Kesäkuun kaksoset

Mitäpä tässä. :) makkoilen ja yritän tekemistä keksiä. Tänään ollu vähän kipuilevampi päivä mutta ei onneksi oo supistuksia tullu säännöllisesti. :)

Vauvat on ollu vähän liiankin virkeitä, varsinkin A vauva. Alkaa häpyluu olla jo melko hellä.
Huomenna olis tulehus kokeita erinäinen määrä että näkeevät onko joju tulehus elimistössä joka aiheuttaa näitä supistuksia.

Kaikilla ilmeisesti on tällä viikolla äippäpolikäynti? Mulla on huomenna klo 12 jotenki jännittää mennä sinne, on tuo synnytys nyt alkanu mietityttään tosi paljon ja vauvojen asento. A oli viimeks rt mut b on välillä poikittain. Eikös tuo poikittaisuus ollu este, et tulee suoraan sektio vai oonko väärässä? Mä otin ajan pelkopolille ihan vaan puhuakseni synnytyksestä ja varmaan sitten päätän että miten meinaan synnyttää. Mites muilla, onko mietityttänyt synnytys?

Tsemppiä Jetsoni!
Murmeli mullakin huomenna ultra. Ja minäkin sitä jännitän. :) eniten jännitän itse kohdun tilannetta. Toivon vaa todella et olis siinä tilassa, et saisin olla ja liikkua kuten tähänkin mennessä. Miehellä vielä intensiiviset 6-7 vkoa koulua ja päättötyötä. Joten sen aikaa sais nyt kohtu minun kans tehdä yhteistyötä.
Synnytystä mietin vähiten. Mutta alussa mietin sitä eniten. Murmeli mulle sano jorvissa viimex lääkäri, et kaksoset voivat pitkäänkin vaihdella asentoja. Et sitä ei kuulemma kannata murehtia ennen kuin täysaikaisuus on käsillä. Näin siis jorvissa. Tosi hyvä et varasit pelkopolin. Siel on kuitenkin aidosti läsnäolevaa porukkaa. Monikkoseminaarissa kovasti suositteli lääkäri äitejä pelkopolille.

Täällä A vauvvalla ollu semmonen mylttyy päivä että asentookin vaihtanu taas kun äänet löyty ihan eri paikasta. Toivottavasti kääntys rt niin lähtis sektio pelko pois. Hikotellukki ihan vähän väliä ja hikkojen aikana sen oloinen kuin olis oikein epätyytyväinen oloonsa.

Tänään tullu harvinaista vetisempää valkkaria mutta kätilö ei virkannu mitään. Joten seuraillaan. Onneksi ylihuomenna ultra viimestään niin näkee miten vauvat voi. :)

Toivotaan Harmony että ei kohdunsuulla olis eteneviä muutoksia tapahtunut :) Eikös uudelleen synnyttäjillä saata pehmetä se kohdunsuu vaikka se ei sitten siitä etenisi kokonaan aukeemaan? Meinaatko Jetsoni että limatulppa olis irtoamassa?

Minulla oli tänään ultra. Jännitin todella paljon, kun b ollut niin hiljainen viime aikoina ja viikonloppuna oli niitä kipeitä supistuksia. Vauvoilla oli kaikki kuitenkin juuri niin kuin pitääkin. Molemmat olivat tällä hetkellä rt ja painoa oli kummallakin 1190g. Virtaukset hyvät.

Kohdun ulkosuu on lähtenyt pehmenemään, mutta sisäsuu on hyvin kiinni ja kanavaa jäljellä 4,5cm. Tilanne on nyt siis todella hyvä vielä.

Minulle kätilö sanoi, että vauvat tuskin kääntyvät enää hirmuisesti, kun tilaa alkaa olla vähemmän. Ja puhui myös synnytyksestä sen verran, että B:n asento ei ole merkittävä. A vauvan pitäisi olla tulossa oikein päin. B kuitenkin kääntyy synnytyksessä. Sitä en tiedä, estääkö B:n poikkitila synnytyksen alateitse. Jotain puhetta siitäkin kyllä oli silloin valmennuksessa.. :) Kannattaa varmaan murmeli kysyä asiaa vielä huomenna.

Tavoite olisi päästä nyt rv34 asti. Kaikki puhuvat tuosta ennenaikaisuudesta, joten kai se sitten ihan merkittävä riski on.. Nyt vielä yritetään estellä ja kolmosella alkavilla viikoilla hidastella, jos synnytys käynnistyy. Mitään merkkejä sille ei tällä hetkellä kyllä onneksi ole.

