Kesäkuun keskustelut <3

tänään aamulla syntyi sektiolla pieni tyttö maailmaan :) täällä voidaan hyvin. 
 
Onnea Klikille pienestä :)

Sairaalastahan voi tosiaan päästä kotiin jo muutaman tunnin kuluttua synnytyksestä, jos kaikki on menny hyvin ja vauva on syntyny täysaikasena, ja vauva ja äiti voi hyvin, eikä äidillä oo mitään perussairauksia ja aikasemmat lapset on ollu alusta pitäen terveitä, jos esim. on ollu keltasuutta tms. niin ei ne päästä kotiin jne. Mut siis tää mahollisuus on vaan uudelleensynnyttäjillä ja niistäkin siis vaan siis osalla. Itse en lukeudu tähän joukkoon ainakaan, ja ihan mielelläni oon siellä "lepäilemässä" sen pari yötä, kotona kun odottaa sitten samantien se normaali rumba esikoisen kanssa. Varmasti ikävä tota neitiä kyllä tulee, mutta se on kai kestettävä :) Ja saahan siellä isä ja sisko vierailla :)

Perhehuoneesta oon kuullu monenlaisia mielipiteitä, toisille se on sopinu, toisille ei. Ja perhehuonehan sitoo miehen myös olemaan siellä, eli saa vissiin piipahtaa kotona, mut pääasiassa siellä on sitten oltava paikalla yötä päivää. Joillain kavereilla on lopulta menny hermokin siihen, kun se mies siellä koko ajan pyörii ja hyppii seinille, kun ei siellä silleen muuta tekemistä oo kun nukkua ja hoitaa vauvaa... mut semmosessa tapauksessa, jossa äiti on pahasti kipeenä tms. se varmaan on ihan jees vaihtoehto, niin äiti saa maata vaan ja isä hoitaa vauvan. Mutta siis perhehuoneenhan voi saada vaan jos sellasia on vapaana, eli aina ei saa vaikka haluaiskin.

Me ei aiota sellasta edes miettiä, ei mietitty viimekskään, kun on toi koirakin kotona. Ja lopulta olin neidin kanssa sairaalassa viikon. Mies kävi töissä vielä noin neljän tunnin päiviä, oli meidän luona iltapäivän ja sitten ns. normaalimittaisen työpäivän jälkeen meni kotiin hoitamaan koiran. Se järjestely sopi meille :) Mä olisin takuulla lukeutunu siihen joukkoon naisia, joilla menee hermo siihen mieheen siellä! Ja miehellä olis menny hermo koko touhuun :D

Vauvan sängystä
... pinnasänky tosiaan on vastasyntyneelle tosi iso, mut tosiaan just sitä voi pienentää tyynyillä tai peitoilla tai millä vaan. Meillä esikoinen nukku alkuun äp:n laatikossa pinnasängyssä, ja sit kyllästyin siihen laatikkoon, vaikka oli kaikki hienot reunalakanat ja muut, ja siirsin neidin nukkumaan pinnikseen mut poikittain toiseen päähän. Jonkun aikaa mahtu hyvin nukkumaan silleen, ja sit vaan muu sänky oli pehmolelujen yms. peitossa. Öisin kyllä nukku paljon mun vieressä, mut päivisin varsinkin myös siellä sängyssään. Päivisin tosin tuo nukkui milloin missäkin...

Nyt oon hankkinu pinniksen, josta saa toisen laidan kokonaan pois, ja luultavasti pikkunen saakin alusta alkaen nukkua siinä öisin kiinni meidän sängyssä. Jollain lailla varmaan sitä sänkyä pienentelen kyllä. Esikoinen edelleen nukkuu osan yöstä meidän sängyssä, niin sinne ei oiken mahdu sekaan, eli toi sivuvaunu on paras. Mutta varmaan käytän myös äp:n laatikkoa, jossa voi sitten päivisin nukkua, vaunujen lisäksi.

Mä oon jopa saanu pestyä pari koneellista pikkupyykkiä. Tosin jollain lailla mun pesemiset on kirottu, koska jo kaks kertaa on käyny niin, et kun oon ripustanu pyykit ulos, noin puole tunnin sisään on alkanu satamaan ihan sikana, vaikka ei oo mitään sadetta ees luvattu...!! Tänään laitoin sitten suosiolla sisälle kuivumaan :D

Ja mies osti jo paketin pikkuvaippoja, ihan vaan varmuudeks...
 
