Kesäkuun kaksoset

Mulla vasta tällä reissulla saanut nimet a ja b kun toinen päätti painua ihan alas ja on pysyny siellä niin pystyy virallisesti erottamaan. :)

Hey mielenkiinnosta: onko teillä muilla tukivöitä käytössä? Ovatko hyviä ja auttavatko? Minkä hintaisia ja mistä ostitte/tilasitte?
Nyt olis kovasti harkinnassa. Ainoa mitä mietin kovasti on, ku mua supistelee sit vielä herkemmin jos vähääkään kiristää joku vaate. Tukivyön kuuluu kuitenkin olla napakka, jotta tukis. ??? Mä alan olla kypsä tähän selän jomotteluun. Ainakin Jetsonilla oli joku käytössä?? Ja Rosalina tais joskus laittaa linkin... Hmm jos luet tätä Rosalina, niin voitko laittaa uudestaan?? Kiitos!!!! :D

Mulla on Anitan tukivyö ja auttaa kyllä selkä- ja liitossäryissä. Pissahätää sen sijaan pahentaa - mut valitsen sen kahdesta pahasta :D
Mä ostin omani edullisesti käytettynä fb-kirpparilta. Toi Anitan on siitä hyvä kun sitä saa kiristettyä mieluisaksi, esim. Carriwellin on sellanen mitä ei saa.

Anitaa suosittelen minäkin. Ostin ihan uutena. Sinulle menee varmaan myös s koko, mutta kannattaa sovittaa, jos mahdollista. On kyllä ollut pelatus. :)

Anitan tukivyö on mullakin mutta kävin ostaa carriwellin tuubi" vyön", tukee vatsaa ja selkää, käytän myös tuota anitaa samaan aikaan :) Kirpparilta löysin tuon anitan 6 e ja näyti olevan uusi tai todella vähän käytetty. Tohon selän jomotteluun/ issias kipuun auttaa mulla lämpö. Mul on semmonen vesipullo mitä käytetään englannissa paljon, se lievittää kipua, ihanan tuntunen on :) Kauratyynyä lääkäri suositteli myös, sen voi lämmittää uunissa ja laittaa sit kipu kohtaan ja niitä on ainakin luontaistuotekaupassa :)

Mullakin Anitan S-kokoinen, ihan huippu!! Löytyy myös M-koko (vaatteet mulla on M-kokoa), mutta pienempi parempi. Tukivyötä ei saa laittaa liian tiukalle, voi aiheuttaa supistuksia. Mutta sopivalla säädöllä yleensä ei. :) voin suositella minäkin!!

http://www.ozbaby.fi/tuote/tukivyö-anita-baby-belt/1700/

Kannattaa kytätä fb-kirppiksiä ja huutonettiä, näitä saa 10-20€. :) mä en usko, että tuo miksikään menee. Myyntikikka se väite, että "on kuin alusvaate, pitää ostaa uusi". ;)

Mulla oli käytössä carriwellin tukivyö jossa oli myös se masu osa. Tykkäsin kovasti mut en tiiä olisko hyvä enää jätti mahan kanssa. :)

Viikko taas eteenpäin päästy. 26+0 poksuu tänään ja vissiin sen kunniaksi kaverit vetäny semmosta rumpaa mahassa että mulla alkaa mennä heemo ku käy kipiää. :D

Ootteko miettinny kovasti tuota vauvojen ruokkimispuolta? Itte olen imettänny kaikki kolme, yksikään ei ole pulloa huolinut, ja nyt mietityttää riittääkö maito/pysynkö vielä tolpillani jos täysimetän kahta. Ikääkin alkaa jo olla (täytän 37v.), niin että maidontuotanto saattaa olla jo heikentynyt.

Haluaisin ainakin yrittää yhtäaikaisimetystä, ja joss saan sen onnistumaan, miten yöt, perhekerhoreissut ja muut. Joko jollakin löytyy vinkkejä? Osstin pitkän joustavan trikookantoliinan ja meinasin, että jos siinä pystyis imettämään yhtaikasesti esim. kerhoreissuilla. En tiedä onko tollaset haaveet täyttä utopiaa.

