Kesäkuu

Esteri87:lle hirmuisesti tsemppiä huomiselle!!
Ja muillekin, joita kovasti jo supistelee (ite niitä vielä odotellessa).

Meillä on huomenna neuvolalääkäri, jänskää päästä kuulemaan minkälainen on tilanne, tosin mulla ei juuri minkäänlaisia odotuksia ole mistään pehmenemisistä tai avautumisista, kun ei kerta oo mitään supistuksiakaan oikeestaan ollut. Huomenna 36+1 joten ihan vielä ei tietty tarviskaan olla.

 
Kiitos kaikille ihanille ihmisille tsemppauksesta! Tulen sitten tänne heti kirjottelmaan kuulumiset. Mua jännittää niin paljon etten ole saanut edes nukuttua.. Noh, tunnin päästä pitäis jo muutenkin heräillä että meneehän se aika koneellakin istuessa :D

KOHTA MEILLÄ KAIKILLA ON IHANAT NYYTIT SYLISSÄ! <3 On tää vaan niin mahtava tunne.. Samalla vähän pelottavakin!! Oon ite varautunut että pääsen jo perjantaina kotiin :D Toivottavasti kaikki menee mun suunnitelmien mukaan. <3 Hyvät juhannukset kaikille, toivottavasti syntyy paljon juhannus vauvoja, ja erittäin hyviä vointeja!
 
Tsemppiä Esteri87! Sä oot taitanut jo lähteä kohti sairaalaa, mutta täälläkin pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin sektiossa ja sektion jälkeen. Voin kuvitella, miksi et oo nukkunu oikein tänä yönä - tuskin olisin minäkään sinun tilanteessasi.

Tää yö oli kyl mun unien osalta aika lyhyt, vaik menin jo klo yhdeksän nukkumaan.. en saanut nukuttua melkein siinä kuuteen tuntiin (enintään sellaista koiranunta) ja tietty keskiyön jälkeen alkoi tulla nälkäkin.. sitten en tiedä, että johtiko se nälkä - syöminen vatsanpuruihin vai voiko kyseessä ollu supistukset.. kipua tuntui lähinnä alavatsassa ja -selässä, mutta ku vatsa ei tuntunut ihan samalla tavalla edes kovettuvan  kuin harjoitussuppareissa.. Mietin, että jos jatkuvat, niin en saa kyl nukuttua, mutta ne loppui sitten ehkä tunnin puolentoista jälkeen (en oikein seurannut aikaa).. Mut varmasti sitä sitten tietää, ku on tosi kyseessä; sitten ei pitäis supparit tai kivut loppua, vaan jatkua tasaisena ja koventua. Varmaan vaan haaveilua, että olisivat yöllä jotain tuol alakerrassa saaneet aikaan ja olivat vain vatsanpuruja, mut haaveilenpa silti ja viel siitä, että kohta ne oikeat supparit alkaisivat... 
 
Sininentuuli; täälä vihloo ihan samalla tapaa. Joka kera kun vihlaisu alakertaa tulee; joudun liikahtamaan ja pakko aina "huudahtaa" /päästää joku ääni; tuntuu meianan niin inhottavalta ja kipeältä!

Muutenkin koko ajan tuntuu paineen tunnetta alakerrassa.
Eilen illalla sitte heiluteltiin peittoja; jumankauta mitkä kivut se saa aikaan. .. 
huh huh  .. . 

annel; mikä vointi?

miiima;ihana juttu, että tulevat isovanhemmat mukana kuvioissa <3 ! Suuri tsemppi ja apu sulle.
Sekään kun ei ole itsestään selvyys; ja vielä kun te olette eronneet. Aivan mahtava juttu.


Esteri87 paljon voimia tämän päiväiselle! ramppaat ympäri sairaalaa niin eiköhän se + pillerit jaa suppareita aikaan! Innolla odottelen vauva-uutisia sulta! <3


Ensimmäinen heinä-vauva on jo maailmassa; innolla odotellaan, että saadaan synnytystarina lukea ! 
 
