Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

Hmm, mullekin ihan uusi juttu tuo rucolan "myrkyllisyys". Pitänee pistää omat rehut kasvamaan.
 
Mä olen asunut milanossa, ja lisäksi viettänyt aikaa Elban saarella ja lomaillut sisiliassa.
Mun oli tarkoitus jäädä Italiaan asumaan lukion jälkeen, mutta toisin ikävä kyllä kävi. Silloin 15 vuotta maahanmuuttopolitiikka oli vähän eri asia, kun nykyään, eikä oleskelulupia ollut helppo saada. Edes Euroopassa.
Myöhemmin opiskeluaikoina olin Espanjassa Malagassa puoli vuotta harjoittelussa. Sinne olisi voinut jäädä jo helpostikin, mutta oltiin jo nykyisen miehen kanssa yhdessä ja kummallakin opiskelut kesken..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
me ollaa näköjää majailtu sit aika paljon samois paikois. ite oon ollu lomalla torremolinosissa mikä on lähel malagaa. mulle tarjottii mahollisuutta jäädä sinne lukion jälkee mutta kilttinä tyttönä jätin väliin, plus mulle yritettii naittaa yhen hotellityöntekijän poikaa, iha espanjalaisia, paikallisia mut olin että ei kiitos :) se oli ennen ku ootin esikkoa ja paljon ennen ku tapasin mieheni :)
 
Mä haaveilen kakkosasunnosta espanjassa. Aion kyllä toteuttaa haaveen, kun on talo saatu maksettua, ja olen valmistunut opettajaksi :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hah! Olis pitän lukee nää uudet viestit vähän aikasemmin. Just tänään grillilihojen kanssa vedytty rucolasalaatit! :D Mä en olekaan tässä raskaudessa ollenkaan lukenut noita ruokasuosituksia.... Mitä lie muutakin tullut listalle :D
 
Rucolaa oon syöny salaatin seassa säännöllisen epäsäännöllisesti ja viimeviikolla epähuomiossa söin leivän päällä savulohta. :rolleyes: Suositukset on suosituksia. Tuo savulohi jäi vähän mietityttämään kyllä, jätin loput syömättä kun tajusin asian. Eipä tuolle enää mitään muuta voi kun toivoa parasta.
 
Suomessa ollaan kyllä menty liian pitkälle näissä ruoka asioissa, mitä saa ja mitä ei saa.
Mä olen kyllä syönyt hieman kaikkea niistä ns. kielletyistä asioista. En suuria määriä. En myöskään lue niitä sisältölistoja oikeastaan yhtään. Mieheni on tosiaan Nigeriasta ja siellä naiset syövät mitä vain ja ovat aina ihan terveitä ja saavat terveitä lapsia. Jos mä 30 vuotta olen syönyt kananmunan keltuaisia enkä koskaan saanut listeriä tai salmonellaa ja nyt 9 kk aikana kun syön niin OMG sitten on kyllä huono tuuri. :p
Järkeä tietenkin pitää käyttää mutta Suomessa kyllä järki jo mennyt jonnekkin narikkaan!!
 
Joo, kyllähän suomalainen ruoka on pääosin puhdasta ja terveellistä. Ehkä noiden suositusten tarkoitus on vaan se, että ihmiset tiedostais mitä riskejä missäkin ruoka aineissa on. Ja sit jos lähtee ulkomaille jossa ei voi olla varma näiden ainesten käsittelyn hygieenisyydestä. Jos nyt vaikka salaatit pestään vesijohtovedellä, joka ei ole välttämättä edes juomakelpoista, mutta paikalliset on paremmin tottuneet sen sisältämiin bakteereihin eivätkä siksi sairastu pienistä määristä. Toisin kuin me liiankin hygieenisissä oloissa eläneet suomalaiset.
Raskaana ollessa kannattaa ainakin pahimpia riskejä vältellä jos mahdollista. Mua pelottaa ihan tavalliset oksennustauditkin jos ne vaikka jotenkin kuivattaa elimistöä liiaksi. Toisaalta sellasiin ei ehkä sairastu niin herkästi raskaana ollessaan. Vai mitä luulette?
 
Sapiisakki - Vatsatautiin sairastumisesta raskaana en osaa sanoa. Uskon, että raskaana voi yhtä helposti kaikkeen muuhun sairastua kuin ei raskaana. En tiedä. Mutta itsekkin kyllä pysytellyt tietoisesti pois vatsataudista sairastavista henkilöistä.
 
Huomasittekos vau.fi pääsivulla on julkaistu uudelleen artikkeli ruokarajoituksista raskauden aikana eri maissa!? :) varsin huvittavaa lukemista, etenkin kun tuon Suomen lista on kolmekertaa pidempi kuin muiden maiden.. :) on se jännä, ja silti maailmaan syntyy valtaosaltaan terveitä vauvoja, söi se äiti odottaessaan sitä tai tätä.. :)
 
