Kesäkuun kaksoset

Mä A-vauva painaa ikävästi kohdunsuuta ja samalla paine tuntuu peräpäässä asti :'D kun kävelee, tulee supistuksia juuri tuosta syystä kun A painaa.

Tänään käyty taas kontrollissa. Rv 33+4. A-vauva menee nyt jo omankin käyränsä alapuolella hieman, ja 1.4 kontrolloidaan sen vuoksi taas. B-vauva kasvaa hienosti.
Mitat oli A:lla 1,9kg ja B:llä 2,4kg :)
Virtaukset kummallakin hyvät. A raivotarjonnassa ihan alhaalla, B vaihteli asentoa ultrauksen ajan raivotarjonnasta poikkitilaan :D pysytteli koko ajan A:n takana, mikä aiheuttaa varsin tukalaa oloa kun maha venyy ja venyy B:n liikkuessa.

1.4 kontrollin jälkeen saavat kuulemma jo tulla. Tuntuu hurjalta ajatukselta!

Huijui Harmony. Samaistun hyvin noihin mietteisiin ja tunteisiin. Haluaisin niin hyödyntää tän ajan ennen vauvojen syntymää ja antaa pojille aikaa ja huomiota, mutta samalla pitäisi osata levätä kun supistelee.:/
Jetsonin tilanne jännittää täälläkin. Jaksamisia sinne ja toivotaan, että vauvat vielä malttaa.
Saga-Marian vauvat on jo hyvän kokoisia.:) Kyllä alkaa olla jännät ajat.:)
Wilmiina. Mulla on kans kumpikin vauva viihtynyt pitkään pää alaspäin. A selvästi alempana ku B. Synnytyksestä en ole edes hoksannut kysellä mitään kun oon vaan olettanut, että alateitse saan synnyttää jos A on RT...:/
Murusen vauvatkin hyvissä mitoissa. Omat tuntuu niin pieniltä ku ovat alle kiloisia vielä.:/
Meillä tosiaan oli keskusneuvolassa lääkärillä ultra keskiviikkona ja A-vauva oli 722 g vatsan oikeassa laidassa alhaalla edelleen. B-vauva oli 810g ja vatsan vasemmassa reunassa pää alaspäin. Kummankin jalat siis on mahan yläosassa/oikeassa reunassa joten se selittää miksi liikkeitä tuntuu voimakkaana vain siellä ja on hankala hahmottaa kumpi vauva liikkuu. En tosiaan ole vielä kertaakaan käynyt äippäpolilla. Täällä Oulussa ilmeisesti keskusneuvolan lääkärit seuraa jos vauvoilla on omat istukat ja pussit ja kaikki on ok. Nyt saatiin seuraava aika jo 1.4. kun kokoero oli kasvanut noin isoksi prosentuaalisesti... kohdunkaulaa oli edelleen 4cm mutta jotain rakoa/reikää näkyi ultralla, joten rasitus pitäisi suhteuttaa omaan vointiin. Niin tuota tuli tosiaan tiaas tänään tehtyä ku kävellen käytiin kuopuksen kans terveyskeskuksessa ja piti kopata se reppuselkään ja heittäytyi ihan venkulaksi maleksimaan kesken matkan ja oltiin muutenkin myöhässä.:/ Sit ku päästiin kotiin takas niin
omat nivuset huusi tosissaan hoosiannaa, mutta en silti raskinut kieltäytyä kun poika halusi päästä pyöräilyä treenaamaan. Olisi pitänyt olla fiksu ja antaa pojan ottaa pyörä sille terveyskeskuksen reissulle niin olisi iskenyt kaksi kärpästä samalla iskulla.:) En vain jotenki tajunnut kuinka kesäsessä kunnossa pyörätiet olikin jo täällä "pohjoisessakin". Maanantaina oli vielä tiet jäässä.

