Kesäkuun kaksoset

Hui Wilmiina on kyllä haastava yhdistelmä: aikaisemmat nopeat synnytykset, ennen LA synnyttänyt, kaukainen sairaala ja nyt kaksoset :o. Jospa lakkaan valittamista :D. Onko aikaisemmin harkittu mitään nopeiden synnytysten takia?? Esim et olisit sairaalassa ennen laskettua?? Yms.

Mulle neuvottiin että tässä raskaudessa otan suorilta ambulanssin, kun edelliset tulleet syöksyinä, ja matkaa sairaalaan 2-2,5h ruuhkista riippuen. Ekasta supistuksesta/vedenmenosta soittoa sairaalaan ja antavat luvan tilata ambulanssin ja tietävät sitten odottaa valmiustilassa.
On tää jännää aikaa. Päivä päivältä synnytys lähenee väkisinkin, koskaan ei vaan tiedä että milloin lähtö tulee. Mahassa saman verran painoa mitä yksöisraskauksissa laskettuna aikana. Hurjaa.

Olipa tämäkin päivä, huh ihan väsy. Aamulla 8.n neuvolaan ja sen jälkeen haettiin hoitopöytä jonka ostin nettikirppikseltä 15 eurolla, tosi siisti melkein kun uus.
Sieltä mentiin ikeaan jossa pyörittiin monta tuntia ja saatiin jopa jotain ostettua vauvojen huoneeseen :) Monikkovalmennuksessa oltiin tayssissa ja siellä oli niin pieniä vauvoja että ihan herkisty <3 Elaffy:oli kiva nähdä, lähit niin nopsaan siitä että en kerinny sanoon mitään :/ Jäin todella ihmetteleen tän kätilön painon nousu kaavioita kun näytti niitä, kalorit päivässä kuulosti todella hurjalta:3500 normaali painosella, en jotenkin voi uskoa tuota määrää :/ Mulle puhuttiin neuvolassa että kalorien lisätarve ois noin 400 kaloria. Jos söisin tuota 3500 kaloria jatkuvasti, tulis varmaan se +30-40kg vähällä liikunnalla kipujen takia. Sitten siinä oli että normaali painosella sais nousta noin 24 kg raskauden loppuun mennessä, mutta normisti 16-20 kg.

Mä oon lukenut eri lähteistä, et 300kcal olis se lisätarve. Ja et semmonen 15-20kg suht ok painon nousu. Riippuu oliko se jotain ulkomaalais artikkelista se kaavio. Suomessahan on tehty vähäisiä tutkimuksia geminiraskaudesta. Mulle terkka sano, ettei sen painon tarvii nousta erityisesti vain koska odottaa kaksosia. Mutta sen kuuluu kuitenkin nousta. Synnytyslääkäri taas sanoi, et vauvat ottaa sen minkä tarvitsevat. Ja et jos on normipainoinen äiti (eikä oo radi) niin ei tartte mitenkään painoa vartioida.
Mulla on nyt tullut 5kg ja oon kyl ihan tyytyväinen. En ole edes erityisemmin katsellut, mitä syön. Herkkujakin tulee syötyä.

Oli kyllä kiva saada kasvot nimimerkille, Murmeli! Olin ihan rättipoikkiväsynyt ja nälkäinen, joten koti kutsui eilen lujaa. :) Ja eilen tulivat myös äitiyspakkaukset, jotka eivät voineet odottaa yhtään.. :D

Minä mietin myös painon nousua ja noita kaloreita. Mutta tuo olikin jenkkitutkimus, kun Suomessa ei ole noita juuri tutkittu mitenkään. :)

Kiitti Rosalina vauvan kääntövinkeistä. Enpä ollut koskaan moisesta kuullutkaan. Huomasin, että olen ollu kotona melkein aina telkkaria kattoessa puolistuvassa asennossa, mikä näytti olevan ehdottomasti kiellettyjen listalla. Nyt lantio ei kylläkään oikein enää kestä tota asentoa. Pitääpä alkaa kokeilemaan, josko sais poikaset pyöräytettyä :dance018
Mulla oli Harmony viime raskaudessa sovittuna jo päivä (muistaakseni rv 37) koska menisin potilashotelliin oottelemaan synnytystä. Neiti päätti kuitenkin syntyä jo viikkoa ennen. Ambulanssilla oon menny kaks viimesintä raskautta, mut toinen tuli siltikin matkalla.

Onneks Jetsoni sydänäänet löyty, ja kaikki ilmeisesti on hyvin.