Onnea hyvistä ultrauutisista Murunen. :) Alkaako teillä jo nyt tiheämmät kontrollit? Vai mitä varten jo ultraavat 2vkon päästä??
Kiitoksia kaikille tukivyö vinkeistä. Täytyy nyt perehtyä asioihin ja pistää tilaukseen/metsästää kirpparilta.
Wilmiina joo no samoja aatteita on täälläkin imetyksen suhteen. Mulla ei ollut korviketta käytössä kummallakaan pojalla. Ja nyt synnytyksen lisäksi eniten mietin just tota imetystä. En oo oikein itsekkään nyt jäsentänyt, miten siihen valmistautua. Täytyy varmaan mennä sit sillon vaan tilanteen mukaan. Paljon varmasti riippuu siitä, millä viikoilla syntyvät/mahd keskosuus/imuotteet/synnytystapa. Onko sektio vai pääsevätkö heti viereen/ vauvojen temperamentti ja rytmisyys jne jne jne. Itse toivon täysimetystä, mutta saaaaaas nährä. Myöskin arki tulee olemaan erilaista. Nyt olis sit neljä pientä ja miten käytännön asiat/arki. Imetys "syö" kuitenkin mammuttiosan vuorokaudesta pari ekaa kk. Taikka tiheän imunkaudet?? :D no joo..... Aika näyttää!

Nyt naiset päätetään, että mehän imetetään! Siitä lähdetään liikkeelle. Vaaditaan sairaalassa ja neuvolassa opastustaja ohjausta, sekä tukea ja kannustusta. Kolmasosa monikkoäideistä taitaa vain imettää, jos en ihan väärin muista ja osa tietenkin osittaisimettää. En nyt enää muista, mistä lueskelin monikkoimetysjuttuja..

Itseäni stressaa enemmän kuin synnyty, juurikin tuo imetyspuoli. Haluaisin kokeilla täysimetystä ja toivoisin myös sairaalan ja neuvolan siihen kannustavan. Imetys ei varmasti ole helppoa ja vielä vähemmän helppoa kahden lapsen kanssa, etenkin jos sattuvat olemaan keskosia. Itse koen sen kuitenkin hyvin tärkeänä asiana. Äidinmaito on tehty vauvoille ja lehmänmaito vasikoille. Molempien tarpeet ovat ihan erilaiset, joten miksi ei edes yrittäisi tarjota sitä parasta mahdollista ravintoa lapselleen? Kompromissina voisin ajatella antavani äidinmaitoa pumpattuna pullosta, mutta mielummin tietysti sitäkin imetystä tukevilla keinoilla esim. hörpyttämällä.

Jotenkin tuntuu, että korviketta tarjotaan "automaattisesti" pienemmille vauvoille. Toivottavasti tämä on vain tunne.. Itse toivoisin, että korviketta ei tarjota, jos sille ei ole jotain selvää lääketieteellistä syytä olemassa.

Itse tänään kätilön kanssa keskustelin tästä aiheesta ja sanoin että synnytyksen jälkeen haluan pumpata ja pitää maitokanavat auki niin kauan kunnes vauvojen kanssa voi kokeilla imetystä. Toivon toki että saan imettää kumpaakin tai edes toista mahdollisimman pitkään ja onnistuneesti mutta ihan vauvojen ehdoilla ja oman voinnin mukaan mennään. Imetyksen onnistumista ja maidon tulon ylläpitämistä aijon parantaa mahdollisimman suurella määrällä kenguru hoitoo heti kun se vaan on mahdollista. :) Ja siis sillä tämän mallinen keskustelu että jos sattuu vauvat syntymään ennen aikaisena. :)

Kätilö oli samaa mieltä ja hän sanoi että hyvä että on tommoisia tavoitteita niin sekin sit auttaa lapsia keskola aikana, kuten myös oma maito ja ihokosketus. :)

