Kesäkuun keskustelut <3

Alapäätä vihlonut pari päivää ihan tolkuttomasti. Kävellessä tuntuu, kun joku puukolla tuolta vetelis. Onko sitten liitoskipuja vai mitä? En tiedä, mutta kiva, jos tätä jatkuu loppuun asti. Huomenna vasta 35 viikkoa täynnä, joten pari viikkoa vois vielä mahassa pysyä...
 
Niinpä! Itse kans nukun aina alasti! vähäänkö ahdistaa, vaihtoehtona on lammikko tai liivit... mutta totuttava on... :/
 
Uppunen: Kyllä näillä munkin tisseillä ihan riittävästi liikaa on kokoa ja juu tuo mitta ei tosiaan pidä paikkaansa ilman liivejä :D hehee, mut hyvien (nostavien) liivien kanssa tuossa välissä on tosiaan nyt sellainen reilu kämmenen (poikittain) levyinen tyhjä kuoppa ja maha on tosiaan todella alhaalla. Roikkuu reppumaisena jalkojen välissä... Kaameeta, tällasta ei ollu esikoisesta.

Mek: Mulla on myös tosi usein kävellessä sellaista puukon iskemis vihlontaa alakerrassa. Mulla se ei ole liitoskipuja (Liitoskivut tuntuu luiden kohdilla) vaan ihan kohdunsuulta tulevaa. Neuvolassa sanottiin, että johtuu siitä kun vauvan pää on jo niin alhaalla ja painaa sieltä kohdunsuulta hermoja yms. Se on kyllä hirveä tunne kun viiltää niin kipeästi, ettei askeltakaan voi ottaa.

äippä 2010: Täällä maistettu sitä Maraboun mansikkasuklaata ja ounou, ei olis pitänyt. Aluksi ajattelin, et ei oo mun juttu, mut sit iski ihan mieletön himo. Voisin syödä sitä varmaan ihan rajatta! Muutenkin tullu kyl joku super nälkä/ahmimis kausi. Voisin syödä ihan koko ajan... paino nousee tittidii!

Mua on alkanut pelottaa, et millainen vauhtihirmu täältä on tulossa kun hän on niin aktiivinen mahassa. Esikoinen oli ihan erilainen. Tää vaan potkii ja pönkee ja kääntä ja vääntää ja viuhtoo ihan jatkuvalla syötöllä.(siis oikeasti liikkeiden välillä ei tule taukoa) Voi touhuta ihan viimistä päivää monta tuntia ja sit tunnin tauon jälkeen alkaa taas. Välillä tekee kyllä oikeasti ihan tosi kipeää ja tulee ärsyyntynyt olo kun toinen ei vaan rauhoitu millään. Ennakoikohan tää tosiaan sitä, että sama meno jatkuu mahan ulkopuolella? iiks!
 
Tylsyys. Unta ei tule millään. Huomenna synnytystapa arvio ja toivottavasti vika painoarvio. Saas nähdä mietitäänkö käynnistystä jos tulee isokin arvio. Neuvolassa veikkasi mahan päältä 3,4 kg viikko sitten. oon nyt eilen ja tänään arvuutellu tihkuuko lapsivettä.  eilen heräsin pikkarit märkänä, ja ei kyllä haissu millekkään. Päivällä ei tullu mitään sitten, tänään taas nyt illasta oli kastunu läpi. Pitää huomenna kysyä siellä äitipolilla tuosta :)
 
masc, että mulla kesti ymmärtää, että miten voit herätä pikkarit märkänä. Sitten tajusin, ainiin, kaikki ei varmaan nukukaan alasti :DD Jotenkin nyt kesällä tullu aina heitettyä vaatteet pois yöksi, kun tuntuu, että kaikki hiertää ja hinkkaa inhottavasti, varsinkin pikkarit!

