Kesäkuun keskustelut <3

Täällä myös välillä vaikea hengittää, tuntuu että tuo maha vaan nousee ja nousee ylemmäs

Tänään on esikoisen viimenen tarhapäivä, mukava saada se kotiin kesälomalle pitämään äiti kiireisenä loppuun asti (olenkin ollut pitkästynyt yksin kotonaoloon kun mieskin on töissä).

Vaivaako vielä muiden masuvauvoja hikka? Nyt viimesen kuukauden aikana täällä hikotellaan lähes päivittäin. Tosi inhottavan tuntusta ja se alkaa lähes aina illalla kun yritän käydä nukkumaan. Tai en mä tiedä onko se hikka, sellaista tasasta nykivää liikettä...ja sitä kestää ja kestää...

Mä oon taas innostunu syömään karkkia. Maraboun uusi mansikkasuklaalevy on Niin hyvää! Suosittelen kokeilemaan, tosin jäin siihen koukkuun heti :D Ja sit limpparia menee, onneks lightia... Pitäs lopettaa kaikki herkut, no jospa ne jää kun esikoinen jää mun kanssa kotiin (sille en ole karkkia antanut) ja salassa syöminen on vaikeeta...
 
Tota noin... millaiselta se vauvan hikka tuntuu?
Silloin tällöin, ehkä kerta tai kaks päivässä, mulla tuntuu sellaista tasaista tumpsutusta tuolla masun ala osassa. Viimeksi neuvolassa vauveli oli pää alaspäin. Oon luullut sen olevan mun oma sydämen syke, joka jossain asennoissa tuntuisi siellä! :D ehkäpä se onkin sit pikkuisen hikkakohtaus. Melkein joka kerta kun vaihdan asentoa niin sitten se loppuu.

Ja noista hengitysvaikeuksista, mulla kun ei masu ole edes kovin ylhäällä. Ei ole ollut missään vaiheessa raskauden aikana. Esim.veljen vaimolla vauvamasu alkoi heti tissien ala puolelta suoraan eteenpäin, mutta mulla se lähtee silleen loivasti alas- ja eteenpäin.  En sitten tiedä miten alas se mahtaa valahtaa jos tuosta kovasti laskeutuu. :D
 
Meillä on vauva kyllä jo hyvin alhaalla ja melkein kiinnittyneenä, mutta silti sf mitta vaan kasvaa viimeksi oli 38.. hehehe.. Tosin oli eri mittaaja ja sanoki ettei välttämättä ihan noin paljon ole.

Mä en oikeen tiiä mitä tuolla masussa tapahtuu. Liekkö yrittää kiinnittäytyä tai jotain kun sunnuntain jälkeen päivittäin ollu pistävää tunnetta alapäässä ja välillä tooosi ikävää, eilen taas kävely oli tosi tuskallista, istuessaki tökkii ilmeisesti käsillään tuonne koska pistää niiiin ikävästi että saa aina ihan irvistellä. Välillä tulee kivuttomia supistuksia parin tunnin ajan säännöllisesti, menkkamaisia kipuja välillä myös.. Ja on mulle muutama hieman kipeetäki tehny supistus tullu, mutta siinä vaiheessa ne onki sitte loppunu kokonaan.

Maanantaita ootan ihan hullun kovasti, synnytystapa arvio ja kontrolli ultra tuon masukin kooska.. Saattaa olla että jos vauva kovasti kasvanu niin ehkä ensi viiikolla jo käynnistetään ;) i

Viimeksi olin jo sormelle auki ja paikat pehmentyny.. Kohdunkaulaa kuiteski oli vissii joku 4,5 cm jäljellä ultran mukaan, jännä nähdä mitä nyt on tapahtunu kun noita harjoitussupistuksia tullu nyt voimakkaampina ja useammin kun aikaisemmin.