Ihania onneksi täällä suurin osa näistä kätilöistä. He jaksaa jutella ja vastailla mun tyhmiin kysymyksiin. :)

Oho jos kolmasosa täysimettää niin sehän on paljon ;). Ehdottomasti oon samaa mieltä Elaffyn kans, siitä et sairaalasta kannattaa ehdottomasti vaatia hyvää opastusta. Vaikka sieltä niitä eväitä kuuluisi saada niin valitettavasti se ei mene niin. Ja neuvolan terkat ovat usein myös sormisuussa, koska usein imetyksen onnistuminen vaatii konkreettista näyttämistä ja todella paljon kannustusta. Sit jos äidin "hätääntyvät" niin neuvolakin saattaa myötäillä ja "suositella" sitä korviketta varmuuden/äidin rauhoittamisen vuoksi.
Täysimetys erityisesti ensisynnyttäjältä vaatiikin paljon tietoa, sinnikkyyttä ja omaan äidinvaistoon luottamista.
Itse oon nyt miettinyt, et pitäiskö hankkia ihan sellanen sähköpumppu, sellanen missä molempia rintoja voi pumpata. Niitä ilmeisesti vuokrataankin. Täytyy perehtyä. Uutena maksaa mansikoita :(

En muista enää, oliko kolmasosa täysimettäjiä vai vain yleensä imettäjiä. Suuri osa ei kuitenkaan imettänyt ollenkaan. En vain kuollaksenikaan muista, mistä aiheesta luin.. :(

Mutta pieni osa se kuitenkin oli. Tosin jos äidistä ihan joku prosentti täysimettää 6kk ikään asti, tuntuivat monikkoäidit kovin motivoituneilta. :)

Kiva kuulla Jetsoni, että äitiä kuunnellaan ja kannustetaan. :)

Jännittää vaan itellä tuo täys imetyksen onnistuminen siinä mielessä kun en mahdollisen keskola hoidon aikana voi kokoaikaa olla imettämässä vaan vauvat tulee saamaan maitoo muullakin tavalla. Siis sit kun imetys on mahdollista. :) mutta pitää toivoo että onnistuu ja saan vauvoille mahollisimman paljon omaa maitoo annettua. :)

Meillä vaimo tahtoisi imettää kyllä, mutta täysimetys ei varmaankaan tule kyseeseen (jotenkin tuntuu hurjalta ja raskaalta että on sit vaan meijeri jatkuvasti). Tissi ja pullo (myös korvike) lapsia siis luultavasti tulisi.

Kahden viikon välein siis ultra sen takia että seurataan pienten kasvua. Kasvussa ei siis nyt mitään häikkää mutta näin lääkäri sanoi. :)

Meilläkin varmaan tulee pullo olemaan sit siinä rinnalla jotta mieskin voi välillä osallistua syöttöihin ja minä saan välillä tehä jotain omaa (=nukkua, käydä kaupassa, suihkussa tai muuta vastaavaa). Lisäksi meillä on kesällä yhdet häät ja silloin on sovittu että isovanhemmat ottaa kaikki lapset illalla "hoitoon" ja nukuttaa yö unille että saadaan itse olla hieman pidempään itse juhlissa. Silloin pitää olla pullojuotto mahdollisuus vauvoille. Mut toki jos toinen vaikka ei hyväksy pulloo ollenkaan niin sit pitää itse lähtee kotiin vauvojen kanssa. :)

Ja itse en aijo tappavaa ressiä ottaa imetyksen suhteen. Onnistuu jos onnistuu mutta parhaani teen. Toki korviketta yritän välttää jos se vaan onnistuu niin mahollisimman pitkään. :)

Hyvähän se on Murunen että seuraavat. :)
Mulla toki eri juttu kun seuraavat joka viikko ja ens viikolla vissiin kahesti mutta kivasti menee päivät kun oottaa ultraa. Tai suihkua. :D

Juu täällä kans ajatus että ei stressiä imetyksestä. Nostan kyllä hattua jos joku pystyy täysimettään! :) Muistetaan olla kuitenkin itselle armollisia. :)

Takaisin