Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinkas paljon olette kofeiinia joutuneet rajoittamaan? Millasia määriä tulee juotua normaalisti vs nyt?
 
Ihanaa lapset nukkuu <3

Mä juon kahvi 2 mukillista päivässä. Illallakin vielä tekis mieli, mutta sen korvaan Roiboksella. Jota kyllä myöskään ei vissiin saisi juoda. Huoh!
En vaan ymmärrä mikä siinä on, kun ei ole mikään yrtti tai muu vinkuheinä, vaan teen kaltainen pensaskasvi, joka ei sisällä kofeiinia.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Gatusa, miten siellä Afrikassa? Juoko raskaanaolevat Rooibosta?
Sieltäpäinhän se on kotoisin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En ole vähentänyt kahvia, kun en muutenkaan juo sitä kuin kupillisen päivässä tai enintään kaksi. Mä olen käsittänyt, että rooibos olisi kiellettyjen listalla, samoin vihreä tee. Vai olenko väärässä?
 
Tän kopsasin THL:n sivuilta:

Rohdosvalmisteet (teet, yrttiteet, yrtit, ravintolisinä käytettävät yrttivalmisteet)
Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos), eikä niitä suositella. Yrttijuomien turvallisuutta ja mahdollisia luontaisia haitta-aineita ei ole tutkittu. Yrttejä voi käyttää mausteenomaisesti.

Luontaistuotteita ja luontaisravintolisiä kapseleina, pillereinä, puristeina, uutteina jne. on vältettävä. A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita ei suositella. Kasvirohdosvalmisteet (mm. orapihlaja, auringonhattu, punahattu, neidonhiuspuu, valeriaana, senna, mäkikuisma ja sahapalmu) ovat lääkelain alaisia, ja niitä tulee käyttää vain lääkärin määräämänä. Merilevävalmisteita ei suositella lainkaan, jos tuotteen jodipitoisuus ei ole tiedossa. Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.
 
Mä olen ollut jonkin sortin Pepsi Max -addikti ollut ja nyt oon ollu täysin nauttimatta tölkintölkkiä. Toistaiseksi ollut yllättävän helppoa, mitä ihmettelen. Kahvia nautin aamuisin kaksi kuppia ja toistaiseksi en siitä luovu:)

Oon yrittänyt kyllä jonkin verran googletella ns "kiellettyjen listaa", mutta jonkin verran esiintyy ristiriitaista tietoa.
Ensimmäinen neuvola reilu parin viikon päästä. Mutta kaikesta huolimatta jotenkin uskon, että perus maalaisjärjen käyttö näissä ruokajutuissakin toimiii..

Siitepölyallergiasta kärsin ja ilman lääkkeitä mennään, sillä en uskalla nyt mitään ottaa.. :pale
 
totta sallittujen lista on varmaa pikku hiljaa lyhyempi, minä ulkomailla asuvana joudun oleen vielä tarkempi ku aikoinaa suomessa. täällä yks ruoka mitä jotku käyttää aamiaisena ja helpottamaa yskää aiheuttaa keskenmenoi ja mulle sitä anoppi ja oma ukko syötti raskaana ennen, no nyt ku sain kuulla että joku ainesosa siinä voi aiheuttaa keskenmenon totesin samantien et minä en sitä syö edes yritysvaiheessa. juustosta pitää lukee onko pastöroitu, maito pitää kans tarkastaa jne. kaikki pitää kypsentää superhuolellisesti ja pestä vielä tarkemmin. viime vuonna sain ruokamyrkytyksen hedelmistä joita mies oli ostanu ku niissä oli joku tauti, oli iha järkyttävät kivut ja huono olo sillo sit samanaikasest olin raskaana (tuulimuna tosin). saapi nähä miten tänä vuonna.

mitä allergialääkkeisiin tulee ni voin sanoa että cetiriziniä voi käyttää huoleti, näin mua ohjeisti lääkäri esikoista odottaessa ja käytän edelleen sillä ilman sitä en yksinkertaisesti pärjää.
 
Mulle on muodostunut ongelmaksi allergialääkkeet. Neuvolasta sanottiin että aiempina vuosina syömääni lääkettä ei suositella, varhaisultran tehnyt lekuri taas sanoi että saa syödä ja kirjoitti rseptin. Ajattelin sitten että olen ilman lääkkeitä kun puhuvat ristiin, mutta totuus iski vasten kasvoja nyt kun koivu alkoi pölyttämään. Ihan järkyttävät oireet tuli samantien, ehkä raskaus vielä herkistä lisää? Soitin sitten terveyskeskukseen että nyt jotain reseptiä ja äkkiä, katsotaan mitä saavat aikaan.. Nyt olen käytännössä vuoteen omana pää täynnä räkää ja odotan saavani reseptin.:dontknow Well done!
 
Mulle sanottiin, että mitään suun kautta otettavia ei saa käyttää. Sen sijaan silmätippoja ja nenäsumutetta voi, mutta ei pitkäaikaisesti niitäkään. Eli ei yli 2 vkoa putkeen.
Mulla inneksi raskaudet ja imetykset lieventää oireita huomattavasti. Pää kyllä on täynnä räkää ja silmät kutisee, mutta pari vkoa ja pahin on ohi :)Imetysaikana ei saa käyttää edes paikallisesti käytettäviä. Tai siis näin mulle sanoi neuvolalääkäri.
Tosin tiedän äitejä, jotka käyttävät zyrteciä koko ajan ympäri vuoden, myös raskaus-ja imetysaikana.
Minkäs sille voi jos on pakko..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voiko voimakkaista hajuista ja hengitetyistä höyryistä, kuten tinneristä, olla jotain haittaa?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Toove, eihän nöi liuottimet hyvää tee ilman raskauttakaan joten kyllä mä raskaana ollessa koittaisin niitä vältellä. Vähässä määrin ei varmaan aiheuta sinänsä mitään vaaraa, mutta karttelisin siltikin, jos se vaan suinkin on mahdollista.
 