Muokattu viimeksi:
Minulla a tuntuu sisätutkimuksessa hyvin, mutta pään pystyy vielä ultralla mittaamaan. Alhaalla kuitenkin on.. Viime päivinä on tuntunut kovasti paineen tunnetta kävellessä ja tuntuu muuten usein tuolla peräsuolen puolella kipuja.

Nyt on ollut supistelun suhteen rauhallista muutaman päivän. Tai ovat olleet niin pieniä, että en ole juuri kiinnittänyt huomiota. Kävely alkaa muuten olemaan kyllä kovin hidasta ja epämukavaa.

Faada, lääkäri sano mulle et niin kauan kun A on rt, niin alatiesynnytys on mahdollinen. B:n rt ei siis ole este. Hän puhui vain, mitkä olisivat lääkärin kannalta ihanteellisimmat tarjonnat.

Milläs viikoilla Faada ja Wilmiina oli? Tyhmä pää ei nyt muista!
Sagamaria hienosti oot jo 32 rajapyykin ylittänyt. 35 lähestyy ja sehän on mahtavaa! Ootko saanut lupia liikkua enemmän?? Sanoivatko lääkärit, mikä mahdollisesti nyt aiheuttaa tuon An ja Bn kokoeron?? Toki niissä ultralaitteissakin on se marginaalivirhe. Monikkoseminaarissa lääkäri sanoi oliko joku 10%. ???? En muista enää.
Elaffy täälläkin B melko rauhallinen. A riehuu ja potkii. Välillä jään miettimään sitä. Eikä istukkakaan ole edessä yms.
Murmeli hienon kokoiset prinsessat siellä. Onko meillä LA eroa joku viikko ja sinulla kuitenkin "isommat" :)
Muoks. Nyt kun seurv.ultra viikon päästä niin kivaa nähdä, mitä se kasvu on about viikossa. Vaikka sekin riippuu totta kai, missä vaiheessa raskautta ollaan.

Muokattu viimeksi:
Meillä todennäköisesti geenit on se vastaus tuohon kokoeroon, mutta sen toki näkee vasta kun syntyvät. Toivon ettei olisi mitään vakavaa, A:n vartalonympärys on se pienin mitta, eikä ollut nyt kasvanut yhtään :/

Sain jo luvan lopetella estolääkkeet, käydä kävelyllä varovasti ja huokaista helpotuksesta :D toki lisäviikot on aina plussaa, mutta rv 35 jälkeen saavat jo tulla ilman hätiä jos niin meinaavat :) siihen on nyt viikko ja yksi päivä jäljellä, ihan uskomatonta tahtia menee nyt aika.

Sagamaria sinua nyt sitten odotellaan täällä seuraavaksi jakautuvan. Kukaan muu ei saa nyt sitä tehdä!!!! Liian vähän viikkoja. Millä mielin oot?? Joko puhuttu synnytyksestä yms yms.? Ihanaa et oot saanut nyt edes hipmpun verran enemmän vapautta liikkumiseen. Etkö säkin ollut tyyliin 28 vkoilta lähtien liikkumiskiellossa?

Rv 25 alkaen :D oli aika pitkät viikot, mutta äkkiä ne silti meni :)

Synnytys kyllä jännittää, vaikka takana on jo kolme, mutta tuleehan tämä olemaan ihan erilainen kuitenkin. Eniten jännitän että ehdinkö sairaalaan ajoissa, kun matkaa se liki 2h jo ihan ilman ruuhkiakin, ja nyt sanoi eri lääkäri taas ettei ambulanssi olekaan ehdoton.