Musta on vaan hyvä asia, että Suomessa on listattu kaikki mahdolliset vaaratekijät ruokarajoituslistalle. Hyvä että tieto on saatavilla niille jotka haluaa pelata varman päälle. Jokainenhan ne omat valinnat tekee syömisten suhteen niin ei se keneltäkään pois ole jos lista kielletyistä ruuista on pitkä. Itse mieluummin pelaan varman päälle ja en käytä mitään kiellettyä. Suomi on hygieeninen maa, mutta oishan se paska tuuri jos vaikkapa listeria sattuisikin omalle kohdalle esim siitä graavilohesta tulemaan. Minun mielipiteeni asiaan, tarkoitus ei ole moralisoida muiden päätöksiä :)
 
niukku, ymmärrän hyvin pointtisi. Mutta eikö ole hassua/outoa/erikoista että jo Ruotsissa saa vetää sushia luvan kanssa, Venäjällä alkoholia ja Kiinassa maksaa eikä sinne synny yhtään sen enempää tilastollisesti vammaisia lapsia tai mene yhtään sen enempää kesken tai tule listeriaa. Eikö niukku tule yhtään olo kyseenalaistaa noita tiukkoja rajoituksia? Itselleni herää ainakin pieni epäilys niiden todellisista hyödyistä.. Jos ne NIIIIN vaarallisia olisivat, olisi muissakin suurvalloissa asia otettu huomioon ja kielletty...!? (ja siis tarkotan tota koko kieltolistaa enkä pelkästään mainitsemiani kolmea esimerkkiä)
 
Mun mielestä kanssa ihan naurettavaa hysterisointia. Itse pidän huomattavasti todennäköisempänä sitä, että jotain sattuu liikenteessä.
Mutta vara ei kenenkään venettä kaada ja jokainen tekee niin kuin tykkää, mutta todelliset riskit on ihan muussa, kuin graavikalassa tai parissa lasillisessa viiniä.
Leipään voi tukehtua ja ämpäriin hukkua, ja tiesittekö että kohtalokkaimmat ruokamyrkytysriskit piilee ihan tavallisissa kotikeittiöissä. Tiskiräteissä, leikkuulaudoissa, veitsissä, väärissä ruuansäilytyslämpötiloissa.
Toksoplasmoosinkin voi saada rikkaruohojen kitkemisestä tai multaisista perunoista. Hurjan vaikeaksi menisi elämä, jos jokaisen riskin näkee mahdollisena, vai mihin raja vedetään, että mitä voi tehdä ja mitä ei??!
Sitöpaitsi Suomi on aivan liian hygieninen maa. Hygienisuus ei pitkän päälle ole yhtään hyvä juttu. Se horjuttaa ihmisen luonnollista vastustuskykyä, joka taasen on huono juttu. Todella huono. Ja kohtalokas :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ostin puunnitse ja säästä-kaupasta jugurttipäällysteisiä inkiväärejä. Sit kotona vasta rupesin muisteleen, että olikos inkivääri jollain nou nou listalla. No joo, olihan se. Siksi ettei sen vaarattomuutta ole voitu todistaa. Tosin vaaraakaan ei ole todistettu.
Samalla jäin kelaamaan, että olen syönyt raskauden aikana (ihan tietoisena) välillä maksalaatikkoa, maksamakkaraa, majoneeseja, tuorejuustoja, meetwursteja, kananmunia joissa keltuainen löysä jne.
Myös hiuksia värjään kerran kuussa ja meikkaan ja laitan hajuvettä.
Kyllä syön nuo inkiväärikarkitkin!
Ei ne kuitenkaan ole mitään kapseleita, lisäaineita tai muita ihmesekoituksia.
 
Ai vitsit, ne on hyviä!!!
Muutama vuosi sitten raskauspahoinvointiin suositeltiin inkivääriä.
Mä en edes tiennyt että löysät munat ja majoneesi on kielletty. On tullut syötyä jompaa kumpaa päivittäin.
Eilen söin parmesaania, kun en voinut vastustaa miehen tekemää caesarsalaattia :) ja taisi tuo hirvenlihakin mitä syötiin, vähän punertaa sisältä. Mutta olut mitä join oli kyllä alkoholitonta!! Hyvä mä :)
 
Eihän parmesaani haittaa. Se on kova hitaasti kypsytetty juusto. Pehmeistä juustoista vouhotetaan. Ja vedän niitäkin. Tosin tarkistan, että on tehty pastöroidusta maidosta. Eipä ole edes vastaan tullut kuin pastöroituja...
Alkoholitonta skumppaa pitäis mennä ostamaan. Tosi hyvää kun lorauttaa lasin pohjalle vähän glögitiivistettä ja päälle skumppaa! Tarjoan sellaset kun pidän pikkujoulut/vauvakutsut.
 
Mie ainaki laitoin inkivääriä teehen ko meinas flunssa tulla! Samoten oon juonu rooibos-teetä vaikka seki on kiellettyjen listalla, vaikka esim. jenkeissä rooibos on ainut tee mitä suositellaan raskausaikana. Suomessa on nykysin asiassa ko asiassa näköjään semmonen linja että "kielletään v...u kaikki" :D
 
Parmesaani valmistetaan aina pastöroimattomasta maidosta, tosin on kyllä pitkään kypsytetty..
Rooibosta juon minäkin ja kamomillateetä. Kamomillateen aloitettusni, olen nukkunut niiiiiiiin paljon paremmin :)
 
Itse oon kyllä suurinta osaa näistä "kielletyistä"/ei-suositelluista ruoista yrittänyt välttää mahdollisuuksien mukaan, mutta liika hysterisointi on kyllä munkin mielestä liikaa. Tuorejuustoja tulee kyllä käytettyä päivittäin, kun tykkään niitä ruoanlaitossa hyödyntää. Alkoholia ja maksaa ei oo kyllä tullut nautittua kertaakaan, ne nyt on varmaan ainoat..

Hiuksia oon värjännyt kerran melko alkuvaiheessa. Juurikasvu alkaa olla ihan järkyttävä, mutta ei tässä niin pitkää aikaa enää ole etten malttaisi loppuun odottaa.. Ne aineet on kuitenki niin myrkkyä ettei tee hyvää kenellekään, pyrin niitä mahdollisimman vähän ja harvoin käyttämään olin raskaana tai en.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top