Kesäkuun keskustelut

Hei, kiva huomata että täällä on näin aktiivista keskustelua!
 
Meillä eka neuvola takana, ihan mukava oli käydä juttelemassa. Sain ajan heinäkuun vaihteessa yhdistelmäseulaan (np-ultra ja verikoe). Esikoista odottaessa ei vielä tarjottu veriseulaa enkä oikein tiedä vielä miten siihen suhtautuisin. Ultraan ainakin menen. Miten muut, aiotteko mennä molempiin? Hieman pelottaa testin epävarma tulos, joka kertoo prosentuaalisesti kohonneesta riskistä; jos tulee vääriä hälytyksiä tai yleensäkin hälytyksiä, uskallanko tarvittaessa lähteä jatkotutkimuksiin.
 
Odotus on noin muuten edennyt kuin varkain. Töissä on ollut kova kiire ja iltaisin kotiin tullessa kaadun sänkyyn samantien. Väsymys on ollut yllättävän voimakasta. Samalla herään normaalia aikaisemmin joka aamu, menneellä viikolla löysin itseni jo aamukuudelta uimassa. Lisäksi on pientä kuvotusta, mutta siihen auttaa säännöllinen syöminen. Vatsa on aika turvonnut, näytän siltä kuin olisin viikkojen puolesta jo paljon pidemmällä. Urheilla koitan jaksaa vaihtelevalla menestyksellä, mutta kunhan tästä alkuraskauden väsymyksestä pääsisi, niin eiköhän taas tossu nouse urheammin.
 
Hyviä vointeja kaikille ja onnea raskauteen! +++++
 
vau, taas kaksoset [:)] onnea entle!

voi te pohditte jo äitiyspakkauksia ym vaatteita.. mä en uskalla, pikkaisen siis edelleen pelkään pahinta, tää on tosi tyhmää! pakko käydä kohta kyllä kurkkaa se 2010 äitiyspakkaus [;)] onko tytölle ja pojalle aivan samanlainen pakkaus muuten?

mieli tekisi lähteä katsoo vauvan vaatteita, mutta hieman aikaista... olisi ihanaa kun massu kasvaisi, sitten jo menisin [:D]

mikäs teillä on vointi odottajat? mulla tunteet heittää nyt ihan häränpyllyä, tunnen olevani maailman huonoin ihminen... että kai minä kuitenkin edelleen vahvasti raskaana olen kun eilen meni koko päivä itkiessä [:D]
 
Tuplasti onnea Entle!

Minä kävin eilen neuvolassa. Tarkoitushan oli vain hieman jutustella, mutta neuvolatäti päätti toisin. Juttelut siirtyi sitten viralliselle ultra-ajalle, 14.pv ja nyt alakautta ultrattiin. Ja siellähän se oli, pikkuinen kirppu. [:)] Sykkyili innokkaasti. Sain jo kuvankin mukaan pikku ötökästä. [:)]

Viime yönä olin töissä. Nyt on selkä entistä kipeempi ja tänään unien jälkeen olo oli kuin krapulaisella. Päähän koski ja väsytti ja oksetti. Ja viime yö meni itkiessä. Koko ajan vaan itketti. En tiiä miten sitä sit noitakaan yövuoroja jaksaa. Vielä ois kaks yötä ja ens viikolla taas uudestaan.
 
Lauantaista iltaa tällekin palstalle.

Täällä ollaan ihan raatona eli edelleen pipinä peiton alla. Toivottavasti pian alkaisi tauti helpottaa, kun mitään ei saa, eikä jaksa tehdä. Kirjoittaminenkin on jäänyt ihan kokonaan. Pikku hiljaa täältä varmaan taas palaudutaan "elävien kirjoihin".

Sadepilvi kyseli talvivauvojen vaatetuksesta.

