Minulla oli tänään ultra. Jännitin todella paljon, kun b ollut niin hiljainen viime aikoina ja viikonloppuna oli niitä kipeitä supistuksia. Vauvoilla oli kaikki kuitenkin juuri niin kuin pitääkin. Molemmat olivat tällä hetkellä rt ja painoa oli kummallakin 1190g. Virtaukset hyvät.
Kohdun ulkosuu on lähtenyt pehmenemään, mutta sisäsuu on hyvin kiinni ja kanavaa jäljellä 4,5cm. Tilanne on nyt siis todella hyvä vielä.
Minulle kätilö sanoi, että vauvat tuskin kääntyvät enää hirmuisesti, kun tilaa alkaa olla vähemmän. Ja puhui myös synnytyksestä sen verran, että B:n asento ei ole merkittävä. A vauvan pitäisi olla tulossa oikein päin. B kuitenkin kääntyy synnytyksessä. Sitä en tiedä, estääkö B:n poikkitila synnytyksen alateitse. Jotain puhetta siitäkin kyllä oli silloin valmennuksessa.. :) Kannattaa varmaan murmeli kysyä asiaa vielä huomenna.
Tavoite olisi päästä nyt rv34 asti. Kaikki puhuvat tuosta ennenaikaisuudesta, joten kai se sitten ihan merkittävä riski on.. Nyt vielä yritetään estellä ja kolmosella alkavilla viikoilla hidastella, jos synnytys käynnistyy. Mitään merkkejä sille ei tällä hetkellä kyllä onneksi ole.
Noottia tosiaan sain, kun en mennyt viikonloppuna näytille, vaikka supisteli kipeästi tunnin verran. Supistukset menivät kuitenkin ohi, joten en nähnyt itse tarpeelliseksi. Jatkossa pitää kuitenkin mennä näytille, jos vielä tulee vastaavia. Tai jos b tuntuu liikkuvan huonosti. Kaveri on vain hautautunut syvälle kohtuun a vauvan taakse ja istukka on edessä, joten en tunne liikkeitä kovin hyvin. Ultrassa oli kuitenkin kovin aktiivinen kaveri. :)
Seuraava seuranta on sitten kolmen viikon päästä ja silloin otetaan ehkä käyrää. Ainakin kätilö käski varaamaan aikaa riittävästi.
Tavattiin doula myös tänään. Nyt meillä on kaksi doulaa ja pitäisi enää päättää, kumpi on päädoula. Tai aikataulu sen määrää, kumpi synnärille mukaan tulee, mutta kuitenkin. Juteltiin doulan kanssa paljon synnytyksestä ja se tuntui kyllä helpottavan omaa oloa. Sain myös paljon mietittäviä asioita.
Vauvat aloittivat iltamöyrinnät. Nyt tuntuu kyllä myös b:n liikkeet ja joku puskee myös alas aika voimalla. Pääasia, että liikkuvat!