Kesäkuun kaksoset

Äitipolilla käyty ja nyt oottelemassa h-hetkeä. Vauvoilla painoero kasvanut taas A 1900g ja B 2400g. Lääkäri käski uudelleen ultraan ylihuomenna. Luulen kuitenkin, ettei vauvat sinne saakka edes sisällä pysy, kun lääkäri päätti vissiin sisätutkimuksella avittaa synnytyksen käynnistymistä. Helkkari että kävi kipeää. Kanavaa oli jäljellä 3 cm ja kahdelle sormelle auki. A laskeutunut ja kiinnittynyt. Pystyasennossa ei voi olla kun paineentunne on mieletön. Joka vessareissulla tuntuu et uskaltaako tässä ees pissata, ettei vauva putoa pönttöön. Mitään tollasta tunnetta ei siis ollu ennen tota sisätutkimusta. Tokikin lääkäri vaikutti kallistuvan jo siihen suuntaan et käynnisteltäisiinkin ehkä lähiaikoina ja herkästi, kun A:n virtauksissakin saattaa olla pientä häikkää. Enpä uskonut että minä se meistä voisin edes olla seuraava. Harmony mikä tilanne siellä?

Wilmiina just sulle toiseen ketjuun kirjoitin, et meinaatko ennen minua jakaantua?? :D Voi harmi, että siellä tullut painoeroa. :( millä mielin lähdet käynnistykseen?
Täällä poksu 38+0 tänään. Pitkän stoorin voisin tähän sepustaa, mutten jaksa. Lyhennän: soitto tuli Jorvista tänään. Lääkäri ihmetteli minun jyrkkää sektio "negatiivisuutta". Ovat tottuneet nykyään enemmänkin puhumaan alatiesynnytyksen puolesta. No enivei torstaina mulla on kontrolliultra, jossa tarkoitus jutella lisää mun synnytystavasta. Tällä hetkellä jos käynnistyy niin lähdetään synnyttämään alateitse, mutta B täytyy kääntää raivotilaan. Tähän tarvitaan kokeneempi lääkäri ja pitää olla korkeampi sektiovalmius.

Ihan hyvillä mielin kai. Vähän kyllä mietityttää et jos tuon A:n painoarvio tosiaan pitää paikkansa eikä ole vielä kahta kiloakaan. Mutta jos istukan toiminnassa onkin tosiaan häikkää, on tietty parempi jos syntyvät jo pian. En vaan oikein vieläkään tajua mitä tässä on tapahtumassa vaik vähän väliä supisteleekin eikä kykene kun makaamaan. Puntaroin josko yrittäisin nukkua vähän jos vaikka tulee pitkä yö
Ymmärrän Harmony täysin sun sektionegatiivisuuden, en ittekkään haluais sitä vaihtoehtoa mistään hinnasta. Onko sulla siis B edelleen poikkitilassa vai mikä on ongelman nimi?

Wilmiina oikeastaan sektio tuli monien asioiden summana ja totta kai mun tuurilla, ku mä niin sitä kammoksun :D. Olin viime torstaina kontrolliultrassa. Kaikki oli hyvin. Istukka, virtaukset, vauvat, kaikki. Valitin kovista symfuusikivuista ja kuukausitolkulla kestäneestä unettomuudesta. Lääkäri pyysi synnytusosastolle sisään, jotta voisin kerätä voimia ja saada kipulääkitystä. Aluksi minua ei kiinnostanut, ajattelin etten halua olla "vaivaksi". Lääkäri teki sis.tut sen verran kovaa, että seuraava yö meni 0 tuntia unilla. Päätin sit, et meen "lepää" osastolle edes yhdeksi yöksi. Siellä sit päätettiin ottaa mangneettikuva ja sit iltakätilö tulee kertoo mulle yks kaks, et mulla sektiopäätös tehty. :O
Sektiopäätös perustuu siihen, että yksi minun mitoistani on nafti B päähän suhteutettuna. Ja koska B tulossa perätilassa niin on riski, että jäisi kiinni päästään sitten, kun vartalo syntynyt.
Torstaina pn seur,ultra ja siellä sit jutellaan lisää synnytyksestä. Olin erittäin pettynyt tavasta, jolla tuollainen iso uutinen kerrottiin varsinkin, ku tiedossa oli kova toivomukseni alatiesynnytyksestä. Mut joo. Katsotaan. Täytyy nyt olla avoin kyllä kaikille tilanteille.

Kuulostaa Harmony kummalliselta mun korvaan et vauvan pää on isompi kun perä. Onko ne verranneet mittaa sun aiempien lasten mittoihin? Ja miten oikeesti se pää sitten voi syntyä toisinpäin muttei toisinpäon, en ymmärrä. Mullehan yks lekuri sanoi et ihanteellisinta ois alatiesynnytyksessä et A ois rt ja B perätarjonnassa, jotta sen B:n voi vetää jaloista ulos kun on korkeammalla eikä imukuppia yletä laittamaan. Onks toi ahtausdiagnoosi yhen vai useamman lääkärin näkemys?

Mun vauvan käänsi onnistuneesti Jorvissa Pauliina-niminen gyne. Siin pitää kyl olla äärimmäisen rentona. Mulla oli tyyny selän alla ja olin puolittain kyljelläni ja toinen tyyny jalkojen alla. Laitoin kädet pään yläpuolelle ja puristin sormiani kun tuntui epämukavalta ja sain sillä lailla keskikropan pidettyä äärimmäisen rentona, ja älähdin heti jos tuntui kipua. Parempi sanoa heti jos sattuu että voi pitää taukoa ku voisin kuvitella et kipu=> lihasjännitys=> epäonnistuminen. Eikä hampaat irvessä väkisin jäkittää.