Toi äitiyspakkauksen toppapuku oli niin iso (70 senttinen), että en edes ajatellut laittavani poikaani siihen silloin vastasyntyneenä. (Meidän poika oli syntyessään melko pitkä = 53cm.) Jos totta puhutaan, niin koko talvena en tullut sitä edes kokeilleeksi lapsellemme. Naureskelimme pk-mammojen kahvitteluissa sitä, kuinka vastasyntyneet mahtuvat (lue: uppoavat) pelkkään lahkeeseen. [:D] Pienemmän puvun puutteessa lahkeet ja hihat voi "pistää solmuun", jotta vauva ei alkuun siihen huku niin pahasti. (Osa pk-mammoista käytti tuota äp-pukua loppu talvesta.) Viime vuoden (2009) paketissa ei ollut lainkaan vanupukua, mutta tässä 2010 paketissa (joka meille varmasti tulee, kuten Pitu86:kin kirjoitti) sellainen on. Koen, että se tulee ainakin olemaan hyödyllinen.

Meillä ei ostettu lainkaan vauvalle toppahaalaria vaan meillä oli käytössä lämpöpussi, johon lapsukainen mahtuu noin vuoden ikäiseksi asti. Pussin saa laitettua näpsäkästi turvakaukaloonkin (vöillä kiinni), joten se oli käytössä niin automatkoilla kuin vaunuillessakin. Tässä yksi sivu, josta voi käydä tsekkaamasta, mistä oikein on kyse. http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/lampopussi.html

Kotiutuessa oli kova pakkaspäivä ja puimme poikaselle päälle sisävaatteet, laitoimme tumput ja myssyn sekä sellaisen "nallehaalari-tyyppisen" puvun. (Oiskohan vanupuku nyt sitten oikea sana kuvaamaan tuota pukua?) Sitten laitoimme lapsukaisen tuohon lämpöpussiin ja niillä pärjättiin. Kovilla pakkasilla siis kuljettiin tällaisilla tamineilla.
Pakkasen vähentyessä jätimme vanupuvun pois, jos olimme autolla liikenteessä. (Eli sisävaatteissa suoraan pussiin...) Vaunuillessa kovilla pakkasilla, käytin lämpöpussin päällä vielä äitiyspakkauksen makuupussia ja verhosin kopan "suuaukon" ohuella pikkupeitolla ja pikku pakkasilla pelkällä harsolla. Ainoa huono puoli, jonka pussista keksin, on se, että vaikka pussin saa narulla kiristettyä "hupulliseksi", niin pään aukko jää niin suureksi, että kaulalle voi tulla vilu. Tämän ongelman ratkaisin sellaisella pienellä peitolla (ja pienillä pakkasilla taitellulla harsolla), jonka laitoin rinnuksille lämmittämään, koska ihan pienellä vauvalla en nähnyt mielekkääksi käyttää kauluria tms.

Entlelle myös täältä suuret onnittelut kahdesta pienestä sykkivästä sydämestä!
Ja Adaralle myös onnittelut yhtälailla niin tärkeästä sydämestä! [:)]

Minnuss: Äitiyspakkaus on sama niin tyttö- kuin poikavauvoillekin. Koittavat aina saada aikaiseksi sellaisen unisex-mallisen paketin. Toisina vuosina onnistuvat paremmin kuin toisina ja aina löytyy ihmisiltä mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Nyt hyvää yötä jokaiseen tupaan.
 
Heips!

Kävin tänään ostamassa pinnasängyn!! Apuva! [:)] En ollu ajatellu, että ostan mitään ennen 12. viikkoa, mutta Ikeassa oli älyttömän hyvä IkeaFamily tarjous, mitä ei vaan voinut olla käyttämättä hyväkseen. Hensvik-pinnasänky 49e, normaalisti 129e. Toisen laidan saa myöhemmin otettua pois, niin lapsi voi itse kiivetä sänkyyn nukkumaan. Eli toimii hyvin ensisänkynä varmaan 2v. asti ainakin. [:)] Samalla tietty tuli ostettua muuta pinnasänkykamaa: laitasuojus, patjansuojus, patja, petari, lakanat.. Oih!
Loput ostokset saakin jäädä sitten syksymmälle.

Ihanaa <3 Ja vähän pahoinvointiakin ollu tänään. Jee!

Heipparallaa!
 
Moikka!