Täällä myös unetonta. Meillä alkaa asunto näyttää vihdoin kodilta, kun on kaiken maailman huonekaluja, jopa kirjahylly! :D On tää vaan niin ihmeellistä, kun yhtäkkiä tuntee tarvitsevansa kaikenlaisia juttuja, joita ilman pärjäsi ennen ihan hyvin. Nyt on tullut kauhea sisustus inspiraatio. Pitää saada olohuoneen verhojen väriin sopivia sisustustyynyjä sohvalle, pieniä lipastoja pienen roinan säilytykseen, ja jotain tasoja, että saisi koriste-esineitä nätisti esille. Huhhuh, sanonpa, että jos tämä ei ole pesänrakennusvietin syytä, niin minkä sitten? :D
 
Yleensä itekki alasti nukun näin kesällä, mutta valkovuoto ollu niin runsasta nyt niin sen takia ollu pikkarit jalassa, muutenki helpompi seurata alakerran toimintaa :D nukuin ehkä 4 tuntia ja heräsin miehen kanssa samaan aikaan ja olo on taas semmonen että ei unesta tietoakaan :( nukahdan varmaan sinne äitipolille sitte.. Tai autoon. Onneks mies ajaa kuitenki, ite ei uskaltais. Mk me mennään masun kanssa aamupalalle ja jos koitetan sen jälkeen vielä nukkua, muutaman kerran tiimini tuo :)
 
Taisin nukkua kolmisen tuntia :D Myös heräsin miehen kanssa samaan aikaan, enkä sitten enää saanut unta, vaan sisustus jutut täytti pään heti herätessä (ne tuli jopa uniin!). En varmaan viitti enää mennä nukkumaan, kymmeneltä neuvolapsykologin aika, ehkä sen jälkeen uni taas maistuisi.

Tänään on kyllä pakko päästä shoppailemaan niitä sisustustyynyjä, en tiedä, ne vaan tuntuu niin tärkeiltä, vaikka kotona onkin lievä kaaos, kun kaikkien kalusteiden pakkaukset lojuu lattialla, mutta ne tyynyt, aaargh! Mikään ei ole hyvin, ennen kun ne nököttää sohvalla :DD
 
Mooiiijjjj kaikille heiniksille pitkästä aikaa :)

Tää mamma ei oo käyny kuukauteen tällä foorumilla ja ihana lukia teijän tekstejä miten kaikilla menee ja onnekseni huomata muillakin samanlaisia "vaivoja" . Täällä viikon verran ollut nyt menkkamaista kipua alamahassa ja selässä ja synnytys jännittää jo kovasti :) kummasti oon vaan alkanu jänskään sitä synnytyksestä palautumista

ONNEA JO SYNNYTYYNÄILLE TÄSSÄ VÄLISSÄ

Mutta tosiaan tänään täällä 38+1, 1.7 ois LA , josko tässä vielä jännittämistä sais hetken jatkaa :))

Kovasti voimia kaikille loppuraskauteen <3
 

Heipsan jälleen heinäkuiset!

Täällä myös alkanut tuntumaan painetta varsinkin aamuisin alakerrassa. Illaksi maha kuitenkin nousee vielä ylös (olisikohan osittain turpoamisenkin syytä) mut aamulla saa aina ihmetellä et minne se maha on oikein pudonnut. Närästys samoin helpottunut ja kylkikipuilu samoin... Välillä kyl tulee monoa oikein kunnolla et saa ähistä kivusta. Ja sen ainakin oon hoksinu et kova nyrkkeilee lapsi on, käsiä tuntuu vispaavan ja moksivan lantion luustoa, välillä jäsäyttää osumaa myös alaosastolle ja se jos mikä käy kipeesti.

Liikkeet kuitenkin on muuttuneet semmoiseksi epäämääräiseksi möyrimiseksi ja muljahteluksi, ennen ne olivat selkeitä potkuja ja heilahduksia nyt semmoista tasaista kääntyilyä. Taitaa tila käydä vähiin.

Mun napa parka on mennyt aivan sairaan kipeeksi, siis kosketusaraksi ja kyllähän se tuskaa on kun esikoinen änkee syliin ja vahingossa (enemmän tai vähemmän) tökkäsee napaa. Ukkokin pariin otteeseen kysynyt et joko mulla supistaa... vastauksena vaan inisen et napa taas!