Alkaa olla kyllä tosi tuskaset oltavat. Maha painaa paljon, ja tää mun pituus (158cm) ei ainakaan yhtään tuo apua asiaan :D selkä menee notkolle. Ja himputin korvatulehdus, korva lukossa vissiin ponnistettava ellei tää koe jotain ihme-avautumista :D

Tänään on muuten ollut ihmeen kivuton päivä liikkumisen suhteen.:) Uskalsin esikoiselle lähtä kaveriksi pyörälenkille heti aamusta ja päivemmällä kävin reissun tallilla. Illalla sit leivottiin porukalla pitsaa kun on kaverin 13v tyttö yökylässä.:) Ootteko flunssalta säästyneet? Mulla on jo kuudes viikko räkätaudissa ja kauheassa kurkkukivussa.:/ Tänään on tuntunut hetkittäin olo helpottavan senkin suhteen. Nyt vaan taas kurkku tosi kipeä. Pitää teetä keittää nyt yötä vasten.:)

Sagamaria jo tosi hyvillä viikoilla. ;)

Täällä ollu tosi hyviä päiviä nyt pari. Välillä jo kerinny miettiä että onko tää jotain tyyntä ennen myrskyä. :D

Vauvat mykästäneet kauheesti vaikkakin B vauvaa meinattiin eilen joutua ultraamaan ku ei ruennu liikkumaan, mutta kaks kuppia kahvia ja kauhee ärsyttäminen niin alko liikehtimää. Sit se vissiin vaihto paikkaa kun sydän äänetki muutti osoitetta. :P

Minä tulen päivän Faadan perässä, eli tänään on rv 25+5. Meillä on koko muu perhe ollu flunssassa, mut minä oon onneks säästynny.
Ihanaa kun aurinko paistaa, piristää kivasti mieltä, vaikkakin ulkona on -18 astetta .

Eilen erehdyin vähän hääräämään imuri kädessä ja ilta oli tuskaa. Nyt aamulla on jo parempi, ja aattelin harrastaakin tänään lapsityövoimaa, mopit ja pölyrätit muksuille käteen .

Stressi pois Sagamaria, ehdit kyllä synnärille, niin kun aion minäkin ehtiä, meidän pitää nyt vaan päättää niin. ☺

Mikä fiilis Harmony? Entä mikä supistelutilanne, Jetsoni?

Wilmiina, musta lapsille voi ihan hyvin opettaa kotitöitä kun mun eka kämppis ei tienny millon perunat on kypsiä. Ei liikaa kannata passata. Ja ite oikeesti arvostan nykyään sitä et kotona on opetettu kotihommia.

No nyt pari päivää ei oo ollu muutaku niitä jokapäiväisiä haravakseltaan tulevia suppareita mut ei sen kummempaa. Jospa pysyski näin rauhallisena niin ei olis mitään ongelmaa. Seuraava viikko tavote olis 30+0 niin siihenkään ei oo enää pitkä aika. :)
Välillä on semmonen olo kyllä että inhoon tätä raskautta jo yli kaiken kun sain nyt jonkun yli ihanan ihottuman mahaan ja jalkoihin joka kutiaa. Jospa ei olis mitään hepatoosia nyt tai muutakaan semmosta vaan ihan tavis ihottumaa. :)

Harmony on joo tytöt kasvanu reippaasti, mut ihan normaalisti omilla käyrillä. A on keskikäyrällä, b keskikäyrän ja yläkäyrän välissä :) Mulla on radi ja seurataan tosi tarkasti kasvua kun oon ruokavaliolla pystynyt toistaseks oleen, normaalipainonen oon ollu kun raskaaks tulin, mut en enää :D rv 36 paino arvio ois 3 kiloa reilu tai vähän alle. Itse oon ollu 3.5 kg ja mies 3.2 kg syntyessään. Onks teille annettu minkälaisia painoarvioita? Mies latas puhelimeensa supistuslaskurin valmiiks, tiesittekö että sellane on olemassa, saa ainakin samsungeihin :)

Oon samaa mieltä Mira, ja totta puhuen meidän muksut tekee kotitöitä päivittäin ihan normaalistikin. Pojat 9 ja 5 vee hakee polttopuut aina kun mies on töissä. Kaikki muksut, myös 3 v. tyhjentää tiskikonetta, siivoaa, auttaa ruuanlaitossa ja leipoo. Oon sitä mieltä et lapsille tekee karhunpalveluksen, kun ei opeta pienestä lähtien tekemään kotitöitä.