Kiitoksia Katjuskainen. Aina voi oppia jotain uutta :D 

Mut juu, kyl mäkin siellä osastolla mielelläni sen pari päivää vietän, enkä kyllä yritäkkään päästä heti kotio vaikka siihen mahollisuus oliskin :)

Onnea klikille pienestä tytöstä! :)


Joku osaava vois tehdä sellasen listan johon sit aletaan lisäillä näitä syntyneitä lapsosia !? :)
 

klik  oikein paljon onnea pienestä tyttösestä!!! :) 

Voi kun pääsis itekkin jo synnyttään!! TAHTOOOOO JO :D Muutenkin nyt alkanu tuntuun että maha ihan tosissaan ratkee pian, kiristää niin ettei tiedä miten päin olis. Tänään lähdin kävelylle enkä pitkällekään päässy ku alko niin kovasti puristaan mahaa. 

Se sairaalakassikin pitäs pakata... mä jätän kyllä tällä kertaa meikit kotiin, ei todellakaan käyny mielessä viimeksikään alkaa meikkaamaan, kyllä siinä oli muut jutut mielessä :) 

Muutenkin olis tuhat asiaa tehtävänä mutta aikaa ei mukamas löydy..ja sit kun sitä aikaa sattuis löytyynkin niin just sillon ei sitten jaksa :)

Eikös meillä muuten ole tuolla jo joku lista syntyneistä heinämuruista?

 
Hups, no niinpäs vain näkyy lista jo olevan :) Oli vaan niin tuolla alhaalla etten hokannu.
 
tosi paljon onnea klik :)!! kertoile miten on lähteny sujumaan..? en oo kattonu, mutta sellasen aiheen vois tehä kun "synnytyksen jälkeen", tms..?

iines*: mulla kans tuntunu koko illan et maha ratkee, varsinkin navan kohdalta..!! sulla ei enää kauaa oo jäljellä :)

mek: sama homma täällä, supisteluilta jää kotihommat välillä tekemättä, ja ahistaa että sitten niitä ei kukaan tee, eikä jaksais valittaakaan kun ahistaa vaan sit enemmän jos tulee konfliktia ja stressitaso nousee. ja mä ja napu ollaan ne jotka täällä joutuu koko ajan olemaan!! mä pelkään että oon tosi stressaantunu sitten kun on kaks ja sama homma jatkuu, meillä viä muutto eli TOSI paljon extrahommaa tiedossa. mut ainakin jaksaa tehä fyysisesti ku ei oo enää raskaana..? jos ei oo kauhee univaje..äääää..:O mulla menee silleen, et mitä enemmän ahistaa, sitä enemmän maanisena puunaan, ja sitä vähemmän voimia, ja kuvio toistuu kunnes voimat loppuu kokonaan.

meikeistä: oli ne kuvattaessa vierailuaikana kivat :) tosin mulla oli naama ihan näppylöillä, ja paheni vaan imetyksen takia..et oli kiva vähän peittää.

tosiaan, se kapalohomma, silleenhän me aluks laitettiin napsu aina nukkumaan. se auttaa varmaan siihen turvallisuudentunteeseen!

meillähän on siis sellanen toive, että miehen vanhemmat tulis meille synnytyksen aikoihin, hoitamaan esikoista ja kotia viikoks tai pariks. kun me tullaan niiden kaa tosi hyvin toimeen ja ne tekee ruuat ja siivoo ym..eli sen takia voitais olla miehen kanssa nytkin perhehuoneessa jos tarttee jäädä sairaalaan, tai tulisin ihan mielellään suoraan kotiin, koska ei tartte tehdä mitään kotihommia tms. kuitenkaan.

joo ja siis polikliininen synnytys on mahdollinen kun mä meen toista kertaa, eli kotiutus aikasintaan 6 h päästä, suoraan synnytyssalista.

tosiaan perhehuone toimi siis meillä hyvin, mutta se on riski saako sen. hoidettiin miehen kanssa yhdessä vauvaa koko ajan, mä syötin ja se vaihto vaipan..sai itekin nukkua ja mies haki ruuat kun en pystyny käveleen, ja olihan siellä kahestaan viihtysämpää ku olla "yksin". en olis halunnu ihan vieraiden kaa kohdata elämäni jännimpiä hetkiä. me haluttiin jakaa ne ensi hetket miehen kaa. nii ja entuntenu olevani valmis kantamaan yksin vastuuta jotenkin..riippuu tosiaan tilanteesta.
 
Heippa kaikille mammoille!

klik Hurjasti onnea pikkuisesta! Niin me vaan aletaan pikkuhiljaa jakautua :) Kaksi heinäkuista jo syntynyt.

