Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

Oon pohtinu paljon näitä ruoka-asioita viimepäivinä ja täytyy myöntää että listeriasta oon täysin samoilla linjoilla Rositan kanssa. Sen jälkeen kun kuulin että porkkanaankin voi tukehtua, en oo antanu omasta mielestäni pöhköimpien suositusten hiertää. Tupakoinnin ja alkoholinkäytön loperin ja kahvin juontia vähensin roimasti mutta noita varoituslistojen riskiaineita syön muutenkin niin vähän että en jaksa kauheasti päätäni vaivata. Jos joku käskee syödä kilon raakaa pekonia niin jätän väliin, mutta jos joku tois nokkani eteen juuri nyt tuoretta sushia lohenmädillä niin itkisin onnesta ja nautiskelisin kunnolla.
 
En ole näiden asioiden suhteen mikään nipo, mutta kiinnostaisi kokeneimmilta ja asiasta mahdollisesti lukeneilta kysyä kemikaali asioista.

Turvallista vai ei?

- Hiusten värjäys
- Kulmien/ Ripsien värjäys
- Meikit
- Dödöt
- Hajuvedet
- Käsidesi
- Kynsilakat/ Kestolakkaus
- Markettien ihorasvat
- Aurinkovoiteet
- Itseruskettavat



Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Majoneeseissa on raakaa kananmunaa (pitäisi tarkistaa pastörointi) meetvurstissa raakaa lihaa.
 
Monesti kaikissa hamppareissa on majoneesia ja mä söin niitä ihan tavallisesti viime raskaudessa. Ja terve lapsi on :)
Värjäsin myös hiuksia viime raskaudessa. Siinä toki järki kädessä, ettei joka viikko laita väriä päähän.
Oikeastaan ainoat asiat mitä välttelin, oli yrtit, pellavansiemet, läkkeet ja pastöroimaton maito.
Kylläkin juustokakkuakin söin.
Porkkanaakin söin vähän vähemmän, kuin tavallisesti. Tässä nyt jotain mitä mieleen pulpahti :)
 
Mä söin edellisessä raskaudessa usein (ihan liian usein :p) hampparipaikoissa ja kebabmestoissa. Salaatteja en syönyt, ihan kuin niitä muutenkaan sielä söisin, vaan ihan kunnon kebab ranskalaisilla/pizzaa jne. Ja pizzassa tietenkin homejuustoakin :) Ja söin katuruokaa kesäfestareilla :)

Ainoa mitä ihan kunnolla vältin oli noi ulkomaiset pakastemarjat. Esim jos joku oli tehnyt vadelmakakun, niin mitä vadelmia. Mutta niinhän noita ulkomaisia vadelmia pitää kenen vaan välttää, siis ilman kuumennusta.

Mulla on ranskalaisia ystäviä ja he eivät ole edes kuulleet esim mistään homejuusto/graavikalakiellosta. Ja sielläpäin myös raskaana olevalle tarjotaan viiniä ruoalla. Itse en alkoholia joisi. Mutta kyllä viime raskaudessa maistoin esim shamppanjaa, kun harvoin niin kallista juomaa on tarjolla (tuo oli joku lähemmäs 100€ pullo).

Viime raskaudessa tuli melkosen paljon syötyä raparperiakin (siihen oli oikeen himo) ja ei vissiin sitäkään olisi saanut syödä....

Mun mielipide on siis se, että noi ruokaohjeet on suosituksia :) Kuka sitten kuinkakin tiukkaan haluaa noudattaa. Melkeinpä uskallan väittää, että sille vauvalle (ja äidille) paljon haitallisempaa on ne karkit, suklaat, sipsit yms muut herkut mitä jotkut vetää kaksin käsin, muka "luvan kanssa" raskaana ollessaan. Kokonaisuus tärkein :)
 