Huono oloa kanssa havaittavissa täällä, nyt päivittäin saattaa iskee.. Ja oon juonu ja syöny ja silti tulee jossai vaiheessa smemonen ällötys.. Ruuan laitto ei kiinnostais yhtään kun ällöttää.. :(

Käsijumppa vissii vauvalla mneossa kun lantiota paukuttaa ja taas vihloo ja pistää.. Ihanaa :D Olisin niin valmis synnyttämään jo, mutta tavallaan mietin sitäki että pitäiskö kuitenki koittaa vielä nauttia tästä masusta <3 Mutta nyt pakko käydä pitkällee kun tää olo vaan muuttuu kamalammaksi.. hyihyi.
 
Mä kans jossain vaiheessa aattelin kun neuvolassa kysyttiin onko vauva hikotellut, että mistähän sellasenkin tietää.. No nyt sen tietää :D se on sitä tasaista tumpsutusta :) 

Mulla oli vatsa vielä viikolle 34 aikas ylhäällä ja viikolla 35 se laskeutu niin että nyt ei enää paina minnekän, ei närästä eik ahdista :)
Tosin vatsan korkeuteen voi vaikuttaa myös se että kuinka pitkä odottaja on. Jos on lyhyt niin onhan se maha aika ylhäällä ;) mä olen tosin aika lyhyt, mutta ihmeen alas tuo pallo on jo valahtanut ;D
 
Se hikka on tosiaan sellaista tasaista "naputusta". Tuntui mulla aiemmin tuolla alakerrassa, nyt sitten tuossa oikealla ylhäällä. emoticon Ja ihan päivittäistä on.

Mulla on myös ruokahalu mennyt, kun tuntuu, ettei vatsaan mahdu enää mitään.

Olen hitusen kateellinen teille, joilla tsekkaillaan kohdunkauloja ja ultrataan ym., kun ei meillä tehdä mitään tuollaista. Meen varmaan arvalla aikanaan kokeilemaan miten päin tuo muksu tuolta tulee ulos.
 
Mulla vauva painoi keuhkoja vielä viikko sitten, mutta nyt varmaan laskeutunut, kun hengitys huomattavasti helpompaa ja painetta tuntuu muutenkin alhaalla. Tai sitten on jotenkin kääntynyt niin että peppu meinaa tulla mahasta ulos, kun aiemmin kyllä potki suoraan mahaan.

Tänään oon ollut jopa kohtuu aktiivinen ja ei silti olo tunnu mitenkään kuolleelta. Mieskin oli ihana ja sanoi aamulla töihin mennessään, että MÄ (siis mies) siivoan sitten kun tuun kotiin. Ja piti lupauksensa, on imuroinut ja siivonnut pojan lelut pois. Itse kun en mielelläni niitä enää kyyki, kun selkä menee ihan jumiin. Pojan kanssa oltiin päivällä puistossa ja käveltiin koiran kanssa jonkin verran :) Ei tuntunut niin toivottomalta tää päivä, saa nähdä miten huominen.

Ainoa ongelma on, ettei poika enää pysy lastensängyssä nukkumassa vaan tulee sielä aina pois... mulla meni hermot ja laitoin sen takas pinnasänkyyn, joten vauva varmaan sitten nukkuu aluksi äitiyspakkauslaatikossa tai kovassa vaunukopassa...

Kesäisiä päiviä kaikille!
 