Noottia tosiaan sain, kun en mennyt viikonloppuna näytille, vaikka supisteli kipeästi tunnin verran. Supistukset menivät kuitenkin ohi, joten en nähnyt itse tarpeelliseksi. Jatkossa pitää kuitenkin mennä näytille, jos vielä tulee vastaavia. Tai jos b tuntuu liikkuvan huonosti. Kaveri on vain hautautunut syvälle kohtuun a vauvan taakse ja istukka on edessä, joten en tunne liikkeitä kovin hyvin. Ultrassa oli kuitenkin kovin aktiivinen kaveri. :)

Seuraava seuranta on sitten kolmen viikon päästä ja silloin otetaan ehkä käyrää. Ainakin kätilö käski varaamaan aikaa riittävästi.

Tavattiin doula myös tänään. Nyt meillä on kaksi doulaa ja pitäisi enää päättää, kumpi on päädoula. Tai aikataulu sen määrää, kumpi synnärille mukaan tulee, mutta kuitenkin. Juteltiin doulan kanssa paljon synnytyksestä ja se tuntui kyllä helpottavan omaa oloa. Sain myös paljon mietittäviä asioita.

Vauvat aloittivat iltamöyrinnät. Nyt tuntuu kyllä myös b:n liikkeet ja joku puskee myös alas aika voimalla. Pääasia, että liikkuvat!

Puhuiko elaffy mitään ennenaikaisuudesta että millä viikoilla ei enää annettais kortisonipiikkiä? Mulle täällä Hämeenlinnassa sanottiin että aina niin kauan kun ei ole 35 vkoa täynnä niin annetaan, ihmettelin sitä kun pidin 32 viikkoisena :/

Murmeli, Kortisonista ei ole ollut puhetta. Itse olen ymmärtänyt, että annetaan kaikille ennen rv35 synnyttäville. :)

Mulle lääkäri sanoi että voi olla myös mahdollista synnyttää alakautta, vaikka A-vauvakin olisi pt. En kyllä ehkä uskaltais mutta B-vauvan asemoinnilla ei ilmeisesti ole niin väliä, sitä sitten käännetään A:n synnyttyä. Noin puolet B-vauvoista syntyy perätilassa, mikä oli musta tosi yllättävää!

Meillä on automaattisesti sektio, jos a ei ole rt. Ilmeisesti sitten sairaalasta kiinni?

Murmeli mulla oli jo vkoilla 24 siel ultrassa kohtu pehmentynyt ja kanavaa 2cm sekä ulkosuu 1lle sormelle auki. Siis mullehan lääkäri oli edellisessä ultrassa, et tyyliin, kun oon jo kaksi pusertanut ongelmitta, niin ei haittaa vaikka A tulis peppu edellä :o woooot?? Mä olin vaa suu auki. No mut siis sektio on mulle kyllä se kaikista pahin. Et mielummin (tällä hetkellä) puserran vaikka perätiloja ulos kuin et joutuisin sektioon, mutta fiilis voi olla eri loppua kohden :D
Ja siellä monikkoseminaarissa lääkäri vaa sepitti jotain, et ku A tulee ulos niin kuulemma, synnytyslääkäri pitää kiinni B:stä vatsan päältä, jottei lähde esim poikkitilaan.
Meitähän näkee huomenna pikkuisiaan moni. Eikö Wilmiinallakin ollut huomenna ultra??

Ei tuo lima tulppaa ollu kun esikon aikaan se irtos viikolla 28 niin ei ollu samallaista. Se oli sillon oikein paksua ja venyvää limaa.

Mä oon kuullu että kaikille alla rv 35 syntyville annettas kortisonit ku keuhkot vielä vaatis sitä. :)

Täällä A vauvva on pt ainakin viime ultrassa. Ja sillon vielä sanoi lääkäri että ei saa synnyttää ala kautta vaan sektioon mennään jos käynnistyy. Toivon kovasti että A olis tänään kääntyilly rt kun niin kauhee mylttäys ja riehuminen käyny tuolla alhaalla. :)

