Kesäkuun kaksoset

Meillä vaimo siirtyi eilen vihdoin ja viimein äitiysvaatteisiin. :) Tilattiin ihan vaan H&M:lta vaatteita ja eilen hän niitä sovitteli. Totesi että eihän nää niin kauheita oo, näyttää tosi kivalta päällä. :) Jess!!

Ne on tosi hyvän tuntosia päällä ja mamma farkut varsinkin. Farkuista ei ees onneks päällepäin huomaa että on mammikset jalassa. :)

Minkä verran teillä muilla kaksosodottajilla on ollut pahoinvointia ja onko jo helpottamaan päin? Minusta tuntuu, että pahenee vain koko ajan, mitä pidemmälle viikot menevät. :( Yksisiköraskaudesta ei ole kokemusta kuin yksi km ja silloin en kyllä oksentanut näin paljon. Toki meni kesken jo aiemmin..

Hieman on helpottanut mutta ei todellakaan ole mennyt ohi :( Mulla on koko raskauden painottunut pahoinvointi yön päivä/yönpuolelle. Ärsyttää hetkittäin kun nukkuminen on mitä on. Yleinsä pahoinvointi asettuu 1-2.n välillä yöllä :/ Onneks olen ollut sairaslomalla, en ois mitenkään jaksanu olla töissä. Tuo päänsärky on vielä mukana ollut, semmonen osittain migreeni tyylinen. Tänään 12+6, ja huomenna mulla on np ultra ja lääkäri äippäpolilla.
B6 vitamiinia ja tuoremehut on hyviä ja olen juonu reilusti iltasin ja käyn syömässä vähän yöllä, mikä helpottaa varmaan aamua ettei verensokerit ole alhaalla.

Mä en tiedä lohduttaako tämä varsinaisesti ketään, mutta antaisin pahoinvoiville vinkiksi, että älkää kuunnelko niitä terkkareita tai muita, jotka sanovat että pahoinvointi loppuu viikolla 12 tai 15 tai 16 tai mitä ikinä sitten siihen keksivätkään. Kaikilla se ei mene niin. Joillakin pahoinvointi loppuu ennemmin, toisilla myöhemmin ja toisilla se loppuu sitten siihen synnytykseen. Musta ainakin tuntui olo ihan petetyltä, kun odotti jotain tiettyä viikkoa kuin kuuta nousevaa eikä pahoinvointi taaskaan hellittänyt silloin, kun "luvattiin". Helpompaa on ottaa vain päivä kerrallaan, vaikka se raskasta onkin. Onneksi ne ovat harvassa, joilla se oksetus oikeasti kestää synnytykseen saakka. Mullakin se loppui sitten viimein ihan yhtäkkiä, kun olin lakannut odottamasta, että se joskus loppuu. Ja oli muuten todella iloinen yllätys!

Edit! Ja sori, mä en edes huomannut, että tämä oli kaksosketju. Mutta eiköhän tuo sanomani päde myös kaksosten odottajien kohdalla.

Muokattu viimeksi:
Vaimoll ihan selkeästi helpottanut, mutta ei täysin hävinnyt. Nyt ottaa jo vähemmän B6-vitamiinia. Kun muistaa syödä tasaisin väliajoin, niin pysyy aika hyvin loitolla.

Mulla aikalailla kadonnut ja pahempi ollu tää pahoinvointi tässä raskaudessa kuin esikon aikaan. Toivotaan että pysys olo näin hyvänä niin jaksais tehä jotain. :)

Tosin tää kauhia nuha ja kuume verottaa nyt kaikki voimat eikä jaksa ees syyä kun mitään ei tee mieli. :(

Erehyinki sanomaan että pahoinvointi hävinny. Tänä samuna ihan puskista alko töissä ensin etomaan ja siitä muutama minuutti oltiinkin pää pöntössä. Onneksi omainen pysty sen hetken päivystämään tota potilasta niin sain rauhassa tasoittaa hetken olooni. :( Mitehä mahtaa loppupäivä mennä. Puolelta päivin pitäs lähtee tyhyn merkeissä uimaan ja ravintolaan syömään. No jospa tää olo helpottus niin paljo että jaksaa ja pystyy olemaan. :)

Np ultrassa käyty. Kaikki vauvoilla hyvin, alle millin niskaturvotukset. Nyt tuntuu että uskaltaa hengähtää :)Vilkkaan olosia tapauksia molemmat, pituutta reilu 7cm molemmilla. Kahden erikoislääkärin arvion mukaan diamnoottis-dikoriaalinen raskaus olisi jota vähän jännitin kun istukat on kasvanu yhteen.