Raskausarpia on myös alkanut tulemaan lisää, nyt niitä siis on vaaleita ja punaisia. Jippei! (huomaa sarkastinen äänensävy)

Lisäksi jalat ovat alkaneet myös kipuilemaan ja lonkatkin hieman varoittelee tulevasta. Enemmän kyykistellessä tai rasituksen jälkeen levossa on pienimuotoista polttelua sillä alueella. Ei kuitenkaan mahdottomasti tai häiritsevän paljon.

Tänään onkin neuvola ja jos kysäisisi et jos viitsisi hieman kurkata alakerran tilannetta onko siellä miten edetty kun parina aamuna on tuntunut et pitää ihan tosissaan pingviinikävelyä harrastaa paineen tunnun takia... ehkä maltan odottaa ensi viikolle, sillon kun rv 35+0 ja neuvolalääkäri ni hänhän kyllä tilnateen tarkistaa, kuitenkin mainitsen oloista jo terkallekkin. Hän saa päättää sitten et kurkataanko vai ei.

Lisäksi esikoinen täyttää tänään kaksi vuotta ja hänelläkin neukkuaika. Kiva äiti vie lapsen synttäripäivänä neuvolaan! xD Itse juhlat siis pidetään jälkijunassa.

Seuraavaa odotellessa ;)

 
Ihan hirveet pari päivää ollu, en saa välillä itkua loppumaan, vaikka ei oo kun ihan pieniä syitä. eilen illalla itkin monta tuntia, tosi rasittavaa! pitkään ollu ihan normaali olo, ja nyt taas tuntuu etten kestä mitään. joku hormonimuutos siis varmaan, oispa merkki synnytyksen läheisyydestä..vaikka viikot onki 35+1 vasta. aina pitää vähintään joko alapään tai yläpään oireilla, saamari >:/!!

Tyyni: meillä kävi esikoisen kaa niin, että se molski ja pomppi kohdussa, ultrassakin repeiltiin kun se oikeesti hyppi siellä, mä välillä itkin ku sattu mahaan ja se ei vaan rauhottunu. ja sitä ei oo kyllä pidelly sen jälkeenkään mikään, ihan mieletön rasavilli!! nyt taas tää toinen on vaan kääntyilly rauhallisesti, eli odottelen josko tulis vähän rauhallisempi tapaus :) et saattaa se ennakoida aktiivisuutta jo kohdussa!

uppunen: mulla kans pesänrakennusvietti alkaa heräillä, tarttis nimenomaan keltasia sohvatyynyjä ja vessaan maton!! meillä on muutto edessä, että ei sais mitään ostella ennenku on kamat uudessa kämpässä ja paikallaan..eikä kannata järjestää tai jynssätä mitään. oon ihan hiton turhautunu :D!!

tappura: mullaki napa todella kipee välillä, pelkään että se repee kahtia jos koskee..viimeks se olikin pelkkää arpea pari kuukautta synnytyksen jälkeen. mutta epäilen, että se ottaa vastaan ton venymisen ja mulla ei siks oo tullu raskausarpia, en tiiä voiko olla mahollista?? et ne arvet on navassa :D

 
satuvee, voi kumpa mekin päästäis muuttamaan! Ei uskalla hirveesti ostella huonekaluja, kun ei yhtään tiiä minkä kokoseen asuntoon joudutaan seuraavaksi :( Tää asunto taas niin iso, että on tosi autiota joissain paikoissa, ja huomaa, että siihen sopisi vaikka pieni pöytä tai lipasto. Mä en ymmärrä miten oon tullu toimeen ilman lipastoja! Pakko saada lipastoja!

Mulla ei kyllä supistele paljon yhtään. Ei kivuttomasti, ei kivuliaasti. Kivuttomia saatto tulla yks ilta pari kappaletta, siinä se. Jotenkin tuntuu, että kaikilla vaan supistelee ja kohtu valmistautuu, paitsi täällä. Voihan se synnytys silti alkaa ihan varottamatta, yks kaks? Että eihän se kaikilla valmistaudu montaa päivää/viikkoa ennen synnytystä?