Päivät tuntuu menevän niin nopeasti ettei perässä pysy, lueskelemassa oon käynyt lähes päivittäin, mut oma kirjottelu on jäänyt välistä. Tsempppiä kaikille, etenkin Esterille joka taitaa olla tämän porukan eka vauvan syliin saaja :)

Täällä nukkumisesta ei meinaa tulla mitään, mieskin toissa iltana totes, et joka ilta rupeen näyttämään enemmän kärsivältä. Ei kai se mikään ihmekkään ole, kun väsyttää, mut uni ei tuu eikä löydy sellasta asentoa missä ois hyvä olla. Närästys on taas palannut joka iltaisiin kuvioihin. Mahassa touhutaan öisin myös ihan omiaan, pari iltaa on tuntunut siltä kun siellä joku keinuisi. En todellakaan ymmärrä mitä se siellä touhuaa, ei ole yhtään kipeä ei varsinaisesti vaihda asentoaan vaan keinuu hitaasti paikoillaan. Kivuttomia supistuksia on ruvennut taas olemaan enemmän, joukossa muutama kivuliaskin.

Hermo menee vanhempaan koiraan, se on viikon verran ollut ihan outo ja vahtii mua. Muuta selitystä en keksi, kuin että haistaisi jotakin ja reagoi siihen. Päivisin seurailee parin metrin säteellä, missä sitten liikunkin. Välillä tulee vaan viereen istumaan tuijottaen ja häntää heiluttaen, eikä edes yritä haastaa leikkimään. Jos satun menemään päikkäreille, niin tulee tönimään välillä, mitä ei normaalisti ikinä tee. Siirtynyt nukkumaan pääasiassa sängyn viereen, että aina on jalan alla jos meinaan nousta ylös, normaalisti nukkuu eri huoneessa. Ei suostu jäämään pihalle, yleensä lenkin jälkeen jää makaamaan rappusille ja pitää komentamalla komentaa sisällle, nyt se änkee pienemmästäkin ovenraosta sisään ettei häntä vahingossakaan jätetä ulos. Sit kun mies tulee kotiin vahtiminen vähenee puoleen, saattaa nukkua jopa eri huoneessa eikä ihan koko aikaa kävele perässä. Nuorempi koira on ihan oma itsensä.
 
Jänskääääääääää!!
 Siis ihan oikeesti; juhannusvauvoja tosiaan tulossa varmaan, ties vaikka useampikin!  Eihän tässä voi mökillekään mennä, kun pitää täällä lukea mitä, kuka, kelle, milloin ja miten meni. :D

No, yhdeksi yöksi ainakin mennään mökillä käymään. :)  Vika neuvolalääkäri käyty, olo vakaa, mutta onneksi sentään kohdunsuu jo pehmentynyt, että kyllä se sieltä pikkuhiljaa...

Monilla nyt on tapahtumassa tai tapahtuu parhaimmillaan: Tsemiä hurjana ja voimahaleja!! Perästä tullaan. :-)
 
Yona; mistä sitä tietää, vaikka teillekin  juhannusvauva tulee ! 
Lupaavalta sullakin jo alkaa kuulostamaan; se on jo paljon, että paikat pehmentyneet; ei tarvita ku vähä suppareita ja paikat lähtee aukeemaankin 
 
Jenni, älä pelottele :D No eikä, vaan sehän se vasta jännää oiskin jos rupeiskin jussina yhtäkkiä tapahtumaan! Ja vielä mökillä; mieskin ois varmaan "innoissaan" ;D
Kyllähän sitä näitä kuulee, että aivan vakaaseen oloon on yhtäkkiä ruvennut tapahtumaan ja nopeasti. Kyllä mua jotenkin jopa lohdutti, että jotain sentään oli tuolla alhaalla tapahtunut, lääkärikin nauroi että juu, kyllä se tulossa sieltä on, älä huoli!
 
