Kesäkuun kaksoset

Tsemppiä Jetsoni!! Tosi ikävä teidän B:n tilanne siellä!

Mulla myös huomenna suuntana ultra, eli Naistenklinikalle lähdettävä heti aamusta. Herätys 6.00, jotta ehditään sinne 9.00 kontrolliin. Pitäisi varmaan painaa pää tyynyyn, jos jännitykseltä kykenee.

Hyi, kun tuli tiukka ja kipeä supistus. B vääntää peppuaan jotenkin hassusti ja siitä alkoi näköjään supistaa. Jos helpottaisi.. Toivotaan.

Tsemppiä ultriin! Toivotaan hyviä uutisia! :)

Jetsoni voi, että! Toivotaan hyviä uutisia huolimatta käyristä. Peukut pystyssä sulle :).
Sagamaria tsemppiä sulle ultraan myös. Mikä on olo??
Elaffy kummaa, et tilaa pitäis olla vähän, mutta niin ne vauvat vaan joogaa täälläkin. B kääntynyt perätilaan ja pää oli milloin palleassa kiinni, milloin kyljestä tulossa ulos. A myös touhuaa siellä ihmeellisesti ku tuntuu hänen liikkeet oudoissa paikoissa. Kunhan ei olisi tullut pois rt:stä. Tosin sen verran painontunnetta on tuolla kellarissa, että luulen hänen olevan vielä pääalaspäin.
Odotan ultraa ja kotiinpääsyä. Ei mtn hajua milloin lääkärit ottaa vastaan. 32+0 poksuu tänään. Näitä viikkoja odotettu. Nyt sit 35 olis tähtäin. Sillon pääsen Jorviin synnyttää. :)

Jetsoni, ilo irti pienistä asioista. :)

Minä näin viime yönä unta, että olin Jetsonin ja Harmonyn kanssa jossain. :D

Harmony, meillä ei olla onneksi enää käännytty ympäri moneen viikkoon ja toivottavasti eivät enää käänny. Se on niin tuskallista! B työntää peppua monesti suoraan ylöspäin ja A taas kyljestä ulos. B:n liikkeet painavat keuhkoja ihan kamalasti.

Ihanaa, kun viikot etenevät, vaikka tuntuu taas tuskaisen hitaalta. Pian ollaan kaikki jo niin hyvillä viikoilla, että joudutaan käynnistykseen.. :D

Hahhhhh hahhhhh ei kai me Elaffy oltu synnyttämässä?? :D foorumiunet on hauskoja. Joku näki kerran, et Rosalinan vauva poltti pilvee masussa. Mä repesin totaalisesti! :D

Foorumi unia. :) Ite näin unta että olin ton huone kaverin kanssa yhtäaikaa sektiossa ja pidettiin toisiamme käsistä kiinni ku meidän miehet ei kerinny paikalle. :D
Pienistä iloista pitää nauttia ja tuntu luksukselta ku fysioterapeutti käveli huoneeseen ja toi savityynyn. Siinä vaiheessa hoksas että on taas maanantai. :)

Harmony, ei sentään. Mutta jollain osastolla taidettiin kyllä olla. Sen verran sekava oli uni, että hyppi lahjakkaasti paikasta toiseen ja jäi välillä juonenkäänteet vähän hämärän peittoon.. :D

Ultrassa käyty ja A oli 1535g ja kaikki kunnossa. B oli 1717g ja napavaltimo virtaukset ennallaan ja sen verran muutosta että se aivo virtaus laskenut ja sen pitääkin kuulema vähän laskee että se ei sit vaikuta niin vahvasti lapseen. A oli pt edelleen mutta B oli laskeutunut rt. An lapsivedestä sanoi sen verran että aika vähäisesti sitä on mutta ei kuulema hälyyttävää. Ja loppuviikosta uus ultra ja jos ei muutosta huonompaan tapahu niin sit kyseleevät kaksilta että voiko siirtää sinne. Mutta päivä kerrallaan ja toivotaan että käyrät ja kaikki pysyy hyvänä. :)

Jetsoni hyvä kuulla ettei tilanne ole ainakaan huonompaan. Ja ettei oo tarvittu mitään ylimääräisiä toimenpiteitä. Nyt vaa masua kasvattelet ja toivotaan, et kaikki menee hyvin.
Täällä lääkärit päästi minut lähtemään. Uhkailivat vitsillä, et sit täytyy maate pysyä kotonakin, muuten jos tuun takas, niin pitävät minut loppuun asti. :D vauvoilla kaikki hyvin. B oli poikkitila/perätilan yhdistelmä asennossa ja A syvällä rt:ssä. Jorviin varasivat ajan reilu viikon päähän kasvukintrolliin. Sis.tut teki ja kanavaa 1,3cm jäljellä. Kohtu kiinni. Ihmettelin vähän tuota 1,3 ku viimex ed.lääkäri sanoi, et 2,5cm. Hä?? No siis mä olin vaa, et onko se lyhentynyt, niin oli vaa, et ei ja et on hyvä tilanne. O.o no pyydän kätilön tänne varta vasten selittää mulle!

Minä muuten aloin miettimään, kun eilisessä synnytysvalmennuksessa kätilö puhui äidin nesteytyksestä synnytyksen aikana. Jos äiti on tipassa, kerää se helposti äitiin ylimääräistä turvotusta ja myös vauvaan. Tippa voi hidastaa synnytystä, jos turvotus on voimakasta (turvotusta tulee myös alapäähän ja kahden banaanin välistä on vaikea synnyttää..) ja myös vauva on turvonnut ja täten isompi synnytettävä. Vauvan syntymäpaino on "oikeaa" painoa suurempi syntymän jälkeen ja paino putoaa enemmän ensimmäisten päivien aikana, kun neste poistuu vauvasta. Tämä johtaa helposti siihen, että 10% raja painon putoamiselle ylittyy ja äitiä ja vauvaa ei kotiuteta, vaan tulee lisäpäiviä sairaalassa. Myös lisämaidon tarve ikään kuin lisääntyy, vaikka painon putoaminen on johtunut lähinnä ylimääräisestä nesteytyksestä..