Mites kaikilla tuntuu olevan noita varhaisultria noin paljon? Käsitin jotenkin että niihin pääse vain terveydellisistä syistä, vai yksityiselläkö olette käyneet? Ja minä takia halusitte käydä niin ajoissa? utelias vain olen :)

Itsekkin kävin ekassa neuvolassa jo viikolla 4+3 tai jotain ja kunnallisessa varhaisultrassa 5 vko koska 2008 oli vakava kohdunulkoinen niin oli kiire katsomaan että se on oikeassa paikassa. (Ja ultraan ei kuulemma pääse ilman neuvola käyntiä.) Ja siellä oli pikkunen hiekan jyvä pussissa. Nyt sitten odottelen sitä virallista ultraa joka on vasta vko 13 ja 30.6. Aika tuntuu NIIIIN pitkältä!! tahtoisin niin kovasti jo tietää onko siellä kaikki hyvin jne..

On myös hirmu "rankaa" salailla tätä kaikilta kun ei viitsisi vielä riemuita ja hyppiä kattoon ja huutaa koko maailmalle, koska kokemuksesta tiedän että ei ole mukava selitellä jälkeenpäin että kuinkas sitten kävikään.. On toisaalta vain niin ikävää tavallaan koko ajan hillitä itsensä ettei liikaa innostuisi ennen ultraa että jos se pudotus ei sitten olisi niin rankka jos ei ihan huipulta tipahda..vaikka oli se viimeksikin rankkaa vaikka paljon vähemmän sitä kerkesin silloin intoilla.. Olisiko jollain keskenmenon kokeneena hyviä neuvoja että miten päin pitäisi olla? Kesällä on myös hirmusti näitä kissan ristiäisiä kun pitäisi alkoholista kieltäytyä ja tuntuu että työporukassa olen jo kaikki keinot käyttänyt :D

Sitä vähän ajattelin myös teiltä kanssa eläjät kysellä että millon meinasitte / uskallatte alkaa esim neulomaan kaikkia söpöjä neulevaatteita tai ostelemaan ylipäätään vauva tavaraa? meilläkin ensimmäinen vauva niin malttaisi pysyä housuissaan! :)

Meillä elämäntilanne on se että 2v ollaan seurusteltu ja vahinko raskaus tämä virallisesti on (ehkäisyrengas oli tippunut saunassa ja huomasin sen vasta loppu kuusta) hyvin tuntuu  yhdellä munajohtimellakin pärjäävän :) Vielä asutaan eri osoitteessa, joskin saman katon alla ollaan asuttu koko seurustelu aika. Nyt olisi sitten tarkoitus ostaa oma asunto kuhan juhannuksen jälkeen selviää vakinaistetaanko mieheni työ vai viekö lama sen taas. Kaksi isoa koiraa löytyy myös joten se iso asunto ja iso piha olisi niin tarpeen. Varsinkin kun toinen on vasta 6kk vanha ja kauhea terroristi :)

Meillä ainakin tämä miehen sopeutuminen yllätys tilanteeseen vei viikon verran. 28v mies tipahti kertaheitolla 5vuotiaan tasolle ja olin jo valmis suosiolla yksinhuoltajaksi ettei tarvitse aikuista ihmistä kasvattaa, mutta onneksi se siitä sitten selvisi ja nyt on mieskin jo ihan innoissaan mukana jutussa!

Tulipas tästä nyt raamattu teksti! mutta hyvää kesän jatkoa mammalaiset! ei anneta hormoonien viedä meitä perikatoon :D
 
Terve vain basura!

Mulla on yksi spontaani km takana ja vihdoinkin alkaa tämän kanssa hieman helpottaa. Alkuun olin tosi onnellinen, se vaihtui nopeasti peloksi ja nyt sitten olen vihdoinkin taas onnellisuuden puolella.. Hankalaa tää on, ite oon kertonu siskolle, äidille ja veljelle. Muille kertomista vältellään vielä. Kotona oon onnesta soikeana ja hihkun aina vaan, töissä koitan rauhottua ja olla mahdollisimman normaali. Alkaa varmaan pian vaikeutua se, koska pahoinvointia on pikkasen puskenut päälle, vessassa ramppailut varmasti huomataan ja alkoholista kieltäytyminen ei oo ollu mun juttu. Tämmöstä täällä.

Mulla on eka neuvola vasta viikolla 8+3, eli kahden ja puolen viikon päästä. En ehkä sen jälkeen viitti mennä varhaisultraan, taidan siis odotella rauhassa, että se np-ultra tulee kohdalle. Toivottavasti ei veny liian pitkälle.

