D]

Tissikipu on melkein hävinnyt, mutta turvotus vaan lisääntyy. Pitänee lähtee iteki rintsikkakauppaan. Siinä vaan on ongelma, kun olen  muutenkin hieman rintava, niin tästä pikkukaupungista ei muutenkaan tahdo löytyä mulle sopivia/hyviä rintsikoita... Pitäs lähtee 100km päähän ostoksille. [:-] Ja maha on kans turvoksissa. En ole mikään hoikka, mutta en hirmu lihavakaan (pituus 162cm ja paino about 63kg), mut nyt maha on entistä isompi ja ärsyttää kun tuntuu, että paidatkin menee pieneks. Ja raskaus on vasta alussa! [:-]
 
Kiitti Sadepilvi!! Ihana, kun kerroit omasta kokemuksestasi!

Mie jo tänään meinasin säikähtää, mut onneksi tuli tuota öklötystä, niin rauhotuin.. Välillä meinaan nimittäin vielä kilahdella. Kaipa se pissitys sieltä sitten myöhemmin taas tulee. Helpompaahan se näin on, kun ei tarvii ravata.. [:)]
 
possu, on vähentynyt pissalla käynti viimeisen viikon aikana. Mulla on aina ollut ylivilkas aineenvaihdunta ja olen tottunut käymään usein mutta nyt käyn ehkä vähän harvemmin mutta enemmän kerrallaan [:D]

Imetysliivit kannattaa sitten kun aika on tilata Enkuista. Sisko antaa linkin ja voin sen jakaa sitten täällä, on kuulemma todella hyviä ja paljon halvempia kuin Suomessa. E-bay tulee kyllä muutenkin varmasti pääasialliseksi ostospaikaksi, mitä vaan pystyy tilaamaan kun on useimmiten paljon halvempaa.
 
joo possu mulla sama vika ton pissityksen kanssa. Juon normaalistikkin päivittäin monta litraa vettä ja oon tottunut juoksemaan vessassa koko ajan niin nyt kun tämä raskaus alkoi niin eipä tarvitse enää juosta..kaikki jää kehoon [:D] mikä selittää kyllä tän mahan turvotuksen ja ylipäätään muunkin turvotuksen. Myös yleensä hikoilen aina ja koko ajan on kuuma niin nyt on melkein koko ajan vilu ja hikoilukin vähentynyt huomattavasti. ilmeisesti mun keho tykkää nyt jättää noi vesi litrat suoraan kehoon [:@]

Muuten oon kyllä kokonaisuudessaan selvinnyt aika vähillä oireilla..ei oikeastaan ole oksettanut kuin pari kertaa ja niistäkin jo aikaa eikä oksuun asti mennyt. Kunto on huono, ylämäissä meinaa henki loppua..mutta se nyt on ollut huono jo pidemmän aikaa mutta nyt meinaa kyllä mennä jo vähän noloksi koko homma [:D]
 
Aurinkoista huomenta.

Äsken soitin neuvolaan. Menee hankalaks tuo tuplavuorosta kieltäytyminen. Ei ollu se vakio terveydenhoitaja paikalla, oli joku sijainen, joka ei tienny miten pitäs menetellä. Ja lääkärikin on vasta torstaina ja torstaina pitäs olla jo 6.30 töissä. Pitää varmaan sit saikkua hakea, vaikkei mulla nyt niin huono olo ookaan. Pomo ei kyllä tule suhtautumaan hyvin tuohon minun raskauteeni. Enkä varmasti saa yhtään helpompia vuoroja. [>:]

Yöllä heräsin aivastukseen. Siitä aivastuksesta seurasi viiltävä kipu alavatsassa, jota pahensi vielä yskiminen. Mieskin heräsi siihen kun tuskissani pyörin. Onkohan tuo ihan normaalia?
 
Huomenet [:)]

Lauantaina sitten se tuli [:'(] nimittäin enstemäinen oksu.. eikä ole onneksi sen jälkeen tullut.. Ällötystä kyllä on ilmassa vähän niinkun pitkin päivää.. tänään jäi aamukahvi pois, ei vaan pystyny [;)] hiljalleen vois koittaa jos keittelis kupillisen ja kahtois saiskos sen alas.. Kahvinmäärä radikaalisti vähentynyt [:)] ennen meni pannutolkulla päivittäin ja esmes eilen join aamukahvin ennen liikkeelle lähtöä ja seuraavaksi sitten illalla peukkupaarissa kun käytiin syömässä.. eikä edes alkanut päätä särkeä..