t t : Mä kirjoittelinkin tonne toisaalle jo (kun siellä muistaakseni esteri oli kuvaillut heidän koiransa käytöstä) että meidän koira on alkanut käyttäytymään samalla tavalla! En kanssa itse keksi muuta, kuin että vaistoaa että kohta jotain tapahtuu. Viime yönä oli kyllä paras, kun kieriskelin kivuissa, suppareissa ja muussa ahdistuksessa sängyllä. Koira nousi siinä kesken mun ähkimisen ylös, lipaisi pari kertaa leukaa ja kävi uudestaan nukkumaan. <3 Ja nukkuu tosiaan lattialla mun vieressä, mitä ei oo kyllä ennen tehnyt. Miehen ollessa kotona rauhoittuu kanssa huomattavasti ja esim. tänään kun lähdin kotoa ei pyrkinyt mukaan mitä on sitäkin tehnyt nyt muutaman kerran..(eikä normaalisti niin tee, vaan jää kiltisti kotiin kun tietää ettei sitä mukaan oteta). Tätä on nyt meillä jatkunut viikko-pari. Huisia on varmaan sitten, jos menee ihan levottomaksi tuo käytös, tietää että se on kohta menoa! :D

Viime yönä oli alaselkä ihan tulessa ja alavatsaa vihloi. Ties vaikka oisivat olleet supistuksia, mä en enää tiedä mikä on mitä. :) Tänään neuvolassa todettiin, että pää on tosiaan hyvin alhaalla, muttei vielä kiinnittynyt kokonaan. Korkeahkon sf-mitan vuoksi ensi viikolla harkitaan käyntiä äippäpolilla kasvukontrollissa...Jännä kun viikko sitten lääkäri totesi, että ihan on normikokoinen vauva??!! No, tiedä sit. Kiva kuitenkin nähdä vaavi, jos niikseen tulee! Mulla on noi sf-mitat kyllä hyppineet ihan tolkuttomasti kun aina on eri mittaaja. Että tiä sitten onko tässä nyt mitään syytä huoleen. Kiva tietenkin, että tarkistetaan etten vaan yllärinä joudu punnaan jotain 4,5 kiloista vaavia ulos!
 
Jenni90, kiitos kysymästä, olo on mitä MAINIOIN . Siis kertakaikkiaan, tänään ei mitään, eilen illalla nukkumaan mennessä oli paikat rauhottunut ihan niin kuin mitään ei koskaan olis tapahtunutkaan. Taitaa olla taas maailman ensimmäinen lapsi joka oikeesti ei synnykkään emoticon . Mä päätin, etten enää kirjoita mitään saati ajattele mitään synnyttyksiä tahi lapsen saamista, koska eihän kuintenkaan mitään tapahdu. Jooooooooooo, mä olen turhautunut, ja joo mulla on vielä aikaa vaikka kuinka paljon tahansa, muuta silti!! Kliks, aivot off-tilassa. Nyt mä vaan kattélen teidän muiden tiloja.
 
No heips vaan kaikille!!  En oo aikasemmin pahemmin tänne ehtiny kirjottelemaan. Lukemassa oon kyllä parhaani mukaan käynyt teidän kuulumisia. Koko talven ja keväänkin olin niin väsy että energia ei riittänyt ku työssä käymiseen, mutta nyt kun oon jo neljä viikkoo mammalomaillu niin oon ehtiny  puljaan paremmin foorumia..
Hui, kyllä tuntuu monella olevan tosi lähellä jo synnytys. Itsellä ei aikasemmin oo pahemmin mitään oireita ollu, ei mitään kunnon supistuksia, eikä alakerrassakaan mitään tuntemuksia. Mut nyt eilisen aikana mun tuli lonkat , nivuset ja muutenkin tuo alakerta tosi kipeeks, sellanen jännä paineen tunne koko ajan. Ihan on vaikee kävellä. Ja tänään on tuntemukset olleet ihan samat. Ja lisäks aamusella heräsin siihen että multa ns. lirahti sänkyyn jotain. aluks aattelin että vaan kuvittelin, mut olihan lakanoihin sit tullu läikkä märkää. Jännityksellä makailin sit vaan paikoillani pitkään ja odottelin josko suppareita alkais tulee, mut mitään sen enempiä ei tullu, ei nesteitä eikä suppareita. Aamupäivällä soittelin sit neuvolaan kyselläkseni et pitäskö olla huolissaan aamusesta ja sainkin heti ajan sinne, että tarkastetaan pikatestillä että tihkuuko lapsvettä. Koeliuska näytti kuitenkin negatiivistä. Ihan oli hentosena se toinen viiva siiinä koeliuskassa, että saattopa se joku pieni liru lapsvettä ollakin. Ohjeeksi sain heti soitella synnärille jos vastaavaa tapahtuu uudestaan. Arvioivat asian sitten uudestaan. Mut nyt ei onneks pitäs ainakaan vauvalla olla hätiä, kun ei sitä vettä mitenkään selvästi vuotanu.
Kyllä olisin jo ihan valmis sinne synnärille rientämään. Olis se niin ihanaa saada se pieni käärö jo syliin ja päästä opettelemaan uutta ihanaa elämää yhdessä. emoticon