Eli kaksosilla on kaikki omaa. Omat pussit ja istukat ym. Voivat olla epäidenttisiä ja 30 % mahdollisuus identtisiin vielä kuitenkin olemassa. Vähiten riskejä pitäisi olla tässä raskaudenmuodossa :) Toivotaan että kaikki menee hyvin molemmilla.

Meillä oli tänään myös np-ultra. Kaksi virkeää viikkoja vastaavaa kaveria sieltä löytyi. Niskaturvotusta oli molemmilla alle 1mm ja kaikki palikat ihan niin kuin pitääkin. Olivat selvästi jakaneet vuorot, että miten jumppaavat. Kun toinen torkkui, toinen riehui. :)

Meillä kätilö haki vielä kokeneemman kätilön paikalle ja päätyivät siihen, että molemmilla on oma istukka ja kaikki muukin omaa. Tämä oli todella huojentava tieto. Sain lähetteen äitiyspolille, josta tulee kutsu sitten aikanaan.

Kuvat odottavat autossa, enkä ole niitä ehtinyt vielä tutkia, kun lähdin suoraan töihin. Niitä tuli mukaan ihan hirmu monta ja kurkittiin kavereita myös 4d ultralla. Siitäkin näytti olevan kuva mukana. Oli kyllä mukava käynti.

Huomenna onkin sitten neuvola. Saa varmaan verikoetuloksia niistä yleisistä verikokeista. Seulontoja ei otettu, kun eivät kerran luotettavia ole.

Muokattu viimeksi:
Hah, ihme hymiö hyppäs tuohon kun piti kirjoittaa "saitko" :) Mä en saanu 4d kuvaa, kun kävin äippäpolilla.

Kuten sanottu, en ehtinyt tarkemmin vielä kuvia tutkia, mutta kyllä siellä näytti yksi kuva olevan myös 4d. Siinä taisivat näkyä molemmat kaverit vierekkäin. Kätilö joutui tosin selostamaan kuvan minulle. :D voin sen tänne laittaa, kun töistä pääsen kotiin ja jos vielä muistan silloin.

Meillä kunta ostaa ultrat Terveystalolta, jossa tuo 4d onnistuu. Tosin rakenneultraan menen äitiyspolille.

Meillä myös tuo "turvallisin" kaksoisraskaus, eli kummallakin kaikki omaa. :) Hienoa kuulla että teilläkin kaikki hyvin! :) Tuli hyvä mieli. Tästä se sit lähtee, seuraavaksi kaikki odotellaan rakenneultraa ja mietitään onko siellä tyttöjä vai poikia vai mitä. :) Jännää!

Oli kuvanipussa mukana kaksi 4d kuvaa. Pieni pettymys oli, että A-vauvasta ei ole ollenkaan kuvia. Kätilöllä meni alussa sikiöt sekaisin, joten on varmaan sitten unohtanut kuvailla toisen kokonaan. Molemmat kyllä mitattiin ja mitat saimme mukaan.

Tuossa nuo pari 4d:tä. Oikealla puolella on A-vauva pää alaspäin ja vasemmalla B oikein päin. Edestä ovat nuo molemmat kuvat.

Liitteet

• 1417022542816.jpg
    1417022542816.jpg
    19.7 KB · Katsottu: 55
  • 1417022554908.jpg
    1417022554908.jpg
    14.7 KB · Katsottu: 54
Voi ihanat vauvat Elaffy!!

Ja hei vaan kaikille, liitynpä minäkin kaksoshöpötyksiin. Ylläri tuli ekassa ultrassa kun beibejä olikin kaksi. En oo vielä ihan asiaa sisäistänyt ja tosi monet suunnitelmat menee uusiksi, mutta tosi onnellisia tästä hullusta käänteestä toki olemme. Tää kyllä nyt vähän selittää tätä mun nyt jo suhteellisen suurta vatsaani :D

Takaisin