Viimesetkin muille maille laitumille lähtevät saatiin vietyä viikonloppuna, nyt pitäisi näihin kotinurkkiin jääville tehdä laitumia ja sit jääkin kotopihaan vain 3 hevosta [:D] son sitten aika luksusta...
 
Mulla ei tee yhtään mieli kahvia, alusta asti olen juonut aamulla teetä, vaikka ennen en päässyt liikkeelle ilman kahvikupillista ja päivän aikana meni pannu jos toinenkin... Nyt olen juonut silloin tällöin kupillisen mutta ei tosiaan maistu ollenkaan.

Tänään heräsin tosi huonoon oloon, eikä oksu ollut kaukana... *huh*

Kohta olen lähdössä vanhempien luokse kylään ja kertomaan, saa sisko miehineen rauhan kun meinaavat koko ajan möläyttää [;)]
 
hei millä viikolla teillä on tuo eka ultra? niinku toi virallinen kun etitään sydän äänet ym ja tulee kutsu kotiin? tuntuu että kaikilla on tosi paljon aikaisemmin.. Mulla vasta 30.6. ja olen silloin vko 13.. tuntuu että kamalan myöhään.. Onko meillä täällä jkl sitten jotenkin paljon ruuhkaisempaa vai miten..?

Nyt on vielä hirvea säätö että saadaan mies pois töistä siksi aikaa..onko kellään tietoa että kauan siellä ensimmäisessä ultrassa menee? Mies on vielä viittä vaille saamassa vakituisen sopimuksen parin viikon pakkoloman jälkeen, niin viittisi tässä vaiheessa kertoa että vauva on tulossa. Pomo vielä kovasti uskovainen niin mitä lie tykkäisi tästä aviottomasta lapsesta [:)]

en ottanut sitä sikiö seulonta juttua..ottiko kovin moni teistä? Itse olen kuullut "äiti kavereilta" että kuulemma saattaa herkästi hälyttää väärin ja sitten on edessä monen viikon stressi kenties turhaan.. enkä myös haluaisi joutua tilanteeseen missä sanottaisiin esim että 80% mahdollisuus että lapsesi on vammainen. En haluasi joutua päättämään haluanko keskeyttää vai jatkaa raskautta. Itse en kuitenkaan pelkää elämää vammaisen lapsen kanssa (vaikka toki 100% toivon että terve tulisi) koska serkkuni on cp vammanen ja tottunut siihenkin elämään vähän.

Ei vain millaan maltaisi pysyä housuissaan! Toisaalta tekisi niin mieli varata yksityiseltä jo aikaisemmin aika ja jos sieltä saisi sitten varmuuden asiaan, kun tosissaankin niin oireeton olen ollut niin helposti unohdan koko asian että vauva on tulossa..se ei ole kivaa.. Mutta eipä tässä juurikaan ole kyllä varaa varata 100e ultria kun olisi tarkoitus säästää että sitten olisi rahaa kun vauva tulee ja pitää ostella kaikkia kivoja juttuja [:)] Voih stressi paniikki! nämä vapaa päivät on aina pahoja kun kerkiää ajatella kaiken maailman juttuja..töissä ei niin kerkiä ajatella ja pitää käyttäytyä "normaalisti" eikä hyppiä naama punaisena innosta [:D]
 
basura, Oulussakin on myöhään, mulla on 7.7 ja tuolloin taitaa olla 12+3 menossa. Ei millään jaksaisi odottaa mutta en minäkään raski maksaa varhaisultraa kun ei se muuksi siitä muutu. Oireita on kuitenkin niin paljon ettei tässä vaiheessa ainakaan ole epäilystä tilasta. Tietenkin sen tuulimunan mahdollisuuden haluaisin saada pian suljettua pois... 
 
Hei vaan ja heikunkeikun!