Olen ollut siinä ymmärryksessä, että sikiöllä on aina pää isompi kuin peppu. Ja noista tarjonnoista niin lääkärit näköjään vähän eri mieltä. Moni sanoo et B asennolla ei väliä. Toiset sanoo, et molempien rt on ihanne jne. Ota nyt näistä selvää. :S ja ei siis mitään hajua kuka sen sektiopäätöksen teki jne. Mä vaan kuulin kätilöitä et päätös tehty ja lääkäri ei tullut mun luo koska nukuin. :o
Nyt torstaina kun on se ultra niin olisi tarkoitus kyl vähän hiillostaa niit lääkäreitä. Sen olen nyt ymmärtänyt, että jos B kääntyisi rt niin sektio ei olisi enää varteenotettava vaihtoehto.

Meillä on kumpikin rt kun sektio tehtiin. Ja sen verran voin "puolustella" sektiota että vaimo on parantunut ihan mielettömän hyvin siitä. Ensimmäiset pari päivää oli toki todella kipeä, mutta sit alkoi helpottaa jo. Nyt sektiosta on 13 päivää ja hän on elämänsä kunnossa. Niin ja ikää kuitenkin 38v. että ei voi sanoa että kun on vielä niin nuori niin nopeasti palautuu (eihän hän nyt vanhakaan ole, mutta ei enää tyttönenkään). :)

Meille tulee huomenna sossun täti kotikäynnille, adoption takia. Vähän jännittää, että mitähän se tulee tänne kyttään ym..

Murunen kiva kuulla hyvä kokemus sektiosta. :) suunniteltu sektio on sektiosta paras. Erityisesti itse miettinyt siitä palautumista. Itselläni kaksi normaalia alatiesynnytystä niin luonnollisesti toivoisin sitäkin nyt.

Tsemppiä murunen adoptiohommeleihin. Eiköhän se käynti ole ihan rutiinijuttu, mikä kuuluu asiaan. Miten teillä muuten sujuu syöttötouhut, nukkumiset ja muut?

Miten menee Murmelilla ja Sottahanna? Kertokaahan synnyttäneet vähän arjesta ja pikku aarteista? :) kateellisena täällä odotan omaa jakautumista. Tänään 38+1.

Arki on syöttöä kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden. :D Koko hommaan menee tunnista puoleentoista, joten väliin jää tunnista kahteen aikaa nukkua ja tehdä kaikki muu.. Pikkuhiljaa meillä alkaa löytyä rutiineja, mitä missäkin välissä tehdään. Koska itse syödään, koska nukutaan, koska tehdään niitä kotitöitä, joita ehditään ja jaksetaan. Ulkoilemaan olemme lähteneet nyt joka päivä ja tytöt melkein nukkuvat kyllä joka syötön välin. Ovathan he syötöillä hereillä kahdeksan kertaa päivässä aina sen tunnin kerrallaan, joten muu aika menee nukkuessa. Tytöille alkaa ehkä myös tulla vähän rytmiä tuohon syömiseen. Alkavat olla hereillä oikeaan aikaan.. :D

Rankkaa, mutta toisaalta ihanaa. Vaikka antaisin kyllä aika paljon yhdestä kokonaisesta yöstä unta tällä hetkellä. Varmasti on helpompaa, jos ei ole ihan ensikertalainen vauvojen kanssa. Itselle on niin paljon ollut opeteltavaa tässä. :)

Meillä mennään myös kolmen tunnin syöttövälein (klo 8, 11, 14, 17, 20, 00, 04) (paitsi yöllä neljän tunnin välit). Poika syö reippaasti (10-15min) ja tyttö vaihdellen 15-60min). :)

Välillä ovat jopa syöttövälin hereillä, välillä nukkuvat montakin tuntia. Hirmu reippaita ja hyväntuulisia pieniä ovat. :) Yöt nukutaan, jopa syöttöjen aikana.

Tänään oli taas neuvola ja painoa oli tullu tytölle 120g/5pv ja pojalle 195g/5pv. :) Neuvola on nyt jonkun aikaa viikon välein.

Sossun tätsy kävi tänään. Oli tosi kivan oloinen. Aikaa meni 20 min. Kyseli meidän suhteesta lähinnä. Nyt odotellaan papereita allekirjoitettavaksi, jotka lähetetään käräjäoikeuteen ja josta tulee päätös meille. Että aika läpihuutojuttu tulee olemaan. Jess! :) Oon niin tyytyväinen!

Tässä kuva tältä päivältä kun käytiin ekaa kertaa vaunuilemassa, neuvolareissu. :)

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1432652937.737221.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1432652937.737221.jpg
    56.6 KB · Katsottu: 86
Koitos takana. Pojat syntyivät siis rv 35+0 alateitse. Niin kiire oli A :lla maailmaan, että B ennätti pyörähtää ennen kun kätilö ehti pitämään oikeassa asennossa. B tuli viimein ulos jotenkin pää ja jalka edellä. Hätäsektiokin ehdittiin tilailla, mut onneksi ei tarvittu turvautua siihen. Poikien painot olivat 1890g ja 2310g. Molemmat ovat happikaapissa (B hoidossa ja pieni mutta pippurinen A tukihenkilönä) mutta molemmat voivat hyvin. Mieskin ehti mukaan synnytykseen :)

Onnea wilmiina! Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin ja pojat pääsevät varmasti pian pois kaapista. :)

Takaisin