Meillä oli aamulla neuvola. Sain todistuksen raha-anomuksia ja äippäpakkausta varten. Neuvolan täti meinasi, että on ihan liitos kipuja ja lantion löystymistä nää mun vaivat. Että ei tartte huolehtia ku ei pitäis vaivoihin vaikuttaa mitenkään, mutta oma olo tuskin tästä enää helpottuu. Ens viikolla lääkäriaika, että jään sit virallisesti sairaslomalle. Kävin toissayön työkeikalla ja voi mahdoton ku olin kipeä eilen. Ei sit malttanut yhtään kuunnella omaa kroppaa siellä vaan sinnillä piti heilua niin että eilinen oli yhtä tuskaa.:D On sitä pölijä. Sf mitta oli nyt viikoilla 22+2 hurjat 25cm. Mulla oli esikoista odottaessa Sf mitta tuon saman vielä viikoilla 33+jotain.;) painoa on nyt tullut kaiken kaikkiaan 8,5kg ja kuulemma oikein hyvä tahti. Ihan fiiliksennja nälän mukaan olen syönyt. Herkäsri vaan maha täyttyy nykyään. HB oli vain 107 joten rautaa saa hakea lisää. Muistaisi vaan ottaakin joka aamu. Ei se oikein tuolta pullosta imeydy.;-) Tänään pitäisi oyssista kätilön soittaa niin saan tietää monikkovalmennuksista siltä.:) Meinaatteko muuten ottaa äippäpakkausta? Me ei aikaisemmin olla otettu ku oon kirppareilta tykännyt ostaa vauvanvaatteet. Nuo oli nyt niin kivan näköisiä että alkoi houkutteleen ajatus siitä, että olisi edes joitakin vaatteita kaksin kappalein.:)

Missä kohdin sulla Faada nuo kivut esiintyy. Oon yrittänny netistä ettiä tietoa, joka vastais näitä mun kipuja, mut kaikki liitoskipu-sepostukset tuntuu kohdistuvan nivus- ja häpyluun seudulle, eikä tonne pakaroiden puoleiselle lantioseudulle niin kun mulla. Myöskään tuosta istumisen vaikeudesta ei kirjoitella. Mulla alkaa kanssa olemaan semmonen fiilis, että pakkoko se on saikkua lähteä hakemaan. Tuntuu vaan niin typerältä, kun muuten tunnen olevani ihan vireessä ja tiiän et mun on vaikee maata kotona paikallani. Edellisessä raskaudessa kivut oli samantyyppiset, ja sinnillä jatkoin istumatyössä. En tiiä johtuko sit siitä vai mistä et paikat alko pehmenemään ja lääkäri pisti pakkosaikulle.

Kattelin kanssa tuota äitiyspakkausta, et kivalta näyttää. Kahen ekan lapsen kohdalla pakkauksen otin, viimeks en ottannu, mut nyt aattelin ottaa kaks pakkauksena ja yhen rahana, erityisesti siks et oon tottunnu vauvoja pikkusina laatikossa nukuttamaan. Pinnasänky on niin iso, tosin nythän siellä pötköttelee sitten aluks kaks yhden sijaan.

vitsi, että olen blondi näiden foorumi-asetusten ja mahisten kanssa. Onko jossakin totain manuaalia rautalanka-mallissa? Miten pääsen ees koko ryhmään, vai oonko jo siellä :confused:? saa neuvoa ken viitsii

Täällä kaikki hyvin jos ei lasketa tosi korkeita maksa arvoja. Mutta vauvat on virkeitä ja hyvin jaksaavat telmiä.

Vakuutuksia ei näille pienille noiden maksa arvojen vuoksi myönnetty mutta toivotaan että sille ei tulisi ees sitten käyttöä. Hain siis vakuutuksia jo tammikuussa heti ru:n jälkeen mutta ei voi mitään. :/

Välillä tulee niitä hetkiä että olisin mieluummin kotona ja kärsisin liitos kivuista ja muista raskaus oloista kuin näistä makaamisen aiheuttamista kivuista ja jokapäiväisestä synnyttämisen pelosta.

Jetsoni varmasti koti ja kaikki kivut/epämukavuudet/kolotukset voittaa sairaalaolon sekä uhkaavan ennenaikaisuuden.
Wilmiina mulle istuminen tuottaa haastetta jos istun enemmän kuin n.20min. Mutta mä oon kotona mun poikien kans, joten melkeinpä ruoka-ajat on ainoat hetket, kun istun. Kovasti touhutaan ja mennään. Sit päikkärit pyrin hyödyntämään ja makaamaan sohvalla. Seuraava kerta onkin sit klo 21, kun menevät nukkumaan. Supistuksia tulee nimenomaan herkästi istumisesta sekä nostelusta. Kai se on ku tää kohtu on isompi ja jotenkin herkempi. Hmmm

Wilhelmiina. Mulla on tallessa tuo vauvan odotus kirjanen kummastakin pojasta ja siellä kirjoitetaan lantion löystymisestä näin:
"Lantion löystyminen ilmenee useimmiten raskauden puolivälissä ja siitä eteenpäin, mutta se voi ilmetä sangen varhainkin. Jos olet kerran kärsinyt lantion löystymisestä, on sinulla suuri riski saada se myös seuraavan raskauden yhteydessä. Oireina ovat kivut lantion saa, epämiellyttävä tunne nivusseudulla, iskiastyyppistä särkyä ja kipuja kävellessä. Oireet voivat vaihdella potilaskohtaisesti päivästä päivään..." varmaan googlettamalla löytyy enempi tietoa.:) Mää oon nyt puhelimella täällä.:) pitää kyllä arvostaa sitä että saa olla kotona perheen kanssa, vaikka olo onkin hankala. Olitko Jetsoni mistä päin? Onko sulla entuudestaan lapsia?

