Kesäkuntoon 2014

Meilläkin on ollut nollatoleranssi kaikkiin herkkuihin pari viikkoa, ja kyllähän tuon huomaa. Ja lisäksi olen nyt kahtena päivänä ollut 2h vaunulenkillä 8-10km riippuen reitistä.. Olin ajatellut ottaa tuon jokapäiväiseksi tavaksi, mutta tänään taitaa jäädä väliin kun tuo pojan räkätauti iski sitten viimein myös muhun :sad001
 
Mä en tule koskaan pääsemään täysin irti herkuista edes minkään lyhyen "lakon" ajaksi, se on kyllä jo käynyt selväksi tähän ikään mennessä :sad001 Siispä en edes yritä kun siitä tulee vaan paha mieli. Yritän vaan kohtuullistaa ja olenkin nyt kehitellyt fiksumpia vaihtoehtoja karkille, ja limsan olen jättänyt pois. Ja olen alkanut syödä aamupuuroa marjojen kera, sekin on edistystä! Ja sitten me aloitettiin vuoden alusta sellainen ruokalista-systeemi eli listattiin kaikki mieleen tulevat itse tehtävät ruuat (eli ns. kotiruuat) ja tehtiin niistä järkevä lista ja siitä on aina helppo katsoa mitä aineksia seuraavaksi ostetaan kaupasta. Ei tarvitse joka kerta miettiä päätä puhki mitä laittais ruuaksi plus että ruoka on terveellistä eikä tarvitse ostaa yhtään eineksiä edes miehelle töihin evääksi. Jospa näillä pienillä keinoilla sais edes omaa olotilaa vähän virkeämmäksi, jos nyt ei painoa putoamaan ainakaan mitenkään radikaalisti.

Sählyssä olen käynyt nyt kolme kertaa ja olihan se eka kerta ihan kauhea vuoden tauon jälkeen, alle puolessa tunnissa meinas jo henki lähtee. Mutta joka kerta helpompaa ja miten ihana fiilis siitä hikoilusta ja hengästymisestä tuleekaan! :)
 
Meillä vaunulenkkeilyä haittaa pakkanen. Kun kunnon varustuksella mennään en ole ollut ihan hirveän tiukka pakkasrajojen kanssa (pissitän koirat vaikka mittarissa olisi se -15 tai pari astetta viileämpää), mutta kunnon parin tunnin lenkeille en uskalla poikaa viedä, vaikka kuinka itse kaipaisin sitä reippailua :sad001 Vaikka samalla olen kyllä iloinen, että kurakelit päättyivät :)
 
Siis meidän neuvolatäti sanoi viime viikolla, että vaunulenkille olisi -10 pakkasraja!? Täh, ikinä kuullutkaan, että 3 kk ikäistä ei voisi viedä vaunulenkille yli tuon rajan. Ollaan kyllä käyty lenkkeilemässä tästä huolimatta. Kunnolla päälle vaan ja untuvapussiin poikanen ja ihan kunnolla lämpimänä on kyllä pysynyt. Noh, sillä neuvolaryypillä on ollut vähän outoja juttuja ennenkin...
 
Mun pikkuinen nukkui tänään tunnin vaunuissa pihalla, -15. Ainoo keino saada se nukkuun, muuten ihan über väsynyt ja kitisee koko päivän, eikä suostu hyvällä nukkuun kuin muutaman minuutin kerrallaan.
Mulla oli vaunut vuorattu ja tyttö vuorattu ja kun otin sisälle, edes poski ei ollut viilee. Mietin, että pistinkö liian vähän päälle, mut nähtävästi sillä oli ihan hyvä. Oonko mä huono äiti, kun pistin sen sinne??! Edellisenä päivänä oli vähemmän pakkasta, annoin sen olla niin kauan kuin tyytyväisenä nukkui ja se oli reippaasti yli 2 h, ennenku heräs. Sittenkään iho ollut mistään kohtaa normaalia viileämpi! Vaik sen ääreisverenkierto ei oo edes mikään kovin tehokas, jatkuva kylmäkoipi, kuten äitinsä. Mut kannatan ehdottomasti sitä ulkona nukkumista, kun se on 80% tehokkaampi ja nopeampi kuin sisällä päikkäreille saaminen ja unen laatukin on ihan toinen.
 