Täällä ollaan edelleen toipumassa flunssasta. Mitään ei jaksa. Kaipa tämä tolkuton väsymys johtuu myös tästä alkuraskaudesta. Mä en pysy hereillä, vaikka mitä tekisin! Vessassa ravataan vähän väliä ja pahoinvointi palasi. Nyt parina päivänä on sitten tullut tavaraa jo ylöskin asti. Tästäkö se nyt sittenkin alkaa? Hassua, kun osa oikein riemuitsee pahoinvoinnista. [:)]

Edellisessä raskaudessa ei juurikaan ollut mitään mielihaluja, mutta eilen ja tänään mulla on ollut hillitön himo kapriksia kohtaan. Vetelen niitä suoraan purkista. Ai, ai...on niin hyvää, että ihan irvistyttää! Onko muilla ilmennyt mitään himoja?

Wau. Osa on jo "riistäytynyt" shoppailemaan ja neulomaan... [:D] Aika hyvän tarjouksen olit Possu pinnasängystä saanut! Kyllä kannatti ostaa tuolla hinnalla.

Basura: Kyllähän noita neulomisia voi mun mielestä ihan hyvin aloitella jo nyt. Valikoi vaan langat sen mukaan, että vaatteet käyvät sekä tytölle että pojalle. Mulla kävi viime kerralla niin, että mun piti kovasti neuloa pöksyä, myssyä jne. mutta en sitten alkuraskaudessa rohjennut. Loppuraskaudessa olin niin väsynyt, etten silloin enää jaksanut heilutella kutimia. Jäi siis naulomiset muutamaan pieneen sukkaan.
Espoossa np-ultra on viikoilla 10-12, mutta ajankohta riippuu ilmeisesti asuinkunnasta.

Mammax: Tervetuloa joukkoomme ja onnittelut <3 :stä!

Vielä sananen siitä lämpöpussista: Mä ainakin koin jotenkin hankalaksi, jos pikkuista olisi pitänyt alkaa pukemaan haalariin. Mä myös ajattelen, että pukemistilanne saattaa olla vauvalle stressaava ja tuolla pussilla pääsee helpommalla. Tuossa pussissa vauva pääsee olemaan "mytyssä" (raajat lähellä kroppaansa) eikä taritse vanhempana miettiä, miltä vauvasta tuntuu olla "Michelin ukkona" kädet ja jalat oikosenaan. Itse en ainakaan tykkäis olla ihan "tönkkönä". Eihän pienet vauvat pysty liikuttelemaan käsiään niissä paksuissa hihoissa?!

Adara: Eikö se terkkarin sijainen voinut kysyä asiaa joltain toiselta viksummalta terkkatädiltä tai soittamalla johonkin?! Huonosti hoiti kyllä hommat! Oishan se voinut kysellä asii ja sitten soittaa sulle takas. Hmmph. Tuokin on kuitenkin pian ratkaistava tuo sun tilanne... Ja ei kai tuollainen aivasteluun/ yskimiseen liittyvä kipu kuulu alkuraskauteen? Joku fiksumpi vastatkoon.
 
joo-o, ei olis pitänyt hehkuttaa [:'(] pahoinvointi päättyi taas oksuun asti.. Armasrakas oli niin kultainen että teki mulle sämpylän valmiiks ja tarjoili kahvin kanssa sänkyyn kun tuli töistä.. söinkin, mutta niin vain sekin sitten kiipesi ylös [:'(] okeen todellinen kiitos miehelle [:D] kyseli hyväkäs että mennäänkö sitten peukkupaariin syömään [:'(] juu ei TOD mennä.. Kaupassa kyllä jonkun tartteis käydä ja hakee mulle jugurttia, se tuntuu pysyvän sisällä.. toisaata mansikkajugurtti haisi pahalta pävällä mut maistui ihan hyvältä, mukavia raskauden iloja [;)] viikonloppuna peukkupaarin ennen niin hyvä patonki pippurilevitteellä maistui mun suussa ihan paistetulta maksalaatikolta [:'(] eilen sitä sitten en enää uskaltanutkaan ottaa..