Viime raskauden aikana kerettiin ostaa jo parit pikkuvaatteet tulokkaalle. Nyt ostettiin toi pinnasänky, mut se johtuu siitä, et se tarjous oli ihan oikeasti niin loistava, ettei sitä voinu jättää käyttämättä. Muuten tarkoitus olis ostella tavaraa syksymmällä, ainakin odottaa sen 12. viikon yli. Kovasti tekis mieli ostaa vaikka mitä, tutteja ym. mutta ainaki vielä odotellaan.

Että semmosta. Nyt käyn taas köllölleen.
 
Argh! Viimenen yritys. Hermot menee.

Kuin sinä basura sait sen näkyy? Mulla on samasta paikasta eikä onnnistu sit millään.
 
mä ensin tein sen sieltä sivulta ja siihen tuli väärä määrä viikkoja..mut sit jos painat esim sitä mun viikkokuvaa siitä niin aukee uus sivu ja se kysyy heti alkuun sen lasketun ajan ja sit voit luoda sieltä oman kuvan ja kopioida sen url linkin siihen allekirjoitus kohtaa...näin mä sain sen toimimaan.. en osaa kyllä näitä koneita hyvin käyttää et en oikeen osaa neuvoa paremmin, mut kokeile sitä :) en sit tiiä et muuttaako se tota päivää sit ajan kuluessa automaattisesti vai oonko ikuisesti vaiheessa 9+5 :)
 
hei muuten sun pitää kopioida se fraasi mikä alkaa sillä url jutulla, sulla näyttäs noi alkavan "href"..siinä ehkä vika :)
 
oi possu ollut rohkea ja ostanut jo pinnasängyn! [:)] tosin tarjous kuulosti kieltämättä siltä että olisin varmaan itsekin sortunut [:D]
en vain vielä uskalla mitään ostella, ihan ensin haluan sinne varhaisultraan. mä pääsin siis varhaisultraan kunnalliselle koska olin ehtinyt juuri aloittaa lapsettomuushoidot kun sainkin plussan testiin. nämä on niitä ns.ihmeitä jota en olisi kyllä uskonut omalle kohdalleni tapahtuvan... t. huono tuuri [:D]

varmasti odotan sen maagisen rv12 menevän ohi niin uskallan alkaa kertoa ja ehkä osaa jotain vauvalle... saa nähdä, vaikeaa on pitää pää kylmänä!

ja tänään mulla oli ekaa päivää huono olo [;)] ajatella miten siitä voi tulla iloiseks [:D] oksennukseen asti ei mennyt ja helpottui heti kun söi. ehkä uskallan olla hetken taas varmempi asiasta!
 
Hejsan till alla!

Oj possu, toi pinnasänky on viel kaiken lisäks just täydellinen :) Kelpais mullekkin milloin vaan :)
mut vielä en uskalla ostaa mitään :/
Eilen kävin kaupoilla ja kävin myös vauvanvaate osastoilla. Meinas itku tulla ku ne vaatteet on niin söpöjä!!

Päätin jo, että en mene varhaisultraan, mutta nyt taas tuntuu, että pakko päästä. Kun siihen
neuvolan ultraan olisi ainakin vielä 5 viikkoa :/

Tänään en saanut aamupäivällä tehtyä mitään, alkoi aina niin paljon huippaamaan kun nousi ylös.
Iltaa myöten olo on helpottunut.

Huomaa, että täälläkin on aika paljon hiljentynyt, kun tää on tällästä odotteluvaihetta ja tuntuu että mitään ei tapahdu :P
ainakin musta :D

Ja toi salailu...Tässä tulee olemaan edessä vaikka mitä kissanristiäisiä ja mua ei ole tunnettu siitä että olisin kuskina vapaaehtoisesti...
Että saas nähdä miten käy :P Haluisin kanssa odottaa sinne vko:lle 12 tai sitten jos varhaisultraan pääsen ja sen jälkeen
tästä tulee jotenkin todentuntuisempaa saatan läheisille jo kertoa :)
 