Tää maha kyllä on laskeutunu tai moni on sanonu että maha selkeesti alempana ja sano nuo neuvolassaki, mutta istuessa painaa, oon ite ihan onneton pätkä :D

Mulla on vauvan koon takia ollu noita äitipolikäyntejä niin sillä tiedän millanen tilanne alakerrassa, kun viimeksi lääkäri halusi sen tsekata kun oli jo ollu niitä kovetteluja sillon tällön ollu, muuten olisin varmaan aika tietämätön itekki :) Kaipa ne olis jonkun neuvolalääkärin tässä loppuajassa ottanu vielä jos en olis tuolla juossu niin tiuhaan. Yhtään kertaa en tosiaan neuvolalääkärissä oo ees käyny nyt noiden takia, kiva vaan kun maksaa joka käynti itelle sitten ja ne neuvolalääkärit olis ollu ihan ilmasia.. :/


Mä oon kyllä ollu tosi tehokas tällä viikolla, imuroinu about joka päivä.. Kissat kantaa kivasti roskia sisälle, no huomenna en meinannu kyllä siivousta ees miettiä. Jos sitä sais ittensä tästä talosta johonki ihmisten ilmoille, tiistaina kävin viimeksi jossain kun oli neuvola. Sitten vaan kotona siivoullu, leiponu, kokannu ja laitellu vauvan tarvikkeita.. Nyt ihan hirvee paniikki että jos mulla onki liian vähän vaatteita tuolle lapselle.. Kyllä pitää pienistä asiaoista ottaa paniikkia. Sanoinki miehelle, että jos tuo onkin semmonen kirppu syntyessään että menee 50 cm vaatteetki päälle niin saa käydä vauvanvaate ostoksilla, niitä kun mulla on tasan se sairaalaan mukaan lähtevä vaatekokonaisuus, 56 cm vaatteitakaan ei ihan hirmusta varastoo ole. Enemmän oon ostanu sitte 62 cm vaatteita, kun ne ainaki kerkee käyttöön asti :)

Lauantaina pitäis tulla sitten hoitopöytä (josta tiedän vaan sen, että on semmonen kasaan menevä malli, toivottavasti on kiva! ) ja turvakaukalo yms. roipetta. Serkulta saadaan lainaksi nuo kun ovat niin lyhyen aikaa käytössä ja heillä ollu vissii itellä aika vähäsellä käytöllä turvakaukalo varsinki.

 

Nyt on sitten testattu että onko tolla itsensä rasittamisella mitään vaikutusta. Tänään oon ollu koko päivän liikenteessä, kiertäny kauppoja, kantanu 10kg painavaa esikoista yli tunnin putkeen sylissä, imuroinut, pessyt lattiat, pyykännyt ja muut normaalijutut, eikä ainakaan toistaseks tunnu missään :D 

Sellanen tehoilupäivä että jossain kyllä sais alkaa tuntuun... kävellytkin oon vaikka kuin paljon! 

 
Mullakin huomenna vasta 34 viikkoa kasassa... ja silti olisin niin valmis jo synnyttää! :D Oon koko raskauden varautunu siihen, et tää tyyppi syntyy ennen aikojaan, koska esikoinenkin synty. Esikoisen kohalla en ollu varautunu sellaseen vaihtoehtoon, vaan ajattelin, että yliaikaseks menee, kun kerran on ekasta kyse. Niin sitten olikin kaikki vielä tekemättä, kun neiti synty 36 + 0. Me muutettiinkin kun neiti oli 2 viikkoa vanha, eli rv 38...

No, nyt sitten en taas oo varautunu ollenkaan siihen, että mentäs yli tai ees lasketulle ajalle, ja pikku hiljaa on alkanu mieleen hiipiä ajatus, et entäs jos sit mennään kuitenkin!! Mies on heinäkuun lomalla, ja pahin mahollinen skenaario on se, et tää tyyppi syntyy vasta elokuussa, jolloin mies joutuu jo palaamaan takasin töihin ja mä saan kärvistellä vikat hetket itekseni koiran ja 2-vuotiaan kanssa...!! Ja kaiken lisäks koko miehen loman aikana ei uskalleta lähteä tunnin ajomatkaa kauemmas synnytyssairaalasta, kun ei voi tietää koska tää tyyppi syntyy...!!!!!!! Ou nou.