Vaikka eihän mua nyt hirveesti haittaa, vaikka menis yli lasketun ajan, niin silti tulee sellanen tunne, että tekee mieli koputella masua ja sanoa: "Haloo? Ootkos joskus sieltä poiskin tulossa?" :D
 
Masc taidat olla seuraava joka jakaantuu kahtia;)
Täällä masuasukin liikkeet muuttuneet hitaammiksi ja möyryävämmäksi. Niinkään napakoita ja teräviä potkuja ei tule, enemmänkin työntää itseään läpi vatsanahkan:) Mullakin toisinaan napaan sattuu, ihan kuin pikkunen pistäisi jollain navan sisäpuolelta minua. Supistuksia edelleen tulee päivittäin, vaikkei ihmeellisyyksiä teekkään:) Torstaina neuvola jälleen. Täytyy kysyä tarvitseeko tarkistuttaa supistusten takia alapäätä. En usko että mitään kypsyttäviä suppareita olisivatkaan kun ei ole kipeitä. Perätilassa taitaa muru möyriä kun hikka tuntuu edelleen ylhäällä.
Kuulin viime viikolla hyviä uutisia kun entinen koulukaverini sai pienen pojan:) Tai no isohan se oli kokonsa puolesta :D
Yöt menevät levottomasti, jos satun heräämään niin uni ei tule takaisin kuin tunnin ´tai kahden päästä. Toisinaan myös kuumottaa, mutta mie en nakuna nukkus:) ei oo mun juttu:)
Vauvalle löytyi sunnuntaina leikkimatto, hyvissä ajoin liikkeellä siis tämä mamma.

Hyvää viikonalkua!
 
Hei pitkästä aikaa. emoticon  Täällä ollut nyt pidemmän aikaa hiljaiseloa, olen kyllä käynyt silti lueskelemassa kuulumisianne.

Huhtikuulta toukokuulle sain nostettua hb:n 104 -> 116 (pelkillä pinaattiletuilla!), ja tämän seurauksena neuvolatäti antoi minulle vital-f rautavalmistenäytteitä, että voisin kokeilla niitä nyt, kun on arvot kunnossa. emoticon Koko toukokuun aikana neuvolassa terveydenhoitajalleni ei silti tullut mieleen tarkistaa hemoglobiiniani (aina vetosi siihen, että ei tarvitse ottaa, johan se nousi jo viikko/kaksi/kolme sitten), vaan vasta lääkärikäynnillä toukokuun lopussa tuli tuo tarkistettua uudemman kerran. Hb oli romahtanut 95. emoticon

Nyt olen koko kesäkuun ottanut rautaa 3x päivässä (c-vitamiinin kanssa, ja kaikella mahdollisella tehostaakseni raudan imeytymistä... puuh), ja käynyt viikottain labrassa. Toissaviikolla neuvolan pikatesti näytti hb edelleen 95, ja labrassa tarkemmin 92. Ruvettiin puhumaan raskausajan raudanpuutosanemiasta (normaali hb sietäisi kuulemma olla vähintään 120, ja alle 85 on vaarallinen äidille ja sikiölle), ja "kaikki veriarvot todella alhaisena" minulle määrättiin rankempi rautakuuri.

Viime viikolla neuvolan pikatestillä hb oli jo nousussa, ja laite näytti 99. Labrat kuitenkin kumosivat tämän (taas), ja hemoglobiini olikin laskenut, eikä noussut. Arvot olivat jotain 90 luokkaa, mutta ei vielä alle. Tämän tarkemmin lääkäri ei halunnut puhua arvoista (enkä ymmärrä oikein, että miksi), vaan pisti tälle päivälle uuden lääkäriajan. Ja jos nyt vieläkään ei hb näytä yli 100, niin sitten taas labraan. Kaikkeni olen yrittänyt tehdä veriarvojen nousemisen eteen, joten en voi kuin toivoa, että nyt arvot olisivat jo paremmat. emoticon