Itse en oo ostanut kanssa vielä mitään. Huomenna mennään kyllä uuteen tampereen ikeaan käymään, pitää hillitä ittensä [:D]
Harmittaa ku anoppi ois myymässä pois avomiehen pikkuveljen rattaita, hyvät semmoset, ja ku ei oo vielä uskallettu kertoa että äläpäs myykkään niitä. Toivon vaan että jos saan ekan ultran vaihettua ensi viikolle ettei oo saanut myytyä niitä vielä. Ku se annettu aika ei passaa mulle työt on niin hankalasti.
Hassu tunne tuli aamulla ku köllin vielä sängyssä puoli unessa, että ihan ku mahassa ois masuasukki heittänyt kuperkeikan, tuntui ainakin siltä. Tai sitten mä kuvittelen vaan. Ku näillä viikoilla ois alkanut liikehdintä... mutta... [:)]
 
oi ihanaa lukea täältä sykkivistä sydämistä! meillä on varhaisultra perjantaina ja kyllä jännittää! kamala pelko on hiipinyt sydämeen, koska olen aika hoikka, mutta maha on kyllä turvonnut aika lailla ja sitten vielä menin lukemaan jostain, että se voi olla merkki rypäleraskaudesta. Onko kellään samanlaisia kokemuksia? viikkoja tänään 6+2 ja eihän näillä viikoilla mahan pitäsi vielä näkyä. Tuntuu että illalla massu on enempi pömpöllään. ja jonkinlaisia kiputuntemuksia myös on, mutta kaikki vihlasut yms, kuuluu tietenkin asiaan...

Toivottavasti tämä on vaan pelkkää mielikuvitusta ja perjantaina näkyisi pieni sydän sykkivän (tai kaksi... [:D] ) ja vois alkaa rauhassa nauttimaan odotusajasta.

Minäkin olen käynyt kaupoilla hipelöimässä ihania pikku vaatteita, mitään en kyllä ole uskaltanut ostaa. Kovasti ihanat vauvalangat houkuttelisi myös neulomaan, mutta vielä olen sormetkin pitänyt kurissa ja neulonut vaan aikuisten juttuja! [;)]

Mukavaa maanantaita kaikille!
 
Heipä hei!

Viikonloppu meni mökkeillessä ilman kovin pahoja oireita, pahan olon aaltoja nyt tietenkin ja aamuisin tuntuu että rinnat irtoo. Pitää käydä tänään ostamassa öitä varten kunnollinen tukeva toppi. Oli hiukan outoa olla ilman saunaolutta mökkeilemässä, mutta hyvinhän tuo meni saunajaffankin kera. [:D]

Nyt olen lomailemassa siskon luona ja saan touhuta tuon 7 kk:n ikäisen vauvelin kanssa.
 
täälläpäs on kiva käydä lukemassa ihmisten juttuja kun saa ihan rauhassa intoilla ilman hirveätä pelkoa että "nyt menee kesken kun kerroin jo tollekkin" tunnetta. :D Tänään taas työporukalla mennään jkl nice runiin ja sen jälkeen terassille, et nyt on sitten "antibiotit" päällä..huah..loppu kk on vielä yhdet läksiäiset ja sinne en kyllä voi enää käyttää mitään tekosyitä, että olen vaan juomatta ja jos joku arvaa niin sitten kerron totuuden, ja luotan sitten että osaavat pitää suunsa kiinni. Paitsi jos pomo on paikalla niin sitten pitää varmaan keksiä joku vale taas kun meiltä jo kaksi lähtee nyt kesällä mammalomille, niin se saa varmaan sydärin kun kuulee että lähtee taas yksi :D

anneliini mulla on vähän sama ongelma ton mahan turvotuksen kanssa. Tai oikeastaan kaiken turvotuksen. Mutta tuo maha on kyllä järjetön. Muutenkin olen kyllä aika pullukka, että en usko sen sillä tavalla muilla herättävän huomiota, mutta itsellä meinaa mennä hermo kun näyttää jo siltä kun oisi jo yli puolen välin. Myös tissien kohdalta on hankala saada vaatteita kiinni.. Kyllä kai tuo minun mielestä on ihan normaalia mitä oon netistä ja neuvolan lappusista lukenut. Että netistä sinäänsä kun jotain käy kyselemässä niin se on aina vähintään joku kolmipäinen hirviö vauva jos ei muuta :D että itse kyllä enempi keskittynyt noihin neuvolan kirjasiin.

