Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tiiän, etten pärjäis ekoi viikkoi yksin muksun kanssa. Siks oon ilonen, et mies jää kotiutumisen jälkeen kotiin. Ehkä yrittää pitää talviloman perään, ni LA:sta laskettuna olis viel vuoden vaihteen kotona.

Plääh. Mun tulot vaihtelee lisien takia huomattavasti, niin olin vaan näppituntumalla arvoinut että ei ne tulot ole olennaisesti nousseet kun on kevään ajan ollut isompi peruspalkka mutta vähemmän lisiä. Nyt verotusjuttuja laskeskellessani huomasin kuitenkin, että mun tulot on kyllä ihan selvästi nousseet. Harmittelin miksen ollut pyytänyt tuon 6 kk mukaan, ja mietin voiko päätöstä vielä pyytää muutettavaksi. Noh... Ilmeisesti olisi kyllä voinut, mutta laskuri paljasti tulojen nousseen juurikin mukavasti 18,7%, eli ero olisi kyllä äippärahassa ihan tuntuva mutteivät ilmeisesti suostu laskemaan tuolla kun ero tuloissa ei kuitenkaan ole yli 20%. :meh: Pöh.

Pyysin nyt kuitenkin laskemaan tuon 6 kk mukaan kun menee niin lähelle. Mutta nyt ihmettelen, miksi ihmeessä matkakulut vähennetään tuloista äippärahaa laskettaessa. Ei kai siitä pitkästä työmatkasta nyt sentään tartte moneen kertaan rangaista, kun onhan siitä jo kertaalleen riittävästi kärsitty matkoihin menetetyssä rahassa ja vapaa-ajassa. :wideyed: Viime kevään kuljin vajaa sata kilometriä suuntaansa töihin, ja matkakuluja kertyi varsin reippaasti. Menin jo pöljänä ilmoittamaan ne verottajalle vähennyksiä varten, mutta nyt mietin, että todennäköisesti hyödyn verovähennyksistä vähemmän kuin isommasta äippärahasta ja mietin jos kuitenkin ottaisin nuo työmatkakustannukset takkiin.

Pyysin nyt kuitenkin laskemaan tuon 6 kk mukaan kun menee niin lähelle. Mutta nyt ihmettelen, miksi ihmeessä matkakulut vähennetään tuloista äippärahaa laskettaessa. Ei kai siitä pitkästä työmatkasta nyt sentään tartte moneen kertaan rangaista, kun onhan siitä jo kertaalleen riittävästi kärsitty matkoihin menetetyssä rahassa ja vapaa-ajassa. :wideyed: Viime kevään kuljin vajaa sata kilometriä suuntaansa töihin, ja matkakuluja kertyi varsin reippaasti. Menin jo pöljänä ilmoittamaan ne verottajalle vähennyksiä varten, mutta nyt mietin, että todennäköisesti hyödyn verovähennyksistä vähemmän kuin isommasta äippärahasta ja mietin jos kuitenkin ottaisin nuo työmatkakustannukset takkiin.

Siis joo, ihan samaa mäkin ihmettelin! Mulla työmatkakulut menee yli maksimin eli sen 7 tonnia, se on iso raha vähentää tuloista. Ei todella mee mun kaaliin mitä tekemistä työmatkakuluilla on äitiyspäivärahan laskennan kanssa :shifty:

Mä ihmettelin tota äitiyspäivärahojen verotusta.. Oon siis ite vielä opiskelija, eli saan äippärahat siinä vähimmäismääräsenä. Kuitenki kelan lapuissa luki et siitä menee veroa muistaakseni jopa 20%?? Mikähän järki tuossa on, kun kesätöissä ollessaakaan mun veroprosentti ei ollut edes puolia tuosta.
Kela vetoaa siihen, että ei tulisi mätkyjä. Tietääkseni Kelalle voi vaihtaa veroprosentin halutessaan, "omalla vastuulla", mutta en tiedä kui käytännössä toimitaan.

Siis joo, ihan samaa mäkin ihmettelin! Mulla työmatkakulut menee yli maksimin eli sen 7 tonnia, se on iso raha vähentää tuloista. Ei todella mee mun kaaliin mitä tekemistä työmatkakuluilla on äitiyspäivärahan laskennan kanssa :shifty:

Mullakin kyse useammasta tonnista. Ehdin jo tosiaan ilmoittaa matkakulut verottajalle, mutta nyt mietin, että muutanko niitä verokortin tietoja vielä toistamiseen. Mä olen kulkenut autolla, mutta laskenut bussin mukaan koska se on halvempi eli sen mukaan verottaja sen kuitenkin laskisi. Mulla olisi kuitenkin ollut myös kimppakyytimahdollisuus mihin voinee tarvittaessa vedota. Jos/kun olen sitten kimppakyydin sijaan itse valinnut rällätä rahani bensoihin, niin ei kai sen kenelläkään pitäisi kuulua, jos en siitä verovähennyksiäkään pyydä. :wideyed:

Kauanko teillä meni että ootte saanu äippälomam/v-vapaan päätöksen? Oon ite oottanu reilu kolme viikkoo ja edelleen tuol lukee "odottaa tietoja työnantajalta" . Olis vaa kiva tietää jo...