Toki neuvolalääkäri käski lepäämään, kun oli paikat pehmenny ja sormelle auki, mut eihän se mitään vielä tarkota :/ Lepäilemistä en oo kauheesti päässy toteuttamaan, ku oon omaan tyypilliseen tapaani buukannu kalenterin täyteen ohjelmaa, ja kotonakin tota hommaa on riittäny. Ja toi neitikin on taktisesti jättäny päikkäreiden nukkumisen lähes kokonaan, joten lepotaukoa ei kovin herkästi saa... mut oonki aatellu, et se lepäilykäsky saa totaalisesti unohtua parin viikon päästä rv 36 + 0, ja siitä eteenpäin oon ihan valmis ottamaan pienen jo vastaan. Pelkään siis vaan, et nyt kun näin ajattelen, niin yli tietty mennään eikä mikään konsti auta saamaan tyyppiä ulos. Aika näyttää.

Nyt on oma olokin ollut taas ehkä energisempi, eikä supistuksiakaan kai oo tullu kovin paljon. Välillä vaikee havaita niitä edes. Mut oon saanu pikkupyykkiä pestyä ja muita järjestelyjäkin tehtyä ihan kiitettävästi, ja silti oon pysyny hengissä, vaikka pari viikkoa sitte oli ihan toivoton olo. Että tiedä sitten miten tässä käy. No, kävi miten kävi, tähtään siihen et kaikki on valmista kahen viikon päästä, ja sit vaan odotellaan...!!

Mulla ei oo maha vaikuttanu hengittämiseen, taitaa olla jotenki sen verran pieni kuitenki. Terkkari saa aina tosi pieniä sf-mittoja, olisko viimeks ollu 26 ja rv oli kumminki jo vajaat 33... ja nyt on tänään itse asiassa tuntunu, et maha olis alempana. Viimeks meidän neidin kohdalla maha laskeutu jo ennen rv 35 + 0 ollutta neuvolalääkäriä, että voipi olla nyt sama tilanne. Tosin nyt oon käyttäny jo mun kaikki kolme lääkärikäyntiä... et nyt vaan terkkarille sit ens viikolla, ja sekin on joku sijainen, joka ei takuulla taas osaa sanoo mistään mitään... mut siis se mihin tää maha on vaikuttanu, on syöminen; must tuntuu ettei pysty enää kovin kummosia annoksia mättämään kerralla. No, muutenki on taas ollu pitkään vähä sellasta, ettei kunnon ruokaa tee mieli. Tai ei tee mieli ainakaan itse sitä tehdä. Esikoiselle tietty tekee, mut oma syöminen on vähä mitä sattuu...
 
No nyt on kumma, jos ei tuu tänä yönä supisteluja!

Kasasin lähes yksin meidän uuden lipaston :D ajattelin, että jos jään odottamaan, että mies sen kasaa, niin saa nähdä onko vielä ens viikollakaan valmista... no mies autto pahimmissa kohissa, missä tarvittiin vähän enemmän vääntövoimaa. Hirveesti tuli ähistyä lattialla ja siirreltyä lautoja paikasta toiseen. Tuli sellanen hiki, että valu vaan. Tosin se jäi hieman kesken, olisi pitänyt vielä takalevyt vasaroida paikoilleen, ei viittitty enää naputella kun kello löi 23. Huomenna jatkuu. Ja huomenna myös kirjahyllyn kasaaminen tiedossa.

Tänään piti tulla meille sohvakin, mutta ei kuljetusmies halunnut sitä yksin tuoda meille, niin siirty huomiselle. Kyllä olisi mahtunut hissiin, mutta jotenkin ärsyyntyneen oloinen oli ukko, että varmaan oli joku "periaatekysymys" nyt hänellä, ettei sitä tuonut... hohhoi..