Tänään on ollut jotenkin vähän kipeä alavatsa, tai ei niinkuin kipeä vaan vähän niinkuin siellä joku "jänne" olisi jumissa että vähän niinkuin vetää kun seisoo ja kävelee (onneks just tänään kun 5km pitäs taapertaa :D ) mutta en nyt hirveästi ole halunnut siitä stressata koska kuitenkin nuo voi selittää kohdun kannatimien venymisellä ja kohdun kasvamisella.

Yritän nyt mahdollisimman vähän stressata mistään, koska silloin alussa olin viikon pari aivan paniikissa kun pelkäsin uutta kohdun ulkoista, niin ajattelin että jos nyt joka tuntemuksesta ottan stressiä niin tästä vauvasta tulee niin hermoheikko! Ja myös sitten sillä että jos menee kesken niin sille ei itse mitään voi. että se suurimmaksi osaksi on kuitenkin aina geeni (?) virhe (hyvä yrittää kuulostaa kauhean fiksulta kun muista noita tärkeimpiä lääketieteellisiä sanoja :D ) että itse ei kauhean helposti sitä keskenmenoa voi aiheuttaa.

Keskiviikkona olisi sitten hammaslääkärin tarkistus yksityisellä ja olen aina inhonnut niitä! Yhtään reikää ei koskaan ole ollut mutta viisauden hampaat ja ylimääräinen hammas joka kasvoi toisen hampaan viereen varmaan vedetään irti. toinen ylimääräinen hammas on jo vedetty ja se ei ollut kivaa.. eikä ole hajuakaan paljonko tuokin lysti yksityisellä maksaa :/ samalla ajattelin kyllä varata ajan ukolle ja pakottaa se sinne vaikka niska perse otteella jos ei muuten onnistu :D
 
Kiitos basura lohduttavista sanoista. Nyt minä päätin, etten turhaan murehdi, perjantaina selviää mitä sieltä löytyy ja toivottavasti sitten saan alkaa nauttimaan täysillä tästä raskaudesta! [:D]

Meillä oli viime viikonloppuna miehen siskon valmistujaiset (grillibileet). Kälylle kertoin, että meille tulee toivottavasti tammikuun lopussa vauva, ettei ihmettele miksi booli/grillaus siideri maistu. Muille ihmettelijöille kerroin, että seuraavana päivänä on iltavuoroon meno, niinkuin olikin, eikä suurempia kysymyksiä heränny. Antibiootti kuuri on myös hyvä keino. [:D] itse monesti minä olen se kuski, kun ei alkoholi ole maistunut tämän vuoden aikana mitä vauvaa ollaan yritetty, niin ihmiset on tottuneet siihen että voin pitää hauskaa ilman siideriäkin! [;)]
 
ja aamuisin tuntuu että rinnat irtoo


Hahaha rozie!! :D Mulla just sama fiilis! Ukollekki sanoin, et nää lähtee joku päivä irti. Pitää kannatella käsillä, ku yöllä hiipii vessaan, ettei sattus niin paljon..

basura ja Anneliini: Mulla on kans tissiliivit jo käyny pieneksi, eikä takit mene kiinni ilman "kasipallojen" muodostumista. Ja mie oon kans aika hoikka, alavatsa on kyllä turvonnu jo jonkin verran. Kun mahaa vetää sisään, niin alavatsaan jää sellanen kiva pömpötys. [:)]

Ja siitä pinnasängystä.. En tajua, miten mie sen uskalsin mennä ostamaan. Vähän pelottaa kyllä, mutta vaihteeksi on taas luottavainen olo tähän. Loput ostokset tosiaan jätän myöhemmälle.

Ihanaa pahoinvointia on alkanut tulla!! Jee! Voimistuu vaan.[:)] Ennen ruokaa nälkäisenä tulee ällö olo ja sit jonkin aikaa syömisen jälkeen tulee seuraava ällötys. Hip hurraa! Musta tuntuu vaan, et vessareissut on vähentyny alusta. Onko muille käyny tällä tavalla? Toivottavasti ei oo merkki mistään pahemmasta. Ei ainakaan tän ällötyksen mukaan oo.

No, silläpä en just nyt halua päätäni vaivata. Ajattelen sitten myöhemmin.

Ihanaa raskausaikaa kaikille!! <3
 
Takaisin
Top