Oon kyllä kade teille siellä suomessa jotka voivat laittaa vauvansa ulos nukkumaan. Meillä ei ole parveketta tai pihaa, ja vaikka olisikin niin kuulemma vanhemmat joutuvat hankaluuksiin jos jättävät vauvan "YKSIN ULOS". Oon kertonut että suomessa vauvat nukkuvat ulkona vuoden ympäri, niin kauhuissaanhan kaikki ovat olleet että me suomalaiset ollaan ihan hulluja.. o_O
 
Meilla on kolmannen kerroksen lasitettu terassi, joten sen puoleen se voisi olla ihan turvallistakin, mutta eipa meilla ole koskaan kaynyt edes mielessa laittaa vauvaa terassille nukkumaan. Oma peti paras paikka. :)
 
Lady M, me ollaan myös nukutettu ulkona, lasitetulla parvekkeella ja oikein hyvin on nukuttanut. Veikkaan että kyllä meille äideille järki sanoo minkä verran noilla pakkasilla puetaan päälle ja veikkaan myös, että vauvakin ilmoittaa jos on kylmä. Ääreisverenkierto noilla pienillä on joka tapauksessa heikompi kuin aikuisella. Meidän tytöllä on tosi usein kylmät kädet ihan sisälläkin, mutta ei se välttämättä sitä tarkoita, että olisi kylmissään. (ja ai että ärsyttää kun joku tulee siunailemaan"onpas sillä kylmät kädet!")
 
Ei se niin huono asia olekaan jos ei hurjana liikuntaa ole aloittanut :) alle kolme kk synnytyksestä ei saisi tehdä vatsalihaksia kun se voi aiheuttaa kohdunlaskeuman Ja koko värkki tulla sieltä ulos. (Näin sanoi minulle eilen fysioterapeutti kun valitin etten ole päässyt treenaamaan ollenkaan), sekä kaverilleni kätilö oli puhunut 6 kkaudesta.

Ulkona nukkuminen tuo meillekin paremmat unet mutta muistelen että näin pienenille on pakkasraja hengitysteiden "kestämättömyyden" takia, mutta ei se nyt kuitenkaan -10 ehkä enää näin isoille ole. Mutta ehkä ekat Kaksi kk. Yli -15 en kuitenkaan veisi enää juuri tuon hengitysteiden takia.
 
1) tuo pakkasraja. Kysyin tutulta lastenlääkäriltä, ja hän sanoi, ettei mitään absoluuttista rajaa ole olemassa. On tilanteita, jolloin on pakko lähteä ulos. Itse olen pitänyt parvekeunille rajana - 15, ulkona ollaan saatettu käydä vielä vähän isommillakin pakkasilla. Kaveri neuvoi laittamaan viltin siihen vaunujen kuomun päälle, jolloin vauvan hengitysilma ei mene niin kylmäksi. Ja me asutaan keskustassa, joten joka paikkaan on lyhyt matka.

2) vatsalihakset. Tätä mietin itsekin, kun siellä meidän mammajumpassa se ohjaaja veti ihan tiukan vatsalihastreenin, vaikka kurssi oli vastasynnyttäneille. Mullekin kätilö sanoi että 6 kk, ja kun muutettiin niin Helsingin neuvolassa vielä sanottiin, etten saa nostella mitään painavia juttuja (ok, silloin vauva olikin vasta 1 1/2 kk). Mä jätin ne vatsalihakset tekemättä, ja viihdytin vauvaa sen ajan, mutta kaverit on saanu ihan eri ohjeita. Ohjaaja oli sitä mieltä, että jälkitarkastuksen jälkeen voi treenata, mutta se nyt ei muutenkaan vakuuttanut mua. Mikähän tässä nyt on totuus...? o_O
 
Joo, kyllä meilläkin kuljetaan kauppoihin ym paljonkin kovemmilla pakkasilla ja just tuota kangasta suojana käyttäen, mut nukkumaan en laittais kovilla ulos. :) mut eiköhän tässäkin jokainen äiti huomaa mikä on omalle se raja :)

Ja tuossa vatsalihas hommassa ja muussa kovassa höykytyksessä uskon kyllä kätilöitä ja fysioterapeuttia koska he ammattinsa puolesta näkevät paljon näitä ongelmia. Vatsalihaksia ei ainakaa mitään rutistuksia missään nimessä eikä erityisesti silloin kun eivät vielä ole palautuneet mikä voi viedä toisilla tovin...
 
Meillä koulussa (fysioterapia) neuvottiin että suoria vatsalihaksia saa tehdä kun ne ovat palautuneet omille paikoilleen ja tähän menee yleensä n. 3 kk, toki vaihtelua löytyy. Tämän palautumisen voi testata sillä että käy selinmakuulle ja jännittää vatsalihakset tiukaksi. Sit tunnustelee siitä navan yläpuolelta ylöspäin tuntuuko siinä kuoppa. Ei siis pitäisi tuntua jos lihakset on palautuneet paikalleen.
Vinoja ja syviä saa vatsalihaksia saa tehdä jo aikaisemmin. Jos siis suoria treenaa liian aikasin ne voi jäädä "väärään paikkaan" venyttymisen myötä ja keskelle vatsaa voi jäädä pystysuora kuoppa.
En tosin valmistumiseni jälkeen 2012 ole ollut terveyskeskuksen puolella tai raskaana olevien kanssa tekemisissä työni puolesta joten voi olla ohjeistus muuttunutkin.
 