kampaajana tiedän millasta myrkkyä hiusvärit on enkä itse raskaana kyllä värjää. Suoraväri ja raidoitukset ovat vallan hyviä vaihtoehtoja kun suoraväri on pelkkää pigmenttiä ja raidat ei kosketa päänahkaa eikä näinollen imeydy elimistöön. Hajuveden käytön raskauden aikana tiedetään aiheuttavan poikalapsen siittiöiden huonontumista. Se pitäis löytyä ihan jo googlettamalla. Rakennekynnet ja ripsienpidennysliima allergisoivat voimakkaasti, tiedä sitten miten vaikuttaa vauvaan.. Itse vältän nämäkin, ylläri ylläri.. :). Iho on meidän suurin elin josta imeytyy iso määrä kemikaaleja jos niitä käyttää, siksi en itseruskettavia suosittelisi. Aurinkorasvoista en tiedä. Dödö olisi hyvä olla alumiinitonta, vaikkakin väittävät ettei niin pieni määrä vaikuta.. Nää on vähän tulkinnan varaisia juttuja ja varmasti kokonaisuus ratkaisee kuinka paljon kemikaaleja tulee..
 
Komppaan mimaelia. Itsekkin oon kampaaja, mutta kyllä raidoistakin lähtee väriä mm hiustenpesun yhteydessä ja näinollen pääsee kosketuksiin hiuspohjan kanssa. Maalaisjärki kuitenkin käyttöön, itse voisin raitoja laittaa, mutta muuten ehdottomasti pidättäydyn hiusten värjäämisestä. Semmoinen ohje annettiin opiskeluaikoina, että ei suositella värjäämistä ensimmäisen, eikä viimeisen kolmanneksen aikana, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi värjäyttää kuontaloa siinä välissäkään, kukin tekee niinkuin parhaakseen näkee :)

Ja voi kyllä! Mullekin hampparit maistui viime raskaudessa :P Sen tiedän sanoa että hesen majoneesissa käytetty raaka kananmuna on pastöroitua, olen tarkistanut asian :wink
 
Noniin. Täällä yks tietämätön on vetäny meetwurstia ihan antaumuksella koko raskauden ajan. Nyt havaitsin että sitä ei ois saanutkaan vissiin syödä. Myös Hesen ja mäkin hamppareita on tullu syötyä ihan huoletta. Meikki, dödö, hajuvesi ja kynsilakat on ihan arkikäytössä.. Pitääkö tässä nyt alkaa hysteeriseksi vai antaa olla :rolleyes:
 
I-P, ei nyt hysteeriseksi kannata heittäytyä, mutta jokunen ajatus ehkä aiheelle kannattaa suoda kuitenkin. :)
 
Plussauksen jälkeen päätin vielä kerran värjätä hiukseni. Jolloin muutin hiusten värin lähelle omaani jottei juurikasvu ala kovin erottumaan, nyt tarkoitus loppu aika olla kokonaan värjäämättä ja jos pakottavempi tarve tuleekin värjätä niin silloin vain raidoilla.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Hei!
Mun siskoni on jonkinasteinen terveysruokafriikki ja kun hän kuuli, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin hän suositteli kylmäpuristetun luomukookosöljyn käyttöä. Oon nyt lueskellu netistä tietoa tuosta aiheesta enemmän ja monenlaisia juttuja on puolesta ja vastaan, mutta enimmäkseen puolesta. Onko muita, jotka on perehtyneet kookosöljyn käyttöön? Oon nyt käyttäny sitä kasvorasvanakin, kun en uskalla kemikaaleja meikatessa yms. paljoa käytellä. Tuntuu toimivan ihan hyvin.
 
Mä oon käyttäny kookosöljyä hiusnaamionakin. Soveltuu kyllä melkein mihin vaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
ite en ol perehtyn kookosöljyyn ollenkaa mut hyvä tietää tuosta :) minä en meikkiä käytä ollenkaa enkä värjäile hiuksia (en ol yli 3v värjänny). mitä ruokaa tulee ni iha normist vetelen kaikkea ku meillä ei hirveemmin löydy mitää mikä ois kiellettyjen listal.
 