Hankalaa se tosin on ollut, kun minulla jatkuu tämä pahoinvointi edelleen (ei onneksi läheskään niin rajuna, kuin aikaisemmin. Minulla ei ole enää jatkuvaa pahoinvointia, vaan saan pidettyä ruokaakin sisällä melko hyvin. emoticon ). Nesteytystä olen yrittänyt pitää kunnossa, mutta aina en saa edes vettä pidettyä sisällä. Joka päivä kuitenkin joudun käymään pönttöä halailemassa, vähintään kerran.

Viime viikkoisen synnytystapa-arvioinnin jälkeen supistukset ovat saaneet kovasti puhtia. Limatulppa lähti, ja maha on erittäin supistusherkkänä. Lääkäri saikin tulokseksi, että täällä ollaan 1cm auki. Tänään sitten uudestaan lääkärille katsomaan sekin tilanne.

Vauva oli muuten viikoilla 36+5 painoarvioltaan ~3,1kg. Täysin sama, mitä esikoinenkin, ja esikoinen oli syntyessään 3,5kg. (Ja tästä tulikin mieleeni, että viikko ennen esikoisen syntymää hänen painoarvionsa oli 3,8kg ja syntymäpainoksi arvioitiin 4kg) Saa nähdä, miten tämän vauvakaisen kanssa. Painoarviot todellakin heittelevät suuntaan jos toiseenkin, mutta kai ne edes hieman vihiä antavat.

Olen vain maannut sohvalla tyynyt jalkojen välissä, selän takana, pään alla... Näiden supistusten kanssa olen pärjännyt vielä kotona, mutta päivä päivältä nämäkin tuntuu kivuliaammilta. Kovaa polttoa, särkyä ja vihlontaa alaselästä alavatsalle. Sairaalaan en ole kovin mielelläni lähdössä ennenkuin on pakko (Ja siihen ei tosiaan aja kuin 3-5min). Synnytyssupistuksiin verrattuna nämä eivät ole vielä niin helvetillisiä, vaikka helvetillisiähän nämä ovatkin.

Lääkäri on kovin huolissaan, kun alle 100 hb:lla on vaarallista lähteä synnyttämään runsaan verenvuodon takia. Pienikin verenvuoto saa hb:n romahtamaan heti. Sormet ristiin, että tämä uusi rauta on imeytynyt.

Uppunen: Minulla oli esikoisesta laskettu aika tammikuun puolessa välissä, ja loppupuolella lähti limatulppa irti. Helmikuun 5. päivä (tai tarkemminkin yö) lähti synnytys käyntiin supistuksilla vain tunteja ennen käynnistystä, rv 42+4. Joten kyllä nuo lapset saattavat odotuttaa "ihan tappiin asti", ja silti tulla itsekseen!

Vauvan liikkeet ovat olleet jo pidemmän aikaa pelkkää möyryämistä. Aamuisin saattaa vähän möyrytä, ja sitten seuraavan kerran taas illalla. Mutta erittäin hiljaiseksi on tämä meidän vauvakainen ainakin "muuttunut".

Edellisessä raskaudessa arpia tuli ihan kiitettävästi, (oikein punaisena hehkuvat tiikeriarvet) mutta nekin haalenivat ja "hävisivät". Tässä raskaudessa ei ole tullut yhtään arpea, eikä vanhat arvet ole tummentuneet. Olen ollut ihan hyvilläni tästä!

