Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei neuvolassa puhuttu mitään mistään vitamiineista, että riippuu näköjään vähän terkkarista. Mutta syön kyllä raskausajan monivitamiinia ja lisäksi 50 mikrog D-vitamiinia. Söin jo ennen raskautta 120 mikrog D-vitamiinia, koska mun mielestä Suomen D-vitamiinisuositukset on ihan liian alakantissa!
 
''Meetvursti on kuivattu, aidolla leppähakkeella kylmäsavustettu tuote..'' http://www.snellman.fi/fi/tuoteryhmat/meetvurstit

''Kylmäsavustus on menetelmä kalan tai lihan säilöntään. Säilymistä edistävät savun ainesosaset, kuivuminen, matala lämpötila (alle 30 celsiusastetta) ja suolat (esimerkiksi merisuola).'' http://fi.wikipedia.org/wiki/Kylmäsavustus

''Parasiitti tuhoutuu kuumennettaessa yli 65 ˚C tai pakastettaessa alle -12 ˚C. Keitetty liha, keitetyt vihannekset ja pakastetut elintarvikkeet ovat turvallisia. Graavattu, suolattu ja kylmäsavustettu liha voi sisältää toksoplasmaa.'' http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004/

Tässä tämmöinen tietopaketti.
 
Ja lisään vielä, että kyseinen tauti on Suomessa harvinainen, koska joku sen kumminkin tähän liittyen ilmoittaa. :)
 
Hauska miten erilaisia neuvoja annetaan, mulle sanottiin vitamiineista, että tärkein on D-vitamiini ja Kalsium. Ja Kalsiumiakin mielummin lisäämällä maitotuotteiden käyttöä. Ja jos on pahoinvointia, sitten voi lisätä B-vitamiinin käyttöä. Mutta mites Omega-3? Siitä en oo lukenut missään mitään.
 
Toksoplasmoosin vuoksi raskaana ei saisi kissanhiekkalaatikkokaan siivota tai ylipäätään kissankakkoja käsitellä, mutta ei kai niitä kissoja voi hoitamattakaan jättää.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Satru sanottiin mulle omegoistakin kun oon kalalle allerginen.Enpä näemmä sitä muistanu aiemmin kirjottaa :rolleyes: Mä oon käyttäny pellavaöljykapseleita,niissä on omega 3-ja 6.Vaikuttaa ainakin sikiön aivojen ja hermoston kehitykseen.
Rosita niinpä!Kyllä se meillä ainakin meikäläinen on joka sen kissan lootan siivoo..:p
 
Todennäköisemmin sen toksoplasmoosin saa porkkanoista kuin kissanhiekkalaatikosta. Oikeesti. Kai jokainen ei-raskaanaolevakin pesee kädet hiekkalaatikon putsauksen jälkeen, ennen kuin nuoleskelee sormiaan. Ja itse ainakin mielummin käytän putsaamiseen lapiota, kuin että sormin niitä kakkoja sieltä pussiin nakkelen ;)
 
Kyllä mullekin suositeltiin raskaanaolevien monivitamiinivalmistetta, jota olin syönytkin jo 2kk ennen kun plussasin.
 
Mun neuvolatäti taitaakin vähän liiotella. Ettei ois elimistössä mitään ylimäärästä ekoilla viikoilla. Onhan se alkio tietty niin pienikin ettei lisätarve mikään suuri oiskaan. No, en nyt sit syö muuta kun foolia ja Deetä kun täti niin sano :) 12vkolla alotan si muita napsiin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olen lähdössä parin viikon päästä ulkomaille ja mietin että kuinka voin siellä varmistua esim pastöroinnista ja muutoinkin puhtaudesta sekä tuoreudesta. Matkalla kuitenkin syödään pitkälti ravintoloissa.. Majoneesit, salaatit yms varmaan täytyy jättää väliin?
 
Esikoisen aikaan kävin alkuraskaudessa ulkomailla. Tein juuri niinkuin mainitsitkin, jätin majoneesit ja salaatit väliin, onneksi niin koska yksi suomalaisperhe kertoi saaneensa mahataudin ja epäilivät aiheuttajaksi majoneesia. Onhan se voinut tulla muustakin, mutta sitä mieltä olivat. Neuvolasta annettiin ohje ennen lähtöä että syö vain hyvin kypsennettyä ruokaa.
 
mä sain ruokamyrkytyksen hedelmistä viime kesänä täällä (oli joku tauti niissä ja sitte kärvistelin jonki aikaa) joten kannattaa varmistaa että kaikki on kunnolla puhdistettu kaikki, ruoka hyvin kypsennettyä ja juo ainoastaan pullovettä.
 
^Jep, pullovesi ehdoton. Ja monet sanoo ettei kannata ottaa juomiin jääpaloja, koska niistäkään ei voi koskaan tietää.
 
Riippuu matkakohteesta. Aasiassa asuneena suosittelen siellä päin matkaavia pullovettä ostaessa tarkistamaan, ettei pullo ole valmiiksi avattu ja mielummin ottamaan ravintolassa kuplivaa vettä, se on vaikeampi vaihtaa hanaveteen. Kunnolla kypsennettyä ruokaa voi aika huoletta syödä. Joissain maissa kannattaa tsekata, että astiat, juomalasit yms. on kuivattu pesun jälkeen, eikä niissä ole enää huuhteluvettä. Riippuu tosiaan paljon kohteesta! Aasianmatkaajille muussa tilanteessa suosittelisin kuljettamaan mukanaan jotain väkevämpää, jolla voi epämääräisemmän safkan jälkeen vähän huuhdella, muttei vinkki taida sopia meidän tilanteessa oleville ;)
 
huh nuitahan on ihan sika paljon.. Pitää siis vissiin alkaa kattoon mitä suuhunsa pistää. Mites muuten cheddar juusto? Miten nuita voi muistaa.
 
Mä oon syöny joka aamu koko raskauden ajan ja jo aiemminkin sellaista mysliä, jossa on pellavansiemeniä. Nyt vasta luin netistä, ettei saisi syödä niitä raskauden aikana, kun niissä on jotain ainetta, joka hidastaa solujen jakautumista eli siis hidastaa sikiön kehitystä... Loppui niiden myslien syönti ku seinään.
 
Joo eipä noita kaikkia heti ulkoa opikaan. Alussa mä huomasin syöväni brie-juustoa ja kesken suupalan muistin, ettei sitä saiskaan syödä. Olin silloin töissä lounaalla ja teeskentelin sitten, että niissä on jotain viikaa, kun siirsin ne sivuun. :) Mä laitoin sen neuvosta saamani listan jääkaapin oveen.
 
Tuli hankittua joo. En kokenu toimiviks, päivän päätteeks ranteissa oli kipeät punaiset kuopat. Välillä sattu ihan kunnolla jos se kuula oli verisuonen päällä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top