Kiitos, Noonis! Kyse olikin nimenomaan niistä suorista vatsalihaksista, kun se jumppamaikka vaan selitti että mille raskausviikolle asti niitä saa tehdä,ja me oltiin siellä sitten että näytetäänkö me siltä, että ollaan raskaana... :mad: Tädillä oli mennyt raskaanaolevien ja vastasynnyttäneiden ryhmä sekaisin, tai siis luuli että joukossa on molempia. No sitten lisäsi että jälkitarkastuksen jälkeen saa tehdä, vaikka mulla oli jt 1 1/2 kuukautta synnytyksestä eikä siinä noita lihaksia katottu. Täytyy nyt illalla testailla. :)
 
Kiitos Noonis! Tämä on askarruttanut minuakin. Aiheesta tuntuu olevan niin monta totuutta... :confused:

HUS:in "vauvamatkalla" -opuksen palautumis/jumppaohjeissa mainitaan myös, että jos kokeilee istumaannousua/ vatsalihasten rutistusta ja vatsan keskiosa pullistuu lihasten välistä, on syytä jättää homma tuonnemmaksi.

Neuvolalääkäri kehotti asiasta erikseen kysyessäni välttämään suoria vatsoja sen 4-6kk synnytyksestä ja aloittaa omia tuntemuksia kuulostellen, tosin hänenkin mukaansa vinot ja syvät vatsat ok. Kehotti suosimaan pilatestyyppisiä harjoituksia ja välttämään niissäkin rajuimpia (?) liikkeitä.
 
Jaaha, mikähän saamattomuus iski, en millään saanut aikaiseksi lähteä kumpaankaan viikon jumppamahdollisuuksista. Huono omatunto iski tietysti myös ("lapseni jää jostain paitsi kun en itse jaksa tsempata"). Hassua, että tuota syyllisyyttä osaa ottaa vaikka kuinka tietää, ettei siinä ole järkeä :oops:
 
Laiska lahna täällä taas huutelee! :) En ole todellakaan tavoitteessani, kun en jaksa vaan lähteä reenaamaan. Kohta se etelänmatkakin koittaa ja voin sitten joku jätesäkki päällä mussuttaa jäätelöä rannalla ja katsella hyväkroppaisia ja ruskettuneita ihmisiä! :) Nyt on IHAN PAKKO alkaa käymään pari kertaa viikossa jossain jumpassa piru vie. Mun vatsalihakset on täysin rapakunnossa ja se näkyy myös ryhdissä. Mieheni on alkanut sanomaan, että näytän selkävammaiselta mummolta, kun kävelen niin kyttyrässä. Hei kiitti!
 
Jasmin, onko sinun mahdollista kayda solariumissa ennen reissua? Olen itse todennut, etta ruskettunut pullukka nayttaa huomattavasti paremmalta kuin vitivalkoinen. Ma asun vahan etelampana ja mulla on tapana joskus helmi-maaliskuussa ottaa itselleni pohjarusketus jossain tuulelta suojatussa paikassa ja sitten kun shortsi-kelit koittaa (ne voivat tulla ihan yhtakkia) yleensa huhti-toukokuussa niin on sitten kiva laittaa shortsit jalkaan kaupungille kun on jo valmiiksi ruskettunut... (tosin viime kesan vietin sisatiloissa, silla en raskaana ollessani oikein sietanyt kovin hyvin kuumuutta...)
 
Littlered, hyvä idea. Meillähän on solariumi tuossa ihan naapurissa! Ruskettunut pullukkaturisti, here I come! :)
 
Liikunnanohjaaja täällä, noista suorista vatsalihaksista. Siihen ei ole mitään kk-rajaa, suurimmalla osalla suorat vatsat palautuu ja vetäytyy taas yhteen noin kolmen kuukauden sisällä, mutta poikkeuksia molempiin suuntiin on. Esimerkiksi, jos vatsalihakset on olleet kovassa käytössä ja hyvässä kunnossa ennen raskautta (joo, kuulen tänne saakka ne hirnahtelut, ettei ne ole koskaan olleet hyvässä kunnossa, suomalaiset naiset.. Huoh, mikä itsetunto :D) on mahdollista, että palautuvat jo noin puolentoista kuukauden jälkeen synnytyksestä. Sitten taas naiset, joilla takan esim. kaksosraskaus ym. voi kestää hiukan yli kolme kuukautta. Tuota neuvolan 4-6 kk pidän melko pitkänä aikana...

Mutta tosiaan, kokeilemalla selviää. Paina sormet selinmakuulla vatsalihasten väliin, tee istumaannousu ja jos sormet ponnahtaa ylös, ovat lihakset palautuneet yhteen. Normaalia on, että lepotilassa lihasten väliin jää 1-1 ja puoli senttiä väliä.

Jos haluatte oikeasti monipuolista tehokasta treeniä ja suorat vatsat pelottaa, suosittelen hooveria. Aloittaa vaikka minuutista (polvet lattiassa tai polvet ylhäällä) ja pidentää jokapäivä aikaa vähän. Sillä sitä korsettia saadaan kokoon ja huomaamatta myös vähän bootya takapuoleen ja seksilihaksiakin kuntoon :wink
 
Takaisin
Top