Kesäkuun kaksoset

Joo olen itsekin ymmärtänyt, että ainakin B on pakko siinä puolistuvassa asennossa synnyttää. Koska lääkärin täytyy pitää huolta, ettei mene poikkitilaan ja vatsan päältä pitää kiinni/ohjata. Lisäksi olen ymmärtänyt, että viimeistään silloin ku A on syntynyt niin tueksi tulee oksitosini, jotta kohtu jaksais supistaa. Minulle lääkäri sanoi, että A synnyttyä kohtu usein lepää vähän. Mutta kuitenkin B syntyy yleensä alle 30 min päästä.
Ihana kuulla Wilmiina hyviä uutisia. Toiv kasvuero tasaantuu. Minulla on vauvoilla joku 150g eroa. Eivät kyllä noteeranneet mitenkään. A mitta on kyllä niin ja näin, koska pää on liian syvällä.

Mulla paino eroo tällä hetkellä vähä reilu 200g mutta vielä ei huolestuttu.

Täälläkin nuo kalvot napsuu ja maanantaina kun sanottiin että An vedet vähentynyt niin tuli semmonen olo että entä jos sitä valuu kokoajan vähäsen niin pyysin tänään sit sen testin oman mielenrauhan takia. Testi oli onneksi negatiivinen. :)

Lääkäri puhui että sektio voi ajottua viikoille 37-39, mutta äidin vointi otetaan myös kyseeseen. Ens viikon ultrassa on viikkoja 34+3.. Jo!! :) että eipä tässä kovin montaa viikkoa enää ole jäljellä. :) Jokainen päivä mahassa tietenkin on hienoa! Tänään otin vaimon mukaan Ikeaan, oli virhe. Todella kipeitä supistuksia koko reissu. Prkl! Että mä en ikinä opi. Mutta NYT oli viimeinen kerta kun hän lähtee mun mukaan kaupoille vaikka kuinka haluaisi ulos täältä asunnosta.

On tää kyllä huisia kun aletaan pääsemään pikkuhiljaa kolmenkympin paremmalle puolelle.:) Mulla nyt se 30.viikko menossa. Mikä teillä on ollut Murunen viimeisin painoarvio? Ei tässä kyllä uskalla enään juuri mitään suunnitella itselle ohjelmaa tuleville viikoille. Vointi käy päivä päivältä raskaammaksi. Puhhuh. Jaksamisia teille muilekkin jotka olette jo pidemmällä.:)

Hyvä kuulla,että kaikki on kuitenkin vielä yhessä koossa :) Toki teille,jotka olette jo pidemmillä viikoilla ja toivotte jo synnytystä,niin tsemppiä loppuodotukseen, enää ei mene kauan!! Tosin esikoisesta olin 5 vikaa päivää niin kärttyinen,et syntys jo,niin ymmärrän sen odottamisen tuskan tai ennemmin raskaanaolemisen...

Meillä oli eilen ultra. Kohdunkaulalla onneks tilanne pysynyt ennallaan. Pojat kasvaa hienosti käyrillään, B:n kasvu taittunut hieman ni saatiin seuraava aika jo ensi viikon lopulle. A edelleen rt pää lantiossa ja B pt. Alatiesynnytys olisi siis mahdollista näillä eväillä,mut pitää selvitellä vielä riskejä jne.(B:n kannalta). Lääkäri ei ottanut synnytystä puheeksi,itselle vaan tuli mieleen et pitää sitäkin rueta tosissaan miettimään nyt,kun tuskin paljoa vaihtavat enää asentoa. Naikkarilla ainakin synnytysasento on puoli-istuva,turvallisuuden takia. En muista,onko joku muu mahdollista,mutta juuri B:n paikallapitämisen takia tuo asento ainakin.

Noissa lääkäreissä on niin eroja... Eilen oli niin suuripiirteinen (ulkomaalaistaustainen,kulttuurierot tuli hyvin esille) lääkäri,että vähän jännitti mitä tulee mittailuista.. Mukava henkilö kuitenkin ja täytyy vain luottaa,että jos isompaa häikkää olisi,niin se tulisi kyllä esille.

