Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

Mullakin sattui aluksi ne rannekkeet ranteisiin ja oli ne kivat kuopat. Mutta päätin, että jatkan käyttöä ja niihin tottui.
Mutta tääkin on niin yksilöllistä :)
 
Itsellä ollut rannekkeet matkapahoinvointiin ja auttanut. Muistuttaisin että sen pallon tullee osua juuri oikeaan kohtaan jotta niistä hyötyy ja joskus ainakin itsellä hivenen hakusessa se kohta.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Gatusa saako sieltä niitä ihania ruusun makuisia marmeladeja? :) Mun tekee niitä kauheasti mieli, kun ei olla käyty pariin vuoteen välimeren maissa :/
 
Meillä oli aivan ihana jalat maassa-terkkari joka sano nuista ruokasuosituksista, että vältä maksaa ja alkoholia, loppujen kans käytä maalaisjärkeä. On kuulema pakko laittaa kaikki joista voi vähänki seurata jotain niihin lappuihin, ettei kukaan voi haastaa neuvolaa oikeuteen esim. siitä ettei kukaan kertonu ettei jotain saa syyä ja tuli keskenmeno ym. Ei meän äitillekkään 25 vuotta sitten oltu sanottu ku maksan välttämisestä ko on minua oottanu ja ihan terve mie oon ollu :wink Vähän semmosta hätävarjelun liiottelua nämä hommat minusta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tuli tuosta maksasta mieleen että mulla on tehnyt jo monta viikkoa aivan älyttömästi mieli maksalaatikkoa! En edes tykkää siitä normaalisti :rolleyes:

(En ole tosiaan sitä syönyt himosta huolimatta..)
 
Mun käsityksen mukaan maksalaatikossa on niin vähän itse sitä maksaa, että puoli laatikkoa silloin tällöin voi ihan turvallisesti syödä. Näin teen itsekin.
 
Maksamakkaraakin voi huoletta syödä 30-50g pvässä.
Sukupuuttoon oltais jo ajat sitten kuoltu, jos noin pienistä asioista olisi kiinni.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hanko sushista sai mammasushia, kalat grillattiin. Eihän se merilevä ja soija isoina määrinä hyvää tee, mutta oli kiva tietää, että jos mahdoton himo iskee, niin ne räätälöi sopivan annoksen:)
 
jep jep, miettikääs Japania. Siellä sentään kokonainen maa ja montako miljoonaa tulevaa äitiä vetää sushia huoletta lähes päivittäin ja varsin terveitä lapsia syntyy vuosikymmenestä toiseen. Merilevän voi kiertää valitsemalla nigireitä Ym.

raaka kala on suomessa vaan tätä älytöntä listeria-hypetystä. Koska kukaan olis lukenut että joku on saanut listeriatartunnan sushista, saati muista ravintola ruuasta..

ymmärrän että jos sen saa Se voi olla sikiölle kohtalokasta mutta on myös totta että suomessa Se on todella harvinaista ja meillä on myös yksi koko maailman tiukimmista ruoka-ainekieltolistoista raskauden aikana. ..sekä puhdas turvallinen ruoka ja hygienian taso.

löytyisköhän sellainen artikkeli vielä netistä missä nämä eri maiden suositukset on listattu, Se oli kyllä varsin mielenkiintoista luettavaa ja tämä Suomen versio lähinnä huvittaa muihin verrattuna. Venäjällä muistaakseni sai ottaa ruokasnapsinkin Sillon tällöin jne.

mä luulen että perus maalaisjärki on Se paras suhtautuminen, jos tosiaan ruoka olisi niin vaarallista että vähäinen määrä "meillä kiellettyä" heti jotain aiheuttaisi, olisimme tosiaan koko rotu sukupuuttoon kuolemassa. Etenkin kun muu maailma ei näitä samoja noudata... :)
 
Mä pelaan upporikasta ja rutiköyhää, ja meinaan juhannuksena juoda saunaoluen, tai ehkäpä jopa kaksi..

Kyllähän nuo ruokasuositukset liiottelulta tuntuu, kun samaan aikaan lotrataan kilotolkulla hiusvärejä, rasvoja ja meikkiä. Ripsiliimoista ja kynsimömmöistä puhumattakaan.
On hyvin yksilöllistä minkä kukin kokee riskinä, mutta kun olen vuositolkulla lukenut erilaisten kemikaalien vaikutuksista ihmiseen, niin tuntuu naurettavalta, että joku juusto, tai lasi viiniä on kielletty.
Mutta onneksi jokaisella on vapaus valita :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eihän yksi annos alkoholia olekaan vaarallista. Tämä siis gynekologin suusta kuultu. Vauva/lapsi saa enemmän alkoholia D-vitamiinitipoista kuin siitä jos äiti nauttii vaikkapa lasin viiniä.
 
Mä olin esikoista odottaessani antanut itselleni luvan juoda siiderin juhannuksena. Sitten kun se juhannus lähestyi ja koitti, niin eipä tehnytkään mieli enää :) Muistaakseni saatoin ottaa yhden tai kaksi siemausta miehen punaviinistä.