Oon odottanut kohta 2kk:tta ja vielä lukee Kelan sähköisessä asioinnissa, että hakemus odottaa liitteitä työnantajalta. Täytyy varmaan soittaa Kelaan ja kysyä, mitä liitteitä sinne on tullut ja mitä puuttuu. Liitteitä pitäisi tulla entiseltä ja nykyiseltä työnantajalta, koska haen ärahan ja vanhempainvapaan 6kk:tta takautuvien tulojen perusteella.
Liitteet pitäisi olla Kelassa 8.11. mennessä.

Joo melkein kannattaa kysellä perään. Normisti päätöksen kait saa parissa viikossa mut tosiaan jos työnantajan pitää vielä laittaa paperit niin kestää kyllä kauemmin :(

Ton päätöksen saamisessa menee kyllä aikaa. Mä kysyin suoraan palkanlaskijalta koska he toimittavat tarvittavat tiedot kelaan ja ilmoitin tämän päivämäärän kelalle. Kela odottaa tarvittavia liitteitä vanhempaipäivärahaani varten JO kuun loppuun mennessä ja palkanlaskija kertoi että heiltä saa tiedon kelalle 27/10 eli täpärälle menee. kannattaa kysellä siis palkanlaskun/työnantajan puolelta, lomake Y17 on kai se mitä kelalta odottavat :) kela ei välttämättä osaa auttaa ja meilläkin esim itse pidettävä huoli näistä jutuista kun ei työnantajat automaattisesti noita kaikkia huolehdi :)

Plääh, menin sössiin omia hakemuksiani ja piti tehdä uusi. Pöljänä ilmoitin Kelaan, että mun kotihoidon tuen voi lopettaa 18.10., kun pidän kertyneet vuosilomapäivät töistä 19.10.-15.11. Uusi äitiysvapaa alkaa siis sitten 16.11. Ja Kela laittoi heti seuraavana päivänä päätöksen, että tämä selvä, kotihoidon tuki lakkaa tuolloin lokakuussa mun omasta pyynnöstä. Nyt vasta rupesin miettimään, että eihän ne mun lomapäivät siihen tukeen mitenkään vaikuta, esikoinen on edelleen kotona hoidossa mun kanssa, eli pitäis saada rahaa sinne asti, että tuo uusi äitiysrahakausi alkaa.
Yllättävän nopeesti tuli muuten päätös näin päin, kun niiden ei tartte enää jotain maksaa... No joo, oma moka. Laitoin eilen uuden hakemuksen tuolle loma-ajalle, toivottavasti nyt menee läpi.

Soitin Kelaan ja sieltä kertoi toisen työnantajan toimittaneet tarvittavat liitteet. Nykyinen työnantaja oli jo osan tiedoista toimittanut, mutta loput pystyy vasta myöhemmin toimittamaan(lähempänä liitteiden saapumisen määräaikaa), koska maksavat mulle palkan ärahakaudelta. Joten vielä odottelen ennen kuin hätistelen palkanlaskijaa.

Mulle tuli päätös rahoista ja niinkuin epäilin niin se jäi vajaasta 30€ kiinni ettei makseta isompien tulojen mukaan. Vois oikeesti sanoo että kela on _itun ku_ipää! Miks sen pitää olla noin tarkkaa? Olishan se tehnyt melkeen 300 € kuussa enemmän mitä mä laskeskelin.

Mä en tajua Kelaa, apua auttakaa.
Pyydän viimeisen 6kk tulojen mukaan äitiyspäivärahaa. No, siellä oli maininta, että viimeistään 7.11 pitää olla liitteet. Sit kun menin liite-sivulle niin sanotaan, että keskustele työnantajan kanssa että toimittaa liitteet ja nappi siinä alla, että lisää liite.

No mä sit lisäsin nyt viimeisen 6kk tulot (kun tämä kuu ei ole enää täys) mut pitääkö mun tän lisäksi saada joku paperi jostain? Se status on edelleen, että "lisää liitteet viim. 7.11".

Se lisää liitteet näkyy siellä niin kauan kunnes saat päätöksen kotiin.. Muistaakseni jossain siellä itseasiassa lukee tuo että "lisää liite" poistuu vasta viimeistään sillon kun hakemus menee käsittelyyn tai päätös on tehty. Jotenkin hassua että hakemus voi olla käsittelyssä jo ja silti voit lisätä liitteitä..

Kuin aikasin miehen pitää ilmottaa työnantajalle isyyslomista? Varmaan jossain on keskustelua asiasta mut en äkkiä löytäny.

Kait se on se 2kk ennen. Luin myös vielä kelan sivuilta että jos vapaan pituus on enintään 12 arkipäivää niin 1kk ennen pitää ilmoittaa.

Takaisin