Mä en oo kuullu noita kalvojen napsumisia,kuulostaa aika hurjalle :) Tää palaa kirjojen pariin,ihanaa kun kerrankin on aikaa lukea vaikka muuten ei niin kivaa olekaan.. Tsemppiä kaikille ja palataan!! :)

Minäkin kävin tänään ultrassa. Nyt viikot 29+2. Hassua kun viime viikon päivystyskäynnillä vauvat mitatiin melkein samankokoisiksi (1240&1290) ja tänään mitat olivat eri lääkärin mittaamana A-vauva 1285g ja B-vauva 1440g. Sama lääkäri sai 2vkoa sitten painoiksi 925g ja 1030g. Hyvin joka tapauksessa kumpikin kasvanut, lapsivettä hyvin ja virtaukset ok.:) Jännä kyllä miten nuo painoarviot nokn heittelee varsinkin kun vauvat on viihtyneet ihan samoissa asemissa useamman kuukauden. Kumpikin RT ja A kasvot napaan päin ja B kasvot mun selkärankaa päin.
Lääkäri laittoi mulle ihan varan vuoksi lähetteen sokerirasitukseen ja sinne sit pe-aamuna. Yök. Just ku ehdin ajatella, että vältyin siltä tässä raskaudessa.:D neuvolan täti meinasi, ettei tarvitsisi käydä. Kummassakin aikasemmassa raskaudessa oin siinä käynyt ja lukemat on olleet ihannetasolla.:/
Pitäis itsekin kirjastossa käydä. Netissä surffaaminen saa vaan jotenki pään ihan jumiin.:D

Hyviä ultrauutisia Faada. :) joo ja noi kasvuarviot heittelee jonkin verran aina lääkärin käsialasta johtuen. Hyvät viikot sullakin. Harmi et siihen sok.rasit.joudut. En tiedä kauheampaa labratestiä.

Mullakin tänään oli ultra ja olin käyrillä. Vauvat voi hyvin, a) 2156 g ja b)2236 g. Napa ja aivovaltimo virtaukset hyvät, lapsivettä nomaali määrä ja kohdunkaula edelleen hyvin kiinni ja 4.3 cm, mä kyllä ihmettelen tuota miten hyvin on pysyny kiinni kun a.n pää painaa tonne alas jo. Vauvat oli tosi virkeitä ja liikkuivat hyvin a rt ja b poikkitilassa, tuskin enää kääntyvät. Nyt rv 33+0 ja ens keskiviikkona seuraava käynti. Mä,jätin äippäpolille mennessä pissanäytteen ja siinä oli proteiinit -ja+ että saa nähdä mitä tuokin nyt tarkottaa. Onks teillä ollu proteiineissa +- lukemaa ja se ois ollu ok? Vai meinaako tää nyt raskausmyrkytyksen alkua?

Murmeli, minulla oli viimeksi neuvolassa proteiinit -+. Ei tarvitse kuulemma huolestua. :) Minulla kyllä saattoi johtua näytteessä olleesta sakasta..

Sinulla on kyllä jo hyvin painoa kavereilla. :)

Ja onpa murmelin vauvat samankokoiset.:) Mullakin oli kojdunkaulaa yli 5cm. Antoi oikein ultrakuvan mukaan että voi tarvittaessa antaa äippäpolilla vertailtavaksi.:D Seuraava aika vielä tuonne keskusneuvolaan 32. viikolla ja aikoi sit vasta tehdä lähetteen äitiyspolille synnytystä miettimään...:)

Ällöttää kyllä valmiiksi se sokerirasitus.:/ Ja kun aika on jo 7.15 niin pitää olla syömättä edellisiltana klo 19 eteenpäin. Mää kuolen nälkään?! Meillä vielä on sillon se keskolaan tutustuminen klo 18-19. Pakko syödä sen jälkeen tukevasti...