Dodiin. Tänään sit oyssissa käyty esikoisen kanssa ja samalla reissulla sovittamassa hälle välikausivaatteita... huhhuh kuinka yhteistyöhaluinen voikaan supervilkas 5-vuotias olla vaatekaupassa...:D Kuopus itki koko aamun,ettei tarhaan halua ja sai kunnon itkukohtauksen ku tarhan pihaan päästiin ja jäi sinne itkeen mun perään. On nyt ihan vieraantunut koko tarha-arjesta kun on sairastanut, ollut hiihtolomalla ja sit muuten vaan viettänyt kotipäiviä kun olen ollut kotona. Säälittää viedä hoitoon jos ei ole pakko ja oon ite kotona, mut toisaalta saa siellä enemmän tekemistä ja ulkoilua ku kotona mun kanssa. Kuopus on nyt 3,5v. Miten te muut olette arkea suunnitelleet isompien lasten kanssa? Hirvittää, jos vauvat nukkuu tosi huonosti, että miten jaksaa isompien kans? Pitöäiskö varalta pitää vaikka kaksi päivää viikossa hoidossa? Hankalaa näitä miettiä...
Huomenna mullakin aika keskusneuvolan lääkärille ultraan. Seuraava käynti ilmeisesti sitten äitiyspolilla. Siellä en ole vielä kertaakaan käynyt.

Faada ajjaa eikö sulla oo ollut äippäpoli käyntejä? Onko se joku käytäntö, siellä missä asut vai? No meillä pojat menee syksyllä hoitoon. He on sillon tasan 4v ja melkein 3v. Nyt jo haikee fiilis :(. Eli jos vauvat nyt syntyvät touko-kesäkuussa niin siinä ehditään olla koko pooppo koossa 2-3kk. Onnex on kesä, et ulkoilla voi paljon isompien kans. Mut mä en oo kovin tuota tulevaa arkea miettinyt. Paljon riippuu vauvojen temperamentista ja siitä, miten kauan mies voi olla kotona.

Noniin käyty jorvissa. Ja noottia tuli ja kunnolla. Lähinnä siitä, että pitäis osata levätä ja ymmärtää etten odota vain yhtä. Kanava oli lyhentynyt 2,5cm 1,9 cm. Lääkäri pyöristi 2 cm. Lääkäri ei siis uskaltanut kunnolla edes tehdä sis.tut. Viikon päästä aika. Jos siihen mennessä kanava lyhentyy entisestään niin miettivät mahd.sairaalahoitoa. Taikka sit mun pitäis olla täyd.vuodelepo kotona. Nyt masentaa. Koska jos oon vaan sängyssä lepäämässä, kuka on äiti noille mun isoimmille. Eletty heidän kans niin symbioosissa, et nyt jo huono äitifiilis. Mutta ku masussakin on kaksi vauvaa, joista myös pitää pitää huolta. Ja miten sit miehen valmistuminen, jos hän joutuu jättämään ryhmätyöt yms.jotta vois olla kotona enempi.
Mut sitten ihanaa oli, et vauvat siellä kasvaa hienosti. 1200g olivat about. A ehkä hivenen pienempi, ku hänen pää oli niin alhaalla, että lääkäri ei saanut mittaa kunnolla. A siis rt ja B perätarjonnassa. Siellä he potkivat vuorotellen toisiaan päähän!

Huh, Harmony! Nyt lepäät ihan oikeasti! Olisiko lapsia mahdollista saada hoitoon johonkin edes osittain? Sinusta ei ole yhtään sen enempää äitiä heille, jos makaat osastolla loppuajan. :(

Toivottavasti joku ratkaisu löytyy. Vauvat tarvitsevat vielä mahaa.

Hui Harmony. Nyt ihan oikiasti lepoa kun osastolla voit vielä vähemmän olla siinä perheen parissa kuin kotona vuodelevossa. Jospa tilanne ei ainakaan takapakkia menis enää yhtään.

Nyt lepoa harmony :( Saatko sä järjestettyä lapsia hoitoon mitenkään? Mikä espoossa on lastenhoitopaikkojen tilanne ? Voiko nopeasti päästä tälläisessä tilanteessa?Mä oottelen täällä äippäpolilla lääkärille menoa ja jännittää jonkun verran että onko supistukset alkanu avaan paikkoja :/

Ultrassa käyty ja pienet voi hyvin. A vauva oli edelleen perätilassa ja B vauva poikki tilassa. A vauva paino 1057g ja B 1081g.

Kohdukaulaa jälellä enää 4mm ja sormelle auki eli suljettua kanavaa ei edelleenkään yhtään. Tuo 4mm vaan semmoista joka on melkein kiinni. Lepäily jatkuu ja vessa ja suihkuluvat säily entisellään.

Maksa arvo oli noussu viime kerrasta ja pissa menny jatkoviljelyyn mutta muuten kaikki näyttäs olevan melkeen ennallaan. :)

Takaisin