Mitään kummempia mielihaluja ruokien suhteen vielä ole.. Armasrakkaan sisko veteli jossain vaiheessa raskauttaan antaumuksella suolakurkkuja ja vaniljajäätelöä samaan aikaan [:'(][8|] tuntuu nuo halipossun kapriksetkin aika villiltä [:D]
 
basura Mulla on eka ultra 14.6., silloin vissiinkin 7+2. Täällä käpykylässä kun ei ole omia laitteita (tai on jotain vanhempia), niin pitää sovittaa melkeinpä kaikkien ajat silleen, että on lainassa se laite keskussairaalasta. Onneks miehellä sattuu iltavuoro siihen, niin pääsee mukaan. [:)]

Halipossu Kuten olen monesti aiemmin kironnut, tämä on pieni kaupunki. Eli täällä ei kukaan tiedä mistään mitään, lääkäri on neuvolassa harvoin paikalla, eikä siellä taida olla kuin kaksi pätevää ihmistä. [:D] Mutta ajattelin tehdä silleen, että käyn torstaina sen aamun tekemässä, sitten sanon pomolle, etten voi tulla yöhön (on niin huono olo [;)]) ja kerron samalla raskaudestani. Ja sitten käyn sen neuvolalääkärin juttusilla. No joo, ärsyttää huijata saikkua, mutta minä tiedän, että minulle varmasti tulee erittäin huono olo viimeistään siinä yön puolessavälissä. Ja kun ei ennätä nukkumaankaan. Niin ja noista "aivastelukivuista". Mulla on kyllä joskus normaalistikin ollut jotain sen suuntaista, että jos aivastan, niin alamahassa saattaa kouraista. En tiedä mistä lie johtunee. Mutta ei ne kivut noin pahoja ole olleet. [8|]

Himoja mulla ei ole kummempia ollut. Tai siis mitään erityistä. Mutta usein illalla tulee mielitekoja. Esim. yhtäkkiä alkaa tekee mieli kovasti hedelmäkarkkeja tms. Ja monta päivää on tehnyt mieli grilliranskalaisia. [:D] Just äsken niitä naamaani sit vetelin. Ja oli hyviä. [:D]
 
hei adara, joskus lueskelin tossa rakauden ihan alku viikoilla että nuo repäisy kivut esim juurikin aivastaessa, yskäistessä ja äkkiä ylösnoustessa voi johtu niistä kohdun kannattimien venymisistä..juurikin noilla alku viikoilla vissiin ihan yleisiä.. Mulla ainakin tuli kun nousin äkiste niin menin kaksin kertaiseksi saman tien kun repäisi niin kivasti. nyt on jo vähenemään päin.

Tänään ollut aivan hirveä turvotus! on tuntunut ettei pysty edes kumartumaan kun tulee vatsa eteen ja housut ei mennyt kiinni ja kauhea väsymys. Vähänkin "pitemmän" matkan kun käveli niin samantien hengästyi..hullua! aivan varmasti työ kaverit jo huomasi muutosta elimistössäni kun sitä vatsaa ei millään saanut piilon..onneksi eivät rohjenneet kysyä [:)]

Kovasti sitä uutta asuntoa tahtoisin päästä jo etsimään kun tuo prkl koiran pentu on saanut tv päälle ja syönyt digiboxin johdon ihan murusiksi! en voi enää sanoa mitään tässä asunnosta tai tavaroista mitä se ei oisi tuhonnut!! AAARGH!! Heti kun se piha saadaan niin joutaa kyllä ulkoruokintaan, onneksi on sellaisia rotuja että tarkenee siellä talvetkin olla..

Eikö kellään muulla ole vielä kiukku suonta vetänyt? meillä päin ainakin tuo armasrakas on muuttunut helvetin kusipääksi tai laiskajaakoksi tai muita yhtä kauniitä hellittely nimiä..nykyään osaa jo hienosti väistellä kaikki lentävät esineetkin (mitä en kyllä häntä päin koskaan heitä mutta kun heitto käsi on niin huono niin kimpoilee aina milloin mistäkin seinästä päin näköä [:D]) Muutenkaan kyllä koskaan mikään tasapainoisin ihminen ole mutta nuo viikot plussauksesta viime viikonloppun on kyllä mennyt jo ihan luonnottomuuksiin. nyt sitten mökki reissu vähän rauhoitti ja ei kiukku suoni ole ihan niin herkässä [:D] liekkö pieni pako arjesta sitten vähän rauhoittanut tilannetta.
 