Murmeli ihana kuulla sinunkin ultrauutisia! Ja waaw siellä on hyvä kasvu teillä ;). Taidatte jossain ainakin keskikäyrällä kulkea :). Minulla B kulki -6 ja A -14 käyrällä. A mittaa saattaa heittää, ku eivät saaneet päämittaa kunnolla. Minulla on ollut niin vähän neuvoloita. Ehkä joku 4 käyntiä kaiken kaikkiaan. Proteiinit olleet miinuksella aina. Myös ed.raskauksissa. Tuskin tässäkään enää mitään myrkytystä kehitellään, ku kolmas raskaus ja sama mies :D
Faada toivon tosiaan ettei kukaan keksi minulle, että sok.testiin pitäis lähteä. Mä varmaan kieltäytyisin :D ja mullahan ei oo edes sukurasitetta, ikä on "hyvä" ja bmi norm. Mutta mulla on tästä huolimatta ed.raskauksissa tullut sokerit pissaan ja arvot olleet mitä mainioin. -.-

Tällähetkellä on hyvä kasvu ja jossain vaiheessa se alkaa taittumaankin, nyt näillä viikoilla virhe marginaali oli jo 300g ja lopussa vkolla 38 se saattaa olla jopa +- 500g. Hyvin samankokoisina lääkäri tyttöjä piti :) Tukala olo alkaa olla ja hengittäminen ahdistaa öisin. Viime yönä nousin sen seittemän kertaa ylös, alapääkin kipee ja liitoskivut kauheet, varsinkin noustessa. Näyttää siltä että kotoa en paljoa enää poistu kun kävelykin on mitä on, sais vauvat syntyä ennen 38 viikkoa :/

Mitenköhän tuo b.n poikkitila nyt vaikuttaa synnytystapaan? Saakohan ne käännettyä sen vai onkohan se sektio tulossa?

Murmeli mulle sanoi lääkäri tossa ennen kotiutumista, ku ultras, et B poikkitila ei johda suoraan sektioon. Mulla oli ensin pitkään perätilassa, sitten kääntyi pääalaspäin ja nyt viimeksi taas oli poikkitilan ja perätilan välimuodossa. Silloin kysyin, et mitäs jos jää B poikkitilaan. Niin sit lääkäri vastas, et he ohjaa siitä B perätilaan.

Hyviä ultrauutisia muillakin,hyvä :)

Mäkin olen miettinyt tuota,voiko sitä B:n asentoa ohjata synnytyksessä... Täytyy kysyä seuraavalla käynnillä.. Huomenna tosiaan jo rv33!

Mulla tais jonku kerran olla yks + proteiini neuvolakäynnillä. Laitto varuiks lähetteen labraan,mutta ei ollu mitään eikä ollu kyllä muitakaan raskausmyrkytyksen oireita.

Miten toi sokerirasitus nykyään määräytyy,kun tuntuu et kaikki ei siihen joudu? Luulin,et kaikilla se ois pakollinen.. Mulla eka käynti oli ihan kauhea,mut nyt tokalla kertaa ei mitään! Ja puhtaat arvot oli siis.

Miina sokerirasitus määräytyy sukurasitteen ja iän perusteella. Mulla esim on tosi vahva sukurasite ja pyysin ite rv 13 jo rasituksen ja 1 tunnin sokeri oli sitten koholla kun tulokset tuli. Tiesin sen jo etukäteen kun olo oli semmonen et sokerit heittelee. Ruokavaliolla on menty koko raskaus.

Miina meillä meidän neuvolassa ikä, bmi sekä sukurasite. Mä jouduin mun edellisistä raskauksista, kun pissaan alkoi tulla sokerit läpi. Muuten en olisi joutunut.Tulokset olivat kunnossa.:) Nyt tässä raskaudessa on ollut neuvoilakäyntejä niin vähän, että ei oo ollut niitä pissan stiksausta kuin muutama kerta. Sairaalassa ollessa niin muutama kerta katsottu pissa ja ollut puhdas. En tiedä näköjään tässä raskaudessa munuaiset tekee yhteistyötä mun kans :D.
Muoks. Miina miksi jouduit kaksi kertaa testiin?? Luulin et jos eka testi ok ettei enää joudu. Ellei oo kova sukurasite tai bmi.

Murmeli, varmaan aika harvalla kaksosodottajalla on normaali enää tässä vaiheessa. Ei minulla ainakaan, kun raskaus ei tuota pituutta tuo kuitenkaan lisää.. :D

Takaisin