Palaillaan tuonnempana. Täytyy lähteä näyttäytymään lääkärille.
 
uppunen: Mullakaan ei ollut esikoisen odotusaikana yhen ainuttakaan ennakoivaa supistusta, pari viikkoa ennen synnytystä (tyttö syntyi 39+2) lähti limatulppaa, muuten aivan oireeton, tosin sitten 38+6 alaselkä alkoi kipuilemaan, sitä ennen ei mitään oiretta viitaten synnytykseen. Toisessa ja nyt kolmanne raskaudessa on vähän ennakoivia, mutta ei mitenkään vieläkään kivuliaita mitä muilla, kaikenlisäksi olin toisessa raskaudessa auki ja mehmeä jo 36viikolla ja piti muka niin syntyä nopeasti ja pahm 40+6 poika suvaitsi syntyä :D
 
Jane: Toivottavasti tosiaan puree se uusi kuuri! Kuulostaa kyllä kurjalta tuo :S
Berliininmunkki: Johan tässä oltais ihan valmiita tosiaan jakautumaan :D lääkärikin oli toiveikas että pian syntyis.

Synnytystapa arvio takana ja paino arvioksi saatiin ultrassa reilu 3,5 kg  Hyvin kuulemma mahtuu syntymään että sen suhteen ei huolta, mutta silti 2.7 eli laskettuna mennään jo aamusta äitipolille vielä yhteen painotarkistukseen ja mahdollisesti sitten käynnitellään, yli kuulemma ei lasketa ainakaan montaa päivää mennä, jos ei siis ei ennen sitä olla jo kahtena kappaleena :)

Alakerran tilanne oli ihan lupaava, kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja auki sen verran että hyvin tuntui vauvan pää kuulemma, vissiin reilulle sormelle oltiin siis auki ja hyvin pehemenny paikat. Kivuttomia supistuksia tulee kyllä ihan kivasti päivittäin ja levossa useammin, jospa ne tässä vielä kipeämmiksi muuttuis ;) Mutta en nyt oottele mitään ennen tuota 2. päivää niin jos tulis ylläri lähtö jo aikaisemmin.. Alkaa olee jo malttamaton, mutta pitää yrittää olla ajattelematta koko synnytystä. Joka tapauksessa parin viikon päästä sitä jo varmaan ollaan synnyttämässä, jos menee käynnistykseen asti :)
 

Täällä saatiin eilisessä neuvolassa tänhetkiseksi painoarvioksi n. 3,2kg. Kuinkahan paljon vauva viimeisinä viikkoina vielä kasvaa... itseä kauhistuttaa, että jos meneekin 2vkoa lasketun ajan yli niin vauvahan ehtii vielä kuukauden kasvaa masussa ja voipi olla hyvinkin 4kg. Auts.  Muuten ei näytä pikkuinen olevan vielä tulossa. Monta viikkoa on ollut jo RT ja terkan mukaan niin alhaalla, joskaan ei vielä kiinnittynyt, että ei tule enää kääntymään perätilaan.

Vaikkakin olen nukkunut yöt hyvin niin tuntuu etten millään meinaa päästä sängystä ylös vessakäyntejä varten. Onko muilla samanlaisia ongelmia? Tuntuu että joka paikka on niin jumissa ja krampissa ettei vaan saa vetästyä itseensä sängystä ylös. Tämä tullut nyt ihan viimeisen parin yön aikana.
Toinen vaiva on järkyttävä turvotus. Varpaat ja kasvot on aika turpeena ja viikossa olikin tullut lisäpainoa 1,6kg!! Mikä kuulemma pelkkää turvotusta. Tuo on todella hurja määrä kun ajattelee että lähtöpainoni oli 56kg ja nyt tullut 14kg yhteensä lisää. Toivottavasti ei viimeisinä viikkoina tule turvotuskiloja yhtäpaljon lisää.

Tänään onneksi pilvistä ja vilpoista. Nautin. :)

 
Kun lähtisikin se limatulppa... :D Mutta täällä paikat viimesessä lääkärissä kiinteinä ja kiinni... No, ei auta kuin odotella. Olisi vaan mukava jos tulisi jotain sellasta tunnetta, että olisi lähtö lähellä, ettei iske sitten yhtäkkiä paniikki :P
 
Ite en laita sille limatulpalle painoa, kun voi mennä vaikka pariviikkoa eikä mitään, kiinniittymisestä tai lasleutumisestakaan en tiedä, kun vielä muutamaa tuntia ennen syntymää vauva on ollut ylhäällä ja irti, sitten ovatkin tulleet 10min ja alle minuutin ponnistuksella :)
 

Mullakaan esikoisen aikana ollut mitään merkkejä et lapsi syntyis. Supistukset alkoivat suoraan ja voimistuvat hetki hetkeltä. Eka supistus tuli 39+5 ja tyttö maailmassa 40+0. Vähältä piti ettei syntynyt 39+6 mut kerettiin mennä seuraavan vuorokauden puolelle 31 minuuttia joten tyttö syntyi laskettuun aikaan.