Basura/ Hauvoista Millainen koiranpentu teillä on? Mietin vain, että meikäläisen kultsu tuhosi pentuna mun silloisen kämpän todella lahjakkaasti: seinään tuli isoja reikiä/ koloja (kaivoi tassulla ja haukkaili paloja, kun kolo oli tarpeeksi iso), sohvan sisälmykset se kaivoi alakautta ulos, tyynyt ja kengät revittiin riekaleiksi, ovien karmit sai kyytiä, parkettiin tuli iso reikä, kerran se jopa sai vesivahingon aikaiseksi...

Ihmettelin, ettei mikään virikelelu riittänyt pitämään sitä kiltisti. Lopulta "kellotin" yhden nameja sisältämän virikelelun tyhjennyksen. Siihen meni ehkä sellaiset 10 sekuntia. Ei siis ihmekään, että koiralla oli päivisin tylsää. Mä ratkaisin ongelman sillä, että otin olkkarista matot pois ja aina töihin lähtiessäni kävin lähi metsästä hakemassa sylillisen oksia, jotka kippasin keskelle olohuoneen lattiaa. Kun tulin töistä kotiin, olohuoneessa odotti siivoamistaan risusilppu (armoton kaaos), jonka siivosin nopsaan lastalla vedellen (+ perään harjaa/ imuria ja tarvittaessa moppaus). Siihen loppui muiden asioiden tuhoaminen. Eli hauvalle oli vaan annettava jotain "luvallista tuhottavaa" ja meillä tää toimi hienosti. Toivottavasti teilläkin tuhotyöt on kohta tehty...kohta ei taida olla mitään tuhottavaa jäljellä?!
 
Rozie, minäkin oon Oulusta, mutta mulla on varhaisultra jo tämän viikon pe, eikä viikkoja vastakun melkein 7. (?)

hei ja miten te saatte tummennettua tekstiä?

Minä tuossa viime viikolla toivoin että tulis sitä pahoinvointia. No nyt se on sitten tullut. [:'(] hyi että mikä öllötys olo jatkuvasti! nytkin aamulenkille koiruuden kanssa teen lähtöä, muttakun olo ei helpota edes syömällä. noh, ootellaan! [:D] suolakurkut on tällä hetkellä kova juttu, nams! :) ja varsinkin ihan oikeat suolakurkut, purkkiversiot ei ole niin hyviä!
 
Huomenta !

Adara mielestäni tuollainen aloitus on laiton. Työvuorojen välissä pitää olla tietty lepoaika, en muista nyt kuinka paljon. Jos on todella noin, että menet aamuvuorosta samana päivänä vielä yövuoroon, niin ottaisin sinuna selvää esim. liitosta, että saako tuollaisia vuoroja teetättää.
 
anneliini, onko sulla siis toi viikon 7 ultra ihan neuvolan kautta annettu ja ilmainen? Missä se tehdään? Virallisia ultrauksiahan ei minun tietääkseni(?) ole kuin nt-ultra suunnilleen viikoilla 11-13 ja rakenneultra vk 20 jälkeen joskus?? Minäkin Oulusta ja mulla eka ultra on vasta viikolla 13+5 , se on se niskaturvotus-ultra ja tehään Maikkulassa, on siis vasta 5.7.2010. Jos tätä aikaisemmin haluaisin nähdä tilanteen ultralla niin yksityiselle olisi mentävä. En tiedä sitten jos tulisi joku hätätilanne, missä ne ultrais ja maksaisiko se enemmän kuin poliklinikkamaksun.
 
anneliini, taidat mennä yksityisen varhaisultraan tai sitten sinulla on jokin syy taustalla miksi pääset jo nyt. Muutoin on just niinkuin Sadepilvi sanoi.

Tummennuksen saat helpoiten kun klikkaat B ennen kuin aloitat tummaksi haluamasi tekstin ja uudestaan lopussa. Toimii ihan kuten Wordissä, myös maalaamalla onnistuu. [:)]
 
Takaisin
Top