Alan olla ite ihan valmis kanssa synnyttämään. En toki näillä viikoilla haluaisi, että vauva syntyy, mutta 4 viikkoa sais mennä pikapika vauhtia ja sit sais vauveli mun puolesta putkahtaa maailmaan.

Mä oon edelleen kärsiny noista kauheista selkäkivuista. Joudun kävelee ihan ihmeellisessä asennossa, kun selkä niin jumissa etten saa itteeni kunnolla suoraks. Pahimmassa taapauksessa kuitenkin vielä 8 viikkoo edessä ja epäilen, että kun maha kasvaa  niin eipä ainakaa helpota toi selkäsärky. Ja selkäsäryn päälle kaikki vihlonnat, supistukset ja menkkajomotukset niin ei kyllä oo olo hehkein mahollinen.

Sairaalakassia
en oo vielä pakannu. Tosiaan aika monet meikit ym. hygienia tarvikkeet on sellasia, että niitä päivittäin tarvii, joten ne saa pakattua vasta kun lähtö tulee. Vauvalle en oo vieläkään löytäny mitään kivaa kotiutumis vaatesettiä. Viime viikolla koitettiin käydä kaupungilla kattomassa, mutta eipä sieltä mitään tätä mammaa miellyttävää löytyny. Lauantaina suunnataan Ideaparkkiin, jos sieltä sitten sais poitsulle uudet kuteet :)

Tosta sairaalassa olosta. Tietenkin sitä haluaa mahdollisimman nopeasti kotiin, mutta kyllä siitä sairaalassa olosta kannattaa "ottaa ilo irti". Eli siellä kuitenkin on niitä apukäsiä ja vauvan saa yöksi toiseen huoneeseen, jossa on hoitajat vahtimassa, että saa itse nukuttua. Eikä tarvii huolehtia mistään kotitöistä, ruuanlaitosta yms. Mä lähdin viimeksi liian nopeesti kotiin. Mico synty torstaina ja lauantaina päivällä lähdettiin kotia. Mulla oli siis tehty sektio ja se haava oli kuitenkin niin kipee, etten saanut vauvaa nosteltua kunnolla saatika sitten mitään siivoushommia tai muita tehtyä. Nyt jos oisin samassa tilanteessa niin olisin varmaan sairaalassa niin kauan kun vaan pitäisivät siellä :D Mutta onhan se koti aina koti :)

Meillä vauvan ensisänkynä toimii tollanen vanha suvussa kulkenut "pikku pinnasänky". On varmaan joku äitiyspakkaus laatikon kokoinen, eli siinä varmaan ekat kuukausi tai kaksi nukutaan. Mico laitettiin nukkumaan suoraan pinnasänkyyn ja pienihän tuo sinne oli, mutta hyvin nukutti silti.

Täällä vauvanvaatteet on pesty ja viikattu laatikoihin, tutit, vaipat, uniriepu ym. pikkusälä on ostettu ja sänky on pedattu. Enää siis puuttuu ne kotiutumisvaatteet ja se itse nyytti :)
 
Klik: Isot onnittelut pienestä tytöstä! <3

Tulin just hetki sitte neuvolasta.. Hb oli noussu kivasti 143 ja ihan ilman rautalisiä ollaan menty koko raskaus, jee! Verenpaineet vähän huiteli, mutta ei mitään kauheen vakavaa ja ne on aina neuvolassa korkeella, kotona kiltisti pysyvät niissä ihanne arvoissa.

Painoarviota teki taas käsillä ja kuulemma ainakain 3,4 kg mutta luultavasti jo enemmänkin! Ja sf mitta oli hujahtanu jo 38 senttiin.. hehe. Eikä varmaan laskekkaan missään vaiheessa, mieku luulin et sen kuuluis laskea tässä vaiheessa kun vauvaki alkaa olee laskeutunu, no tuo onkin niin iso vauveli ettei varmaan maha pääse laskeutumaan :D Melkein kiinnittyneenä on pää, saas nähdä kiinnittyykö sitten ees kunnolla.

 Ensi viikon maanantaina äitipolikäynti ja synnytystapa arvio ja vika paino arvio ja toivon että varattais käynnistyspäivä, koska varmaan mennään lähemmäs viittä kiloa jos laskettuun odotellaan ja ollaan jo nyt noin isoja.
 Viimeksikin oli kyllä kilon verran painoa tullu lisää kuukaudessa ja viime ultrasta tulee just se kuukausi. No täällä varmaa alkaa vauvan häätö ihan kokeilumielessä, vaikka tuskin niistä apua on ja kyllä tuo neuvolassaki kehotti et alkaisin vähän rasittamaan itteäni niin jospa tää saatais tuolta ulos aikaisemmin.