No nyt on Histecillä ja Nasonexilla doupattu tämä odottaja. Melkoiset oireet heittikin tuo koivu. Saattaa olla joukossa perus flunssaakin kyllä, sen verran hirveä olo on. Mikähän siihen auttaisi..
 
Mä muuten kysyin eilen terkkarilta siitä inkivääristä. Hänen mielestään sitä ei pitäisi syödä missään muodossa, mutta maalaisjärkeä saa kyllä käyttää. Ravintola-annoksista ei muutenkaan aina tiedä mitä ne sisältää. Että enpä edelleenkään taida ressata itseäni tällä asialla :p
 
Itse sain viime raskaudessa vasta aika myöhäisessä vaiheessa tietää, että meetvurstia ja majoneesia ei saa syödä. Niitä olin vetänyt siihen asti ihan normaalisti. Miten tarkkaan aiotte rajoittaa ruoka-aineita? Meinaatteko normaalisti käydä ravintoloissa, pizzerioissa, kebabpaikoissa?
 
Häh eikö niitäkään saa syödä? Vähän alkaa tuntua sille että on parempi olla syömättä kun ei mitään saa näköjään syödä.. Mä on kyllä käynyt ravintoloissa ja tossa tutussa kebabbilassakin aika huoletta kun siellä ollaan käyty ennenkin ilman ongelmia. Ei varmaan sais mutta ei sitä nyt kaikista elämän iloista voi luopua.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Enpä ole kuullutkaan. Miksei majoneesia ja meetvurstia saisi syödä?



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Nyt on pakko tähän sanoa, että ravitsemusta aika paljon opiskelleena, kunnon ruokamyrkytys omasta kotikeittiöstä on 100 kertaa todennäköisempi saada, kuin Suomessa listeriatartunta.
Tsekatkaapa netistä, kuinka moni on esim viime vuonna saanut Suomessa listerian ja kuinka monta heistä on ollut raskaanaolevia.
Tottahan moni haluaa pelata varman päälle, mutta jotenkin alkaa tuntua että tämä on jo vähän naurettavaa. Siis nämä Suomen ravitsemussuositukset. Kaikki kielletään varmuuden vuoksi, vaikkei niin olla tutkitukaan.
Terve järki tässäkin. Sen kerran minkä ravintolassa käyn, aijon käydä vastakin. Todennäköisemmin kuolen tai vammaudun matkalla sinne ravintolaan, kun saan sieltä listeriatartunnan.
Lähden kävellen kauppaan. Pitäisiköhän laittaa kypärä päähän. Joku on voinut kuolla, kun on kaatunut ja lyönyt päänsä. Ja vaikkei olisikaan, niin ihan varmuuden vuoksi.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Musta tää on hyvä tietopaketti :)

"Listeriatartuntoja muutamia kymmeniä vuodessa

Listerioosi on harvinainen sairaus, sairastapauksia todetaan Suomessa normaalisti 20-50 kpl vuodessa. Valtaosa sairastuneista on vanhuksia. Muutamia tartuntoja vuodessa todetaan myös raskaana olevilla. "


HARVINAINEN TAUTI

”Vuonna 2004 toteutetussa tutkimuksessa pastöroidusta maidosta valmistetuissa pehmeissä juustoissa ei löydetty listeriaa laisinkaan. Tuorejuustot ovat kuitenkin riskituote ja niissä saattaa esiintyä taudinaiheuttajaa. Samassa tutkimuksessa ilmeni, että kahdeksastatoista raakamaitojuustoerästä kahdesta löytyi Listeria monocytogenes -bakteeria”, Eviran mikrobiologian tutkimusyksikössä työskentelevä Tuula Johansson kertoo.

Monet kielletyt tuotteet eivät ole kovinkaan todennäköisiä taudinaiheuttajia Suomessa.

”Mädistä ei ole juurikaan todettu listeriapitoisuuksia, vaikka se onkin riskituotteiden listalla. Patee luetaan myös riskituotteisiin, vaikka siitäkään ei yleensä ole löydetty taudinaiheuttajaa kotimaisissa tutkimuksissa”, Johansson kertoo.

Vaikka riski on pieni, kannattaa raskaana ollessa välttää riskielintarvikkeita varmuuden vuoksi. Jos odottava äiti sattuu vahingossa nauttimaan listerialistalla olevaa ruoka-ainetta, on syytä pitää mielessä, että tauti on erittäin harvinainen. Tartuntoja on Suomessa keskimäärin vajaa yksi sataatuhatta asukasta kohden.

Todennäköisempää on siis joutua auto-onnettomuuteen kuin saada listeria.


Vältä näitä:

- Tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet
- Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
- Ulkomaiset, pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)
- Kuumentamattomat pakastevihannekset
- Pateet
- Mäti


Muista myös hyvä ruokahygienia:

- Kuumenna pakastevihannekset ennen syöntiä
- Kypsennä liha ennen syöntiä (kauttaaltaan yli 70 °C)
- Pese tai kuori raakana syötävät vihannekset ennen syöntiä
- Säädä jääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi
- Älä käytä elintarvikkeita viimeisen käyttöpäivän jälkeen
- Säilytä raa’at tuotteet erillään kypsennetyistä
- Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat pesuainetta käyttäen käsiteltyäsi niillä raakoja tai kypsentämättömiä elintarvikkeita

Lähteet: THL, Evira



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top