Mä nyt teen korjauksen tuohon meetwurstiasiaan.
Meetvurstin valmistus ja kypsytys suomessa kestää 4 viikkoa, joten se todellskaan nei ole raakaa. Kypsytys ei tapahtu keittämällä tai paistamalla, vaan kuivaamalla ja savustamalla. Kuivatus on yksi vanhimmista lihan kypsennynmenetelmistä. Miksi kuivaliha olisi kielletty???
Ulkomailla, etenkin etelä-euroopassa myydään paljon erilaisia raakasalameja, jotka on tarkoitettu kypsennettäviksi ennen käyttöä. Suomessa siskonmakkara on tämän tyyppinen, ja sitä ei kyllä kukaan syö raakana.
Sitten tämä majoneesiasia. Suomessa kananmunista ei ole koskaan löytynyt listeriaa!! Joten suomessa voi majoneeseja syödä huoletta.
Kaikki kaupassa myytävät majoneesit on turvallisia! Myös ulkomailla.
Kun järkeä käyttää ja tsekkaa majoneesipurkkien säilyvyyden, niin nopeasti huomaa, että ne on pastöroituja tai iskukuumennettuja. Raaka keltuainen ei monta päivää säily, mutta majoneesien säilyvyys on monta kuunautta.
Ainut majoneesi siis mitä voi tosissaan harkita välttävänsä, on ulkomailla ravintoloissa itse tehty majoneesi. Siinä voi olla teoreettinen riski. Mäkin ja puristaa kyllä majot purkista, joten no worries. Suomessa voi kotona ihan huoletta valmistaa itse majoneesia ja vetää niin että napa paukkuu.
Olisi kiva tietää kuka terkka näin näinvirheellistä tietoa ravitsemuksesta jakaa??!!. .oikein suututtaa!!
Maalaisjärkeä rakkaat kanssasisaret!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sori virheet!! Mun ihone tippui eilen asfaltille ja näyttö on ihan säpäleinä. Puolet kirjaimista täytyy arvata..
Toivottavasti pointti löytyy sönkötyksen seasta :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
juu no ainoo mitä mun kannattaa huolehtia tääl on et otan sevää miehen kautta et onko se kuullu mistää sairaista hedelmistä viime vuonna tuli sairastettua ruokamyrkytys hedelmien takia ku olivat myyneet sairaita hedelmiä ihmisille, radiossa sit ilmotettii ja mies kuuli taksissa asiasta ja kerto mulle ni olin et kiitos vaa taas laadunvalvonta ette voinu tarkastaa aiemmin. mulla meinaa oli raskausoireit jo valmiiks ku olin raskaana ja samaa aikaa iski ruokamyrkytys ni oli iha hirvee olo. inshaAllah tänä vuonna säästyn siltä.
 
Neuvolassa sanottiin, että ekaan 12 viikkoon ei sais syödä mitään vitamiinilisiä. D-vitamiini ja foolihappo on ainoot yesyes. Mää oon syöny tommosia monivitamiininappeja kolme viikkoo. Miksei mulle sanottu ku varailin aikaa? Typerää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minulle neuvolasta nimenomaan suositeltiin erityisesti raskaana olevalle tarkoitettua monivitamiinivalmistetta. Siinä on foolihappo, d-vitamiini, magneesium, rauta ja c-vitamiini + paljon muuta tarpeellista. Oikeestaan kaikki muu paitsi kalkki. Mutta rautaa ja kalkkia ei voikaan ottaa yhtäaikaa, koska kalsium estää raudan imeytymisen.
 
Mullekin viimeks sanottiin että on hyväks syödä mammavitskuja joissa foolihappoo.Ja aina parempi jos ne on alottanu jo muutama kuukaus ennen raskautta.
Meikkiä,dödöö,hajuvettä,kynsilakkaa käytän.Hiuksia värjään nykyään hennalla mutta siihenkin vaihdoin muista syistä kun raskaudesta.
 
Takaisin
Top