Mitäs vielä, no nyt ei tuu mieleen. Tulispahan se maanantai äkkiä :D
 
Onnea Klikille ja perheelle!

Täällä on vielä tämän viikon ajan täysi tohina päällä pyykin pesun ja paikkojen järjestelyn kanssa, mutta ensi viikoksi pitäisi valmistua ja sitten toivoisin ainakin viikon rauhallista odottelua, kunnes alkaa tapahtua. Toisaalta en jaksaisi kovasti yli la:n odottaa. Tänään siis viikot 37+0.

Mulla on oikeastaan monet vaivat helpottanut loppua kohden, turvotukset lievittyneet ja selkäsäryt kokonaan poissa. Tai sitten olen oppinut tekemään riittävän vähän päivän aikana ja nukkumaan tarpeeksi pitkät päikkärit ajoissa. Ensisynnyttäjänä on tietty helppo jaksaa, kun tarvitsee huolehtia vain itsestään eikä ole taaperoa huolehdittavana.

Pinnasänky tulee meillä perintönä kotoani. Se on ostettu aikanaan isosiskolleni ja siinä on ihanat punaiset unikkopäädyt. Aika iso se tosiaan alkuun on, mutta ajattelin kokeilla kapalointia. Vaihtoehtona on myös ystäväperheen vanha pehmeä vaununkoppa, joka on pienempi ja jonka voi nostaa suoraan pinnasänkyyn. Mun vanhemmat tuovat nyt loppuviikosta myös vanhan perintökehdon, jossa on nukkunut meidän suvun vauvoja alkaen isoisäni sisarussarjasta. Siinä olisi ihana nukuttaa, mutta käytännössä jää kyllä päiväunia varten, sillä lapsivuodeaikana tuskin tuntuu kivalta kykkiä pikkuisen kanssa matalan kehdon äärellä.

Sairaalakassi on täällä vielä pakkaamatta. Olen kyllä miettinyt, mitä otan mukaan. Luulen, että en pakkaa etukäteen, mutta kirjoitan huolellisen listan mukaan otettavista. Tuskin tulee niin äkkilähtö, etten ehdi valmiin listan mukaan pakata, kun tuonne synnärille on matkaa 10-30 min liikenteestä riippuen. Meikit ajattelin pakata mukaan. Voi olla, että kasvojen ehostamiseen ei jaksa panostaa, mutta jos sitten tekisikin mieli meikata, harmittaa taatusti, että tuli jätettyä kotiin.

 
Hei vaan!

Paljon on tullut tekstiä, ihan pintapuolisesti vaan lukaisin, joten en pahemmin kommentoi.

Klikille onnea pienokaisesta!

Ja sitten omaa: Eli kävin viime torstaina rv36+2 äitipolilla kontrollissa, kaikki ok, kokoarvioksi tuli 3414g, joten kahden viikon kuluttua olisi ollut uusi kontrolli, jos pitäisi alkaa käynnistelemään, jos ei sitä ennen synny. No, mentiin sitten kotiin ja eikös siinä käynyt niin, että illalla puoli viiden aikaan vedet meni. Pari tuntia odottelin kotona supistuksia ja pesin mm. pyykkiä. Lähdettiin kuitenkin tarkistamaan oliko varmasti vesien meno kyseessä ja olihan se. Ottivat suoraan saliin, kun supistuksiakin alkoi tulla (ei tosin kovin kipeitä) ja olin 3cm auki. Mies lähti viemään pojan sillä aikaa hoitoon. Hyvä että ehti takaisin, sillä poika oli maailmassa klo 00:16. Kokoa pojalla oli 3435g (aika tarkka se painoarvio) ja pituutta 49cm. Mitään kipulääkkeitä en halunnut, eikä olisi kyllä ehtinytkään, sillä sen verran vauhdikkaasti synnytys taas eteni. Jos olisin jäänyt odottelemaan niitä kipeitä supistuksia kotiin, niin sinne olis poika syntynyt. Nimittäin kunnolla kipeetä alko tehdä vasta hetkeä ennen kuin tuli tarve ponnistaa. :)