Eikös käytännössä "kaikilla" kaksosilla käy juuri näin, kun äidit ovat sektiouhan takia tipassa koko synnytyksen ajan? On tiedossa, että nesteytys lisää vauvan painoa, mutta sitä ei oteta punnituksissa mitenkään huomioon. Ja sitten tyrkytetään lisämaitoa ja korviketta ja kaikkea mahdollista.. Minusta tässä on epäkohta.

Elaffy nesteytykseen en osaa ottaa kantaa. Ja miksi edes nesteytetään? Luulis sillä olevan joku pointti. Ellei kyseessä ole, että varmuuden vuoksi äidille laitetaan kanyyli käteen ja avataan suoniyhteys, jotta jos tulee joku hätä hätä niin voidaan antaa sit lääkkeet nopeammin, kun on jo suoniyhteys. Tällöin nesteytys on kyllä melko minimaalista.
Ja minulla pojilla tippui sellaiset 6-8% syntymäpainosta. Lisämaitoa minullekin tyrkytettiin kyllä, mutta itsepäisenä naisena en suostunut. Ja tissillä mentiin. :)
Jos tosiaan paino tippuu sen yli 10% ja lisämaitoa annetaan sen takia, niin onhan se hyvä turvata vauvan ravintoa ja välttää näin sokereiden heittelyä. Jos äiti vaan jaksaa niin pumppauksella lisää omaa maitoa ja lisämaidosta päästään eroon.
Elaffy oliko eilisessä valmennuksessa maininta siitä, että saako geminiäidi synnyttää eri asennoissa?? Piti kysyä tänään lääkäriltä, mutta unohdin. Luulen itse kyllä perinteisen puolistuvan asennon toimivan minulle, mutta se sitten nähdään. :)

Niin no joo, kaksosilla tippa on kyllä lähinnä vain nopean suoniyhteyden takia. Jos annetaan esim epi, menee nestettä enemmän.

Synnytysasennoissa vaikuttaa varmaan eniten sairaala. Tays tarjoaa yhden asennon, eli sängyssä puoli-istuvassa ja jalkatuissa, mutta ihan yhtälailla kaksosäiti saa määrätä omaa hoitoaan, joten jos tilanne on itselläni hyvä ja turvallinen, en todellakaan aio ponnistaa istualtaan. Sängyssä voin olla, mutta mieluummin kokeilisin polvillani tai kohotettua sängynpäätyä vasten. Jakkaraa haluaisin kokeilla, mutta siihen tuskin saan lupaa. :)

Puoli-istuvassa asennossa ei ole minusta mitään järkeä. Synnytyskanava on siinä kiinni, painovoima on äitiä vastaan ja houkuttelee lasta kääntymään väärään asentoon. Ristiluu ei jousta pois tieltä ja lapsen pitää tulla ikään kuin häntäluun yli.. epälooginen asento, joka on peräisin 1600-luvulta.. Toki kokeilla voin siinäkin, mutta tuskin tulee onnistumaan. En pysty rentouttamaan lantionpohjan lihaksia siinä. :)

Elaffy sähän oot opiskellut asennoista kunnolla :). Olipa hyvää tekstiä. Itse synnytyksessä kuitenkin omaa kroppaa kannattaa kuunnella. Minä myös ajattelin esikoista, kun odotin, että haluan mahdollisesti synnyttää jakkaran avulla taikka kontillani. No mutta en edes lähtenyt niitä kokeilemaan. Koko synnytyksen olin liikkeellä, milloin pallon päällä, milloin kävellen, milloin vaan paikallaan vaivaten samalla kroppaa. Sitten hakeuduin puolistuvaan asentoon ja se oli mulle just se oikea. Mutta ehkäpä uusi asento tulee kuvioihin. ;)

Juu, olen yrittänyt harjoitella. :D
Avautumisvaiheesaa saa toivottavasti vielä liikkua, mutta ponnistaa pitää varmaan sitten siinä sängyllä. :) Haluan synnytyksestä hyvän kokemuksen, joten minusta siihen pitää silloin valmistautua kunnolla ja harjoitella.

Toivon teille kaikille ensisynnyttäjille hyvää synnytyskokemusta. Ja totta kai meille muillekin. Synnytys on minusta voimaannuttava omalla tavallaan ja semmonen naiseuden huippuhetki. <3 ei sen tarvii olla helppo, mutta kunhan jää hyvä mieli. Kätilöillä ratkaiseva rooli kyllä. Mun esikoisen kätilö oli kyllä kätilö isolla K. Ihana, rauhallinen ja ammattitaitoinen. Oli kuopuksenkin hyvä ja mukava nainen. :)

Tulin jänskäämään onko Saga-Maria päivitellyt tästä päivästä mitään, ei ole... :nailbiting: ollaankohan siellä edetty? Hui!!

Mä oon ymmärtänyt että tuo puoli-istuva asento on turvallisin kaksos synnytyksessä. Kun a on syntynyt, b.llä on tilaa kääntää ittensä poikittain tai perätilaan jos on vaikka rt.ssa. Lääkäri ei pysty työskentelemään ja ohjaamaan b.tä synnytyskanavaan jos synnytys asento on joku muu kun puoli istuva, lääkärihän ohjaa b.n syntymistä.Hämeenlinnassa ainakin on vain tuo puoli istuva asento ainut vaihtoehto.

Takaisin