Oon kanssa nyt muutaman päivän jo kovin käynyt katselemassa että koska saadaan se ensimmäinen heinävauva. Tai sehän on jo ehkä päivänvalon nähnytkin.. Ihanaa!!

Niin isosti onnea ja tsemppiä teille kaikille heinämammoille loppusuoralle ja itse synnytykseen!!
 
Täytyy kans myöntää, et käyn joka päivä moneen kertaan katsomassa, et millon tänne alkaa niitä vauvoja syntymään.. Monella on jo niin lähellä tuo synnytys, et huh! Kamalasti kaikille tsemppiä synnytykseen!! Kohta se on meillä kaikilla jo ohi ja omat pikku kääröt on meillä sylissä..
 
Joo-o... on tämä niin hehkeätä aikaa tämä raskaana oleminen. Tunnen olevani niin viehkeä kun olla ja voi kun löysin tänä aamuna elämäni ensimmäisen PERÄPUKAMAN PERKELE!
Onneksi ei ole iso, kipeä tai kutiseva, ainakaan vielä -.-
Ja sitten toiseen aiheeseen nimittäin painoon. Mikähän mua vaivaa kun paino ei nouse vaikka syön paljon yms ja vauvakin kasvaa vaikka meneekin sen kasvua alakäyrällä. Nimittäin lähtöpaino 54kg ja nyt 60kg eli kuutisen kiloa vaan tullut? Onko kenelläkään muulla yhtä vähän? Huomioikaa että painoideksini ennen raskautta BMI 19....
 
preppyg, itsellä oli ylipainoa kymmenisen kiloa raskauden alkaessa, mutta voin ehkä silti lohduttaa. Mulla on paino noussut vain 2-3kg, ja äippäpolikäynnillä 32. viikolla ei ollut vielä noussut ollenkaan, ja sen lisäksi vauvan kasvu on ollut vähän niukkaa vaikkakin edelleen käyrillä (ultralla painoarvio käyrillä, SF-mitta reilusti alle alakäyrän), joten kyselin äidin painonnousun vaikutusta vauvan kasvuun äippäpolin erikoislääkäriltä: hän oli sitä mieltä, että jos syö suht normaalisti eikä kärsi nälästä, niin liian vähäisestä painonnoususta ei ole haittaa. Ongelmia sikiön kasvuun tulee kuulemma vasta sitten sellaisessa kehitysmaahenkisessä ruokavaliossa, ei meillä täällä länsimaissa. Anorektikkojenkin vauvat kuulemma kasvaa hämmentävän hyvin (vaikka ei hän sitä tietysti suositellut!!!). Eli jos et erikseen rajoita syömistä eli syöt normaalisti etkä ole nälkäinen, ja vauvan kasvukin kerran on käyrillä, niin uskoisin että voit olla ihan levollisin mielin!
 
Preppyg, ei sun tarvitse olla varmasti huolissaan, jos neuvolassakaan eivät ole. Vauvan kasvu ei ihan suoraan mene yhteen painon kasvun kanssa. Oliko se, että koko raskaudessa olis hyvä normalipainoisella lisääntyä ainakin se 8kg (en muista, mistä tämä tieto..). Mutta ei sun ainakaan tarvitse ylimääräisistä kiloista murehtia. :)
Mulla oli alkupaino vähän yli 54kg ja nyt se oli melkein 69kg (rv38+6). Ihan tyytyväinen olen painooni ja ei nyt ulkopuolelta näytä myöskään ihan älyttömästi kiloja kertyneen. Neuvolassa eivät myöskään ole painooni ottaneet kantaa, niin varmasti ihan hyvillä käyrillä se menee. SF-mitta voi kertoa enemmän kohdun ja lapsen kehityksestä kuin paino yksistään.
 