Eilen päästiin kotiin, pidettin hieman pidempään tarkkailussa ennenaikaisuuden (syntyi siis rv36+3) ja mun lääkitysten vuoksi. Kaikki kuitenkin hyvin ja nyt opetellaan kotona oloa. Isoveli on ottanut tulokkaan hyvin vastaan, haluaisi auttaa kaikessa ja mm. pitää vauvaa sylissä. :) Niin, ja yritetään saada kaikki kuntoon. Meillä kun ei ollut edes pinnasänky vielä koottuna. Mies sen oli sitten viikonlopun aikana pistänyt kuntoon. Eikä mulla ollu sitä sairaalakassia pakattuna, mutta onneksi olin kuitenkin miettiny valmiiksi mitä tarvii mukaan. Ens kerralla laitan kyllä kaiken valmiiksi jo rv30 mennessä. :)
 
Onnea Oluwatobi <3 On kyllä ollut hyvän kokonen poika jo noilla viikoilla :)
 
Lämpimät onnittelut Oluwatobille ja Klikille!

On se uskomatonta kuvitella miten nopeasti kuukaudet onkaan mennyt ja nyt me aletaan yksi toisensa perään jakautumaan kahtia!
 
Suurensuuret onnittelut Klikille ja Oluwatobille pikkuisista! =) Hyvänkokoinen poika tuli Oluwatobille. Itse vielä jännitän omani kokoa kun vaikuttaa isolta ja kokoarvioon ollaan menossa vielä. Massun kasvatus jatkukoon vielä jonkin aikaa. :)
 
Onnea Klikille ja Oluwatobille vauvoista!
Näin se aika rientää ja päivä toisensa jälkeen enemmän heinävauvaoja tupsahtelee maailmaan :)

Itse kävin tänään lääkärillä ja tuumas ettei täältä olla todellakaan vielä tulossa... joten luultavasti menee yli lasketun ajan, mutta eihän tässä maksimissaankaan ole enää kuin 5vkoa.
 
paljon onnea oluwatobi ja ennen kaikkee syntynyt vauva :)!!

pitänee tosiaan oikeesti se sairaalakassi laitella valmiiksi, ja toiveet synnytystä varten..!
 
Oluwatobi, onnea sinnekkin jakautumisesta! <3 Tosiaan hyvän kokonen poika ollu, täälläkin tulossa iso vauva ja ensi viikolla tosiaan sitten taas kurkitaan harkitaanko käynnistystä.

Niin tulipa nyt mieleen noista sängyistä. Meillä on pinnasänky valmiina, mutta aluksi nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa, pinnis niiin iso. Pitää vaan keksii sille laatikolle joku koroke, kun ei varmaan kauheen kiva ole kyykkiä yöllä nostelemassa vauvaa sieltä.


Kivasti tulee kyllä noita kivuttomia supistuksia taas, ehkä ne vielä joku päivä tässä voimistuisivat ja vauva ihanasti peppu pystyssä :D

 

Onnea synnyttäneille! :)

Satuvee: Olisin niin onnellinen kyllä perhehuoneesta ja myös valmis maksamaan siitä, mutta eipähän ole TAYSsissä sellaista ylellisyyttä tarjolla :( Mutta kaipa se on vaan uskottava että ei sielä sairaalassa välttämättä ihan kamalan hirveetä ole. Yritän varmaan vaan asennoitua niin etten sitten pety jos odottaisin liikoja.

Tänään oli lääkärineuvola ja täytyy kyllä sanoa että vaikka moitin aikaisemmin mieslääkäreitä neuvolassa niin tänään oli kyllä tosi ihana mieslääkäri! Ja vieläpä kesäsijainen. Ja vaikka oli tosi nuori niin jotenkin tosi luonteva ja sellainen jonka kanssa tuntee olonsa rennoksi vaikka tehdään sisätutkimustakin ja muuta epämukavaa. Ja ihanaa: vauva oli pää alaspäin! Jeee. Kaksi viikkoa sitten oli poikittain. Kohdunsuu oli kiinni joten en vielä odottele synnytystä.

Sara: Kattelin just ideaparkin mainosta ja sielä on nyt viikonloppuna jotain tarjouksia lastenvaateliikkeissä! Toivottavasti löydät jotain kivaa :) Mä ite löysin ihanat vaaleanvihreät kotiintulovaatteet niinkin ihmeellisestä paikasta kun kalevan Prismasta :D Mut siellä oli kyllä aika paljon valikoimaa! Enimmät vaatteet oon ostanu käytettynä mutta kyllä kotiintulosetin halusin ostaa ihan uutena :)

 
Takaisin
Top