Ja mä oon niiiiin Mimaelin kanssa samoilla linjoilla. Mä en kyllä mitenkään ymmärrä miksi pitäisi raskaana ollessaan lopettaa kalan (graavi-, vakuumipakattu) syöminen. Tai miksi ei voisi sitä pihviä mediumina syödä. Kun eihän tosiaan noissa itsessään ole MITÄÄN vaaraa. Sitten vasta jos ovat pilaantuneita ja löytyy listeriaa. Mutta kuka ihme menee ravintolaan syömään tai ostaa kaupasta tuotetta, jonka olettaa olevan jo valmiiksi pilalla..?!? Kyllä mä luotan Suomessa hygienia tasoon ja elintarvikkeiden käsittelyyn. Itsekin olen ravintola-alalla ja terveystarkistaja on tullut vuosien varrella tutuksi. Käyvät siis oikeasti valvomassa :)

Mutta jokainen siis tyylillään ja omantunnon mukaan :) Mä tiedän kyllä monta (ihan kaveriakin) jotka uppoutuu niin raskauteen, että heidän mielestä mikä tahansa "suositusten vastainen" toiminta on välinpitämätöntä, itsekästä ja suorastaan vaarallista. Mä en tiedä onko mulla sitten vaan ollut tuuria kun olen kuitenkin käynyt yhden raskauden läpi ja lapsikin on oikein terve ja hyvinvoiva :) Ja aika monta asiaa olen tehnyt, vaikka olisi pitänyt jättää tekemättä sekä aika monta asiaa jättänyt tekemättä, vaikka olisi pitänyt tehdä :grin
 
Juurikin noin ^. Itsekin olen hyvillä mielin syönyt kaikkien raskauksien aikana välillä maksalaatikkoa, lohihyvää (graavilohesta tehty "salaatti" kuten perunasalaatti), ja joka joulu hieman graavilohta jne. Ja täysin terveitä lapsia on tullut ja omakin mieli pysynyt hyvänä kun ei kaikkea tarvitse kieltää. Maalaisjärki ja kohtuus mukana niin pärjää hyvin :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Hyvä esimerkki oli tullut viralliseen suosituslistaan, nimittäin rukola. Edes neuvolantäti ei osannut kertoa miksi rukola on siinä listalla. Jos nitriiteistä johtuu niin miksi pinaatti ja nokkonen on sallittuja? Mutta sattu kyllä loistava neuvolantäti, oltiin samoilla linjoilla että maalaisjärkeä käyttäen voi syödä aikalailla mitä tahansa.

Ainut mikä ärsyttää on että olen lähdössä Roomaan kesällä ja siellä oli tarkotus mennä sushille, ehdin jo netistä ettiä parhaat rolling sushit.. Mutta koska kokemusta ei ole italialaisten hygieniatasosta niin sen joutunen jättämään väliin..
 
Italiassa ruoka on kunnia-asia.
Italiassa 2 vuotta asuneena, voin sanoa, että ennemmin minä luottaisin italialaisen ravintolan hygieniatasoon, kun suomalaisen. Vain ferrariin ja jalkapalloon suhtaudutaan samanlaisella intohimolla, kuin ruokaan ja sen valmistukseen.

Mutta sellainen mikä itseä arveluttaa, kannattaa varmaan jättää väliin.. ettei tarvitse öitä valvoa ja miettiä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
AInakin Turun nettisivuilla mainitaan, että rucolaa tulisi välttää juuri suuren nitraattipitoisuuden vuoksi. Kumma juttu, miten nämäkin suositukset voi vaihdella kaupungista riippuen. Tuskin esimerkiksi helsinkiläisten vauvoista tulee sen sairaampia, vaikka täällä ei rucolaa ole kielletty. :confused005
 
rosita missäpäin oot asunu italias? iteki asunu nuorempana siellä vähä aikaa ja hygieniataso on kyllä hyvä ja ruokaan suhtaudutaa nimenomaan intohimolla, tietty olettaen että menee kunnon ravintolaa eikä johonki epämääräseen paikkaan... ite asunu pikku kaupungissa sisiliassa ja milanossa tuli kans asuttua jonki aikaa (tullu tutustutta eurooppaan enemmänki aikoinaa). pakko sanoa et palermossa käydessä ihmiset oli iha hirveitä eli ei todellakaa mukavaa porukkaa tullu vastaan. se pikku kaupunki oli ihana kyllä kieltämättä. ja en asunu turistisesonkina eli en ollu turisti vaan iha vuokrasin asunnon ja elin normaalist, kiva ku piti kaikki huonekalutki hankkia ite lavuaarista ja hellasta lähtien... :)
 
Rucola on tällä hetkellä yksi suurimmista ruokamyrkytyksen aiheuttajista, siinä kasvaa jotkut mikrobit (en tähän hätään muista mitkä) todella nopeasti leikkaamisen jälkeen. Jos itse kasvattaa, ja ottaa penkistä/ruukusta vain sen verran mitä kerralla syö, ei ruokamyrkytyksen riskiä juuri ole. Tästä ei ole montaa viikkoa, kun asiast juttelin erään laborantin kanssa, joka tutkii näitä elintarvikkeita.
 
Oho, aika yllättävä toi rucola :oops: Ja minä kun olen syönyt sitä vähintään kerran viikossa..
 
Takaisin
Top