Nyt pitää huomisesta lähtien tarkkailla proteineja pissassa, ettei vaan oo mitään raskausmyrkytystä... se on ollu semmonen asia, mikä mua on pelottanut eniten koko raskaudessa. Siskon kaverilla oli se, ja kuoli synnytykseen... ei yhtään pelota, ei... :(
 
Täällä maha kanssa laskeutunut alas, mutta luulen vauvan olevan perätilassa kun hikka tuntui tänään illalla ylävatsalla:) Hikka pikkuiselle tulee usein silloin, kun juon jotakin varsinkin jos juon reilummin vettä. Sit se naputtaa ja naputtaa ja välillä hikka niin voimakas että maha liikkuu sen tahdissa:) Supistuksia tällä viikolla tullut enemmän päivittäin. Menkkamaista alavatsan ja selän särkyä esiintyy myös. Tänään oik. nivunen jomotteli myös. Pikkusta kremmppaa. Supistuksien suhteen olen ollut rauhallisempi kun ovat kuitenkin kivuttomia. Lääkäri neuvola on sitten heinäkuun alussa eikä siihen ole pitkä aika.
Tänään käyty ostamassa pikkuiselle kaikenlaista ja noudettiin vaunut kotiin. Kotiutusvaatteetkin löytyi:) Isäntä oli innoissaan vaatekaupoissa ja löysi kyseiset vaatteet meidän neidille:) (se on aika vähän noihin vaatteisiin osallistunut, joten täytyy olla murusta ylpeä ja sanoinkin sen sille) :)
Hyvää viikonjatkoa:)
 
Saatiin viimeinkin hommattua pinnasänky ja imetystyyny! Sitten puuttuu enää hoitoalusta ja amme ja miehelle sairaalakengät. Aika monet hoitoalustat tuntu olevan kangaspintaisia enkä kelpuuttanut niistä mitään. Haluaisin kunnon muovipintaisen joka olis sitten helppo puhdistaa. Käytiin myös tutustumassa sairaalaan, ihan kiva kun ei tarvi sitten h-hetkellä miettiä että mihinkäs täällä pitää mennä.
 
me oltiin tänään kumpulan maauimalassa, oli tosi rankka reissu, mutta oli kivaa :) oli siellä paljon muitakin raskaanaolevia. halpa etelänloma :D

mulla ei oo yhtään maha laskeutunu :(, vaikka välillä puskee pää melkein ulos. tuntuu ettei happi riitä missään asennossa, ja ruokaa ei tosiaan tee mieli yhtään. ens torstaina lääkärikäynti, sitten vasta nähdään millanen on alakerran tilanne..

tosta ittensä rasittamisesta synnytyksen nopeuttamiseks..mulla ei ala yleensä rasituksesta vaan just aina levossa supistukset, mutta mun mielestä ehdottomasti tehokkain keino niiden käynnistämiseen on alakerran "kopelointi" :D, siis seksi ja lääkärin/terkan tarkistukset saa aina pahimmat aikaan..suosittelen siis kokeilemaan, ehhehehe :D viimeks alko synnytys juurikin neuvolan vastaanotolla kovakourasen käsittelyn seurauksena!
 
Eevi: mä ostin Ikeasta sellaisen hoitoalustan, muovinen, valkoinen, pehmustettu "pohja", puhallettavat reunukset. Pyyhe siihen vauvan alle vaan. Helppo pitää puhtaana, eikä hintakaan kirpaissut (tais olla alle 7e). Lisätarvikkeina tais olla myynnissä jotain päällisiä, mut totesin et tavallinen pikkupyyhe ajaa saman asian.
Eihän siinä mitään hienoja kuvia ole, mut eihän se vauva selällään ollessa niitä muutenkaan näe. :D
 
Iines* Tuo kuvauksesi kynsien napsahduksesta osuu oikeaan, juuri sellaista ääntä mahasta kuuluu. Inhoittavan kuuloista ja vielä kun sen yhdistää niin siihen vesien menoon niin aina hyppää sydän kurkkuun, et nytkö ne vedet meni. Tänään on taas napsahdellut mahassa tiheään tahtiin.