Mä oon kainuusta ja mulla on kotona 2v 8kk tyttö.

Tän päivän ultrassa vauva A oli 610g ja B 637g. Kasvua tapahtunu hyvin vähän mutta sanoi lääkäri että kun on erilaiset laitteet täällä ja KAKSilla niin sekin vaikuttaa mittaus tulokseen. Ens viikolla taas katotaan uudestaan. Kohdun kaulan tilanne oli parantunu että suljettua kanavaa oli nyt 2,2cm entisen 0,5cm sijaan. :)

Oot sitten kyllä joutunut kauas kotoa.:/ Hankalaa varmasti ku noin pieni on esikoinenkin.:( Onko tietoa mihin asti haluavat tilannetta seurata? Vauvoilla onneksi jo hyvät painoarviot.:) Jaksamisia!♥

Ilmeisesti aikasintaan kotikaupunkiin kun tulee rv 32+ täyteen kun sillon saa synnyttää siellä. Mutta mielellään makoilen täällä et jos sattuuvat syntymään niin parempi hoito täällä on. Vaikka onhan tää ihan sieltä ja syvätlä olla kaukana kotoo ja yksinään mutta kohan vauvat vaan sais paljon masu päiviä lisää. :)

Mitä kuuluu murmeli? Joko hemppa noussut ylös?
Mikä on olo Sagamaria??
Entäs Murunen?? Onko supistukset yhtään helpottaneet? Milloin täällä on seuraavat kontrolliultrat?? Mulla on 18.3 ja vkot on sillon 28+2(??)
Huomasin, että mulla kohtu kasvanut huimasti ihan muutamassa viikossa. Siis kun supistaa, niin kohdun korkein kohta on ihan vähän alle pallean. Olen ymmärtänyt, että 30vkoille asti sikiöt kehittyy kuten yksösraskaudessa ja vasta sen jälkeen kehitys hidastuu. Joten kauhistuttaa, että onkohan kohta vaikea hengittää :D napakoita, epämukavia ja pitkiä harjoitussupistuksia on paljon ja erityisesti illasta. Yöllä on usein menkkajomoja. Asentoa on vaikea löytää ja vessassa täytyy ravata. Huomenna ajattelin soittaa neuvolaan ja pyytää pissatesteihin. Lähinnä niiden menkkajomojen takia.

Seuraava kontrolli 11.3 rv 32+2 :) reipas viikko siihen siis. Täällä olo on ihan ok. Maha on pinkeenä, ja todellakin täynnä. Vielä kun jaksaisi 5 viikkoa, sitten saavat syntyä. Ja kolmen viikon päästä eivät enää estele synnytystä jos lähtisivätkin tulemaan, hurjaa!
Paineen tunne on kova, ja supistelee pelkästään jo siitä jos vessassa ei ole käynyt hetkeen, ja rakko painaa kohtua ikävästi :/

Keskimmäisen lapsen kanssa on ollut nyt hankalat yöt. Hän herää joka yö karjumaan minkä keuhkoistaan irti saa, ja alan olla todella väsynyt kun unta ei saa öisin tarpeeksi :( päivisin en viitsi hirveästi nukkua ylimääräistä, ettei rytmit mene sekaisin.

Tänään pesin 44cm koon vaatteita. On ne vaan hurjan pieniä!! Huomenna pakkaan sairaalakassia valmiiksi, ensi viikolla ostan myös tuttipullot, tutit ja vaipat yms :) torstaina ajattelin laittaa pinnasängyn valmiiksi (mies laittaa, minä ohjeistan) :) mites muitten valmistelut? :)

Sagamaria jospa esikon yöt helpottus ja saisit vielä nukkua ennen kun kaksoset syntyy. :)

Mulla seuraava ultra joko to tai pe niinkuin viime viikollakin. :D

Meillä vauvoje tavaroiden valmistelut on ihan mummun ja miehen vastuulla. En tiiä mitä kotona on tehty ja mitä tekemättä. :D kaipa ne kaiken laittelee siellä. :)

Täällä supistukset helpottanu, kun muistaa vaan ottaa rennosti. :) Kohta lähdetään käymään neuvolassa ja perjantaina (rv 27+5) tarkastusta NKL:lla. Kiva päästä taas kurkkiin pikkuisia. :)

Me on hankittu lähes kaikki pelit ja vermeet jo. :D Jotain pientä vaan puuttuu enää. :)

Takaisin