älä tosiaan huolehdi. Kyllä se vauva ravintonsa susta ottaa. Varmaan siinä myös syy ettei paino sulla ole kovin noussut. Kun ei ole alkujaankaan ollut " ylimääräistä" ni nyt kulutat/vauva kuluttaa hyvin pitkälle sen ravinnon mitä saat. Tärkeätähän on että vauva kasvaa, vaikka kasvais alakäyrillä, jokainen omaan tahtiin ja omalla käyrällään.
Ja kaikille ei vaan sitä painoa niin kovasti tule. Itellään nyt se 10kg varmaan plakkarissa ja rv.37 lopuillaan. toissa viikolla neuvolassa oli painoa tullu lisää 2,2kg nyt lähteny 850g.. et kovasti riippuu esim. siitä kuinka turvottelee.
Kyllä se vauva siellä masussa on niin ihme eliö että kyllä se susta ravinnon repii keinolla millä hyvänsä ilman  että itse voit siihen vaikuttaa, älä huolehi =)
 
Täällä matkataan juhannuksen viettoon mökille. Otettiin vauvalle kaukalo ja vaatteet mukaan varalta jos päättää syntyä juhannuksen aikaan. Mökiltä matkaa kotiin 300 km niin ei viittsi tavaroita hakea jos syntyy. Mökiltä ei kuitenkaan Kyssiin kuin 30km joten yhtä hyvin sieltä päsee sairaalaan kuin kotoa jos tarve tulee. 

Eletään kaikki nyt jänniä aikoja kun odotellaan vauvoja maailmaan. 

Kirjoitinkin tuonne neuvolakuulumisiin että tänään arvioitiin vauvan olevan kääntynyt pää alaspäin. Mutta ei auta vielä huokasta helpotuksen enneku pääsee ens viikolla tarkistamaan asian ultralla. 

Kaikille hyvää juhannusta!
 
En muista missä joku puhu pienistä vauvoista, mut täälläkin on siro tyttö tulossa =) Lääkäri ei ymmärtäny vitsiä kun yritin heittää että äitiinsähän tuo tulee.... En ihan siroimmasta päästä oo.

Tuli myös mieleen tuosta ravinnosta, mulle joku sano jossain että sikiö kyllä löytää sen vaikket söis paljoa. Mulla kun oli niin itkunen kausi etten aina jaksanut syödä lämmintä ateriaa niin joku sano että se sikiö ottaa sitten niistä pienistäkin palasista sen mitä tarvitsee. Tuntuu kyllä että neiti viepi kaiken mitä äiskä suuhunsa laittaa! Koko ajan saa olla syömässä :D Kaverin äiti kerto että hänellä ei paino noussu raskauden aikana paljon yhtään kun vauvat vei kaiken......


Hyvvee Jussia kaikille, miten ikinä sitä vietättekin! :) Jotkut varmaan ja toivottavasti synnärillä... ;) Lissee vaan juhannusneitoja (ja heiloja neidoille) maailmaan, itsekin olen semmoinen :)
 
Juhannuksen vietossa olime mieheni vanhempien luona grillailemassa ja nyt olemme taas kotona. Nyt mietin vaan että jokohan pian on aika lähteä synnyttämään, kun olo ei oo missään vaiheessa raskautta ollu näin huono. Söin aika paljon, mutta en usko että kovat selkäkivut johtuu siitä. Lisäksi supistuksia tulee tiuhaan vaikka ovatkin lähes kivuttomia, joten nyt jännittää kovasti että milloin synnytys alkaa..
 
Saigon; ihanan hellyyttävä teidän koiran ele ! emoticon

Ei se mitään annel; tääläkin yhdessä palassa edelleeen.... kolmatta päivää supistelee koko ajan; painetta alakerrassa, mutta kotona ollaan ja meitä edelleen kolme 

Emilii;  kiva kuulla teidänkin kuulumisia ! 
Josko se teidänkin rakkaus sieltä pian maailmaa tulisi ! 

Viltsu;  nauttikaa mökkeilystä ! 

oijjoijjoij ! Mikä tilanne heinähattu???
 
Takaisin
Top