On muutenkin ollut todella huonovointien olo koko päivän. Pyörryttää pystyssä ja silmissä näkyy tähtiä. Toivottavasti ei oo mikään raskausmyrkytys oire. Ylähuulen päällekin oli kivasti ilmestynyt turvotusta ja näytän ihan siltä ku olis botox huulet :) Mutta niin, päätä ei satu, joten en ole niin huolissani raskausmyrkytyksestä ollut... neuvolassa kun sanottiin, et siitä tunnistaa...ärsyttävää kun on viikonloppu edessä niin ei pääse edes niitä paineita tarkistuttamaan ilman, että joutuu synnärillä käväsemään. Noh, jospa tämä tästä menee lepäämällä ohi.

Mulle on neuvolassa sanottu että vauva on jo laskeutunut ja kiinnittynyt, mutta nyt kuitenkin eilen maha tippui vielä valehtelematta 10 cm alemmas ja olo on sen mukainen. Kävelemään ei pääse ku pikkuhiljaa vaappumalla kun jalat täytyy oikeesti olla vähän auki, ku maha roikkuu jalkojen välissä...aikamoista jos tätä jatkuu vielä max. 7 viikkoa.. jos jotain positiivista tätyy tästä keksiä, niin ei ahdista enää keuhkoja missään asennossa.. tissien ja mahan välissä on 15cm täysin tyhjää tilaa.

Synnytys pyörii mielessä koko ajan ja näitä kaikkia "merkkejä" kun pohdiskelee, niin olo on tosi levoton.. pitäis vaan muistaa ottaa rauhassa ja et kyllä sen sit tietää kun on aika lähteä synnyttämään.. mut mitäs jos ei tiedä ja jos ei sit ehdi sairaalaan ja vauva syntyy kotiin... äh, tuun hulluksi kohta :)
 
Pitkään oon miettiny, että enkö mä vaan tunne/tunnista kivuttomia suppareita, mutta tänä iltana niitä on tullut, ja kyllä ne tunnistaa. Muutenkin ollut paineen tunnetta alhaalla, välillä vähän kipujakin. Mutta eipä tuolla pikkuisella tunnu kiire olevan tähän maailmaan, noh, muhitkoon rauhassa :)
 


Tyyni kirjoitti:
tissien ja mahan välissä on 15cm täysin tyhjää tilaa.



Tuo varmaan riippuu siitä minkä kokoiset tissit on? :D Mulla roikkuu nuo niin alhaalla, että ei varmaan tuu missään vaiheessa olemaan noin paljon tyhjää tilaa masun ja tissien välissä, ellei se maha mene jonnekin polviin asti :DD
 
Täällä odotellaan jo kuumeisesti vauvan syntymää :)
Ei enää jaksaisi odotella, supistelee päivittäin ja menkkakipujakin on, mutta ei sen kummempaa. Ei suurempia kipuja, ja jos supistukset ovat säännöllisiä niin ne on säännöllisiä vain noin tunnin...
Kaikkee on kokeiltu eikä mikään auta :D paitsi saunaa ei tosin ole voitu kokeilla kun emme sellaista omista :(
Noo...tulkoon kun haluaa, mutta silti... odotan niin kuumeisesti että pääsen hoitamaan pikkuista :) ja toiseksi, tissit vuotavat jo niin että valion meijerikin jää toiseksi!!! Unohdin eilen illalla sitten suihkun jälkeen koko homman ja menin ilman rintsikoita ja suojuksia nukkumaan niin heräsin taas kerran maitolammikosta... en tajua miten sitä voi tulla niin paljon...
 
Mulla maidon tulo aika hiljasta vielä. Tykkään nukkua alasti, niin oikein ahdistaa kun ajattelee, että pitäis jotkut liivit päällä mennä nukkumaan.. hyi :( mutta ei voi mitään...
 
Takaisin
Top