Toisilla ennakoivia merkkejä piiiiitkän aikaa ja toisilla käy et tulee äkkilähtö. Jännällä ootellaan et kuin täs itelle käy. Terkka eilen komensikin mut rauhoittumaan ja pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi kun lapsi jo niin alhaalla. Toivottavasti nyt pysyis täysiaikaiseksi asti mahassa.

 
Minskille onnittelut pienokaisesta:)
Nyt pikkusia taitaa pikku-hiljaa tupsahdella maailmaan, ihanaahan se on.
Masc ei mikään ihme että olet malttamaton. Mie olen nyt jo ja viikkoja on vielä kuitenkin jäljellä:)
Mitäs juhannus suunnitelmia mammoilla on? Me lähdetään mökille rentoutumaan torstaina:)Tiedossa hyvää ruokaa ja juomaa, mölkkyä ja muuta piha touhuilua. Toivottavasti sää vain sallii:)  Isäntä lähteekin juhannuksen jälkeen maanantaina reissuun:(
Supistukset jatkuvat edelleen, tänään poikkeuksena ollut outoa pistävää kipua alavatsalla varsinkin jos seison tai kävelen. Oletteko muut muuten huomanneet, että pitkän istumisen jälkeen tuntuisi kuin alapää olisi ihan puutunut?? :)
Painoarviothan on vain arvioita:) Ja saattahan kätilö tehdä synnytyksen jälkeen punnitusvirheen tai vaakassa voi olla vikaa, jolloin arviopaino ja syntymäpaino saattavat heittää kovastikin. Itse en täysin arvioihin todellakaan luota:) Painoarvioon meillä vielä pari viikkoa. Kätilökaveriltani kysyin painorajaa alatiesynnytykseen niin hän puhui noin. 4,5kg, Kyllähän tuohon toki vaikuttaa myös synnyttäjän koko. Mukelo mahassa möyrii kovasti, välillä huomaan että on selvästi perätilassa, mutta jälleen hän on vielä mahtunut kääntymään raivotarjontaan:) Siihen voisi jäädäkin:)
Mumux mullakin turvotusta kivasti. Kädet ja jalat välillä aivan järkyttävän näköiset. Aamusta alkaen turvottaa ja turvotus vaan lisääntyy päivän aikana. Yrittänyt kyllä kovasti juoda vettä, mutta sitten juoksen vessassa puolentunnin välein:)
Jane~ Hempat sulla kyllä tosi alhaset. Minulla arvot ei noin alas ole laskenut, alimmillaan ollut 103. Itsekin rautakuurille jouduin, mutta viikossa arvot kohentuivat niin, että nyt syön rautaa vain joka toinen päivä. Jos arvot edelleen nousussa tai hyvät niin sanoi, että voidaan tarvittaessa rauta lopettaa. Veljeni puolisolle taas oli vuosi sitten suositeltu syömään rautaa vaikka hemppa ei alhaalla ollutkaan. Perustelivat sitä juuri sillä, että synnytyksessä verta kuluu. Hän ei kuitenkaan kuuria loppuraskaudessa aloittanut, mutta kertoi olleensa kyllä kalpea, väsynyt ja heikotti niin ettei vessassa tai suihkussa yksin uskaltanut käydä. Laittaako ne punasoluja tippumaan synnytyksen ajaksi jos arvot alhaalla? Onko sulle lääkäri sellaisesta puhunut mitään? Tai tietääkö joku muu?
 
Takaisin
Top