Kiva kuulla Jetsoni, et tilanne on suhteellisen hyvä. Koitahan jaksaa kutinoitten kanssa. Itte vannon bio oilin nimeen, oon toistaseksi säästynny raskausarvitta, ja kutinaa se helpottaa,jollen erehdy laittamaan tekokuitupaitaa öljyämisen jälkeen päälle. Mulle muuten tulee kamala kutina ja näppyjä siitä ultraamisgeelistä.

Wilmiina ihanaa jopa teidän 3v tekee askareita. Hmmm pitäsköhän munkin ryhdistäytyä ja opettaa tolle meijän 3vlle kans ;). Siis kyllä pelastaa aikuisuuden, jos pienenä on opetettu tekee hommia. Minä kävin kaupassa 10v ja osasin tehdä mm.pizzaa ja makaronilaatikkoa sekä ohukaisia. Mitään en saanut ilmaiseksi ja pyykkäsin 12v kuin aikuinen. Nyt sit ei kyllä mitkään kotiaskareet tuota päänvaivaa. No paitsi ikkunanpesu. Uuh niistä en tykkää.
Jetsoni ihana kuulla, et sulla siellä hyvät päivät. Toiv B nyt ilmoittelis enemmän itsestää. Mikä näitä meidän B vauvoja vaivaa, ku eivät liiku ahkerasti?? :D nytkin tunnen An discon. :)
Sagamaria saat kuitenkin ambulanssin kutsua eikös?? Oliko sulla just niin, et oli taustalla nopeita synnytyksiä?? Ja tais olla Wilmiinallakin??
Täällä huomenna poksuu 29+0 ja nyt, ku lääkäri uhkaili sairaalalevolla niin viikot saaneet eri merkityksen. Odotan 32 viikkoja ja sit 35 sitä seuraavaksi.
Murmeli ei oo annettu mulle ainakaan, mitään painoarvioita. Mulla tais A kulkea vähän miinuksella. Molemmat omilla käyrillään ilmeisesti. Mutta mulla on vaa ollu 3ultraa( jos ei oteta nt-ultraa huomioon) joten varmaan, ku ultria enemmän niin saadaan osviittaa. Tosin meillä jorvissa ultrakäynnit kestää 30min, joten siin ei pahemmin ehdi kyl kyselläkään.:mad:
Kerrohan lisää siitä supistuslaskurista :D voiko sähköisesti miehelle lähettää omat supistukset, et prkl tietäis joskus, mitä mäkin joudun päivittäin kestää?? :D

Joo, taustalla kaksi nopeaa synnytystä, ja nyt kun kohdunsuu selkeästi kypsynyt enemmän mitä aiemmissa raskauksissa, niin riski matkasynnytykselle on korkeampi, etenkin kun sairaalakin on puolet kauempana.
Ja ambulanssin saan kait kutsua, kunhan ensin soitan synnärille ja saan sieltä virallisen luvan siihen kun alkaa tapahtua. Parempi olisi, kun voi kestää sen päälle tunninkin että tänne saa lastenhoitajan paikalle ja mies pääsee itse liikkeelle.

Saa nähdä miten sen sairaalankin valinnan kanssa käy. Jos on sulkuja yms. Tietääkö kukaan että miten homma toimii, jos soitan että tulossa ollaan ja sanovat että tilaa on, tulkaa vain, niin voiko joku nopeammin paikalle ehtivä viedä paikan tietämättäni ja vielä sairaalaan päästyäni ohjataankin toiseen sairaalaan?

Minä rasvaan tätä mahaa aamua iltaa samalla lappu pesun teen ettei jäis sitä geeliä mahaan kuivattamaan ihoo. Nyt sain laittaa kortisonia ohuelti ja heti helpotti. :)

Äiti, tytär ja mies kävi kylässä niin olihan se ihana nähä heitä mutta kyllä mä olisin voinu lähtee niitten mukaan kotio.

Onko muilla mahasta tullu raskas vai tuntuuko tämä sen takia raskaalle ku tosi vähän oon jalkojen päällä. :)

Takaisin