Kesäkuun kaksoset

Mä haluaisin imettää molempia jos se vaan onnistuu. Juttelin yhden kaksosäidin kanssa ja hän kannusti siihen yrittämään, hän oli imettäny itse kahta samaan aikaan ja koki sen paljon helpommaksi kun pulloilun. Tietysti sitä ei voi tietää miten maitoa tulee :/

Minä uskon, että maitoa kyllä riittää, jos alusta asti pystyy vain lapsentahtisesti sitä tarjoamaan. Lapsi tilaa kyllä sen, mitä tarvitsee. :)

Eri asia sitten, jos alussa on ongelmia..

Rosalina kirjoitti toisessa keskustelussa jostain luontaistuotteesta joka vaikuttaa ainakin maidon nousuun, en nyt muista tarkalleen mikä se oli, oisko ollu joku apilasta tehty valmiste.

Kysynnän ja tarjonnan laki pätee. Mitä enemmän imetät sitä enemmän maitoa tulee (ekat 6vko öbaut vauva "tilaa tulevia maitoja" olemalla paljon rinnalla. Fyysiset rajoitukset on toki asia erikseen ja stressi yms muut tekijät vaikuttaa maidon nousemiseen. Yöllä imettäminen on suositeltavaa, koska silloin erittyy eniten prolaktiinihormonia, joka saa aikaan maidon nousemisen.) Tämmöinen tiivistetty info. :D

Perhevalmennuksessa mainittiin sivumennen, että nainen pystyy hyvin imettämään kaksoset, koska rintoja on kaksi (kummallekin "oma"). Samoin yksi vauva pärjäisi yhden rinnan maidolla, jos äidiltä ois esim poistettu toinen rinta. Eli uskokaa vain kehoonne. :) ♡

Sarviapilakapselit (Solgarin Fenugreek, saa esim Lifesta) nostattaa maitoa. :) samoin mammateet. Myös kotikalja toimii joillakin.

Tutti on sitten toinen mitä mietin. Yhtäkään muksua en ole vielä onnistunnu tutille opettamaan, vaikka joka kerta yritys on ollu kova. Taitaa olla mun pullo- ja tuttiopetuskeinoissa jotain häikkää :binkybaby

Mut toisaalta, mihin tuttia lopux edes tarvitaan jos lapsi ei sitä huoli?? Mulla ei oo kummallakaan ollut tuttia käytössä. En edes halunnut alussa, sitä imuotetta "vääristämään". Tietty jos vauva jatkuvasti huutaa onse oiva pelastus. Kokeilin itse tuttia kuopukselle muutaman kerran ja lens suusta heti. Päälle tuli vielä kunnon huudot!

Ihan totta, eipä olla oikeestaan tuttia edes sit tarvittu. Oon yrittänny siks opettaa tutille, kun esikoinen aikanaan piti minua öisin tuttina, en saannu nukuttua riittävästi ja laihduin viimenään ihan luurangoksi. Nyt aattelin, et oisko se tutti tarpeellinen kun vauvoja on kaksi, eikä aina ehdi vastaamaan tarpeisiin riittävän nopeasti.

Jos yöt häiriintyy siitä, että vauva on tottunut nukahtamaan/nukkumaan tissi suussa (ei siis maidon vaan tavan takia) niin suosittelen esim Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille-kirjan hellää irroitusmenetelmää. Sillä vauva opetetaan nukahtamaan omaan sänkyyn ja kun uniassosiaatio on muutettu niin vauva ei kaipaa rintaa yöllä vain totutun tavan vuoksi. :)

Tänne voisi aloittaa ketjun "Rosalinan neuvontapalvelu". :D

Tuttia ajattelin, että voidaan tarjota sitten, kun tissin kanssa toivottavasti alkaa jo vähän sujua. Ei missään nimessä heti.

Meki ollaan päätetty että tutti tulee jos on tullakseen. Varmaan mahdollisen sairaala ajan aikana se tuleekin mutta toivottavasti pärjäis ilman. :)

Rosalina, hyvällä tarkoitin tuon kommenttini. Ihanasti jaksat meitä ensikertalaisia ainakin valistaa välillä jopa vähän hassuissa kysymyksissä. :)

Huoh, ja mä oon taas päivystyksenä äippäpolilla. Supistellu pitkin aamua, välillä kivuliaastikkin. Pelottaa jotenkin, viimeks ei ollu tapahtunu kohdun suulla mitään, saa nähdä mitä nyt :/

Iso tsemppi paketti Murmeli täältä ja toivotaan että vieläkään ei olis tapahtunut mitään muutoksia.

Mä en voi tajuta että olenko tyhmä tai jotain, mutta taas menin turhaan sinne. Mistä hemmetistä mä erotan nää kivut supistuksista. Kohdunkaulan tilanne parempi kun viimeks, melkein 5cm ja kiinteä. Ei merkkiäkään että supistukset ois mitään aiheuttanu. No pitää olla tyytyväinen tilanteeseen, oon kyllä lepäillykkin, eikä mies anna mitään tehdä kotona, miten tän ajan vaan sais kulumaan nopeemmin. Ulkonakin mahtava keli ollu mutta liitoskivut ja "supistukset" rajottaa tekemistä.

Murmeli, pääasia, että mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut ja vauvoilla kaikki on hyvin. Mieluummin käyt turhaan kuin ottaa turhia riskejä. :)

Ajan kulumista minäkin olen miettinyt. Kotona tulee oltua nyt pari kuukautta näillä näkymin. Olen yrittänyt levätä ja nukkua riittävästi, tehdä pieniä kotitöitä ja rästihommia, puuhata koiran kanssa ja muuta sellaista. Pätkissä aina jaksaa tehdä jotain ja sitten on pakko levätä taas välillä.. telkkaria tulee katsottua ehkä vähän turhan paljon.

Murmeli hyvä, että kaikki hyvin!!!! Oot nyt vähän armollinen itsellesi. Eka raskaus ja kaksoisraskaus! Siinä on paljon sulateltavaa äidille. Mut siis etkö voi liikkua ihan normaalisti?? Esim käydä kahvilla, kaupoissa, ulkona jne? Jos ei ole pakotettu vuodelepoon niin liiku ihmeessä, et mielikin pysyy virkeänä.

Kyllä mä päivittäin käyn ulkona. Mutta nuo kivut rajottaa aika paljon. Jos liikun useamman tunnin päivässä, se kostautuu sitten illalla. Väsymyskin on jotain jäätävää välillä että nukahtelee sohvalle kesken kaiken ohjelmien. Taitaa olla sopiva tahti mulle tää että touhuilen ja lepään vähän väliä :D Aika vaan käy jotenkin pitkäks välillä. Perhe asuu muualla kuten mun ystävätkin, niitä ei ole nyt nähnyt vähään aikaan, ja mies on tietty päivät töissä.

Tuo väsymys on kyllä ihan mahdoton oire. Nytkin väsyttää niin, että taitaa olla unien aika. :D Eiköhän sekin ole vain kropan keino kertoa, että lepoa tarvitaan.

Hyvä murmeli että kaikki oli kunnossa. Ja tosiaan mieluummin se turha reissu kun yks reissu joka olis pitäny tehä jo aikasemmin.

Kyllä se kroppa näkyy kertovan millon pitää levätä. Mulla uni tulee hyvin helposti kesken kaiken vaikka mitään en päivisin teekkään. :D ja silti nukun yöt ihan ku tukki jos vessa reissuja ja asennon vaihtoja ei lasketa. :)

Takaisin